Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2431
Acord del Consell de Govern de 2 de març de 2018, pel qual s’estableixen el serveis mínims per a la jornada de vaga del dia 8 de març de 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Confederació Intersindical, el 6 de febrer de 2018, va registrar un preavís de convocatòria de vaga que es durà a terme el 8 de març de 2018, durant les 24 hores del dia, i que afectarà les treballadores i els treballadors de l’Estat espanyol, tant personal funcionari com laboral de tots els sectors productius i els centres de treball.

2. El sindicat de Comissions de Base (Co.bas), el 7 de febrer de 2018, va registrar un preavís de convocatòria de vaga que es durà a terme el 8 de març de 2018, durant les 24 hores del dia, i que afectarà totes les empreses privades i públiques, del territori d’Espanya.

3. El sindicat Confederació General del Trabajo (CGT), el 12 de febrer de 2018, va registrar un preavís de convocatòria de vaga que es durà a terme el 8 de març de 2018, durant les 24 hores del dia, i que afectarà tots els treballadors i les treballadors de tots els àmbit sectorials, públics i privats, funcionaris i funcionaries de l’Estat.

4. La Confederació Sindical de Comissions Obreres d’Espanya (CCOO), el 19 de febrer de 2018, va registrar un preavís de convocatòria de vaga que es durà a terme el 8 de març de 2018, de caràcter parcial, durant dues hores en cada un dels torns. En concret, per a les jornades partides i jornades continues en torn de matí, la vaga serà de les 11.30 a les 13.30 hores; per a les jornades continues en el torn de tarda serà de les 16 hores a les 18 hores; i per a les jornades continues en torn de vespre, la vaga es farà durant les dues primeres hores del torn nocturn que comenci en la jornada del dia 8, excepte en els àmbits, sector o empreses en què es notifiqui un horari diferent. La vaga  afectarà totes les activitats laborals i funcionarials desenvolupades per persones treballadores i empleades públiques de les empreses i organismes autònoms establerts dins de l’àmbit geogràfic i jurídic de l’Estat espanyol.

5. La Confederació Sindical Unión General de Treballadors d’Espanya (UGT), el 19 de febrer de 2018, va registrar un preavís de convocatòria de vaga que es durà a terme el 8 de març de 2018, de caràcter parcial, durant dues hores en cada un dels torns. En concret, per a les jornades partides i jornades continues en torn de matí, la vaga serà de les 11.30 a les 13.30 hores; per a les jornades continues en el torn de tarda serà de les 16 hores a les 18 hores; i per a les jornades continues en torn de vespre, la vaga es farà durant les dues primeres hores del torn nocturn que comenci en la jornada del dia 8, excepte en els àmbits, sector o empreses en què es notifiqui un horari diferent. La vaga  afectarà totes les activitats laborals i funcionarials desenvolupades per les persones treballadores i empleades públiques de les empreses i organismes autònoms establerts dins de l’àmbit geogràfic i jurídic de l’Estat espanyol.

6. El sindicat Alternativa Sindical de Treballadors (AST), el 20 de febrer de 2018, va registrar un preavís de convocatòria de vaga que es durà a terme el 8 de març de 2018, des de les 00 hores a les 24 hores, i afectarà totes les treballadores i els treballadors de tot l’Estat i de tots els àmbits sectorials públics i privats.

7. El sindicat Confederació Nacional del Treball (CNT), el 20 de febrer de 2018, va registrar un preavís de convocatòria de vaga que es durà a terme el 8 de març de 2018, des de les 00 hores a les 24 hores i que afectarà totes les activitats desenvolupades pels treballadors i les treballadores d’empreses privades i pels empleats i les empleades del sector públic, amb vincle funcionarial, estatutari o laboral, com també a les empleades i als empleats del servei de la llar familiar.

Consideracions jurídiques

En l’article 28.2, la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, si bé matisa que la llei que reguli l’exercici d’aquest dret ha d’establir les garanties que calguin per tal d’assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat. La falta d’una llei que desplegui aquest dret obliga a acudir al Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, que disposa en l’article 10:

Quan la vaga es declari a empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de necessitat reconeguda i inajornable i es presentin circumstàncies d’especial gravetat, l’autoritat governativa pot acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis.

A aquest efecte, és indiferent que el servei es presti per mitjà d’una relació funcionarial o simplement mitjançant empleats units per una relació laboral, atès que el que és determinant és el caràcter i la finalitat de les funcions exercides.

La jurisprudència constitucional ha matisat l’exercici d’aquest dret fonamental i la fixació dels serveis mínims quan afecta els serveis essencials per a la comunitat, atès que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (fonament jurídic 18 de la Sentència del Tribunal Constitucional 11/1981).

A aquest efecte, es consideren serveis essencials els destinats a garantir el contingut essencial dels drets constitucionals; és a dir, el dret a la vida, a la salut, a la llibertat personal, a la lliure circulació, a la comunicació, a la informació, a la tutela judicial efectiva i a l’educació. L’exercici del dret de vaga ha de ser compatible amb el manteniment d’aquests serveis essencials, aspecte que no s’ha qüestionat en aquesta resolució. Un aspecte diferent és l’establiment de serveis mínims en el transport no regular, que si bé no es pot considerar servei essencial, la idiosincràsia de la nostra comunitat fa que requereixi un tractament especial, sobretot quan la resta de comunicacions també estaran afectades, atès que es tracta d’una vaga general.

D’acord amb la Sentència del Tribunal Constitucional 33/1981, l’al·lusió a l’autoritat governativa que conté l’article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, fa referència, respectivament, a l’Estat o a la comunitat autònoma amb competències en els serveis afectats. Així, aquesta Sentència reconeix competències dins el seu àmbit en les comunitats autònomes per establir les mesures de garantia dels serveis essencials. El Tribunal Constitucional reconeix:

Quan es tracta de serveis que, considerats conjuntament, estan compresos en l’àrea de les competències autonòmiques [...], vetllar pel seu funcionament regular correspon a la titularitat i a la responsabilitat de les autoritats autonòmiques.

El dia 26 de febrer de 2018, es va negociar amb les centrals sindicals assistents a la convocatòria feta per l’Administració, i s’ha arribat a un acord sobre el serveis mínims que es detallen en l’annex adjunt.

Per tot això, atès el que disposa l’article 5.2 o de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el Consell de Govern, a proposta conjunta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, del conseller d’Educació i Universitat i de la consellera de Salut, en la sessió de dia 2 de març de 2018, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Fixar els serveis mínims que s’indiquen en l’annex adjunt, el qual forma part d’aquest Acord.

Segon. Establir que la vigilància i la designació del personal que ha d’atendre els serveis mínims esmentats corresponen a la direcció de cada centre. Els serveis mínims han de ser coberts, prioritàriament, pel personal que no secundi la vaga i, en el cas que sigui insuficient, les vacants s’han de cobrir obligatòriament.

Tercer. Disposar que, en relació amb els serveis essencials de sectors estratègics i d’emergències, tant prestats per entitats públiques com privades, com ara lluita contra incendis, energia, subministrament d’aigua, recollida de residus, assistència social, accidents laborals i altres en allò que no estigui previst expressament en aquest Acord, però que tenguin aquesta consideració, es fixen els serveis mínims equivalents al funcionament que es duu a terme un diumenge.

En el cas de transports d’ús especial (persones amb discapacitat física i psíquica), s’ha de garantir el trasllat als serveis assistencials prevists el dia de la vaga.

Quart. Facultar les secretaries generals de les conselleries, els gerents dels ens del sector públic, els gerents de centres hospitalaris i els responsables de centres de treball per designar de forma expressa i nominal les persones treballadores que hagin d’integrar els serveis mínims en el sector públic establerts en aquest Acord.

Les empreses privades que prestin serveis essencials els mínims dels quals es fixen en l’annex d’aquest Acord han d’adoptar les mesures necessàries per dur a efecte els serveis mínims d’acord amb la legalitat vigent. En particular, requeriran, com més aviat millor, de forma individual i fefaent, totes les persones treballadores que designin per cobrir els serveis mínims prevists, l’incompliment dels quals implicarà les responsabilitats previstes en l’ordenament jurídic.

Cinquè. Establir que l’incompliment de l’obligació d’atendre els serveis mínims serà sancionat de conformitat amb el que preveu la normativa aplicable.

Sisè. Disposar que el que estableix aquest Acord no suposa cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en la dita situació. Així mateix, és aplicable per garantir el lliure exercici del dret de vaga el que estableixen les lletres k, l i m de l’article 95.2 del Text refós de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015.

Setè. Establir que si en el procés de negociació que es pugui dur a terme en cadascun dels sectors afectats s’arriba a un acord que no coincideix amb els serveis mínims fixats en aquest Acord, s’aplicarà el que s’hi disposa, sempre que els fixats en aquests sectors estiguin per davall dels que s’hi preveuen.

Vuitè. Notificar aquesta Acord a les centrals sindicals convocants de la vaga.

Novè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició d’acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la notificació o publicació d’aquest Acord.

També es pot interposar, directament, un recurs contenciós administratiu, d’acord amb el que estableixen l’article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant els jutjats contenciosos administratius, en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la notificació o publicació de l’Acord, sens perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.

 

Palma, 2 de març de 2018

La secretària del Consell de Govern

Pilar Costa i Serra

 

ANNEX

1. Educació

La prestació de serveis essencials en els centres docents no universitaris, públics, privats o concertats, en l’àmbit de les Illes Balears, en el supòsit de situacions de vaga que afectin el funcionament normal dels centres, s’ha d’ajustar al que disposen el Reial decret 417/1988, de 29 d’abril (BOE de 5 de maig), i el Decret 16/1985, de 21 de febrer (BOCAIB de 10 de març).

Els centres docents esmentats han de romandre oberts durant la situació de vaga convocada per al 8 de març de 2018. Per tal de fer efectiu el compliment del que disposen les normes esmentades, s’han d’adoptar les mesures que s’indiquen a continuació.

El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, ha de garantir l’obertura del centre durant la jornada escolar.

El director o directora i el secretari o secretària han de romandre en el centre durant la situació de vaga, en funció del seu càrrec.

A més, per garantir el control d’accés als centres, a cada centre públic ha de romandre en el seu lloc de treball una persona de consergeria del torn de matí i una altra del torn de capvespre, designada pel director o la directora.

Addicionalment al que s’ha exposat anteriorment:

— Centres d’educació infantil (0 a 3 anys):

1 educador infantil per cada 3 unitats o fracció.

— Centres d’educació infantil (3 a 6 anys):

1 docent per cada 3 unitats o fracció.

— Centres d’educació especial:

1 docent per cada 3 unitats o fracció.

1 auxiliar tècnic educatiu per cada 3 unitats o fracció.

— Centres d’educació/infantil i/o primària:

1 docent per cada 3 unitats d’educació infantil o fracció.

1 docent per cada 4 unitats d’educació primària o fracció.

— Instituts d’educació secundària obligatòria:

1 docent per cada 6 unitats o fracció.

— Centres que imparteixen educació primària, educació secundària i formació professional:

1 docent per cada 9 unitats o fracció.

2. Sanitat

Durant la situació de vaga s’han d’adoptar les mesures que s’indiquen a continuació:

1. Han de romandre oberts els serveis de registre i també els serveis d’atenció a l’usuari amb la cobertura mínima requerida.

2. Es considera servei mínim assistencial el funcionament normal dels serveis d’urgències tant pel que fa a l’atenció de pacients externs que hi arribin com als pacients ingressats en les unitats d’observació d’urgències que han de rebre assistència plena segons el criteri del metge que se n’encarregui.

3. En el nivell de l’atenció especialitzada:

a) Amb caràcter general, els serveis mínims han de ser els equivalents als prevists per als diumenges i per als dies festius.

b) Serveis d’oncologia mèdica, oncologia radioteràpica, diàlisi, hospital de dia i farmàcia hospitalària: nombre d’efectius indispensables per garantir el cent per cent de l’assistència.

c) Intervencions quirúrgiques programades de pacients oncològics i d’altres patologies que no es puguin ajornar a causa del risc que implicaria per als pacients: nombre d’efectius indispensables per garantir el cent per cent de l’activitat.

d) Assistència amb cobertura de festiu o diumenge dels pacients ingressats.

e) Es considera servei mínim assistencial el funcionament de les unitats especials, de les unitats de cures intensives, de les unitats de vigilància intensiva, de les unitats coronàries, de les unitats d’hemodiàlisi de neonatologia, de les unitats de cremats, de tots els serveis que puguin ser d’urgència vital i també els parts.

4. En el nivell de l’atenció primària:

Han de romandre tancades les unitats bàsiques de salut. Han de romandre oberts els centres de salut que, a l’efecte de prestar l’assistència sanitària adequada, hauran de disposar d’una plantilla mínima de 2 metges, 1 pediatra, 2 infermeres i 1 auxiliar administratiu. Els centres de salut que presten servei com a PAC a partir de les 17.30 h tindran la cobertura de plantilla idèntica a un festiu o diumenge.

5. En els serveis d’urgència i emergència (SUAP i 061):

Atesa la seva naturalesa i la dels serveis que atenen, la cobertura ha de ser del cent per cent en tots els serveis sanitaris.

6. El servei de neteja ha de mantenir l’activitat normal d’un dia festiu en les àrees d’alt risc. Tenen aquesta consideració els serveis següents:

Zona de risc alt:

Serveis d’urgència

Blocs quirúrgics, àrees de reanimació i sales de part

Unitats de cures intensives

Unitats de nounats

Zones d’esterilització

Unitats d’hemodiàlisi

Unitats d’hemodinàmica

Unitats o habitacions de pacients trasplantats

Sales d’extraccions medul·lars (banc de sang)

Sales d’autòpsies

Sales de preparació parenteral i citostàtics (farmàcia)

Sales DIVAS i CPR (radiodiagnòstic)

Pacients en règim d’aïllament

Unitats de trasplantament de medul·la òssia

Cuines i serveis d’alimentació

La neteja dels serveis assenyalats ha d’incloure l’evacuació de roba bruta i de residus.

7. Els serveis d’hoteleria han d’atendre la dieta de tots els malalts ingressats.

8. Les empreses dedicades al transport de malalts han de garantir l’atenció al 100 % de les urgències i emergències, els tractaments d’oncologia i diàlisi. Per a la resta del transport programat han d’establir uns equips de guàrdia com en dissabte.

3. Serveis socials

Fundació Institut Socioeducatiu s’Estel: els serveis mínims han de ser els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

Fundació d’Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l’Autonomia Personal de les Illes Balears: els serveis mínims han de ser els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

4. Serveis generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma, llevat dels serveis lligats a les competències docents i sanitàries

Les dependències han de romandre obertes durant la situació de vaga parcial, llevat que, per raons fonamentals, el departament, l’organisme o el servei decideixi tancar-les.

Es consideren serveis mínims dels serveis generals de l’Administració d’aquesta Comunitat Autònoma i dels organismes públics que en depenen, llevat dels serveis sanitaris i docents, els següents:

Registres

S’ha de mantenir un funcionari en el Registre General de cada conselleria designat pel secretari o secretària general respectiu. En el cas de l’Agència Tributària de les Illes Balears s’ha de mantenir una persona en el Registre General dels serveis centrals, una persona en el Registre General de la Delegació Insular d’Eivissa i una persona en el Registre General de la Delegació Insular de Menorca. S’ha de mantenir també una persona en el registre de cada centre de treball de les entitats del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Seguretat

S’ha de mantenir un treballador o treballadora per a cada edifici.

Manteniment

S’han de mantenir tres treballadors per a totes les instal·lacions de la Comunitat, que ha de designar la Conselleria de Presidència.

Informàtica i comunicació

S’han de mantenir els serveis equivalents als mateixos que els dels diumenges.

Servei d’Agents de Medi Ambient (AMA):

MALLORCA

1 agent incidències zona Tramuntana

1 agent incidències zona Llevant

MENORCA

1 agent incidències Menorca

EIVISSA-FORMENTERA

1 agent incidències

ARXIPÈLAG DE CABRERA

1 agent incidències

Caps de guàrdia (coordinació Illes Balears):

1 cap de guàrdia

La designació de les persones treballadores que han de complir els serveis mínims correspon als secretaris o secretàries generals de cada conselleria i, en les entitats públiques, als directors o directores, als o a les gerents o als càrrecs equivalents.

La designació s’ha de comunicar per escrit al treballador o treballadora, amb una antelació mínima d’un dia hàbil.

5. IBANAT

Departament de Logística: personal d’oficina: 1 tècnic/a

Gabinet de Direcció: 1 administratiu/iva

Tallers ocupacionals: 1 monitor/a o director/a

Per garantir la capacitat de resposta del dispositiu contra incendis forestals en totes les Illes Balears s’estableixen com a serveis mínims els serveis equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

6. Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears

Els serveis mínims seran els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

7. Transport

En relació amb els transports públics regulars interurbans de viatgers per carretera i els serveis ferroviaris, tal com estableix el paràgraf 2 de l’article 10 del Reial decret llei de 4 de març de 1977, com també la Sentència del Tribunal Constitucional de 8 d’abril de 1981, atès que són serveis públics, s’han d’establir uns serveis mínims que han de ser compatibles amb el dret fonamental dels treballadors a la vaga i que han de garantir un mínim de mobilitat als ciutadans, mobilitat que els ha de permetre desplaçar-se per exercir, si volen, el dret a complir la jornada laboral, arribar als centres sanitaris i moure’s per qualsevol altre motiu imprescindible.

— Transport ferroviari

Els serveis mínims seran els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

— Transport marítim

En relació amb el transport marítim interinsular, no és procedent establir els serveis mínims entre Mallorca, Menorca i Eivissa atès que es fixen serveis mínims per al trànsit de passatgers amb avió, per la qual cosa hi haurà una comunicació mínima entre aquestes illes.

No obstant això, és necessari establir entre Eivissa i Formentera uns serveis mínims de transport marítim, atès que aquesta és l’única comunicació possible per als habitants de Formentera. Per això, es considera que s’han d’establir com a serveis mínims els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

— Transport regular per carretera

– Serveis mínims de transport públic regular de viatgers en autobús tipus interurbà: els serveis mínims seran els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

– Serveis mínims de transport públic regular de viatgers en autobús tipus llançadora (línies connectades amb el servei de tren): els serveis mínims seran els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

— Ferrocarril de Sóller

Els serveis mínims seran els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

— Transport no regular

Els serveis mínims seran els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.