Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALARÓ

Núm. 2347
Creació del Consell d'infants d'Alaró

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

(exp. núm. 928-2018)

1. Introducció.

Què és?

És un òrgan consultiu i participatiu, ÉS UN ESPAI DE PARTICIPACIÓ, PER DONAR VEU ALS INFANTS. Amb el Consell els infants tenen un protagonisme real, poden plantejar les seves necessitats i cercar de manera conjunta amb els adults possibles solucions. Des de l’ajuntament, mitjançant els components que els representaran al consell, es comprometran a tenir presents aquestes propostes i valorar la seva viabilitat.

Es tracta d’ escoltar i de donar veu als infants com a ciutadans que tenen dret a participar en un Servei que pren decisions ,que afecten directament les seves vides i en assumptes relacionats amb el seu municipi i de manera més directe amb el seu ajuntament. Donar-los un espai on fer arribar les seves preocupacions i les seves propostes, així com promoure els drets dels infants i educar-los en uns valors cívics i democràtics. Amb aquesta participació dels infants es volen aconseguir canvis en l’entorn, tot des de la seva mirada.

Evidències

Ja des de fa uns anys es veu clara aquesta necessitat de donar veu als infants i aquestes iniciatives s’han dut a terme a altres municipis o comunitats.

Com SANTANYÍ  que fa anys que treballa en iniciatives per aconseguir fer partícips als infants. El seu municipi és CIUTAT AMIGA DE LA INFÀNCIA. Al desembre del 2014 varen crear el consell de la infància tractant temes com el trànsit, millores de zona d’oci infantil, espais esportius públics per a esports gratuïts.

Experiències properes:

Consell municipal de cultura d'Inca

Consell municipal d'educació d'Inca

Consell de la infància i l'adolescència de l'IMAS

Consell dels infants de Binissalem

Projecte "Donar veu als majors", de l'Observatori de les persones majors de Mallorca.

Web de les CAI, d’UNICEF

Moltes altres experiències els trobem a Catalunya, com per exemple a MOLLET on pretenen donar veu als infants i que aquests coneguin el patrimoni local.

Un altre exemple és SALLENT on el consell d’infants organitza activitats per nens i festes de poble, vídeos on els infants fan representacions sobre el reciclatge…

Més casos els trobem a ALCALÁ DE GUADAIRA (SEVILLA) i a ALCOBEDAS (MADRID).

Algunes d’aquestes experiències ja duen més rodatge i s’han ampliat fora de l’horari escolar i a infants i adolescents. Però nosaltres volem començar aquest projecte ubicant-lo DINS L’HORARI ESCOLAR I ALS INFANTS.

Les vinyetes que ha fet Tonucci, posen en evidència la necessitat que tenen els infants i joves de gaudir del seu poblet, d’unes ciutats i pobles que, molt sovint, no estan pensades i dissenyades a la seva mesura.

Necessitem pobles i  ciutats pensades conjuntament com, amb els infants, fer front al gran malestar de les grans ciutats, les presses de la vida quotidiana, així com l’absència d’espais de joc i convivència.

Existeixen moltes ciutats (Itàlia, Espanya, Argentina, etc.) amb els seus ajuntaments i escoles, on la veu dels infants s’ha escoltat i s’han tingut en compte les seves propostes i, sorprenentment, alguna d’elles s’ha portat a terme.

 Objectius

1. Incorporar la mirada dels infants per repensar el nostre entorn i així promoure canvis significatius que facin del nostre municipi un ESPAI  ADAPTAT A TOTA LA POBLACIÓ.

2.  Potenciar en els infants un esperit crític en els assumptes relacionats amb la gestió del seu municipi.

3.  Educar en valors i actituds democràtiques i respectuoses que comportin una adequada CONVIVÈNCIA SOCIAL.

4.  Sensibilitzar a la ciutadania i a les entitats de la importància de donar veu i participació als infants i TENIR-LA EN COMPTE!!

D’on partim?

Partim d’una línia de treball, la qual treballem mitjançant la següent pregunta:

- Com puc millorar el meu poble?

La idea d’aquesta pregunta, és partir de les preocupacions i de la mirada dels infants, tractar tots aquells temes relacionats amb el municipi com per exemple el reciclatge o el tràfic, zones d’oci…etc.

A qui va adreçat?

A l’alumnat de 5è i 6è de primària de les escoles pública i concertada del municipi d’Alaró. Tot i que, serà essencialment l’alumnat de 6è de primària que portarà el pes essencial del consell d’infants. L’alumnat de 5è  observarà el procediment i únicament serà el suggeridor de propostes i el consultor de temes a tenir en compte. És a dir, tindrà veu, però no tindrà vot en les decisions que es prenguin. El curs vinent l’alumnat de 5è, que passarà a fer 6è de primària, tindrà l’experiència de l’any anterior i podrà assumir amb major responsabilitat i experiència el càrrec de responsables. D’aquesta manera es garanteix la continuïtat de l’òrgan del consell d’infants.

Procés

Es té previst iniciar aquest projecte el pròxim curs acadèmic 2018- 19, tot i que necessita un PAS PREVI D’INICI aquest curs escolar, que és passar una ENQUESTA a l’alumnat de 5è de primària, que el curs vinent farà 6è. Aquesta enquesta és per CONTEXTUALITZAR una mica el coneixement i ús que tenen del municipi, així com de l’Ajuntament els alumnes d’entre 10 – 11 anys.

El projecte abraçarà tot el curs escolar, LA IDEA és que cada centre l’introdueixi a la PGA del curs vinent, i comptarà amb una durada mínima de sessions previstes, diferenciades entre ambdós cursos, per arribar a assolir els punts desitjats a cada un dels trimestres.

Al primer trimestre es realitzarà la sortida al poble i es farà una visita a l’Ajuntament i al batle d’Alaró, el qual convidarà als alumnes a participar en les decisions que es prenen dins l’Ajuntament i a sentir-se partícips en els assumptes que afecten el municipi d’Alaró a través de la creació del Consell d’infants. Aleshores aquí se’ls plantejaran les dues línies de treball abans comentades, les quals seran els eixos d’aquesta proposta.

Un cop convidats tots els alumnes de 6è de primària, s’iniciarà la tasca assignada pel primer trimestre. Aquesta consisteix, principalment, a ELEGIR ELS TEMES que els preocupen, partint de la primera línia de treball (Com puc millorar el meu poble?).

El segon trimestre es centrarà a DETECTAR ELS PROBLEMES que existeixen dels diferents temes que anteriorment hauran escollit.

Finalment, el tercer trimestre es centrarà a FER PROPOSTES de solucions realistes als aspectes treballats durant el curs.

És important remarcar que abans de concloure cada un dels trimestres es realitzarà una ASSAMBLEA comuna entre els centres on els consellers elegits per cada escola (NIN/A) exposaran el treballat a classe durant els mesos anteriors.  L’objectiu és possibilitar tenir un seguiment del que es fa a altres escoles i establir punts i acords comuns abans d’arribar al ple final.

El pas final del consell d’infants per al curs escolar serà la realització del PLE, on hi haurà tots els membres del consell (alumnes representants de les escoles, el batle, regidors, secretari o secretària de l’Ajuntament, etc.) conjuntament amb les famílies que hi vulguin assistir.

Cada un dels consellers de les escoles d’Alaró EXPOSARÀ la seva temàtica sobre un assumpte, que els afecta directament i que està relacionat amb el seu Municipi, explicarà els problemes detectats i aportarà solucions reals a aquests problemes (des del punt de vista i mirada d’infants d’edats compreses entre els 11 i 12 anys). A més aportarà propostes per aquelles activitats o programes que s’estiguin duent a terme per l’Ajuntament.

El president recollirà les propostes  i finalitzarà amb un compromís per part de les autoritats locals per estudiar la viabilitat d’aquestes.

Per garantir la continuïtat de l’òrgan constituït del consell d’infants és necessari que almenys un grup d’alumnes (en aquest cas, els de 5è de primària) formin part del consell durant un període de 2 anys. I en finalitzar el curs escolar l’alumnat de 6è de primària realitzarà de manera formal pública a través del ple, el traspàs de poder als alumnes de 5è pel curs vinent.

Conclusions

Considerem que les conclusions a les quals es poden arribar poden ser profitoses pel que fa als següents aspectes:

- Establir una millora del poble, promovent canvis partint d’una mirada dels infants.

- Replantejar un model de poble.

- Promoure canvis importants en el nostre entorn adequats a les característiques i prioritats dels nostres infants.

2. Fonaments de dret.

L’article 7,2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, estableix que les competències pròpies dels municipis sols podran ser determinades per llei i s’exerceixen en règim d’autonomia i sota la pròpia responsabilitat.          

L’art. 18,1,d) de la Llei autonòmica 17/2006, de 13 de novembre, integral i de l’atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, disposa que correspon als ajuntaments, com a entitats administratives més pròximes als ciutadans, el foment al seu territori de la iniciativa social, la participació ciutadana i el voluntariat de les persones menors d’edat i la població en general en relació amb totes les actuacions regulades en aquesta llei.

L’art. 16 del reglament de participació ciutadana, de 2 de desembre de 1997, preveu que, per acord del ple, es podran crear òrgans sectorials de participació.

3. Acord.

A proposta de la regidora delegada d’educació i joventut Laura Perelló Rigo, el ple de l’ajuntament en sessió de 22 de febrer de 2018 ha acordat:

  • La creació del Consell d’infants d’Alaró.

El que fem públic per a general coneixement.

Recursos.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es poden interposar,  alternativament, els recursos següents:

a. Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació o publicació del present acord.

b. El recurs de reposició potestatiu davant el ple, en el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent de la notificació o publicació de la present resolució. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d’un mes des de la seva presentació sense que s’hagi resolt expressament ni s’hagi notificat, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta.

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 

    Alaró, 26 de febrer de 2018

El batle,

Guillermo Claret Balboa Buika