Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'EIVISSA

Núm. 2229
Aprovació definitiva del Reglament d'Organització i Funcionament del Ple de l'Ajuntament d'Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 30 de novembre de 2017, el Ple del Ajuntament de d’Eivissa, va acordar aprovar inicialment el Reglament d’Organització i Funcionament del Ple de l’Ajuntament d’Eivissa.

Durant el termini d'informació pública del citat reglament es varen presentar al·legacions, les quals varen ser informades, conforme l'establert a l'article 102 d) de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El Ple de l'Ajuntament, mitjançant acord de data 22 de febrer de 2018, va aprovar definitivament el Reglament d’Organització i Funcionament del Ple de l’Ajuntament d’Eivissa, estimant-se algunes de les al·legacions presentades i desestimant la resta de les al·legacions de conformitat a la proposta de la Junta de Portaveus.

Mitjançant el present, es publica el text íntegre, en compliment del que es disposa a l'article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, en relació amb l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.

Contra el referit acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el terme de dos mesos, a contar des de l'endemà a la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

ANNEX
“REGLAMENT D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL PLE DE L’AJUNTAMENT D’EIVISSA

Índex

Índex

PREÀMBUL  

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS       

Article 1. Objecte i naturalesa

Article 2. Ple  

Article 3. Competències       

Article 4. Comissions

Article 5. Organització          

Article 6. Llengües oficials    

TÍTOL II ESTATUT DELS REGIDORS I REGIDORES    

CAPÍTOL I Drets i deures     

Article 7. Règim.

Article 8. Dret i deure assistència.

Article 9. Retribucions.          

Article 10. Abstenció i recusació.

Article 11. Comportament.   

CAPÍTOL II Dret a la informació                 

Article 12. Dret a la informació administrativa.

Article 13. Modalitats d'exercici.

Article 14. Regidors i regidores amb responsabilitats de govern.

Article 15. Membres d'òrgans col·legiats.    

Article 16. Informació per a la funció de control.

Article 17. Accés a llibres i registres.           

Article 18. Forma d'accés a la informació.  

Article 19. Principis.

Article 20. Informació periòdica.

CAPÍTOL III Registres d'interessos

Article 21. Declaracions.       

CAPÍTOL IV Els grups polítics municipals   

Article 22. Dels grups polítics.

Article 23. El grup Mixt         

Article 24. Constitució dels grups polítics municipals i portaveus

Article 25. Informació al Ple dels grups polítics municipals i els seus portaveus

Article 26. Infraestructura dels grups polítics municipals    

Article 27. Designació de representants en els òrgans col·legiats

TÍTOL III ORGANITZACIÓ DEL PLE         

CAPÍTOL I Presidència del Ple

Article 28. Funcions.

CAPÍTOL II Secretaria General

Article 29. Funcions.

Article 30. Competències.    

Article 31. Emissió d'informes

CAPÍTOL III Junta de Portaveus

Article 32. Composició i constitució.

Article 33. Convocatòria.      

Article 34. Funcions de la junta de portaveus.

TÍTOL IV FUNCIONAMENT DEL PLE       

CAPÍTOL I Les sessions       

Article 35. Classes de sessions.

Article 36. Sessions ordinàries.

Article 37. Sessions extraordinàries.            

Article 38. Sessions extraordinàries a sol·licitud dels regidors i regidores  

Article 39. Sessions extraordinàries de caràcter urgent.     

Article 40. Lloc de celebració.

Article 41. Durada.

Article 42. Publicitat.

CAPÍTOL II Convocatòria i ordre del dia     

Article 43. Convocatòria.      

Article 44. Documentació dels assumptes.  

Article 45. Fixació de l'ordre del dia.

Article 46. Estructura de les sessions plenàries.

Article 47. Qualificació i nombre màxim d'iniciatives.         

 

CAPÍTOL III Desenvolupament de les sessions

Article 48. Vàlida constitució.

Article 49. Aprovació de l'acta de la sessió anterior.           

Article 50. Ordre dels assumptes.

Article 51. Assumptes retirats o sobre la taula.

CAPÍTOL IV Els debats        

Article 52. Ordenació dels debats.

Article 53. Absència per causa d'abstenció.

CAPÍTOL V Les votacions   

Article 54. Caràcter i sentit de vot.

Article 55. Classes de votacions.

Article 56. Sistema de votació.

Article 57. Quòrum d'adopció d'acords.       

Article 58. Moment i forma.  

Article 59. Explicació de vot.            

CAPÍTOL VI Les actes         

Article 60. Actes.

CAPÍTOL VII La disciplina    

Article 61. Ús de la paraula.  

Article 62. Qüestions d'ordre.

Article 63. Intervencions per al·lusions.       

Article 64. Cridades a l'ordre            

CAPÍTOL VIII Debat sobre l'estat del municipi.

Article 65. El debat sobre l'estat del municipi

Article 66. Ordenació del debat

Article 67. Data del debat     

TÍTOL V PROCEDIMENT D'ADOPCIÓ D'ACORDS       

CAPÍTOL I Declaracions institucionals        

Article 68. Àmbit i presentació.

CAPÍTOL II Proposicions i mocions

Article 69. Iniciativa i definicions.

Article 70. Presentació.         

Article 71. Necessitat de dictamen.

Article 72. Intervencions.      

CAPÍTOL III Mocions d'urgència

Article 73. Tramitació.           

CAPÍTOL IV Esmenes         

Article 74. Classes i tramitació.

 

TÍTOL VI INSTRUMENTS D'INFORMACIÓ, IMPULS I CONTROL       

CAPÍTOL I Comunicacions  

Article 75 Desenvolupament            

CAPÍTOL II Presentació d'informació sobre assumptes generals

Article 76. Objecte i destinatari.

Article 77. Presentació.         

Article 78. Desenvolupament.

CAPÍTOL III Mocions de control

Article 79. Objecte i destinatari.

Article 80. Presentació.         

Article 81. Desenvolupament.

CAPÍTOL IV Preguntes de resposta oral en Ple i precs     

Article 82. Destinatari, forma i contingut.     

Article 83. Inadmissió.           

Article 84. Presentació.         

Article 85. Precs.

CAPÍTOL V Moció de censura i qüestió de confiança       

Article 86. Caràcter de la votació i remissió.

TÍTOL VII Iniciativa popular  

Article 87. La iniciativa popular.

TÍTOL VIII LES COMISSIONS

CAPÍTOL I Disposicions comunes

Article 88. Tipus de comissions.

Article 89. Composició i organització.          

Article 90. Funcionament.     

CAPÍTOL II Comissions permanents           

Article 91. Funcions i periodicitat.

Article 92. Acord de constitució

Article 93. Competència.      

Article 94. Estructura.           

Article 95. Part propositiva.   

Article 96. Dictamen d'acords.

Article 97. Comunicacions    

Article 98. Preguntes de resposta en Comissió.

Article 99. Compareixences i informació en Comissió.      

CAPÍTOL III Comissió especial de comptes

Article 100. Regulació.          

CAPÍTOL IV Comissions no permanents o especials.        

Article 101. Creació.

Article 102. Funcionament.   

Article 103. Extinció.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Disposició addicional primera. Participació ciutadana.       

Disposició addicional segona. Aplicació del Reglament d'Organització,

Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.         

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Comunicació, publicació i entrada en vigor.

PREÀMBUL

El present Reglament té per objecte la regulació orgànica del Ple de l'Ajuntament d'Eivissa i de les seues comissions, detallant les normes relatives a la seua convocatòria i desenvolupament de les sessions, i establint les disposicions relatives a l'exercici dels drets i deures dels regidors i regidores, i dotació de mitjans per al seu propi funcionament.

Constitueix la manifestació de l'exercici de les potestats reglamentàries i d'autoorganització que corresponen al municipi, en virtut de l'article 4.1 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

El Ple és el màxim òrgan de representació política de la ciutadania al govern municipal, la qual cosa el configura com l'àmbit de debat de les polítiques locals concernents al municipi, de determinació dels eixos estratègics de desenvolupament municipal sota l'impuls de l'Alcaldia, de control i fiscalització dels òrgans de govern, i canal d'incorporació de les propostes de la ciutadania.

És voluntat expressada per la Corporació que el Ple de l’Ajuntament d’Eivissa sigui un instrument útil, àgil i eficaç per aconseguir les seues finalitats, atractiu per a la ciutadania i el lloc on els assumptes rellevants per a la ciutat siguin debatuts i aprovats, de manera transparent, pública i accessible.

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i naturalesa

1. El present Reglament té per objecte establir l'organització i funcionament del Ple de l'Ajuntament d'Eivissa i establir les disposicions relatives a l’exercici dels drets i deures dels regidors i regidores, i dotació de mitjans per al seu propi funcionament.

Article 2. Ple

El Ple, format per l'alcalde o alcaldessa i per els regidors i regidores, és l'òrgan de màxima representació política dels ciutadans al govern municipal.

Article 3. Competències

1. Al Ple li corresponen les competències que la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, atribueix al Ple de l'ajuntament dels municipis i les altres que expressament li confereixin les lleis.

2. Les competències del Ple es poden delegar a favor de l'alcalde o alcaldessa i de la Junta de Govern Local, en els termes previstos per la legislació de règim local.

Article 4. Comissions

L'Ajuntament disposa de comissions informatives i de control dels òrgans executius municipals, que estan formades pels membres que designen els grups polítics en proporció al nombre de membres de cadascun d'aquests, amb la finalitat de facilitar la gestió municipal.

Article 5. Organització

L'òrgan de direcció del Ple és la Presidència, que en el desenvolupament de les seues funcions compta amb l'assistència de la Secretaria General i la Junta de Portaveus.

Article 6. Llengües oficials

Sent el castellà i el català les llengües cooficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i atenent al dret dels membres de la Corporació a utilitzar una o una altra, l’Ajuntament d’Eivissa dona preferència a l'ús del català, atenent al que es disposa en el reglament de normalització lingüística de l’Ajuntament d’Eivissa.

TÍTOL II ESTATUT DELS REGIDORS I REGIDORES

CAPÍTOL I Drets i deures

Article 7. Règim

Són drets i deures dels regidors i regidores els establerts en la legislació de règim local i en el present Reglament.

Article 8. Dret i deure assistència

Els regidors i regidores tenen el dret i el deure d’assistir, amb veu i vot, a les sessions del Ple i a les d'aquells altres òrgans col·legiats dels quals formin part, excepte causa que els ho impedeixi, que hauran de comunicar amb antelació suficient a la Presidència de l'òrgan de què es tracti.

Article 9. Retribucions

Els regidors i regidores tenen dret a percebre les retribucions que corresponguin al seu règim de dedicació, conformement al que disposa l'article 75 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, l'article 74 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears o normes que les substitueixin, i a les disposicions que dicti el Ple en el desenvolupament d’aquests

Article 10. Abstenció i recusació

1. Sense perjudici de les causes d'incompatibilitat establertes per la legislació vigent, els regidors i regidores han d'abstenir-se de participar en la deliberació, votació, decisió i execució de tot assumpte quan concorri alguna de les causes a què es refereix la legislació de procediment administratiu i contractes de les Administracions Públiques.

2. L’actuació dels regidors i regidores en què concorrin motius d'abstenció implicarà, quan hagi estat determinant, la invalidesa dels actes en què haguessin intervingut.

3. Les persones interessades poden promoure la recusació dels regidors i regidores quan estimin que concorre alguna causa d'abstenció.

4. Correspon al Ple resoldre les recusacions que puguin plantejar-se contra la persona titular de l'Alcaldia i els regidors i regidores.

Article 11. Comportament

Els regidors i regidores estan obligats/des a observar la cortesia deguda i a respectar les normes d'ordre i de funcionament dels òrgans municipals, així com a guardar secret sobre les actuacions i els debats sobre assumptes que poguessin afectar el dret fonamental de la ciutadania recollit a l'article 18 de la Constitució espanyola.

CAPÍTOL II Dret a la informació

Article 12. Dret a la informació administrativa

En la seua condició de membres de la Corporació, els regidors i regidores tenen dret a obtenir del Govern i l'Administració municipal els antecedents, dades i informacions que obrin en poder dels serveis municipals i siguin necessaris per al desenvolupament de les seues funcions.

Article 13. Modalitats d'exercici

D'acord amb les funcions exercides en cada cas pels regidors i regidores, es reconeixen les següents modalitats d'exercici del dret directe a la informació:

a) en exercici de responsabilitats de govern;

b) en exercici de la condició de membre d'un òrgan col·legiat;

c) en el cas que sigui de lliure accés a la ciutadania.

d) en l'exercici de les funcions de control i fiscalització

Article 14. Regidors i regidores amb responsabilitats de govern

Els regidors i regidores que exerceixin responsabilitats de govern poden obtenir dels serveis municipals competents i dels òrgans gestors corresponents qualsevol informació relativa als assumptes i matèries incloses en l'àmbit de les seues responsabilitats, sense necessitat d'autorització.

Article 15. Membres d'òrgans col·legiats

En la seua condició de membres del Ple, de les seues comissions o d'altres òrgans col·legiats, els regidors i regidores poden obtenir informació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia dels òrgans dels quals siguin membres mitjançant l'accés als expedients corresponents. La informació estarà a la seua disposició a través de mitjans electrònics, des del moment de la convocatòria.

Article 16. Informació per a la funció de control

1. En l'exercici de les funcions de control i fiscalització dels òrgans de govern, els regidors i regidores poden sol·licitar la informació que obri en els serveis municipals mitjançant escrit dirigit a l’Alcaldia i presentat en el Registre electrònic general de l'Ajuntament d'Eivissa.

L'escrit ha de concretar de forma precisa l'objecte de la petició d'informació.

2. La sol·licitud d'accés serà resolta per l'Alcaldia en el termini màxim de cinc dies naturals i notificada de forma electrònica a la persona interessada. Transcorregut aquest termini sense que s'hagués notificat resolució denegatòria, que ha de ser motivada, s'entendrà atorgada l'autorització d'accés a la informació. La denegació ha de fundar-se en el respecte als drets constitucionals, a l'honor, a la intimitat personal o familiar i a la pròpia imatge, o per tractar-se de matèries afectades per secret oficial o sumarial.

3. La còpia de la notificació de la resolució de l’Alcaldia o, si escau, de la petició autoritzada per silenci administratiu, ha de ser remesa a la dependència municipal que correspongui, perquè faciliti l'examen de la documentació autoritzada. S’ha de comunicar a la persona sol·licitant la dependència on es troba la documentació sol·licitada o, si escau, se li ha de donar accés electrònic a aquesta.

4. El dret d'accés a la informació està sempre referit a expedients, documents o informes que obrin físicament en els serveis municipals. En conseqüència, aquelles peticions que es refereixin a criteris, intencions, propostes d'actuació, plantejament de qüestions i altres temes relacionats amb la gestió municipal han de plantejar-se davant el Ple municipal per al seu tractament com a precs, preguntes o mocions de control.

5. Els membres de la Corporació tenen el deure guardar reserva en relació amb les informacions que se'ls facilitin per fer possible el desenvolupament de la seua funció, singularment d’aquelles que han de servir d'antecedent per a decisions que encara es trobin pendents d'adopció, així com per evitar la reproducció de la documentació que pugui ser-los facilitada, en original o còpia, per al seu estudi. Tot això tret que la referida informació sigui de caràcter públic.

Article 17. Accés a llibres i registres

L'òrgan del qual depengui el Llibre de Decrets, Actes, el registre de convenis i el registre general ha de facilitar als regidors i regidores el seu accés per mitjans telemàtics, en temps real.

Article 18. Forma d'accés a la informació

1. L'accés a la informació es realitza:

a. Mitjançant la consulta en la dependència municipal on aquesta es trobi.

b. Mitjançant l'accés a l'expedient electrònic corresponent, durant el termini de temps necessari per a la seua consulta.

2. Els regidors i regidores tenen dret a obtenir còpies de documents concrets inclosos en els expedients en els casos en què això sigui legalment possible. Les limitacions a l'exercici d'aquest dret són les relacionades amb la gestió de dades personals protegides per la Llei orgànica de protecció de dades. L'obtenció de còpies ha de ser sol·licitada per escrit i motivada, i requereix autorització expressa. No es poden formular peticions indiscriminades de còpies dels expedients.

3. Els secretaris i secretàries dels grups municipals, degudament autoritzats/des per aquests, poden accedir a la informació en els mateixos termes que els regidors i regidores.

Article 19. Principis

1. L'exercici del dret a la informació no pot implicar una lesió del principi d'eficàcia administrativa, per la qual cosa haurà d'harmonitzar-se amb el règim de treball dels serveis municipals. En particular, no poden formular-se peticions d'informació genèriques, indiscriminades, reiteratives i abusives.

2. Els regidors i regidores tenen l'obligació de preservar la confidencialitat de la informació que se'ls faciliti per al desenvolupament de la seva funció. Especialment, han de guardar reserva pel que fa a la informació sensible d'acord amb el que determina la Llei orgànica de protecció de dades de caràcter personal.

3. La via per facilitar l'accés a la informació és a través de la seu electrònica de l’Ajuntament d’Eivissa, excepte en supòsits d'impossibilitat d'utilització d’aquesta.

4. Amb independència de la via que s'estableixi per remetre la informació, els responsables de facilitar-la són els òrgans gestors dels expedients en cada cas.

Article 20. Informació periòdica

Amb la finalitat de facilitar als regidors i regidores la informació necessària per al desenvolupament de la seua funció, i sense perjudici del seu dret a formular peticions d'informació en els termes previstos en el present capítol, l'equip de govern els ha de facilitar l’accés a:

  • Llibre de decrets
  • Llibre de contractes adjudicats.
  • Llibre de convenis celebrats.
  • Llibre de modificacions pressupostàries.
  • Relació de subvencions concedides.
  • Execució pressupostària.

CAPÍTOL III Registres d'interessos

Article 21. Declaracions

1. Tots els regidors i regidores han de formular declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics, i han de formular així mateix declaració dels seus béns patrimonials i de la participació en societats de tot tipus, amb informació de les societats per ells/elles participades i de les autoliquidacions dels impostos sobre la renda, patrimoni i, si escau, societats.

2. Les declaracions s’han de dur a terme abans de la presa de possessió, en ocasió del cessament i al final del mandat, així com quan es modifiquin significativament les circumstàncies declarades, en aquest cas en el termini de dos mesos des que es produeixin les variacions.

3. Les declaracions s'han d’efectuar en els models elaborats per la Secretaria General i aprovats pel Ple, l'ús del qual serà obligatori per normalitzar la documentació.

4. Les declaracions de béns patrimonials s’han de publicar al portal de transparència de l'Ajuntament en el format aprovat a aquest efecte pel plenari de la Corporació.

5. Aquestes declaracions s'incorporen en sengles registres d'interessos constituïts a l'Ajuntament: el Registre d'activitats i el Registre de béns patrimonials.

6. El manteniment i custòdia dels registres d'interessos correspon en exclusiva a la Secretària o Secretari General de la Corporació.

7. Les declaracions previstes en els anteriors punts, s'han d’instrumentar en documents separats en els quals, a més de constar la data i identitat de la persona declarant, es contenguin els següents apartats:

I. Pel que fa a causes de possible incompatibilitat: Declaració de causes de possible incompatibilitat, que serà negativa, si escau.

II. Pel que fa a activitats privades:

a) Activitats per compte propi, amb indicació de si l'activitat és de caràcter mercantil, industrial, agrícola o de serveis, expressant emplaçament, denominació i dedicació, així com la condició que ostenta el declarant en relació amb aquesta activitat.

b) Activitats per compte d'altri, amb indicació de l'empresa o empreses en les quals presta els seus serveis, ubicació, activitat i lloc de treball que ocupa el declarant.

c) Activitats professionals liberals, indicació de l'activitat, ubicació i llicència fiscal corresponent.

d) Qualsevol altra activitat privada que sigui susceptible de produir ingressos.

e) Altres interessos o activitats privades que, encara no sent susceptibles de proporcionar ingressos, afectin o estiguin en relació amb l'àmbit de competències de la Corporació.

f) Activitats de caràcter públic o representatiu. Ingressos que se’n derivin

III. Pel que fa als béns patrimonials:

a) Béns immobles, amb expressió de la seua ubicació i data d'adquisició.

b) Drets reals, amb expressió del seu contingut i data de constitució.

c) Béns mobles de caràcter històric-artístic o de considerable valor econòmic, amb la seua descripció i data d'adquisició.

d) Valors mobiliaris, crèdits i drets de caràcter personal, amb data d'adquisició o constitució.

e) Vehicles, embarcacions, model i data d'adquisició.

f) Préstecs hipotecaris i personals, data de la seua constitució i quantitat pendent d'amortització en la data de la declaració.

IV. Així mateix hauran de formular declaració de les liquidacions dels impostos sobre la renda, patrimoni i, si escau, societats o aportar-les.

CAPÍTOL IV Els Grups Polítics Municipals

Article 22. Dels grups polítics

1. A l'efecte de la seua actuació, els membres d'aquesta Corporació, excepte aquells que tenguin la consideració de ‘membres no adscrits’, es constituiran en grups polítics municipals, en la forma i amb els drets i obligacions que estableix aquest Reglament.

2. Els grups es corresponen amb els partits polítics, les federacions, les coalicions o les agrupacions, que les seues llistes hagin obtingut llocs en la Corporació.

No poden formar grup propi els membres de formacions polítiques que no s'hagin presentat com a candidatura independent davant l'electorat.

Tampoc es pot pertànyer simultàniament a més d'un grup.

3. Per a la constitució d'un grup polític municipal és necessari haver obtingut una representació de dos o més regidors o regidores.

4. Els regidors i regidores de llistes electorals que hagin obtingut un únic regidor o regidora s'agruparan en un únic grup, denominat ‘Grup Mixt’

5. Els membres de les corporacions locals que no s'integrin en un grup en el termini assenyalat, o aquells que abandonin el grup format per la candidatura per la qual es van presentar a les eleccions locals, no es poden integrar en el grup mixt, sinó que quedaran com a regidors i regidores no adscrits/tes. Els regidors i les regidores exclosos/es contra la seua voluntat del seu grup d'origen, s'integren en el grup mixt. També poden acordar formar el seu propi grup si així ho decideixen voluntàriament quan disposin del nombre mínim de membres que determini el Reglament.

6. El Ple de la Corporació, amb càrrec als seus pressupostos anuals, assignarà als grups polítics municipals una dotació econòmica que haurà de comptar amb un component fix, idèntic per a tots els grups, i un altre variable en funció del nombre de membres de cadascun d'ells, dins dels límits que, si escau, s'estableixin amb caràcter general en les lleis de pressupostos generals de l'Estat, i sense que puguin destinar-se al pagament de remuneracions de personal de qualsevol tipus al servei de la Corporació o a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial. Les bases d'execució dels pressupostos municipals detallaran en cada cas l'import d'aquesta dotació econòmica.

7. Els regidors i regidores del grup mixt han de distribuir l'assignació econòmica de forma proporcional entre els membres del grup.

8. Tots els grups polítics municipals han de portar una comptabilitat específica de la dotació a la qual es refereixen els punts 6 i 7, que han de posar a la disposició del Ple de la Corporació quan aquest ho demani.

9. Els regidores i regidores no adscrits no rebran assignació com a grup polític, ni en la part del component fix ni en la part variable. Els membres no adscrits actuaran en la Corporació de forma aïllada, sense poder percebre o beneficiar-se dels recursos econòmics i materials posats a la disposició dels grups polítics municipals de la Corporació. Solament tindran els drets econòmics i polítics que individualment els puguin correspondre com a membres de la Corporació i aquests, en cap cas, podran ser superiors als que els correspondrien de romandre en el grup de procedència.

10. Els membres del Ple que adquireixin la seua condició amb posterioritat a la sessió constitutiva de la Corporació, estan obligats a incorporar-se al grup polític municipal constituït pels membres de la llista amb la qual van concórrer a les eleccions. La incorporació ha de fer-se en el termini de cinc dies hàbils a partir de la presa de possessió i mitjançant escrit dirigit a l'Alcaldia i presentat a la Secretaria General de l'Ajuntament.

Article 23. El grup Mixt

1. El Grup Mixt és el format per tots aquells regidors i regidores que haguessin concorregut a les eleccions municipals en una candidatura que només hagués obtingut un regidor o regidora i per tant no tinguin dret a la constitució d'un grup polític municipal propi.

2. El Grup Mixt té drets anàlegs als de la resta dels grups.

3. Les persones integrants del Grup Mixt poden exercir per rotació el càrrec de portaveu i la seua representació en els òrgans municipals, segons l'ordre que ells mateixos determinin. En cas que no hi hagi acord entre ells, se sortejarà en presència del secretari o de la secretària municipal l'ordre d'exercici de portaveu i de la representació en els òrgans municipals, així com la seua durada. Tot això d'entre les propostes presentades.

4. Excepte acord en contra dels seus membres, als debats del Ple el temps que correspon al o a la portaveu es distribuirà per parts iguals entre els membres del grup.

5. L'assignació econòmica del grup mixt es distribuirà proporcionalment entre els partits polítics que formin aquest grup.

6. A l'efecte de l'assignació de recursos humans o materials per part de l'Ajuntament, el grup mixt es considerarà pel total de les seues persones integrants.

Article 24. Constitució dels grups polítics municipals i portaveus

1. Els grups polítics municipals es constituiran mitjançant escrit dirigit a l’Alcaldia i subscrit per totes les seues persones integrants, que es presentarà a la Secretaria de l'Ajuntament dins dels cinc dies hàbils següents a la constitució de la Corporació.

2. En el mateix escrit de constitució els grups polítics municipals han de fer constar la denominació del grup, la designació de portaveu del grup i la persona suplent, i poden designar també un o una portaveu adjunt/a amb la seua corresponent persona suplent en el cas que el grup compti amb quatre o més membres.

3. El conjunt dels i les portaveus, portaveus adjunts o les persones suplents, si escau, presidits per l’Alcaldia, constitueixen la Junta de Portaveus.

Article 25. Informació al Ple dels grups polítics municipals i els seus portaveus

L'Alcaldia ha de donar compte al Ple de la constitució dels grups polítics municipals i de les persones integrants i portaveus, en la primera sessió que se celebri després de complir-se el termini previst a l'article anterior.

Article 26. Infraestructura dels grups polítics municipals

1. L'Alcaldia, dins de les possibilitats existents i sentida la Junta de Portaveus, ha d’assignar a cada grup polític un despatx, espai o local en un edifici o dependència municipal, proporcional al nombre de les seues persones integrants. L'Alcaldia posarà a la disposició de cada grup municipal una infraestructura bàsica de mitjans materials amb el mateix criteri.

2. Els grups polítics municipals poden fer ús de locals de la Corporació per celebrar reunions o sessions de treball amb associacions per a la defensa dels interessos col·lectius, generals o sectorials de la població.

3. Els grups polítics municipals no poden usar els locals de la Corporació per a la realització d'actes polítics propis dels partits sense tenir autorització expressa d'Alcaldia.

4. L'Alcaldia, per resolució motivada, establirà el règim concret d'utilització dels locals per part dels grups polítics municipals, tenint en compte la necessària coordinació funcional i d'acord amb els nivells de representació política de cadascun dels grups.

5. Els grups polítics municipals tenen dret a disposar de personal eventual propi per a la realització de tasques de suport amb càrrec al pressupost general del municipi. L'assignació de dedicació d'aquest personal per cada grup es calcula de la següent manera:

a. El primer grup municipal de l'oposició té dret a disposar d'UNA persona eventual adscrita a temps complet.

b. La resta de grups municipals, independentment de la seua condició de govern o oposició, tenen dret a disposar d'una persona eventual contractada a temps parcial amb una jornada laboral proporcional a la seua representació electa en relació amb el grup majoritari de l'oposició, i amb un màxim d'una persona per grup polític

c. La o les persones contractades per aquest concepte amb càrrec al pressupost municipal tendran la categoria professional d'administratiu.

d. De constituir-se el grup mixt, l'assignació de recursos humans a aquest es farà sumant el total de les assignacions corresponents per partit polític, sent una única persona la que serà contractada en la proporció de jornada que sigui resultant del càlcul.

e. Els regidors i regidores no adscrits/tes no tenen dret a comptar amb personal de suport.

f. Els canvis en la composició numèrica dels grups municipals comporta un reajustament equivalent en les assignacions de personal.

g. El personal eventual al servei dels grups polítics serà seleccionat per cadascun d'ells, i el del grup mixt serà seleccionat per consens entre les persones integrants del grup mixt.

h. El personal eventual al servei dels grups polítics ha d’observar les obligacions legals pròpies de qualsevol altre treballador de l’Ajuntament d’Eivissa, en particular en el que fa referència a la necessària protecció de les dades de caràcter personal a les quals pogués tenir accés per raó de la seua activitat. Així mateix haurà de conduir-se amb lleialtat a la institució.

Article 27. Designació de representants en els òrgans col·legiats

Cada grup polític municipal, mitjançant escrit del seu portaveu dirigit a l'Alcaldia, ha de designar la persona o persones components que han de representar el grup en tots els òrgans col·legiats integrats per membres del Ple.

TÍTOL III ORGANITZACIÓ DEL PLE

CAPÍTOL I Presidència del Ple

Article 28. Funcions

1. En la seua condició d'òrgan de direcció del Ple, la Presidència assegura la bona marxa dels seus treballs, convoca i presideix les sessions, dirigeix els debats i manté l'ordre d’aquests

2. Correspon a la Presidència complir i fer complir el present reglament, interpretant-lo en cas de dubte i suplint-lo en cas d'omissió.

3. La Presidència exerceix així mateix totes les altres funcions que li confereixen les lleis i aquest reglament.

CAPÍTOL II Secretaria General

Article 29. Funcions

1. La Secretaria General del Ple correspon a la Secretaria General de la Corporació municipal.

2. La Secretaria General ho és també de les comissions, a qui li correspon, sota la direcció de la Presidència, l'assistència, suport i assessorament jurídic, tècnic i administratiu d'aquests òrgans.

3. La Secretaria General de les comissions pot ser delegada en un funcionari o funcionària designat a aquest efecte.

4. La Secretaria General del Ple està integrada per la persona titular i el personal municipal en què s'estructurin les diferents unitats i serveis dependents d'aquella.

5. En els supòsits de vacant, absència, malaltia o quan concorri qualsevol altra causa que impossibiliti a la persona titular de la Secretaria l'exercici de les seues funcions, aquestes seran exercides, pel Vicesecretari, si n’hi hagués, o pel funcionari a qui correspongui per delegació o substitució.

Article 30. Competències

1. Correspon a la persona titular de la Secretaria General del Ple les següents funcions:

a) La funció de fe pública respecte de les actuacions del Ple i de les seues comissions. Referent a això, li corresponen, entre altres funcions, la redacció i custòdia de les actes, així com la seua supervisió i autorització, amb el vistiplau de la Presidència del Ple; i l'expedició, amb el vistiplau de la Presidència, de les certificacions dels actes i acords que s'adoptin.

b) L'assistència a la Presidència per assegurar la convocatòria de les sessions, l'ordre als debats i la correcta celebració de les votacions així com la col·laboració en el normal desenvolupament dels treballs del Ple i les comissions.

c) La remissió a l'Administració de l'Estat i a la de la Comunitat Autònoma, en els terminis i formes determinats reglamentàriament, còpia o, si escau, extracte dels actes i acords del Ple.

d) L'assessorament legal al Ple i a les Comissions, que serà preceptiu en els següents suposats:

1r. Quan així ho ordeni la Presidència o quan ho sol·liciti un terç dels seus membres amb antelació suficient a la celebració de la sessió en què l'assumpte hagués de tractar-se.

2n. Sempre que es tracti d'assumptes sobre matèries per les quals s'exigeixi una majoria especial.

3r. Quan una llei així ho exigeixi en les matèries de la competència plenària.

4t. En el supòsit de l'exercici de la iniciativa popular prevista en la legislació de règim local.

e) Les funcions que la legislació electoral assigna als secretaris i secretàries dels ajuntaments.

f) La portança i custòdia del registre d'interessos de membres de la Corporació.

2. La Secretaria General del Ple exercirà les seues funcions amb autonomia i, per al compliment de les mateixes, podrà recaptar de tots els òrgans i serveis de l'Ajuntament quanta informació consideri necessària.

Article 31. Emissió d'informes

1. Les sol·licituds d'informe preceptiu de la Secretaria General del Ple formulades per la Presidència o pel nombre de regidors i regidores previst en el supòsit 1r de l'article 30.1.d del present reglament hauran de presentar-se en el Registre de l'Ajuntament.

El que es disposa en el paràgraf anterior s'entén sense perjudici dels informes verbals que pugui emetre el Secretari o la Secretària General en el transcurs d'una sessió del Ple a requeriment de la Presidència.

2. El termini per a l'emissió dels informes que preceptivament correspongui emetre a la Secretaria General del Ple és de deu dies, sempre que obri en aquesta Secretaria la documentació i antecedents necessaris per a la seua emissió.

CAPÍTOL III Junta de Portaveus

Article 32. Composició i constitució

1. La Junta de Portaveus, sota la Presidència de l'Alcaldia, està integrada pels i les portaveus dels grups polítics municipals.

2. La Junta de Portaveus queda constituïda per resolució de la Presidència del Ple, tan aviat com s'hagi formalitzat la designació de les persones integrants.

3. Les modificacions de la seua composició s'han d’ajustar al mateix tràmit.

Article 33. Convocatòria

1. La Junta de Portaveus la convoca Alcaldia, a petició pròpia o de portaveus de grups que representin a un mínim d'una quarta part del plenari de la Corporació.

2. Amb caràcter general, la Junta de Portaveus es convoca amb almenys 48 hores d'antelació, excepte causes justificades i de força major que aconsellin una convocatòria d'urgència, que ha de ser motivada verbalment i ratificada per majoria absoluta de vot ponderat.

3. La convocatòria de la Junta de Portaveus, quan es realitzi a petició del grup o grups que representin una quarta part, almenys, del plenari de la Corporació, s'ha d’efectuar en un termini no superior a cinc dies hàbils des que es formuli la petició, incloent en l'ordre del dia l'assumpte o assumptes proposats.

Article 34. Funcions de la Junta de Portaveus

1. Els assumptes a tractar en la Junta de Portaveus són definits per l'Alcaldia, i altres portaveus poden proposar assumptes per al debat amb antelació a la celebració de la junta.

2. La Junta de Portaveus té les següents funcions:

a) Accedir a les informacions que la Presidència els proporcioni per difondre-les entre els membres del seu grup.

b) Canalitzar les peticions dels grups en relació amb el seu funcionament i amb la seua participació en els debats corporatius.

c) Consensuar el règim dels debats en sessions determinades.

3 . La Junta de Portaveus té sempre caràcter deliberant i en les seues sessions no s'adoptaran acords ni resolucions amb força d'obligar davant terceres persones.

4. En el cas que la Junta de Portaveus hagués de prendre alguna decisió concreta, i aquesta no es pogués aconseguir per consens o unanimitat, les possibles votacions es realitzaran mitjançant vot ponderat proporcional al nombre de regidors i regidores obtinguts per cada grup.

TÍTOL IV FUNCIONAMENT DEL PLE

CAPÍTOL I Les sessions

Article 35. Classes de sessions

Les sessions del Ple poden ser ordinàries, extraordinàries i extraordinàries de caràcter urgent.

Article 36. Sessions ordinàries

1. Són sessions ordinàries les que se celebren conformement a una periodicitat preestablerta.

2. Al començament del mandat, el Ple ha de fixar, a proposta de la Presidència, la periodicitat de les sessions ordinàries, respectant en tot cas la periodicitat mínima mensual establerta per la legislació bàsica de règim local.

Article 37. Sessions extraordinàries

El Ple celebrarà sessió extraordinària quan així ho decideixi la Presidència o ho sol·liciti la quarta part, almenys, del nombre legal de membres de la Corporació.

Article 38. Sessions extraordinàries a sol·licitud dels regidors i regidores

1. Cap regidor o regidora pot signar la sol·licitud de convocatòria de més de tres sessions extraordinàries del Ple a l'any.

2. La convocatòria se sol·licita per escrit, especificant l'assumpte que la motiva i, en cas que es pretengui adoptar un acord, s'inclou el text que es vulgui sotmetre a debat i votació.

3. La celebració del Ple extraordinari no pot demorar-se més de quinze dies hàbils des que sigui sol·licitada, sense que es pugui incorporar l'assumpte proposat a l'ordre del dia d'un Ple ordinari o d'un altre extraordinari, si no ho autoritzen expressament els sol·licitants de la convocatòria.

4. Si la Presidència no convoca el Ple extraordinari per a la seua celebració en el termini assenyalat, queda automàticament convocat per al desè dia hàbil següent al de la finalització d'aquest termini, a les dotze hores, la qual cosa ha de ser notificada pel Secretari General del Ple a tots els membres de la Corporació l'endemà de la finalització del termini citat anteriorment.

5. En absència de la Presidència o de qui legalment hagi de substituir-la, el Ple és presidit pel membre de la Corporació de major edat entre els presents.

Article 39. Sessions extraordinàries de caràcter urgent

1. Les sessions extraordinàries de caràcter urgent poden ser convocades per la Presidència, quan la urgència de l'assumpte o els assumptes a tractar no permeti la convocatòria amb l'antelació mínima que permeti mantenir dos dies hàbils entre la convocatòria i la sessió.

2. El primer punt de l'ordre del dia ha de ser el pronunciament sobre la urgència de la convocatòria. Si aquesta no resulta ratificada pel Ple, amb el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres del Ple, s'ha d’aixecar tot seguit la sessió.

Article 40. Lloc de celebració

El Ple celebra les seues sessions a la seu de la Corporació o a qualsevol espai municipal designat a aquest efecte mitjançant decret motivat d'Alcaldia.

Article 41. Durada

1. Totes les sessions han de respectar el principi d'unitat d'acte i s’ha de procurar que finalitzin el mateix dia del seu començament.

2. Durant el transcurs de la sessió, la Presidència pot acordar les interrupcions que estimi convenients per permetre les deliberacions dels grups o per altres motius. També pot donar un període de descans, quan la durada de la sessió així ho aconselli.

3. En cas que es donin circumstàncies que impedeixin o dificultin seriosament la continuació de la sessió, la Presidència pot interrompre-la i decidir, amb consulta prèvia amb els i les portaveus dels grups, quan es reprèn la sessió interrompuda o si els assumptes pendents s'inclouen en el Ple següent.

Article 42. Publicitat

1. Les sessions del Ple de les corporacions locals són públiques. No obstant això, poden ser secrets el debat i votació d'aquells assumptes que puguin afectar el dret fonamental de la ciutadania al qual es refereix l'article 18.1 de la Constitució, quan així s'acordi per majoria absoluta.

2. La convocatòria i l'ordre del dia de les sessions plenàries serà publicat a la pàgina web de la corporació municipal, i comunicat als òrgans de consulta com el consell de participació ciutadana per escrit o per mitjans electrònics.

3. Les sessions plenàries seran retransmeses a través de xarxes de dades per mitjà d'un sistema de streaming per afavorir la màxima difusió de les deliberacions, debats i preses de postura per part dels diferents grups polítics.

4. Les sessions hauran de gravar-se en vídeo i aquests enregistraments es podran consultar a la web municipal lliurement, excepte el cas d'assumptes com els establerts en el punt 1 d'aquest article.

5. No es permetran manifestacions de bon grat o amb desgrat per part del públic. En casos extrems la Presidència podrà ordenar l'expulsió de les persones que per qualsevol motiu impedeixin el normal desenvolupament de la sessió i decidir sobre la continuïtat de la mateixa en els termes que preveu l'article anterior.

CAPÍTOL II Convocatòria i ordre del dia

Article 43. Convocatòria

1. Les sessions plenàries han de convocar-se, almenys, deixant dos dies hàbils entre la convocatòria i l'inici de la sessió, excepte les extraordinàries que ho hagin estat amb caràcter urgent, la convocatòria del qual amb aquest caràcter haurà de ser ratificada pel Ple.

2. A la convocatòria s'ha d’unir l'ordre del dia i l'esborrany de l'acta de la sessió anterior.

3. La convocatòria, juntament amb la documentació que l'acompanya, s’ha de comunicar als regidors i regidores a través de la seu electrònica de la Corporació.

4. La convocatòria s'entén notificada amb caràcter general, des del moment en què aquesta és posada a la disposició dels regidors i regidores, a través de la seu electrònica de la Corporació.

Article 44. Documentació dels assumptes

La documentació íntegra dels assumptes inclosos en l'ordre del dia que hagi de servir de base al debat i, si escau, a la votació, ha d'estar a la disposició dels regidors i regidores des del moment de la convocatòria, de forma telemàtica a la seu electrònica de la Corporació.

Article 45. Fixació de l'ordre del dia

1. L'ordre del dia és fixat per la Presidència.

2. En la fixació de l'ordre del dia, la Presidència pot ser assistida pel secretari o secretària general amb consulta prèvia a la Junta de Portaveus.

Article 46. Estructura de les sessions plenàries

El desenvolupament de les sessions ordinàries ha d'ajustar-se a la següent estructura:

1. Aprovació de l'acta de la sessió anterior.

2. Part resolutiva

2.1 Propostes de l'Alcaldia i regidors i regidores amb delegació

2.2 Mocions amb proposta d'acord

2.3 Propostes d'iniciativa popular

3 Part de seguiment i control dels òrgans municipals.

3.1 Decrets i comunicacions.

3.2 Presentació d'informació

3.3 Mocions de control.

3.4 Mocions d'urgència

3.5 Precs i preguntes.

Article 47, Qualificació i nombre màxim d'iniciatives.

1. La Presidència, escoltat el Secretari o Secretària General del Ple, podrà modificar la qualificació donada a una iniciativa pel seu autor o per la seua autora atenent al seu contingut.

2. En cada sessió del Ple, cada grup polític, regidor o regidora, en funció de la seva adscripció a un grup polític municipal, al grup mixt o a la seua condició de no adscrit/a podrà presentar el següent nombre màxim de mocions amb proposta d'acord o mocions de control en total:

a. Cada grup polític proposarà com a màxim un nombre de mocions amb proposta d'acord o mocions de control igual al de persones integrants de l'esmentat grup polític.

b. Els membres del grup mixt podran presentar un màxim de dues mocions amb proposta d'acord o dues mocions de control per regidor o regidora membre del grup.

c. Cada regidor o regidora no adscrit/a podrà presentar com a màxim una moció amb proposta d'acord o una moció de control.

d. La Presidència podrà alterar el criteri general determinat en aquest article en supòsits excepcionals prèviament motivats.

3.- En cada sessió del Ple, cada regidor o regidora podrà presentar per escrit un màxim de tres preguntes per ser respostes de manera oral o escrita en el Ple, sent el nombre màxim de preguntes a presentar per cada grup de deu. Els regidors i regidores integrants del grup mixt i els regidors i regidores no adscrits/es també podran presentar un màxim de tres preguntes cadascun.

Durant el transcurs de la sessió, cada regidor o regidora podrà formular de forma oral una pregunta i un prec.

CAPÍTOL III Desenvolupament de les sessions

Article 48. Vàlida constitució

1. Abans del començament formal de la sessió, el secretari o secretària ha de comprovar el quòrum de vàlida constitució.

2. El Ple es constitueix vàlidament amb l'assistència presencial d'un terç del nombre legal dels seus membres i del president o presidenta i del secretari o secretària general o dels qui legalment els substitueixin. No es permet l'assistència a distància dels membres del Ple.

3. Aquest quòrum ha de mantenir-se durant tota la sessió.

Article 49. Aprovació de l'acta de la sessió anterior

1. Al començament de la sessió, la Presidència del Ple ha de preguntar si algun membre de la Corporació ha de formular alguna observació a l'acta de la sessió anterior que s'hagués posat a disposició amb la convocatòria. Si no hi ha observacions es considera aprovada. Si les hi hagués s’han de debatre i decidir les rectificacions que procedeixin.

2. En cap cas pot modificar-se el fons dels acords adoptats i només cal esmenar els mers errors materials o de fet.

3. En ressenyar, a cada acta, la lectura i aprovació de l'anterior s’han de consignar les observacions i rectificacions practicades.

Article 50. Ordre dels assumptes

1. La inclusió de les mocions amb proposta d'acord i mocions de control en l'ordre del dia ha d'efectuar-se respectant el moment de la seva presentació al Registre General d’entrada a través de la seu electrònica, salvat de circumstàncies excepcionals en les que la Junta de Portaveus podrà decidir en un altre sentit.

2. Tots els assumptes s’han de debatre i votar per l'ordre en què estiguin relacionats en l'ordre del dia.

3. La Presidència pot alterar l'ordre dels assumptes de manera motivada.

4. Quan diversos assumptes guardin relació entre si poden debatre's conjuntament a proposta de la Presidència i amb l'acord dels i les portaveus dels grups polítics proponents, si bé la votació de cadascun d'ells pot dur-se a terme per separat si així ho sol·licita algun dels proponents.

Article 51. Assumptes retirats o sobre la taula

1. Les persones autores de les diferents iniciatives poden retirar-les abans que comenci la deliberació de l'assumpte corresponent.

2. La Presidència pot retirar un assumpte quan la seua aprovació exigeixi una majoria especial i aquesta no pogués obtenir-se al moment previst inicialment en l'ordre del dia, o en l'acordat durant el transcurs de la sessió de conformitat amb l'article anterior.

3. Qualsevol regidor o regidora pot demanar, durant el debat, la retirada d'algun expedient inclòs en l'ordre de dia, a efecte que s'hi incorporin documents o informes, i també que l'expedient quedi sobre la taula, i ajornar la seua discussió per a la següent sessió. En tots dos casos, la petició ha de ser votada, després d'acabar el debat i abans de procedir a la votació sobre el fons de l'assumpte. Si la majoria simple vota a favor de la petició no pertoca votar la proposta d'acord.

4. En el cas que es tracti d'assumptes no inclosos en l'ordre del dia que requereixin informe preceptiu de la Secretaria General o de la Intervenció General, si no poguessin emetre-ho en l'acte, han de sol·licitar de la Presidència que s'ajorni el seu estudi i que quedi sobre la taula fins a la propera sessió. Quan aquesta petició no sigui atesa, el secretari o secretària general ho ha de fer constar expressament en l'acta.

CAPÍTOL IV Els debats

Article 52. Ordenació dels debats

1. Correspon a la Presidència del Ple dirigir els debats i mantenir-ne l'ordre.

2. En l'administració del temps de debat, la Presidència ha de tenir en compte l'acordat per la Junta de Portaveus quant a la determinació dels assumptes objecte de debat, els torns d'intervencions i la seua durada.

3. En el cas que la Junta de Portaveus no hagi determinat una distribució de temps diferent, i amb caràcter general, el temps assignat a cadascuna de les intervencions a cada debat és:

a. Presentació de l'assumpte a tractar per part del proponent en el cas d'assumptes proposats per Alcaldia o una regidora o regidor amb responsabilitat de govern: Màxim de 2 minuts

b. Primer torn d'intervenció en qualssevol debats: Màxim de 8 minuts

c. Segon torn d'intervenció en qualssevol debats: Màxim de 4 minuts

d. Formulació de precs o preguntes: Màxim de 2 minuts per cada regidor o regidora.

i. Contestació per al·lusions: Màxim d'1 minut.

4. Atenent a les característiques del debat, amb caràcter excepcional i si la necessitat d'aclarir algun assumpte, acceptar o rebutjar una transacció o qualssevol altres motius ho estima oportú, la Presidència pot donar torns de paraula addicionals que s’han de cenyir a l'assumpte en qüestió que motivi la concessió del torn, i que ha de tenir una durada breu.

5. Els torns generals d'intervenció dels grups municipals són iniciats pel grup mixt i a continuació intervenen els restants en ordre invers a la seua importància numèrica, excepte en la proposta d'Alcaldia o regidors i regidores amb delegació, en les quals el proponent intervé sempre en últim lloc; sense perjudici que aquest pugui realitzar una breu exposició prèvia, que no consumirà torn. En cas d'existència de regidors i regidores no adscrits intervenen en primer lloc.

6. Els membres del grup mixt han de distribuir entre ells el temps total de la seua intervenció que, en el seu conjunt, no pot excedir del temps establert en el màxim atribuït. S’ha de donar compte d’aquesta distribució abans d'iniciar-se la sessió. Si no hi hagués acord, l'alcalde o alcaldessa determinarà la distribució de temps.

7. Ningú no es pot interrompre si no és per l'alcalde o alcaldessa per advertir-lo que s'ha esgotat el temps -una vegada transcorregut el temps establert- per cridar-lo a l'ordre, per retirar-li la paraula o per cridar a l'ordre altres regidors i regidores o al públic.

8. Qualsevol regidor o regidora pot sol·licitar la paraula per al·lusions, segons es regula a l'article 66 del present Reglament.

 

Article 53. Absència per causa d'abstenció

En el cas que, de conformitat amb l'establert en la legislació vigent, algun membre de la Corporació hagi d'abstenir-se de participar en la deliberació i votació, ha d'abandonar el Ple mentre es discuteix i vota l'assumpte.

CAPÍTOL V Les votacions

Article 54. Caràcter i sentit de vot.

1. El vot dels regidors i regidores és personal i indelegable.

2. El vot pot emetre's en sentit afirmatiu o negatiu, i els membres de la Corporació poden abstenir-se de votar.

3. A l'efecte de la votació corresponent es considera que s'abstenen els regidors i regidores que s'hagin absentat del saló de sessions una vegada iniciada la deliberació d'un assumpte i no estiguin presents en el moment de la votació. En el cas que s'hagin reintegrat al saló de sessions abans de la votació poden prendre part en aquesta.

4. En el cas de votacions amb resultat d'empat, s'ha d’efectuar una nova votació i, si persistís l'empat, decideix el vot de qualitat de l'alcalde o alcaldessa.

Article 55. Classes de votacions

1. Les votacions poden ser ordinàries, nominals i secretes.

2. Són ordinàries les que es manifesten per signes convencionals d'assentiment, dissentiment o abstenció.

3. Són nominals aquelles votacions que es realitzen mitjançant crida per ordre alfabètic de cognoms i sempre en últim lloc la Presidència i en la qual cada membre de la Corporació, en ser anomenat, respon en veu alta “sí”, “no” o “ m'abstenc”.

4. Són secretes les que es realitzen per papereta que cada membre de la Corporació vagi dipositant en una urna.

Article 56. Sistema de votació.

1. El sistema normal de votació serà la votació ordinària.

2. La votació nominal d'un assumpte concret, requerirà la sol·licitud d'un grup municipal aprovada pel Ple per una majoria simple en votació ordinària.

3. La votació secreta podrà ser utilitzada per a l'elecció o destitució de persones i quan així ho acordi el Ple de la Corporació per majoria absoluta.

Article 57. Quòrum d'adopció d'acords

1. El Ple adopta els seus acords, com a regla general, per majoria simple dels membres presents. Existeix majoria simple quan els vots afirmatius són més que els negatius.

2. S'entén que hi ha majoria absoluta quan els vots afirmatius són més de la meitat del nombre legal de membres de la Corporació.

3. Es requereix el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres de la Corporació per a l'adopció dels acords, quan així ho estableixi la legislació vigent.

Article 58. Moment i forma

1. Finalitzat el debat d'un assumpte que requereixi votació, és a dir, de les propostes i de les mocions amb proposta d'acord, es votarà.

2. Abans de començar la votació la Presidència ha de plantejar clarament i concisament els termes d’aquesta i la forma d'emetre el vot.

3. Una vegada iniciada la votació, no pot interrompre's per cap motiu. Durant el desenvolupament de la votació la Presidència no concedirà l'ús de la paraula i cap regidor o regidora podrà entrar en el saló o abandonar-ho.

4. Acabada la votació ordinària, la Presidència declararà l'acordat.

5. Si la votació és nominal o secreta, una vegada acabada el secretari o la secretària general computarà els sufragis emesos i anunciarà en veu alta el seu resultat, i en vista d’aquest la Presidència proclamarà l'acord adoptat.

Article 59. Explicació de vot

Una vegada realitzada la votació, els grups que no haguessin intervingut en el debat de l'assumpte i els membres de la Corporació que hagin votat en sentit contrari al del seu grup, poden explicar el seu vot.

CAPÍTOL VI Les actes

Article 60. Actes

1. De cada sessió el secretari o la secretària n'estén acta, en la qual, com a mínim, han de constar els següents extrems:

1.1. data i hora del començament i la fi de la sessió;

1.2. nom del president o presidenta i de les persones assistents;

1.3. relació d'assumptes tractats;

1.4. vots emesos i acords adoptats.

2. Les sessions plenàries són gravades i el fitxer resultant de l'enregistrament, juntament amb la certificació expedida pel secretari o secretària de la seua autenticitat i integritat, i quants documents en suport electrònic s'utilitzassin com a documents de la sessió, s'han d’adjuntar a l'acta de les sessions, sense necessitat de fer-hi constar els punts principals de les deliberacions.

3. L'enregistrament de les sessions celebrades ha de conservar-se de manera que es garanteixi la integritat i autenticitat dels fitxers electrònics corresponents i l'accés a aquests per part dels membres de l'òrgan col·legiat.

CAPÍTOL VII La disciplina

Article 61. Ús de la paraula

1. Els regidors i regidores poden fer ús de la paraula amb autorització prèvia de la Presidència.

2. Una vegada obtinguda no poden ser interromputs si no per la Presidència per advertir-los que s'ha esgotat el temps, cridar-los a la qüestió o a l'ordre, o retirar-los la paraula, la qual cosa procedirà una vegada transcorregut el temps establert i després d'indicar-los dues vegades que concloguin.

Article 62. Qüestions d'ordre

En qualsevol moment, els membres de la Corporació poden demanar la paraula per plantejar una qüestió d'ordre, invocant la norma l'aplicació de la qual es reclama. La Presidència resoldrà el que procedeixi, sense que per aquest motiu pugui entaular-se cap debat.

Article 63. Intervencions per al·lusions

Quan, segons el parer de la Presidència, en el desenvolupament d'un debat es fessin al·lusions que impliquin judicis de valor o inexactituds que afectin al decor o dignitat de la persona o conducta d'un regidor o regidora, podrà concedir-se a l'al·ludit l'ús de la paraula per temps no superior a dos minuts perquè, sense entrar en el fons de l'assumpte objecto de debat, contesti estrictament les al·lusions realitzades.

Article 64. Cridades a l'ordre

1. La Presidència pot cridar a l'ordre a qualsevol membre de la Corporació que:

a) Profereixi paraules o aboqui conceptes ofensius al decor de la Corporació o dels seus membres, de les institucions públiques o de qualsevol altra persona o entitat.

b) Produeixi interrupcions o, de qualsevol altra forma, alteri l'ordre de les sessions.

c) Pretengui fer ús de la paraula sense que li hagi estat concedida o una vegada que li hagi estat retirada.

2. Després de tres cridades a l'ordre en la mateixa sessió, amb advertiment en la segona de les conseqüències d'una tercera trucada, la Presidència pot ordenar-li que abandoni el Ple i adoptar les mesures que consideri oportunes per fer efectiva l'expulsió.

Capítol VIII Debat sobre l'estat del municipi

Article 65. El debat sobre l'estat del municipi

Per tal de presentar a la ciutadania les línies estratègiques impulsades per l'Alcaldia, l'estat de les matèries transcendents per a la ciutat i altres assumptes rellevants, l’Ajuntament d’Eivissa celebra amb caràcter anual un ple extraordinari sobre l'estat del municipi amb aquest punt únic en l'ordre del dia.

Article 66. Ordenació del debat

1. El debat comença amb la defensa de l'estat del municipi per part de la Presidència, regidor o regidora en qui delegui. A continuació cada grup polític de la Corporació exposa el seu punt de vista. Per a això té el temps que s'hagi disposat a la Junta de Portaveus per al primer torn d'intervencions. En cas de ser necessari es realitzarà un segon torn, que tendrà una durada del cinquanta per cent del designat per al primer.

2. Després de la intervenció de l'alcalde o alcaldessa, es produirà un recés d'una hora de durada.

Article 67. Data del debat

1. El debat sobre l'estat del municipi se celebra anualment en el mes d'octubre, excepte els anys en els quals es desenvolupin eleccions locals, en què aquest debat no tendrà lloc.

2. De forma motivada, la Presidència pot proposar una data alternativa per al debat sobre l'estat del municipi, el més propera que sigui possible al citat mes d'octubre.

TÍTOL V PROCEDIMENT D'ADOPCIÓ D'ACORDS

CAPÍTOL I Declaracions institucionals

Article 68. Àmbit i presentació

El Ple pot aprovar declaracions institucionals a proposta dels i les portaveus sobre qüestions d'interès general, relatives o no a les matèries enumerades en els articles 25, 26 i 28 de la Llei reguladora de les bases de règim local.

 

Capítol II Propostes, mocions amb proposta d'acord, comunicacions mocions de control, precs i preguntes

Article 69. Iniciativa i definicions

1. El Ple adopta acords a iniciativa de l'alcalde o alcaldessa, de la Junta de Govern, dels altres regidors i regidores, dels grups polítics i a iniciativa popular.

2. A l'efecte del desenvolupament de les sessions i per definir el caràcter de les intervencions dels membres de la Corporació, s'utilitza la següent terminologia:

a. Proposta: Projecte d'acord de l'alcalde o alcaldessa i del govern que se sotmet al Ple per al seu debat i aprovació. Conté una part expositiva o justificació i un acord o acords a adoptar.

b. Moció amb proposta d'acord: Projecte d'acord presentat per al seu debat i aprovació al Ple per qualsevol dels grups polítics, regidor o regidora no adscrit/a o per la iniciativa popular.

c. Comunicació: és la posada en coneixement del plenari d'un assumpte, l'aprovació del qual sigui competència d'un altre òrgan municipal, com la Junta de Govern o l'Alcaldia, i del qual per llei s’hagi de donar compte al plenari, o d'altres assumptes d'interès que el Govern o l'Alcaldia estimin comunicar.

d. Moció de control: petició d'informació a l'equip de govern realitzada per qualsevol dels grups polítics o regidors i regidores no adscrits/tes que pot estar acompanyada de debat. Conté una part expositiva o justificació, però no resolució.

e. Prec: és la formulació d'una proposta d'actuació dirigida a alguns dels òrgans de govern municipal.

f. Pregunta: És qualsevol qüestió plantejada als òrgans de govern en el si del Ple. Poden plantejar preguntes de resposta oral i de resposta escrita tots els membres de la Corporació.

Article 70. Presentació

1. Les propostes, que han de versar sobre qüestionis competència del Ple, han de presentar-se amb el temps legalment necessari per a la seua inclusió en l'ordre del dia de la comissió pertinent, almenys dos dies hàbils abans de tenir lloc.

2. Les mocions amb proposta d'acord, que han de versar sobre qüestions competència del Ple, han de presentar-se amb deu dies naturals d'antelació a la data de celebració del Ple ordinari, i posteriorment a la seua presentació el proponent no pot suprimir, modificar o afegir al seu contingut, amb posterioritat a què siguin dictaminades per la Comissió Informativa corresponent.

3. Quan per causa justificada les propostes o mocions amb proposta d'acord no s'hagin presentat en els terminis anteriorment determinats, poden ser presentades abans de l'inici del ple o comissió, motivant-ne la urgència i votant-la. Si els vots a favor d'incloure-les no aconsegueixen la majoria absoluta de l'òrgan col·legiat corresponent, no s'entrarà a debatre el fons de la qüestió ni seran votades o dictaminades.

Article 71. Necessitat de dictamen per la Comissió informativa

Les propostes i les mocions amb proposta d'acord han de venir dictaminades necessàriament per la comissió competent per raó de la matèria, excepte les mocions presentades per urgència.

Article 72. Intervencions

1. Si es promou debat en les propostes i mocions amb proposta d'acord, les intervencions han de ser ordenades per la Presidència conforme a les següents regles:

a. La Presidència llegeix el tema a tractar i dona la paraula als i les portaveus dels diferents grups a continuació.

b. En el cas de les propostes, el debat l’inicia, si així ho sol·licita, qui promou la proposta amb una breu exposició i justificació d’aquesta.

c. Cada grup polític municipal designa el seu portaveu en el moment del primer torn de paraula al debat de la proposta o moció.

d. En el cas de les mocions, el debat l’inicia el proponent consumint el seu primer torn de paraula.

e. A continuació els restants grups i els regidors i regidores no adscrits/tes, consumeixen un primer torn.

f. Una vegada consumit el primer torn de paraula, i si és necessari per al debat, els grups i regidors i regidores no adscrits/tes disposen d'un segon torn de paraula.

g. Cada grup polític municipal pot optar per mantenir o canviar al seu portaveu en aquest segon torn.

h. En el segon torn no poden tractar-se qüestions que signifiquin reiteració d'arguments ja esgrimits o no aportin res nou al tema debatut.

2. La Presidència ha de vetllar perquè es respecti la distribució de temps adequada en cada cas, atenent als següents criteris

a. Totes les intervencions poden tenir una durada igual en temps.

La durada de les intervencions és la determinada a l'article 52.3 del Reglament, excepte per als supòsits en què la Junta de Portaveus hagués acordat una altra durada.

c. En condicions normals els torns generals d'intervenció dels grups polítics municipals són iniciats en ordre invers al nombre de representants de cada grup polític, i en el cas d'empat el que tengui menor nombre de vots, acabant sempre cada torn de debat el portaveu de l'equip de govern.

d. Durant el debat els diferents portaveus poden proposar transaccions a les propostes o mocions. Aquestes transaccions poden contenir petites modificacions o ajustos a l'articulat de la proposta o moció però no canvis substancials que requereixin un estudi detallat per part de la resta de regidors i regidores del plenari.

3. Qui es consideri al·ludit per una intervenció pot sol·licitar de la Presidència que es concedeixi un torn per al·lusions, que ha de ser breu i concís.

4. No s'admeten altres interrupcions que les de la Presidència per cridar a l'ordre o a la qüestió debatuda.

5. Els membres de la Corporació poden en qualsevol moment del debat demanar la paraula per plantejar una qüestió d'ordre, invocant a aquest efecte la norma l'aplicació de la qual reclama. La Presidència ha de resoldre el que procedeixi, sense que per aquest motiu s'entauli cap debat.

6. La intervenció de la ciutadania al debat d'algun assumpte tractat en el Ple s’ha de fer d'acord al regulat en el reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament d’Eivissa.

7. Acabat el debat, i tret que l'assumpte hagi quedat sobre la taula, la presidència crida a la votació que s’ha de desenvolupar segons el regulat en el present Reglament.

Capítol III Mocions d'urgència

Article 73. Tramitació

1. Les mocions d'urgència són les proposicions o propostes que els regidors i regidores poden sotmetre al coneixement, consideració i votació del Ple per raons d'urgència, sempre que l'assumpte sigui de la seua competència.

2. Les mocions s’han de formular per escrit i es poden presentar abans d'iniciar-se el Ple i l'Alcaldia en dona coneixement els i les portaveus dels grups polítics i als regidors i regidores no adscrits/tes.

3. L'autor de la moció ha de justificar la seua urgència durant un període màxim de tres minuts, i pot ser contestada per els i les portaveus de la resta dels grups per un període màxim de dos minuts, que intervindran començant pels de menor representació. El Ple ha de votar tot seguit sobre la procedència del seu debat. Per ser tractada la moció, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres legals del plenari de la Corporació.

4. Només si el resultat de la votació és positiu, es procedeix al debat i votació de la moció que es tracti, conformement al desenvolupament previst a l'article 75 del present reglament.

Capítol IV Esmenes

Article 74. Classes i tramitació

1. Esmena és la proposta de modificació d'una proposta, una moció amb proposta d'acord o una moció d'urgència presentada per qualsevol membre de la Corporació.

2. L'esmena s’ha de presentar mitjançant escrit dirigit a la Presidència i subscrit pel i la portaveu del grup, amb almenys vint-i-quatre hores d'antelació a l'hora en la qual s'hagués convocat la sessió plenària en el cas de les propostes i les mocions amb proposta d'acord i en el transcurs del Ple en el cas de les mocions d'urgència.

3. Les esmenes poden ser de supressió, de modificació, d'addició i transaccionals.

4. Únicament s'admeten esmenes in voce, quan siguin transaccionals o tinguin la finalitat d'esmenar errors materials, incorreccions tècniques o semàntiques o simples omissions.

5. El debat de les esmenes s'ha d’efectuar conjuntament amb el de la proposta o moció a la qual es refereixin, si bé han de ser votades prèviament, no procedint, a sotmetre a votació les esmenes presentades a una moció amb proposta d'acord, ja que en aquest cas únicament correspon la seva acceptació o rebuig i sempre amb caràcter previ, al Grup que presenta la moció amb proposta d'acord.

6. En el cas que les esmenes siguin rebutjades, se sotmetrà a votació, sense més debat, de la proposta d'acord o text de la moció amb proposta d'acord inicials.

TÍTOL VI INSTRUMENTS D'INFORMACIÓ, IMPULS I CONTROL

CAPÍTOL I Comunicacions

Article 75. Desenvolupament

1. La Presidència de la sessió llegeix l'assumpte del qual es dona compte.

2. A petició d'algun portaveu es llegeix el text complet de l'acord adoptat, i excepcionalment es dona la paraula a algun regidor o regidora que desitgi demanar un aclariment o fer algun tipus de matisació.

3. En cap cas es genera debat de l'assumpte.

CAPÍTOL II Presentació d'informació sobre assumptes generals

Article 76. Objecte i destinatari

L'Alcaldia o regidories amb responsabilitats de govern poden comparèixer davant el Ple per informar sobre un assumpte determinat de la seua competència a petició pròpia.

Article 77. Presentació

1. Estan en condicions de ser incloses en l'ordre del dia del Ple les sol·licituds de presentació d'informació registrades amb almenys tres dies hàbils d'antelació respecte de la sessió corresponent, motivant-se la necessitat de la informació i aportant-se les línies generals al voltant de les quals versa aquesta.

2. El màxim nombre de sol·licituds de presentació d'informació és de dues per sessió plenària.

3. L'alcalde o alcaldessa ha d’incloure en l'ordre del dia del Ple les sol·licituds de presentació d'informació que compleixin els anteriors requisits.

Article 78. Desenvolupament

El desenvolupament de les presentacions d'informació serà el mateix que el regulat en l'article 72 d'aquest Reglament en el que fa referència a les propostes, tret que una vegada finalitzada la compareixença no es procedirà a votació.

CAPÍTOL III Mocions de control

Article 79. Objecte i destinatari

Els regidors i regidores membres d'òrgans delegats sense responsabilitats de govern poden presentar mocions de control a algun regidor o regidora amb responsabilitats de govern per informar sobre un assumpte determinat de la seua competència.

Article 80. Presentació

1. Estan en condicions de ser incloses en l'ordre del dia del Ple les mocions de control presentades amb almenys tres dies hàbils d'antelació respecte de la sessió corresponent, motivant-se la necessitat de la informació que es desitja recaptar i aportant-se les línies generals al voltant de les quals versarà la sol·licitud d'informació.

2. L'equip de govern ha de designar un portaveu en la matèria que ha d’aportar la informació requerida.

3. L'alcalde o alcaldessa ha d’incloure en l'ordre del dia del Ple les mocions de control que compleixin els anteriors requisits.

Article 81. Desenvolupament

El desenvolupament de les compareixences derivades de la presentació d'una moció de control, és el mateix que el regulat a l'article 72 d'aquest Reglament en allò que fa referència a les mocions, si bé únicament intervenen el sol·licitant de la moció de control i el regidor o regidora amb responsabilitats de govern a qui vagi dirigida disposaran de dos torns de paraula i la resta de grups que no siguin els sol·licitants de la moció de control, únicament disposaran d’un sol torn de paraula. No es procedirà a la votació de les mocions de control.

CAPÍTOL IV Preguntes de resposta oral al Ple i precs

Article 82. Destinatari, forma i contingut

1. Els regidors i regidores poden formular preguntes per escrit dirigides al govern per a la seua resposta oral o per escrit al Ple. També es poden formular preguntes oralment durant el transcurs de la sessió.

2. Les preguntes han de presentar-se per escrit amb almenys tres dies hàbils d'antelació respecte de la sessió corresponent

3. L'escrit no pot contenir més que l'escarida i estricta formulació d'una sola qüestió, interrogant sobre un fet, una situació o una informació, o sobre si s'ha pres o es prendrà alguna decisió en relació amb algun assumpte, dins de l'àmbit de competència municipal.

Article 83. Inadmissió

La Presidència, sentida la Secretaria general, no admetrà a tràmit les preguntes en els següents supòsits:

Les que es refereixin a assumptes que no tenguin relació amb el municipi.

Les preguntes que siguin d'exclusiu interès personal de qui les formula o de qualsevol altra persona singularitzada, o les que es refereixin expressament a persones que no tenguin una transcendència pública en l'àmbit del municipi d'Eivissa.

Les preguntes en què els seus antecedents o formulació es profereixin paraules o aboquin conceptes contraris a les regles de cortesia.

Les preguntes que suposin una consulta d'índole estrictament jurídica.

Les que poguessin ser reiteratives d'una altra pregunta de resposta oral substanciada durant el mateix any natural.

Les preguntes formulades oralment en el Ple que no es corresponguin amb el supòsits que les permeten.

Article 84. Presentació

1. Estaran en condicions de ser incloses en l'ordre del dia del Ple les preguntes de resposta oral o per escrit presentades amb almenys tres dies hàbils d'antelació respecte de la sessió corresponent.

2. L'Alcaldia i l'equip de govern poden sol·licitar, per una sola vegada respecte de cada pregunta de resposta oral presentada complint l'anterior termini, que sigui postposada la seua resposta per a la sessió plenària següent.

3. La Secretaria General ha d’elaborar una relació de les preguntes de resposta oral en Ple pendents de substanciació que ha de remetre a l'Alcaldia per a la seua tramitació.

4. La substanciació de les preguntes de resposta oral presentades per escrit amb anterioritat a la sessió plenària, dona lloc a l'escarida formulació de cada pregunta pel regidor o regidora que la formuli, a la qual seguirà a continuació la contestació del membre de l'equip de govern encarregat de respondre en nom d'aquest.

5. L'ordenació de les preguntes és responsabilitat de la Presidència del plenari.

6. Les preguntes formulades oralment en el transcurs de la sessió, seran contestades en la sessió següent, tret que l'interpel·lat doni una resposta immediata.

7 En relació a les preguntes a respondre per escrit, seran contestades en el termini màxim d'un mes, i posteriorment se’n donarà compte al Ple en la primera sessió que se celebri.

Article 85. Precs

1. Els precs es formulen verbalment en el punt corresponent de l'ordre del dia.

2. Després de la formulació del prec la persona designada portaveu de l'equip de govern en la matèria pot demanar un succint aclariment de la matèria objecto del prec, o pot demanar que es formuli per escrit i es registri a la seu electrònica de la Corporació en el cas que no quedi ben definit l'objectiu del prec.

3. En cap cas la formulació del prec serà sotmès a votació.

CAPÍTOL V Moció de censura i qüestió de confiança

Article 86. Caràcter de la votació i remissió

La votació de la moció de censura a l'alcalde o alcaldessa i de la qüestió de confiança plantejada per aquest/a serà pública, es realitzarà mitjançant crida nominal i es regirà en tots els seus aspectes pel que disposa la legislació electoral general.

TÍTOL VII Iniciativa popular

Article 87. La iniciativa popular

La iniciativa normativa popular s'ha d’ajustar al que disposa el Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament d’Eivissa i la normativa que li sigui aplicable.

TÍTOL VIII LES COMISSIONS INFORMATIVES

CAPÍTOL I Disposicions comunes

Article 88. Tipus de comissions

1. Les Comissions Informatives són òrgans complementaris de caràcter consultiu i no decisori, les funcions del qual són l'estudi, informe, preparació i consulta dels assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió del Ple i de la Junta de Govern Local, quan aquesta actuï amb competències delegades pel Ple.

Igualment informaran aquells assumptes de la competència pròpia de la Junta de Govern Local i de l'alcalde o alcaldessa, que els siguin sotmesos al seu coneixement per expressa decisió d'aquells.

En els casos als quals es refereix el punt anterior, els dictàmens de les comissions informatives tenen caràcter preceptiu i no vinculant.

2. Addicionalment a aquestes, el Ple pot determinar la constitució de les comissions especials que consideri oportunes per atendre assumptes de rellevància municipal.

3. Les comissions especials poden crear-se a iniciativa de l'Alcaldia o de qualsevol dels grups municipals.

4. Per a la creació d'una comissió especial es requereix l'aprovació d'una proposta o una moció amb proposta d'acord per majoria absoluta dels membres legals del plenari de la Corporació

Article 89. Composició i organització

1. El nombre, denominació i composició de les comissions informatives es determinarà per acord del Ple de l'Ajuntament.

2. L'alcalde o alcaldessa és el/la president/a nat/a de totes les comissions informatives, i la seua presidència efectiva pot ser delegada en qualsevol membre de la corporació, a proposta de la Comissió, després de la corresponent elecció efectuada en el seu si.

3. El secretari o secretària de la Comissió és el secretari o secretària general de l'Ajuntament o el funcionari o funcionària en qui delegui.

4. La composició de les comissions informatives s'acomodarà a la proporcionalitat existent entre els diferents grups polítics representats en la corporació. Tot grup municipal pot tenir una persona representant en cadascuna de les comissions informatives.

5. L'adscripció concreta dels regidors i regidores que hagin de formar part de cada comissió es farà mitjançant escrit del portaveu de cada grup dirigit a l'Alcaldia, del qual es donarà compte al Ple. Els grups municipals poden designar suplents dels seus vocals titulars en les comissions, bé amb caràcter permanent, bé per a una convocatòria concreta, mitjançant comunicació dels respectius portaveus dirigida a la Presidència amb anterioritat a la celebració de la sessió.

El o la vocal suplent té tots els drets de la persona titular, inclòs el de votació, quan aquest no assisteixi a la sessió i ho faci aquell en el seu lloc.

Aquests drets s'estendran al supòsit en què dit suplent actuï substituint el president/a delegat/da. Cada suplent solament pot substituir un sol titular.

En el si de cadascuna de les comissions informatives es pot acordar la creació de grups de treball per a l'estudi concret d'alguna matèria, als quals es pot incorporar personal municipal o persones expertes en la matèria objecte d'estudi. El seu caràcter serà no permanent, i es crearà per a una comesa concreta i es dissoldrà en finalitzar el treball encomanat.

 

Article 90. Funcionament

1. El funcionament de la comissió s'ajusta a les següents regles:

a) La comissió es constitueix vàlidament amb l'assistència de la meitat del nombre legal dels seus membres, que mai podrà ser inferior a tres, i de la Presidència i del secretari o secretària de la comissió o dels qui legalment els substitueixin. Aquest quòrum ha de mantenir-se durant tota la sessió.

b) En el cas de votacions amb resultat d'empat, s'ha d’efectuar una nova votació i, si persisteix l'empat, decideix el vot de qualitat la Presidència de la comissió.

c) En les comissions pot participar-hi amb veu però sense vot qualsevol membre de la corporació que la comissió estimi oportuna per al seu eficaç funcionament.

d) La comissió pot convidar a participar-hi amb veu però sense vot a qualsevol persona en funció de les activitats pròpies de la comissió i de la rellevància de les aportacions que la persona convidada pugui fer al funcionament de la comissió.

2. En els altres aspectes, són aplicables a les comissions les disposicions establertes per al Ple en el present Reglament.

CAPÍTOL II Comissions permanents

Article 91. Funcions i periodicitat.

1. Són permanents les comissions constituïdes per assumir de manera habitual l'exercici de les funcions següents:

a. L'estudi, informe o consulta i dictamen dels assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió del Ple i de la Junta de Govern Local, quan aquesta actuï amb competències delegades pel Ple, així com assumptes de competència de la Junta de Govern Local i de l'alcalde o alcaldessa, que els siguin sotmesos al seu coneixement per expressa decisió d'aquells.

b. El seguiment de la gestió de l'alcalde o alcaldessa i del seu equip de govern, sense perjudici del superior control i fiscalització que, amb caràcter general, li correspon al Ple.

2. Les comissions es reuneixen mensualment i amb caràcter extraordinari en els mateixos supòsits i terminis previstos per al Ple.

3. És així mateix permanent la Comissió especial de Comptes, que exerceix de manera habitual les funcions que li atribueix el present Reglament i el reglament d'organització i funcionament de les entitats locals.

Article 92. Acord de constitució

1. A l'inici de cada mandat i a proposta de la seua Presidència, el Ple acorda la constitució de les comissions permanents. Pel mateix procediment es pot modificar posteriorment l'acord de constitució.

2. L'acord de constitució de les comissions permanents tindrà en compte que han d'existir les següents:

- La de comptes.

- Les que s'estableixin tenint en compte l'estructura organitzativa de l'Administració municipal.

3. L'acord de constitució ha de determinar el nombre de regidors o regidores que formen cada comissió i la seva distribució entre els diferents grups polítics, atenent al principi de proporcionalitat i procurant que es garanteixi la presència equilibrada de dones i homes en la seva composició.

Article 93. Competència

1. Cada comissió coneix dels assumptes propis de la seva competència.

2. Quan un assumpte afecti a la competència de dues o més comissions, les seues respectives presidències han de decidir si se celebra sessió conjunta o quina comissió ha de tractar-ho. Si no hi hagués acord, decidirà l'Alcaldia.

Article 94. Estructura

El desenvolupament d'una sessió de la Comissió pot seguir el següent ordre:

1. Part propositiva

1. Dictamen de les propostes d'Alcaldia o regidors i regidores abans de la seva elevació al Ple.

2. Dictamen de les mocions amb proposta d'acord de regidors i regidores abans de la seva elevació al Ple.

2. Part d'informació, impuls i control:

1. Comunicacions

2. Precs i preguntes

Article 95. Part propositiva

1. Els regidors i regidores amb responsabilitats de govern han de presentar les propostes que desitgin elevar al plenari de la corporació, i aquestes han de ser dictaminades per la comissió.

2. Els regidors i regidores sense responsabilitats de govern poden presentar les mocions que desitgin elevar al plenari de la corporació, i aquestes han de ser dictaminades per la comissió

Article 96. Dictamen d'acords

En el procediment d'adopció d'acords, el dictamen de la Comissió pot limitar-se a mostrar la seva conformitat o disconformitat amb la proposta que constitueixi el seu objecte, abstenir-se o bé formular una alternativa.

El dictamen no és vinculant.

Article 97. Comunicacions

Comunicació és la posada en coneixement de la comissió d'un assumpte, l'aprovació del qual sigui competència d'un altre òrgan municipal, com la Junta de Govern o l'Alcaldia, i del que per llei hagi de donar compte al plenari amb informació prèvia a la comissió.

Article 98. Preguntes de resposta en comissió

1. Pregunta és qualsevol qüestió plantejada als òrgans de govern en el si de la comissió. Poden plantejar preguntes tots els membres de la corporació, o els grups municipals a través dels seus portaveus.

2. Les preguntes plantejades oralment en el transcurs d'una sessió seran generalment contestades per la persona destinatària en la sessió següent, sense perjudici que el preguntat vulgui donar-li resposta immediata.

3. Les preguntes formulades per escrit seran contestades pel seu destinatari en la sessió següent, sense perjudici que el preguntat vulgui donar-li resposta immediata.

4. Les preguntes formulades per escrit amb vint-i-quatre hores d'antelació seran contestades ordinàriament en la sessió o, per causes degudament motivades, en la següent.

Article 99. Compareixences i informació en comissió

1. Els regidors i regidores amb responsabilitats de govern, les persones titulars dels òrgans directius o altres funcionaris de l'Ajuntament compareixeran en comissió, a petició pròpia o dels regidors i regidores que formin part de la comissió, previ acord sobre aquest tema.

2. Els regidors i regidores amb responsabilitats de govern poden sol·licitar la presència i col·laboració de les persones titulars dels òrgans directius.

CAPÍTOL III Comissió especial de Comptes

Article 100. Regulació

La Comissió Especial de Comptes té com a finalitat informar els comptes anuals de l’Ajuntament d’Eivissa al tancament de cada exercici, abans de la seva exposició al públic i la seva ulterior aprovació pel Ple municipal.

La Comissió Especial de Comptes està constituïda per un nombre de membres representants dels diferents grups municipals integrants de la corporació, en proporció al nombre de regidors i regidores que cadascun d'ells hi tengui.

Quant a la seva constitució, presidència, composició i integració, s'estarà al que es disposa per a les comissions informatives.

Aquesta Comissió es reunirà quantes vegades calgui perquè, amb anterioritat a l'1 de juny de cada any, pugui dictaminar els comptes anuals de l’Ajuntament.

CAPÍTOL IV Comissions no permanents o especials.

Article 101. Creació

Les comissions no permanents són les comissions constituïdes per acord del Ple per a un assumpte concret, amb finalitats d'estudi, elaboració de propostes o uns altres de naturalesa anàloga, sense caràcter resolutori.

Article 102. Funcionament

Les comissions no permanents o especials es regiran pel seu acord de constitució i, supletòriament, per les normes reguladores de les comissions permanents.

Article 103. Extinció

1. Les comissions no permanents o especials s'extingiran automàticament una vegada hagin acabat de desenvolupar les funcions que van motivar la seva creació.

2. L'extinció de les comissions no permanents o especials s’ha de comunicar al plenari després de donar compte de les seves conclusions en un punt específic de l'ordre del dia en la part d'informació i control.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Disposició addicional primera. Participació ciutadana.

La participació de la ciutadania en el Ple i les seves comissions es regeix pel que disposa el Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament d’Eivissa.

Disposició addicional segona. Aplicació del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.

Les disposicions del present Reglament seran d'aplicació preferent a les contingudes en el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat per Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, que regulen la mateixa matèria.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Els grups polítics constituïts abans de l'entrada en vigor d'aquest Reglament amb un sol regidor o regidora, es mantindran com a grup polític municipal propi, podent presentar un màxim de dues mocions a cada sessió plenària, podent ser aquestes amb proposta d’acord, de control o una combinació d’ambdues.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A partir de l'entrada en vigor del present Reglament queden derogades les disposicions de l'Ajuntament d'Eivissa que s'oposin, contradiguin o resultin incompatibles amb aquest.

DISPOSICIÓ FINAL

Entrada en vigor

El present Reglament entra en vigor una vegada publicat íntegrament en el BOIB i transcorregut el termini a què es refereix l'article 113 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de règim local de les Illes Balears.

No obstant això, el que disposen els articles 22.3, 23.1 i 26.5 b), c) i d) s'aplicarà a partir del dia de constitució de la nova Corporació.”

 Eivissa, 26 de febrer de 2018

L’ALCALDE,
Rafael Ruiz González