Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 2222
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 20 de febrer de 2018 per la qual s’aproven les instruccions per desenvolupar programes de formació i innovació per als centres o intercentres per cohesionar metodologies per a la millora de la competència matemàtica entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020
Antecedents
Fonaments de dret
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per desenvolupar programes de formació i innovació per als centres o intercentres per cohesionar metodologies per a la millora de la competència matemàtica entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, les quals figuren en l’annex d’aquesta resolució.
Segon
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de les Illes Balears.
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 20 de febrer de 2018
La directora general
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX
Instruccions per desenvolupar programes de formació i innovació per als centres o intercentres per cohesionar metodologies per a la millora de la competència matemàtica entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per al desenvolupament de programes de formació i innovació per als centres o intercentres (FiC) per cohesionar metodologies per a la millora de la competència matemàtica entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, en l’àmbit de les Illes Balears, durant els cursos 2018-2019 i 2019-2020.
Article 2
Centres participants
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La participació del centre en aquest programa formatiu l’ha d’aprovar el claustre del professorat. Cada centre pot presentar una única sol·licitud per a cada curs escolar.
Article 3
Modalitat de formació
La participació en el programa formatiu es fa en la modalitat de formació per als centres o intercentres (FiC), i requereix la participació de docents d’un centre de secundària i dos centres de primària adscrits, com a mínim.
Article 4
Objectiu del programa de formació i línies de treball
Article 5
Destinataris de la formació
Article 6
Coordinació del programa de formació
Per a cada programa de formació s’ha de designar una persona coordinadora que formi part del claustre d’un dels centres i que participi a la formació. Aquesta persona ha d’assumir les funcions següents:
Article 7
Temporalització
Els programes de formació podran tenir una durada mínima de 20 hores i màxima de 40 hores per curs escolar.
Article 8
Tipus d’activitats formatives
1. Cada programa de formació pot incloure activitats dels tipus següents:
a. Ponència externa, que no pot superar el 30 % de la durada total del programa de formació.
b. Grups de treball per a la reflexió pedagògica i l’elaboració de materials i recursos.
c. Assessorament entre iguals i intercanvi d’experiències.
d. Mentoria o assessorament col·laboratiu.
e. Visites a altres centres o entitats relacionades amb el programa formatiu.
f. Tallers pràctics d’experimentació formativa.
2. Una part d’aquestes activitats, que no pot superar el 10 % del total d’hores de formació assignades al programa, es pot fer en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat.
3. A més, el programa de formació ha de dedicar, com a mínim, el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l’aula.
4. Així mateix, el programa de formació ha d’incloure activitats per avaluar la formació i l’impacte de la transferència, les quals s’han de recollir a la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.
Article 9
Sol·licitud, presentació i contingut del programa de formació
1. El programa de formació ha de contenir, a més de les dades generals, el títol de l’activitat, els centres implicats i el nombre de persones participants, els aspectes següents:
a. Justificació de la sol·licitud (origen de la necessitat, fets rellevants, capacitat de produir millores, etc.).
b. Objectius, continguts i durada de la formació.
c. Previsió de l’organització del treball (feina que es farà, disponibilitat quant a espais i temps, organització de les tasques, intervenció assessora, etc.).
d. Llistat dels centres i dels docents participants.
e. Mesures per a l’aplicació i la transferència de la formació a l’aula.
f. Criteris d’avaluació.
2. Els centres de professorat posaran a disposició dels centres, mitjançant el seu web, el formulari de sol·licitud.
3. La sol·licitud i el programa de formació s’han de presentar al centre de professorat de referència presencialment, per fax o per correu electrònic. En el cas que hi participin centres adscrits a distints centres de professorat, s’han de presentar al centre de professorat de referència del centre al qual pertany la persona coordinadora del programa.
4. El programa formatiu ha de comptar amb l’aprovació dels claustres de tots els centres participants.
Article 10
Terminis
Article 11
Aprovació del programa de formació
1. L’aprovació del programa l’han de dur a terme els equips pedagògics dels centres de professorat a partir d’un diàleg que s’ha d’obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l’adequació a les línies de treball establertes a l’article 4 d’aquestes Instruccions i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.
2. Per aprovar el programa s’han de tenir en compte els criteris següents:
a. La viabilitat del programa formatiu per millorar la competència matemàtica de l’alumnat dels centres.
b. La implicació d’una part representativa dels docents dels centres de primària i de secundària.
c. La participació i implicació de l’equip directiu.
d. La continuïtat d’un itinerari formatiu, si n’és el cas.
3. Els centres educatius participants s’han de comprometre a desenvolupar l’activitat d’acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per implementar el programa i s’han de responsabilitzar que les sessions de treball tenguin una durada d’almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d’almenys 90 minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d’aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules dels treballs generats per la formació.
4. Els centres de professorat han de publicar a la seva web la resolució amb la relació dels programes aprovats i denegats abans del dia 15 d’octubre de cada curs escolar.
Article 12
Assessorament del centre de professorat
El centre de professorat ha d’assignar, per a cada programa, una persona assessora de formació, que ha d’assumir les funcions establertes en la normativa vigent i, especialment:
Article 13
Finalització del programa de formació
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, la persona coordinadora ha de presentar al centre de professorat la documentació següent:
· Una memòria final, que ha de contenir:
a. Les modificacions introduïdes respecte del programa inicial.
b. Les activitats que s’hagin duit a terme.
c. Els canvis produïts en la feina a les aules.
d. Els materials elaborats.
e. La valoració del grau de consecució dels objectius plantejats.
f. L’avaluació del programa formatiu, amb una especial referència a la transferència dels coneixements a la pràctica educativa i a l’impacte en l’alumnat.
g. L’avaluació de les persones participants, amb l’especificació de si la persona és apta o no apta d’acord amb l’assistència (màxim del 15 % de faltes d’assistència), la participació i la implicació en els treballs del programa. Aquesta avaluació l’han de fer la persona coordinadora i la persona assessora de formació.
h. Les propostes de millora i d’activitats formatives per al futur.
i. Un annex amb el registre de signatures.
· La proposta de certificació dels participants, amb el llistat de persones que tenen dret a la certificació de la seva participació en l’activitat formativa, signada per la persona que coordina el programa, amb el vistiplau de les direccions de tots els centres implicats i de la persona assessora del centre de professorat.
2. La documentació s’ha de presentar en el termini d’un mes comptador des de la data de la darrera sessió de feina.
Article 14
Certificació i inscripció en el registre de formació