Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 2131
Acord del Consell de Govern de 23 de febrer de 2018 pel qual s’inicia el procediment d’elaboració del Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals de s’Albufera de Mallorca
El sector nord-occidental de la badia d’Alcúdia (Mallorca) és ocupat per una extensa zona humida de característiques molt rellevants des del punt de vista mediambiental, ornitològic, botànic i limnològic, amb un gran valor, com a reguladora del règim hídric i com a hàbitat d’una flora i una fauna peculiars, la qual cosa va provocar la declaració d’aquesta zona com a parc natural mitjançant el Decret 4/1988, de 28 de gener, pel qual es declara parc natural s’Albufera de Mallorca (BOCAIB núm. 19, de 13 de febrer de 1988), modificat pel Decret 116/1994, de 22 de novembre (BOCAIB núm. 152, de 13 de desembre de 1994), pel Decret 40/2002, de 15 de març (BOIB núm. 35, de 21 de març de 2002) i pel Decret 52/2003, de 17 de maig (BOIB núm. 82, de 10 de juny de 2003), si bé aquest darrer decret es va anul·lar mitjançant un acord del Consell de Govern de 30 de gener de 2004 (BOIB núm. 19, de 7 de febrer de 2004).
Una part important d’aquests valors estan recollits en el Conveni relatiu a les zones humides d’importància internacional, especialment com a hàbitat d’aus aquàtiques, concertat a Ramsar el 2 de febrer de 1971 i ratificat per Espanya el 18 de març de 1982 (BOE núm. 199, de 20 d’agost de 1982).
El Parc Natural de s’Albufera de Mallorca, ubicat als termes municipals de sa Pobla i Muro, té una extensió aproximada de 1.700 ha, segons els límits geogràfics descrits en l’article 2 del Decret 4/1988 i en el seu annex cartogràfic. Posteriorment, ateses les divergències detectades entre els límits que defineix la descripció escrita de l’article 2 del Decret 4/1988 i els que figuren en l’annex cartogràfic, i atès que no s’hi varen incloure alguns hàbitats i espècies de gran importància des del punt de vista de la conservació, el Decret 52/2003 va modificar la delimitació del Parc Natural, a fi d’esmenar les divergències detectades i incloure-hi els hàbitats esmentats. Concretament, s’inclogué dins el Parc la petita zona de sistema dunar no edificada, ocupada en la totalitat per un dels hàbitats prioritaris de la Directiva 92/43/CEE, del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres (hàbitat 2250: dunes litorals amb Juniperus spp), la zona de Son Bosc (zona de nidificació de l’abellerol ―Merops apiaster―, espècie inclosa en l’annex II del Catàleg nacional d’espècies amenaçades i en l’annex II del Conveni de Berna d’espècies de fauna estrictament protegides), i la depuradora de llacunatge de Can Picafort (per tal de compatibilitzar la gestió de l’estació de depuració amb els valors naturals del Parc i pel fet de constituir un hàbitat important d’alimentació per a moltes espècies d’aucells aquàtics).
Aquesta modificació de la delimitació del Parc Natural fou anul·lada, per raons estrictament formals, mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 30 de gener de 2004 (BOIB núm. 19, de 7 de febrer de 2004) que ordenava la retroacció del procediment al moment anterior al tràmit d’audiència a les persones interessades. Malgrat el temps transcorregut, no es va culminar el procediment que el Consell de Govern havia acordat, per la qual cosa es mantenen les divergències significatives descrites en l’exposició de motius del Decret 52/2003.
Durant els anys transcorreguts des de llavors, l’ampliació del Parc Natural de s’Albufera de Mallorca ha estat un afer ben present, ja que s’ha proposat tant des la mateixa direcció del Parc com des de la societat civil i científica, de manera que ha esdevingut una reclamació històrica pendent de culminar. Així, per exemple, el febrer de 2010, des de la direcció del Parc es proposà ampliar-lo cap a les zones de platja i dunes descrites, Son Bosc i la depuradora de llacunatge de Can Picafort, i, més recentment, el juny de 2016, s’instà l’inici de la redacció d’un PORN de s’Albufera de Mallorca, per tenir en compte tota la zona humida en sentit ampli.
L’ampliació del Parc Natural també ha estat instada per la societat civil i científica en diverses ocasions, ja sigui mitjançant peticions formals o a través d’informes tècnics i científics. El 2008 i el 2010, el Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB‒Mallorca) sol·licità que es posàs en marxa el procediment d’elaboració del PORN de la zona de Son Bosc, i va fonamentar la petició en distints escrits i informes, com l’informe TAIB‒IMEDEA de novembre de 2007, que conclou que el Govern de les Illes Balears té la responsabilitat de protegir els espais naturals d’especial interès, com és el cas de Son Bosc; l’informe tècnic, de 19 de març de 2008, conjunt del Departament de Biologia de la UIB i del Departament d’Ecologia Terrestre de l’IMEDEA (CSIC‒UIB); l’informe dels agents de medi ambient de 15 de juliol de 2008, reiterat mitjançant un escrit de 18 de febrer de 2010; la carta oberta del professor Richard M. Bateman (doctor en ciències) de 22 de febrer de 2010; l’escrit de la directora de l’entitat IUCN-MEd adreçat al batle de l’Ajuntament de Muro, pel qual sol·licita la incorporació de l’àrea de Son Bosc al Parc, tal com era prevista en el Decret 52/2003, i l’escrit de Planta Europa de 27 de novembre de 2007, que posa de manifest la fragilitat de la zona de Son Bosc. La qüestió de l’ampliació i l’àmbit del PORN va ser fins i tot tractada per l’anomenada Convenció de Ramsar, en la Missió d’Assessorament Ramsar núm. 68, relativa a la zona humida d’importància internacional (lloc Ramsar) s’Albufera de Mallorca, de novembre de 2010. Aquesta incloïa una sèrie de recomanacions, entre les quals la de preveure una possible ampliació del Parc per incorporar-hi una extensió de zona humida més gran o la d’ampliar l’àmbit inicial del PORN iniciat el 2010 per incloure-hi un àmbit més extens.
A l’hora de valorar l’inici del procediment d’elaboració del PORN, cal tenir en compte que s’Albufera de Mallorca, declarada parc natural l’any 1988, no disposa encara d’un pla d’ordenació dels recursos naturals i que, no obstant el temps transcorregut des de la declaració com a parc natural (trenta anys), tampoc no s’ha elaborat ni aprovat l’instrument de planejament mediambiental que l’ha d’ordenar, que es defineix com l’instrument específic per a la delimitació, tipificació, integració en xarxa i determinació dels sistemes que integren el patrimoni i els recursos naturals d’un determinat àmbit espacial (article 17.1 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, en relació amb l’article 7 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental).
El Parc Natural de s’Albufera de Mallorca, en desplegament de les previsions contingudes en el mateix Decret de declaració del Parc Natural, així com de la normativa vigent en matèria d’espais naturals protegits, només s’ha regulat a través de dos plans rectors d’ús i gestió (PRUG). El primer fou aprovat mitjançant el Decret 89/1990, de 4 d’octubre (BOCAIB núm. 135, de 6 de novembre de 1990) i el segon –que substituí el primer– mitjançant el Decret 19/1999, de 12 de març (BOCAIB núm. 37, de 23 de març de 1999), que estava previst per al període 1999-2002.
La Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat ha formulat una proposta per tal que s’iniciï un pla d’ordenació dels recursos naturals de s’Albufera de Mallorca, de 16 de febrer de 2018. Aquesta proposta recull l’estudi dels valors ambientals elaborat el febrer de 2010 ―que serví de base per a l’inici del PORN aquell any―, així com l’estudi dels valors ambientals pel que fa a l’àmbit del PORN que sobrepassa els límits actuals del Parc. Aquest constitueix, per tant, l’estudi complet dels valors ambientals, etnològics i d’altre tipus a què es refereix l’article 9.2 a de la Llei 5/2005.
L’àmbit inicial que es proposa del Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals que s’inicia és el que consta en l’annex cartogràfic, que s’adjunta a aquest Acord com a document núm. 1, atesos els valors ambientals, etnològics i d’altre tipus que consten en l’estudi, que s’adjunta com a document núm. 2.
L’inici d’aquest procediment comporta que no es poden dur a terme actes que suposin una transformació sensible de la realitat física i biològica que pugui arribar a fer impossible o dificultar de manera important la consecució dels objectius del Pla, i que, fins a l’aprovació d’aquest, no es pot atorgar cap autorització, llicència o concessió que habiliti per dur a terme actes de transformació sensible de la realitat física o biològica sense un informe favorable de l’Administració ambiental (tal com estableixen l’article 23 de la Llei 42/2007 i l’article 8 de la Llei 5/2005). Tot això, sens perjudici que s’estableixi qualsevol altre règim de protecció preventiva, de caràcter addicional, amb el compliment previ del tràmit d’audiència als interessats, informació pública i consulta de les administracions afectades (article 24 de la Llei 42/2007).
Per tot el que s’ha exposat, i d’acord amb el que preveu l’article 9.2 a de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en la sessió de 23 de febrer de 2018, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Iniciar el procediment d’elaboració del Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals de s’Albufera de Mallorca, en l’àmbit espacial que s’indica en l’annex 1 i d’acord amb l’estudi complet de valors ambientals, etnològics i d’altre tipus que s’adjunta com a annex 2.
Segon. Establir que, d’acord amb el que preveu l’article 8.1 de la Llei 5/2005, amb relació a l’article 23 de la Llei 42/2007, durant la tramitació del procediment per a l’aprovació del Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals de s’Albufera de Mallorca no es poden dur a terme actes que suposin una transformació sensible de la realitat física i biològica que pugui arribar a fer impossible o dificultar de forma important la consecució dels objectius del Pla.
Tercer. Establir que, fins a l’aprovació del Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals, no es pot atorgar cap autorització, llicència o concessió que habiliti per dur a terme actes de transformació sensible de la realitat física o biològica sense un informe favorable de l’Administració ambiental, en els termes prevists en l’article 8.2 i 8.3 de la Llei 5/2005.
Quart. Notificar aquest Acord a les administracions territorials afectades (Consell Insular de Mallorca i ajuntaments d’Alcúdia, de Muro i de sa Pobla) i, amb la finalitat de comunicar-lo als interessats, ordenar que es publiqui en el Butlletí́ Oficial de les Illes Balears, juntament amb l’annex cartogràfic, i en dos dels diaris de més tirada de Mallorca.
Palma, 23 de febrer de 2018
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra