Antecedents
-
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
-
El Decret 41/2016 de 15 de juliol , pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 9 que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional.
-
L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears estableix a l’article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu, especialment a les dels equips pedagògics dels centres educatius en relació amb la formació permanent del professorat.
-
El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix la modalitat de formació en els centres com una modalitat d’entre 8 i 60 hores de formació que constitueix una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d’innovació, així com que aquests programes els ha de convocar la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat i han de coordinar-los els centres de professorat.
-
El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.
-
El dia 28 de juny de 2011 la UNESCO va declarar la Serra de Tramuntana Patrimoni de la Humanitat. Aquesta declaració de la Serra com a patrimoni cultural es va fonamentar en el fet que la Serra constitueix un exemple excepcional de paisatge agrícola mediterrani que ha transformat el terreny i ha fet que sigui un clar exemple d’integració sostenible de l’home en un entorn natural.
-
Prèviament, el gener de 2010, es va presentar el pla estratègic per a la coordinació de totes les accions a la Serra. Aquest pla havia estat aprovat pel Consell de Mallorca l’any 2009, i s’estructura en cinc programes: “Comunicació i participació”, “Desenvolupament econòmic”, “Divulgació”, “Patrimoni” i “Gestió de visitants”. L’apartat 5.3 d’aquest pla de gestió, dedicat al programa de “Divulgació” fa especial referència a la promoció d’activitats que contribueixen a “conèixer i estimar la Serra de Tramuntana per a conservar-la”; així, es considera que una de les prioritats ha de ser una difusió adequada i la sensibilització entorn d’aquesta declaració que permeti la transmissió de valors.
-
També l’informe periòdic del Centre del Patrimoni Mundial del Ministeri de Cultura, amb data 13 d’octubre de 2014, enviat a la UNESCO, i que és l’informe cabdal que avalua la situació del bé patrimonial (en aquest cas la Serra de Tramuntana), en el punt 4.6.4. diu literalment que “la condició de Patrimoni de la Humanitat ha influït en les activitats d’educació, informació i sensibilització, però es podria millorar”. Cal, per tant, una millora en tot allò que té a veure amb la informació i la sensibilització.
-
D’aquesta manera, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació al programa Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana per part dels centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris a l’àmbit de l’illa de Mallorca per al curs 2018-2019
Fonaments de dret
-
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
-
El Decret 68/2001, de 18 de maig, pel qual es regula l’estructura i l’organització de la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-
L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears.
-
La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
-
El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana per a centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris a l’àmbit de l’illa de Mallorca per al curs 2018-2019.
Segon
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de Mallorca.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb l’article 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 19 de febrer de 2018
La directora general
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1
Instruccions per al desenvolupament del programa Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana per al curs 2018-2019
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
-
Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del programa Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana per al curs 2018-2019 a l’àmbit de l’illa de Mallorca.
-
Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col·laboració del Servei de Normalització Lingüística i Formació, el Servei d’Innovació Educativa i el Consorci de la Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial.
-
Aquest programa vol promoure la metodologia d’aprenentatge servei dins el currículum dels centres educatius en el marc de la serra de Tramuntana per afavorir l’establiment de xarxes comunitàries amb responsabilitat social. L’aprenentatge servei és una metodologia que, mitjançant la detecció de necessitats reals, afavoreix processos d’aprenentatge i de servei a l’entorn amb l’objectiu de conèixer-lo i participar, en comunitat, a millorar-lo.
-
La declaració de la Serra de Tramuntana com a Patrimoni Mundial per la UNESCO és una oportunitat per redescobrir un espai ple de recursos i valors naturals, culturals i històrics. Així, es pretén reforçar el sentiment de pertinença i l’arrelament al territori de la Serra de Tramuntana formant ciutadans que participin de forma responsable i activa pel bé del conjunt de la societat.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius que es volen aconseguir amb aquest programa són els següents:
-
Impulsar metodologies competencials d’aprenentatge servei vinculades a l’entorn.
-
Proporcionar noves eines didàctiques per estimar, descobrir, intervenir i preservar la Serra de Tramuntana.
-
Desencadenar processos d’ensenyament i aprenentatge col·laboratius de servei a la comunitat i d’interrelació amb el territori.
-
Impulsar el treball en equip i la creació d’una xarxa de centres per afavorir l’intercanvi d’experiències i recursos.
Article 3
Destinataris
-
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris a l’àmbit de l’illa de Mallorca, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-
Cada centre pot presentar una única sol·licitud en aquesta convocatòria amb una de les següents modalitats:
-
Centres que participen per primer cop en el programa per al curs 2018-2019.
-
Centres que participaren en el programa durant el curs 2017-2018 i en sol·liciten la continuïtat.
Article 4
Compromisos
1. La Conselleria d’Educació i Universitat es compromet a:
-
Organitzar formació inicial i contínua per als centres seleccionats.
-
Assessorar en el desenvolupament del projecte de cadascun dels centres mitjançant els centres de professorat de Mallorca.
-
Prioritzar la utilització dels camps d’aprenentatge de Mallorca per part dels centres participants en el programa per dur-hi a terme activitats relacionades amb el projecte.
-
Fer difusió de les bones pràctiques relacionades amb aquesta convocatòria.
-
Impulsar l’elaboració de material didàctic competencial relacionat amb la Serra de Tramuntana.
-
Avaluar el procés i els resultats del programa.
2. El Consorci de la Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial es compromet a:
-
Assumir les despeses de dos dies d’estada (amb una nit d’allotjament, sopar i berenar del matí inclosos) per a un grup màxim de 40 alumnes i 3 docents als refugis del Consell de Mallorca, per cadascun dels 20 centres participants en aquest programa, i a dur a terme activitats relacionades amb aquesta convocatòria, d’acord amb la disponibilitat del refugi escollit. El Consorci assumirà la despesa d’un màxim total de 860 estades.
-
Possibilitar als centres seleccionats el treball de camp dels projectes a la Serra de Tramuntana mitjançant la subvenció del transport d’un grup de 40 alumnes.
-
Proporcionar espais on es puguin dur a terme les formacions del programa, prioritzant els recursos propis del Consell de Mallorca (com Raixa, la Misericòrdia o la Llar de la Joventut, entre d’altres).
-
Fer-se càrrec del cost de la formació i les despeses associades del programa.
3. Els centres participants al programa es comprometen a:
-
Implementar un projecte d’aprenentatge servei a la Serra de Tramuntana amb la participació de la comunitat educativa.
-
Participar en el programa amb un mínim de tres docents, amb el vistiplau de l’equip directiu.
-
Nomenar un coordinador del projecte.
-
Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per tal d’assolir els objectius del projecte.
-
Participar en la formació de manera activa i dur a terme les tasques encomanades.
-
Presentar una memòria final del projecte.
-
Avaluar l’impacte del projecte.
Article 5
Coordinació del projecte Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana
Cada centre ha de designar un coordinador, que ha de formar part del claustre del professorat del centre i participar a la formació. Aquesta persona ha d’assumir les funcions següents:
-
Coordinar la implementació del projecte Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana.
-
Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb l’assessor de formació del centre de professorat que es designi a l’efecte.
-
Assistir a les reunions relacionades amb la formació del programa que convoqui el centre de professorat.
-
Encarregar-se de les signatures d’assistència i actes de les reunions que es duguin a terme al propi centre.
-
Elaborar i lliurar la memòria final del projecte Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana.
Article 6
Sol·licitud, projecte, termini i lloc de presentació
-
Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura als annexos 2 i 3 d’aquesta convocatòria, segons sigui el cas de cada centre.
-
Cada centre presentarà un projecte d’acord als continguts següents:
-
Títol del projecte
-
Justificació del projecte
-
Objectius i continguts d’aprenentatge
-
Propostes d’aplicació i transferència
-
Avaluació
-
La sol·licitud i el projecte es poden presentar fins al dia 31 de maig de 2018.
-
La sol·licitud i el projecte per participar al programa s’ha de presentar al Servei de Normalització Lingüística i Formació presencialment o per correu electrònic a l’adreça snlf@dgfpfp.caib.es
Article 7
Comissió de Selecció
-
La Comissió de Selecció examina les sol·licituds presentades i elabora un llistat amb els centres seleccionats.
-
Aquesta Comissió està formada pels membres següents:
-
El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació o persona en qui delegui, que actua com a president.
-
La cap del Servei d’Innovació Educativa.
-
Una persona en representació del Consorci de la Serra de Tramuntana.
-
Un assessor del Servei de Normalització Lingüística i Formació, que actua com a secretari.
-
Un assessor d’un centre de professorat.
Article 8
Centres seleccionats
-
El Servei de Normalització Lingüística i Formació publicarà al seu web (http://www.snlf.caib.es) la llista provisional de centres seleccionats.
-
Els centres interessats, en el termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació, poden formular les al·legacions oportunes.
-
Passat aquest termini, el Servei de Normalització Lingüística i Formació resoldrà les reclamacions i publicarà la llista definitiva al seu web.
Article 9
Assessorament del centre de professorat
Els centres de professorat de Mallorca han d’assignar un assessor de formació que assumeixi les funcions establertes en la normativa vigent, i especialment:
-
Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació del projecte.
-
Gestionar l’expedient econòmic i administratiu del programa.
-
Programar i gestionar les ponències externes, si s’escauen.
-
Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb la persona que coordina el programa.
-
Avaluar, conjuntament amb el coordinador, les activitats duites a terme i les persones participants.
-
Gestionar les certificacions pertinents per al reconeixement de la formació.
Article 10
Finalització del programa
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el coordinador ha de presentar al centre de professorat la documentació següent:
-
La memòria final del projecte d’aprenentatge servei, en què han de constar:
-
Les activitats que s’hagin duit a terme.
-
Els canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
-
Els materials elaborats.
-
La valoració del grau de consecució dels objectius plantejats.
-
L’avaluació del projecte, amb especial referència a la transferència dels coneixements a la pràctica educativa i a l’impacte en l’alumnat.
-
L’avaluació de les persones participants, amb l’especificació de si la persona és apta o no apta d’acord amb l’assistència, la participació i la implicació en els treballs del programa. Aquesta avaluació l’han de fer el coordinador i l’assessor de formació.
-
La proposta de certificació dels participants, amb el llistat de persones que tenen dret a la certificació de la seva participació al programa signada per la persona que coordina el programa i amb el vistiplau de la direcció del centre educatiu i de l’assessor del centre de professorat.
2. La documentació s’ha de presentar en el termini d’un mes comptador des de la data de la darrera sessió de feina.
Article 11
Certificació i inscripció en el registre de formació
-
El centre de professorat corresponent ha de fer d’ofici la certificació i la inscripció en el registre de formació.
-
Només tenen dret a la certificació aquelles persones avaluades com a aptes.
-
A la persona que coordina el programa de formació se li ha de certificar un 25 % més d’hores que el total d’hores del programa de formació.
-
Els docents participants en aquest programa tenen dret a una certificació de 40 hores sempre que es compleixin els requisits descrits anteriorment.
ANNEX 2
Sol·licitud de participació en la convocatòria del programa Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana per al curs 2018-2019
Nom del centre:
|
Nom del director/a:
|
Adreça:
|
Codi postal:
|
Localitat:
|
Telèfon:
|
Adreça electrònica:
|
Nombre de línies del centre:
|
Nombre de professors del centre:
|
Nombre d’alumnes del centre:
|
Relació de participants:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
.........
Nom del coordinador/a del programa:
Adreça electrònica de contacte:
|
..................................., ....... d ...................... de 2018
El director / La directora
[rúbrica i segell del centre]
ANNEX 3
Sol·licitud de continuació en el programa Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana per al curs 2018-2019
Nom del centre:
|
Nom del director/a:
|
Adreça:
|
Codi postal:
|
Localitat:
|
Telèfon:
|
Adreça electrònica:
|
Nombre de línies del centre:
|
Nombre de professors del centre:
|
Nombre d’alumnes del centre:
|
Relació de participants:
|
1.
|
2.
|
3.
4.
5.
........
|
Nom del coordinador/a del programa:
|
Adreça electrònica de contacte:
|
DECLAR:
Que el centre ha participat al programa Aprenentatge Servei a la Serra de Tramuntana durant el curs 2017-2018
..................................., ....... d ...................... de 2018
El director / La directora
[rúbrica i segell del centre]