Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 2015
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes 2019-2023 per a inversions en el sector vitivinícola
El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 i (CE) núm. 1234/2007; el Reglament delegat (UE) 2016/1149 de la Comissió, de 15 d'abril de 2016, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als programes nacionals de suport al sector vitivinícola i es modifica el Reglament (CE) núm. 555/2008 de la Comissió, i el Reglament d'execució (UE) 2016/1150 de la Comissió, de 15 d'abril de 2016, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als programes nacionals de suport al sector vitivinícola, regulen les disposicions sobre els programes de suport que els estats membres han de presentar a la Comissió.
D’acord amb el nou marc comunitari, es dicta el Reial decret 5/2018, de 12 de gener, per a l’aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola, publicat al BOE núm. 12, de 13 de gener.
Les ajudes previstes en aquesta nova convocatòria s’estableixen, doncs, en aplicació del que disposa la normativa comunitària esmentada de l’OCM vitivinícola i amb l’única finalitat d’establir unes normes uniformes per a l’aplicació d’aquestes ajudes, d’acord amb el que disposa la secció 4a del capítol II del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, esmentat, que regula les inversions com a mesura de suport. Aquest Reial decret fixa totes les condicions, els procediments, els requisits i els terminis, inclòs el de presentació de sol·licituds, i atribueix als òrgans competents de la comunitat autònoma la instrucció, la resolució i el pagament de les ajudes.
En aquest sentit, l’article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que les ajudes s’han de regir pel règim jurídic aplicable a l’ens que les estableixi, sense perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l’administració gestora. En tot cas, s’estableix que aquesta Llei s’ha d’aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions finançades per la Unió Europea.
Per tot això, cal aprovar a escala autonòmica, mitjançant resolució, la convocatòria d’aquestes ajudes i fixar-ne el procediment, així com determinats aspectes per a la concessió de les ajudes.
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2.a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regulen la constitució, l’organització i el funcionament de l’organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la comunitat autònoma de les Illes Balears. D’acord amb el que disposa l’article 3 d’aquest Decret, el FOGAIBA es constitueix com a organisme pagador a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s’acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova la convocatòria d’ajudes per a inversions, previstes en el capítol II, secció 4a del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, per a l’aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola (BOE núm. 12, del dia 13 de gener de 2018).
2. Les convocatòries previstes en aquesta Resolució seran un total de cinc.
3. Les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució tenen per objecte millorar el rendiment global de les empreses del sector vitivinícola i la seva adaptació a les demandes del mercat, així com augmentar la seva competitivitat.
4. L’àmbit territorial d’aplicació serà la comunitat autònoma de les Illes Balears.
5. Per a aquesta Resolució seran d’aplicació les definicions previstes a l’article 2 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, esmentat, així com les previstes a l’article 3 del Reglament (UE) del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013, i es considerarà com a òrgan competent de la comunitat autònoma per a la instrucció, la resolució i el pagament de les ajudes el FOGAIBA.
Segon
Finançament de la convocatòria
1. Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria seran finançades pel Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), de conformitat amb el que estableix l’article 88 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener.
2. En qualsevol cas, la convocatòria de les ajudes establertes en aquesta Resolució queda sotmesa a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per a finançar el compliment de les obligacions generades.
Tercer
Beneficiaris i requisits
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta convocatòria:
a) Les empreses vitivinícoles que en el moment de presentació de la sol·licitud produeixin o comercialitzin els productes que preveu l'annex VII, part II del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, o que, com a conseqüència de l'execució de l'operació objecte de la sol·licitud d'ajuda, comencin aquesta producció o comercialització.
b) Les organitzacions de productors vitivinícoles reconegudes d'acord amb l'article 152 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
c) Les associacions de dos o més productors, amb personalitat jurídica, dels productes esmentats a l'annex VII, part II d'aquest Reglament.
d) Les organitzacions interprofessionals.
2. A més, les empreses beneficiàries han de complir els requisits següents:
a) que estiguin constituïdes amb anterioritat a la data de presentació de la sol·licitud;
b) que siguin responsables finals del finançament del projecte;
c) que siguin viables econòmicament i tinguin prou capacitat i mitjans per assegurar l’adequada execució de la inversió;
d) que realitzin la inversió objecte de subvenció en un establiment ubicat a les Illes Balears o, en el cas de projectes de comercialització desvinculats físicament d’un celler, així com en tots els casos de comercialització en un altre estat membre, que tinguin el seu domicili fiscal a les Illes Balears.
3. Quan es tracti de sol·licitants amb la comercialització com a única activitat, almenys un 80 per cent de la seva facturació de l'últim exercici tancat haurà de procedir de la comercialització dels productes de l'annex VII, part II del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
4. No es pot concedir l'ajuda a les empreses en situació de crisi, segons es defineix a les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi, d'acord amb la Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014.
5. No es pot concedir l'ajuda a les empreses que es troben en procés d'haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari; haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment; trobar-se declarades en concurs, llevat que en aquest hagi adquirit l'eficàcia un conveni; estar subjectes a intervenció judicial, o haver estat inhabilitades d'acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.
6. No podran ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les entitats o les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes als apartats 2 i 3 de l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La justificació de no estar sotmeses a les prohibicions esmentades es farà de la manera establerta a l’article 13 de la Llei 38/2003.
7. D’acord amb el que disposa l’article 13.2 e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, esmentat. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.
L’acreditació del compliment d’aquest requisit es realitzarà mitjançant la presentació de les certificacions previstes a l’article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació d’ofici del compliment del requisit esmentat, cas en el qual no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant una declaració responsable.
8. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
9. A més dels requisits establerts als punts anteriors, han de complir els requisits previstos al Reial decret 5/2018, de 12 de gener, així com els establerts a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionables les operacions relatives a inversions tangibles o intangibles en instal·lacions de transformació i infraestructura vinícola, així com en estructures i instruments de comercialització, fins i tot per tal de millorar l'estalvi d'energia, l'eficiència energètica global i els processos sostenibles.
Aquestes inversions s'han de referir a la producció, la comercialització o ambdues dels productes vitivinícoles esmentats a l'annex VII, part II del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
2. Les operacions objecte d'ajuda hauran de contribuir, almenys, a un dels objectius estratègics previstos a l'annex XVI del Reial decret 5/2018, de 12 de gener. Per a la consecució d'aquests objectius estratègics, en cada operació s'hauran d'identificar un, o diversos, objectius generals, la relació no exhaustiva dels quals es presenta a l'annex XVII del Reial decret 5/2018, de 12 de gener. En el cas que algun dels objectius generals d'una operació concreta no es trobi recollit en aquesta relació, aquest objectiu ha de ser especificat pel sol·licitant.
3. Es consideraran com a despeses subvencionables els costos de les accions següents:
a) Construcció, adquisició o millora de béns immobles.
b) Compra de maquinària i equips nous fins al valor de mercat del producte.
c) Despeses generals vinculades a les despeses previstes a les lletres a i b, com ara honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, així com estudis de viabilitat, amb el límit del 8% del pressupost aprovat per a l'operació d'inversió.
d) L'adquisició o el desenvolupament de suports lògics d'ordinador, l'adquisició de patents, llicències o drets d'autor i el registre de marques col·lectives.
4. Els imports màxims subvencionables dins de les operacions d'inversió per als conceptes assenyalats en l'annex XVIII del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, s'atindran als límits que s'indiquen en aquest annex, de manera que quan en una operació concreta se superin aquests límits, l'excés serà considerat despesa no subvencionable.
5. No tindran la consideració de subvencionables les despeses que estableix l'annex XIX del Reial decret 5/2018, de 12 de gener.
6. Les operacions hauran d'afectar pressupostàriament, com a màxim, dos exercicis FEAGA consecutius immediatament següents a l'exercici FEAGA en què es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda. L'execució de les operacions podrà tenir lloc des de la data de presentació de la sol·licitud i, si escau, després de l'aixecament de l'acta de no inici corresponent, d’acord amb el previst al punt 9 següent.
Només seran admissibles sol·licituds per operacions anuals en el cas que els conceptes de despesa es limitin al primer exercici immediatament següent a l'exercici FEAGA en el qual es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda objecte de la convocatòria.
Les operacions objecte de pagament en dos exercicis FEAGA hauran de tenir un mínim del 50% de l'import dels conceptes de despesa aprovats inclosos en el primer exercici immediatament següent a l'exercici FEAGA en què es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda objecte de la convocatòria.
7. Les despeses susceptibles d'auxili presentades amb una sol·licitud d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat i hauran de complir els criteris següents de moderació de costos:
a) Amb caràcter general, el sol·licitant d'ajuda haurà d'aportar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les seves especials característiques no existeixi en el mercat un nombre suficient d'entitats que els realitzin, prestin o subministrin.
Aquestes ofertes han de ser independents entre si i els elements que les integrin han de ser comparables i mostrar claredat i detall en la seva descripció.
L'elecció entre les ofertes presentades, que també s'ha d'aportar, juntament amb la sol·licitud de pagament, es realitzarà conforme a criteris d'eficàcia i economia, amb la justificació expressa de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
b) Amb independència d’això anterior, les despeses afectades pel que disposa l'annex XVIII del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, no podran superar les quanties màximes admissibles allà considerades, de manera que si en un projecte d'inversió se superen tals màxims, l'excés serà considerat despesa no subvencionable.
En els casos de modificació de la inversió auxiliable aprovada en una concessió de subvenció, s'haurà de garantir que qualsevol nova despesa compleixi el que preveu la lletra a), així com que no se superen els límits assenyalats a la lletra b), i s'ha de guardar constància d'aquestes comprovacions en la tramitació de les sol·licituds de pagament corresponents.
8. Les operacions d'inversió estaran clarament definides especificant les accions i la seva durada i detallant els conceptes de despesa que componen cada acció i els costos estimats de cadascuna. Igualment, s'especificaran l'objectiu o els objectius estratègics i generals als quals cada acció pretén contribuir.
9. Únicament són subvencionables les inversions realitzades i pagades pel beneficiari entre la presentació de la sol·licitud d’ajuda i el 30 d’abril de cada exercici FEAGA. A més, i únicament per a les inversions realitzades a les Illes Balears, no es podran iniciar les actuacions abans de la visita d’inspecció prèvia realitzada per un tècnic del FOGAIBA que acrediti el no inici de les actuacions.
Excepcionalment, les despeses assenyalades a l'annex XIX 8a i 8b del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, podran ser subvencionables en els dotze mesos previs a la sol·licitud.
L'inici de les operacions del projecte d'inversió prèviament a la resolució de concessió no implica cap compromís per part de l'Administració sobre la concessió de l'ajut.
10. Les estratègies proposades pel sol·licitant dins el projecte d'inversió presentat hauran de ser coherents amb els objectius fixats per aquest, amb el probable efecte i l'èxit de l'operació en la millora del rendiment general de la transformació o la comercialització a les instal·lacions del sol·licitant, amb la seva adaptació a les demandes del mercat i amb l'augment de la seva competitivitat.
No es concedirà cap ajuda en aquells casos en què es detectin situacions d'incoherència dins de les sol·licituds d'ajuda o si aquestes reflecteixen expectatives no prou documentades.
11. En el supòsit d’adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’hauran de fer constar a l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l’import de la subvenció concedida, i aquests aspectes seran objecte d’inscripció en el registre públic corresponent.
En el cas d’adquisició de béns immobles, s’ha d’obtenir un certificat d'un taxador independent, degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, acreditatiu que el preu de compra no excedeix el valor de mercat.
12. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 31, 32 i 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com allò que estableix l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. L’import de l’ajuda serà, per a les microempreses i les petites i mitjanes empreses, segons es defineixen a la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig del 2003, d’un màxim del 40% de les despeses subvencionables.
Per a les empreses que no estan cobertes pel títol I, article 2, apartat 1 de la Recomanació 2003/361/CE amb menys de 750 empleats o un volum de negoci inferior a 200 milions d'euros, l'ajuda màxima serà del 20% de les despeses subvencionables.
Per a les empreses que no estan cobertes pel títol I, article 2, apartat 1 de la Recomanació 2003/361/CE amb 750 o més empleats i un volum de negoci igual o superior a 200 milions d'euros, l'ajuda màxima serà del 10% de les despeses subvencionables.
Per tal de determinar el nombre de treballadors i el volum de negoci dels sol·licitants que no siguin microempreses o petites i mitjanes empreses, s'utilitzaran els mateixos criteris de càlcul establerts per a aquests a la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió.
2. Per a les inversions en altres països de la Unió Europea, es tindrà en compte la seva ubicació per determinar el percentatge d'ajuda, d’acord amb els percentatges màxims previstos a l’article 50 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
3. Quan el sol·licitant sigui una associació de dos o més productors, amb personalitat jurídica, dels productes esmentats a l'annex VII, part II del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense activitat econòmica, el càlcul de l'ajuda es farà proporcionalment a la participació de cada un dels productors en la inversió, d'acord amb el tipus d'ajuda que tindria cada productor de forma independent.
Sisè
Sol·licituds i documentació
1. El termini de presentació de sol·licituds és el següent:
- Per a la primera convocatòria, corresponent a l’any 2018, comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al BOIB i acaba el dia 13 d’abril del 2018;
- Per a la segona convocatòria, corresponent a l’any 2019, comença el dia 14 d’abril del 2018 i acaba el dia 31 de gener del 2019;
- Per a la tercera convocatòria, corresponent a l’any 2020, comença el dia 1 de febrer del 2019 i acaba el dia 31 de gener del 2020;
- Per a la quarta convocatòria, corresponent a l’any 2021, comença el dia 1 de febrer del 2020 i acaba el 29 de gener del 2021;
- Per a la cinquena convocatòria, corresponent a l’any 2022, comença el dia 1 de febrer del 2021 i acaba el dia 31 de gener del 2022.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria podran presentar les sol·licituds d’ajuda, adreçades al FOGAIBA, d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web del FOGAIBA. S’han de presentar al registre del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o en qualsevol dels registres que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia compulsada del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.
b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.
c) Projecte d'inversió, en els termes previstos en el punt 8 de l’apartat quart d’aquesta Resolució i d’acord amb el model de l’annex III que figura al web del FOGAIBA. Els projectes presentats han d’estar desenvolupats de manera suficient per tal de poder avaluar la seva conformitat amb la normativa i la seva viabilitat tècnica i econòmica, d’acord amb l'article 65 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener.
d) Si escau, documentació acreditativa del compliment dels requisits de prioritat establerts.
e) En el cas d'empresa associada o vinculada, certificat d'auditor extern que determini de manera expressa i d'acord amb la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig de 2003 (Diari Oficial L 124, de 20.5.2003), les dades referents a nombre de treballadors, balanç general i volum de negoci i en quin tipus d'empresa queda classificat el sol·licitant.
3. No serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que en ocasió de la tramitació d’altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o, si escau, que la informació consta a la base de dades documental prevista al Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
4. La comprovació del DNI de l’interessat i, si escau, del seu representant la farà d’ofici el FOGAIBA.
5. En cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació dels DNI i l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’hauran d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.
6. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, es requerirà a l’interessat que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta Resolució, el Reial decret 5/2018, de 12 de gener, esmentat i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Modificacions del projecte d'inversió
1. El beneficiari podrà sol·licitar la modificació de l'operació d'inversió inicialment aprovada abans de l'1 de febrer de l'exercici FEAGA en el qual s’ha de sol·licitar el pagament de les inversions objecte de modificació. Qualsevol modificació de l'operació s’haurà de comunicar al FOGAIBA per a la seva autorització prèviament a l'execució de les actuacions.
2. Per a l'autorització de les modificacions s'han de tenir en compte les condicions i les limitacions assenyalades a continuació:
a) No s'autoritzaran modificacions que alterin els objectius estratègics o generals amb què va ser aprovada l'operació.
b) No s'autoritzaran modificacions que alterin les condicions d'elegibilitat ni la puntuació dels criteris de priorització.
c) No s'autoritzaran modificacions que no estiguin degudament justificades.
d) No s'autoritzaran modificacions que suposin un canvi de beneficiari, llevat que el nou sigui resultant d'un procés de fusió, de compravenda o d'una transformació del tipus de societat o personalitat jurídica, i sempre que no s'alterin les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda.
e) No s'autoritzaran modificacions que suposin un trasllat de pagaments d'un exercici FEAGA a un altre.
f) No s'autoritzaran modificacions que suposin una reducció de la inversió objecte d'ajuda superior al 40% de la inicialment aprovada.
3. Independentment del que s'ha esmentat en aquest apartat, el FOGAIBA podrà excepcionalment autoritzar modificacions que no s'ajustin a les condicions indicades als apartats anteriors en els casos de força major o de circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
4. Les modificacions que suposin una disminució dels pressupostos aprovats suposaran la reducció proporcional de la subvenció concedida.
5. Les modificacions que suposin un increment dels pressupostos aprovats no suposaran cap increment de la subvenció concedida.
6. D'acord amb el que preveu l'article 53, apartat 2 del Reglament delegat (UE) núm. 2016/1149 de la Comissió, de 15 d'abril de 2016, es podran efectuar sense autorització prèvia a la sol·licitud de pagament transferències financeres entre les accions d'una operació ja aprovada fins a un màxim del 20% de l'import inicialment aprovat per a cada acció, sempre que no se superi l'import total de l'ajuda aprovada per a l'operació, així com canvis que suposin un estalvi global de fins al 20% de l'import inicialment aprovat per a cada acció, sempre que:
a) No afectin l'admissibilitat de qualsevol part de l'operació ni els seus objectius estratègics i generals.
b) Estiguin degudament justificades.
c) No suposin un trasllat de pagaments d'un exercici FEAGA a un altre.
7. Per tal de sol·licitar la modificació, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud corresponent dirigida al FOGAIBA, que s’ha d’ajustar al model de l’annex IV que figura al web del FOGAIBA. Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l’annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Nou projecte d'inversió resultant de la modificació sol·licitada.
b) Resum de les modificacions sol·licitades comparades amb el projecte inicial.
8. Així mateix, es podran efectuar, sense aprovació prèvia a la sol·licitud de pagament, les modificacions següents:
- Canvi de marca o de proveïdor d'una màquina o una instal·lació, sempre que es mantinguin o millorin les seves característiques tècniques tenint en compte aspectes com el rendiment, els consums energètics i el manteniment.
- Canvi en el nombre de botes, sempre que es mantinguin la capacitat total i les seves característiques d'acord amb la tipologia prevista a l'epígraf V de l'annex XVIII del Reial decret 5/2018, de 12 de gener.
Aquests canvis menors es podran efectuar sense aprovació prèvia, però l'import de la inversió considerat subvencionable per aquests conceptes mai podrà ser superior al previst en la concessió de subvenció.
Vuitè
Selecció dels beneficiaris
1. Atès el que estableix l’article 68 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, el procediment de concessió de les subvencions regulades en aquesta Resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. El Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca elaborarà una llista provisional de projectes seleccionats, prioritzats d'acord amb els criteris de valoració següents:
1. PRIORITZACIÓ DE SOL·LICITANTS
1.1. Priorització de les entitats associatives prioritàries reconegudes per al sector del vi (incloses multisectorials) d'acord amb el Reial decret 550/2014, de 27 de juny, pel qual es desenvolupen els requisits i el procediment per al reconeixement de les entitats associatives prioritàries i per a la seva inscripció i la seva baixa en el Registre Nacional d'Entitats Associatives Prioritàries, previst a la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari. Així mateix, es prioritzaran les entitats associatives prioritàries regionals o les figures anàlogues regulades a nivell autonòmic, així com les seves entitats de base (reconegudes també per al sector del vi), 1 punt.
1.2. Priorització dels sol·licitants associatius (no acumulatius):
1.2.1. Cooperatives i altres entitats associatives agroalimentàries (SAT, societats mercantils sempre que més del 50% del seu capital social pertanyi a cooperatives o SAT), 5 punts.
1.2.2. Associacions, amb personalitat jurídica pròpia, participades majoritàriament (més d'un 50%) per productors dels productes esmentats a l'annex VII, part II del Reglament 1308/2013, ja sigui directament o a través de societats, i no contemplades al punt 1.2.1, 1 punt.
1.3. Priorització d'empreses que compleixen el decàleg per a la sostenibilitat integral de la indústria agroalimentària i que estan inscrites en el llistat d'adhesió del MAPAMA, 1 punt.
1.4. Priorització de sol·licitants les instal·lacions dels quals disposen de certificació mediambiental, que s'haurà d'aportar juntament amb la sol·licitud:
1.4.1. Segons el Reglament comunitari EMAS (Reglament (CE) núm. 1221/2009) o la norma ISO 14.001, 3 punts.
1.4.2. Certificat Wineries for Climate Protection, 1 punt.
1.5. Priorització d'empreses que tinguin implantats sistemes de pagament de raïm per qualitat per a la totalitat dels pagaments com a mínim durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud. S'acreditarà mitjançant l'aportació de normes de verema aprovades per acord d'assemblea, junta rectora o òrgans de l'empresa, 5 punts.
1. 6. Priorització d'operadors de productes vitivinícoles ecològics, 3 punts.
1.7. Priorització d'operadors acollits a DOP o IGP, 2 punts.
1. 8. Priorització de microempreses, petites i mitjanes empreses, 5 punts.
1. 9. Priorització de sol·licitants que siguin elaboradors de vi i embotellin més del 51% del vi elaborat. Amb aquesta finalitat s'han de prendre com a referència les elaboracions de la campanya vitivinícola immediatament anterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda, 4 punts
2. PRIORITZACIÓ D'OPERACIONS
2.1. Priorització de les operacions amb inversions orientades a l'increment de l'eficiència energètica, sempre que això superi el 30% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud. En el cas de millora d'instal·lacions, el sol·licitant haurà d'aportar un certificat emès per un expert independent que acrediti un estalvi energètic mínim del 15% en els conceptes afectats per la inversió. A l'efecte de la valoració d'aquest criteri, s'entendran inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat II de l'annex XX del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, 12 punts.
2.2. Priorització de les operacions amb inversions en ús d'energies renovables exclusivament per al seu consum propi, sempre que això superi el 20% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud. A l'efecte de la valoració d'aquest criteri, s'entendran inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat III de l'annex XX del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, 12 punts.
2.3. Priorització de les operacions amb inversions en valorització, tractament i/o gestió de residus i/o depuració d'efluents líquids, sempre que això superi el 20% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud, 11 punts.
2.4. Priorització de les operacions amb inversions destinades a la transformació de la totalitat de la producció de raïm pròpia del sol·licitant. A aquest efecte, el sol·licitant no haurà de tenir la titularitat d'una instal·lació d'elaboració dels productes acollits al Reial decret 5/2018, de 5 de gener, i haurà d’aportar la titularitat d'una vinya, 5 punts.
2.5. Priorització de les operacions que s'orienten en tot o en part a l'obtenció de productes ecològics, 6 punts.
2.6. Priorització de les operacions que s'orienten en tot o en part als productes acollits a règims de qualitat (no acumulatius):
2.6.1. Denominació d'Origen Protegida, 10 punts.
2.6.2. Indicació Geogràfica Protegida, 8 punts.
2.6.3. Vi sense indicació geogràfica amb indicació d'anyada o varietat, 3 punts.
2.7. Priorització de les operacions que s'orienten a la comercialització en un percentatge pressupostari superior o igual al 30%. A l'efecte de la valoració d'aquest criteri, s'entendran inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat I de l'annex XX del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, 8 punts.
2.8. Priorització de les operacions destinades a la implantació de la indústria 4.0 (indústria connectada). A l'efecte de la valoració d'aquest criteri, s'entendran inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat IV del Reial decret 5/2018, de 12 de gener. A més, el sol·licitant haurà de presentar l'informe de l'anàlisi de la maduresa digital de l'empresa a través de l'Eina d'Autodiagnòstic Digital Avançada l (HADA), 4 punts.
2.9. Priorització d'operacions d'inversió provinents del resultat d'un grup operatiu d'innovació de l'Associació Europea per a la Innovació, 1 punt.
2.10. Priorització d'inversions tangibles orientades a la implantació en el si de l'empresa de nous productes i noves presentacions. No es considera una ampliació o una millora d'alguna cosa ja existent a les instal·lacions del sol·licitant, 1 punt.
En cas d'empat, es donarà prioritat a les sol·licituds que tinguin més puntuació en la valoració de l'operació. Si persisteix l'empat, es donarà prioritat a les sol·licituds que tinguin més puntuació en la suma de les valoracions dels criteris 2.1, 2.2 i 2.3. Si encara persisteix l'empat, es donarà prioritat a les sol·licituds que tinguin més puntuació en el criteri següent que més puntuació tingui a la comunitat autònoma de les Illes Balears o en la suma dels criteris següents que més puntuació tinguin, en cas que existeixin diversos criteris amb la mateixa puntuació a la comunitat autònoma, i així successivament.
3. No tindran dret a l’ajuda aquells projectes d'inversió que en la fase de valoració no aconsegueixin un mínim de 20 punts.
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. La unitat administrativa corresponent del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, encarregada de la gestió de l’expedient, emetrà un informe en el qual s’acreditaran, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import, amb indicació dels programes seleccionats provisionalment amb l’ordre de prioritat resultant, que es remetrà al Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient.
3. A partir de les llistes provisionals de les sol·licituds seleccionades per les comunitats autònomes, la Direcció General de la Indústria Alimentària elaborarà la proposta de llista definitiva i la sotmetrà a l'informe vinculant de la Conferència Sectorial d'Agricultura i Desenvolupament Rural, d’acord amb el que disposa l’article 68 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener.
4. Una vegada la Conferència Sectorial hagi comunicat, d’acord amb el que estableix l'article 69 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, la llista definitiva dels projectes d'inversió seleccionats, el vicepresident del FOGAIBA dictarà la resolució de concessió, a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca. Aquesta Resolució ha d’indicar l’import de la inversió considerada subvencionable, l’ajuda concedida i el calendari d’execució aprovat.
5. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des de l'endemà de la finalització del termini de presentació de les sol·licituds i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.
6. Contra aquesta Resolució es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes a comptar de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. En cas de resolució positiva, durant els deu dies següents a la notificació de la resolució de concessió, i sempre abans de l'1 d'octubre de l’any corresponent, el beneficiari haurà de comunicar al FOGAIBA l’acceptació de la resolució en els termes establerts.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
a) Comunicar l’acceptació de la subvenció concedida en els termes previstos a l’article 69 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener.
b) Realitzar tots els cobraments i els pagaments relacionats amb aquesta ajuda a través d’un compte corrent bancari únic. El beneficiari haurà de comunicar el número d’aquest compte bancari al FOGAIBA en el moment de sol·licitar el pagament de l’ajuda.
c) Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.
d) Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis determinats en aquesta Resolució.
e) Mantenir la inversió objecte de subvenció i la seva destinació durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l’ajuda. El beneficiari haurà de reemborsar l'ajuda, més els interessos de demora corresponents, en els cinc anys següents al pagament final al beneficiari en cas que es produeixi alguna de les circumstàncies següents:
- el cessament o la relocalització d'una activitat productiva fora de la zona del programa;
- el canvi en la propietat d'un element d'infraestructura que proporcioni a l'empresa un avantatge indegut;
- un canvi substancial que afecti la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació, de manera que es menyscabin els seus objectius originals.
Així mateix, aquesta durabilitat serà exigible als adquirents, en els supòsits de transmissió de l'activitat productiva i de les infraestructures lligades a aquesta, objecte de l'ajuda, i s'haurà acreditar fefaentment davant l'autoritat competent que aquesta circumstància és coneguda i acceptada pels adquirents. En cas contrari, qualsevol supòsit de reintegrament seria exigible al beneficiari original de l'ajut.
f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.
g) Qualsevol altra que s’estableixi al Reial decret 5/2018, de 12 de gener, o a l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com la resta que es derivin de la normativa estatal i europea d’aplicació.
2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment de les obligacions esmentades serà el previst al Reial decret 5/2018, de 12 de gener, així com a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, esmentada, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprendrà des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per a justificar l'execució de les actuacions i/o les operacions objecte d'ajuda finalitza el 30 d'abril de l'exercici FEAGA indicat al projecte d’inversió aprovat.
El beneficiari haurà de realitzar i pagar l’actuació i/o l'operació subvencionada d’acord amb el calendari de programació aprovat a la resolució de concessió, i sempre dins el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d’ajuda o, si escau, de la visita de comprovació de no inici d’inversions i el termini previst al paràgraf anterior.
2. Dins el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, que ha d’incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s’ha d’ajustar al model de l’annex II, que figura al web del FOGAIBA, dirigida al FOGAIBA. Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Memòria d'execució valorada, amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d’incloure la relació de les diferències existents entre els treballs previstos i els realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals o de força major.
b) En el cas d'adquisició d'edificacions, s'haurà d'aportar, a més, un certificat d'un taxador independent degudament acreditat o d'un òrgan o un organisme públic degudament autoritzat en el qual s'acrediti que el preu de compra no excedeix el valor de mercat, desglossant el valor del sòl a preus de mercat.
c) Factures o documents comptables de valor probatori equivalent respecte de la despesa i acreditació dels pagaments.
d) Extracte bancari del compte únic a través del qual s'han realitzat els pagaments.
e) Sol·licitud de la llicència d'obres o d'activitat, en els casos en què sigui necessària.
f) Inscripció en el Registre de la Propietat, en cas d'obra nova o instal·lació de béns inscriptibles.
g) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l’elecció, si és procedent.
h) Qualsevol altra documentació exigida per normativa de compliment obligatori.
i) Si escau, presentació dels comptes justificatius de la inversió, verificats per un auditor de comptes o una societat d'auditoria inscrits al Registre Oficial d'Auditors de Comptes. En tot cas, aquesta presentació serà obligatòria si la inversió subvencionable és superior a un milió cinc-cents mil euros (1.500.000,00 €).
3. En el cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com dels registres esmentats anteriorment, haurà d’aportar els certificats corresponents.
4. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció i s'hagin realitzat les comprovacions oportunes, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.
5. Quan l'operació s'hagi executat totalment però no quedi acreditada una inversió subvencionable equivalent, almenys, al 60% de la inicialment aprovada, no s'abonarà l'ajuda.
6. L'ajuda corresponent al pagament final es pagarà una vegada s'hagi confirmat que totes les accions que formen part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, aprovada o modificada, s'han executat totalment i han estat objecte de controls administratius i sobre el terreny, excepte en els casos de força major o de circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Si es comprova en els controls que l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, aprovada o modificada, no s'ha executat totalment per causes que no siguin de força major o circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i s'han abonat ajudes per accions individuals que formen part de l'operació global prevista en l'ajuda, s'exigirà el reintegrament de les quantitats abonades més els interessos corresponents, sense perjudici del procediment sancionador corresponent, si escau.
Dotzè
Control de les ajudes, penalitzacions i pagaments indeguts
1. Els controls tenen com a finalitat donar compliment d’allò que estableix el Reglament d'execució (UE) 2016/1150 de la Comissió, de 15 d'abril de 2016.
2. Tots els compromisos i les obligacions de la persona beneficiària estaran sotmesos a control. Les activitats de control de les ajudes consistiran en controls administratius i sobre el terreny, d’acord amb el Reglament d'execució (UE) 2016/1150 de la Comissió.
3. En cas de pagaments indeguts, serà d’aplicació el que disposa l’article 89 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener.
Tretzè
Incompatibilitat de les ajudes
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a la mateixa finalitat, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.
Catorzè
Règim jurídic aplicable
El que preveu aquesta Resolució s’entendrà sense perjudici de l’aplicació del que preveu la normativa comunitària que estableix les ajudes a les quals fa referència, del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, ni del caràcter supletori d’aplicació d’allò previst a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, atès el que disposa el seu article 3.2.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 20 de febrer de 2018
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas