Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 1976
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 16 de febrer de 2018 per la qual s’aproven les instruccions per a l’elaboració i execució del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC) adreçat a l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears, amb mancances en l’ús de la llengua catalana, que cursa estudis als instituts d’educació secundària

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears estableix a l’article 22.1 que el Govern de la Comunitat Autònoma, per tal de fer efectiu el dret a l’ensenyament en llengua catalana, ha d’establir els mitjans necessaris encaminats a fer realitat l’ús normal d’aquest idioma com a vehicle usual en l’àmbit de l’ensenyament en tots els centres docents.

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, determina a l’article 22.4 que l’educació secundària obligatòria s’organitza d’acord amb els principis d’educació comuna i d’atenció a la diversitat de l’alumnat i que correspon a les administracions educatives regular les mesures d’atenció a la diversitat, organitzatives i curriculars que permetin als centres, en l’exercici de la seva autonomia, una organització flexible dels ensenyaments. Així mateix, l’apartat 7 del mateix article 22 estableix que les mesures d’atenció a la diversitat que adoptin els centres han d’estar orientades a la consecució dels objectius de l’educació secundària obligatòria per part de tot el seu alumnat i no poden suposar, en cap cas, una discriminació que els impedeixi aconseguir els objectius esmentats i la titulació corresponent.

3. La mateixa Llei orgànica 2/2006, estableix a l’article 78.1 que correspon a les administracions educatives afavorir la incorporació al sistema educatiu dels alumnes que, pel fet de procedir d’altres països o per qualsevol altre motiu, s’incorporin de manera tardana al sistema educatiu espanyol, i que aquesta incorporació s’ha de garantir, en tot cas, en l’edat d’escolarització obligatòria. D’altra banda, l’article 79.1 determina que correspon a les administracions educatives desenvolupar programes específics per als alumnes que presentin mancances greus, lingüístiques o en les seves competències o coneixements bàsics, per facilitar-los la integració en el curs corresponent, i a l’apartat 2 del mateix article 79 estableix que el desenvolupament d’aquests programes ha de ser en tot cas simultani a l’escolarització dels alumnes en els grups ordinaris, d’acord amb el nivell i l’evolució del seu aprenentatge.

4. El Decret 92/1997, de 4 juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, determina a l’article 6 que els alumnes que de forma tardana s’incorporin al sistema educatiu de les Illes Balears han de ser objecte de les adaptacions curriculars que pertoquin per adaptar l’ensenyament de les àrees no lingüístiques del currículum als seus coneixements previs i al seu nivell d’aprenentatge.

5. El mateix Decret 92/1997 determina a l’article 7 que l’Administració educativa ha de promoure l’ús de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua vehicular de l’ensenyament no universitari, d’acord amb l’article 22 de la Llei 3/1986, de 29 d’abril.

6. El Decret 67/2008, de 6 de juny de 2008, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, determina a l’article 6.3 que els aspectes lingüístics, històrics, culturals i geogràfics que configuren la identitat de les Illes Balears han de formar part dels currículums de les diferents etapes educatives, de manera que s’integrin, com a part essencial, en els plantejaments educatius institucionals, i l’apartat 4 del mateix article 6 estableix que la Conselleria d’Educació i Cultura ha de facilitar la integració dels alumnes nouvinguts a la llengua i cultura pròpia de les Illes Balears mitjançant el desenvolupament de programes específics d’aprenentatge.

7. El mateix Decret 67/2008 determina a l’article 13.2 e que l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu és alumnat amb necessitat específica de suport educatiu.

8. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, estableix a l’article 5.3 f que el pla d’atenció a la diversitat ha d’incloure el pla d’acolliment per facilitar la integració dels alumnes que s’incorporin al centre procedents d’altres centres docents o d’altres països o que s’escolaritzin per primera vegada.

9. El mateix Decret 39/2011 estableix, a l’article 11.4, que a l’educació bàsica també es poden aplicar adaptacions curriculars significatives, de manera temporal, als alumnes d’incorporació tardana en el cas que desconeguin les dues llengües oficials i als alumnes amb un desfasament curricular de dos cursos o més i un nivell de competència que no els permeti assolir els objectius de l’etapa, i que aquestes adaptacions els han de permetre accedir al currículum. També, l’apartat 5 del mateix article 11 determina que en el cas d’alumnes d’incorporació tardana, la decisió d’aplicar una adaptació curricular significativa s’ha de basar en l’avaluació inicial i que, en aquest cas, l’adaptació curricular significativa ha de tenir una durada limitada.

10. El mateix Decret 39/2011 determina a l’article 14.2 que els centres han d’adoptar mesures d’acolliment i adaptació per als alumnes que s’incorporin en qualsevol moment a qualsevol etapa educativa, obligatòria i no obligatòria, per tal que assoleixin tan aviat com sigui possible la competència lingüística que els permeti aprofitar el currículum propi del curs al qual estan adscrits. Igualment, l’apartat 3 del mateix article 14 estableix que la Direcció General d’Innovació i Formació del Professorat ha de promoure el disseny d’actuacions per atendre els alumnes d’incorporació tardana en qualsevol de les etapes obligatòries i no obligatòries, amb la finalitat que aquests alumnes puguin assolir els objectius de les diferents àrees o matèries sense els impediments ocasionats pel desconeixement de les llengües d’aprenentatge i que, igualment, aquestes actuacions han d’incloure el coneixement de les característiques culturals, lingüístiques i històriques de les Illes Balears.

11. El mateix Decret 39/2011 estableix a l’article 14.4 que l’atenció als alumnes d’incorporació tardana s’ha de dur a terme sempre dins el grup de referència i que, quan de manera excepcional, això no sigui possible, les mesures que s’estableixin han de tenir una durada limitada en el temps i que és indispensable fer un tractament globalitzat de les àrees o matèries. Així mateix, l’apartat 5 del mateix article 14 determina que les mesures d’atenció específica per als alumnes d’incorporació tardana han de tenir en compte les circumstàncies personals que han originat aquesta situació, les dificultats que comporta la incorporació al context social, cultural i escolar de la societat d’acolliment, i la repercussió que se’n deriva per al desenvolupament personal i l’aprenentatge.

12. El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears estableix a l’article 2.4 que els centres que imparteixen els ensenyaments de l’educació secundària obligatòria han d’adoptar mesures d’acolliment i adaptació per als alumnes que s’incorporin en qualsevol moment de l’etapa. També, l’article 22.1 determina que d’acord amb el que indiquen els articles 71 a 79 bis de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, els alumnes que requereixin una atenció educativa diferent de l’ordinària —perquè presenten necessitats educatives especials, per dificultats específiques d’aprenentatge, per trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat, per altes capacitats intel·lectuals, per haver-se incorporat tard al sistema educatiu o per condicions personals o d’història escolar—, amb la finalitat que puguin assolir el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats personals i, en tot cas, els objectius establerts amb caràcter general per a tots els alumnes, han de rebre un suport educatiu específic i, si cal, s’han d’establir les mesures curriculars i organitzatives oportunes que n’assegurin un progrés adequat.

13. L’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de dia 14 de juny de 2002 per la qual es regula l’elaboració i l’execució del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural adreçat a l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears que cursa estudis als instituts d’educació secundària, estableix a l’article 6.2 que les mesures organitzatives i d’intervenció educativa previstes poden prendre formes diverses, com els tallers de llengua i cultura ja experimentats en el sistema educatiu de les Illes Balears, les aules d’acolliment o el suport lingüístic organitzat segons diferents possibilitats i d’acord amb els models i l’assessorament que pugui establir la Conselleria d’Educació i Cultura.

14. La mateixa Ordre de dia 14 de juny de 2002 determina a la disposició addicional segona que s’autoritzen les diferents direccions generals perquè adoptin les mesures necessàries per a l’aplicació del que s’hi disposa.

15. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 23 de maig de 2016 per la qual es modifica l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, determina a l’article 2 c que els alumnes d’incorporació tardana al sistema educatiu s’han d’escolaritzar d’acord amb el que disposa l’article 22.8 del Decret 34/2015, i que quan aquests alumnes presentin mancances lingüístiques greus en alguna de les llengües oficials, han de rebre una atenció específica que ha de ser, en qualsevol cas, simultània a l’escolarització en els grups ordinaris, amb els quals han de compartir el màxim temps possible de l’horari lectiu.

16. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears determina a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria d’ensenyament del català i normalització lingüística en l’àmbit educatiu, entre d’altres.

Fonaments de dret

1. La Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística a les Illes Balears.

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

3. El Decret 92/1997, de 4 juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.

4. El Decret 67/2008, de 6 de juny de 2008, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.

5. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.

6. El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, modificat pel Decret 29/2016, de 20 de maig.

7. L’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de dia 14 de juny de 2002 per la qual es regula l’elaboració i l’execució del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural adreçat a l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears que cursa estudis als instituts d’educació secundària.

8. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 23 de maig de 2016 per la qual es modifica l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.

9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les instruccions que figuren a l’annex d’aquesta Resolució per a l’elaboració i l’execució del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC) adreçat a l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears, amb mancances en l’ús de la llengua catalana, que cursa estudis als instituts d’educació secundària

2. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la web del Servei de Normalització Lingüística i Formació

Palma, 16 de febrer de 2018

La directora general
Maria F. Alorda Vilarrubias

ANNEX
Instruccions per a l’elaboració i l’execució del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC) adreçat a l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears, amb mancances en l’ús de la llengua catalana, que cursa estudis als instituts d’educació secundària

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

Aquestes instruccions concreten els aspectes bàsics per a l’elaboració del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC) previst a l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de dia 14 de juny de 2002 per la qual es regula l’elaboració i l’execució del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural adreçat a l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears, amb mancances en l’ús de la llengua catalana, que cursa estudis als instituts d’educació secundària.

Article 2

Alumnes d’incorporació tardana amb mancances en l’ús de la llengua catalana

1. Els alumnes d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears que no tenen com a llengua materna la llengua catalana i hi presentin mancances en l’ús ha de rebre una atenció educativa específica que li permeti assolir la competència lingüística necessària per facilitar el seu desenvolupament personal i social i la participació normalitzada en el procés d’aprenentatge amb el seu grup de referència.

2. L’atenció educativa a aquests alumnes perquè adquireixin la competència en llengua catalana s’ha de fer d’acord amb les seves característiques, amb el nivell en el qual estan escolaritzats i amb la seva competència curricular.

Article 3

Principis lingüístics, culturals i socials del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC)

El PALIC s’ha de fonamentar amb els principis lingüístics, culturals i socials següents:

1. La llengua catalana, pròpia de les illes Balears, és llengua vehicular de l’ensenyament i de cohesió social a les Illes Balears. És també la llengua instrumental de la majoria de matèries d’estudi al llarg de l’educació secundària obligatòria i postobligatòria d’acord amb el que disposa el Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l’ús i l’ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears.

2. L’acolliment i la inclusió escolar de tot l’alumnat d’incorporació tardana ha de ser una de les prioritats dels centres educatius, per la qual cosa s’han de promoure actuacions que permetin un acostament afectiu i emocional de l’alumnat d’incorporació tardana al currículum, a la vida del centre i a l’entorn proper, en un context d’escola inclusiva.

3. El centre educatiu és un espai privilegiat, i a vegades únic, on l’alumnat d’incorporació tardana pot conèixer la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i adquirir les habilitats bàsiques per a la comunicació que li permetran l’accés a qualsevol disciplina del món del coneixement.

4. Constitueix una finalitat del PALIC la capacitació dels alumnes d’incorporació tardana per a la realització de tasques, activitats i processos que han de desenvolupar en la vida quotidiana, així com la capacitació per assolir la competència lingüística en llengua catalana que els permeti aprofitar el currículum propi del curs al qual estan inscrits.

Article 4

Criteris per a l’elaboració del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC)

1. El PALIC és responsabilitat de l’equip directiu, que l’ha d’elaborar anualment amb la col·laboració del departament d’orientació i del departament de llengua catalana i literatura i, si cal, dels departaments didàctics que siguin pertinents.

2. Les actualitzacions anuals del PALIC s’han d’incloure a la programació general anual i han de fer efectives les directrius del projecte lingüístic de centre quant a l’ensenyament i ús de les llengües. Així mateix, han d’afavorir la inclusió de tot l’alumnat en el marc d’una acció tutorial personalitzada.

3. El PALIC ha d’incorporar les mesures que siguin necessàries per tal que l’alumnat aconsegueixi els objectius assenyalats a l’article 4 de l’Ordre del 14 de juny de 2002.

4. El PALIC ha de contenir, així mateix, els elements de planificació necessaris perquè, com a resultat de la seva aplicació, els alumnes d’incorporació tardana, estiguin en condicions d’adquirir la competència comunicativa corresponent al nivell A2 de llengua, definit al Marc Europeu Comú de Referència (MERC) i les  funcions comunicatives bàsiques (oracions bàsiques, expressions, grups de paraules i recursos de la llengua) per fer possible la comunicació d’informacions en situacions freqüents i quotidianes.

5. El PALIC ha d’incloure les actuacions necessàries per facilitar que l’alumnat d’incorporació tardana pugui assolir els objectius de les diferents matèries sense els impediments ocasionats pel desconeixement de les llengües oficials.

6. El PALIC ha d’incloure diferents mesures per adoptar en les fases del procés d’aprenentatge d’una llengua nova (imitació, interllengua i consolidació). Per a això pot incorporar mesures excepcionals i limitades en el temps, com pot ser fer un tractament globalitzat de les matèries.

Article 5

Continguts del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC)

1. El PALIC ha de tenir com a marc curricular el que s’estableix per a tot l’alumnat d’acord amb el respectiu grup de referència i ha de prioritzar els aspectes que afavoreixin l’adquisició de les habilitats comunicatives.

2. El PALIC ha de permetre que l’alumnat d’incorporació tardana, de manera simultània a l’aprenentatge de les matèries del currículum, millori la competència en llengua catalana amb l’objectiu que pugui utilitzar-la en les activitats d’aprenentatge i que, de manera progressiva, la pugui fer servir en entorns diferents, dins i fora de l’institut, de manera autònoma i sense suports específics.

3. El PALIC ha de fomentar una planificació didàctica basada, d’una banda, en un plantejament lingüístic i, de l’altra, en un plantejament intercultural. Així mateix, ha de tenir en compte les dificultats associades a les diferències de referents culturals i la manca de coneixements previs necessaris per adquirir coneixements nous.

4. Els continguts del PALIC des del plantejament lingüístic han de ser, com a mínim, els següents:

a. Els recursos lingüístics que permetin als alumnes d’incorporació tardana interactuar en les situacions habituals de l’institut.

b. Les habilitats relacionades amb la comprensió i l’expressió orals i escrites.

c. El vocabulari clau relacionat amb els àmbits de coneixement.

5. Els continguts del PALIC des del plantejament intercultural han de ser, almenys, els següents:

a. El bagatge lingüístic i cultural dels alumnes d’incorporació tardana.

b. El respecte a la diferència en un marc de valors comuns.

c. El desenvolupament d’identitats múltiples.

d. El reconeixement de les característiques que defineixen tant la cultura pròpia de les Illes Balears com d’altres de l’entorn.

 

Article 6

Orientacions organitzatives del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC)

1. El principi d’inclusivitat ha de regir el marc organitzatiu del PALIC. El centre, per tal d’adoptar les mesures organitzatives del programa, ha de tenir en compte que l’heterogeneïtat social a les aules beneficia l’alumnat amb més dificultats educatives.

2. El suport lingüístic i cultural inherent al PALIC es pot estructurar de manera flexible en funció de les característiques dels alumnes que s’han d’atendre i d’acord amb la cultura organitzativa de cada centre. Correspon al centre determinar les actuacions que es duran a terme per atendre les necessitats educatives d’aquests alumnes.

3. La forma d’organització preferent per al suport lingüístic a alumnes d’incorporació tardana ha de ser la intervenció amb codocència a l’aula del grup ordinari, amb dos professors.

4. Entre altres formes d’organització que el centre pot adoptar per proporcionar suport lingüístic a alumnes d’incorporació tardana s’hi pot incloure:

a. Agrupaments flexibles reduïts, sota el principi d’inclusivitat i no discriminació.

b. Atenció individualitzada.

c. Tutoria lingüística entre iguals.

d. Metodologies de treball cooperatiu en el grup classe.

e. Agrupament de suport lingüístic fora de l’aula ordinària.

5. En el cas que s’adopti la fórmula d’agrupament de suport lingüístic fora de l’aula ordinària, el nombre d’alumnes ha de ser, amb caràcter general, com a mínim de 6 i com a màxim de 14, i el temps que cada alumne rebi atenció fora de l’aula ha de ser d’un mínim de 6 períodes lectius i d’un màxim de 9. Es podrà incrementar aquest temps fins a un màxim de 16 períodes.

6. La part lectiva de les matèries en què l’alumnat d’incorporació tardana pot rebre suport lingüístic fora de l’aula en les condicions establertes al punt anterior han de ser preferentment llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura, geografia i història, biologia i geologia, física i química i, si en fos el cas, matemàtiques.

7. En el suport lingüístic fora de l’aula ordinària s’ha de tenir en compte que els alumnes d’incorporació tardana procedents d’altres comunitats autònomes i països de llengua castellana i que desconeix la llengua catalana no ha de dedicar una part horària de la matèria de llengua castellana i literatura al suport lingüístic fora de l’aula ordinària atès que no serà necessària una adaptació curricular per raons de coneixement bàsic d’aquesta llengua.

8. En qualsevol cas s’ha de garantir el procés d’avaluació de l’alumnat d’incorporació tardana amb les adaptacions curriculars necessàries de les matèries pertinents.

9. La durada de la mesura organitzativa de suport lingüístic fora de l’aula ordinària no pot ser superior als nou mesos. D’acord amb el grau d’aprofitament i assoliment dels objectius i de la competència lingüística bàsica s’ha d’adoptar, en la mesura que sigui possible i en qualsevol moment del curs, la forma establerta al punt 3, o la incorporació a l’aula ordinària amb els suports que es considerin. Aquesta decisió s’ha de prendre d’acord amb els criteris que l’equip docent estableixi a les sessions d’avaluació.

Article 7

Orientacions metodològiques

1. La metodologia del suport lingüístic ha de tenir fonamentalment un enfocament comunicatiu, que vinculi els continguts a les motivacions, interessos i característiques personals dels alumnes amb activitats que tenguin una intenció comunicativa i en què la llengua sigui l’eina d’interacció fonamental i no un objectiu en si mateixa.

2. El suport lingüístic per a l’alumnat d’incorporació tardana ha de fomentar l’ús del treball cooperatiu, l’aparellament lingüístic i altres metodologies actives que fomentin la comprensió i l’expressió lingüística, especialment de caràcter oral.

3. El discurs del professorat de suport lingüístic i la seva forma d’expressió ha de cercar adaptar-se a les habilitats comunicatives del seu alumnat i ha d’incorporar activitats en forma de reptes i tasques, així com propostes metodològiques basades en centres d’interès o projectes, a més de fomentar la participació activa de l’alumnat a l’aula i al centre.

4. La metodologia de l’agrupament lingüístic fora de l’aula ordinària ha de tenir en compte l’organització dels aprenentatges de manera globalitzada, l’existència d’activitats funcionals, el foment del treball cooperatiu i l’establiment de relacions personals positives.

Article 8

Professorat del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC)

1. D’acord amb el que estableix l’article 5 de l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 14 de juny de 2002 per la qual es regula l’elaboració i l’execució del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural adreçat a l’alumnat d’incorporació tardana al sistema educatiu de les Illes Balears que cursa estudis als instituts d’educació secundària, els professors responsables directes de l’atenció lingüística i cultural derivada del PALIC han de ser, preferentment, professors amb destinació definitiva a l’institut d’educació secundària, tant pertanyent al cos de mestres com al de professors d’educació secundària.

2. Els centres han de disposar d’un còmput d’hores de la quota de professorat proporcional al nombre d’alumnes d’incorporació tardana amb mancances en l’ús de la llengua catalana. Aquest còmput d’hores s’ha de dedicar a aquest alumnat, independentment de la forma d’organització decidida pel centre, i no exclou que els centres destinin a l’atenció a l’alumnat d’incorporació tardana altres hores disponibles del còmput global incorporades per a l’atenció d’alumnes amb necessitats educatives i al suport educatiu.

3. De forma preferent el centre ha de concentrar les hores assignades a un professor, i excepcionalment a un màxim de dos professors, que han de pertànyer al departament de llengua catalana i literatura o al departament d’orientació adscrit a l’àmbit sociolingüístic, per a aquesta intervenció.

4. El professorat de suport lingüístic ha d’exercir especialment les funcions següents:

a. Afavorir i accelerar el procés d’adquisició de les competències lingüístiques bàsiques.

b. Avaluar i fer un seguiment del nivell de competència comunicativa.

c. Atendre les necessitats afectives, emocionals, relacionals, identitàries i de pertinença que poden comportar risc d’exclusió.

d. Fer el seguiment del grau d’inclusió escolar i social necessaris per garantir l’èxit dels processos educatius dels alumnes.

e. Informar la família en relació amb les actuacions per afavorir la millora dels aprenentatges de l’alumne i la seva participació social en activitats extraescolars, biblioteques públiques, tallers de llengua, activitats de lleure i d’altres.

f. Coordinar-se amb el professorat de les matèries pertinents en que l’alumnat d’incorporació tardana surt del seu grup ordinari per participar a un agrupament de suport lingüístic i amb el corresponent professor tutor.

5. El conjunt del professorat del centre que intervé en grups ordinaris amb alumnes d’incorporació tardana ha de posar esment en les funcions següents:

a. Impartir docència en contextos en què és necessari aplicar estratègies pròpies de la immersió lingüística i, en general, en aquells casos en què cal adequar la intervenció didàctica a la diversitat lingüística en qualsevol curs de l’ensenyament obligatori.

b. Utilitzar metodologies adequades a l’atenció de l’alumnat d’incorporació tardana que rep suport lingüístic i cultural.

c. Col·laborar amb el professorat de suport lingüístic per facilitar la incorporació progressiva al currículum dels alumnes que no tenen prou domini de la llengua de l’ensenyament.

d. Col·laborar en l’elaboració del pla individual dels alumnes d’incorporació tardana en les diverses matèries curriculars.

e. Fer les adaptacions curriculars de la matèria que imparteix a l’alumne o alumna d’incorporació tardana juntament amb el professorat de suport lingüístic.

6. La Comissió de Normalització Lingüística del centre ha de vetllar per la correcta inclusió dels alumnes d’incorporació tardana en el context lingüístic i cultural, per la qual cosa ha de fomentar la participació activa d’aquests alumnes a les activitats complementàries relacionades amb la llengua i la cultura pròpies.

7. La Conselleria d’Educació i Universitat organitzarà activitats formatives adreçades al professorat de suport lingüístic responsable dels plans d’acolliment lingüístic i cultural i a la resta de professors relacionat amb els diferents aspectes que són objecte d’aquesta Resolució.

 

Article 9

Criteris d’avaluació de l’alumnat d’incorporació tardana i del Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC)

1. L’avaluació de l’alumnat d’incorporació tardana que participa al PALIC i l’avaluació del mateix programa ha d’incorporar els criteris que s’estableixen a l’article 7 de l’Ordre de 14 de juny de 2002.

2. Els alumnes d’incorporació tardana que participen al PALIC han de poder disposar de les adaptacions curriculars pertinents, que l’equip docent ha de revisar a cada sessió d’avaluació, amb la intenció de facilitar-los l’obtenció de la titulació corresponent.

3. El resultat de l’avaluació d’aquests alumnes s’ha de consensuar entre el docent de la matèria del grup ordinari de l’alumne, que té la responsabilitat del procés avaluatiu, i el docent de suport lingüístic, i s’ha d’introduir al GestIB i consignar-hi que s’ha fet amb l’adaptació curricular corresponent.

4. Una vegada finalitzat el període de nou mesos establert a l’article 6.9, els alumnes d’incorporació tardana acollits al programa ha de seguir el mateix procés d’avaluació que la resta d’alumnes del seu grup ordinari de referència, llevat que sigui necessària la seva continuació en el PALIC o que presenti altres necessitats específiques; en aquest cas, serà avaluat d’acord amb els procediments establerts per a l’alumnat amb necessitats educatives.