Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 1974
Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 15 de febrer de 2018 per la qual es convoquen els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris a participar en el Pla Integral d’Impuls de les Capacitats Emprenedores (ICAPE) per al curs 2018-2019
Antecedents
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
2. El Decret 41/2016 de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 9 que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional.
3. El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016, estableix a l’article 6.1 la formació contextualitzada i vinculada a la millora de les pràctiques educatives, al rendiment i a la millora dels processos d’aprenentatge com una de les vuit línies estratègiques de la formació del professorat per al quadrienni 2016-2020.
4. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4 c que la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat és competent en matèria de formació permanent del professorat.
5. Així, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació als programes “Emprendre a la meva escola” (EME), “Joves emprenedors socials” (JES), “Joves emprenedors associats” (JEA) i “Joves emprenedors professionals” (JEP) —dins el Pla Integral d’Impuls de les Capacitats Emprenedores (ICAPE), impulsat de manera conjunta per la Conselleria d’Educació i Universitat i la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria—, que coordinen l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI) i el Servei de Normalització Lingüística i Formació per als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris per al curs 2018-2019.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
4. El Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa “Emprendre a la meva escola” (EME) per a centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments a l’etapa d’educació primària per al curs 2018-2019.
2. Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa “Joves emprenedors socials” (JES) per a centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments d’educació secundària obligatòria per al curs 2018-2019.
3. Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa “Joves emprenedors associats” (JEA) per a centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments de cicles formatius de formació professional bàsica per al curs 2018-2019.
4. Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa “Joves emprenedors professionals” (JEP) per a centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments de cicles formatius de formació professional de grau mitjà o superior per al curs 2018-2019.
5. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 15 de febrer de 2018
La directora general,
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX 1
Instruccions per al desenvolupament del programa “Emprendre a la meva escola” (EME) per al curs 2018-2019
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del programa “Emprendre a la meva escola” (EME) per al curs 2018-2019.
Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col·laboració del Servei de Normalització Lingüística i Formació i de l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI).
Aquest programa proposa una metodologia en què els alumnes són els protagonistes i el centre del propi aprenentatge, la qual es basa en un treball des de la pràctica, en què l’aprenentatge és actiu, cooperatiu i significatiu. Per això, la relació entre el centre educatiu i els esdeveniments de l’entorn més proper són presents diàriament. El paper dels professors en el procés és de suport, assessorament i proposta de reptes.
El programa es basa en la creació i gestió al llarg del curs escolar d’una cooperativa. Durant el curs escolar els alumnes passen per totes les etapes de creació d’una empresa amb l’objectiu de potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
La metodologia educativa en què es basa aquest programa és el treball per projectes o reptes mitjançant el treball cooperatiu des d’un vessant clarament inclusiu.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius del programa EME són els següents:
a. Fomentar la creativitat, la innovació i la responsabilitat social.
b. Impulsar la cooperació entre els alumnes i atendre la diversitat present a les aules.
c. Estimular l’aprenentatge basat en projectes i reptes a través de la pràctica.
d. Emprar tecnologies de la informació i la comunicació com a instrument d’iniciatives emprenedores.
e. Potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
f. Conscienciar tota la comunitat educativa de la rellevància de les aptituds emprenedores.
g. Conèixer algunes organitzacions no governamentals i valorar-ne la importància social.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que imparteixin quart, cinquè i sisè d’educació primària durant el curs 2018-2019. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre.
Article 4
Compromisos
1. La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació, es compromet a:
a. Organitzar formació inicial i contínua per als docents que participin al programa.
b. Assessorar i orientar metodològicament els docents.
c. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
d. Avaluar el procés i els resultats del programa.
2. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, mitjançant l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), es compromet a:
a. Aportar el material didàctic necessari per desenvolupar el programa als diferents centres.
b. Assessorar i orientar en aspectes tècnics propis del programa.
c. Proporcionar els recursos necessaris per organitzar els diferents mercats dels emprenedors.
d. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
e. Avaluar el procés i els resultats del programa.
3. Els centres participants en el programa es comprometen a:
a. Incloure el programa EME dins la programació general anual del centre per al curs 2018-2019.
b. Designar el docent que ha de tutoritzar cada grup classe admès al programa.
c. Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
d. Participar en un mínim del 85 % de la formació inicial i a les sessions de coordinació. Els docents que ja han participat en el programa en una de les dues darreres convocatòries han d’assistir a un mòdul de cinc hores d’actualització, a més d’assistir a les sessions de coordinació.
e. Comunicar per escrit a l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI) qualsevol modificació significativa en l’aplicació del programa.
f. Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
1. Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 5.
2. El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el dia 31 de maig de 2018.
3. La sol·licitud de participació al programa s’ha de presentar a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es de l’Institut d’Innovació Empresarial.
Article 6
Comissió de Valoració
1. Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
a. La directora de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, o persona en qui delegui, que actuarà com a presidenta.
b. El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
c. Un tècnic o tècnica de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, que actuarà com a secretari.
d. Un assessor o assessora tècnic docent del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
2. La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
3. Són funcions de la Comissió:
a. Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.
b. Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
c. Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d. Publicar a la pàgina web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i a la pàgina web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es) la llista provisional de centres seleccionats.
e. Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i al web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es).
f. Aprovar les memòries finals dels projectes.
g. Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
h. Fer difusió de les accions duites a terme.
Article 7
Criteris de selecció
1. La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes seguint els criteris següents:
2. En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes aquestes s’han de prioritzar segons l’ordre d’arribada fins a cobrir totes les places.
3. Els centres interessats poden formular les al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 8
Finalització del programa
a. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el professorat que hi participa ha de trametre a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es, de l’Institut d’Innovació Empresarial, una memòria de cada grup classe en suport digital.
b. El termini de presentació de les memòries finalitza el 15 de juliol de 2019.
c. La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha d’enviar amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.
d. La memòria final ha de contenir la informació següent:
a. Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
b. Cronologia i planificació del programa.
c. Canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
d. Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.
e. Desenvolupament del programa al grup classe:
- Constitució de la cooperativa (nom, documentació, equip directiu i imatge corporativa).
- Capital social de la cooperativa, aportació inicial i llibre de comptes.
- Productes: elecció, prototipus, estudi de mercat, fabricació, preus, etiquetatge i envasament.
- Mercat: preparació, decoració, funcions i tasques, publicitat i vendes.
- Responsabilitat social a la cooperativa.
- Activitat conjunta.
f. Valoració de la metodologia a l’aula.
g. Valoració dels alumnes.
h. Valoració de les famílies.
i. Valoració dels professors.
j. Valoració global del programa (aspectes que cal mantenir i propostes de millora).
k. Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.
Article 9
Certificació i inscripció al registre de formació
1. El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
2. Els docents que hagin participat activament al curs de formació per al professorat, implementat el programa a l’aula, assistit a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 40 hores de formació del professorat.
3. Els docents que ja havien participat al programa en anys anteriors, hagin implementat el programa a l’aula, assistit al mòdul d’actualització i a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 20 hores de formació del professorat.
ANNEX 2
Instruccions per al desenvolupament del programa “Joves emprenedors socials” (JES) per al curs 2018-2019
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del programa “Joves emprenedors socials” (JES) per al curs 2018-2019.
Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col·laboració del Servei de Normalització Lingüística i Formació i de l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI).
Aquest programa proposa una metodologia en què els alumnes són els protagonistes i el centre del propi aprenentatge, la qual es basa en un treball des de la pràctica, en què l’aprenentatge és actiu, cooperatiu i significatiu. Per això, la relació entre el centre educatiu i els esdeveniments de l’entorn més proper són presents diàriament. El paper dels professors en el procés és de suport, assessorament i proposta de reptes.
El programa es basa en la creació i gestió al llarg del curs escolar d’una organització no governamental amb perfil social. Durant el curs escolar els alumnes passen per totes les etapes de creació d’una ONG amb l’objectiu de potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
La metodologia educativa en què es basa aquest programa és el treball per projectes o reptes mitjançant el treball cooperatiu des d’un vessant clarament inclusiu.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius del programa JES són els següents:
a. Fomentar la creativitat, la innovació i la responsabilitat social.
b. Impulsar la cooperació entre els alumnes i atendre la diversitat present a les aules.
c. Estimular l’aprenentatge basat en projectes i reptes a través de la pràctica.
d. Emprar tecnologies de la informació i la comunicació com a instrument d’iniciatives emprenedores.
e. Potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
f. Conscienciar tota la comunitat educativa de la rellevància de les aptituds emprenedores.
g. Conèixer algunes organitzacions no governamentals i valorar-ne la importància social.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments d’educació secundària obligatòria durant el curs 2018-2019. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre.
Article 4
Compromisos
1. La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació, es compromet a:
a. Organitzar formació inicial i contínua per als docents que participin al programa.
b. Assessorar i orientar metodològicament els docents.
c. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
d. Avaluar el procés i els resultats del programa.
2. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, mitjançant l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), es compromet a:
a. Aportar el material didàctic necessari per desenvolupar el programa als diferents centres.
b. Assessorar i orientar en aspectes tècnics propis del programa.
c. Proporcionar els recursos necessaris per organitzar els diferents mercats dels emprenedors.
d. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
e. Avaluar el procés i els resultats del programa.
3. Els centres participants en el programa es comprometen a:
a. Incloure el programa JES dins la programació general anual del centre per al curs 2018-2019.
b. Comptar amb la participació en el programa d’un mínim de dos docents, amb el vistiplau de l’equip directiu.
c. Designar el docent que ha de tutoritzar cada grup classe admès al programa.
d. Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
e. Participar en un mínim del 85 % de la formació inicial i a les sessions de coordinació. Els docents que ja han participat en el programa en una de les dues darreres convocatòries han d’assistir a un mòdul de cinc hores d’actualització, a més d’assistir a les sessions de coordinació.
f. Comunicar per escrit a l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI) qualsevol modificació significativa en l’aplicació del programa.
g. Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
1. Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 5.
2. El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el dia 31 de maig de 2018.
3. La sol·licitud de participació al programa s’ha de presentar a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es de l’Institut d’Innovació Empresarial.
Article 6
Comissió de Valoració
1. Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
a. La directora de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, o persona en qui delegui, que actuarà com a presidenta.
b. El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
c. Un tècnic o tècnica de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, que actuarà com a secretari.
d. Un assessor o assessora tècnic docent del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
2. La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
3. Són funcions de la Comissió:
a. Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.
b. Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
c. Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d. Publicar a la pàgina web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i a la pàgina web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es) la llista provisional de centres seleccionats.
e. Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i al web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es).
f. Aprovar les memòries finals dels projectes.
g. Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
h. Fer difusió de les accions duites a terme.
Article 7
Criteris de selecció
1. La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes seguint els criteris següents:
2. En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes aquestes s’han de prioritzar segons l’ordre d’arribada fins a cobrir totes les places.
3. Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 8
Finalització del programa
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el professorat que hi participa ha de trametre a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es, de l’Institut d’Innovació Empresarial, una memòria de cada grup classe en suport digital.
2. El termini de presentació de les memòries finalitza el 15 de juliol de 2019.
3. La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha d’enviar amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.
4. La memòria final ha de contenir la informació següent:
a. Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
b. Cronologia i planificació del programa.
c. Canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
d. Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.
e. Desenvolupament del programa al grup classe:
- Constitució de l’ONG (nom, documentació, equip directiu i imatge corporativa).
- Projecte (elecció, sensibilització, continguts, etc.)
- Comunicació, disseny social i eines de comunicació.
- Finançament.
- Mercat: preparació, decoració, funcions i tasques, publicitat i vendes.
f. Valoració de la metodologia a l’aula.
g. Valoració dels alumnes.
h. Valoració de les famílies.
i. Valoració dels professors.
j. Valoració global del programa (aspectes que cal mantenir i propostes de millora).
k. Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.
Article 9
Certificació i inscripció al registre de formació
1. El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
2. Els docents que hagin participat activament al curs de formació per al professorat, implementat el programa a l’aula, assistit a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 40 hores de formació del professorat.
3. Els docents que ja havien participat al programa en anys anteriors, hagin implementat el programa a l’aula, assistit al mòdul d’actualització i a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 20 hores de formació del professorat.
ANNEX 3
Instruccions per al desenvolupament del programa “Joves emprenedors associats” (JEA) per al curs 2018-2019
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del programa “Joves emprenedors associats” per al curs 2018-2019.
Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col·laboració del Servei de Normalització Lingüística i Formació i de l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI).
Aquest programa proposa una metodologia en què els alumnes són els protagonistes i el centre del propi aprenentatge, la qual es basa en un treball des de la pràctica, en què l’aprenentatge és actiu, cooperatiu i significatiu. Per això, la relació entre el centre educatiu i els esdeveniments de l’entorn més proper són presents diàriament. El paper dels professors en el procés és de suport, assessorament i proposta de reptes.
El programa es basa en la creació i gestió al llarg del curs escolar d’una cooperativa. Durant el curs escolar els alumnes passen per totes les etapes de creació d’una empresa amb l’objectiu de potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
La metodologia educativa en què es basa aquest programa és el treball per projectes o reptes mitjançant el treball cooperatiu des d’un vessant clarament inclusiu.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius del programa JEA són els següents:
a. Fomentar la creativitat, la innovació i la responsabilitat social.
b. Impulsar la cooperació entre els alumnes i atendre la diversitat present a les aules.
c. Estimular l’aprenentatge basat en projectes i reptes a través de la pràctica.
d. Emprar tecnologies de la informació i la comunicació com a instrument d’iniciatives emprenedores.
e. Potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
f. Conscienciar tota la comunitat educativa de la rellevància de les aptituds emprenedores.
g. Conèixer algunes organitzacions no governamentals i valorar-ne la importància social.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que imparteixin cicles formatius de formació professional bàsica durant el curs 2018-2019. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre.
Article 4
Compromisos
1. La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació, es compromet a:
a. Organitzar formació inicial i contínua per als docents que participin al programa.
b. Assessorar i orientar metodològicament els docents.
c. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
d. Avaluar el procés i els resultats del programa.
2. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, mitjançant l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), es compromet a:
a. Aportar el material didàctic necessari per desenvolupar el programa als diferents centres.
b. Assessorar i orientar en aspectes tècnics propis del programa.
c. Proporcionar els recursos necessaris per organitzar els diferents mercats dels emprenedors.
d. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
e. Avaluar el procés i els resultats del programa.
3. Els centres participants en el programa es comprometen a:
a. Incloure el programa JEA dins la programació general anual del centre per al curs 2018-2019.
b. Comptar amb la participació en el programa d’un mínim de dos docents, amb el vistiplau de l’equip directiu.
c. Designar el docent que ha de tutoritzar cada grup classe admès al programa.
d. Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
e. Participar en la formació i en les tres sessions de coordinació.
f. Comunicar per escrit a l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI) qualsevol modificació significativa en l’aplicació del programa.
g. Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
1. Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 5.
2. El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el dia 31 de maig de 2018.
3. La sol·licitud de participació al programa s’ha de presentar a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es de l’Institut d’Innovació Empresarial.
Article 6
Comissió de Valoració
1. Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
a. La directora de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, o persona en qui delegui, que actuarà com a presidenta.
b. El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
c. Un tècnic o tècnica de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, que actuarà com a secretari.
d. Un assessor o assessora tècnic docent del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
2. La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
3. Són funcions de la Comissió:
a. Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.
b. Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
c. Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d. Publicar a la pàgina web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i a la pàgina web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es) la llista provisional de centres seleccionats.
e. Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i al web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es).
f. Aprovar les memòries finals dels projectes.
g. Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
h. Fer difusió de les accions duites a terme.
Article 7
Criteris de selecció
1. La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes seguint els criteris següents:
2. En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes aquestes s’han de prioritzar segons l’ordre d’arribada fins a cobrir totes les places.
3. Els centres interessats poden formular les al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 8
Finalització del programa
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el professorat que hi participa ha de trametre a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es, de l’Institut d’Innovació Empresarial, una memòria de cada grup classe en suport digital.
2. El termini de presentació de les memòries finalitza el 15 de juliol de 2019.
3. La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha d’enviar amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.
4. La memòria final ha de contenir la informació següent:
a. Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
b. Cronologia i planificació del programa.
c. Canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
d. Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.
e. Desenvolupament del programa al grup classe:
- Constitució de l’empresa (tipologia, nom, documentació, equip directiu i imatge corporativa).
- Missió, finalitat i activitat de l’empresa.
- Capital social, finançament i llibre de comptes.
- Productes o serveis.
- Públic objectiu: clients preferents.
- Comunicació, disseny social i eines de comunicació.
- Responsabilitat social.
f. Valoració de la metodologia a l’aula.
g. Valoració dels alumnes.
h. Valoració de les famílies.
i. Valoració dels professors.
j. Valoració global del programa (aspectes a mantenir, propostes de millora).
k. Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.
Article 9
Certificació i inscripció al registre de formació
1. El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
2. Els docents que hagin participat activament al curs de formació per al professorat, implementat el programa a l’aula, assistit a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 40 hores de formació del professorat.
3. Els docents que ja havien participat al programa en anys anteriors, hagin implementat el programa a l’aula, assistit al mòdul d’actualització i a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 20 hores de formació del professorat.
ANNEX 4
Instruccions per al desenvolupament del programa “Joves emprenedors professionals” (JEP) per al curs 2018-2019
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes Instruccions concreten els aspectes necessaris per sol·licitar la participació en la convocatòria del programa “Joves emprenedors professionals” per al curs 2018-2019.
Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col·laboració del Servei de Normalització Lingüística i Formació i de l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI).
Aquest programa proposa una metodologia en què els alumnes són els protagonistes i el centre del propi aprenentatge, la qual es basa en un treball des de la pràctica, en què l’aprenentatge és actiu, cooperatiu i significatiu. Per això, la relació entre el centre educatiu i els esdeveniments de l’entorn més proper són presents diàriament. El paper dels professors en el procés és de suport, assessorament i proposta de reptes.
El programa es basa en la creació i gestió al llarg del curs escolar d’una empresa. Durant el curs escolar els alumnes passen per totes les etapes de creació d’una empresa amb l’objectiu de potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
La metodologia educativa en què es basa aquest programa és el treball per projectes o reptes mitjançant el treball cooperatiu des d’un vessant clarament inclusiu.
Article 2
Objectius del programa
Els objectius del programa JEP són els següents:
a. Fomentar la creativitat, la innovació i la responsabilitat social.
b. Impulsar la cooperació entre els alumnes i atendre la diversitat present a les aules.
c. Estimular l’aprenentatge basat en projectes i reptes a través de la pràctica.
d. Emprar tecnologies de la informació i la comunicació com a instrument d’iniciatives emprenedores.
e. Potenciar l’esperit emprenedor i les habilitats per a la vida i adquirir hàbits i conductes de forma autònoma a través del desenvolupament de les capacitats emprenedores.
f. Conscienciar tota la comunitat educativa de la rellevància de les aptituds emprenedores.
g. Conèixer algunes organitzacions no governamentals i valorar-ne la importància social.
Article 3
Destinataris
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que imparteixin cicles formatius de formació professional de grau mitjà o superior durant el curs 2018-2019. La participació del centre en aquest programa ha de comptar amb el vistiplau de la direcció del centre.
Article 4
Compromisos
1. La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació, es compromet a:
a. Organitzar formació inicial i contínua per als docents que participin al programa.
b. Assessorar i orientar metodològicament els docents.
c. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
d. Avaluar el procés i els resultats del programa.
2. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, mitjançant l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), es compromet a:
a. Aportar el material didàctic necessari per desenvolupar el programa als diferents centres.
b. Assessorar i orientar en aspectes tècnics propis del programa.
c. Proporcionar els recursos necessaris per organitzar els diferents actes que surtin del projecte.
d. Fer difusió de les bones pràctiques despreses d’aquesta convocatòria.
e. Avaluar el procés i els resultats del programa.
3. Els centres participants en el programa es comprometen a:
a. Incloure el programa JEP dins la programació general anual del centre per al curs 2018-2019.
b. Comptar amb la participació en el programa d’un mínim de dos docents, amb el vistiplau de l’equip directiu.
c. Designar el docent que ha de tutoritzar cada grup classe admès al programa.
d. Implicar l’equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del projecte.
e. Participar en la formació i en les tres sessions de coordinació.
f. Comunicar per escrit a l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI) qualsevol modificació significativa en l’aplicació del programa.
g. Presentar una memòria final del projecte dins el termini establert (el contingut de la qual es detalla a l’article 8 d’aquesta convocatòria).
Article 5
Sol·licitud, termini i lloc de presentació
1. Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l’annex 5.
2. El termini de presentació de les sol·licituds finalitza el dia 31 de maig de 2018.
3. La sol·licitud de participació al programa s’ha de presentar a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es de l’Institut d’Innovació Empresarial.
Article 6
Comissió de Valoració
1. Per instruir el procediment derivat d’aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
a. La directora de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, o persona en qui delegui, que actuarà com a presidenta.
b. El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
c. Un tècnic o tècnica de l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears, que actuarà com a secretari.
d. Un assessor o assessora tècnic docent del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
2. La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que, per raons tècniques, estiguin implicades en el programa.
3. Són funcions de la Comissió:
a. Examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats.
b. Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la sol·licitud.
c. Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d. Publicar a la pàgina web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i a la pàgina web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es) la llista provisional de centres seleccionats.
e. Resoldre les al·legacions rebudes dins el període de temps establert i publicar la llista definitiva de centres seleccionats al web del Servei de Normalització Lingüística i Formació (http://www.snlf.caib.es) i al web de l’Institut d’Innovació Empresarial del Pla ICAPE (http://www.icape.es).
f. Aprovar les memòries finals dels projectes.
g. Expedir la proposta de certificació dels docents participants que hi tenguin dret.
h. Fer difusió de les accions duites a terme.
Article 7
Criteris de selecció
1. La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres d’entre les sol·licituds rebudes.
2. En el cas que el nombre de sol·licituds superi el nombre de places ofertes aquestes s’han de prioritzar segons l’ordre d’arribada fins a cobrir totes les places.
3. Els centres interessats poden formular al·legacions a la llista de centres seleccionats en un termini de tres dies naturals comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional.
Article 8
Finalització del programa
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, el professorat que hi participa ha de trametre a l’adreça de correu electrònic agelabert@idi.es, de l’Institut d’Innovació Empresarial una memòria de cada grup classe en suport digital.
2. El termini de presentació de les memòries finalitza el 15 de juliol de 2019.
3. La memòria ha de tenir, com a màxim, 15 pàgines i s’ha d’enviar amb el vistiplau de la direcció del centre. Els centres que vulguin aportar altres documents descriptius del projecte no inclosos en algun dels apartats anteriors poden fer-ho adjuntant-los com a annex a la memòria.
4. La memòria final ha de contenir la informació següent:
a. Grau d’assoliment dels objectius plantejats.
b. Cronologia i planificació del programa.
c. Canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
d. Transferència dels coneixements a la pràctica educativa i impacte en els alumnes.
e. Desenvolupament del programa al grup classe:
- Constitució de l’empresa (tipologia, nom, documentació, equip directiu i imatge corporativa).
- Missió, finalitat i activitat de l’empresa.
- Capital social, finançament i llibre de comptes.
- Productes o serveis.
- Públic objectiu: clients preferents.
- Comunicació, disseny social i eines de comunicació.
- Responsabilitat social.
f. Valoració de la metodologia a l’aula.
g. Valoració dels alumnes.
h. Valoració de les famílies.
i. Valoració dels professors.
j. Valoració global del programa (aspectes que cal mantenir i propostes de millora).
k. Relació definitiva dels docents que han participat en el projecte.
Article 9
Certificació i inscripció al registre de formació
1. El Servei de Normalització Lingüística i Formació, a proposta de la Comissió de Valoració, és l’encarregat de fer la certificació i la inscripció al registre de formació.
2. Els docents que hagin participat activament al curs de formació per al professorat, implementat el programa a l’aula, assistit a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 40 hores de formació del professorat.
3. Els docents que ja havien participat al programa en anys anteriors, hagin implementat el programa a l’aula, assistit al mòdul d’actualització i a les tres tutories organitzades per l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears i la memòria presentada dels quals compti amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de 20 hores de formació del professorat.
ANNEX 5
Sol·licitud de participació en la convocatòria del Pla Integral d’Impuls de les Capacitats Emprenedores (ICAPE) per al curs escolar 2018-2019
Dades del centre
Nom i llinatges del director/a: |
|||
Nom del centre: |
Codi del centre: |
||
Adreça: |
Localitat: |
Codi postal: |
|
Telèfon: |
Adreça electrònica: |
||
|
|
|
|
Dades dels grups participants
Programa EME / JES / JEA/ JEP |
Etapa |
Nivell |
Grup |
Nombre alumnes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SOL·LICIT:
Participar a la convocatòria 2018-2019 del Pla ICAPE.
EXPÒS:
1. Que el centre té la intenció de desenvolupar el Pla ICAPE el curs 2018-2019.
2. Que la direcció del centre està d’acord que s’hi desenvolupi aquest Pla.
3. Que el professorat que participarà al Pla ICAPE és el següent:
Llinatges i nom |
DNI |
Grup |
Adreça electrònica |
Té formació ICAPE? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
......................., ...... d ....................... de 2018
El director / La directora
[rúbrica i segell del centre]