Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA
Núm. 1955
Acord del Ple per a la fixació del percentatge mínim de reserva del dret a participar en els procediments d’adjudicació de determinats contractes o de determinats lots a centres especials d’ocupació d’iniciativa social, a empreses d’inserció i a programes d’ocupació protegida i les directius d’aplicació
El Ple del Consell insular de Mallorca en la sessió celebrada dia 8 de febrer 2018 va prendre, entre d’altres, l’Acord que transcric literalment a continuació:
“Antecedents:
1. En data 14 de novembre de 2017 la directora insular d’Hisenda, Pressuposts i Projectes va fer una memòria justificativa de la necessitat d’iniciar l'expedient per fixar el percentatge de reserva del dret a participar en els procediments d'adjudicació de determinats contractes licitats pel Consell Insular de Mallorca als centres especials d'ocupació d’iniciativa social, a les empreses d'inserció i als programes d'ocupació.
2. En data 18 de gener de 2018 ha emès informe proposta en què, després d’analitzar les previsions de contractació del Consell de Mallorca i els seus ens dependents, proposa que el Ple acordi reservar als centres especials d’ocupació d’iniciativa social i a les empreses d’inserció el dret a participar en els procediments d’adjudicació de contractes o de determinats lots que representin com a mínim en còmput global anual l’1.1% de la despesa corresponent als conceptes de l’Annex I, en relació amb les activitats del CPV (Vocabulari Comú de Contractes) de l’Annex II, del pressupost del Consell Insular de Mallorca i dels seus organismes dependents. També es podran reservar determinats lots a programes d’ocupació protegida.
3. El 22 de gener de 2018 la cap de l’oficina de Responsabilitat Social va emetre l’informe jurídic en sentit favorable sobre la tramitació d’aquest expedient.
4. El Departament d’Economia i Hisenda té, entre d’altres, l’atribució de l’impuls, coordinació executiva i seguiment dels projectes que per la seva naturalesa transversal o Inter departamental puguin tenir contingut o repercussió econòmica per al Consell de Mallorca i que la Presidència o el Consell Executiu encarreguin expressament al Departament d’Economia i Hisenda, d’acord amb el que disposa l’article 5, lletra h) de vigent Decret d’organització del Consell Insular de Mallorca, de 9 de juny de 2017, modificat pels decrets de la Presidència de dia 20 de juny de 2017 i 24 de juliol de 2017. (BOIB núm. 73, de 15 de juny de 2017; BOIB núm. 77, de 24 de juny de 2017; i BOIB núm. 92, de 29 de juliol de 2017). En aquest cas l’encàrrec prové directament del Ple.
De conformitat amb els antecedents exposats, en ús de els atribucions conferides a l’Article 31.2. e) del Reglament orgànic de la Corporació, proposo al Ple del Consejo de Mallorca que adopti el següent
ACORD
1.Reservar als centres especials d’ocupació d0inciativa social ia a les empreses d’inserció el dret a participar en el procediments d’adjudicació de contractes o de determinats lots que representin com a mínim en còmput global anual l’1,1€ de la despesa corresponent als conceptes de l’Annex I, en relació amb les activitats del CPV (Vocabulari Comú de Contractes) de l’Annex II, del pressupost del Consell Insular de Mallorca i dels seus organismes dependents. També es podran reservar determinats lots a programes d’ocupació protegida.
2.Podran participar en les licitacions de contractes reservats els centres especials d’ocupació que estiguin regulats pel que disposa el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei general de drets de els persones amb discapacitat i de la seva inclusió social i que estiguin constituïts i registrats d’acord amb el que disposa el Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, que aprova el reglament dels centres especials d’ocupació; i les empreses d’inserció que estiguin regulades per la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per ala regulació del règim d’empreses d’inserció, i que estiguin inscrites en el registres que correspongui d’acord amb la normativa vigent.
3. Aquest percentatge inclou els imports dels contractes menors que s’adjudiquin a centres especials d’ocupació d’iniciativa social i a les empreses d’inserció.
4. Aquest reserva s’aplicarà al conjunt del Consell insular de Mallorca, inclosos els seus organismes autònoms i els seus ens dependents.
5. Aprovar les directrius de l’Annex III pera l’aplicació d’aquest reserva de contractes.
6. Notificar aquest acord a tots els departaments i ens dependents del Consell Insular de Mallorca a la Intervenció General i a la Secretaria General de la Corporació.
ANNEX II
ACTIVITATS OBJECTE DE CONTRACTES RESERVATS
TIPUS D’ACTIVITAT |
CODI CPV |
Serveis de neteja |
90610000-6, 90611000-3, 77211500-7, 77310000-6, 77311000-3, 77313000-7, 77314000-4, 90917000-8, 77211400-6, 90910000-9, 90911300-9, 90919200-4, 90690000-0 |
Serveis de recollida i reciclatge |
90511300-5, 90511400-6, 90531000-8 |
Serveis forestals |
77200000-2, 77231000-8, 77231800-6, 77312000-0, 77312100-1, 79930000-2 |
Serveis de bugaderia |
98311100-7, 98311200-8, 98312100-4, 98314000-7, 98315000-4, 98311000-6 |
Serveis d’hoteleria i càtering |
79952000-2, 55130000-0, 79952100-3, 55120000-7, 79950000-8, 55512000-2, 55330000-2, 55400000-4, 55410000-7 |
Serveis de transport |
601120000-6 |
Serveis d’impremta |
79824000-6, 79821000-5, 79820000-8, 79800000-2, 79810000-5, 79823000-9, 79971000-1, 79971200-3, 79971100-2 |
Serveis socials |
85320000-8, 85312000-9, 85300000-2, 85310000-5 |
Serveis d’emmagatzemat i repartiment |
63100000-0, 63120000-6, 63121100-4 |
Serveis de treballs administratius |
92500000-6, 92510000-9, 92511000-6, 92512000-3, 79500000-9, 98341120-2, 98341130-5, 79511000-9, 92520000-2, 92521000-9, 92521100-0, 72312000-5 |
Serveis de gestió i treballs auxiliars |
45233294-6, 45316000-5, 79993100-2, 79993000-1 |
Serveis de correu i publicitat |
79571000-7, 79340000-9, 79341000-6, 64121100-1, 64121200-2, 79520000-5, 79920000-9, 79921000-6 |
Serveis de manteniment i reparació |
45422000-1, 45420000-7, 50850000-8, 45262500-6, 45262520-2, 50000000-5, 71314100-3, 45330000-9, 45442100-8, 50232200-2, 45262680-1, 45259000-7, 50115000-4 |
Producció i venda de plantes de temporada, de compost, de planta i arbust, de mobiliari de jardí |
03121100-6, 03451300-9, 39142000-9, 03110000-5 |
Producció i venda de mobiliari de fusteria |
39100000-3, 03419100-1, 37800000-6, 37810000-9 |
Venda i distribució |
30199000-0, 39000000-2 |
Articles per a esdeveniments |
18530000-3 |
Regals i obsequis d’empresa |
39516000-2, 39295500-1, 39561140-5, 39200000-4, 39290000-1, 39170000-4, 44111300-4, 39298900-6, 44812400-9 |
Serveis de digitalització i catalogació documental |
79811000-2, 79995200-7 |
Aigua potable |
15981100-9 |
ANNEX III
DIRECTRIUS PER A L’APLICACIÓ DE LA RESERVA DE CONTRACTES
Primera. En el primer mes de cada exercici pressupostari cada òrgan de contractació determinarà l’import que en aquell exercici destinarà a contractes reservats, una vegada calculat de conformitat amb el que estableix aquest acord. Comunicarà aquest import a l’Oficina de Responsabilitat Social a l’efecte de fer-ne el seguiment.
Segona. Dins del primer trimestre de cada exercici pressupostari, l’Oficina de Responsabilitat Social revisarà el compliment de les previsions de l’exercici anterior respecte de les activitats i l’import total adjudicat, diferenciant entre l’import adjudicat a centres especials d’ocupació d’iniciativa social i a empreses d’inserció. En cas que no s’hagin complit les previsions, analitzarà amb els diferents departaments, organismes autònoms i ens dependents els motius pels quals no s’han assolit els objectius prevists.
Tercera. L’Oficina de Responsabilitat Social elaborarà un informe sobre el seguiment anual d’aquest acord i, a la vista dels resultats, podrà proposar un ajustament del percentatge previst per adaptar-se a les disponibilitats pressupostàries existents. En el cas dels contractes pluriennals, l’import corresponent a cada anualitat serà el que computarà a l’efecte de calcular la reserva de cada any.
Quarta. La reserva de contractes es farà a favor dels centres especials d’ocupació d’iniciativa social i de les empreses d’inserció que compleixin els requisits establerts a les normes que els regulen. Els plecs de clàusules administratives particulars determinaran la forma d’acreditar-ho.
Cinquena. Els anuncis de licitació dels contractes reservats han de fer referència a la disposició addicional quarta de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic i a aquest acord.
Sisena. La qualificació com a contracte reservat ha de constar a l’expedient administratiu i se n’ha de fer referència en l’objecte i en el títol del contracte.
Setena. En cas d’empat entre les entitats licitadores, tindrà preferència en l’adjudicació del contracte la que disposi en plantilla de major percentatge de treballadors indefinits amb discapacitat o de treballadors en situació d’exclusió social, segons correspongui. Si persistís l’empat, s’aplicaran les regles que estableixin els plecs de clàusules administratives particulars que regeixin la licitació.
Vuitena. En cas que una licitació de contracte reservat quedés deserta perquè no s’hagués presentat cap proposició o perquè cap d’elles fos adequada, es podrà licitar de nou el contracte sense la reserva, sempre que no es modifiquin substancialment les condicions essencials del contracte. No obstant això, l’import del contracte computarà a l’efecte del compliment del percentatge mínim de reserva.
Novena. Els plecs de clàusules administratives particulars han de preveure expressament la prohibició de subcontractació en els contractes reservats de l’objecte principal. Es permetrà la subcontractació de les prestacions accessòries de l’objecte principal, sempre que hi hagi raons que ho justifiquin i així s’acrediti a l’expedient.
Desena. En tot cas, el règim jurídic dels contractes reservats és la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i la normativa que la desenvolupi.
Palma, a 14 de febrer 2018
El secretari general
(Per delegació del president, Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm.114, de 28 de juliol)
Jeroni M. Mas Rigo