Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 1918
Aprovació definitiva Reglament intern del servei de menjar a domicili de l'Ajuntament de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària de dia 8 de gener de 2018, va adoptar l’acord que  a continuació es transcriu:

Primer. Incorporar, en el Reglament intern del servei municipal de menjar a domicili,  les recomanacions efectuades per l’Institut Balear de la dona, quan al revisió del llenguatge, mitjançant un genèric que inclogui els dos sexes, la inclusió de la forma femenina o un altre recurs.

Segon. Aprovar definitivament el Reglament intern del servei municipal de menjar a domicili de l’Ajuntament de Manacor.

Tercer. Comunicar aquest acord, amb remissió del text definitiu, al Govern de les Illes Balears i a la Delegació del Govern a l’efecte previst a l’article 113 de la LMRIB, i transcorregut el termini de 15 dies hàbils des de la recepció de la còpia per dits organismes, publicar l’acord d’aprovació definitiva i el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El text entrarà en vigor el dia de la publicació al BOIB.

Quart. Publicar al Portal de Transparència de l’Ajuntament el text refós del Reglament una vegada publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Text del Reglament:

REGLAMENT INTERN DEL SERVEI MUNICIPAL DE MENJAR A DOMICILI DE L’AJUNTAMENT DE MANACOR

1. OBJECTE

L’objecte del Reglament de règim intern és el de regular les normes de funcionament del servei, determinant els drets i les obligacions tant de les persones usuàries del servei com de l’entitat que el presta, així com els sistemes d’admissions i de baixes i les causes de suspensió o de cessament de la prestació del servei.

La finalitat del servei és donar cobertura alimentària a les persones majors de 65 anys en general i a altres persones usuàries eventuals que ho necessitin, per motius lligats al seu estat socioeconòmic i a la seva capacitat d’autonomia individual i personal.

2. PERSONES BENEFICIÀRIES

Les persones beneficiàries d’aquest servei seran les persones residents al municipi de Manacor que reuneixen els següents requisits:

— Persones en situació de dependència.

— Persones amb discapacitat definitiva o temporal.

— Persones que es troben temporalment en una situació de dificultat per atendre les necessitats nutricionals per malalties greus, períodes de convalescència sense familiars, o altres situacions de limitació temporal de l’autonomia. 

— Persones amb malalties que presentin dificultats en la realització del menjar.

— Altres perfils de les persones beneficiàries que es pugin determinar per part del personal treballador social del Departament de Serveis Socials.

3. CARACTERÍSTIQUES DEL SERVEI

3.1. Capacitat del servei

El servei podrà atendre 25 persones usuàries/dia.

3.2. Funcionament del servei

El servei funcionarà de dilluns a divendres excepte els festius legalment establerts. La contractació del servei implicarà la cobertura del 100% de la plaça ocupada de dilluns a divendres.

El repartiment dels menús el durà a terme el personal del Departament de Serveis Socials.

L’horari de repartiment als domicilis es farà dins la franja horària màxima entre les 12.00 i les 15.00 h. Es comunicarà a cada persona usuària l’hora aproximada de lliurament del menjar al seu domicili en funció del lloc que ocupa dins la ruta de distribució, sense perjudici de mantenir aquest horari en el cas de variacions en la ruta o imprevists en la prestació del servei.

El menjar s’entregarà en una «capsa isotèrmica» individual. El/la treballador/a que fa el repartiment traurà de la capsa els diferents plats (primer, segon, pa i postres) servits en un recipient individual d’un sol ús. D’aquesta manera, la capsa isotèrmica no quedarà al domicili. 

4. TIPOLOGIA DEL SERVEI

Es tracta d’un servei de suport domèstic de caràcter assistencial dirigit a garantir les condicions de vida de les persones beneficiàries en el seu entorn habitual. Així es contribueix a retardar processos d’institucionalització innecessaris de manera que s’eviten situacions de risc que es poden produir a l’hora de cuinar i/o evitar situacions de malnutrició per manca de suport familiar.

Els objectius del servei són:

— Millorar la qualitat de vida de les persones majors i/o de les persones que tenen dificultats d’autonomia, en el seu entorn habitual i donar cobertura a la necessitat bàsica de la nutrició.

— Donar suport a les persones amb mancança de xarxa familiar per facilitar la seva cobertura de necessitats bàsiques.

— Donar suport a les unitats familiars que es fan càrrec d’una persona major dependent per facilitar la conciliació.

— Donar cobertura alimentària a les persones que per motius lligats al seu estat de dependència o socioeconòmic ho necessitin adaptant els menús a les necessitats dietètiques de les persones beneficiàries.

Les diferents dietes disponibles per adaptar-se a les necessitats de les persones ateses són:

— Dieta normal.

— Règim (hipertensió).

— Diabètic.

— Dieta blana (triturada).

— Dieta de fàcil masticació.

— Sense làctics.

5. REQUISITS PER ADQUIRIR LA CONDICIÓ DE PERSONA USUÀRIA

1) Que la persona usuària estigui empadronada i resideixi al municipi de Manacor.

2) Haver fet i/o fer sol·licitud de valoració de grau de dependència d’acord amb el que estableix la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

3) Tenir reduïda l’autonomia per a la realització de les activitats de la vida diària.

4) Per altres perfils de persones beneficiàries que es pugin determinar des del Departament de Serveis Socials disposar d’informe social emès pel treballador o treballadora social de referència que justifiqui la necessitat del servei.

6. ADMISSIÓ

L’entrada al servei estarà condicionada per la data de sol·licitud.

Les sol·licituds seran ateses i valorades per el/la treballador/a social mitjançant entrevistes.

El/la professional, una vegada valorada la demanda, juntament amb la persona usuària o el/la familiar signaran el contracte assistencial i acordaran la data d’inici de prestació del servei.

De forma excepcional, quan el/la treballador/a social valori que l’accés al servei de menjar a domicili es d’urgent necessitat, es prioritzarà la prestació del servei independentment de la data de sol·licitud.

La persona usuària o el/la familiar haurà d’aportar la documentació següent:

— Sol·licitud del servei.

— Fotocòpia del DNI i fotocòpia del DNI del familiar sol·licitant.

— Llibreta del banc o caixa.

— Fotocòpia de la targeta sanitària.

— Història clínica actualitzada en el moment d’alta del servei i que contindrà com a mínim: antecedents i revisió mèdica inicial, patologies, al·lèrgies, contraindicacions i règim dietètic prescrit.

7. SISTEMA DE PAGAMENT PEL SERVEI

La persona usuària, per ser beneficiari/beneficiària del servei de menjar a domicili, està obligat al pagament del preu públic que en cada moment tingui establert l’Ajuntament, regulat per l’Ordenança fiscal núm. 02.P.OD. de l’any en curs per a la prestació del servei de menjar a domicili.

El pagament de les quotes s'efectuarà mitjançant càrrecs mensuals que s'efectuaran per mesos vençuts, d'acord amb el padró de persones usuàries elaborat pel Departament de Serveis Socials.

8. DRETS DE LES PERSONES USUÀRIES

1) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

2) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.

3) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.

4) Dret a rebre atenció personalitzada segons les circumstàncies i condicions particulars, és a dir, dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.

5) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del desenvolupament normal de l’atenció o perjudiquin alguna de les parts que hi intervenen.

6) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment ha de ser en tot cas per escrit. El consentiment de les persones incapacitades s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.

7) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones incapacita- des o presumptament incapacitades.

8) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

9) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i amb tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.

10) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.

11) Dret a la participació ciutadana mitjançant els canals de participació establerts.

12) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer-ne els estàndards establerts.

13) Dret a suggerir i a fer reclamacions. Dret de queixa exercit mitjançant fulls de reclamació que hi haurà a disposició de les persones usuàries i/o familiars.

14) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.

15) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.

16) Dret a la intimitat.

9. DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES

1) La persona usuària i el familiar cuidador/a o la persona que el representi i una persona en representació de l’Ajuntament han de signar el pertinent contracte assistencial.

2) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.

3) Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, la qual pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.

4) S’ha d’adoptar una actitud correcta i col·laboradora en el desenvolupament del servei, així com respectar i col·laborar amb el personal del servei.

5) S’ha d’assumir el cost de la prestació del servei.

6) Acudir, tant l’usuari com els seus familiars, a les entrevistes a les quals els cita el personal professional dels Serveis Socials.

7) La resta de deures que estableixi la normativa reguladora vigent del servei.

10. ABSÈNCIES

1) Quan una persona no s’hagi de trobar al domicili a l’hora de prestar el servei ho haurà de comunicar als Serveis Socials municipals amb 24 hores d’antelació.

2) Les persones usuàries o familiars seran responsables d’avisar amb 24 hores d’antelació de la seva absència del domicili.

3) En el cas d’absència del domicili sense l’adequada comunicació prèvia al servei, el servei es considerarà prestat a efectes del cobrament de la taxa corresponent. En cap circumstància es deixarà el menjar fora del domicili.

4) La plaça de servei de menjar a domicili es reservarà temporalment en els casos d’hospitalització.

11. OBLIGACIONS DEL TITULAR DEL SERVEI

1) Vetlar perquè es respectin els drets de les persones usuàries.

2) Prestar el servei amb diligència.

3) Complir la normativa que el sigui aplicable.

12. PÈRDUA DE LA CONDICIÓ DE PERSONA USUÀRIA

La condició d’usuari/ària es perdrà per les causes següents:

1) Renúncia voluntària, la qual s’haurà de fer per escrit de forma expressa.

2) Defunció de la persona receptora del servei.

3) Baixa forçosa (temporal o permanent) per incompliment reiterat dels deures de les persones usuàries recollits a l’article 10 d’aquest Reglament.

4) Finalització del contracte assistencial.

13. COMPATIBILITATS

El Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals del procediment pel reconeixement de la situació de dependència determina el règim de compatibilitats de serveis i prestacions. Així doncs, el servei de menjar a domicili és compatible amb:

— Servei de teleassistència.

— Servei d’ajuda a domicili.

— Servei de centre de nit.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest Reglament entrarà en vigor una vegada publicat el text complet en el BOIB, d’acord amb l’art. 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i transcorregut el termini assenyalat en l’art. 62.2 de la llei esmentada.

 

ANNEX I

CONTRACTE ASSISTENCIAL DE MENJAR A DOMICILI

El/La Sr./Sra. _______________________________________________, major d’edat, en representació pròpia o de La persona usuària________________________________  amb DNI_____________________ domiciliat/da a ______________________ al carrer  ______________________________________,  i l’Ajuntament de Manacor amb  domicili al carrer del Convent núm. 1 de Manacor i amb NIF P0703300D

ACORDEN la prestació del servei per al desenvolupament d’un programa de treball de menjar a domicili i ACCEPTA, mitjançant la firma d’aquest contracte assistencial, les condicions sota les quals s’ofereix el servei i que són les següents:

Primera:

Els sotasignats estan d’acord amb els continguts establerts de manera precisa al pla de feina corresponent.

Segona:

S’ha de facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.

Tercera:

S’ha d’adoptar una actitud correcta i col·laboradora en el desenvolupament del servei, així com respectar i col·laborar amb el personal del servei.

Quarta:

S’ha d’assumir el cost del servei, d’acord amb el preu públic que en cada moment tengui establert l’Ajuntament.

Cinquena:

Quan una persona no s’hagi de trobar al domicili a l’hora de prestar el servei ho haurà de comunicar als Serveis Socials municipals amb 24 hores d’antelació. En el cas d’absència del domicili sense l’adequada comunicació prèvia al servei, el servei es considerarà prestat a efectes del cobrament de la taxa corresponent. En cap circumstància es deixarà el menjar fora del domicili.

Sisena:

La resta de deures que estableixi la normativa reguladora vigent.

Setena:

Aquest contracte assistencial estarà vigent tot el temps que es desenvolupi el programa de treball.

Vuitena:

En compliment d’allò establert en l’article 5 de la Llei orgànica 15/199, de 13 desembre, de protecció de dades de caràcter personal (en endavant, LOPD), l’Ajuntament de Manacor, us informa que les dades de caràcter personal que ens proporcioneu mitjançant aquesta sol·licitud seran recollides en un fitxer del qual és responsable l’Ajuntament, amb la finalitat d’incorporar-les a l’expedient de Serveis Socials. La no-formalització o la formalització parcial d’aquesta sol·licitud pot suposar que l’Ajuntament no la pugui tramitar. Us informam que teniu l’obligació de comunicar a l’Ajuntament qualsevol modificació d’aquestes dades perquè la informació recollida en l’expedient estigui actualitzada i sense errades. Així mateix, us indicam que en cas de facilitar dades de caràcter personal de terceres persones, heu de tenir el seu consentiment per fer-ho i us comprometeu a traslladar-los la informació d’aquesta clàusula.

Podreu exercir els vostres drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament de les vostres dades personals, en els temes prevists en la LOPD, mitjançant un escrit a l’Ajuntament de Manacor, carrer del Convent, s/n, 07500 Manacor.

He llegit i accept les condicions.

Manacor,  ___   d  ___________  de  20

En representació de l’Ajuntament                     Usuari/usuària o persona responsable

·           El/La treballador/a social responsable                 

Nom_______________________                      Nom____________________”

 

Manacor, 14 de febrer de 2018

La batlessa,

Catalina Riera Mascaró