Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 1777
Resolució conjunta del director general de Planificació, Ordenació i Centres, de la directora general de Personal Docent i de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 14 de febrer de 2018 per la qual es dicten les instruccions en relació amb el procediment d’acreditació per optar a places docents caracteritzades amb perfil educatiu en règim de comissió de serveis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, determina a l’article 123.3 que per complir els seus projectes educatius els centres públics poden formular requisits de titulació i capacitació professional respecte de determinats llocs de feina del centre, d’acord amb les condicions que estableixin les administracions educatives.

2. La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 127 k que quan un lloc de treball quedi vacant de forma temporal o definitiva es pot ocupar en comissió de serveis ordinària de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat que compleixi els requisits que s’estableixin en la relació de llocs de treball per ocupar-lo.

3. El Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears disposa a l’article 11.3 que els centres, en l’exercici de la seva autonomia, poden adoptar projectes d’innovació, projectes d’investigació, plans de treball o formes d’organització que suposin una millora contínua tant dels processos educatius com dels seus resultats, en els termes que estableixi la Conselleria d’educació i Cultura.

4. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 22 de desembre de 2017 per la qual s’estableix el procediment per elevar propostes de dotació de personal de places docents d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria vinculades al projecte educatiu dels centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que puguin ser cobertes en règim de comissió de serveis estableix, al punt 7.1, les formes d’acreditació dels perfils educatius per al personal docent funcionari de carrera que vulgui optar a una plaça amb perfil educatiu i determina, al punt 7.4, que el director general de Planificació, Ordenació i Centres, la directora general de Personal Docent i la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat han de dictar les instruccions en relació amb el procediment per a l’acreditació de l’experiència, la relació de titulacions universitàries que corresponen a cada perfil educatiu i la correspondència de les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació del Professorat amb els perfils establerts.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

2. La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. El Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.

4. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 22 de desembre de 2017 per la qual s’estableix el procediment per elevar propostes de dotació de personal de places docents d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria vinculades al projecte educatiu dels centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que puguin ser cobertes en règim de comissió de serveis.

Per tot això dictam la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les instruccions en relació amb el procediment d’acreditació per optar a places docents caracteritzades amb perfil educatiu en règim de comissió de serveis.

2. Aprovar l’annex 2 (Model de certificat per acreditar l’experiència) , l’annex 3 (Relació de titulacions universitàries que corresponen a cada perfil educatiu) i l’annex 4 (Correspondència de les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació del Professorat amb el perfil educatiu).

3. Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recurs

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el que s’estableix a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

     

Palma, 14 de febrer de 2018

El director general de Planificació, Ordenació i Centres

Antoni Morante Milla

      

La directora general de Personal Docent       La directora general de Formació  Professional i   Formació del Professorat

                                       Rafaela Sánchez Benítez                                 Maria F. Alorda Vilarrubias

 

ANNEX 1
Instruccions en relació amb el procediment d’acreditació per optar a places docents caracteritzades amb perfil educatiu en règim de comissió de serveis

1.Objecte

Aquestes Instruccions tenen per objecte establir el procediment d’acreditació del personal docent per optar a places docents dels centres públics d’educació infantil i primària, educació secundària i centres d’educació de persones adultes, en règim de comissió de serveis, caracteritzades amb perfil educatiu.

2. Persones destinatàries

El personal docent funcionari de carrera que vulgui optar a una plaça amb perfil educatiu en règim de comissió de serveis s’ha d’acreditar d’acord amb el procediment que s’estableix en aquestes Instruccions, mitjançant una de les formes que determina el punt 7 de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 22 de desembre de 2017 per la qual s’estableix el procediment per elevar propostes de dotació de personal de places docents d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria vinculades al projecte educatiu dels centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que puguin ser cobertes en règim de comissió de serveis.

3. Termini per a l’acreditació

El termini per a l’acreditació que s’estableix a l’apartat anterior és el comprès en el període de sol·licituds que es determini en la pertinent resolució de la directora general de Personal Docent per la qual s’aprovin les instruccions que han de regir el procés adreçat a funcionaris de carrera docents amb destinació definitiva per sol·licitar i adjudicar destinacions en comissió de serveis a centres públics d’ensenyaments no universitaris dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat.

4. Forma d’acreditació per experiència

  1. El personal docent que sol·liciti participar en la convocatòria de comissions de serveis a places caracteritzades amb perfil educatiu i opti per la forma d’acreditació per experiència ho ha de notificar al director del seu centre perquè aquest n’emeti el certificat corresponent.
  2. El director del centre, en el cas que el docent sol·licitant compleixi el requisit d’haver exercit docència en un mateix centre públic que tengui reconegut el mateix perfil al qual vulgui optar durant almenys un any, i hagi participat de forma activa en la intervenció educativa corresponent al perfil, ha d’emetre, a través del GestIB, el certificat d’acord amb el model que figura a l’annex 2, abans de la finalització del termini assenyalat al punt 3.
  3. En el cas de complir-se els requisits establerts, la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres l’acreditarà.

5. Forma d’acreditació per titulació universitària

  1. El personal docent que sol·liciti participar en la convocatòria de comissions de serveis a places caracteritzades amb perfil educatiu i opti per la forma d’acreditació per titulació universitària ho ha d’assenyalar a la convocatòria esmentada i, en el cas d’existir correspondència entre la seva titulació i el perfil educatiu al qual opta, que es determina a l’annex 3, la Direcció General de Personal Docent l’acreditarà d’ofici.
  2. En el cas d’altres o noves titulacions universitàries, o de titulacions de postgrau universitari, les persones interessades poden adreçar una sol·licitud d’acreditació a la Comissió d’Acreditació perquè aquesta resolgui la correspondència, si n’és el cas.

6. Forma d’acreditació per formació permanent

El personal docent que sol·liciti participar en la convocatòria de comissions de serveis a places caracteritzades amb perfil educatiu i opti per la forma d’acreditació per formació permanent ho ha d’assenyalar a la convocatòria esmentada. En el cas d’existir correspondència entre la formació que té, amb el nombre d’hores pertinents de la línia estratègica del Pla Quadriennal de Formació del Professorat i el perfil educatiu al qual opta, que es determina a l’annex 4, la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat l’acreditarà d’ofici.

7. Comissió d’Acreditació

  1. La Comissió d’Acreditació està integrada pels membres següents:
    1. El cap del Departament de Personal Docent, o persona en qui delegui, que en té la presidència.
    2. El cap del Departament de Planificació, o persona en qui delegui.
    3. El cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o persona en qui delegui.
    4. Un funcionari designat per la directora general de Personal Docent, que actuarà amb veu i sense vot i exercirà de secretari de la Comissió.
  2. Una persona en representació de cadascuna de les organitzacions sindicals amb representació a la Junta de Personal Docent no Universitari de les Illes Balears podrà assistir, amb veu però sense vot, a les sessions de la comissió d’acreditació
  3. La Comissió d’Acreditació té les funcions següents:
    1. Resoldre l’equivalència, validació o convalidació de noves titulacions universitàries i de titulacions de postgrau universitari amb els perfils educatius.
    2. Resoldre aquells aspectes relatius a l’acreditació no prevists en aquestes Instruccions.

ANNEX 2
Model de certificat per acreditar l’experiència

...................................................................... , director/a del centre ................................... ,         

amb el codi ................................ ,

CERTIFIC:

  1. Que el centre té reconeguts aquests perfils (un màxim de dos):                       

Perfil 1: ...................................................................................................................

Perfil 2: ...................................................................................................................

  1. Que el (nom i llinatges)..................................................................................................., amb el NIF   , del cos de.................................................................................... ., ha exercit docència i participat de forma activa en aquest centre a l’educació infantil/ l’educació primària/ l’educació secundària obligatòria almenys durant un any en la intervenció educativa del perfil 1 ......................................................... i, si n’és el cas, també del perfil 2 .............................................................................., reconeguts en aquest centre i a què vol poder optar en règim de comissió de serveis.
  2. Que en data ................................................................ l’acreditació per a aquest professor/professora ha rebut el vist i plau de l’inspector del centre.

I, perquè consti, expedesc aquest certificat a l’efecte d’acreditar el perfil o perfils professionals per la via d’experiència.

.................., .... de .................... de 2018

[rúbrica]                                  [segell]


ANNEX 3
Relació de titulacions universitàries que corresponen a cada perfil educatiu

Perfil 4. Metodologies d’educació inclusiva i interculturalitat

  • Ser titular de l’especialitat docent de Pedagogia terapèutica.
  • Ser titular de l’especialitat docent d’Audició i llenguatge.
  • Ser titular de l’especialitat docent d’Orientació educativa.
  • Estar en possessió d’una de les titulacions següents:
    1. Graduat en educació primària, menció en Atenció a la diversitat.
    2. Graduat en educació primària, menció en Educació especial.
    3. Graduat en educació primària, menció en Pedagogia terapèutica.
    4. Graduat en educació primària, menció en Suport educatiu.
    5. Graduat en educació primària, menció en Necessitats educatives específiques.
    6. Graduat en educació primària, menció en Educació inclusiva.
    7. Graduat en educació primària, menció en Atenció a la diversitat i educació inclusiva.
    8. Graduat en educació primària, menció en Audició i llenguatge.
    9. Graduat en educació primària, menció en Educació en la diversitat.
    10. Graduat en educació primària, menció en Educació intercultural i dificultats d’aprenentatge.
    11. Graduat en educació primària, menció en Necessitats educatives   específiques.
    12. Diplomat a les escoles universitàries del professorat d’educació     general bàsica, especialitat en Educació especial.
    13. Mestre d’educació especial.
    14. Mestre d’audició i llenguatge.
    15. Graduat en pedagogia.
    16. Llicenciat en pedagogia.
    17. Graduat en psicologia.
    18. Llicenciat en psicologia.

Perfil 5. Metodologies per a l’adquisició integrada de les competències lingüístiques (AICLE)

  • Ser titular de l’especialitat docent de la llengua estrangera corresponent.
  • Estar en possessió d’una de les titulacions següents:
  1. Llicenciat en filologia en la llengua estrangera corresponent.
  2. Graduat en filologia en la llengua estrangera corresponent.

Perfil 6. Tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació (TAC)

  • Estar en possessió d’una de les titulacions següents:
  1. Graduat en educació primària, menció en Tecnologies de la informació i la comunicació.
  2. Graduat en educació primària, menció en Tecnologia i comunicació.
  3. Graduat en educació primària, menció en TIC a l’escola.
  4. Graduat en educació primària, menció en Tecnologies digitals per a l’aprenentatge.
  5. Graduat en educació primària, menció en Tecnologia educativa.
  6. Graduat en educació primària, menció en Tecnologies digitals per a l’aprenentatge, la comunicació i l’expressió.
  7. Enginyer en informàtica.
  8. Enginyer en telecomunicació.
  9. Graduat en enginyeria de sistemes TIC.
  10. Graduat en enginyeria de sistemes d’informació.
  11. Graduat en enginyeria informàtica.
  12. Graduat en enginyeria telemàtica.

ANNEX 4
Correspondència de les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació del Professorat amb el perfil educatiu

Línia del Pla Quadriennal

Perfil educatiu

Formació contextualitzada i vinculada a la millora de les pràctiques educatives, al rendiment i a la millora dels resultats dels processos d’aprenentatge:

  • Metodologies innovadores d’aprenentatge que facilitin el treball per competències com el treball per projectes, l’aprenentatge cooperatiu, l’aprenentatge experiencial, l’aprenentatge basat en problemes o l’aprenentatge amb sentit.
  • Metodologies i procediments per desenvolupar el pensament creatiu, lateral, intuïtiu, sistemàtic i reflexiu.
  • Metodologies de treball investigador, d’avaluació dels processos d’aprenentatge i d’innovació educativa.

Metodologies globalitzadores d’aprenentatge

Formació per a la convivència amb recursos i tècniques de desenvolupament personal, gestió emocional, habilitats comunicatives i de relació per millorar les competències personals del docent, generar expectatives positives a l’alumnat i millorar el clima de l’aula i les habilitats emocionals i socials de l’alumnat:

  • Formació en l’àmbit de les habilitats socials i emocionals del professorat i l’alumnat: habilitats socials, cohesió de grups, educació emocional, gestió dels conflictes, exercici de la tutoria i d’altres.
  • Formació per detectar i prevenir els maltractaments i l’assetjament escolar i per implementar les pràctiques restauratives i la mediació.
  • Formació en actituds docents: escolta activa, empatia, assertivitat, congruència, consideració positiva i autoestima.
  • Formació en els àmbits del desenvolupament de la totalitat de la persona en totes les dimensions: corporal, intrapersonal, emocional, interpersonal, social, racional, espiritual.

Convivència i educació emocional

Formació per a la millora de la gestió dels centres i els equips de treball que contempli la competència per exercir de la funció directiva, el lideratge pedagògic, la coordinació docent, la facilitació de grups, la dinamització i l’assessorament de la formació:

  • Formació per acreditar i actualitzar la funció directiva.
  • Formació per dinamitzar i assessorar en formació.
  • Formació en gestió d’equips, lideratge estratègic, coordinació i facilitació de grups de treball i d’altres.

Gestió d’equips i coordinació docent

Formació per al coneixement de les dimensions i les implicacions de la diversitat i per aplicar estratègies d’atenció a l’heterogeneïtat de procedència de l’alumnat des dels models organitzatius i educatius inclusius i d’educació per a la igualtat des de la consciència de gènere i de la coeducació:

  • Metodologies de la inclusivitat: escola inclusiva, atenció a la diversitat, atenció a l’alumnat amb altes capacitats, tutorització, acompanyament entre iguals i d’altres.
  • Formació per a la implementació de l’educació i la igualtat de gènere i de la prevenció de la violència de gènere.

Metodologies d’educació inclusiva i interculturalitat

Formació per a la millora dels processos d’aprenentatge de llengües, des de l’actualització pedagògica i didàctica, en metodologies que vinculin l’aprenentatge amb les situacions de la vida quotidiana, a partir dels projectes lingüístics de cada centre:

  • Formació en metodologies d’aprenentatge de llengües.
  • Formació en l’elaboració i la implementació de projectes lingüístics de centre.
  • Formació en l’elaboració de recursos i en la pràctica metodològica per incidir en la normalització lingüística i cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en l’àmbit escolar.
  • Formació en l’impuls de la dimensió europea de l’educació i per participar en programes europeus.

Metodologies per a l’adquisició integrada de les competències lingüístiques (AICLE)

Formació per a la integració de les tecnologies de la informació i la comunicació en el currículum i fomentar-ne els usos didàctics, així com per al desenvolupament de la competència digital del professorat en l’activitat professional:

  • Formació en aprenentatge electrònic i formació combinada.
  • Formació en l’elaboració i ús de materials i recursos d’aprenentatge en entorns virtuals.
  • Formació en l’ús dels recursos d’Internet i xarxes socials educatives per a l’aprenentatge.

Tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació (TAC)

Formació adreçada al suport per transformar els centres educatius en entorns col·laboratius d’aprenentatge en què participin tots els membres de la comunitat educativa:

  • Formació conjunta dels membres de la comunitat educativa per a millorar el rendiment escolar.
  • Formació compartida per participar en processos d’innovació.
  • Formació en models de participació, intervenció i desenvolupament comunitari.

Comunitat educativa d’aprenentatge