Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 1696
Resolució de la Secretària general de la Conselleria de Serveis Socials y Cooperació de la Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel per la qual es publica la modificació del Estatuts de la Fundació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 8 de setembre de 2017 el Consell de Govern va autoritzar, a proposta de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, la modificació dels estatuts de l’esmentada fundacions, amb caràcter previ a l’aprovació per l’òrgan de l’entitat que correspongui.

2. Mitjançant escriptura amb data 13 de desembre de 2017, atorgada davant el senyor José Areitio Arberas, notari de Palma, amb el número de protocol 550, es va elevar a públic l'acord de modificació dels Estatuts de la Fundació de dia 13 de desembre de 2017.

3. El 2 de febrer de 2018, el director general de Relacions Institucionals i Acció Exterior ha dictat una resolució per la qual s'ordena la inscripció en el full registral corresponent a la Estatuts de la Fundació Institut Socioeducatiu S'Estel l'acord del Patronat de 6 de novembre de 2017.de modificació dels Estatuts.

Fonaments de dret

1. L’article 29.5 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, estableix que la modificació o nova redacció dels estatuts de les fundacions s’ha de formalitzar en escriptura pública i s’ha d’inscriure en el corresponent registre de fundacions.

2. L’article 57.3 i 57.4 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que les modificacions dels estatuts de les fundacions s’han d’elevar, en tot cas i amb caràcter previ a la seva aprovació per l’òrgan de l’entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l’autorització prèvia, juntament, si s’escau, amb el pla d’actuació i l’estudi economicofinancer a què es refereix el segon paràgraf de l’article 56.3.

3. Finalment a tenor de l'article 40.7 que es transcriu "la modificació s'ha de formalitzar en escriptura pública, s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears”.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la modificació dels Estatuts de la Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel, aprovada per l’Acord del Patronat de 6 de novembre de 2017..

Palma, 12 de febrer de 2018

La secretària general

Isabel Nora del Castillo

Article únic

La modificació dels articles 7, 8, 12, 14, 19 i 25 i la supressió de l’article 26 dels Estatuts de la Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel, publicats en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 94, de 12 de juliol de 2014, passen a tenir la redacció que estableix l’annex adjunt a aquesta Resolució.

 

ANNEX

Estatuts de la Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Denominació i naturalesa

La Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel és un organisme de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, el patrimoni de la qual es troba afectat de manera duradora al compliment de les finalitats d’interès general que es detallen en els articles 7 i 8 d’aquests Estatuts.

Article 2

Personalitat i capacitat

1. Una vegada inscrita en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears, la Fundació constituïda té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar; en conseqüència, pot dur a terme tots els actes necessaris per complir la finalitat per a la qual s’ha creat, amb subjecció al que estableix l’ordenament jurídic i als principis de legalitat, servei a l’interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència.

2. Atesa la personalitat jurídica privada de la Fundació, en cap cas no pot exercir potestats administratives.

Article 3

Àmbit d’actuació

La Fundació desenvolupa les seves activitats principalment a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i pot col·laborar amb altres organitzacions i entitats en qualsevol altre àmbit territorial per a la consecució dels seus fins fundacionals.

Article 4

Règim jurídic

1. La Fundació es regeix per aquests Estatuts i pels acords que el Patronat aprovi per interpretar-los i executar-los, per les normes de règim intern que dicti el Patronat, i per la legislació que hi sigui d’aplicació; en especial, per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, de regulació del Registre Únic de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d’organització de l’exercici del protectorat, i per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. La Fundació es regeix per l’ordenament jurídic privat, excepte en els aspectes establerts en la Llei 7/2010 i la resta de normativa de dret públic que hi sigui d’aplicació.

Article 5

Règim de la Fundació com a mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus ens instrumentals

1. D’acord amb l’article 24.6 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, la Fundació té el caràcter de mitjà propi de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens de dret públic o privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que, d’acord amb el Text refós, s’hagin de considerar poders adjudicadors, sempre que es compleixin les condicions a què es refereix l’apartat 3 següent.

2. A aquest efecte, l’Administració de la Comunitat Autònoma i les entitats esmentades en l’apartat anterior poden encarregar a la Fundació l’execució de qualsevol actuació material relacionada amb els objectius que contenen els articles 7 i 8 d’aquests Estatuts, sense que, per la seva banda, la Fundació pugui participar en cap licitació de contractació pública convocada per aquestes administracions o entitats instrumentals. La contraprestació a favor de la Fundació per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d’aquests poders adjudicadors s’ha d’ajustar a les tarifes que aprovi l’Administració autonòmica, les quals s’han de calcular segons els costs reals imputables a l’execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que, a aquest efecte, aporti la Fundació. En tot cas, les tarifes aplicables a cada encàrrec s’han d’aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs de gestió per mitjà d’una resolució de la persona titular de la conselleria d’adscripció.

3.   En tot cas, el caràcter de mitjà propi de la Fundació a què es refereixen els apartats anteriors exigeix que la Fundació compleixi els criteris per poder ser considerada fundació del sector públic autonòmic, en els termes que estableix l’article 55.1 de la Llei 7/2010. D’aquesta manera, en el cas que no compleixi aquests criteris, la Fundació no ha d’adquirir o, si escau, ha de perdre la condició de mitjà propi instrumental de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d’ens instrumentals.

Article 6

Nacionalitat i domicili

1. La Fundació té la nacionalitat espanyola.

2. El domicili de la Fundació és al carrer de Francesc Salvà, s/n (es Pinaret), 07141 Marratxí (Mallorca, Illes Balears).

3. El Patronat pot promoure el canvi de domicili mitjançant la modificació estatutària oportuna, i ha de comunicar-ho immediatament al Protectorat de la manera que estableix la legislació vigent.

4. Per dur a terme la seva tasca, la Fundació pot crear seus i delegacions en els llocs que consideri oportuns, amb l’acord previ del Patronat.

 

Capítol II

Finalitats i activitats de la Fundació

Article 7

Finalitats

La Fundació té com a objecte i finalitats principals desenvolupar programes i actuacions en aplicació de mesures en matèria de justícia juvenil, en matèria de protecció de menors, en matèria de la dona i en matèria de família i unitats de convivència, i en especial:

a) Gestionar els centres i els serveis i desenvolupar els programes necessaris per garantir l’execució correcta de les diferents mesures judicials que preveu la legislació reguladora de la responsabilitat penal dels menors.

b) Desenvolupar i executar programes i actuacions que contribueixin a l’educació i la formació dels menors i els joves en la seva inserció social i laboral i en la seva reinserció, tant durant el desenvolupament de les mesures judicials oportunes com quan acabin.

c) Desenvolupar i executar programes i actuacions en el marc del Protocol marc interdisciplinari d’actuacions en casos de maltractament infantil de les Illes Balears.

d) Desenvolupar polítiques i executar programes i actuacions de suport i atenció a persones menors o joves en l’àmbit de la justícia juvenil i amb joves ex-tutelats en procés d’emancipació.

e) Desenvolupar polítiques i executar programes i actuacions de promoció i suport a les famílies i les unitats de convivència.

f) Executar programes i dur a terme actuacions de suport a la dona.

Article 8

Activitats fundacionals

1. Per assolir les seves finalitats, la Fundació pot dur a terme les activitats següents:

a) Administrar i gestionar els centres específics, els propis o els que li hagin estat cedits, per executar les mesures privatives de llibertat que preveu la legislació reguladora de la responsabilitat penal dels menors.

b) Administrar i gestionar la resta de centres i recursos especialitzats, els propis o els que li hagin estat cedits, destinats al compliment de la resta de les seves finalitats.

c) Dur a terme programes i actuacions que contribueixin a l’educació i la formació dels menors en l’àmbit de la justícia juvenil i amb joves ex-tutelats en procés d’emancipació i els joves en la seva inserció i la seva reinserció socio-laboral.

d) Garantir a les persones beneficiàries de la Fundació l’assistència jurídica, sanitària, escolar, formativa i d’esplai que els reconeix la legislació vigent.

e) Dur a terme accions de formació per al personal així com per als empleats públics i les entitats privades sense ànim de lucre que treballen amb menors infractors, així com estudis i recerques sobre temes d’interès general.

f) Col·laborar amb les distintes entitats públiques estatals, autonòmiques o locals, així com amb entitats privades, en matèria de prevenció de conductes i atenció a menors infractors per afavorir la reinserció dels menors i els joves en el seu propi medi social.

g) Prestar serveis de mediació familiar d’acord amb la legislació vigent.

h) Prestar serveis de mediació en els àmbits escolar, social i comunitari.

i) Promoure i organitzar activitats, reunions d’especialistes, cursos, seminaris i congressos relacionats amb l’àmbit de les seves finalitats.

j) Obtenir recursos econòmics de qualssevol persones físiques i jurídiques, públiques o privades, per destinar-los a les activitats fundacionals.

k) Concedir prestacions econòmiques a favor dels menors i joves inclosos en l’àmbit d’actuació de la Fundació.

l) Dur a terme qualsevol altra activitat que, directament o indirectament, contribueixi a la consecució o a un millor desenvolupament de les finalitats de la Fundació.

2.   La Fundació pot utilitzar fórmules de col·laboració amb entitats públiques o privades per desenvolupar les finalitats fundacionals que estableixen aquests Estatuts.

Article 9

Llibertat d’actuació

El Patronat té llibertat plena per determinar les activitats de la Fundació que tendeixin a aconseguir els objectius concrets més adequats o convenients en cada moment, a judici del Patronat i en el compliment de les seves finalitats.

Article 10

Persones beneficiàries

Els beneficiaris directes de la Fundació són els menors i els joves, les famílies i les unitats de convivència en conflicte o amb dificultats socials.

Article 11

Aplicació dels recursos al compliment de les finalitats

1.   La Fundació ha de destinar efectivament el patrimoni i les seves rendes al compliment de les finalitats fundacionals. Almenys, ha de destinar al compliment de les finalitats fundacionals el 70 % dels resultats de les explotacions econòmiques que es desenvolupin i dels ingressos que s’obtenguin per qualsevol altre concepte, una vegada deduïdes les despeses que s’hagin fet per obtenir-los. La resta s’ha de destinar a incrementar la dotació fundacional o les reserves tal com acordi el Patronat.

2.   La Fundació pot fer efectiva aquesta obligació en el període comprès entre l’inici de l’exercici en el qual s’obtenguin els resultats i els ingressos i els quatre anys següents al tancament d’aquest exercici.

 

Capítol III

Òrgans de la Fundació

Article 12

Òrgans de la Fundació

1. Els òrgans de la Fundació són els següents:

a) El Patronat.

b) El president o presidenta.

c) El o la gerent.

2. En la composició dels òrgans de la Fundació s’ha de garantir la presència equilibrada de dones i homes.

 

 Secció 1a

El Patronat

Article 13

Naturalesa

1. El Patronat és l’òrgan de govern, administració i representació de la Fundació, el qual executa les funcions que li corresponen amb subjecció al que disposen l’ordenament jurídic i aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat acomplir les finalitats fundacionals i administrar amb diligència els béns i els drets que integren el patrimoni de la Fundació, i mantenir-ne el rendiment i la utilitat.

Article 14

Composició i organització del Patronat

1. Poden ser membres del Patronat les persones físiques que tenguin plena capacitat d’obrar i no estiguin inhabilitades per a l’exercici de càrrecs públics. Les persones jurídiques poden formar part del Patronat i han de designar la persona o les persones físiques que les representin.

2. El Patronat està compost pels membres nats i els electes.

3. Són membres nats del Patronat:

a) la persona que ostenta el càrrec de consellera competent en matèria de menors, que n’és la presidenta.

b) la persona que ostenta el càrrec de directora general competent en matèria de menors del Govern de les Illes Balears, que n’és vocal.

c) la persona que ostenta el càrrec de secretària general competent en matèria de menors del Govern de les Illes Balears, que n’és vocal.

d) la persona que ostenta el càrrec de directora general competent en matèria de salut pública del Govern de les Illes Balears, que n’és vocal.

e) la persona que ostenta el càrrec de directora general competent en matèria de funció pública del Govern de les Illes Balears, que n’és vocal.

f) la persona que ostenta el càrrec de directora general competent en matèria d’educació del Govern de les Illes Balears, que n’és vocal.

g) la persona que ostenta el càrrec de directora general competent en matèria d’ocupació del Govern de les Illes Balears, que n’és vocal.

h) una persona representant de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts del Govern de les Illes Balears, que n’és vocal.

i) una persona representant dels treballadors de la Fundació, que n’és vocal. Si pel nombre de treballadors correspon tenir comitè d’empresa, ha d’ocupar la vocalia la persona que n’exerceixi la presidència.

4. Per a les tasques d’assessorament jurídic del Patronat, assistirà a les sessions, amb veu i sense vot, una persona representant de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que aquesta pugui delegar les funcions esmentades en un membre del servei jurídic de la Fundació o de la conselleria d’adscripció.

5. El president o presidenta pot proposar el nomenament d’altres membres del Patronat tenint en compte les limitacions de l’apartat següent.

6. En tot cas, el Patronat ha de tenir un mínim de set membres i un màxim de tretze, d’acord amb l’article 20.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. És possible la delegació de vot d’un membre del Patronat en cas de vacant, absència, malaltia o altra causa legal. En els casos d’absència o malaltia o altra causa legal d’un membre del Patronat que no sigui la presidenta, es poden delegar les seves funcions en un membre del Patronat amb caràcter previ a la reunió.

 

Article 15

Durada del mandat

1. Els patrons nats exerceixen les seves funcions de manera indefinida, mentre ocupin el càrrec pel qual foren nomenats.

2. Els patrons electes exerceixen les seves funcions durant quatre anys i poden ser reelegits un nombre indefinit de vegades.

Article 16

Nomenament i substitució dels membres del Patronat

1. El nomenament de membres electes és competència del Patronat, a proposta dels òrgans competents.

2. El termini per cobrir les vacants és de dos mesos des que es produeixen.

3. Perquè els acords per nomenar membres siguin vàlids, s’han d’aprovar per majoria absoluta dels membres del Patronat.

Article 17

Acceptació del càrrec de patró

1. Els patrons comencen a exercir les seves funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec en un document públic, en un document privat amb la signatura legitimada per un notari o notària o mitjançant la compareixença a aquest efecte en el Registre Únic de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. També es pot acceptar el càrrec davant el Patronat mitjançant un certificat que expedeixi el secretari o secretària, amb la signatura legitimada notarialment.

3. En tot cas, l’acceptació s’ha de comunicar formalment al Protectorat i s’ha d’inscriure en el Registre Únic de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 18

Cessament i suspensió de patrons

1. El cessament dels patrons de la Fundació es produeix en els supòsits següents:

a) Per mort o declaració de mort, i també per extinció de la persona jurídica.

b) Per incapacitat, inhabilitació o incompatibilitat, d’acord amb el que estableix la llei.

c) Per cessament en el càrrec per raó del qual varen ser nomenats membres del Patronat.

d) Perquè no s’exerceix el càrrec amb la diligència d’un representant lleial, si així es declara en una resolució judicial.

e) Per resolució judicial.

f)  Perquè ha transcorregut el termini del seu mandat si varen ser nomenats per un temps determinat.

g) Per renúncia comunicada amb les formalitats oportunes, la qual es pot dur a terme per qualsevol dels mitjans i els tràmits prevists per acceptar el càrrec de patró.

h) A proposta del mateix òrgan que els va proposar.

i) Per qualsevol altra causa que prevegi la llei.

2. La suspensió dels patrons la pot acordar cautelarment el jutge o jutgessa quan s’entauli contra ells l’acció de responsabilitat.

3. El cessament i la suspensió s’han de comunicar formalment al Protectorat i s’han d’inscriure en el Registre Únic de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 19

Facultats del Patronat

1. La competència del Patronat abasta les incidències de tot el que concerneix el govern, la representació i l’administració de la Fundació.

2. Independentment de les funcions que li atorguen aquests Estatuts i sens perjudici de sol·licitar al Protectorat les autoritzacions preceptives o, si escau, les autoritzacions preceptives que preveu la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, són facultats del Patronat, a títol merament enunciatiu, aquestes funcions:

a) Exercir l’alta direcció, la inspecció, la vigilància i l’orientació de la tasca de la Fundació.

b) Interpretar els Estatuts fundacionals i executar-los amb els acords oportuns, si escau, així com adoptar acords sobre la modificació dels Estatuts, sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació o per aconseguir les seves finalitats.

c) Acordar l’obertura i el tancament de centres, oficines i delegacions.

d) Nomenar apoderats generals o especials, i atorgar els poders necessaris per dur-los a terme i també per revocar-los.

e) Elaborar i trametre al Protectorat, en els darrers tres mesos de cada exercici, el pla d’actuació a què es refereix l’article 25.8 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, en el qual quedin reflectits els objectius i les activitats que es prevegin dur a terme durant l’exercici següent.

f) Aprovar, en el primer trimestre de l’exercici pressupostari corresponent, el pla d’actuació a què es refereix l’article 17.2 de la Llei 7/2010 i trametre’l a la persona titular de la conselleria d’adscripció.

g) Aprovar els comptes anuals, l’avantprojecte de pressupost anual i les seves modificacions durant l’exercici, així com la liquidació dels pressuposts en els sis mesos següents al tancament de l’exercici.

h) Adoptar acords sobre la fusió, la integració, la transformació o l’extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que estableix la llei, amb l’autorització prèvia del Consell de Govern en els casos prevists en la legislació vigent.

i) Acordar les mesures per a l’administració dels béns i els drets de la Fundació.

j) Adquirir i acceptar béns i drets per a la Fundació, mitjançant tota mena d’actes i contractes de compra, possessió, administració, alienació i gravamen de béns mobles i immobles.

k) Cobrar i percebre rendes, fruits, dividends, interessos, utilitats i qualsevol altre producte o benefici que es derivi de l’activitat de la Fundació i del seu patrimoni, d’acord amb la normativa vigent.

l) Determinar els supòsits en què és necessària l’autorització prèvia del Patronat per contractar obres, serveis i subministraments, i autoritzar-ne la contractació, si escau.

m) Fixar els criteris d’ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del o la gerent, sens perjudici de la coordinació superior i el control de la gestió de la tresoreria per part dels òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma, d’acord amb l’article 11 de la Llei 7/2010.

n) Autoritzar i disposar les despeses superiors a 150.000,00 euros. Els expedients de despesa dels quals es puguin derivar obligacions econòmiques superiors a la quantia de 500.000 euros requereixen l’autorització prèvia del Consell de Govern a proposta de la persona titular de la conselleria d’adscripció, d’acord amb l’article 37.2 d’aquests Estatuts.

o) Contractar tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt o llarg termini, amb les limitacions que estableix l’article 12 de la Llei 7/2010.

p) Delegar les seves facultats en la persona presidenta, encara que no es poden delegar l’aprovació del pla d’actuació, els comptes anuals i els pressuposts; la modificació dels Estatuts; la fusió i la liquidació de la Fundació, i els actes que requereixen l’autorització del Protectorat atesa la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de Fundacions.

q) Dissenyar la política general de personal de la Fundació, amb els límits que, si s’escau, s’estableixin reglamentàriament, d’acord amb l’article 20.6 i la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 49 de la Llei esmentada i l’article 30 d’aquests Estatuts.

r) Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a un altre òrgan de la Fundació.

s) La resta de facultats que l’ordenament jurídic atribueixi al Patronat de la Fundació com a òrgan col·legiat superior.

Article 20

Sessions del Patronat i convocatòria

1. El Patronat s’ha de reunir totes les vegades que calguin per al bon funcionament de la Fundació i, com a mínim, les necessàries per aprovar els plans d’actuació, l’avantprojecte de pressuposts i els comptes anuals a què es refereixen els articles 36 i 38 d’aquests Estatuts. Correspon al president o presidenta establir la convocatòria de les sessions del Patronat, a iniciativa pròpia o quan ho sol·liciti un terç dels membres.

2. El secretari o secretària, per indicació del president o presidenta, ha de redactar la convocatòria de sessió i enviar-la a cada un dels membres, amb almenys cinc dies naturals d’antelació a la data de la sessió. Ha d’utilitzar un mitjà que permeti deixar constància de la recepció. En la convocatòria cal indicar el lloc, el dia i l’hora de la sessió, i també l’ordre del dia. Excepcionalment, i en casos d’urgència, es pot convocar el Patronat amb dos dies hàbils d’antelació a la data de la sessió.

3. No és necessari fer una convocatòria prèvia quan hi siguin presents tots els membres i acordin per unanimitat tenir una sessió com a Patronat.

 

Article 21

Manera de deliberar i de prendre els acords

1. La sessió del Patronat queda constituïda vàlidament quan hi assisteixen almenys la meitat més un dels membres. Per constituir vàlidament la sessió del Patronat, es requereix la presència del president o presidenta, el secretari o secretària i almenys la meitat dels membres.

2. El càrrec de patró que recaigui en una persona física s’ha d’exercir personalment. No obstant això, pot designar un altre patró perquè actuï en nom seu. Aquesta actuació ha de ser sempre per a actes concrets i s’ha d’ajustar a les instruccions que, si escau, la persona representant formuli per escrit. La persona a qui correspongui la substitució pot actuar en nom de qui sigui cridat a exercir la funció de patró per raó del càrrec.

3. Els acords del Patronat són executables immediatament, amb independència del moment en què se signi l’acta corresponent, i s’han d’aprovar per la majoria dels vots dels membres presents o representats en la sessió. El president o presidenta disposa de vot de qualitat en els casos d’empat.

4. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar acords que es refereixin a:

a) La reforma o la modificació dels Estatuts.

b) La determinació del nombre de patrons de la Fundació, fins al màxim que estableixen aquests Estatuts i la legislació vigent.

c) El cessament de patrons amb causa legal.

d) L’alienació i el gravamen dels béns integrants del seu patrimoni.

e) La fusió, la integració, la transformació i l’extinció de la Fundació.

5.  Els patrons s’han d’abstenir d’exercir el seu dret de vot quan es tracti d’adoptar un acord pel qual:

a) S’estableixi una relació contractual entre la Fundació i els patrons, els seus representants, els seus familiars fins al quart grau inclòs o els seus cònjuges o les persones que hi estiguin lligades amb una relació d’afectivitat anàloga.

b) Es fixi una retribució pels seus serveis prestats a la Fundació diferents dels que implica l’acompliment de les funcions que els corresponen com a membres del Patronat.

c) S’entauli l’acció de responsabilitat contra ells.

6. El secretari o secretària ha d’estendre una acta de cada sessió del Patronat, que ha d’especificar, com a mínim, els assistents, presents o representats, l’ordre del dia, els punts principals de les deliberacions, si ho sol·liciten els patrons, i el contingut dels acords adoptats. El secretari o secretària ha de signar les actes amb el vistiplau del president o presidenta.

7. Les actes s’han d’aprovar en la mateixa sessió o en la següent; no obstant això, el secretari o secretària pot emetre certificats sobre els acords específics que s’hagin adoptat, sens perjudici de la posterior aprovació de l’acta. En els certificats d’acords adoptats emesos amb anterioritat a l’aprovació de l’acta s’ha de fer constar aquesta circumstància expressament. Una vegada aprovada, s’ha de transcriure al llibre d’actes corresponent.

8. En tot el que no preveuen aquest article i l’anterior, hi és d’aplicació el que disposa la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, i la resta de normativa vigent en matèria de fundacions.

Article 22

Obligacions del Patronat

1. En la seva actuació, el Patronat s’ha d’ajustar a la legislació vigent i a la voluntat del fundador, manifestada en aquests Estatuts.

2. Correspon al Patronat acomplir les finalitats fundacionals i administrar els béns i els drets que integren el patrimoni de la Fundació, i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat.

3. El Patronat ha de donar informació suficient sobre les finalitats i les activitats de la Fundació perquè les coneguin les persones beneficiàries i la resta de persones interessades. Amb aquesta finalitat, s’ha d’editar anualment la memòria d’actuació de la Fundació.

Article 23

Obligacions i responsabilitat dels patrons

1. Són obligacions dels patrons, entre d’altres:

a) Fer que s’acompleixin les finalitats de la Fundació.

b) Assistir a les sessions a què siguin convocats.

c) Exercir el càrrec amb la diligència d’un representant lleial.

d) Mantenir en bon estat de conservació i de producció els béns i els valors de la Fundació.

e) En les seves actuacions, complir el que determinen les disposicions legals vigents i aquests Estatuts.

f)  Votar en contra quan considerin que un acord del Patronat conculca algun fi explícit de la Fundació o la llei vigent. Els vots en contra han de constar en l’acta de la sessió corresponent del Patronat.

2. Els patrons han de respondre solidàriament davant la Fundació pels danys i els perjudicis que causin per actes contraris a la llei o als Estatuts, o pels actes que facin sense la diligència amb què han d’exercir el càrrec.

3. Queden exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra de l’acord i els que provin que, sense haver intervingut en l’adopció i l’execució, desconeixien que existia o bé, sabent-ho, han fet tot el possible per evitar el dany o, almenys, s’hi han oposat expressament.

Article 24

Caràcter gratuït del càrrec de patró

1. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament i, en cap cas, no poden percebre cap retribució ni dieta per exercir-ne les funcions.

2. No obstant això, els patrons tenen dret que se’ls reemborsin les despeses, justificades degudament, que els ocasioni exercir les seves funcions.

 

Secció 2a

La presidència

Article 25

El president o presidenta

1. Corresponen al president o presidenta les funcions següents:

a) Exercir la representació institucional de la Fundació, sens perjudici de la representació ordinària que corresponen al Patronat i al o la gerent en l’exercici de les funcions atribuïdes d’acord amb els articles 19 i 28 d’aquests Estatuts, i exercir les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació.

b) Disposar la convocatòria de les sessions del Patronat i fixar-ne l’ordre del dia.

c) Presidir les sessions i dirigir i moderar el desenvolupament dels debats, sotmetre a votació els acords i proclamar el resultat de les votacions.

d) Vetllar per l’execució correcta dels acords que adopti el Patronat.

e) Vetllar pel compliment de la llei i d’aquests Estatuts.

f)  Visar les actes de les sessions i els certificats dels acords del Patronat.

g) Autoritzar i disposar despeses fins a 150.000,00 euros. Els expedients de despesa dels quals es puguin derivar obligacions econòmiques superiors a 50.000 euros requereixen l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció de la Fundació. Els expedients que impliquin despeses per un import superior a 500.000 euros caldran l’autorització prèvia del Consell de Govern, que també fixarà la dotació pressupostària a la qual s’ha d’imputar la despesa.

h) Contractar les obres, els serveis i els subministraments necessaris per a l’activitat normal de la Fundació, dins els pressuposts aprovats per a cada exercici.

i)  Signar els contractes, els acords i els convenis que formalitzi la Fundació.

j) Exercir qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

2. El president o presidenta pot delegar les seves atribucions al o a la gerent, excepte les esmentades en les lletres b i c, amb l’autorització prèvia del Patronat i mitjançant el poder general o especial corresponent. En qualsevol moment, el president o presidenta pot revocar les facultats atorgades.

3. En els casos vacant, absència, malaltia o altre causa legal de la persona presidenta, es poden delegar les seves funcions en la persona que ostenta el càrrec de director general competent en matèria de menors del Govern de les Illes Balears.

Article 26

El secretari o secretària

1. El Patronat, a proposta del president o presidenta, ha de nomenar el secretari o secretària de la Fundació, que ha de ser un funcionari o funcionària de la conselleria d’adscripció. El secretari o secretària tindrà veu però sense vot en les sessions del Patronat.

2. Corresponen al secretari o secretària del Patronat les funcions següents:

a) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre del president o presidenta i les citacions als membres del Patronat.

b) Assistir a les sessions del Patronat, amb veu i sense vot.

c) Conservar la documentació de la Fundació, preparar el despatx dels assumptes, redactar i autoritzar les actes de les sessions, i reflectir degudament en el llibre d’actes del Patronat el desenvolupament de les sessions.

d) Expedir certificats dels acords que adopti el Patronat amb el vistiplau del president o presidenta.

e) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l’òrgan i, per tant, les notificacions, les peticions de dades, les rectificacions o qualsevol altra classe d’escrits de què hagi de tenir coneixement.

f) Complir qualsevol altra funció inherent al seu càrrec o que s’estableixi expressament en els Estatuts de la Fundació.

3. En els casos d’absència, malaltia o vacant del secretari o secretària, l’ha de substituir un funcionari o funcionària del servei jurídic de la secretaria general de la conselleria d’adscripció.

 

Secció 3a

La gerència

Article 27

El o la gerent

1. El Patronat, a proposta del president o presidenta, ha de nomenar un o una gerent, com a òrgan de direcció de la Fundació amb funcions de gestió, que ha de recaure en una persona amb titulació universitària i amb un perfil professional adequat. El nomenament del o la gerent de la Fundació s’ha de comunicar al Consell de Govern.

2. El o la gerent ha de mantenir amb la Fundació una relació de naturalesa laboral, com a personal d’alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent i, supletòriament, per les disposicions vigents en matèria laboral, com també per l’article 21 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, relatiu al personal directiu professional, i la resta de disposicions concordants.

3. La retribució bruta anual del o la gerent, que el Patronat ha d’aprovar en el moment del nomenament i abans de signar el contracte de treball, s’ha de fixar tenint en compte els criteris i els límits que estableix la legislació vigent aplicable.

4. El o la gerent, a més dels supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i la normativa laboral aplicable, cessa automàticament quan ho fa el president o presidenta del Patronat que en va proposar el nomenament. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.

5. La persona titular de la gerència, en el moment del seu cessament, no pot percebre cap indemnització, llevat de la que li pugui correspondre d’acord amb l’article 21.4 de la Llei 7/2010.

Article 28

Funcions del o la gerent

1. Corresponen al o a la gerent les funcions següents:

a) Establir, aprovar i fer complir les normes globals de funcionament intern de la Fundació, i les de cada una de les unitats organitzatives.

b) Elaborar i proposar al Patronat el projecte de pressupost anual de despeses i ingressos i, si s’escau, les modificacions pressupostàries que hi hagi, així com formular els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts de l’any anterior.

c) Elaborar i proposar al Patronat l’aprovació dels plans d’actuació a què es refereixen les lletres e i f de l’apartat 2 de l’article 19 d’aquests Estatuts.

d) Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació d’acord amb les lleis i les atribucions conferides pel Patronat, al qual n’ha de retre comptes, i mantenir degudament actualitzat l’inventari de béns.

e) Formular propostes de projectes i pressuposts per invertir en noves instal·lacions de serveis o per reformar els existents.

f)  Ordenar els pagaments i gestionar la tresoreria d’acord amb els criteris aprovats prèviament pel Patronat.

g) Vigilar el compliment correcte dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat de la Fundació, i supervisar-la.

h) Desenvolupar la política de personal dissenyada pel Patronat i, amb aquesta finalitat, concertar o rescindir relacions laborals, seleccionar el personal laboral, acordar les sancions i executar les actuacions que, en aquesta matèria, li siguin encomanades. Igualment s’ha de responsabilitzar de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació, d’acord amb el que estableixen les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010.

i) Exercir la direcció superior del personal al servei de la Fundació i mantenir les relacions amb els òrgans de representació del personal.

j) Comunicar a les conselleries competents en matèria de funció pública i en matèria d’hisenda i pressuposts, amb l’antelació suficient, les reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal.

k) Informar regularment, almenys trimestralment, el Patronat dels resultats de gestió, operatius i financers.

l) Emetre l’informe anual d’activitat i subscriure la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne el Patronat, d’acord amb els apartats 2-4 de l’article 18 de la Llei 7/2010 i l’article 38.3 d’aquests Estatuts.

m) Exercir, en cas d’urgència, per apoderament del president o presidenta, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de donar compte al Patronat en la primera sessió que es faci.

n) Exercir qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi.

2. El o la gerent respon de les seves actuacions davant el Patronat de la Fundació amb independència i sens perjudici de qualsevol altra responsabilitat que li pertoqui.

Article 29

Comissions específiques

1. Per acord del Patronat, es poden crear comissions específiques, de caràcter permanent o temporal, per tractar temes d’interès o de rellevància, o per assolir les funcions que expressament se’ls encomanin en l’acord de creació.

2. Aquestes comissions específiques poden estar formades per membres del Patronat o per persones que en siguin alienes.

3. Ha de presidir cada comissió la persona que designi el Patronat en l’acord de creació.

4. L’assistència a les comissions específiques no serà retribuïda.

 

Capítol IV

Règim de personal

Article 30

Règim de personal

1. El personal al servei de la Fundació és de naturalesa laboral i es regeix per les disposicions de l’Estatut bàsic de l’empleat públic que li siguin d’aplicació i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d’aquesta naturalesa. Així mateix, es regeix per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i per les normes que la despleguin, com també per les normes d’ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que, en el marc de la disposició addicional primera de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, ho disposin expressament.

2. La Fundació ha de disposar d’una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d’ordenació dels seus recursos humans. La creació i la modificació d’aquesta relació de llocs de treball han de ser aprovades pel Patronat.

 

 

Capítol V

Patrimoni i gestió econòmica i financera

Article 31

Patrimoni fundacional

1. El patrimoni de la Fundació pot estar integrat per tota classe de béns, drets i obligacions susceptibles de valoració econòmica que integrin la dotació, i pels que adquireixi la Fundació amb posterioritat a la constitució, s’afectin o no a la dotació.

2. La Fundació ha de constar com a titular de tots els béns i els drets integrants del seu patrimoni, que han d’aparèixer en l’inventari anual.

3. El Patronat ha de promoure la inscripció a nom de la Fundació dels béns i els drets que integren el seu patrimoni en els registres públics corresponents.

Article 32

Dotació patrimonial de la Fundació

1. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i els drets que constitueixen la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s’hi aportin amb aquest caràcter.

2. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l’autorització prèvia del Consell de Govern, d’acord amb el que disposa l’article 56.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 33

Finançament

Per dur a terme les seves activitats, la Fundació es pot finançar, d’acord amb l’article 10 de la Llei 7/2010, amb els recursos econòmics següents:

a) Els béns i els drets que constitueixin el seu patrimoni.

b) Els productes i les rendes d’aquest patrimoni.

c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzada a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.

d) Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions o entitats públiques.

e) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.

f)  Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d’entitats privades i de particulars.

g) L’endeutament a curt o llarg termini, en els termes que prevegi la llei i, en particular, l’article 12 de la Llei 7/2010.

h) Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

Article 34

Administració i disposició del patrimoni

1. La gestió patrimonial de la Fundació s’ha de regir per la legislació aplicable a les fundacions, sens perjudici dels principis generals d’eficàcia, eficiència i transparència a què es refereixen els articles 3 i 25.2 de la Llei 7/2010.

2. El Patronat està facultat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment i sens perjudici de sol·licitar l’autorització oportuna o comunicar-ho degudament al Protectorat, d’acord amb la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, i la normativa que la desplega.

Article 35

Règim pressupostari i de control

El règim pressupostari, econòmic i financer, de comptabilitat, intervenció i control de la Fundació és el que preveuen la Llei 7/2010 i la legislació de finances de la Comunitat Autònoma, sens perjudici de la resta de normes que, en matèria comptable, financera o de control, hi siguin d’aplicació de conformitat amb la legislació general de fundacions.

Article 36

Règim financer i pressupostari

1. L’exercici econòmic ha de coincidir amb l’any natural.

2. La Fundació ha de dur una comptabilitat ordenada i adequada a la seva activitat, que permeti un seguiment cronològic de les operacions realitzades. Per això, ha de dur necessàriament un llibre diari i un llibre d’inventaris i de comptes anuals, i els altres llibres obligatoris que determini la legislació vigent.

3. En la gestió econòmica i financera, la Fundació s’ha de regir pels principis i els criteris generals que determina la normativa vigent, i ha d’aplicar les normes específiques que contenen aquests Estatuts i, especialment, les previstes per a les entitats que integren el sector públic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Abans de la data que estableixi l’ordre d’elaboració dels pressuposts del conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts de cada any, el Patronat ha de debatre i aprovar, a proposta del o la gerent, l’avantprojecte de pressupost de la Fundació per a l’any següent, d’acord amb els articles 31.2, 64.1, 65 i 66 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny.

En tot cas, la modificació de les dotacions en els pressuposts de la Fundació durant l’exercici s’ha d’ajustar al que estableixen l’article 8 de la Llei 7/2010 i els apartats 2 i 3 de l’article 64 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Amb caràcter general, no es poden transferir dotacions de despeses de capital a despeses corrents, llevat de les despeses de capital que, d’acord amb el pressupost de la Fundació, estiguin finançades amb ingressos corrents derivats de l’activitat pròpia.

Així mateix, l’adopció de compromisos de despesa pluriennals s’ha d’ajustar a les normes que contenen l’article 9 de la Llei 7/2010 i la normativa reglamentària que la desplega.

5. La liquidació dels pressuposts l’han de formular i aprovar els mateixos òrgans de la Fundació i en els mateixos terminis que els comptes anuals, i s’ha de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma juntament amb aquests comptes.

Article 37

Règim de control intern

1. La Fundació està sotmesa al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, que ha d’exercir les funcions de centre de control intern d’acord amb el que estableixen la Llei 7/2010, la normativa econòmica i financera de la Comunitat Autònoma i la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, la Fundació ha de subministrar a la direcció general competent en matèria de pressuposts la informació rellevant per verificar el compliment de les disposicions en matèria pressupostària que aquesta li requereixi.

2. La iniciació de qualsevol expedient de despesa per part de la Fundació del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a l’entitat superiors a 50.000 euros requereix l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció de la Fundació o, en el cas que ultrapassi la quantia de 500.000 euros, del Consell de Govern a proposta de la conselleria d’adscripció. Aquesta autorització s’ha de fer d’acord amb el que preveu l’article 15.2 de la Llei 7/2010.

3. La Fundació està sotmesa al control d’eficàcia i eficiència per part de la conselleria d’adscripció, sens perjudici del que correspongui a la Intervenció General o a altres òrgans. Aquest control té per finalitat comprovar el grau de compliment dels objectius i la utilització adequada dels recursos assignats, com també el compliment dels compromisos específics que, si escau, hagi assumit la Fundació en virtut de convenis, contractes programa o altres negocis jurídics.

4. Així mateix, són aplicables a la Fundació les mesures addicionals de control que preveu l’article 19 de la Llei 7/2010.

Article 38

Pla d’actuació, informe anual d’activitat, declaració de garantia de la gestió i comptes anuals

1. En els darrers tres mesos de cada exercici, el Patronat ha d’elaborar i trametre al Protectorat el pla d’actuació a què es refereix la lletra e de l’apartat 2 de l’article 19, que ha d’incloure els objectius i les activitats que es prevegin desenvolupar durant l’exercici següent.

2. Així mateix, i després de l’aprovació del pressupost, en el primer trimestre de l’exercici corresponent, el Patronat ha d’aprovar el pla d’actuació a què es refereix la lletra f de l’apartat 2 de l’article 19, que ha d’incloure els objectius prevists per a l’exercici, els indicadors, les línies d’actuació necessàries per aconseguir-los, un pla economicofinancer i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació, en el marc del pressupost aprovat per a l’entitat per al mateix exercici. Aquest pla s’ha de trametre a la persona titular de la conselleria d’adscripció, la qual n’ha de donar compte al Consell de Govern.

La valoració del grau de compliment d’aquest pla d’actuació s’ha de reflectir en l’informe anual d’activitat i en la declaració de garantia de la gestió a què es refereix l’apartat següent.

3. Simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, el o la gerent ha de presentar al Patronat i a la conselleria d’adscripció un informe anual d’activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les actuacions duites a terme per la Fundació durant l’any anterior.

L’informe anual d’activitat ha d’incloure les dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius aconseguits en els termes dels indicadors prevists, com també el compliment de les previsions relatives al pla economicofinancer, els recursos humans i les tecnologies de la informació. S’ha de trametre una còpia d’aquest informe a la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda.

La declaració de garantia i responsabilitat ha d’oferir una garantia raonable que els recursos assignats a les activitats de la Fundació s’han aplicat a les finalitats previstes, respectant els principis de bona gestió financera i les normes aplicables; que els procediments de control intern de la Fundació ofereixen garanties suficients, i que s’ha posat de manifest tota la informació rellevant per als interessos de la Fundació o de la comunitat autònoma.

4. El o la gerent ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l’exercici, que ha d’aprovar el Patronat en el termini de sis mesos des que s’hagi tancat l’exercici, sense que pugui delegar aquesta funció en altres òrgans de la Fundació.

5. Els comptes anuals s’han de redactar amb claredat i han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de la Fundació. La memòria ha de completar, ampliar i comentar la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i ha d’incloure un inventari dels elements patrimonials. A més, ha de comprendre les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, direcció i representació, i el grau de compliment del pla d’actuació. Així mateix, ha d’indicar els recursos emprats, d’on provenen i el nombre de persones beneficiàries en cada actuació realitzada, els convenis que s’hagin subscrit amb altres entitats per a aquestes finalitats i el grau de compliment de la finalitat de rendes i ingressos.

6. Una vegada que el Patronat de la Fundació hagi aprovat els comptes anuals, s’han de presentar al Protectorat en els deu dies hàbils comptadors a partir de la data d’aprovació, juntament amb un certificat de l’acord d’aprovació del Patronat en el qual consti l’aplicació del resultat, que ha d’expedir el secretari o secretària amb el vistiplau del president o presidenta. El Protectorat ha d’examinar els comptes anuals i dipositar-los posteriorment en el Registre de Fundacions de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Així mateix, s’han de trametre també a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en els deu dies posteriors a la data de formulació i aprovació.

Article 39

Activitat contractual i de foment de la Fundació

1. La Fundació ha de sotmetre la seva activitat contractual als principis de publicitat, concurrència, transparència, confidencialitat, igualtat i no-discriminació, de conformitat amb la legislació de contractes del sector públic, i d’acord amb les directrius i les estipulacions que determini el Patronat per a cada exercici econòmic.

2. Corresponen al president o presidenta de la Fundació, en matèria de contractació, totes les facultats i actuacions que preveu la legislació de contractes del sector públic.

3. La Fundació resta sotmesa al règim establert en la disposició addicional primera del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Capítol VI

Modificació, fusió i extinció

Article 40

Modificació de l’escriptura de constitució i dels Estatuts

1. Quan les circumstàncies que varen presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament d’acord amb els Estatuts en vigor, el Patronat ha d’acordar la modificació de l’escriptura de constitució.

2. En tot cas, i amb caràcter previ a l’aprovació del Patronat, les modificacions de l’escriptura pública de constitució de la Fundació s’han d’elevar al Consell de Govern perquè procedeixi a l’autorització prèvia, juntament, si escau, amb el pla d’actuació i l’estudi economicofinancer. El Consell de Govern ha d’adoptar aquest acord a proposta de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions.

3. Les modificacions de l’escriptura de constitució que afectin substancialment aspectes propis del pla d’actuació inicial o de l’estudi economicofinancer a què es refereix l’article 5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, requereixen l’elaboració d’un nou pla d’actuació i d’un nou estudi economicofinancer.

4. Per acord del Patronat, es poden modificar els Estatuts sempre que resulti convenient per als interessos de la Fundació o quan les circumstàncies hagin variat de manera que aquesta no pugi actuar satisfactòriament d’acord amb aquests Estatuts. En tot cas, i amb caràcter previ a l’aprovació del Patronat, les modificacions dels Estatuts de la Fundació s’han d’elevar al Consell de Govern perquè procedeixi a l’autorització prèvia, juntament, si escau, amb el pla d’actuació i l’estudi economicofinancer a què es refereix l’article 56.3 de la Llei 7/2010. El Consell de Govern ha d’adoptar aquest acord a proposta de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, amb l’informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.

5. Per adoptar els acords de modificació estatutària i de l’escriptura de constitució, és necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat.

6. La modificació o la nova redacció dels Estatuts que hagi adoptat el Patronat s’ha de comunicar al Protectorat perquè hi manifesti l’oposició, únicament per raons de legalitat i mitjançant un acord motivat, o bé la no-oposició.

7. La modificació s’ha de formalitzar en escriptura pública, s’ha d’inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 41

Fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació

1. La Fundació es pot fusionar amb altres fundacions i pot ser absorbida per altres ens de dret públic integrats en el sector públic autonòmic o integrada en l’Administració de la Comunitat Autònoma. També es pot transformar en qualsevol altre tipus d’ens de dret públic que s’integri en el sector públic autonòmic.

2. En tot cas, i amb caràcter previ a l’aprovació del Patronat, la proposta de fusió, absorció, integració o transformació s’ha d’elevar al Consell de Govern perquè procedeixi a l’autorització prèvia, juntament, si escau, amb el pla d’actuació i l’estudi economicofinancer. El Consell de Govern ha d’adoptar aquest acord a proposta de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.

3. L’acord de fusió, absorció, integració o transformació s’ha d’aprovar amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat, d’acord amb l’article 21.4 d’aquests Estatuts.

4. L’acord de fusió, absorció, integració o transformació s’ha de comunicar al Protectorat perquè hi manifesti l’oposició, únicament per raons de legalitat i mitjançant un acord motivat, o bé la no-oposició.

5. Fins que no es completi el procediment de fusió, absorció, integració o transformació, la Fundació ha de continuar desenvolupant les activitats pròpies dels seus objecte i finalitats. Una vegada completat tot el procediment, l’Administració de la Comunitat Autònoma o l’ens instrumental corresponent s’ha de subrogar en tots els drets i les obligacions i en totes les relacions jurídiques de la Fundació extingida, sens perjudici de les limitacions derivades del que estableix la disposició addicional desena de la Llei 7/2010, i s’ha de cancel·lar l’assentament de la Fundació en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears.

6. La fusió, l’absorció, la integració o la transformació s’han de formalitzar en escriptura pública o en una norma o instrument jurídic d’assumpció de competències segons correspongui d’acord amb la legislació vigent, i s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

7. La fusió, l’absorció, la integració o la transformació no comporten l’obertura del procediment de liquidació, d’acord amb l’article 56.4 de la Llei 7/2010.

Article 42

Extinció i liquidació

1. La Fundació s’extingeix, a més de les causes i segons els procediments que estableix la legislació vigent, pel fet que les activitats d’interès general que desenvolupa d’acord amb aquests Estatuts passin a ser desenvolupades per l’Administració de la Comunitat Autònoma o per una altra entitat del sector públic autonòmic, de naturalesa fundacional o no. L’extinció per aquest motiu pot tenir lloc tant en el cas en què la Fundació s’integri en l’Administració autonòmica o un altre ens instrumental, d’acord amb el que preveu l’article 56.4 de la Llei 7/2010, com en el cas en què no tengui lloc la integració, supòsit en el qual la Fundació dissolta entra en període de liquidació.

2. L’extinció requereix l’acord previ del Consell de Govern a proposta de la conselleria d’adscripció, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d’hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.

3. L’extinció de la Fundació determina l’obertura del procediment de liquidació, que ha de dur a terme el Patronat sota el control del Protectorat, excepte en els supòsits a què es refereix l’apartat 7 de l’article anterior, en els quals no és necessària la liquidació de la Fundació.

4. Els béns i els drets resultants de la liquidació s’han de destinar a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a entitats del sector públic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’activitat o l’objecte social de les quals estigui relacionat o sigui anàleg a l’objecte i les finalitats de la Fundació.