Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALGAIDA

Núm. 1625
Aprovació definitiva del Reglament del mercat itinerant PAM a PAM de l'Ajuntament d'Algaida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini de trenta dies sense que s’hagi presentat cap al·legació a l’acord d’aprovació inicial de la implantació del Reglament regulador del mercat itinerant anomenat “Dissabtes de PAM a PAM”, d’acord amb que s’estableix a l’article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, l’acord d’aprovació provisional queda elevat a definitiu, transcrivint-se a continuació el text íntegre de l’esmentat Reglament.

 

Algaida, a 13 de febrer de 2018

La batlessa

Maria Antònia Mulet Vich

REGLAMENT DEL MERCAT ITINERANT NO SEDENTARI “DISSABTES DE PAM A PAM”, ALS MUNICIPIS DE PORRERES, ALGAIDA I MONTUÏRI.

PREÀMBUL

Per part dels ajuntaments de Porreres, Algaida i Montuïri s’ha signat un conveni per a la creació i posada en marxa d’un mercat itinerant no sedentari denominat “Dissabtes de PAM a PAM”. Una vegada aprovat el Conveni i tal com preveu el mateix, procedeix la redacció del corresponent Reglament que reguli el citat mercat.

Així, i d’acord amb lo estipulat als articles 49 i 70.2 de la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, s’ha redactat el present Reglament per la seva aprovació.

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.

Objecte

L’objecte del present reglament es la regulació del mercat itinerant "Dissabtes de PAM a PAM" de venda no sedentària per a promocionar les varietats i els productes agroalimentaris de proximitat com una alternativa complementaria a la del mercat convencional, alhora que fomentar i potenciar l’artesania.

Article 2.

Àmbit d’aplicació i la periodicitat

El present Reglament serà d’aplicació a la venda no sedentària de productes de proximitat i artesanals del mercat itinerant "Dissabtes de PAM a PAM" que es realitza als municipis de Porreres, Algaida i Montuïri, els tres primers dissabtes de cada mes.

Article 3.

Productes autoritzats per a la venda

Només s’autoritza la venda dels següents productes de proximitat o artesans, d’acord amb les definicions i els requisits que s’indiquen a continuació:

- A1: productes agroalimentaris bàsics: Són productes agroalimentaris que es poden trobar indistintament a qualsevol dels tres mercats municipals que es duen a terme en dies laborals (de dilluns a divendres). En aquest grup de productes s’inclou flors i plantes.

  • Fruites i verdures.
  • Embotits i conserves.
  • Plantes i flors.

- A2: productes agroalimentaris singulars: aquesta oferta pretén promoure la compra de productes agroalimentaris subjectes, durant tot el procés productiu, a unes condicions que garanteixen als consumidors un producte final individualitzat, de bona qualitat i amb característiques diferencials.

  • Alimentació ecològica **.
  • Begudes (vi, cervesa, licor, etc.)
  • Embotits (sobrassada, camallot, formatges, etc.)
  • Altres productes de la terra (oli, mel, confitures, tàperes, galetes d’oli, etc.)

**El productes agraris ecològics poden provenir d’altres territoris tot acomplint amb els següents requisits: han de contenir a l’etiqueta del producte el logotip de l’organisme certificador competent, públic o privat, juntament amb la denominació agricultura ecològica a l’etiqueta i un codi d’autoritat de control.

- A3: artesania no alimentària: aquesta línia de productes fa referència a tots aquells productes no alimentaris que volen promoure el territori, les tradicions, etc.   Es tracte de productes obtinguts gràcies a petites a la intervenció directe de l'artesà.

  • Palma, llatra, espart...
  • Teles
  • Fang
  • Cosmètica natural
  • Or, plata, bijuteria,
  • Fusta

Article 4.

Llocs de realització del mercat

L’àmbit territorial del mercat a cada municipi serà el delimitat pels carrers:

  • Al municipi de Porreres: a la Plaça de la Vila.
  • Al municipi de Algaida: a la placeta de l’església
  • Al municipi de Montuïri: a la plaça Major

Cada municipi podrà modificar l’àmbit territorial del mercat en el seu municipi, per acord de Ple, prèvia audiència de la resta de municipis. En tot cas, haurà de garantir que la nova ubicació permet la realització del mercat en les condicions establertes en aquest Reglament i en la resta de normativa que resulti d’aplicació i respecta els requisits establerts amb caràcter general per als tres municipis.

Article 5.

Dies de realització i horaris

El dia de la setmana de realització del mercat “Dissabtes de PAM a PAM” serà el dissabte i la periodicitat serà setmanal, d’acord amb les especificacions següents:

  • Al municipi de Porreres, el primer dissabte de mes
  • Al municipi d’Algaida, el segon dissabte de mes
  • Al municipi de Montuïri, el tercer dissabte de mes
  • Quart dissabte: no es realitza

Cada municipi podrà modificar el calendari mínim de dies de realització del mercat en el seu municipi, per acord de Ple, prèvia audiència de la resta de municipis.

L’activitat de venda en el mercat “Dissabtes de PAM a PAM” es durà a terme entre les 9.00 h i les 13.00 h del dissabte en cada un dels municipis. Aquest horari podrà ser ampliat per cada un dels municipis per acord plenari prèvia audiència de la resta de municipis.

 

Article 6.

Número màxim de parades i distribució de l’oferta

El número mínim de parades serà de 8. Per raons d’interès públic, es podrà modificar el número i la tipologia de les parades. Aquesta decisió haurà de ser motivada per l’alcaldia corresponent, prèvia audiència de la resta de municipis.

L’oferta es distribuirà en tres grans sectors i els punts de venta autoritzats repetiran a cada municipi els tres dissabtes.

- A1 - productes agroalimentaris bàsics: aquesta oferta va dirigida a cobrir les necessitats de la ciutadania dels tres municipis que no poden comprar entre setmana als seus mercats municipals.

Número de parades: 3.

- A2 - productes agroalimentaris singulars: dirigit tant a la ciutadania com a segones residències de l’entorn, turistes, etc.
Número de parades: 3.

- A3 - artesania no alimentària: dirigida a famílies de l’entorn, a turistes i a la gent del propi municipi.

Número de parades: 2. 

Article 7.

Activitats lúdiques de vivència i convivència

Complementàriament a l’activitat de venda dels productes relacionats al article 4 d’aquest reglament, els ajuntaments oferiran cada dissabte una oferta lúdica que pot ser de caire cultural –teatre, música, dansa, etc.–, social (activitats amb el teixit associatiu, escoles, etc.), turístic (promoció d’elements de referència turística del municipi, etc.) o qualsevol altre de mateixes característiques.

Aquesta activitat lúdica serà programada amb la suficient antelació a la seva celebració i es podrà fer de forma individual a cada municipi o de forma compartida.

Coincidint amb les activitats distintives de l’època de l’any en la que es celebri el mercat, es podrà incloure amb caràcter extraordinari una o dos parades que representin i/o commemorin aquell dia i/o temporada especial de l’any.

Article 8.

Facultats municipals

A més a més de les potestats municipals que l’ordenament jurídic atorga als ens locals sobre els serveis públics i la utilització del domini públic local, són facultats dels ajuntaments:

· Atorgar les autoritzacions per a la utilització del domini públic per la venda dels productes al mercat de “Dissabtes de PAM a PAM”.

· Facilitar a les persones autoritzades una parada homogènia en estructura, model i valor estètic.

·Establir els mecanismes per garantir que l’activitat de les persones venedores s’ajusta a aquest Reglament i a la resta de normativa que sigui d’aplicació.

· Decidir sobre el canvi d’ubicació del mercat, la fixació de l’horari de venda i la periodicitat, de conformitat amb aquest Reglament.

· Prendre les mesures necessàries per tal de millorar la seguretat viària.

· Dirigir, impulsar, i inspeccionar el servei del mercat.

· Liquidar i exigir les taxes municipals, en el seu cas, per l’ocupació del domini públic, de conformitat amb les ordenances fiscals vigents a cada municipi.

 

 

CAPÍTOL II

DE L’AUTORITZACIÓ

Article 9.

Requisits per l’obtenció de l’autorització per ocupació del domini públic per exercir la venda no sedentària en el mercat “Dissabtes de PAM a PAM”

Per a l’exercici de l’activitat de venda no sedentària en el mercat “Dissabtes de PAM a PAM”, les persones físiques o jurídiques hauran de complir els següents requisits:

1. Quan es tracti de persona jurídica, caldrà que estigui legalment constituïda, inscrita en el Registre corresponent i el seu objecte social haurà d’incloure l’activitat a prestar.

2. Quan es tracti de comerciants extracomunitaris, acreditar, a més a més, que estan en possessió dels permisos de residència i de treball que estableix la normativa específica vigent.

3. Estar donats d’alta en l’epígraf corresponent de l’Impost d’Activitats Econòmiques i estar al corrent del pagament de la tarifa o, en cas d’estar exempts, estar donat d’alta en el cens d’obligats tributaris.

4. Estar donats d’alta al règim de la Seguretat Social que correspongui, la persona titular i les persones treballadores que tingui contractades, i estar al corrent de les obligacions de la Seguretat Social i amb els Ajuntaments.

5. Complir tots aquells requisits que estableixin les reglamentacions específiques a aplicar als productes que tinguin a la venda. Caldrà disposar de l’autorització sanitària o de la inscripció en el registre general sanitari quan això sigui preceptiu per a l’exercici de l’activitat i acreditar formació en higiene i seguretat alimentària, quan es tracti de venda de productes d’aquest tipus.

6. Disposar de la documentació que acrediti el compliment de la normativa vigent sobre higiene i manipulació d’aliments, si s’escau, per a la venda d’aquells productes que ho requereixin, segons les disposicions vigents.

7. Disposar d’una cobertura d’assegurança de responsabilitat civil

8. Quan es tracti de cooperatives, totes les persones sòcies treballadores hauran d’estar adscrites en el mateix Règim de la Seguretat Social (General o Especial de treballadors autònoms), d’acord amb el que s’estableixi en els Estatuts socials de la cooperativa.

Article 10.

Acreditació dels requisits

La persona interessada haurà de presentar, conjuntament amb la sol·licitud, una declaració responsable en què manifesti:

1. El compliment dels requisits establerts en aquest Reglament, tant pel que fa al producte que pretén vendre, com pel que fa als requisits per raó de l’activitat o del subjecte que l’exerceix.

2. Estar en possessió de la documentació que acrediti que pot exercir l’activitat a partir de l’inici d’aquesta.

3. Mantenir el compliment dels requisits anteriors durant el termini de vigència de l’autorització.

4. Autoritzar els ajuntaments per tal que puguin fer les comprovacions en relació al compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, o consulta telemàtica als registres i arxius d’altres administracions i entitat publiques.

Article 11.

Atorgament de les autoritzacions per a l’ocupació del domini públic

L’atorgament de les autoritzacions per a l’ocupació del domini públic amb els llocs de venda del mercat “Dissabtes de PAM a PAM” als municipis de Porreres, Algaida i Montuïri es realitzarà mitjançant convocatòria pública.

La convocatòria incorporarà les bases específiques i determinarà el termini per a la presentació de les sol·licituds, que no podrà ser inferior a quinze dies naturals.

La convocatòria serà simultània a tots els municipis i serà aprovada per la batlia dels municipis respectius, sense perjudici que es pugui encarregar la gestió a un únic municipi, mitjançant delegació que haurà de constar a l’acord de l’aprovació de la convocatòria.

La convocatòria es publicarà en el tauler d’anuncis i la plana web municipal dels tres municipis.

La convocatòria inclourà el model normalitzat de sol·licitud de participació, el model de declaració responsable i l’acord de compromís d’assistència.

Article 12. 

Criteris de valoració per a latorgament de les autoritzacions

Es valoraran les sol·licituds a judici de la Comissió de Valoració que representin millor la filosofia del mercat “Dissabtes de PAM a PAM”. A tal efecte a la convocatòria es definiran els criteris de valoració.

La Comissió de Valoració estarà formada pels mateixos membres que la Comissió de Seguiment del Conveni de col·laboració entre l'ajuntament de Porreres, l’ajuntament d’Algaida i l'ajuntament de Montuïri per a la creació i posada en marxa del mercat itinerant denominat “Dissabtes de PAM a PAM”

L’adjudicació d’un determinat lloc de venda, comportarà l’assignació d’una concreta ubicació i l’autorització per a la venda d’una determinada gamma de productes.

Article 13.

Contingut de l’autorització

Les autoritzacions atorgades pels ajuntaments hauran d’indicar:

· Les dades de la persona titular, i en el seu cas, de les persones autoritzades

· El lloc on pot exercir l’activitat

· Els productes autoritzats per a la venda

· Els horaris i les dates en què podrà exercir l’activitat

· La durada de l’autorització

Article 14. Durada de l’autorització i acompliment continuat dels requisits per a la concessió

L’autorització per l’exercici de la venda no sedentària al mercat de “Dissabtes de PAM a PAM”, tendrà una durada en funció de les diferents tipologies de producte citats en l’article 4 d’aquest reglament, que seran les següents:

A1: productes agroalimentaris bàsics: anual

A2 - producte agroalimentari del territori: trimestral, prorrogable fins a un any

A3: artesania no alimentària: trimestral, prorrogable fins a un any

CAPÍTOL III

DE L’ EXERCICI DE VENDA

Article 15. Distintiu de l’exercici de la venda

Es lliurarà a la persona titular del lloc de venda la pertinent autorització per escrit que no cal tenir exposada però sí a disposició de l’autoritat competent.

La persona titular haurà de recollir l’autorització de venda a les dependències municipals en el termini màxim de 30 dies des de la notificació de la concessió.

Article 16. Horaris de muntatge i desmuntatge de les parades i aparcament i circulació de vehicles

· El muntatge de l’estructura de les parades anirà a càrrec de l’Ajuntament. Les parades estaran disponibles per a col·locar el producte a partir de les 8.00 h. A les 9.00 h s’ha de tenir el producte exposat.

· El producte haurà de ser retirat a partir de les 13.00 h i haurà de finalitzar obligatòriament a les 14.00 h. El desmuntatge de les parades anirà a càrrec l’ajuntament.

· Només entre les 8.00 h i les 9.00 h i entre les 13.00 h i les 14.00 h, els vehicles dels comerciants podran tenir accés de càrrega i descàrrega i les operacions s’hauran de fer amb la màxima celeritat possible. Es prohibeix aparcar els vehicles al costat de la parada entre les 9.00h i les 13.00h.

· En cas d’alguna inclemència climatològica, i amb autorització prèvia de la persona responsable del mercat, es podrà permetre una certa flexibilitat en l’aplicació d’aquesta norma.

· En horari d’activitat de venda, es prohibeix la circulació de tot tipus de vehicles.

· Caldrà tenir en compte la minimització dels riscos i els accidents de tot tipus, així com l’obligació de preservar rutes d’entrada i sortida de vehicles d’emergència, en previsió de qualsevol eventualitat.

Article 17.

Etiquetatge dels productes

El titular del lloc de venda haurà de:

·Col·locar preus en tots els productes. El preu de venda al públic s’ha de fer constar precedit de les sigles PVP i s’ha d’indicar de forma inequívoca, fàcilment identificable i clarament llegible.

·Indicar en el preu la quantitat total que el consumidor ha de satisfer, amb impostos inclosos. Els descomptes s’hauran d’indicar amb claredat i de forma diferenciada.

·Donar el pes i la mesura exactes dels productes. Aquestes operacions s’efectuaran sempre a la vista del públic.

· Exhibir la mercaderia únicament en l’interior de la parada adjudicada, sense que puguin exposar-se els productes en l’exterior.

·Els productes de venda no podran ser exhibits en cap cas sobre el terra o paviment i s’hauran de situar a una alçada no inferior a 80 cms.

Article 18. Imatge de les parades

Cada ajuntament proveirà a cada lloc de venda d’una estructura de fusta equipada amb tendall de tela o canyís i una taula adientment coberta amb una tela.

L’estètica de l’exposició dels productes vindrà marcada per els requisits que s’estableixin a la convocatòria pública per a l’atorgament de les autoritzacions del mercat de PAM a PAM.

 

CAPÍTOL IV

NATURALESA, TRANSMISSIBILITAT, EXTINCIÓ I REVOCACIÓ DE L’AUTORITZACIÓ

Article 19.

Caràcter personal de l’autorització

La persona titular de l’autorització haurà d’exercir directament i personalment l’activitat; no obstant això, podran exercir l’activitat en nom de la persona titular, el/la cònjuge o parella de fet, els seus fills i les seves filles i els/les empleats/des que estiguin donats d’alta en la Seguretat Social per compte del titular.

En cas que l’autorització s’atorgui a una persona jurídica, quan aquesta estigui integrada per més d’una persona física, caldrà justificar documentalment la relació jurídica que existeix entre la persona titular i la persona física que exerceixi l’activitat.

Article 20.

Transmissió de l’autorització

La persona titular de l’autorització no pot transmetre l’autorització de l’activitat per a la qual va ser atorgada l’autorització inicial.

Article 21.

Supòsits d’extinció i revocació de l’autorització

L’autorització municipal s’extingirà en els supòsits següents, sense que generi dret a indemnització ni a compensacions de cap mena:

  • Renúncia expressa i escrita formulada per la persona titular.
  • No ocupar el lloc de venda sense causa justificada durant tres dissabtes seguits de mercat (indistintament al municipi en que es realitzi).
  • Pèrdua d’alguna de les condicions exigides per a gaudir de l’autorització.
  • Greu incompliment de les obligacions sanitàries o de neteja.
  • No recollir l’autorització de venda a les dependències municipals en el termini màxim de 30 dies des de la notificació de la concessió.
  • Destinar la parada a la venda d’articles diferents d’aquells per als quals s’atorgà l’autorització.
  • Vendre productes falsificats.
  • Vendre productes adquirits il·lícitament o que no es pugui demostrar la seva possessió lícita.
  • Venciment del termini per la qual va ser atorgada.

CAPÍTOL V

DRETS I OBLIGACIONS DE LES PERSONES TITULARS DE LES AUTORITZACIONS

Article 22.

Comunicació d’absència al lloc de venda

La comunicació de la no assistència al mercat s’ha de fer, com a mínim, 72 hores de la celebració del mateix, a través de correu electrònic. S’entendrà presentada la comunicació amb la confirmació de recepció del correu.

Article 23.

Drets i obligacions de les persones titulars de les autoritzacions

Les persones titulars de les autoritzacions per a la venda no sedentària al mercat de “Dissabtes de PAM a PAM” tindran els DRETS següents:

1. Utilitzar el domini públic assignat per exercir la venda no sedentària.

2. Ésser informades puntualment pels ajuntaments, d’ofici o a instància de part interessada, de tots aquells aspectes que modifiquin o afectin la venda.

Les persones titulars de les autoritzacions per a la venda no sedentària al mercat de “Dissabtes de PAM a PAM” tindran les OBLIGACIONS següents

1. Exercir la seva activitat de venda amb estricta subjecció a les condicions de l’autorització atorgada.

2. Exercir l’activitat de venda ininterrompudament durant els períodes de la seva concessió, amb la deguda correcció i d’acord amb el calendari l’horari establert del mercat.

3. Muntar, desmuntar, transportar i emmagatzemar el seu producte a la parada que li ha estat facilitada pels ajuntaments per a l’exercici de l’activitat

4. Facilitar l’accés a la documentació pertinent als òrgans competents de control.

5. Col·laborar amb els serveis de neteja per fer possible una major rapidesa en la recollida dels residus, que s’hauran de dipositar en els llocs assenyalats. Netejar l’espai que hagi ocupat la parada un cop hagi finalitzat la seva activitat, i dipositar les deixalles en els punts i contenidors que s’hagin instal·lat a l’efecte, deixant completament neta la part ocupada al finalitzar cada jornada. Caldrà separar selectivament les diferents fraccions: paper i cartró, plàstics i orgànica.

6. Mantenir les parades en un estat de conservació adequat.

7. Respondre dels danys que es derivin de l’exercici de l’activitat.

 

CAPÍTOL VI.

PERSONAL MUNICIPAL RESPONSABLE DEL MERCAT

Article 24.

Vigilància, gestió i control durant la realització del mercat

Correspon a l’Ajuntament, en cada terme municipal, exercir la vigilància i inspecció del mercat. Quan sigui procedent, podrà adoptar les mesures cautelars necessàries, incloses la immobilització i el decomís de la mercaderia. Aquestes mesures seran independents de les sancions que es puguin imposar.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Aplicació i interpretació del Reglament

L’aplicació i interpretació dels preceptes d’aquest Reglament es farà per la Comissió de Seguiment creada en el Conveni de col·laboració entre l'ajuntament de Porreres, l’ajuntament d’Algaida i l'ajuntament de Montuïri per a la creació i posada en marxa del mercat itinerant denominat “Dissabtes de PAM a PAM”, d’acord amb la legislació vigent en la matèria

Segona. Normativa aplicable

En tot allò no regulat en aquest reglament li serà d’aplicació supletòria la normativa estatal, autonòmica i local aplicable

DISPOSICIONS FINALS

Única. Entrada en vigor

Aquest Reglament entrarà el mateix dia de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, estant vigent fins a la seva derogació o modificació.