Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 1666
Acord del Consell de Govern de 9 de febrer de 2018, pel qual es declara inversió d’interès autonòmic la reforma de l’edifici J de l’Hospital Can Misses

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, un dels objectius del Govern de les Illes Balears és garantir el dret a la prevenció i la protecció de la salut per mitjà d’un sistema sanitari públic de caràcter universal.

A fi d’assolir aquests objectius, es considera necessari i urgent adequar la xarxa pública d’equipaments de manera que permeti afrontar les demandes en matèria sanitària, educativa i social de la població, motivada no només per l’important increment que ha patit la població resident a les Illes Balears, sinó també per la situació de paralització que ha causat la crisi econòmica. Així doncs, a fi de pal·liar aquestes deficiències en el lapse de temps més breu possible, el 20 de gener de 2018 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l’ampliació de la xarxa d’equipaments públics d’usos educatius, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Pel que fa a la protecció en l’àmbit de la salut, el Servei de Salut de les Illes Balears —organisme autònom adscrit a la conselleria competent en matèria de salut— té encomanada la missió de salvaguardar la salut de la població per mitjà d’una xarxa de centres sanitaris, propis o cedits.

El Decret llei 1/2018 estableix la regulació dels efectes de la declaració d’inversions d’interès autonòmic de les Illes Balears amb la finalitat d’atendre la demanda creixent de serveis i prestacions en els àmbits recollits en el Decret llei. En aquest sentit, el Servei de Salut estima idoni que es considerin inversions d’interès autonòmic algunes de les actuacions previstes, ateses la necessitat i la urgència o importància.

En el projecte d’ampliació i reforma de l’Hospital Can Misses va quedar sense reformar la major part de l’edifici antic (identificat actualment com a edifici J). En traslladar durant el mes de març de 2015 l’activitat assistencial als edificis nous i reagrupar els serveis generals i d’administració a les plantes semisoterrani i tercera, grans espais de l’edifici J varen quedar tancats i sense ús.

L’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera ha elaborat un pla d’ordenació interna a fi de donar resposta a una part de les necessitats assistencials de la gerència única utilitzant aquests espais. Un dels criteris aplicats per elaborar el pla ha estat l’ús de les instal·lacions existents —allà on sigui tècnicament possible— per racionalitzar la inversió en un edifici que fins fa dos anys estava en ple funcionament. Per això, cal tenir en consideració que al llarg dels anys s’hi han duit a terme moltes reformes per adaptar la distribució i les instal·lacions als canvis assistencials i tecnològics, per la qual cosa hi ha zones amb diferents graus d’acabat i instal·lacions diverses, des d’àrees l’estat de les quals és l’original (1984) fins a d’altres de reformades més recentment (2008).

Condicions urbanístiques

Les obres previstes en els plecs són de reforma de l’interior, incloses la redistribució de les àrees existents i de les instal·lacions corresponents i la substitució d’alguns tancaments de la façana, sempre mantenint l’ús hospitalari de l’edifici. Per tant, no es preveuen modificacions dels paràmetres urbanístics d’ús, ocupació o edificabilitat.

Antecedents del projecte

El 3 d’agost de 2017 es va presentar l’avantprojecte desenvolupat a partir de les condicions establertes en els plecs de la licitació, concretament en el programa de necessitats que s’incloïa en el Plec de prescripcions tècniques particulars.

El 12 de setembre de 2017, l’òrgan de contractació va aprovar l’avantprojecte, amb diverses indicacions sobre canvis puntuals i una revisió de l’apartat d’instal·lacions, i es va iniciar el termini per redactar el projecte d’execució.

Programa de necessitats

És el que es defineix en el Plec de prescripcions tècniques particulars de la licitació, en l’apartat 3 («Descripció de la reforma»), que es desglossa en les àrees funcionals següents:

a. Centre de salut.

b. Residència.

c. Hospitalització polivalent 1.

d. Hospitalització polivalent 2.

e. Sala d’autòpsies i dipòsit de cadàvers.

f. Fundació Banc de Sang i Teixits.

g. Associacions.

h. Accés principal i circulacions.

Les superfícies proposades per a cada local es defineixen en els plans d’aquest avantprojecte.

Termini de les obres i pressupost màxim

Es defineixen en el Plec de prescripcions tècniques segons el grau d’intervenció prevista en cada àrea funcional. El programa de treballs de les obres no ha de ser superior a dotze mesos. El pressupost d’execució material màxim previst és de 2.091.360,00 €, sense incloure-hi el control de qualitat ni de seguretat i salut, que l’incrementaran un 1 % i un 2 %, respectivament.

Descripció del projecte: criteris de disseny generals, funcionals i arquitectònics

Segons es defineix en l’apartat 3 del Plec de prescripcions tècniques, es tracta d’una intervenció la premissa fonamental de la qual és reutilitzar la major part de locals i d’instal·lacions existents que es pugui. Tanmateix, la necessitat de compatibilitzar els nous usos amb la resta de la infraestructura, l’existència d’instal·lacions comunes, el compliment de la normativa i altres consideracions de tipus funcional, tècnic o normatiu poden tenir incidència sobre el grau d’intervenció, sobre el pla funcional o fins i tot sobre altres zones de l’edifici o del complex no previstes inicialment. Per això, en la fase de redacció de l’avantprojecte l’adjudicatari pot proposar modificacions que alterin el grau d’intervenció, el pla funcional i/o les àrees afectades, sempre que no suposin incrementar el pressupost màxim d’obra ni els terminis d’execució. Per això, ha d’adjuntar un informe justificatiu a l’avantprojecte, que es tramitarà segons el procediment.

En la fase d’avantprojecte, el programa de necessitats de les diferents àrees funcionals es distribuïa en els àmbits definits en els plànols del Plec. En alguns casos —com ara el centre de salut—, per albergar-hi el programa funcional sol·licitat o complir la normativa aplicable cal una intervenció de més envergadura que la prevista inicialment, i així es proposava en l’avantprojecte aprovat. A més, tot i que el termini de redacció de l’avantprojecte era curt, va ser possible mantenir reunions de coordinació amb els responsables mèdics i d’atenció primària, que varen fer suggeriments i observacions sobre els primers esquemes presentats, que es varen recollir en la versió final de l’avantprojecte aprovat.

A continuació es desglossen per àrees funcionals les propostes de l’avantprojecte aprovat.

a. Centre de salut

1. El Plec preveia desenvolupar-lo a la planta baixa i a la planta semisoterrani, contigu al vestíbul general de l’edifici J. Tot i que es preveia una reforma integral a la planta baixa i reutilitzar els espais existents a la planta semisoterrani, per albergar el pla funcional sol·licitat s’ha considerat necessària una reforma integral d’ambdues plantes. A l’hospital original, l’àrea especificada en el Plec acollia les consultes externes a la planta baixa i el Servei de Rehabilitació a la planta semisoterrani.

2. Es proposa un esquema de setze consultes a la planta baixa, vuit per façana, amb les sales d’espera corresponents confrontades i comunicades i il·luminades naturalment des de la façana del capcer. L’aiguavés central de la planta, sense contacte amb la façana, es destina a usos amb presència menys continuada de personal o pacients, com ara la sala de cures, els lavabos per als usuaris i, amb un vestíbul propi, l’office i els lavabos del personal.

3. Seguint les indicacions dels responsables del centre, a la planta semisoterrani s’han situat les àrees amb menys ús i ocupació: Servei de Rehabilitació a la façana d’accés a l’Hospital, on les finestres se situen a la part alta, i les consultes de Pediatria davant l’aparcament del personal, amb una façana on els buits són més baixos i són més adequats per a l’ús previst.

4. Al Servei de Rehabilitació, se situen en un extrem la cinesiteràpia i la consulta de fisioteràpia i, a l’altre, la sala de preparació al part i la consulta de comare. A l’àrea central, ambdues zones comparteixen sales d’espera, vestidors i magatzems d’aparells. Tota la zona s’il·lumina a través de les finestres altes de la façana de l’accés principal a l’edifici.

5. Actualment, l’àrea que es reformarà només té accés des del nucli principal de comunicacions. Aplicant-hi el document bàsic SI (seguretat en cas d’incendi) del Codi tècnic de l’edificació, i atesa l’envergadura de la reforma prevista en aquesta àrea, s’han disposat buits d’evacuació al capcer del bloc d’edificació, a la planta baixa i a la planta semisoterrani. En els plànols es defineix la solució resultant.

b. Residència

Segons el Plec, la residència s’ubicarà a l’antiga planta de Pediatria, a l’àrea especificada en els plànols. Es tracta d’una zona que es desenvolupa totalment a la planta baixa i que té comunicació directa amb l’accés principal. Aquesta planta es va reformar l’any 2008, per la qual cosa s’estima que una gran part de la distribució i de les instal·lacions actuals es podran reutilitzar per a la finalitat prevista. S’estima fer-hi una intervenció parcial, que consistirà fonamentalment a canviar l’ús d’alguns locals per utilitzar-los com a dormitoris i dotar d’instal·lacions altres locals per utilitzar-los com a locals de servei. Actualment, ja s’han ocupat algunes habitacions com a dormitoris de residents, però per completar el programa de dotze dormitoris cal reformar sis habitacions més.

c. Hospitalització polivalent 1

1. Segons el Plec, l’hospitalització polivalent 1 s’ubicarà a l’antiga planta de Maternitat, a l’àrea especificada en els plànols. Es tracta d’una àrea que es desenvolupa totalment a la planta baixa i que té comunicació directa amb el vestíbul de comunicació vertical principal. Aquesta àrea va estar en ús com a planta d’hospitalització, per la qual cosa la distribució actual s’ajusta en gran manera a la funcionalitat prevista. Es tracta fonamentalment de dotar els lavabos de les habitacions de condicions d’accessibilitat i d’intervencions de millora dels tancaments exteriors i de la pintura, i de posar al punt les instal·lacions. El Plec preveu la reforma completa dels lavabos de les quinze habitacions previstes per adaptar-los a la normativa d’accessibilitat.

2. El fons de les habitacions existents resultaria reduït fins a poc més de 4 metres, unes dimensions molt estrictes per mantenir-les com a habitacions dobles, tot i que compleixen les dimensions mínimes establides per la normativa balear i les previsions del programa funcional, i per això els llits que s’hi ubiquin —que no formen part d’aquest projecte— hauran de tenir una amplada màxima d’1 metre.

3. Es preveuen noves portes d’accés a les habitacions d’1,20 metres d’ample i que els passadissos de distribució cap a les habitacions tenguin una amplada mínima de 2,20 metres per permetre que s’hi puguin creuar dos llits.

d. Hospitalització polivalent 2

1. Segons el Plec, l’hospitalització polivalent 2 s’ubicarà a l’antiga planta de Cirurgia, a l’àrea especificada en els plànols. Es tracta d’una àrea que es desenvolupa totalment a la planta primera, a la qual s’accedeix pel vestíbul de comunicació vertical principal. Aquesta àrea va estar en ús com a planta d’hospitalització, per la qual cosa la distribució actual s’ajusta en gran manera a la funcionalitat prevista. Es tracta fonamentalment de dotar els lavabos de les habitacions de condicions d’accessibilitat i d’intervencions de millora dels tancaments exteriors i de la pintura, i de posar al punt les instal·lacions. El Plec preveu la reforma completa dels lavabos de les quinze habitacions previstes per adaptar-los a la normativa d’accessibilitat.

2. El fons de les habitacions existents resultaria reduït fins a poc més de 4 metres, unes dimensions molt estrictes per mantenir-les com a habitacions dobles, tot i que compleixen les dimensions mínimes establertes per la normativa balear i les previsions del programa funcional, i per això els llits que s’hi ubiquin —que no formen part d’aquest projecte— hauran de tenir una amplada màxima d’1 metre.

3. Es preveuen noves portes d’accés a les habitacions d’1,20 metres d’ample i que els passadissos de distribució cap a les habitacions tenguin una amplada mínima de 2,20 metres per permetre que s’hi puguin creuar dos llits.

e. Sala d’autòpsies i dipòsit de cadàvers

Segons el Plec, el mortuori s’ubicarà a l’antiga farmàcia, a l’àrea especificada en els plànols. Es tracta d’una àrea que es desenvolupa totalment a la planta semisoterrani i que té comunicació directa amb el vestíbul de comunicació vertical i accés a l’exterior a la zona de serveis generals. La distribució actual no s’ajusta a la funcionalitat prevista i les instal·lacions són obsoletes. Per això s’estima fer-hi una intervenció de reforma integral.

f. Fundació Banc de Sang

1. Aquesta àrea correspon a l’antic Servei de Trasllats i Citacions, a més d’una part d’Urgències, a l’àrea especificada en el document de plànols adjunt, i es desenvoluparà a la planta baixa. Actualment està en funcionament i la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears se n’encarrega directament de la gestió.

2. Les actuacions que el projecte ha de preveure són les destinades a compatibilitzar-ne el funcionament amb la resta de la infraestructura (possibles mesures correctores del projecte d’activitat, unificar el sistema de control centralitzat de les instal·lacions, etc.).

g. Associacions

1. Aquesta àrea correspon a les Urgències de l’antic hospital, a l’àrea especificada en el document de plànols adjunt, i es desenvolupa a la planta baixa. Actualment està tancada i sense ús.

2. Les actuacions que el projecte ha de preveure són les destinades a compatibilitzar-ne el funcionament amb la resta de la infraestructura (possibles mesures correctores del projecte d’activitat, unificar el sistema de control centralitzat de les instal·lacions, acabats, posada al punt de la infraestructura i de les instal·lacions, etc.).

 

h. Accés principal i circulacions

1. Les diferents àrees que formen les actuacions en la fase 1 del Pla d’Usos de l’edifici J estan comunicades entre si i amb l’exterior per l’accés principal, per l’accés de serveis generals i pel vestíbul principal, situats a les àrees especificades en el document de plànols adjunt. Actualment, els accessos i el vestíbul principal estan en ús.

2. Les actuacions que el projecte ha de preveure són les destinades a compatibilitzar-ne el funcionament amb la resta de la infraestructura (possibles mesures correctores del projecte d’activitat, unificar el sistema de control centralitzat de les instal·lacions, acabats, posada al punt de la infraestructura i de les instal·lacions, etc.).

D’acord amb l’article 7 del Decret llei 1/2018, en relació amb l’article 5 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l’impuls de la inversió de les Illes Balears, correspon al Consell de Govern declarar com a inversió d’interès autonòmic un equipament públic d’ús educatiu, sanitari o social, a proposta de qualsevol dels consellers de l’àmbit de les seves competències.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut, en la sessió de dia 9 de febrer de 2018, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. De conformitat amb els articles 7 i 8 del Decret llei 1/2018, declarar com a inversió d’interès autonòmic la remodelació de l’edifici J de l’Hospital Can Misses i qualificar com a sistema general d’equipament sanitari en sòl urbà les parcel·les amb les referències cadastrals 07026A002000080001LA, 07026A002001810001LL i 07026A002001830001LF, on es situa; les dues primeres són propietat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, i la tercera, de l’Ajuntament d’Eivissa, fins ara amb la qualificació de «sòl urbanitzable no programat».

Segon. Notificar aquest Acord a la Tresoreria General de la Seguretat Social.

Tercer. Notificar aquest Acord a l’Ajuntament d’Eivissa.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de febrer de 2018

La secretària del Consell de Govern

Pilar Costa i Serra