Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL

Núm. 1434
Elevació automàtica a definitiu de l'Acord d'aprovació inicial del Reglament de voluntariat de Manacor de la Vall

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de data 5 de juliol de 2017 d’aprovació inicial del reglament de voluntariat de Mancor de la Vall i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 102. d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Segon. El text íntegre del reglament de voluntariat de Mancor de la Vall es publicarà al BOIB, conforme l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Tercer. Contra el present acord definitiu de l’Ordenança Municipal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present anunci en el BOIB.

REGLAMENT MUNICIPAL DE VOLUNTARIAT DE MANCOR DE LA VALL

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

En les societats actuals a on els valors cada cop semblen que s’allunyen més de l’altruisme, el voluntariat és una resposta sòlida front a la individualitat. La persona voluntària realitza una donació del seu temps en favor de valors tals com la solidaritat i la convivència, que es tradueixen en objectius de transformació social amb la construcció d’una societat on totes les persones gaudeixin d’una qualitat de vida digne.

La ciutadania té un espai privilegiat per aconseguir el desenvolupament de la comunitat des del coneixement de l’entorn, tenint un esperit crític i una perspectiva de responsabilitat social.

L’augment de la participació a través del voluntariat en diversos sectors de la vida social augmenta, entre d’altres motius, per les dificultats de les administracions de donar resposta àgil a les necessitats socials de la població. Són les accions voluntàries i altruistes les que transformen una societat en una comunitat més igualitària i solidària.

MARC NORMATIU

La Carta Social, feta a Turin l’any 1961, al seu article 12 estimula la participació dels individus i de les organitzacions en la creació i el manteniment dels serveis socials, per tal de garantir l’exercici efectiu del dret a beneficiar-se dels serveis socials.

En aquesta direcció a l’article 9.2 de la Constitució espanyola diu que correspon als poders públics facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social, així com remoure els obstacles perquè la llibertat, la igualtat i el progrés siguin reals i efectius.

La promoció i facilitació de la participació solidària de tota la població en actuacions de voluntariat en programes d’àmbit estatal o supraautonòmic o que desenvolupin activitats de competència exclusiva estatal està regulada a la Llei 6/1966, de 15 de gener, del Voluntariat.

Al marc autonòmic, l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, reconeix que tota la ciutadania de les Illes tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica i social de la Comunitat Autònoma.

A la CAIB la Llei 3/1998, de 18 de maig, del voluntariat de les Illes Balears, té per objecte regular, reconèixer i promoure el voluntariat com a expressió de participació social i solidaria, a l’article 18 estableix que ‘els ajuntaments impulsaran i col·laboraran en les activitats de les entitats de voluntariat que actuïn en el seu àmbit territorial i articularan els mecanismes de participació d’aquestes en la vida municipal’.

Els municipis, com a entitats locals bàsiques de l’organització territorial, són instruments fonamentals en les polítiques de serveis socials per la seva proximitat a la ciutadania.

L’article 26 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, atorga als municipis, a més de les competències derivades de la legislació bàsica de l’Estat i de l’exercici de les que puguin ser delegades, ‘la regulació i prestació dels serveis d’atenció a les persones, dels serveis socials públics d’assistència primària i foment de les polítiques d’acollida de les persones immigrades’ i ‘la regulació i desenvolupament de procediments, estructures organitzatives i polítiques per a la participació ciutadana en la vida local, així com elaboració i aprovació de programes de foment del voluntariat i associacionisme.’

En aquest marc competencial, de drets, deures i interès de desenvolupament comunitari, esdevé necessari un instrument normatiu i vertebrador de futurs projectes de participació ciutadana i voluntariat a l’Ajuntament en base al present Reglament.

Article 1. Definició del voluntariat social.

1. S'entén per voluntariat, a l'efecte del present Reglament, el conjunt d'activitats d'interès general desenvolupades per persones físiques, si no es duen a terme en virtut d'una relació laboral, funcionarial, mercantil o qualsevol altra retribuïda, que compleixi els següents requisits:

  • Que tinguin caràcter altruista i solidari.
  • Que la seva realització sigui lliure i la seva causa no es consideri per obligació personal o deure jurídic.
  • Que es duguin a terme sense contraprestació econòmica, sense perjudici del dret al reemborsament de les despeses que en compliment de l'activitat voluntària ocasioni.
  • Que es desenvolupi mitjançant les organitzacions privades sense ànim de lucre o públiques i s'ajustin a programes o projectes concrets i estiguin inscrites en el registre municipal d’entitats.

2. Queden excloses les actuacions voluntàries aïllades, esporàdiques o prestades al marge d'organitzacions públiques o privades sense ànim de lucre, executades per raons familiars, d'amistat o veïnals.

3. L'activitat de voluntariat no pot, en cap cas, substituir al treball retribuït.

Article 2. Funcions del voluntari.

1. L'actuació del voluntari s'emmarca en l'àmbit de la prestació voluntària de serveis socials, dins dels projectes i les accions desenvolupades en aquests serveis.

2. Les funcions del voluntari són les següents:

  • La realització de les activitats acordades entre els professionals de referència i el voluntari, pròpies dels projectes als quals està adscrit.
  • La col·laboració en el disseny de projectes i de les actuacions en les quals s'incorpora.
  • La col·laboració en el disseny i divulgació de les campanyes relacionades amb el voluntariat que s'engeguin.

Article 3. Drets i deures del voluntari.

a) Drets del voluntari.

1. Rebre, tant amb caràcter inicial com a permanent, la informació, formació, orientació, suport i, si escau, mitjans materials necessaris per exercir les funcions que se li assignin.

2. Ser tractat sense discriminació, respectant la seva llibertat, dignitat, intimitat i creences.

3. Participar activament en l'organització a la qual s'insereixi, col·laborant en l'elaboració, el disseny, l'execució i avaluació dels programes, d'acord amb els seus estatuts o normes d'aplicació.

4. Ser assegurat contra els riscos d'accident i malaltia derivats directament de l'exercici de l'activitat voluntària, amb les característiques i capitals assegurats que s'estableixin reglamentàriament.

5. Ser rescabalat de les despeses realitzades en el compliment de les seves funcions.

6. Disposar d'una acreditació de la seva condició de voluntari.

7. Realitzar la seva activitat en condicions de seguretat i higiene en funció de les característiques d'aquesta.

8. Obtenir el respecte i reconeixement pel valor social de la seva contribució.

9. Obtenir el canvi de projecte, d'activitat o beneficiari assignat, si hi ha causes justificades que ho aconsellin per executar millor la seva activitat.

10. Rescindir el compromís, sempre que es faci amb una antelació mínima de 15 dies i per alguna de les causes previstes en l'acord d'incorporació.

b) Deures del voluntari

1. Complir els compromisos adquirits amb l'organització en les quals s'integrin i respectar les finalitats i la normativa.

2. Guardar respecte de tercers i la confidencialitat de la informació rebuda i coneguda en el desenvolupament de la seva activitat voluntària.

3. Rebutjar qualsevol contraprestació material que pugui rebre del beneficiari o d'altres persones relacionades amb la seva acció.

4. Respectar els drets dels beneficiaris de la seva activitat voluntària.

5. Actuar de forma diligent i solidària.

6. Participar en les tasques formatives previstes per l'organització de forma concreta per a les activitats i funcions confiades, així com en aquelles que, amb caràcter permanent, siguin necessàries per a mantenir la qualitat dels serveis que prestin.

7. Seguir les instruccions adequades dels professionals o tècnics a l'hora d'impartir les activitats encomanades.

8. Utilitzar degudament l'acreditació i distintius de l'organització.

9. Respectar i cuidar els recursos materials que posin a la seva disposició les organitzacions.

10. Continuar amb la seva activitat en cas de renúncia, fins que es puguin prendre les mesures necessàries per evitar un dany als beneficiaris de l'acció desenvolupada.

Article 4. Deures del programa de voluntariat.

  • Complir els compromisos adquirits amb els voluntaris en l'acord d'incorporació als projectes.
  • Acreditar la subscripció d'una pòlissa d'assegurances, adequada a les característiques i circumstàncies de l'activitat desenvolupada pels voluntaris.
  • Proporcionar al voluntari la formació necessària per al correcte desenvolupament de les seves activitats.

Article 5. De l'organització del voluntariat social.

1. Selecció dels voluntaris.

Poden actuar com a voluntaris totes les persones físiques majors de 18 anys i menors a partir de 16 anys, degudament autoritzats pels seus pares o tutors, que estiguin empadronades al municipi de Mancor de la Vall i que superin les proves de selecció que es determinin, mitjançant les quals es pugui conèixer la disponibilitat horària, l'aptitud psicològica i els coneixements acadèmics i formatius per dur a terme accions de voluntariat.

Excepcionalment pot prescindir-se del requisit de l'empadronament si el seu lloc de residència no suposa un obstacle per realitzar les tasques de voluntariat.

2. Incorporació.

Per incorporar-se al programa, el voluntari ha d'haver presentat prèviament una sol·licitud acompanyada d'una declaració jurada que no està inhabilitat per a funcions públiques per sentència i del compromís de conèixer i acceptar el contingut d'aquest Reglament.

Els voluntaris poden incorporar-se a programes d'entitats privades, inscrites prèviament al registre municipal d’entitats sense ànim de lucre si aquestes ho sol·liciten i amb l'informe favorable del tècnic municipal responsable del programa de voluntariat.

El tècnic municipal responsable del programa ha de fer la valoració oportuna per assignar el voluntari als projectes més adequats, ajustant el perfil a les necessitats de cada projecte.

La incorporació queda vinculada a un acord que estableixi, entre altres, les funcions i el temps de durada.

3. Acreditació.

Els voluntaris han de disposar de distintius que acreditin la seva condició.

A proposta del tècnic municipal responsable del programa, el voluntari municipal ha de ser nomenat mitjançant decret de batlia. Posteriorment, se li atorga l'acreditació personal, que consisteix en un carnet de voluntari municipal de l'Àrea d'Acció Social. Aquest carnet ha de ser retornat a l'ajuntament en acabar l'acció voluntària i queda anul·lat amb caràcter general.

4. Assegurança.

L'ajuntament ha de subscriure una pòlissa d'assegurances que cobreixi els riscos del voluntari i els accidents personals durant el temps que presti els seus serveis de cooperació social.

Aquesta assegurança ha d'incloure les possibles responsabilitats civils que puguin derivar-se de la seva actuació davant terceres persones.

5. Baixes al programa.

La relació de col·laboració voluntària amb el programa de voluntariat pot finalitzar per aquestes causes: a petició de la persona interessada, per mort d'aquesta, per declaració d'incapacitat, per sol·licitud de baixa temporal o definitiva, per pèrdua de la condició de veí del municipi de Mancor de la Vall, perquè es troba en situació d'inhabilitació per a l'exercici de càrrecs públics per sentència ferma o per expulsió del programa.

Es considera baixa temporal la suspensió de l'activitat com a conseqüència d'incompliment dels deures establerts, l'absència inferior a tres mesos amb motius justificats que hagin estat comunicats oportunament i la interrupció de la prestació per embaràs, atenció al nounat o malaltia justificada.

És causa de baixa definitiva la petició de la persona interessada, no comparèixer durant un període superior a un mes, sense causa justificada, a l'activitat que té assignada o l'incompliment de caràcter greu, dels deures als quals es compromet mitjançant l'acord d'incorporació.

Una vegada acordada la baixa i notificada a la persona interessada, aquesta ha de retornar el carnet. En tot cas, a petició de la persona interessada ha de lliurar-se un document en el qual constin els serveis prestats i la causa per la qual s'ha acordat la baixa.

6. Mecanismes de control.

El responsable del programa de voluntariat social ha de dur a terme el seguiment i l'avaluació de l'acció voluntària.

En cas d'incompliment dels deures adquirits en l'acord d'incorporació, i especialment al que respecte a l'atenció als beneficiaris dels projectes, pot sancionar-se la conducta del voluntari i excloure-ho del programa, després del corresponent procediment i de forma motivada, si es dóna alguna de les causes previstes en aquest article.

Article 6. Formació dels voluntaris.

Amb l'objectiu d'aconseguir que l'acció dels voluntaris sigui de qualitat, han de dur-se a terme les accions formatives en tres línies:

- Cursos de formació bàsica.

- Cursos de formació específica.

- Altres activitats: conferències, tallers, etc.

Article 7. Entrada en vigor.

El present Reglament entra en vigor una vegada s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), si s'han complert els articles 65.2 i 70.2 de la Li7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.