Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE PUIGPUNYENT
Núm. 1409
Aprovació definitiva de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la taxa de recollida i tractament de residus sòlids urbans
Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d’exposició al públic queda automàticament elevat a definitiu l’acord plenari provisional de l’Ajuntament de 31 d’octubre de 2017, sobre sobre Ordenança Fiscal Reguladora de la taxa de recollida i tractament de residus sòlids urbans, publicat al BOIB nº 136 de 7 de novembre de 2017
El text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l’article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de Règim Local de les Illes Balears,
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS
Article 1. Naturalesa i fonament
Aquesta ordenança té com a objectiu regular la repercussió del cost del servei efectiu de recollida i tractament de residus sòlids urbans al Terme Municipal de Puigpunyent.
Per l’establiment dels criteris de fonament de la present taxa, s’ha dut a terme un estudi de les despeses del i ingressos del servei de residus.
Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 i 20 a 27 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la taxa de recollida i tractament de residus sòlids urbans que es regirà per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual atenen al que disposa l’article 57 de l’esmentat Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Article 2. Fet Imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida i tractament de residus sòlids urbans.
A aquest efecte, es consideren residus sòlids urbans, els contemplats a l’apartat número 6 de l’article 2 de l’Ordenança Municipal de Residus Sòlids Urbans del terme municipal de Puigpunyent, aprovada pel Ple de la Corporació Municipal en sessió celebrada en data 28 d’octubre de 2002, i publicada al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears número 80 de data 7 de juny de 2003, on també s’especifica la separació de les fraccions de residus.
La liquidació i pagament de la taxa de recollida, transport i tractament de residus sòlids no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.
Article 3. Tipus de Recollida
Per tal d’assegurar el correcte funcionament del servei de recollida selectiva dels residus sòlids urbans a tot l’àmbit territorial municipal, es fixen els següents tipus de recollida:
1) Recollida selectiva dels residus sòlids urbans adreçada a comerços i altres establiments.
2) Recollida selectiva dels residus sòlids urbans adreçada a habitatges particulars ubicats a sòl rústic i urbà
ARTICLE 4. Subjecte Passiu
Són subjectes passius contribuents d’aquesta taxa les persones físiques i jurídiques i les entitats a que es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (en endavant LGT), que resultin beneficiades o afectades pel servei objecte de la present taxa, és a dir, aquelles persones o entitats que ocupin o utilitzin els habitatges, edificacions, locals, establiments i terrenys situats a tot el terme municipal.
Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, el propietari dels habitatges, edificacions, locals, establiments i terrenys, que podrà repercutir, si s’escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris que són els beneficiaris del servei.
ARTICLE 5. Responsables
Són responsables tributaris les persones físiques o jurídiques determinades com a tals als articles 42 i 43 de la LGT.
La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència a l’interessat, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la LGT.
ARTICLE 6. Beneficis fiscals (exempcions i bonificacions)
1.- S’estableix la següent exempció:
a) una exempció a favor d’aquells contribuents que, per la seva situació personal, puguin estar sotmesos a una situació de pobresa temporal i amb el conseqüent risc d’exclusió social.
La seva situació haurà de ser valorada pels Serveis Socials.
Per gaudir de l’exempció, caldrà adreçar la corresponent sol·licitud al departament de Serveis Socials que emetrà el corresponent informe.
2.- S’estableixen les següents bonificacions:
a) Bonificació adreçada a ciutadans i empreses amb habitatges ubicats a sòl urbà i rústic per compost domèstic:
S’aplicarà una bonificació del 30% sobre la tarifa trimestral de la taxa, a aquells ciutadans i empreses amb habitatges ubicats a sòl urbà i rústic que a més de fer una correcta separació selectiva de residus en origen, facin compost domèstic i per tant no aportin la fracció orgànica dels residus urbans o municipals (FORM) al sistema.
Per gaudir de la present bonificació serà indispensable complir els següents requisits:
1. Sol·licitud de l’interessat de concessió de la bonificació per compost domèstic.
2. Participar correctament en els tasques del servei de recollida selectiva de residus sòlids urbans, fent una separació i aportació domiciliària dels residus urbans de conformitat amb l’Ordenança Municipal de Residus Sòlids Urbans.
3. Emissió d’informe Tècnic Municipal favorable respecte a la comprovació de la veracitat dels fets pels quals es pot concedir la bonificació
4. Resolució municipal de l’òrgan corresponent
b) Bonificació del 39,31 %. adreçada a habitatges situats en camí privat de més d’un quilòmetre de llargada els habitants dels quals duguin els residus al parc verd i no tenguin un sistema assignat per l’ajuntament de recollida amb pals i/o contenidors.
Per gaudir de la present bonificació serà indispensable complir els següents requisits:
1. Sol·licitud de l’interessat de concessió de la bonificació.
2. Participar correctament en els tasques del servei de recollida selectiva de residus sòlids urbans, fent una separació domiciliària i una aportació dels residus urbans al parc verd de conformitat amb l’Ordenança Municipal de Residus Sòlids Urbans.
3. Emissió d’informe Tècnic Municipal favorable respecte a la comprovació de la veracitat dels fets pels quals es pot concedir la bonificació.
4. Resolució municipal de l’òrgan corresponent
La bonificacions a) i b) d’aquest mateix article 6.2 podran aplicar-se sobre el mateix habitatge.
ARTICLE 7. Quota Tributària
La quota tributària serà:
Epígraf Quota trimestral Quota anual
Agroturisme (€/plaça) 10,00 € 40,00 €
Hotel Rural (€/plaça) 15,00 € 60,00 €
Gran Hotel (€/plaça) 22,50 € 90,00 €
HTV (€/plaça) 12,50 € 50,00 €
HTV mínima (<=2 places) 37,50 € 150,00 €
Bars, cafeteries 93,89 € 375,56 €
Restaurants 135,21 € 540,84 €
Botigues <=100 m2 93,89 € 375,56 €
Supermercats >100 m2 135,21 € 540,84 €
Oficines bancàries 62,50 € 250,00 €
Resta d'establiments 45,00 € 180,00 €
Vivenda 36,24 € 144,96 €
El servei extraordinari i ocasional de recollida de residus sòlids urbans, amb petició prèvia de l’interessat o ordre de Batlia per motius d’interès públic, es facturarà al cost d’aquest.
ARTICLE 8. Meritació
1. La taxa es merita i neix l’obligació de contribuir des del moment en què s’inicia la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la naturalesa de recepció obligatòria d’aquest, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida i tractament de residus sòlids urbans en els carrers o llocs on s’ubiquin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa.
2. Una vegada establert i en funcionament l’esmentat servei, les quotes es meritaran el primer dia de cada trimestre natural.
3. En el cas de primer establiment, la taxa es meritarà el primer dia del trimestre següent.
ARTICLE 9. Normes de Gestió
Dins dels trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius formalitzaran la inscripció en la matrícula, i presentaran a aquest efecte la declaració d’alta corresponent i, de manera simultània, ingressaran la quota del primer trimestre.
Quan el servei administratiu corresponent verifiqui que un habitatge o establiment no està donat d’alta al Padró corresponent, es procedirà d’ofici a donar-lo d’alta, sense perjudici de que es pugui instruir expedient d’infraccions tributàries.
Les baixes que es produeixin dins l’exercici s’hauran de comunicar a l’Ajuntament dins dels trenta dies hàbils següents a la data del fet que origini la baixa i es retiraran del padró del trimestre següent.
Quan es conegui, bé d’ofici o mitjançant comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades que hi consten en la matrícula, es realitzaran en aquesta les modificacions corresponents, les quals produiran efectes a partir del període de cobrament següent al de la data en què s’hagi efectuat la declaració.
El cobrament de les quotes s’efectuarà trimestralment mitjançant rebut derivat de la matrícula.
ARTICLE 10. Infraccions i Sancions
Pel que fa a les infraccions i sancions, s’aplicaran els articles 181 i següents de la LGT i les disposicions que la desenvolupin.
Disposició derogatòria
Queda derogada l’anterior i fins ara vigent Ordenança Fiscal Reguladora de la Taxa de recollida de Residus Sòlids Urbans i trastos vells, així com, totes les seves modificacions.
Disposició final única
Aquesta Ordenança fiscal, aprovada pel Ple de l’Ajuntament de la Corporació Municipal en sessió celebrada el dia 31 d’octubre de 2017, entrarà en vigor en el moment de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i continuarà vigent fins que se n’acordi la seva modificació.
Contra el present acord, en aplicació de l’article 107.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i donat que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a l’Illa de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptadors des del dia següent al de la publicació del present acord, de conformitat amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de que pugui interposar qualsevol altre recurs que pogués estimar més convenient al seu dret.
Puigpunyent a 2 de febrer de 2018
El Batle
Gabriel Ferrà Martorell