Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 1257
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial Protecció del Conjunt Històric Sant Josep de sa Talaia, T. M. Sant Josep de sa Talaia (151e/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 29 de gener de 2018, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),

RESOLC FORMULAR:

L’informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de Protecció del Conjunt Històric de Sant Josep de sa Talaia , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l’apartat 2 de l’article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s’estableix a l’article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

El Pla Especial de Protecció del Conjunt Històric (PEPCH) de Sant Josep de sa Talaia s’estableix per donar adequada cobertura urbanística a la figura de BIC del nucli. La declaració del BIC es produí l’any 1996, i l’àmbit abasta des del centre de la església de Sant Josep de sa Talaia fins un radi de 250 m. En total, la superfície afectada és de 19.62 Ha, si bé el Pla proposa incorporar alguns elements arquitectònics més enllà dels 250 m, de tal manera que la superfície final d’intervenció seria de 25.41 Ha. El Pla Especial és la figura de protecció adequada segons la Llei 2/2014 (LOUS) i la Llei 12/1998, de Patrimoni Històric de les Illes Balears. Des de la declaració del BIC, l’ajuntament de Sant Josep de sa Talaia es troba amb la dificultat que suposa la concessió de llicències d’edificació dins l’àmbit BIC. Actualment es necessita l’autorització de l’administració competent en Patrimoni i la tramitació s’alenteix molt. L’aprovació del PEPCH permetrà donar cobertura a totes les actuacions urbanístiques que s’hagin de dur a terme en l’àmbit i accelerar la concessió de les llicències, en un marc adequat. El Pla Especial permetrà harmonitzar els béns patrimonials catalogats amb les edificacions actualment existents. La realitat física urbana de Sant Josep de sa Talaia és la d’habitatges uni i multifamiliars disperses. L’aprovació de les NNSS de Sant Josep, en lloc d’aconseguir la protecció efectiva del BIC, ha provocat la seva depauperació, de tal manera que ja resta molt poc dels elements que provocaren la declaració. El creixement urbanístic no va ser del tot ordenat, i els elements singulars es troben a la vora d’altres sense cap vàlua. El PEPCH pretén la concentració dels espais lliures al centre del nucli, amb uns criteris harmònics i d’integració amb la figura del BIC declarat el 1996. A tal fi, s’actuarà en diferents aspectes ambientals: qualitat atmosfèrica, residus, ús d’aigua, paisatge, flora i fauna, il·luminació, etc. Es promocionarà l’ús social del BIC. L’església passa a ser la figura central del nucli, i no s’autoritzaran edificacions que la superin en alçada, sempre que sigui possible. Es farà servir vegetació per apantallar els edificis de volumetries disconformes, s’inclouran elements arquitectònics al BIC, tot i que no estiguin en l’àmbit actual definit per al conjunt històric; es limitarà la circulació de vehicles pel centre; es podrien fer fins a tres zones d’aparcament (vora del l’ajuntament, de l’església, i al carrer Can Vildo), es reconeixeran els vials històrics, protegint-los; es potenciarà l’ús per a vianants del nucli; el sòl rústic i urbanitzable de l’àmbit BIC serà protegit, per evitar transformacions futures i que formi part d’espais lliures municipals; etc.

3. Avaluació dels efectes previsibles

El PEPCH pretén dur a terme una sèrie d’actuacions conduents a gestionar de manera adequada el conjunt històric de Sant Josep de sa Talaia. Es preveuen una sèrie d’impactes, sobre tot durant la fase d’obres, que afectaran la qualitat atmosfèrica, acústica, etc. Aquests impactes tendran una durada limitada, i redundaran en una millora del nucli històric. S’aplicaran mesures compensatòries i correctores que semblen suficients per assolir els objectius perseguits.

4. Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades

S’ha sol·licitat informe a dos departaments del Consell d’Eivissa: al Departament de Territori i Mobilitat i al Departament d’Educació, Patrimoni, Cultura, Esports i Joventut. En el moment de redactar el present informe, no s’havia rebut resposta de cap d’ells.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013

S’han analitzat els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluacions Ambientals, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes negatius significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del pla: El Pla Especial de Protecció del Conjunt Històric de Sant Josep de sa Talaia estarà vinculat al Pla Territorial i a les NNSS del municipi. Suposarà la creació d’un marc que permetrà regular de manera adequada el BIC declarat el 1996 i fins i tot afectarà superfícies que es troben més enllà del seu àmbit. L’objectiu final és protegir el nucli al voltant de l’església i assegurar un creixement harmònic, sempre respectant els elements singulars. D’altra banda, el PEPCH té en consideració criteris ambientals, especialment pel que fa a factors com la gestió dels residus (afavorint el reciclatge i la recollida selectiva), l’estalvi energètic (il·luminació sostenible) i d’aigua, reducció de la mobilitat privada pel centre (restricció de circulació de vehicles al centre, limitació de velocitat a 30 km/h), protecció de flora i fauna (afavorint l’ús de vegetació autòctona en el nucli), etc. Els plans especials estan contemplats a la Llei 2/2014 (LOUS) i la Llei 12/1998 (de Patrimoni Històric) com a instruments de planejament urbanístic per als elements protegits per la normativa de patrimoni.

2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: L’aplicació del PEPCH provocarà impactes durant la fase de les obres, atès que implicarà moviments de terres, eliminació de coberta vegetal, producció de pols i renous, trànsit de vehicles, etc. Per a tots aquests impactes es proposen mesures correctores. La vegetació present dins el nucli de Sant Josep de sa Talaia no té rellevància ambiental, atès que parlam d’un entorn urbà. Les actuacions impactants seran transitòries, i el resultat final serà molt millor ambientalment que el que existeix en l’actualitat. Els efectes seran especialment positius pel que fa a la preservació i potenciació dels elements patrimonials singulars. El projecte no té, evidentment, cap incidència transfronterera.

Conclusions de l’Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el “Pla Especial de Protecció del Conjunt Històric de Sant Josep de sa Talaia”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, amb els següent condicionants:

-Cal que el PEPCH inclogui un apartat específic de regulació de la publicitat, tant l’existent a la façana dels comerços, com els rètols verticals i els pintats a parets i façanes. S’ha d’evitar la instal·lació de nous elements discordants, i incentivar el canvi dels existents que siguin contraris als objectius del Pla Especial.

-Cal que el PEPCH reflecteixi estàndards i limitacions pel que fa a la il·luminació de les façanes i l’ús de fluorescents o bombetes d’elevada intensitat o colors inadequats.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluacions Ambientals.

Tercer. L’informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte d’aprovació del pla o programa, d’acord amb el que disposa l’article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

    

Palma,  a 31 de gener de 2018

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias