Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLOSETA

Núm. 1241
Aprovació definitiva del reglament de participació ciutadana de Lloseta

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord inicial relatiu al Reglament de Participació Ciutadana de Lloseta, aprovat en sessió plenària de la corporació de dia 27-11-2017, i no s’han presentat reclamacions, s’eleva a definitiu dit acord, segons preveu l’article 49 LBRL, de 1985, l’acord i text íntegre del Reglament es publicarà al BOIB, i serà d’aplicació a partir del següent dia de la seva publicació al BOIB

Lloseta, a 1 de febrer de 2018

El Batlle,

Jose Maria Muñoz Pérez.

 

S’insereix a continuació el text íntegra del Reglament:

“REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA DE LLOSETA.

Exposició de motius

La participació ciutadana és l'essència de la democràcia, és un dret fonamental i ha de ser el principi inspirador dels ajuntaments, ja que per la seva proximitat és on realment la ciutadania pot tenir una implicació més directa.

Per tal de fer més accessible i transparent la participació activa dels ciutadans en els diferents aspectes de la vida municipal és necessari i imprescindible disposar d’un reglament de participació ciutadana; l’objectiu d’aquest reglament és fomentar la participació ciutadana dins la vida local, canalitzar totes les iniciatives per tal que qualsevol persona o entitat ciutadana, en defensa dels seus drets generals o sectorials, pugui participar activament en la gestió municipal i exercir el seu dret a la informació en relació a tota l’activitat de l’Ajuntament., d'acord amb les formes, els mitjans i els procediments que s'hi estableixen, a l'empara de les competències i les potestats d'autoorganització reconegudes a l'Ajuntament per la Llei de Bases de Règim Local i la seva normativa complementària.

A més, es voluntat d’aquest Ajuntament que la gestió municipal sigui transparent i que tingui en compte l’opinió dels ciutadans, tant mitjançant les seves entitats i associacions com individualment considerats. És per tot això que l'Ajuntament de Lloseta presenta a aquest Ple la modificació del Reglament de Participació Ciutadana, que fa possible que els ciutadans puguin expressar la seva opinió i les seves propostes als òrgans de Govern Municipal i aquestes puguin ser tingudes en compte.

Constitueixen objectius del present Reglament:

- Donar la més àmplia informació sobre les activitats, les obres i els serveis municipals.

- Facilitar i promoure la participació dels veïns, i les associacions que els agrupen en la gestió municipal, sense detriment de les facultats de decisió i govern que corresponen als òrgans representatius municipals.

- Fer efectius els drets dels veïns recollits a l’article 18 de la Llei de Bases de Règim Local 7/1985 de 2 d'abril; els reconeguts a l'Estatut del veí, al títol VII, capítol I, article 226 del Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les entitats locals de 28 de novembre de 1986, i els que es puguin recollir en la normativa que es desenvolupi.

- Potenciar la vida associativa dins el terme municipal de Lloseta i en el si dels diversos sectors socials.

- Aproximar la gestió municipal als veïns, millorant-ne l'eficàcia i la transparència.

- Garantir la solidaritat i l’equilibri entre les distintes zones del terme municipal.

 

CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte.

És objecte d’aquest Reglament garantir i regular, d’acord amb els principis de proximitat, transparència, accessibilitat i participació ciutadana, els mitjans que facilitin la més àmplia informació als ciutadans i ciutadanes de Lloseta respecte a les activitats i a la gestió municipal, a través dels mitjans, les formes i els procediments que s’hi estableixen, conforme a la normativa d’aplicació vigent, així com afavorir i potenciar la intervenció ciutadana amb la millora del municipi.

Tots els mitjans de participació tenen caràcter consultiu d’acord amb l’article 69 de la Llei 7/1985, de 15 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

Article 2. Àmbit d’aplicació.

1. L’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament es el territori del municipi de Lloseta i els drets que es regulen afecten a tots els veïnats del municipi i entitats d’associacions.

2. S’adquireix la condició de veïnat o veïnada mitjançant la inscripció en el Padró Municipal d’habitants.

3. Es consideren entitats ciutadanes les associacions constituïdes per defensar els interessos generals o sectorials dels veïns que estiguin inscrites en el Registre d’Associacions d’Interès Municipal d’aquest Ajuntament.

4. Serà igualment objecte d’aplicació a qualsevol persona, física o jurídica, associació o entitat sense personalitat jurídica amb un interès legítim o dret amb relació amb l’Ajuntament de Lloseta.

4. Tots els veïns i veïnes tenen dret a participar, directament o a través de les entitats ciutadanes, en la gestió dels assumptes de competència municipal mitjançant instàncies o els diferents mecanismes de participació establerts en aquest reglament, i a poder aportar suggeriments i propostes.

 

CAPITOL II.
DRETS DELS CIUTADANS I CIUTADANES.

Article 3. Dret d’informació general.

1. Sense perjudici del dret general que tenen tots els ciutadans a ser informats de les activitats i a tenir accés als arxius públics, l’Ajuntament de Lloseta informarà a la població de la seva gestió a través dels mitjans de comunicació social, l’edició de publicacions i fulletons i la col·locació de cartells, tanques publicitàries, taulers d’anuncis, pàgines web, xarxes socials o altres mitjans que consideri necessaris, a més dels canals tradicionals d’informació i contacte, i d’atenció ciutadana.

Alhora, recollirà l’opinió de tots els veïnats, veïnades i entitats ciutadanes interessats a través de debats, assemblees, reunions, consultes, enquestes, sondejos d’opinió i qualsevol altra forma que faci possible el demanar l’opinió ciutadana.

2. L'Ajuntament de Lloseta fomentarà i potenciarà l’ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació mitjançant la publicació al seu lloc web i a les xarxes socials.

3. D’acord amb la Llei 19/2013, de transparència i bon govern, l’Ajuntament de Lloseta garantirà a la ciutadania del municipi el seu dret a la informació sobre la gestió de les competències i els serveis municipals, d’acord amb les disposicions legals vigents i aquesta normativa, amb els únics límits previstos en l’article 105, paràgraf b) de la Constitució. Es pot exercir aquest dret a través de qualsevol dels mitjans d’informació general que l’Ajuntament estableix, inclosos els mitjans propis de les noves tecnologies al servei de la comunicació i la informació.

Així mateix, els ciutadans podran sol·licitar per escrit aquesta informació, a través del canal únic de participació que defineixi l’Ajuntament, de manera que es pugui acreditar l’autenticitat de la sol·licitud. La persona que la presenti s’haurà d’identificar i haurà de delimitar de forma clara i precisa les dades i les informacions que es vulguin consultar o obtenir. Les peticions s’han de respondre en el sentit que en cada cas escaigui, en el termini màxim de trenta dies, sense perjudici de l’establert a l’article 20.1 de la Llei 19/13.

Article 4. Dret dels ciutadans a l’accés als arxius i els registres municipals.

1. Els ciutadans tenen accés a la documentació dels arxius i els registres municipals en què tinguin la condició d’interessats, per informar-se de les activitats i els assumptes relatius a les competències municipals, conforme al que disposa la legislació de desenvolupament de l’article 105 de la Constitució.

2. La petició s’ha de fer de forma raonada a través del Registre General de l’Ajuntament o a través de qualsevol dels que estableix la Llei del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

3. L’accés a la informació tindrà lloc en el termini màxim de trenta dies des de la seva sol·licitud, i s’ha de comunicar la data d’accés a aquesta almenys amb dos dies d’antelació.

4. El retard en el compliment del temps establert ha d’estar motivat i s’ha de comunicar per escrit a la persona interessada. La impossibilitat d’accés es podrà justificar per raons legals o de força major.

Article 5. Dret dels ciutadans a conèixer l’estat de tramitació dels seus expedients.

1. Els ciutadans tenen dret a conèixer l’estat de tramitació dels procediments en què tinguin la condició d’interessats i d’obtenir còpies dels documents que contenen.

2. Els correspon el mateix dret a obtenir informació pel que fa als procediments en què s’estableixi un període d’informació pública, tals com actuacions urbanístiques, ordenances fiscals o altres, per tal de poder-hi presentar al·legacions.

Article 6. Dret de petició

Poden exercir el dret de petició, totes les persones físiques o jurídiques, de forma individual o col·lectiva, en els termes previstos en l’article 29 de la Constitució Espanyola i la seva normativa de desenvolupament, la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició; sobre qualsevol assumpte o matèria de competència municipal.

No són objecte d’aquest dret ni se poden admetre peticions, suggeriments, queixes o reclamacions sobre matèries per a les quals l’ordenament jurídic prevegi un procediment específic.

L’exercici d’aquest dret comporta la presentació per escrit de la petició, amb expressió de la identitat del sol·licitant, l’adreça per practicar notificacions, l’objecte i el destinatari de la petició.

Les peticions col·lectives, a més de complir els requisits anteriors, han d’anar signades per tots els peticionaris, amb expressió de la identitat de cada un.

La presentació d’escrits, l’admissió, la tramitació i la resolució s’han d’ajustar a la normativa reguladora del dret fonamental de petició, i s’ha de notificar la resolució en el termini màxim de noranta dies des de la seva presentació.

Article 7. Dret d’audiència.

Tots els ciutadans i ciutadanes tenen dret a ser escoltats en la tramitació dels expedients administratius on s’acrediti el seu interès legítim, no es vulnerin el dret a la intimitat de les persones o els drets dels menors i no facin referència a matèries legalment reservades.

Aquest dret a ser escoltats i informats es concreta en el dret a l’audiència pública, entesa com aquella sessió pública en què els responsables polítics i / o tècnics de l'Ajuntament responen a les preguntes dels ciutadans i ciutadanes respecte a algun tema concret prèviament fixat, d’acord amb el que estableix l’article següent.

Article 8. Audiència Pública.

1. L’audiència pública es aquell acte de lliure concurrència que es celebra amb l’objecte de que les entitats i la ciutadania en general pugui rebre de l’ajuntament informació sobre determinades activitats, expedients o programes d’actuació i puguin formular verbalment els seus suggeriments o propostes.

2. L’audiència pública pot ser convocada per la Batllia a iniciativa pròpia, a proposta del Ple o a petició d’una entitat ciutadana, per a temes d’especial transcendència que necessiten una deliberació participativa.

3. Els sol·licitants de l’audiència han de presentar l’escrit raonat a l'Ajuntament al qual han d’adjuntar una memòria sobre l’assumpte a tractar i l’expressió clara de la informació que se sol·licita.

4. Un cop rebuda la documentació, el batlle o batllessa convocarà l’audiència pública que s’ha de dur a terme en els trenta dies següents.

La convocatòria s’haurà d’efectuar amb una antelació mínima de vuit dies al de la seva celebració. La convocatòria s’ha de fer amb la difusió, la publicitat i l’antelació adequats a fi de que totes les persones interessades puguin participar-hi.

 5. L’audiència pública és presidida per el batlle o el regidor o regidora en qui delegui.

Segons el tema o temes a tractar assistiran a la sessió, a més, els regidors o regidores responsables de les àrees corresponents, així com els funcionaris o personal que designi el president/a, el qual també designarà, entre aquests, un secretari, que haurà d’aixecar acta de la sessió.

 6. Les sessions s’organitzen de la següent manera:

 a) Intervenció de la ponència del tema que s’ha de tractar.

b) Intervenció i posicionament dels responsables polítics municipals i de l’oposició si així ho sol·liciten.

c) Intervenció de les persones assistents durant un màxim de 10 minuts per persona, (la suma del temps per persona també es pot agrupar amb intervencions de portaveus designats anteriorment pels sol·licitants de l’audiència), temps que es podrà escurçar en funció del nombre de persones que vulguin parlar tenint en compte una durada màxima de dues hores per audiència.

d) Rèplica del/la responsable polítics, si s’escau.

e) Conclusions de la ponència.

Els sol·licitants hauran de rebre l’acta en la qual es reculli l’audiència celebrada dins el termini dels 15 dies següents a la celebració.

Article 9. Iniciativa popular

1. Els veïnats que tinguin el dret al sufragi actiu en les eleccions municipals poden exercir la iniciativa popular, en els termes previstos a l’article 70 bis de la Llei reguladora de les bases de règim local, presentant propostes d’acords o actuacions o projectes de reglament en matèria de competència municipal.

2. La iniciativa ha de ser subscrita, com a mínim, pel 15 % dels veïns del municipi amb dret a sufragi.

Les signatures es presentaran en folis numerats i amb una referència clara a l’objecte de la iniciativa al principi i en cada un d’ells, i ordenats en taules en què figuri el nom i cognoms del signant, adreça i número del DNI.

3. La iniciativa ha de ser sotmesa a debat i votació del Ple, el qual decidirà sobre la seva admissió a tràmit indicant els motius, sense perjudici que sigui resolta per l’òrgan competent per raó de la matèria. En tot cas, es requereix un informe previ de la legalitat del secretari general, com també un informe de l’interventor general municipal quan la iniciativa afecti els drets i les obligacions de contingut econòmic de l’Ajuntament.

4. La iniciativa pot dur incorporada una proposta de consulta popular local que serà tramitada pel procediment i amb els requisits previstos en la Llei de bases de règim local i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre.

Article 10. Consulta popular

1. La Batllia, amb l’acord previ per majoria absoluta del Ple i de conformitat amb el que disposa la Llei de Bases de Règim Local, i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, podrà sotmetre a consulta popular els assumptes de competència pròpia municipal i de caràcter local que siguin d’especial rellevància per als interessos dels ciutadans del municipi, exceptuant els relatius a la hisenda local.

2. La Batllia ha de sotmetre al Ple, les sol·licituds de consulta popular que siguin subscrites per un nombre de ciutadans i ciutadanes, que com a mínim, sigui igual a 1.000 habitants més el 10% dels habitants que excedeixin els 5.000 habitants.

3. En el supòsit previst en el paràgraf anterior, les signatures dels ciutadans s’han de formalitzar davant el secretari general de la Corporació o han d’estar autenticades per un fedatari públic.

4. En tot cas, l’autorització de la convocatòria de consulta popular s’ha d’ajustar a les regles següents:

a) La corporació local ha de remetre a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears una còpia literal de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, que ha de contenir els termes exactes de la consulta.

b) El Govern de les Illes Balears ha d’enviar la sol·licitud municipal al Govern de l’Estat.

c) Correspon al Govern de l’Estat autoritzar la consulta.

5. Un cop concedida l’autorització, l’Ajuntament de Lloseta convocarà la consulta popular.

La convocatòria ha de contenir:

a) El text íntegre de la disposició o decisió objecte de consulta, que ha d’expressar clarament la pregunta o preguntes que hagi de respondre el cos electoral.

b) La data de la consulta, que ha de tenir lloc entre els trenta i els setanta dies posteriors a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6. L'Ajuntament procedirà a la seva difusió a través de tots els mitjans de comunicació social que tingui al seu abast.

7. L’Ajuntament de Lloseta ha d’adoptar les mesures necessàries per garantir el dret de participació de tots els electors i la transparència de la consulta.

Article 11. Altres consultes

Quan l'interès de la ciutadania així ho aconselli, d’ofici, l'Ajuntament de Lloseta podrà demanar opinió als ciutadans d’un nucli de població o a tota la població, mitjançant enquestes, sondeigs d’opinió o qualsevol altra forma que serveixi per conèixer l’opinió dels ciutadans amb caràcter no vinculant. Per a això, podrà utilitzar-se qualsevol mitjà de comunicació interactiu.

Article 12. Queixes i suggeriments

Els ciutadans de Lloseta tenen dret a presentar queixes i a formular suggeriments respecte del funcionament dels serveis públics municipals. Aquest dret s’exerceix a través de l’Oficina d’informació i atenció ciutadana, així com des de la pàgina web municipal.

Les persones que exerceixin aquests drets han de rebre una resposta raonada i escrita sobre els assumptes plantejats en el termini màxim de 30 dies. Transcorregut el termini sense rebre contestació s’entendrà desestimada la reclamació o suggeriment, sense perjudici que l'Ajuntament tingui l’obligació de respondre tan aviat com pugui.

 

CAPITOL III.
PARTICIPACIÓ CIUTADANA
.

Article 13. Caràcter públic de les sessions.

Seran públiques les sessions del Ple. No obstant, podrà ser secret el debat i la votació d’aquells assumptes que poden afectar al dret fonamental dels ciutadans a que es refereix l’article 18.1 de la Constitució Espanyola, quan així s’acordi per majoria absoluta.

No són públiques les sessions de la Junta de Govern Local ni les de la resta d’òrgans municipals, llevat de les sessions dels òrgans de participació que també seran públiques.

Article 14. Participació al Ple Municipal.

1. Tots els ciutadans tenen dret a assistir a les sessions del Ple. S’ha de publicar al tauler d’anuncis de l'Ajuntament la convocatòria de les sessions del Ple, sens perjudici de la publicació d’aquestes convocatòries a les xarxes socials o a qualsevol altre mitjà que es consideri necessari o a l’abast de l’Ajuntament.

2. Les associacions inscrites en el Registre municipal d’associacions tenen dret a intervenir en relació amb algun punt concret de l’ordre del dia en la tramitació administrativa del qual hagin intervingut com a interessades. La intervenció del representant de l’associació s’efectuarà amb caràcter previ al debat i la votació de la proposta inclosa en l’ordre del dia. El temps màxim de la intervenció serà de cinc minuts. El nombre màxim d’intervencions en aquest punt de l’ordre del dia serà de cinc per sessió.

4. El procediment que s’ha de seguir per fer efectiu el dret d’intervenció a les sessions regulat en el apartat precedent és el següent:

a) L’associació interessada ha de sol·licitar amb un escrit motivat dirigit a la Batllia la formulació de precs un escrit motivat o preguntes per realitzar al següent Ple, fent-hi constar la persona que efectuarà la intervenció. En cas d’absència de la persona identificada per a formular el prec o pregunta, la llegirà el regidor delegat de Participació Ciutadana. L’escrit s’ha de presentar al Registre general de l'Ajuntament amb una antelació de màxim deu dies naturals abans del Ple ordinari.

b) La Batllia és l’òrgan competent per autoritzar o denegar la intervenció. Quan es denegui, s’ha de fer de forma motivada i s’ha de notificar a la persona interessada abans que tingui lloc la sessió.

c) Si això no fos possible, l'Ajuntament, abans del Ple, ha de comunicar a tots els portaveus dels grups municipals la relació de peticions d’intervenció que s’hagin formulat, les que s’hagin autoritzat i les que s’hagin denegat, i assenyalar el motiu en aquest darrer cas.

d) Les intervencions dels ciutadans s’han de recollir a l’acta del Ple.

Article 15. Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes.

1. El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes té per objecte permetre a l’Ajuntament conèixer les associacions i entitats existents en el terme municipal, com també els seus objectius i la seva representativitat, als efectes previstos en la Llei de bases de règim local, que estableix que les entitats podran ser declarades d’utilitat pública.

2. El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes serà públic, es publicarà a la pàgina web de l'Ajuntament, i s’actualitzarà en el moment que hi hagi alguna modificació significativa.

3. Els interessats poden consultar les dades que consten en el Registre, amb la petició prèvia presentada en el Registre General d’Entrada, acreditant aquesta circumstància, segons el que estableix la normativa de procediment administratiu comú. En tot cas, es respectaran els requisits que resultin d’aplicació de la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

4. L'Ajuntament donarà targes acreditatives de llur condició a les entitats inscrites, que seran suficients per comparèixer davant qualsevol oficina, dependència, servei, organisme o empresa municipal i formular de forma escrita davant els seus  registres d'entrada, peticions, reclamacions, instar llicències i autoritzacions, sol·licitar aportacions de qualsevol tipus de recursos i, en general, exercir qualsevol tipus de drets reconeguts en el present Reglament i al resta de normativa vigent en matèria d'iniciativa i participació ciutadana en la gestió municipal.

5. Les entitats ciutadanes que, inscrites en el RMEC, tinguin com a objectiu social la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns de Lloseta, i que realitzen les seves activitats en relació amb algun dels àmbits d'actuació municipal, podran ser declarades Entitats d'Interès Público-Municipal.

6. La declaració d'Entitats d'Interès Público-Municipal s'iniciarà a instàncies de les pròpies Entitats mitjançant d'una sol·licitud dirigida la batlle president de la Corporació. S'haurà de presentar:

a) exposició de motius que aconsellen el reconeixement de l'entitat d'interès público-municipal.

b) dades de la seva inscripció en el RMEC.

c) acreditar, com a mínim 50 socis o un 2% del cens de Lloseta.

d) haver establert amb anterioritat concerts o convenis de col·laboració amb l'Ajuntament.

7. Una vegada acordat pel Ple de l'Ajuntament el reconeixement d'Utilitat Pública-Municipal d'una Entitat Ciutadana, d'ofici s'inscriurà tal reconeixement en el RMEC.

8. Les entitats inscrites en el RMEC podran accedir a l'ús de locals municipals, prèvia autorització del batlle, amb la limitació que imposi la coincidència d'ús per part de diverses entitats o pel propi Ajuntament. Cada una d'elles és responsable del bon ús de les esmentades instal·lacions.

Article 16. Requisits d’inscripció

1. Poden sol·licitar la inscripció en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes totes aquelles associacions, federacions, confederacions o unions d’associacions de base que estiguin constituïdes d’acord amb el règim general de les associacions que estableix la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació.

2. Els requisits que han de complir les entitats per sol·licitar la inscripció en el Registre són els següents:

a) La seva finalitat ha de ser sense ànim de lucre.

b) El seu marc d’actuació territorial s’ha de circumscriure, preferentment, al municipi de Lloseta, tot i que la seva actuació es pot ampliar a altres municipis.

c) L’objecte fonamental estatutari de la seva activitat ha de ser millorar la qualitat de vida dels ciutadans de Lloseta, defensar els interessos generals del municipi o representar interessos econòmics, comercials, culturals, socials, esportius o anàlegs.

d) La programació d’activitats ha de ser complementària a la realitzada per l’Administració local o, si s’escau, ha de redundar en benefici dels ciutadans.

Article 17. Sol·licitud

1. Les entitats han de sol·licitar la seva inscripció en el Registre mitjançant una instància dirigida a Batllia.

2. Les entitats aspirants a inscriure’s en el Registre han de presentar la documentació següent:

a) Còpia dels estatuts o normes de funcionament vigents.

b) Acta, o certificació d’aquesta, de la darrera assemblea general de socis o òrgan equivalent, en la qual va ser elegida la junta vigent el dia de la inscripció.

c) Document públic acreditatiu de la inscripció i el seu número en el Registre d’Associacions.

d) Dades de contacte dels membres de la Junta, incloent telèfon i direcció de correu electrònic.

e) CIF de l’entitat.

f) Certificació acreditativa del nombre de socis inscrits en el moment de la sol·licitud.

g) Memòria de les activitats que realitzin, fent-hi constar aquelles per a les quals l’Ajuntament hagi aportat recursos i altres fonts de finançament que en facin possible la realització.

 

Article 18. Resolució

1. En el termini de trenta dies des de la sol·licitud d’inscripció, llevat que s’interrompi per la necessitat d’aportar documentació no inclosa inicialment, i a proposta de la Regidoria de Participació Ciutadana, la Junta de Govern, mitjançant l’oportú acord, aprovarà la inscripció de l’entitat ciutadana sol·licitant i li assignarà un número d’inscripció.

2. Aquesta resolució ha de ser ratificada pel Ple municipal en la primera sessió que es convoqui i s’ha de notificar a l’entitat ciutadana, amb la qual cosa es considerarà d’alta amb caràcter general.

Article 19.Obligacions de les entitats

1. Les entitats inscrites estan obligades a notificar a l’Ajuntament qualsevol canvi de les dades incloses en la documentació que hagi servit de base per a la inscripció, dins els trenta dies següents a la data de la modificació.

2. L’incompliment per part de les entitats inscrites en el Registre dels requisits i les obligacions que conté aquest capítol produirà la cancel·lació de la inscripció i la pèrdua dels drets reconeguts en aquest Reglament.

3. Per exercir els drets de participació reconeguts en els articles 232, 233, 234 i 235 del Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, aprovat per Real Decret 2568/86, de 28 de novembre, les Entitats hauran d’estar inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes.

Article 20. Drets de les entitats ciutadanes

Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal tenen dret a rebre suport tècnic de l’Ajuntament i sol·licitar subvencions i mitjans municipals en els termes establerts en aquest Reglament i en altres ordenances municipals d’aplicació sempre amb ple sotmetiment a les limitacions establerts per la pròpia Corporació i seran responsables de l’ús d’aquests mitjans municipals.

Article 21. Vigència de la inscripció

Perquè la inscripció continuï en vigor, totes les entitats inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes han de presentar anualment a l’Ajuntament una memòria de les activitats i els esdeveniments realitzats en el transcurs de l’any anterior, el nombre d’associats a dia 31 de desembre i qualsevol altra modificació que s’hagi pogut produir per motiu de la realització de la seva assemblea general anual de socis o per altres motius previstos en els resultats. A efectes de complimentar aquest requisit podran les entitats recaptar la col·laboració de l’Ajuntament ja sigui sol·licitant models de la documentació a presentar o mitjançant l’atenció dels tècnics de la Corporació. 

Article 22.Publicitat de les dades

1. El Registre d’Entitats Ciutadanes depèn de la Secretaria General de l’Ajuntament de Lloseta i de la Regidoria de Participació Ciutadana. Les seves dades generals són públiques i es publicaran a la pàgina web de l'Ajuntament, amb les restriccions que en cada moment prevegi la normativa vigent.

2. Anualment es publicaran les memòries de les entitats per mantenir vigent la inscripció en el Registre.

Article 23 Les oficines d'Informació i Atenció Ciutadana.

L'Ajuntament disposarà d'Oficines d'Informació i Atenció Ciutadana com a serveis propers a la ciutadania que agilitzin els tràmits, canalitzin les peticions i informin del funcionament de l'Ajuntament i de les activitats que es fan al municipi.

A més de les oficines que es puguin crear, la ciutadania es podrà dirigir a les oficines municipals per sol·licitar informació, i on especialment tindran la informació pel que fa a períodes d’informació pública, els terminis, la dependència municipal i els horaris on s’exposen els projectes existents a la ciutat, així com de la realització dels plenaris i audiències públiques.

Article 24. El correu electrònic ciutadà i les pàgines web municipals.

L'Ajuntament impulsarà la utilització del correu electrònic ciutadà perquè tots els ciutadans i ciutadanes puguin fer servir aquesta eina en la seva relació amb l'Ajuntament i per al seu ús propi. L'Ajuntament potenciarà les pàgines web municipals, com eina imprescindible per facilitar la informació i recollir les propostes, peticions, suggeriments o queixes de la ciutadania i les mantindrà actualitzades perquè continguin la informació relativa a l'Ajuntament, els acords adoptats per la Junta de Govern i el Ple i els tràmits que hi hagi en curs així com aquella informació que es consideri d’interès general

 

DE LES COMISSIONS INFORMATIVES

Article 25. Comissions informatives.

Les entitats que, representant interessos globals del poble ho sol·licitin, podran participar a les Comissions Informatives Municipals, amb veu i sense vot i amb un representant que rebrà amb la escaient antelació l’ordre del dia corresponent.

Les entitats amb objectius específics podran ser convocades a les comissions informatives, mitjançant un representant, amb veu però sense vot, als sols efectes de escoltar el seu parer o rebre el seu informe respecte d’un tema concret, havent-se d’absentar una vegada escoltat el seu parer o rebut el seu informe.

Dins les Comissions Informatives o dins altres organismes municipals, es recolliran en acta les intervencions dels representants de les entitats.

ELS CONSELLS SECTORIALS

Article 26. Consells Sectorials.

L'Ajuntament en Ple, podrà acordar la creació de Consells Sectorials per cada un dels sectors o àrees de l’activitat municipal amb la finalitat de canalitzar la participació dels ciutadans i les seves associacions en els assumptes municipals.

Podran ser entre altres, funcions dels Consells Sectorials:

a) Presentar iniciatives, suggeriments i propostes perquè siguin discutides als òrgans de govern corresponents.

b) Proposar solucions a problemes concrets o globals del sector.

c) Col·laborar en estudis i elaboracions de programes, projectes i disposicions  generals del sector.

d) Assessorar l’elaboració dels programes d’actuació i el pressupost del sector corresponent.

Hi podrà participar, amb un representant, qualsevol entitat inscrita en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes, quan dins els seus objectius hi figurin activitats corresponents al sector del qual sol·licita formar part. La resta de membres del Consell Sectorial es determinarà a l’acord plenari de creació respectant en tot cas el dret a la participació dels representants polítics existents al plenari municipal

Article 27 Pressuposts participatius

L’Ajuntament de Lloseta elaborarà uns pressuposts participatius, constituint-se a l’efecte un Consell Sectorial si així ho determina el Plenari de la Corporació que serà el responsable del control i seguiment dels compromisos als que s’arribi i de les actuacions municipals.

Els recursos públics sotmesos a consideració per part de l’òrgan seran un percentatge o una quantitat de la inversió de l’Ajuntament.

Les propostes que s’efectuïn hauran d’analitzar-se a partir de criteris com la competència jurídica, la viabilitat tècnica o el cost estimat. Els projectes considerats s’incorporaran al pressupost municipal i es sotmetran al plenari per la seva aprovació.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera.- Totes aquelles entitats que ja figurin inscrites en el Registre d'Associacions Veïnals d’aquest Ajuntament, si no comuniquen el seu desig de no figurar-hi, mantindran la seva inscripció.

Segona.- Tots els dubtes que generi la interpretació i aplicació d’aquest Reglament seran resoltes per l’Ajuntament en Ple, previ informe de la Delegació de Participació Ciutadana i de conformitat amb els serveis econòmics i jurídics de la Corporació, sempre conforme amb l’establert per la legislació de règim local.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Des de l’entrada en vigor del present Reglament quedaran derogades totes les disposicions contingudes en Reglaments i ordenances Municipals que s’oposin al dispost en el mateix.”