Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 1224
Negociat de Cultura. Aprovació definitiva Reglament del Consell Municipal de la Cultura de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament de Palma, a la sessió ordinària del 28 de setembre de 2017, aprovà inicialment el Reglament del Consell Municipal de la Cultura de Palma, el qual es publicà al BOIB núm. 129, de 21 d’octubre de 2017.

Atès que durant el període d’informació pública no s’ha presentat cap reclamació i s’han estimat les recomanacions de l’Institut Balear de la Dona, d’acord amb l’article 101 del Reglament orgànic del Ple de 29 de juliol de 2004 (BOIB núm. 127, d’11 de setembre de 2004), l’article 131 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els articles 102.d i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i els articles 70.2 i 123 1.d de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, el Ple de l’Ajuntament de Palma, en sessió del 25 de gener de 2018, va acordar

1. Aprovar definitivament el Reglament del Consell Municipal de Cultura de Palma, el text del qual s’adjunta i forma part integrant d’aquest acord, ateses les recomanacions de l’Institut Balear de la Dona estimades per la Junta de Govern del 20 de desembre de 2017.

2. Publicar aquest acord, amb el text íntegre del dit Reglament, al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) perquè se’n tingui coneixement i entri en vigor.

 

Palma, 30 de gener de 2018

La cap del Departament de Cultura,

P.d. Decret de batlia núm. 3000, de 26 de febrer de 2014

(BOIB núm. 30, de 04.03.2014)

Francisca Arbona Serra

 

REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE LA CULTURA DE PALMA

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

TÍTOL I. Disposicions generals: definicions i funcions

Article 1. Naturalesa i objecte

Article 2. Adscripció

Article 3. Àmbit d’actuació

TÍTOL II. Òrgans de govern del Consell Municipal de la Cultura

Article 4. Òrgans de govern

CAPÍTOL I. El Consell

Article 5. El Consell: definició, constitució, composició i competències

Article 6. La Presidència i les seves funcions

Article 7. La Vicepresidència i les seves funcions

Article 8. Constitució del Consell

Article 9. Incorporació de les entitats culturals al Consell

Article 10. Funcions del Consell

Article 11. Cessament dels membres del Consell

CAPÍTOL II. Les comissions delegades del Consell

Article 12. Creació de les comissions delegades del Consell

CAPÍTOL III. La Secretaria i la Secretaria Tècnica

Article 13. La Secretaria del Consell i les seves funcions

Article 14. La Secretaria Tècnica i les seves funcions

TÍTOL III. Funcionament dels òrgans de govern

CAPÍTOL I. Funcionament del Consell. Règim de sessions i adopció d’acords

Article 15. Sessions, convocatòria i ordre del dia

Article 16. Adopció d’acords

CAPÍTOL II. Funcionament de les comissions delegades del Consell

Article 17. Funcionament de les comissions delegades del Consell

Disposició addicional única

Disposició derogatòria únic

Disposició final única

REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE LA CULTURA DE PALMA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El Ple de l’Ajuntament de Palma, en sessió de dia 23 de febrer de 2009, acordà aprovar el Reglament del Consell Municipal de la Cultura de Palma. Aquest Consell Municipal sorgeix d’un procés participatiu entre agents i entitats de l’àmbit cultural en el marc del Congrés de Cultura de Palma. És un consell municipal adscrit a la Regidoria de Cultura.

El Consell es va constituir per primera vegada dia 2 d’abril de 2009.

El Consell Municipal de la Cultura respon a una manifestació de la voluntat de l’Ajuntament de Palma de contribuir al compliment del mandat de l’article 15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons el qual tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat, i els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics, i de l’article 9.2, de la Constitució espanyola, en el mateix sentit.

L’Ajuntament de Palma vol donar un impuls a aquest Consell i convertir-lo en òrgan permanent consultiu. Per això proposa la modificació del Reglament i l’adequació a la situació i la necessitat actuals.

TÍTOL I

Disposicions generals: definicions i funcions

Article 1. Naturalesa i objecte

1. El Consell Municipal de la Cultura de Palma és l’òrgan consultiu, d’assessorament i debat entre els diversos sectors de la cultura i les arts, els grups polítics representats al consistori i les persones de reconeguda vàlua en l’àmbit cultural pel que fa als assumptes relacionats amb la cultura en l’àmbit municipal.

2. Els acords que adopta el Consell tenen el caràcter de dictamen, informe o petició, i no són vinculants per als òrgans de govern municipal.

Article 2. Adscripció

El Consell Municipal de la Cultura de Palma s’adscriu a la Regidoria de Cultura o qualsevol altra que resulti de l’estructura de l’organització municipal.

 

Article 3. Àmbit d’actuació

L’àmbit d’actuació del Consell és coincident amb el terme municipal de Palma, sempre referit al sector de la cultura. Això no obstant, el Consell pot entendre en tot allò que, encara que no sigui de l’àmbit municipal, pugui afectar el sector, quant a sol·licitar informació i realitzar suggeriments o propostes.

TÍTOL II

Òrgans de govern del Consell Municipal de la Cultura

CAPÍTOL I

El Consell

Article 4. Òrgans de govern

1. Són òrgans de govern i administració del Consell Municipal de la Cultura de Palma el Ple del Consell (d’ara endavant Consell) i les comissions delegades del Consell.

2. També són part del Consell, sense tenir-ne la condició de membre, la Secretaria i la Secretaria Tècnica, amb veu i sense vot.

Article 5. El Consell: definició, constitució, composició i competències

1. El Consell és l’òrgan de màxima representació del Consell Municipal de la Cultura de Palma.

2. Integren el Consell:

a. La Presidència i la Vicepresidència, amb veu i vot.

b. Els òrgans directius: el coordinador/ra general i el director/ra general de Cultura, amb veu i vot.

c. Una persona representant de cadascun dels grups polítics amb representació a l’Ajuntament de Palma, amb veu i vot.

d. Fins a 16 representants d’entitats culturals i els seus corresponents suplents, l’àmbit d’actuació de les quals inclogui el municipi de Palma i que manifestin el seu interès a participar en el Consell, sempre que compleixin les següents condicions:

- Que estiguin legalment constituïdes.

- Que en el seu objecte s’inclogui el desenvolupament d’activitats en defensa i promoció de la cultura en qualsevol de les seves disciplines.

- Que comptin amb una estructura interna i un règim de funcionament democràtic en el marc de l’ordenament jurídic vigent.

e. Fins a 8 persones independents de reconeguda vàlua dins l’àmbit cultural, nomenades per la Presidència del Consell, amb veu i amb vot.

f. Fins a 8 persones independents de reconeguda vàlua dins l’àmbit cultural, nomenades per la Presidència del Consell a proposta dels representants de les entitats culturals, amb veu i vot.

g. Fins a 5 tècnics municipals, nomenats per la Presidència del Consell, amb veu i sense vot.

h. El secretari, que ha de ser un funcionari de la Regidoria de Cultura, amb veu i sense vot.

3. El Consell té un màxim de 40 membres amb dret a vot. S’ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes en la seva composició.

4. El mandat dels membres del Consell és de quatre anys i poden ser reelegits per a un nou mandat de quatre anys més com a màxim.

5. Són competències del Consell vetlar per l’assoliment dels seus objectius i aprovar el pla de treball i l’informe anual, com també la reglamentació per al seu funcionament, si es considera necessari.

Article 6. La Presidència i les seves funcions

1. La Presidència del Consell correspon al regidor o la regidora que té les competències en matèria de cultura, patrimoni, memòria històrica i política lingüística.

2. Corresponen a la Presidència del Consell les següents funcions:

a. Representar el Consell.

b. Nomenar i destituir els membres del Consell.

c. Fixar-ne l’ordre del dia, convocar les sessions del Consell i presidir-les, moderar el desenvolupament dels debats i dirimir els empats a les votacions amb el seu vot de qualitat.

d. Visar les actes i els certificats dels acords.

e. Resoldre qualsevol assumpte quan ho aconselli el seu caràcter urgent i inajornable, sense prejudici de donar-ne compte a la següent sessió del Consell.

f. Crear les comissions delegades del Consell.

g. La resta de funcions que el Consell li delegui o qualsevol altra funció inherent a la seva condició de president.

Article 7. La Vicepresidència i les seves funcions

1. La Vicepresidència és nomenada per la Presidència, a proposta dels membres que integren el Consell, entre els vocals que hi presenten la seva candidatura en el termini obert a l’efecte per acord del Consell a la seva sessió constitutiva. Cada vocal pot votar un sol candidat o candidata, i resulta elegida la persona que obté el major nombre de vots. En cas d’empat, la Presidència té el vot de qualitat. El seu mandat té una vigència de quatre anys.

2.Corresponen a la Vicepresidència les següents funcions:

a. Substituir el president, en casos d’absència, malaltia o vacant. En qualsevol cas exercirà les funcions atribuïdes a la Presidència.

b. Donar suport a la Presidència i desenvolupar les funcions que li siguin delegades.

Article 8. Constitució del Consell

Un cop que hagi entrat en vigor el present Reglament la Regidoria de Cultura, en el termini d’un mes, ha de convidar les entitats culturals a integrar-se en el Consell i a designar-hi –si s’hi integren– el seu representant i suplent perquè hi puguin sol·licitar la seva participació. En el cas que les sol·licituds superin la xifra de 16 entitats, en farà l’elecció la Presidència del Consell d’entre les entitats que tinguin un major nombre de membres.

Un mes després de la finalització del termini anterior, el president ha de convocar la sessió constitutiva del Consell.

Una vegada constituït el Consell, les designacions pendents es poden fer en qualsevol moment.

Article 9. Incorporació de les entitats culturals al Consell

Les entitats culturals s’han d’incorporar al Consell mitjançant una sol·licitud per escrit dirigida a la Presidència, que s’ha d’acompanyar amb la següent documentació:

- els estatuts de l’entitat, en què consti, entre les seves finalitats, la promoció de la cultura

-   la documentació que acrediti que han desenvolupat, dins l’any anterior a la sol·licitud, activitats relacionades amb la promoció de la cultura a Palma.

- El nom de les persones que representen l’entitat i el de les que n’ocupen els càrrecs directius.

La composició final del Consell s’ha de comunicar de forma individualitzada a cadascuna de les entitats.

Article 10. Funcions del Consell

Les principals funcions del Consell Municipal de la Cultura de Palma són:

1. Assessorar el Govern municipal en matèria de cultura. Aquesta funció d’assessorament es concreta en:

a. Generar coneixement i debat sobre la cultura i la ciutat.

b. Elaborar dictàmens i formular recomanacions en matèria de cultura i política cultural a iniciativa pròpia o a instància dels departaments de l’Ajuntament. En qualsevol cas, la creació de nous organismes o equipaments culturals de caràcter municipal ha de ser objecte d’informe preceptiu.

2. Participar en el disseny, l’avaluació i el seguiment d’actuacions i programes culturals de l’àmbit de la ciutat. Aquesta funció de participació es concreta en:

a. Actualitzar el Pla estratègic de cultura de la ciutat.

b. Informar preceptivament sobre els projectes normatius i reglamentaris municipals que incideixin sobre temes de política cultural o artística.

3. Executar funcions de suport a la creació artística. Aquestes funcions executives es concreten en:

a. Informar preceptivament sobre el nomenament dels responsables dels equipaments culturals municipals.

b. Proposar els noms per a formar els jurats dels Premis Ciutat de Palma, tenint en compte la representació equilibrada de dones i homes.

c. Proposar els noms per a formar part de les comissions de selecció de projectes.

4. Promoure la igualtat d’oportunitats en la participació, l’accés i la divulgació de l’oferta i creació artística i cultural, així com vetlar perquè el contingut de l’oferta cultural no reprodueixi estereotips ni valors sexistes.

5. Relacionar-se amb organismes que tenen unes funcions i uns objectius anàlegs.

6. Presentar una memòria anual de la seva activitat.

7. Qualsevol altra funció que li assigni la Regidoria de Cultura.

Article 11. Cessament dels membres del Consell

1. Els membres del Consell cessen:

a. Per expiració del seu mandat, sense perjudici de la seva possible reelecció.

b. Per renúncia o defunció.

c. Per incapacitació civil judicialment declarada.

d. Per incompatibilitat sobrevinguda o inhabilitació per a l’exercici de càrrecs públics.

e. Per condemna per delicte dolós mitjançant sentència ferma.

f. Per la pèrdua de la condició de representant al Consell per part de la respectiva entitat.

g. Per incompliment reiterat del Reglament, de la normativa interna del Consell i dels acords dels seus òrgans de govern.

h. Per conductes, activitats o manifestacions contràries als principis, els objectius i el funcionament del Consell.

i. Per absències injustificades a les reunions del Consell durant dues sessions seguides.

j. Per dissolució o extinció de la persona jurídica representada.

En els supòsits g, h i i la pèrdua de la condició de vocal del Consell s’ha de comunicar mitjançant resolució motivada de la Presidència del Consell a la de l’entitat, de la institució o a la persona afectada quan es tracti d’un nomenament personal per part de la Presidència.

2. L’acord de cessament d’un membre i de nomenament de la persona que el substitueix per a la resta del mandat s’ha de prendre d’acord amb el procediment de nomenament dels membres del Consell previst a l’article 9 d’aquest Reglament.

CAPÍTOL II

Les comissions delegades del Consell

Article 12. La creació de les comissions delegades del Consell

1. Per iniciativa de la Presidència o a proposta del Consell es poden crear les comissions delegades que es considerin oportunes per al desenvolupament de les seves funcions amb caràcter permanent o puntual, per a matèries o assumptes concrets, en què poden intervenir tant vocals com persones alienes qualificades en la matèria.

2. Cada comissió està formada pels vocals del Consell que hi volen prendre part, els quals ho han de manifestar al president. El Consell, per consens, pot, així mateix, designar les persones alienes a aquest que consideri oportunes per a l’assessorament, atenent la competència tècnica en els assumptes que se sotmetin a estudi.

3. Si no hi ha consens es designen per majoria de vots i el president té un vot de qualitat. El nombre mínim de membres de cada comissió és de 5 i, el màxim, de 10, amb veu i vot. El president o la presidenta, el vicepresident o la vicepresidenta i els vocals del Consell que ho són per raó del seu càrrec polític poden formar part de la Comissió, amb veu i sense vot.

4. Cada comissió ha de triar un portaveu per a presentar al Consell els informes o els estudis sol·licitats, el qual ha d’acordar elevar els dits informes o els estudis, amb la inclusió dels vots particulars si n’hi ha, als òrgans competents municipals, si pertoca.

5. A l’acord de constitució de cada comissió s’ha de determinar:

- l’informe o el treball que s’han d’elaborar i el termini per a presentar-los

- la persona, d’entre els seus membres, que n’ha d’exercir la Presidència o la Vicepresidència

- el nombre de membres

- un membre de la Secretaria Tècnica

 

CAPÍTOL III

La Secretaria i la Secretaria Tècnica

Article 13. La Secretaria del Consell i les seves funcions

1. Són funcions de la Secretaria del Consell:

a. Redactar les convocatòries i estendre les actes del Consell.

b. Donar compte a les reunions dels assumptes que s’hi han de tractar i que estan compresos a l’ordre del dia.

c. Vetlar pel bon funcionament de les activitats del Consell i assistir la Presidència, la Vicepresidència i les comissions delegades, en les seves funcions.

d. Assistir, amb dret a veu i sense vot, a les sessions del Consell i informar-lo sobre qüestions relatives al seu funcionament.

e. Coordinar l’elaboració dels documents que ha d’examinar o aprovar el Consell.

f. Redactar la memòria anual de l’activitat que du a terme el Consell.

2. La Secretaria ha d’estendre una acta de cada sessió, amb el vistiplau de la Presidència, i ambdues n’han de signar tots els fulls. A les actes ha de figurar el següent: data, hora d’inici i de fi de la sessió, lloc de realització, nom i llinatges de tots els membres del Consell assistents i dels qui hagin volgut justificar la seva absència, amb especificació, si s’escau, de l’entitat que representen; assumptes tractats, breu resum del debat o discurs desenvolupat, vots emesos i acords adoptats.

Article 14. La Secretaria Tècnica i les seves funcions

1. El Consell ha de disposar d’una secretaria tècnica formada pel personal tècnic municipal membre del Consell, amb les funcions pròpies d’un òrgan auxiliar de suport tècnic i administratiu, adscrita a la Regidoria de Cultura.

2. Correspon a la Secretaria Tècnica del Consell oferir un suport especial a les comissions delegades i vetlar pel seu bon funcionament, desenvolupant les següents funcions:

a. Convocar per ordre del president l’ordre del dia de la comissió delegada del Consell.

b. Moderar les reunions de treball de la comissió.

c. Redactar documents de treball.

d. Aportar documentació d’interès per al treball de la comissió (estudis, dades, experiències, bibliografia, etc.).

e. Vetlar per la bona marxa dels treballs de la comissió (gestió dels temps, del calendari, del ritme de treballs).

TÍTOL TERCER

Funcionament dels òrgans de govern

CAPÍTOL I

Funcionament del Consell. Règim de sessions i adopció d’acords

Article 15. Sessions, convocatòria i ordre del dia del Consell

1. Els òrgans de govern del Consell es reuneixen en règim de sessions ordinàries de periodicitat preestablerta, i de sessions extraordinàries.

2. El Consell ha de dur a terme, com a mínim, dues sessions ordinàries a l’any, i les extraordinàries que consideri oportunes, a proposta de la Presidència o d’un terç dels membres del Consell.

3. Les sessions ordinàries del Consell s’han de convocar amb un mínim de 7 dies naturals d’antelació i les extraordinàries, amb un mínim de 2 dies naturals.

4. El Consell es constitueix vàlidament amb l’assistència d’un terç dels seus membres.

5. La convocatòria de les sessions del Consell ha d’anar acompanyada de l’ordre del dia corresponent i, si s’escau, de la documentació pertinent. La convocatòria i l’ordre del dia s’han de trametre per mitjans telemàtics, llevat que s’adreci a membres que hagin indicat una altra forma de tramesa. La tramesa electrònica té validesa des del moment en què és accessible a l’adreça electrònica.

6. El Consell només pot debatre sobre els temes inclosos a l’ordre del dia que hagi estat convocat per la Presidència, a qui correspon també la direcció i la moderació, si cal, dels debats.

7. Els membres del Consell poden proposar punts per a debatre a l’ordre del dia, pel procediment ordinari; és a dir, abans de la convocatòria del Consell, si presenten les seves propostes amb tres dies d’antelació a la data límit de la convocatòria prevista en aquest article, comunicant-ho per escrit a la Secretaria, que ho ha d’elevar a la Presidència. També poden proposar-los per procediment d’urgència sol·licitant-ho per escrit a la Secretaria tres dies abans de la sessió, encara que per a tractar-los cal que la Presidència n’apreciï la urgència.

8. A l’ordre del dia de totes les sessions hi ha d’haver un torn de precs i preguntes.

9. Les intervencions s’han d’atenir al tema objecte de discussió i les exposicions han de ser breus.

Article 16. Adopció d’acords

1. Atesa la naturalesa del Consell, s’ha de promoure el consens en l’adopció d’acords. La Presidència pot sotmetre els assumptes a votació, que s’ha de dur a terme per signes convencionals d’assentiment, dissentiment o abstenció.

2. Els acords del Consell s’adopten per majoria simple; és a dir, la meitat més un dels membres presents a la sessió, amb el vot diriment de la Presidència en cas d’empat.

3. El dret de vot és presencial i no es pot delegar.

CAPÍTOL II

Funcionament de les comissions delegades del Consell

Article 17. Funcionament de les comissions delegades del Consell

1. Per iniciativa del president o a proposta d’almenys 3 membres del Consell, les comissions es reuneixen sense periodicitat, amb la convocatòria prèvia del president amb un mínim de 7 dies naturals d’antelació, llevat dels casos d’urgència notòria.

2. L’assistència del president i del secretari és facultativa.

3. Sense perjudici del caràcter transversal i multisectorial de la vida cultural, es defineixen les següents comissions delegades del Consell, a les quals es poden afegir totes les que es considerin convenients atenent l’evolució cultural de la ciutat:

- Patrimoni, Història i Identitat

- Música, Arts Escèniques i Audiovisuals

- Llengua i Literatura

- Biblioteques i Arxius

- Indústries Culturals i Creatives

- Arts Visuals

- d’altres que es puguin constituir

Disposició addicional única

En tot el que no preveu aquest Reglament són d’aplicació supletòria el Reglament de participació ciutadana; la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

Disposició derogatòria única

Queda derogat el Reglament del Consell Municipal de Palma, aprovat per acord del Ple de l’Ajuntament de 23 de febrer de 2009, i totes les disposicions o els acords d’igual o inferior rang que s’oposin al present Reglament.

Disposicions final. Entrada en vigor. Aquest Reglament entrarà en vigor una vegada que se n’hagi publicat el text íntegre al BOIB en la forma i els terminis prevists als articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears, d’acord amb el que estableixen els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.