Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALARÓ

Núm. 1033
Aprovació definitiva de l'establiment del tribut i ordenança fiscal reguladora de la taxa per filmacions i de productes audiovisuals al municipi d'Alaró

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat que ha estat el període d’informació pública de l’exp. núm. 6419-20176 sense que s’hagin presentat reclamacions, d’acord amb allò que preveu l’art. 17,3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’entén definitivament adoptat l’acord fins aleshores provisional.

ESTABLIMENT DEL TRIBUT I ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER FILMACIONS I DE PRODUCTES AUDIOVISUALS AL MUNICIPI D’ALARÓ

Títol Preliminar

Article 1. Objecte

És objecte de la present ordenança la regulació de l’activitat de rodatge de pel·lícules de cinema, programes de televisió, documentals, anuncis publicitaris, vídeos, reportatges fotogràfics o qualsevol altre producte audiovisual que es desenvolupi al municipi d’Alaró i que requereixi o afecti a bens i/o serveis de titularitat o competència municipal.

Article 2. Activitats incloses i excloses

Queden incloses en la regulació de la present ordenança i per tant a l’obligació d’obtenir autorització municipal, les següents activitats:

a. Filmacions de productes audiovisuals: Inclou totes les filmacions de pel·lícules cinematogràfiques, reportatges, documentals, concursos, espots publicitaris per a anuncis i imatges de videoclips musicals o similars, efectuades amb finalitat lucrativa que requereixin l’ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles com ara grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc., que afectin al trànsit rodat o de vianants, sense limitació de mitjans ni del personal que hi intervé.

b. Preses fotogràfiques: Tan sols es podrà autoritzar l’activitat de preses de fotografia a la via pública o espais lliures públics de titularitat municipal per a la realització de catàlegs o similars, quan aquestes es facin de conformitat amb les condicions que dicti la Batllia mitjançant resolució. En aquest apartat no s’inclou l’activitat de fotògraf ambulant amb ànim de lucre que es regirà per la seva regulació especifica.

Si el contingut d’alguna d’aquestes activitats atempta contra la dignitat de les persones, vulnera els valors i els drets reconeguts per la Constitució o ofereix una imatge ofensiva i degradant del municipi d’Alaró, dels seus ciutadans, les seves tradicions o valors l’autorització per a l’exercici de l’activitat podrà esser denegada.

Queden excloses de la regulació de la present ordenança, i per tant no subjectes a l’obligació d’obtenir autorització municipal, les següents activitats:

a. Fotografies, filmacions i gravacions de vistes o d’escenes, quan es tracti de curtmetratges experimentals, programes informatius, reportatges i documentals culturals o artístics, i pràctiques de camp d’escoles de cinema o de fotografia, realitzades amb càmeres mòbils, la finalitat primordial de la qual no sigui lucrativa ni s’ocupi la via pública amb infraestructura, excepte trípode i elements senzills que no dificultin el trànsit de vianants o rodat. A aquest efecte, es considerarà que la finalitat no es lucrativa, quan les activitats de filmació o presa fotogràfica no donin lloc a cap tipus de comercialització posterior, qualsevol que sigui el seu cost de realització.

b. Filmacions en directe d’actes institucionals per unitats mòbils per a la seva difusió en televisió.

c. Activitats fotogràfiques amb finalitat informativa i els reportatges gràfics periodístics, sempre que no hi hagi ocupació de la via pública.

Títol Primer

Article 3. Procediment

L’exercici de les activitats objecte d’aquesta ordenança requereix l’obtenció de l’autorització municipal de rodatge, i en cas d’esser necessàries, les autoritzacions complementàries d’ocupació de via publica, d’espais lliures, monuments i edificis de propietat municipal i/o serveis municipals. Aquestes autoritzacions es podran suspendre o revocar quan raons d’interès públic ho exigeixin, o quan procedeixi l’aplicació del regim disciplinari.

Article 4. Presentació de les sol·licituds i obtenció de l’autorització

Les sol·licituds d’autorització de rodatge i, si escau, les complementàries, a que fa referència l’article 3, es presentaran, mitjançant model normalitzat amb una antelació de 10 dies hàbils respecte l'inici del rodatge. No obstant, en aquells casos en què per les característiques del rodatge s’estimi oportú es podran acceptar en un termini inferior al previst.

A la sol·licitud s’indicarà la data, lloc, activitat i una breu descripció de l’escena o activitat a realitzar, a la qual s’acompanyarà el justificant del pagament de la taxa corresponent i d’una còpia de pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil per respondre de possibles danys a tercers amb motiu del desenvolupament del rodatge, i de tota aquella documentació escrita o gràfica que en cada cas s’estimi oportuna per a l’adequa’t coneixement de les característiques del rodatge o presa fotogràfica

A més de les taxes fiscals també s’haurà de presentar rebut d’ingrés del cost dels serveis municipals que precisi l’activitat de rodatge i donar compliment a les condicions que en cada cas determini l’entitat local.

La realització de qualsevol activitat cinematogràfica mitjançant l’oportuna llicencia estarà subjecte a la supervisió de la Policia Local el qual podrà determinar el lloc, data, hora o qualsevol altra circumstància que consideri oportuna per evitar interferències en la circulació, en el medi ambient o altre aspecte que es vegi afectat per les activitats de rodatge. Així mateix, les diferents àrees municipals afectades supervisaran les activitats de rodatge en relació a l’àmbit de les seves competències quan aquestes es vegin afectades.

Quan l’ajuntament ho estimi oportú, per les característiques o lloc de desenvolupament del rodatge, podrà exigir una pòlissa d’assegurança específica que serà presentada per la productora o entitat responsable del rodatge.

En cap cas no es podran realitzar promocions comercials a l’empara d’una autorització de filmació i ni es podrà realitzar cap altra activitat que no sigui l’expressament autoritzada.

Article 5. Taxes.

Amb caràcter previ a l’atorgament de les autoritzacions sol·licitades, hauran d’abonar-se les taxes que, en aplicació de les ordenances fiscals corresponents, corresponguin per l’ocupació d’espais i/o prestació de serveis municipals.

Títol segon.

Article 6. Ocupació de la via pública amb elements auxiliars de filmacions o preses de fotografies amb motiu d’activitats realitzades dins espais de propietat privada.

Quan amb motiu de la realització de filmacions dins espais privats, s’hagi d’ocupar la via pública amb elements auxiliars, com poden ser generadors elèctrics, grues, focus, o altres elements, sols s’haurà de sol·licitar l’autorització d’ocupació de la via pública o reserva d’espai corresponent i ingressar les taxes que corresponguin per aquests conceptes.

Article 7. Condicions generals per a les filmacions i gravacions realitzades a la via pública

 a.- Les autoritzacions queden expressament condicionades al compliment de les mesures correctores o restrictives que disposi la Policia Local, que podrà adoptar les mesures adients per evitar interferències amb altres activitats prèviament autoritzades i perjudicis a tercers, de forma especial als veïns, que excepte en el moment de les preses d’escenes, tindran dret preferent per accedir als seus domicilis o aparcaments. Les interferències al trànsit dels vianants o rodat es limitaran al mínim imprescindible i únicament s’efectuaran talls de carrers en casos especials, plenament justificats i quan no hi hagi altra alternativa possible, la qual cosa prèviament es sol·licitarà expressament a la Policia Local. Quan la filmació afecti als parcs i jardins municipals, prèviament es coordinarà amb la secció municipal corresponent.

 b.- En el cas de la necessitat d’utilitzar o interceptar espais l’ocupació dels quals ja estigui prèviament autoritzada, serà preceptiu obtenir la conformitat del seu titular.

 c.- No es podran efectuar escenes que vagin contra les normes de convivència social, que puguin ferir la sensibilitat dels vianants, que resultin perjudicials per a la imatge de la ciutat o els seus habitants, que atemptin contra la dignitat de les persones, que vulnerin els valors i els drets reconeguts per la Constitució o que infringeixin la normativa municipal o general d’aplicació.

 d.- En cas d’usar armes es complirà allò que estableix el R.D. 137/93 de 29 de gener –Reglament d’Armes–, o el que en el seu cas el substitueixi i la resta de normativa d’aplicació, i per raons de seguretat es requerirà la intervenció de la policia local, nacional o guàrdia civil.

 e.- En el cas de què s’hagin d’utilitzar grups electrògens, compressors o altres elements mecànics susceptibles de produir molèsties, aquests estaran insonoritzats i dotats de les mesures correctores adients, es col·locaran de forma que la seva incidència mediambiental sigui menor, i es senyalitzaran convenientment.

 f.- En cas de perill d’incendi, es requerirà la presència d’una dotació del servei de bombers. Aquest servei i els d’altres àrees municipals amb capacitat competencial podran proposar mesures correctores per al bon desenvolupament de l’activitat de rodatge.

 g.- No es podrà ocasionar cap desperfecte al paviment, mobiliari urbà, plantacions o qualsevol bé públic o privat. En el cas de què accidentalment es produïssin perjudicis, es repararan de forma que tornin al seu estat original. Igualment es retornaran al seu estat original les intervencions que s’hagin de fer per motius de decorat o altres. La persona física o jurídica a nom de qui s’expedeixi l’autorització serà responsable davant l’Ajuntament, del correcte desenvolupament de l’activitat. Per això, en tot moment hi haurà un representant seu en les activitats de filmació. Igualment serà responsable de qualsevol incompliment de les seves prescripcions i assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l’activitat realitzada. A aquests efectes, es disposarà d’una assegurança de responsabilitat civil per import suficient per cobrir desperfectes a qualsevol bé públic o privat i danys i perjudicis a persones. Facultativament, es podrà sol·licitar l’abonament d’una fiança o aval per du a terme la filmació per garantir la responsabilitat del sol·licitant.

 h.- Una vegada finalitzada l’activitat, es deixarà l’espai públic utilitzat, en les mateixes condicions que es trobava abans de l’ocupació, retirant els residus i retornant a la normalitat qualsevol alteració que s’hagués produït. A aquest efecte quan sigui previsible la producció de residus urbans, si no es possible retirar-los amb mitjans propis, es concertarà la seva retirada amb una empresa de neteja. Si l’espai públic no es netejat, l’empresa municipal de neteja durà a terme les tasques i facturarà les despeses meritades al sol·licitant.

 i.- La present autorització no faculta per utilitzar zones lliures que no siguin de titularitat municipal, com és la zona de domini públic marítimo-terrestre, la zona portuària, l’aeroportuària, superfícies comercials o altres zones de titularitat privada, i no eximeix de l’obligació d’obtenir qualsevol altra autorització que sigui pertinent.

 j.- En cas que la filmació no es pogués realitzar en la data prevista en la llicència per raons de força major plenament justificada, com condicions meteorològiques adverses, aquesta es podrà efectuar en una data distinta en les mateixes condicions, prèvia conformitat de la Policia local i altres serveis afectats.

 k.- Per motius de seguretat o en cas de produir-se circumstàncies imprevistes o especials, el cap de la Policia Local o el comandament designat com a coordinador dels serveis policials, queda facultat per variar la ubicació, data o hora de les activitats expressament autoritzades o paralitzar-les en cas de que no s’ajustin a allò que s’ha autoritzat.

 l.- En les sol·licituds d’ocupació de la via pública o espai lliure públic amb motiu d’activitats que impliquin l’ús de l’espai aeri, com poden ser amollades de coets i focs artificials, enlairament de globus aerostàtics, de sondejos meteorològics, amollades massives de globus i de globus lliures o captius, projectors làser i projectors convencionals, amollades d’esbarts de coloms, reserves d’espai aeri per usos públics, etc., serà preceptiu acreditar haver obtingut el permís del Departamento de Coordinación Operativa del Espacio Aéreo d’Aeropuertos Espanyoles y Navegación Aérea (AENA) de la Dirección General de Aviación Civil del Ministerio de Fomento o de l’organisme competent que el substitueixi.

Article 8. Condicions generals per a les preses de fotografia comercial publicitària realitzades a la via pública

 a.- La present autorització no empara l’activitat habitual coneguda com a fotògraf ambulant tradicional amb finalitat lucrativa.

 b.- Com a norma general no es podran instal·lar elements d’infraestructura en la via pública, com cadafals, decorats, focus estàtics, electrogeneradors, etc. Sols es podran usar el trípode per a la càmera, maleta de material fotogràfic, dos reflectors solars i un element senzill. En cas de necessitat d’ocupar altres elements, es precisarà una llicència expressa.

 c.- No es podrà obstaculitzar el trànsit rodat o als vianants.

 d.- L’autorització sols empara les activitats realitzades en espais de titularitat municipal, en cas d’afectar a altres titularitats, s’obtindran les autoritzacions corresponents dels respectius titulars.

 e.- S’evitarà la formació d’aglomeracions que obstaculitzin la circulació rodada o dels vianants.

 f.- Se facilitarà als fotògrafs que depenguin de l’empresa autoritzada, una credencial i una còpia de la llicència.

 g.- Les escenes a fotografiar en cap cas podran infringir l’ordenament jurídic vigent ni ferir la sensibilitat dels ciutadans.

 h.- En cap cas es podrà realitzar una promoció comercial a l’empara d’una llicència de filmació, ni realitzar cap altra activitat que no sigui l’expressament autoritzada.

 i.- La persona física o jurídica a nom de qui s’expedeixi la llicència serà responsable davant l’Ajuntament, del correcte desenvolupament de l’activitat. Igualment serà responsable de qualsevol incompliment de les seves prescripcions i assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l’activitat realitzada. A aquests efectes es disposarà d’una assegurança de responsabilitat civil per import suficient.

Article 9. Avís a veïns i comerciants.

La productora informarà amb la suficient antelació als veïns i comerciants afectats pel rodatge, mitjançant l'enviament d'un escrit en el qual es contingui data, hora, localització exacta i característiques del rodatge, zona de reserva per a aparcaments, telèfon de contacte del responsable de la producció i de Mallorca Film Commission, plans d'il·luminació i qualsevol altra dada que pugui resultar d'interès.

Mallorca Film Commission podrà facilitar a les productores un model de notificació a aquests efectes.

Aquesta obligació d'avís s'estendrà a una zona més àmplia en el cas d'ocupació d'efectes especials aparatosos, sons forts, trets, escenes perilloses, o qualsevol altra activitat que pugui provocar impacte o sorpresa en els ciutadans.

Article 10. Horaris.

El desenvolupament dels rodatges i de les seves activitats auxiliars tindrà lloc dins dels següents horaris:

  • De 7.30 a 23.00 hores, els dies laborables
  • De 9.00 a 23.00 hores, els caps de setmana i festius

No s'aplicaran aquestes limitacions quan el rodatge tingui lloc en zones no residencials o quan s'acrediti que s'adoptaran les mesures per evitar qualsevol tipus de molèsties en el veïnat.

Article 11. Neteja i càtering.

La productora serà responsable dels danys que puguin ocasionar-se en els espais i/o serveis públics amb motiu del rodatge, quedant obligada al manteniment dels mateixos, durant el seu desenvolupament i una vegada conclosa l'activitat, en les degudes condicions de neteja i conservació.

Queda prohibida la instal·lació del servei de càtering en els espais públics, tret que l'espai proposat per les seves característiques i situació pogués ser autoritzat.

Article 12. Parcs i jardins.

Sense perjudici de les condicions que en cada cas s'incloguin en les autoritzacions complementàries que s'atorguin per a l'ocupació de parcs i jardins, els rodatges en aquests espais hauran de subjectar-se a les següents condicions:

  • No es podrà dur a terme cap activitat a les zones enjardinades, tret que l'espai proposat per les seves característiques i situació pogués ser autoritzat.
  • La circulació i estacionament dels vehicles que resultin necessaris per al rodatge haurà d’efectuar-se, sempre que fos possible, per les vies asfaltades.
  • Han d'adoptar-se les mesures que resultin precises per a la protecció de la vegetació, el mobiliari urbà i els elements decoratius.
  • Ha d'evitar-se, en tant que sigui possible, l'ocupació dels parcs i jardins per a aquestes finalitats durant els caps de setmana i festius.

Article 14. Animals.

L'ocupació d'animals en els rodatges es durà a terme en compliment de la normativa aplicable per a la seva protecció.

Els animals sempre hauran d'estar acompanyats pels seus cuidadors i es prendran les mesures de seguretat que requereixi cada espècie.

Article 15. So i il·luminació.

Durant la preparació i desenvolupament del rodatge es respectaran els nivells màxims de soroll establerts en les ordenances municipals corresponents.

Sense perjudici del deure de notificar als veïns i comerciants afectats el pla d'il·luminació previst, hauran d'adoptar-se les mesures precises per evitar molèsties i garantir el seu descans.

Article 16. Monuments i edificis municipals.

Si se sol·licita autorització complementària per a l'ocupació de monuments o edificis municipals, seran preceptives les següents determinacions:

Qualsevol ús de la instal·lació elèctrica o de qualsevol altra infraestructura del monument o edifici haurà de dur-se a terme pel personal tècnic del mateix o, almenys, sota la seva supervisió.

L'equip de rodatge haurà de seguir quantes instruccions els siguin dirigides pels responsables de l'edifici i adoptar les mesures precises per evitar qualsevol dany en els seus diferents elements, i facilitar la inspecció del material que s'introdueixi en el mateix, cas de ser requerit a aquest efecte.

La productora ha de cuidar el correcte comportament i respecte a l'edifici per part dels membres de l'equip, els quals hauran de portar visible la targeta d'identificació que se'ls proporcioni.

En el cas de tractar-se d’altres immobles o mobles municipals, el corresponent departament podrà autoritzar la filmació sempre que no s’interfereixin les activitats o funcions pròpies dels serveis corresponents i no hi hagi raons de seguretat o altres degudament justificades que ho desaconsellin.

En el cas que s’autoritzin filmacions o preses fotogràfiques en edificis municipals i que per aquest motiu es generin despeses, la persona autoritzada estarà obligat a ingressar el seu cost, a més d’adaptar-se a les disponibilitats municipals.

En els títols de crèdit haurà de figurar la col·laboració de l’Ajuntament i l’adreça de l'edifici.

Article 17. Infraccions i sancions.

Tindran la consideració de faltes lleus, greus i molt greus les següents actuacions, les qual seran sancionades amb les següents quanties:

A. Faltes lleus: Des de 100 € fins a 500 €

Fotografies comercials (catàlegs, anuncis...) sense assentament fixo (no fotografia ambulant).

B. Faltes greus: Des de 500 € fins a 1.500 €

 1. Filmacions de pel·lícules cinematogràfiques, reportatges, documentals, concursos de televisió, espots publicitaris i imatges de videoclips musicals o similar, efectuades amb finalitat lucrativa que requereixin l’ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles (grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc.), que produeixin problemes per al trànsit rodat o de vianants, sense la corresponent autorització.

2. Fotografies comercials (catàlegs, anuncis...) sense assentament fixo (no fotografia ambulant) per segona vegada.

C. Faltes molt greus: Des de 1.500 € fins a 3.000 €

 1. Filmacions de pel·lícules cinematogràfiques, reportatges, documentals, concursos de televisió, espots publicitaris i imatges de videoclips musicals o similar, efectuades amb finalitat lucrativa que requereixin l’ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles (grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc.), que produeixin problemes per al trànsit rodat o de vianants, sense la corresponent autorització per segona vegada i posteriors.

 2. Fotografies comercials (catàlegs, anuncis...) sense assentament fixo (no fotografia ambulant) per tercera vegada i posteriors.

Article 18. Quota tributària.

1. Filmacions de pel·lícules cinematogràfiques amb finalitat lucrativa que requereixin l’ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles (grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc.), que afectin al trànsit rodat o de vianants, sense limitacions de mitjans ni del personal que hi intervé.

Per dia o fracció .................... 500 €

2. Filmacions de series, concursos, reportatges documentals o programes de televisió; i espots publicitaris, videoclips musicals o similar, efectuades amb finalitat lucrativa que requereixin l’ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles (grues, focus estàtics, grups electrògens, cadafals, escenaris, decorats, camions, etc.), que afectin al trànsit rodat o de vianants, sense limitacions de mitjans ni del personal que hi intervé.

Per dia o fracció .................... 300 €

En circumstàncies especials, en el cas dels concursos de televisió, es podrà eximir el pagament de la taxa en el cas que s’acrediti que el producte resultant contribueix a la promoció de la ciutat i es faci constar expressament la col·laboració del municipi de ... i se’n lliuri una còpia per a l’arxiu.

3. Fotografies comercials (catàlegs, anuncis...) sense assentament fixo (no fotografia ambulant).

Per dia o fracció......................... 50 €

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança Fiscal entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

Cosa que es fa pública per a general coneixement.

Recursos.

Contra aquesta ordenança, que és definitiva en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Alaró, 29 de gener de 2018

El batle,

Guillermo Claret Balboa Buika