Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 1030
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2018 de les ajudes destinades al foment de l'agricultura ecològica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura ecològica ha experimentat un auge important a les Illes Balears en els darrers anys, en consonància amb un augment del mercat potencial del productes resultants, que es caracteritzen per la seva alta qualitat sanitària i organolèptica.

L'estratègia nacional per al desenvolupament de l'agricultura ecològica té entre els seus objectius el de donar suport a la consolidació del sistema de producció ecològica. Potenciar el sistema de producció agrària ecològica és equivalent a potenciar de forma indirecta alguns dels punts més importants per a la preservació del medi. Aquest sistema de producció agrària contribueix a la prevenció i la disminució de la contaminació de l'aigua i del sòl i millora de forma substancial les seves qualitats: incrementa la fertilitat del sòl i ajuda a prevenir la seva erosió. Per tant, i a causa d'aquestes millores, es veuen influenciades la seguretat alimentària i la conservació de la biodiversitat. També, encara que de forma menys perceptible i a petita escala, però existent, hi ha la disminució d'emissions dels gasos que contribueixen a l'efecte hivernacle.

El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020, aprovat per la Comissió Europea mitjançant Decisió d'execució del dia 18 de novembre de 2015, preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, establertes en la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre d'altres mesures, el PDR preveu la submesura 11.2.1, corresponent al pagament pel manteniment de pràctiques i mètodes d'agricultura ecològica. Aquesta convocatòria, tot i estar emparada pel PDR, serà finançada en la seva totalitat per fons de la comunitat autònoma de les Illes Balears amb ingressos provinents de l'impost sobre estades turístiques.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pels reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions pel que fa a la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i s'hi introdueixen disposicions transitòries i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 26 de febrer de 2015 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 assenyala que serà objecte d'ajuda la mesura d'agricultura ecològica i, en concret, la submesura 11.2, referent al pagament pel manteniment del sistema de producció ecològica.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix en el seu article 2a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 27/2009, de 17 d'abril, es va constituir a les Illes Balears el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica, com a corporació de dret públic de base associativa, amb autonomia i capacitat d'obrar pel compliment de les seves funcions de gestió, certificació i control de la producció, l'elaboració, la transformació i la comercialització del producte agrari ecològic i que exerceix les funcions d'única autoritat de control al territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

 

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'Autoritat de gestió, dicto la següent RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2018, de les ajudes destinades al foment de l'agricultura ecològica, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport als agricultors que practiquin l'agricultura ecològica, d'acord amb el que estableixen el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria seran finançades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. En qualsevol cas, la convocatòria de les ajudes establertes a la present resolució queda sotmesa a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per a finançar el compliment de les obligacions generades.

Tercer

Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1. Requisits específics de les persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries de les ajudes previstes en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o les agrupacions sense personalitat jurídica, que abans de dictar-se la proposta de resolució compleixin els requisits següents:

a) Es comprometin a adoptar o mantenir les pràctiques i els mètodes d'agricultura ecològica definits en el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, així com a complir la resta dels compromisos previstos en l'apartat novè d'aquesta Resolució.

b) Que tinguin la condició d'agricultor actiu d'acord amb el capítol I, títol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.

c) Que estiguin inscrites en el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica.

d) Que siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits previstos en el punt 2 d'aquest apartat.

2. Requisits específics de les explotacions

Les explotacions agràries hauran de reunir, en el moment de la proposta de resolució, els requisits següents:

  1. Estar inscrites en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears.
  2. Disposar de les superfícies mínimes següents, en ha, d'algun d'aquests cultius dedicades a l'agricultura ecològica, amb la densitat de plantació mínima indicada:

Herbacis de secà: 2,0.

Herbacis de regadiu: 0,5.

Arròs: 0,25.

Fruiters de secà, olivar i vinya per a vinificació: 1,0.

Fruiters de llavor, de pinyol i cítrics: 0,5.

Hortícoles a l'aire lliure (inclosa la patata) i raïm de taula: 0,25.

Hortícoles sota plàstic: 0,15.

La densitat de plantació mínima en nombre d'arbres/ceps per hectàrea serà la següent:

Oliveres: 60.

Ametllers: 80.

Garrovers, figueres i altres: 30.

Vinya per a vinificació: 2.000.

Fruiters de llavor, de pinyol i cítrics: 200.

Raïm de taula: 600.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun. Tots aquests membres tindran igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que es preveuen en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Els requisits generals i els compromisos establerts en els punts anteriors s'hauran de mantenir durant cinc anys, inclòs el de la sol·licitud, que acabaran el dia 31 de desembre del 2022.

5. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears i en el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) es farà d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

6. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir els requisits previstos en l'article 10 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se li requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, tampoc podran ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Activitat subvencionable

Podran ser objecte de subvenció les actuacions consistents en el cultiu i el manteniment de superfícies durant els anys 2018, 2019 i 2020 d'acord amb la normativa genèrica i específica sobre agricultura ecològica i en els termes previstos en l'article 29 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

 

Cinquè

Import de les ajudes

1. L'ajuda prevista en aquesta Resolució es concedirà per un període de tres anys.

2. Les primes màximes anuals en €/ha aplicables per a cada tipus de cultiu i per hectàrea seran les següents:

     Hortícoles a l'aire lliure: 448,80.

     Hortícoles sota plàstic: 600,00.

     Vinya per a vinificació: 362,40.

     Raïm de taula: 585,00.

     Cítrics: 616,80.

     Fruiters de secà: 171,60.

     Herbacis de secà: 164,40.

     Herbacis de regadiu: 255,60.

     Arròs: 600,00.

     Fruiters de llavor: 537,60.

     Fruiters de pinyol: 610,80.

     Oliveres: 514,80.

3. Les ajudes concedides per hectàrea no superaran en cap cas els imports màxims que s'estableixen en l'annex II del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i que són: 600,00 €/ha/any per a cultius anuals i 900,00 €/ha/any per a cultius perennes especialitzats.

4. En el cas de cultius anuals, i atesa l'obligació d'efectuar la rotació de cultius, l'ajuda es concedirà segons la quantia corresponent al cultiu declarat inicialment. La quantia esmentada tindrà la consideració de quantia màxima anual. En cas de canvi de cultiu, la quantia anual es calcularà en funció del nou tipus de cultiu i s'abonarà l'ajuda pel seu import corresponent; en cas que sigui inferior a l'import inicialment concebut, es modificarà la resolució de concessió amb la reducció corresponent de la quantia assignada inicialment.

5. L'import anual de l'ajuda es determinarà agafant com a base el nombre d'hectàrees compromeses per a cada tipus de cultiu, amb les limitacions següents:

- Fins a 25 ha: 100 % de la prima.

- De més de 25 ha fins a 50 ha: 75 % de la prima.

- De més de 50 ha fins a 75 ha: 50 % de la prima.

- De més de 75 ha fins a 100 ha: 25 % de la prima.

- Més de 100 ha: 0 %.

Sisè

Sol·licitud d'ajuda

1. Les sol·licituds d'ajuda es presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l'exercici 2018 previstes en el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, i en el mateix termini previst en la normativa esmentada.

Aquestes sol·licituds s'han de presentar, correctament emplenades, d'acord amb el model de l'annex I, que figura al web http://www.caib.es, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i s'han de presentar en els registres del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol dels llocs previstos en l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en l'annex citat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex I.

2. Les persones interessades hauran de presentar la sol·licitud esmentada inicial de participació en el règim de l'ajuda i, a més, les successives sol·licituds anuals de pagament que corresponguin, aquestes darreres tal com preveu l'apartat dotzè d'aquesta Resolució.

 

3. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sense perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l'acabament del període esmentat s'acceptaran, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1 % per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que hagi de presentar-se juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a vint-i-cinc dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda al peticionari.

4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de l'interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores establertes en l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i en la resta de normativa d'aplicació.

5. La sol·licitud d'ajuda per al foment de l'agricultura ecològica ha d'adjuntar la documentació següent:

a) En cas de persones físiques:

- Si escau, documentació que acrediti la representació legal, que haurà de ser vigent en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

b) En cas de persones jurídiques:

- NIF de l'entitat.

- Estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.

- Documentació que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud, que haurà de ser vigent en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

c) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia compulsada del NIF de l'agrupació, si en disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia compulsada del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascun d'ells, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits, IBAN) de cada un d'ells.

- Nomenament d'una persona en representació de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balear i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant, del seu representant o dels membres de l'agrupació en cas d'entitats sense personalitat jurídica la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l'obtenció del DNI de la persona sol·licitant o del representants, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o d'inscripció i comprovació de les dades que consten en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears, així com per a l'obtenció de la certificació del Consell Balear de Producció Agrària Ecològica, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

7. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo de bell nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència en què varen ser presentats o, en el seu cas, emesos i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no serà necessari aportar-los novament si els documents exigits han estat incorporats a la base documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, prèvia comprovació de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

 

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran en el web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per a la selecció dels beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució serà el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes per al foment de la producció ecològica objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació prevista en l'apartat segon d'aquesta Resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. Si és necessari notificar la proposta de resolució, es farà mitjançant la seva publicació al web http://www.caib.es cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA. Amb anterioritat a l'emissió d'aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditaran, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda s'hi faran constar el finançament i la mesura del programa de què es tracti.

3. En tot cas, en la resolució de concessió de l'ajuda s'hi farà constar l'acceptació de participació del beneficiari en el programa, com també l'import de l'ajuda concedida per a cada anualitat i el període de compromís assumit.

4. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptats a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'haurà de notificar als sol·licitants. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, el sol·licitant podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions.

6. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat que se'n faci en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà, amb caràcter informatiu, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Novè

Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud d'ajuda, a:

a) Mantenir, sense disminuir-la, la superfície compromesa en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que puguin variar la ubicació o el tipus del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considerarà complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 10 %. El compliment d'aquest compromís es verificarà mitjançant un control administratiu per comparació amb el SIGPAC.

D'acord amb l'article 3 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, les sol·licituds es podran retirar parcialment i la superfície compromesa es podrà reduir de la inicialment aprovada.

En aquest supòsit, el beneficiari haurà de reemborsar, si escau, la part rebuda per la superfície retirada. Quan, per part del FOGAIBA, s'hagi informat al beneficiari de l'existència d'irregularitats en la sol·licitud o s'hagi avisat de la intenció d'efectuar un control de camp, o quan aquest control de camp hagi posat de manifest irregularitats, no es permetrà retirar les parts de la sol·licitud d'ajuda afectada per aquestes irregularitats.

b) Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques de cada cultiu sobre producció ecològica, com ara el Reglament (CE) núm. 834/2007, de 28 de juny de 2007, del Consell, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, així com les normes tècniques específiques sobre agricultura ecològica que per a cada cultiu o grup de cultius s'estableixin per part de la comunitat autònoma de les Illes Balears. El compliment d'aquest compromís es verificarà mitjançant un control administratiu i es justificarà amb la inscripció en el registre d'operadors productors d'agricultura ecològica.

c) Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació específic per a l'agricultura ecològica, en què s'inscriuran les operacions de cultiu i les actuacions realitzades (adob, fitosanitaris, conreu, etc.) a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les, si són del mateix cultiu), amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi hagués. El compliment d'aquest compromís es verificarà mitjançant un control administratiu i es justificarà amb la inscripció en el CBPAE.

d) Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació relacionades amb l'agricultura ecològica. Per això, haurà de justificar l'assistència a algun curs o alguna activitat de formació tècnica relacionats amb la matèria d'un mínim de 25 hores. Aquesta formació l'ha de rebre la persona que té a càrrec la direcció de l'explotació. El compliment d'aquest compromís es verificarà mitjançant un control administratiu per certificació de l'entitat que ha impartit el curs. Aquest compromís es podrà substituir per una titulació en formació agrícola reglada de nivell de formació professional o superior.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per a comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos, com també aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

f) Complir, a la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals establertes en els articles 91, 92, 93, 94 i 95 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

g) Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta Resolució.

2. Així mateix, els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud d'ajuda, a estar inscrits en el registre d'operadors del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) com a titulars de les parcel·les inscrites per tal de justificar que les parcel·les, els usos i la superfície continuen sota certificació de producció ecològica. La comprovació de la inscripció en el CBPAE es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. Aquesta inscripció podrà fer-se efectiva fins al moment abans de dictar-se la proposta de resolució.

3. Els compromisos que componen la línia de base i que els beneficiaris han d'assumir són els següents:

a) Mantenir i actualitzar un quadern d'explotació que inclogui la part I de l'annex III i els elements que indica el punt 3 de l'article 16 del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

b) Disposar d'assessorament tal i com el defineix el Reial decret 1311/2012, esmentat, i en els casos en què aquest ho prevegi.

c) Disposar del carnet d'usuari professional en les condicions i els casos que defineix el Reial decret 1311/2012, esmentat.

d) Complir les normes d'emmagatzematge i rebuig dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableixen els articles 40 i 41 del Reial decret 1311/2012, esmentat.

4. En cas de modificar-se les normes o els requisits obligatoris establerts en l'article 29 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, en els articles 93 i 94 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i en el seu annex II, com també els requisits mínims establerts en la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits pel beneficiari, aquest haurà d'assumir els nous compromisos imposats per la modificació. En cas que l'adaptació als nous compromisos no sigui acceptada pel beneficiari, el compromís s'entendrà com a finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

5. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir la resta que es preveuen en l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

6. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sense perjudici del que estableixen l'apartat dotzè d'aquesta Resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la seva concessió una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedirà al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre i quan el nou titular:

  1. Informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.
  2. Presenti la documentació esmentada en l'apartat 6 d'aquesta Resolució.
  3. Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. Si durant el període d'execució d'un compromís contret com a condició per a la concessió de l'ajuda la persona beneficiària transfereix totalment o parcialment la seva explotació a una altra persona, el compromís o la part del compromís que correspongui a la terra transferida podrà ser assumit pel nou titular durant el període que resti per complir o caducar, d'acord amb el que disposa l'article 47 del Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període durant el qual el compromís fou efectiu.

3. En el cas que el nou titular vulgui sol·licitar el pagament de l'ajuda o assumir el compromís, respectivament, haurà de presentar una instància en el termini de dos mesos des de la cessió o el traspàs, d'acord amb el model de l'annex III, que figura al web http://www.caib.es, degudament emplenat, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), en els registres d'entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol dels llocs previstos en l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

A aquesta instància, que haurà d'estar signada per les parts interessades, s'hi haurà d'adjuntar la documentació indicada en l'apartat sisè, punt 5 d'aquesta Resolució, juntament amb el document acreditatiu de la cessió o el traspàs de l'explotació.

Caldrà subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen en l'annex III citat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.

4. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears, així com en el registre d'operadors del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica, es farà d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

Igualment, la comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social es realitzarà en els termes previstos en el punt 7 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Onzè

Incompliments i renúncies

1. Quant al règim de reduccions i exclusions, serà d'aplicació el que disposa la normativa d'aplicació següent:

- Per sobredeclaració de superfícies: s'aplicarà el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió, d'acord amb l'annex IV d'aquesta Resolució.

- Per incompliment de criteris d'admissibilitat: les reduccions i les exclusions per incompliment dels compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície declarada, tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió i s'aplicaran d'acord amb el que indica l'annex IV d'aquesta Resolució.

- Per incompliment de la condicionalitat: seran d'aplicació les reduccions o les exclusions previstes en l'article 99 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

En cas d'acumulació de reduccions, aquestes s'aplicaran de conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reglament (UE) núm. 640/2014, d'11 de març de 2014, de la Comissió.

2. En cas que la persona beneficiària no pugui assumir els compromisos subscrits per motius de força major o de circumstàncies excepcionals, com les previstes en l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, el pagament corresponent es retirarà proporcionalment pels anys en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional. La retirada només afectarà les parts del compromís per a les quals els costos addicionals o el lucre cessant no s'hagin produït abans que ocorregués la força major o les circumstàncies excepcionals. No s'aplicarà cap retirada en relació amb els criteris d'admissibilitat i la resta d'obligacions, ni s'imposaran sancions administratives.

La persona beneficiària o el seu drethavent notificaran a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

3. En cas que la persona beneficiària no pugui seguir assumint els compromisos subscrits perquè la seva explotació és objecte d'una operació de concentració parcel·lària o d'altres intervencions d'ordenació territorial públiques aprovades per les autoritats competents, s'adoptaran les mesures necessàries per adaptar els compromisos a la nova situació de l'explotació. Si aquesta adaptació resulta impossible, el compromís s'entendrà com a acabat sense que s'exigeixi cap reemborsament pel període de compromís efectiu.

Dotzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. Els beneficiaris hauran de presentar les corresponents sol·licituds anuals de pagament, a excepció de la primera anualitat, corresponent a l'any 2018, que s'entendrà sol·licitada juntament amb la sol·licitud de participació en el règim de l'ajuda.

Aquestes sol·licituds anuals de pagament s'hauran de presentar juntament amb la sol·licitud de les ajudes previstes en el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, en els terminis indicats a aquest efecte, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web http://www.caib.es, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA). Aquestes sol·licituds s'han de presentar en els registres d'entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol dels llocs previstos en l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen en l'annex II citat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.

2. Segons el que estableixen l'article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, i l'article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sense perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l'acabament del període esmentat s'acceptaran, però l'import de l'ajuda es reduirà en un 1 % per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que hagi de presentar-se juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Si aquest retard és superior a vint-i-cinc dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda al peticionari.

3. Si no es presenta la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari perdrà el dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, procedirà la revocació parcial de l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produirà revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts en els anys anteriors; no obstant això, es verificarà el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'aplicaran les sancions corresponents, que es descomptaran d'anys successius, o s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent.

4. Les sol·licituds de pagament corresponents podran adjuntar la documentació acreditativa d'haver participat al llarg del període de durada del compromís en activitats de formació relacionades amb l'agricultura ecològica o d'estar en possessió d'un títol de formació agrícola reglada de nivell FP2 o superior. Durant tot el període de concessió de l'ajuda s'hauran d'haver realitzat un mínim de 25 hores de formació tècnica.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuades les verificacions i els controls corresponents i quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.

6. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions previstes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

 

Tretzè

Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableixen l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i l'article 47.4 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, les obligacions o els compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels casos de força major o de les circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort del beneficiari.

b) Llarga incapacitat professional del beneficiari.

c) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en el qual es va presentar la sol·licitud.

d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument l'explotació.

e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l'explotació.

f) Epizoòtia o malaltia vegetal que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, del beneficiari.

No obstant això anterior, tot quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

2. Tampoc serà procedent el reintegrament de les ajudes rebudes en la resta dels casos que es preveuen en l'article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Catorzè

Compatibilitats

1. Les actuacions objecte de les ajudes previstes en aquesta Resolució només poden combinar-se amb altres compromisos agroambientals quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix l'article 11 del Reglament (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

2. Aquesta ajuda és incompatible amb les ajudes concedides per al foment de la producció integrada i per al foment de l'agricultura ecològica dins el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

Quinzè

Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte pel servei esmentat al web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Setzè

Règim jurídic

Per a tot allò previst en aquesta convocatòria, seran d'aplicació:

- Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics.

- Reglament (CE) núm. 889/2008 de la Comissió, de 5 de setembre de 2008, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.

 

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la Política Agrària Comuna i pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell (article 9 “Agricultor actiu”).

- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640 /2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia (en què es regula la condició d'agricultor actiu).

- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i la reconversió o de suport a la collita en verd de la vinya.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Dissetè

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta Resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears en els termes previstos en aquesta Resolució. En cas contrari, es procedirà a la seva modificació amb la finalitat d'adaptar-la al text aprovat.

Divuitè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i produirà efectes el mateix dia de la seva publicació.

Palma, 30 de gener de 2018

El president del FOGAIBA

Vicenç Vidal Matas

 

ANNEX IV

Foment de l'agricultura ecològica

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada en la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada, i multiplicat per 100, és a dir:

                                    Superfície declarada – Superfície determinada

Sobredeclaració =   ------------------------------------------------------------- x 100

                                               Superfície determinada      

Les reduccions i les exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l'article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, segons s'indica en el quadre adjunt:

La reducció i/o l'exclusió que corresponen en funció del percentatge de sobredeclaració és la següent:

< 3 %: es concedirà l'ajuda per la superfície determinada.

3 % o 2 ha < sobredeclaració ≤ 20 %: es redueix el doble de la diferència en excés per grup de cultiu.

Sobredeclaració > 20 %: no es concedirà cap ajuda per al grup de cultiu.

Sobredeclaració > 50 %: no es concedirà cap ajuda per al grup de cultiu.

El beneficiari quedarà subjecte a una sanció addicional fins a un import igual a la diferència entre la superfície declarada en la sol·licitud de pagament i la superfície determinada. Si l'import no es pot reduir totalment en els tres anys naturals següents a aquell en què s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·larà el saldo romanent.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris d'admissibilitat aquells compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i les exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.

Dins dels criteris d'admissibilitat i els compromisos es poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i que s'han de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100 % de l'ajuda i la seva exclusió i, quan escaigui, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

. Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís secundari (CS): aquell que no s'ajusta a les definicions anteriors.

Els compromisos de la línia d'ajuda de foment de la producció ecològica estan tipificats en el quadre següent:

Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que puguin variar la ubicació o el tipus del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu: CS.

Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques de cada cultiu sobre producció ecològica, com ara el Reglament (CE) núm. 834/2007, de 28 de juny de 2007, del Consell sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, així com les normes tècniques específiques sobre agricultura ecològica que per a cada cultiu o grup de cultius s'estableixin per part de la comunitat autònoma de les Illes Balears: CB.

Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació específic per a l'agricultura ecològica, en què s'inscriuran les operacions de cultiu i les actuacions realitzades (adob, fitosanitaris, conreu, etc.) a cada una de les parcel·les (o grup de parcel·les, en cas de ser del mateix cultiu), amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi ha: CV.

CB: no disposar de quadern d'explotació.

CP: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període anterior als últims tres mesos.

CS: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en els últims tres mesos.

Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació relacionades amb l'agricultura ecològica. Per això, s'haurà de justificar l'assistència a algun curs o alguna activitat de formació tècnica relacionats amb la matèria d'un mínim de 25 hores: CV.

CB: no participar en activitats de formació o fer-ne amb una durada inferior a 10 hores.

CP: participar en activitats de formació d'una durada de més de 10 i menys de 20 hores.

CS: participar en activitats de formació d'una durada de més de 20 hores i menys de 25.

Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per a comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.

Elements que componen la línia de base: CB.

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

            100 % de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

            1r any d'incompliment:

                        1 compromís incomplert: 20 % de l'ajuda.

                        2 o més compromisos incomplerts: 40 % de l'ajuda.

            2n any o més d'incompliment: 40 % de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

            1r any d'incompliment:

                        1 compromís incomplert: 5 % de l'ajuda.

                        2 o més compromisos incomplerts: 10 % de l'ajuda.

            2n any o més d'incompliment: 10 % de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.

En qualsevol cas, serà d'aplicació el que disposen les circulars de coordinació que es dictin per part de l'autoritat de coordinació.