Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 968
Conveni de col·laboració entre l’Escola Balear d’Administració Pública i els ajuntaments de Palma, Calvià, Bunyola, Capdepera i Artà, per a la convocatòria i la gestió del procés selectiu extraordinari per a l'ingrés en el cos de policia local en la categoria de policia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Jaime Tovar Jover, director gerent de l'EBAP, nomenat mitjançant Acord del Consell de Govern de 30 de juny de 2017 (BOIB núm. 80, d'1 de juliol),  en virtut del que disposa l’article 12.5 del Decret 31/2012, de 13 d'abril pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública i l'article 174.1 del Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de les policies locals de les Illes Balears.

Antoni Noguera Ortega, batle de l’Ajuntament de Palma, en nom i representació d’aquest Ajuntament, en virtut del que disposa l’article 15 de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma de Mallorca, i l’article 57 amb relació a l’apartat a de l’article 124 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, d’atribucions del batle en matèria de convenis.

Rafel Fernández Mallol, batle de l’Ajuntament de Capdepera, en nom i representació d’aquest Ajuntament, en virtut de la competència que li atribueixen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985 i del que preveu l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, d’atribucions del batle en matèria de convenis.

Alfonso Rodríguez Badal, batle de l’Ajuntament de Calvià, en nom i representació d’aquest Ajuntament, en virtut de la competència que li atribueixen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985 i del que preveu l'article 21 de la Llei 20/2006, d’atribucions del batle en matèria de convenis.

Andreu Bujosa Bestard, Batle de l’Ajuntament de Bunyola, en nom i representació d’aquest Ajuntament, en virtut de la competència que li atribueixen els apartats b i s de l’article 21 de la Llei 7/1985 i del que preveu l’article 21 de la Llei 20/2006, d’atribucions del Batle en matèria de convenis.

Manuel Galán Massanet, batle de l’Ajuntament d'Artà en nom i representació d’aquest Ajuntament, en virtut de la competència que li atribueixen els apartats b i s de l'article 21 de la Llei 7/1985 i del que preveu l'article 21 de la Llei 20/2006, d’atribucions del batle en matèria de convenis.

Antecedents

1. L’article 148.1.22 de la Constitució espanyola atribueix a les comunitats autònomes la competència respecte a la coordinació i a la resta de facultats en relació amb les policies locals, i l’article 149.1.29 del text esmentat disposa que l’Estat té la competència exclusiva sobre la matèria de seguretat pública, sense perjudici de la possibilitat de creació de policies per les comunitats autònomes en la forma que estableixin els respectius Estatuts, en el marc del que disposa una llei orgànica.

2. L’article 30.19 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears reserva a la comunitat autònoma de les Illes Balears la coordinació i altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes que estableixi una llei orgànica.

3. L’article 10.1 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, regula les funcions de coordinació entre les quals  s’inclou la funció  que preveu la lletra b:

La fixació de les bases i els criteris uniformes per a la formació, la selecció, la promoció i la mobilitat del personal de les policies locals, incloent-hi els nivells educatius exigibles per a cada categoria professional.

4. L’article 12 de la Llei 4/2013, disposa que les funcions en matèria de coordinació de les policies locals les ha d'exercitar la conselleria competent en la matèria. D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aquesta competència correspon a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques.

5. Els ajuntaments que subscriuen el conveni tenen competències en matèria de policia local, d’acord amb el que determina l'apartat f de l’article 25.2. de la Llei 7/1985 i l'apartat  j de l’article 29.2. de La Llei 20/2006; i, pel que fa a l'Ajuntament de Palma, els capítols VI i XV del títol VII de la Llei 23/2006.

6. L'article 30.1 de la Llei 4/2013, disposa que correspon als ajuntaments la competència per a la selecció de nou ingrés, la promoció i la mobilitat del personal dels cossos de policia local i dels policies en els ajuntaments que no hagin constituït cos de policia local, d'acord amb les previsions de les respectives ofertes anuals d'ocupació pública.

7.El Decret llei 1/2017, de 13 de gener, de modificació de la Llei 20/2006, i de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i de mesures en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, inclou la disposició transitòria primera,  la qual  regula el procediment extraordinari d’accés a les plantilles de les policies locals de les Illes Balears, amb l’objectiu de facilitar el trànsit en el canvi de model policial que el Govern de les Illes Balears pretén dur a terme mitjançant la modificació de la Llei 4/2013, i reduir a la mínima expressió el nombre de policies locals interins a les Illes Balears, per donar estabilitat a les plantilles de les policies locals amb la implantació del nou model policial esmentat. Aquesta disposició estableix que en el termini de tres anys comptadors des que entri en vigor el Decret llei, els ajuntaments de les Illes Balears que tenguin places de la categoria de policia local vacants,  dotades pressupostàriament i ocupades per personal funcionari interí,  poden proveir aquestes places pel sistema de concurs oposició, d’acord amb els requisits prevists en la normativa aplicable en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i amb el que estableix aquesta disposició transitòria, i sempre  dins dels límits de les normes legals aplicables a l’oferta pública d’ocupació corresponent.

8. La Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressuposts generals de l’Estat per a l’exercici 2017 (BOE núm. 153, de 28 de juny), disposa, en l'article 19.1.6, que per a la Policia Local es podrà disposar d'una taxa de reposició addicional per a l’estabilització de l'ocupació temporal que inclourà fins al 90 per cent de les places que, estant dotades pressupostàriament, hagin estat ocupades de forma temporal i ininterrompuda almenys en els tres anys anteriors al 31 de desembre del 2016. L'articulació d'aquests processos selectius que, en tot cas, han de garantir el compliment dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat,  poden ser objecte de negociació en cadascun dels àmbits territorials de l'Administració General de l'Estat, comunitats autònomes i entitats locals, i podran articular-se mesures que possibilitin una coordinació entre les diferents administracions en el seu desenvolupament.

9. L'article 5.2 del Decret 31/2012, estableix com a funcions de l’EBAP, entre d’altres, “preparar, coordinar i executar els processos de selecció de personal i de promoció interna, com també els procediments de provisió de llocs de treball de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de la resta d’administracions del seu àmbit territorial”.

10. L'article 30.3 de la Llei 4/2013 disposa que els ajuntaments poden encomanar al Govern de les Illes Balears la convocatòria i la realització dels processos selectius.

En desplegament del precepte esmentat, l’article 174.1 del Decret 28/2015, estableix que, mitjançant un conveni de col·laboració, els ajuntaments de les Illes Balears poden encomanar a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant l’Escola Balear d’Administració Pública, la realització dels processos selectius dels funcionaris dels cossos de policia local pel sistema de torn lliure, sempre que també deleguin la competència per adoptar les resolucions necessàries per dur a terme el procés selectiu.

11. D'altra banda, l'article 58 de la Llei 20/2006, disposa que:

En el marc de la normativa vigent i respectant la voluntat de les entitats afectades, per raons d'eficàcia, eficiència i economia,  i per tal de prestar un millor servei a la ciutadania, l'administració autonòmica de les Illes Balears, els consells, els ajuntaments i la resta d'entitats locals de les Illes poden transferir-se i delegar, entre si, competències i encomanar la gestió ordinària dels serveis, sempre amb respecte als àmbits competencials respectius.

12. Per Acord de la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma de  2 de novembre de 2017 s'aprova l'oferta d'ocupació pública de 96 places del cos de policia local, corresponents a la taxa addicional per estabilització al sector de la policia local (BOIB núm 140, de  16 de novembre).

13. Per resolució de batlia de l'Ajuntament de Capdepera de  22 de setembre de 2017 s'aprova l'oferta d'ocupació pública de 9 places del cos de policia local, corresponents a la taxa addicional per estabilització al sector de la policia local (BOIB núm 119, de  28 de setembre).

14. Per Decret de Batlia de l'Ajuntament de Calvià de 5 d'octubre de 2017 s'aprova l'oferta d'ocupació pública de 51 places del cos de policia local,  corresponents a la taxa addicional per estabilització al sector de la policia local (BOIB núm. 124, de 10 d'octubre).

15. Per Acord de Ple de l’Ajuntament de Bunyola de 7 de setembre de 2017 s’aprova l’oferta pública de 3 places del cos de Policia Local,  corresponents a la taxa addicional per estabilització al sector de la policia local  (BOIB núm 131, de 26 d'octubre).

16. Per Acord de la Junta de Govern Local de l'Ajuntament d'Artà de 13 de setembre de 2017 s'aprova l'oferta d'ocupació pública de 3 places del cos de policia local corresponents a la taxa addicional per estabilització al sector de la policia local (BOIB núm. 116, de 21 de setembre).

Totes les parts es reconeixen la capacitat legal necessària per subscriure aquest conveni, d'acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte del conveni

L'objecte d'aquest conveni és l'encomana a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant l'Escola Balear d'Administració Pública, per part dels Ajuntaments de Palma, Capdepera, Calvià, Bunyola i Artà de la convocatòria, l'aprovació de les bases i la gestió del procés selectiu extraordinari que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017, per a la cobertura de places de la categoria de policia.

En concret, aquesta encomana es realitza a l'empara de l'article 30.3 de la Llei 4/2013 i de l'article 174.1 del Decret 28/2015, per a la cobertura de les places de la categoria de policia, corresponents a la taxa addicional per a l'estabilització de l'ocupació temporal, en les condicions  que preveu l'article 19.6 de la Llei 3/2017, incloses en l'oferta d'ocupació pública de l'any 2017 i, si escau, de les places de la categoria de policia, corresponents a la taxa de reposició que preveu l'article 19.2 c de la Llei 3/2017, corresponents a les ofertes d'ocupació pública d'anys anteriors, sempre respectant el límit que estableix l'article 70.1 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, (TREBEP), que compleixen amb els requisits  que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017.

El procés selectiu extraordinari que preveu aquest conveni  s'ha de dur a terme mitjançant el sistema de concurs oposició.

L'encomana inclou la delegació de les competències per tal d'adoptar les resolucions necessàries per dur a terme la convocatòria i aprovar-ne les bases i el procés selectiu, sense que suposi l'alteració de la titularitat de la competència atribuïda a cada Ajuntament.  

2. Procediment unificat

Amb l’objectiu de facilitar el trànsit en el canvi de model policial i l'estabilitat de les plantilles de policia local, es  poden formalitzar convenis de col·laboració per dur a terme el procediment extraordinari que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017 , amb aquells ajuntaments de les Illes Balears que hi estiguin interessats. També es poden realitzar la convocatòria i les proves selectives de forma conjunta, amb un o varis ajuntaments amb expressió de les places convocades per  cadascun.

3. Contingut de la delegació i obligacions de les parts

1. L'encomana a la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques mitjançant l'Escola Balear d'Administració Pública, compren, a títol enunciatiu, les funcions següents, les quals són objecte de delegació de competència per part dels ajuntaments:

a)  Convocar les places de la categoria de policia de la taxa addicional per a l'estabilització, corresponents a l'oferta d'ocupació pública aprovada pels ajuntaments que subscriuen aquest conveni l'any 2017, i de la taxa de reposició corresponent als anys anteriors, amb el límit que estableix l'article 70.1 del TREBEP i que compleixen amb els requisits que estableix la disposició transitòria primera del Decret Llei  1/2017.

b)  Aprovar i publicar les bases, que  es consensuaran entre els membres signants d'aquest conveni.

c)  Realitzar i aprovar tots els actes materials i jurídics integrants del procediment extraordinari segons les bases de la convocatòria, la disposició transitòria primera del Decret Llei 1/2017 i la resta de normes sobre policies locals i funció pública aplicables. Aquests actes  són, com a mínim, els següents:

Recepcionar i gestionar les sol·licituds de participació i la documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits en la convocatòria, així com el cobrament de les taxes previstes en la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Elaborar les resolucions de les llistes, tant provisionals com definitives, de persones admeses i excloses

Gestionar l'operativa necessària per al desenvolupament material dels exercicis i de la fase de concurs.

Notificar i publicar els actes administratius i les resolucions relacionades amb el procés selectiu.

Determinar la composició del Tribunal qualificador, nomenar-ne els membres i resoldre les possibles recusacions.

Proposar l'adjudicació de destins als aspirants que superin l'oposició una vegada realitzada la fase de concurs per al seu nomenament per l'Ajuntament  com a funcionaris en pràctiques.

 La resta d'actuacions que resultin necessàries per al normal funcionament del procés selectiu, incloses les resolucions de reclamacions i recursos potestatius de reposició que, si s'escau,  es presentin i que derivin del procés selectiu, amb la col·laboració jurídica de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears.

2. Atesa la unificació del procés amb altres ajuntaments es podrà realitzar una convocatòria conjunta amb bases comunes. L’EBAP pot unificar la convocatòria en un sol procés selectiu vàlid per a tots els ajuntaments interessats i amb un únic tribunal.

3. Els Ajuntaments de Palma, Capdepera, Calvià, Bunyola i Artà en relació  amb el procés selectiu extraordinari, assumeixen els següents compromisos:

a) Aprovar l'oferta d'ocupació pública de l'any 2017, que  ha d'incloure les places de la categoria de policia amb els límits i les condicions de la taxa addicional per a l'estabilització de l'ocupació que estableix la Llei 3/2017.

b) Incorporar al procés selectiu extraordinari les places de la categoria policia local derivades de la taxa addicional per a l'estabilització de l'ocupació que estableix la Llei 3/2017 i, si escau, de les places de la categoria de policia derivades de la taxa de reposició que estableix la Llei 3/2017, corresponents a ofertes d'ocupació pública d'anys anteriors, amb el límit que estableix l'article 70.1 del TREBEP i que compleixin amb els requisits que estableix la disposició transitòria primera del Decret llei 1/2017.

c) Elaborar el tema corresponent a la segona fase de la prova de coneixement que regula l'annex 1 del Decret llei 1/2017, relatiu al  terme municipal i a les ordenances municipals dels ajuntaments.

d) Col·laborar amb els recursos humans consensuats que requereix l'execució del procés selectiu.

e) Efectuar el nomenament com a funcionari en pràctiques de l'Ajuntament, una vegada conclosa la fase de proves selectives i publicada l'adjudicació definitiva de les places que són objecte del procés extraordinari.

f) Emetre l'informe motivat sobre el desenvolupament del període de practiques i  enviar-lo al tribunal qualificador per tal que el valori, en els termes que estableix el Decret 28/2015.

g) Realitzar el nomenament com a funcionari o funcionaria de carrera de l'Ajuntament quan  s'hagin efectuat les pràctiques i aquestes s'hagin superat.

4. Grup de treball

A l'efecte de determinar les bases que han de regir la convocatòria, i  han d'articular el procediment de selecció i la seva execució, s'ha de constituir un grup de feina integrat per representants de l'EBAP i de cada Ajuntament .

5. Comissi´o de seguiment, vigilància i control

Amb la finalitat d'assegurar una correcta aplicació del Conveni es crea una comissió de seguiment, integrada per dos membres designats per l'EBAP, un dels quals  n'exerceix la presidència, i un membre designat per cada Ajuntament. Aquesta comissió és l'encarregada de resoldre els dubtes que sorgeixin en la  interpretació del Conveni, de solucionar les possibles discrepàncies que puguin sobrevenir en  l'execució de conformitat amb el que preveu l'article 49 f de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, de revisar l'evolució del conveni i, si escau, d'elaborar les propostes per  millorar-lo. Aquesta Comissió s'ha de reunir cada vegada que ho requereixi  alguna de les parts signatàries.

6. Termini de vigència del Conveni

El termini de vigència del conveni  és de dos anys des del dia de la seva signatura. En el cas que no hagin finalitzat les actuacions contingudes en la delegació en aquest termini,  es  pot prorrogar per acord unànime dels signants amb el límit que estableix l'article 49.2 de la Llei 40/2015.

7. Modificació del Conveni

Qualsevol de les parts signatàries pot proposar la revisió del Conveni per tal d'introduir les modificacions pertinents. La modificació del contingut del Conveni  requereix l'acord unànime dels signats.

En cas que es produeixi la revisió de les clàusules, els canvis corresponents s'han d'incorporar al Conveni, mitjançant Addenda, subscrita per les parts.

8. Règim econòmic

Per sufragar les despeses derivades del procés selectiu unificat l'EBAP destinarà una quantia màxima de 58.596,70 €, distribuïts de la manera següent:

Any 2018 un import màxim de 55.239,95 €, amb càrrec a la partida pressupostària 78101.121G01.64000.00 dels pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, sempre que existeixi crèdit adequat i suficient.

Any 2019 un import màxim de 3.356,75 €, amb càrrec a la partida pressupostària 78101.121G01.64000.00 dels pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019, sempre que existeixi crèdit adequat i suficient.

Les despeses d'acord amb la normativa economicofinancera de l'Administració de la Comunitat Autònoma de las Illes Balears.

Un cop executades les actuacions descrites  en la clàusula tercera d’aquest conveni, l’Escola Balear d’Administració Pública  ha de certificar el cost real de les despeses executades, i ha d'imputar-les a cada Ajuntament de forma proporcional al número de places  oferides per cada un amb els imports màxims següents:

Amb càrrec a l'Ajuntament de Palma un import màxim de 34.723,98 €.

Amb càrrec a l'Ajuntament de Calvià un import màxim de 18.447,11 €.

Amb càrrec a l'Ajuntament de Capdepera un import màxim de 3.255,37 €.

Amb càrrec a l'Ajuntament d'Artà un import màxim de 1.085,12 €.

Amb càrrec a l'Ajuntament de Bunyola un import màxim de 1.085,12 €.

Els Ajuntaments  han d'abonar la part proporcional de les despeses imputades a l'EBAP en el termini màxim de 3 mesos des de la seva certificació.

9. Règim jurídic del Conveni

El present Conveni es regeix per les disposicions següents:

Articles 8 i 47 al 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Article 20 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 58 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Article 30 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

Article 174 del Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de les policies locals de les Illes Balears.

Capítols VI i XV del títol VII de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma de Mallorca.

10. Resolució de conflictes

Mitjançant la signatura del present Conveni, les parts es comprometen a resoldre de mutu acord les incidències que puguin sorgir en el seu compliment mitjançant la Comissió de seguiment, vigilància i control  que preveu la clàusula cinquena d'acord amb el que disposa l'article 49 f de la Llei 40/2015.

Les qüestions litigioses que puguin sorgir entre les parts durant el desenvolupament i execució del present Conveni que no puguin ser resoltes per la Comissió de seguiment, vigilància i control, es sotmetran al coneixement i competència de l'Ordre Jurisdiccional contenciós-administratiu d'acord amb el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Com a  prova de conformitat, signam aquest Conveni en sis exemplars.

 

Palma, 18  desembre de 2017

Per l'Escola Balear d'Administració Pública

Per l'Ajuntament de Palma

Jaime Tovar Jover

Antoni Noguera Ortega

Per l'Ajuntament d'Artà

Per l'Ajuntament de Bunyola

Manuel Galán Massanet

Andreu Bujosa Bestard

Per l'Ajuntament de Calvià

Per l'Ajuntament de Capdepera

Alfonso Rodríguez Badal

Rafel Fernández Mallol