Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 922
Aprovació definitiva de l'Ordenança reguladora de l'ocupació de via pública amb terrasses i altres instal·lacions
ANUNCI D’ACORD DEL PLE DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA D’APROVACIÓ DEFINITIVA DE L’ORDENANÇA REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA AMB TERRASSES I ALTRES INSTAL·LACIONS.
El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària de 22 de desembre de 2017 acordà la aprovació definitiva de l’Ordenança reguladora de l’ocupació de via pública amb terrasses i altres instal·lacions. El text aprovat definitivament és el següent:
PRIMER.- Acceptar les propostes de millora presentades per l’Institut Balear de la Dona pel que fa a impacte de gènere en el llenguatge del reglament, les quals no alteren el fons del document, i incorporar-les d’ofici a la redacció de l’Ordenança reguladora de l’ocupació de la via pública amb terrasses i altres instal·lacions.
SEGON.- APROVAR AMB CARÀCTER DEFINITIU la redacció final del text de l’Ordenança reguladora de l’ocupació de via pública amb terrasses i altres instal·lacions, segons acord de Ple d’aprovació inicial de 27 d’octubre de 2017 i tenint en compte les modificacions abans esmentades referents a l’informe preceptiu d’impacte de gènere elaborat per l’Institut Balear de la Dona i les propostes fetes pels diferents partits integrants d’aquest Ple i procedir a la publicació íntegra al BOIB, al tauler d’anuncis i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera, als efectes de la seva entrada en vigor, tot de conformitat amb el text refós de la Llei d’hisendes locals i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Ordenança reguladora de l’ocupació de la via pública amb terrasses i altres instal·lacions
Índex
Exposició de motius
Capítol I
Objecte i àmbit d’aplicació
Article1 Objecte i àmbit d’aplicació
Capítol II
Autoritzacions
Article 2 Naturalesa de les autoritzacions
Article 3 Característiques de les autoritzacions
Article 4 Discrecionalitat
Article 5 Revocació d’autoritzacions
Article 6 Denegació d’autoritzacions
Article 7 Del silenci administratiu
Article 8 Deure exhibició d’autoritzacions
Article 9 Responsabilitats
Capítol III
Sol·licitud d’autoritzacions
Article 10 Sol·licitud d’autorització inicial
Article 11 Període d’ocupació i renovació
Article 12 Taxes
Capítol IV
Normes generals de les autoritzacions
Article 13 Prohibicions
Article 14 Horaris
Article 15 Zones d’ocupació
Article 16 Places
Article 17 Zones lliures d’ocupació
Article 18 Neteja, higiene i ornament
Article 19 Protecció de l’arbrat i el mobiliari urbà
Capítol V
Mobiliari autoritzable
Article 20 Tendals
Article 21 Estructures ancorades al paviment
Article 22 Para-sols i ombrel·les.
Article 23 Expositors en la via pública
Article 24 Taules i cadires
Article 25 Rètols
Article 26 Altres elements a instal·lar
Capítol VI
Règim disciplinari
Article 27 Procediment sancionador
Article 28 Infraccions
Article 29 Sancions
Article 30 Prescripció
Article 31 Protecció de la legalitat i execució subsidiària
Article 32 Desmuntatge i retirada de terrasses o elements no autoritzats, o instal·lats excedint les condicions de l’autorització.
Capítol VII
Ocupacions temporals
Article 33 Ocupacions temporals
Capítol VIII
Disposicions
Disposició transitòria
Disposició derogatòria
Disposició final primera
Disposició final segona
Ordenança reguladora de la ocupació de la via publica amb terrasses i altres instal·lacions
Exposició de motius
Amb l’aprovació de la nova Ordenança municipal reguladora de l’ocupació de la via pública, es pretén harmonitzar de manera equànime l’interès privat dels empresaris, restauradors i hostalers en la seva utilització dels espais de domini i ús públic per a exercir la seva activitat particular, amb l’interès públic de vetllar pel compliment de les normes reguladores de la convivència en societat, de forma que l’ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals dels ciutadans, els quals sempre prevaldran sobre els particulars. També té per finalitat que quan s’autoritzi una ocupació, aquesta tengui la mínima incidència sobre l’ús comú general de la via pública per part dels ciutadans, i sigui raonable, equitativa, respectuosa i compatible amb el dret al descans i al lliure trànsit dels usuaris i, especialment, el dels col·lectius amb mobilitat reduïda. Igualment es pretén adaptar l’Ordenança a una Formentera que canvia ràpidament i facilitar als propietaris dels locals la sol·licitud d’ocupació per tal d’agilitzar el procés d’autorització.
La present Ordenança es redacta a l’empara de les competències del Consell Insular de Formentera en matèria de béns de domini públic, per donar compliment al mandat de la Directiva Europea 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell de 12/12/2006, relativa als serveis al mercat interior, a la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, i altra legislació estatal i autonòmica d’adaptació a l’esmentada directiva
La competència municipal en la matèria es troba recollida a la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, en el Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local, el Reial decret 2.568/1986, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, la Llei 6/2001, d’11 d’abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Capítol I
Objecte i àmbit d’aplicació
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
1.1 L’objecte d’aquesta Ordenança és regular l’aprofitament de terrenys de domini públic municipal per bars, cafeteries, restaurants i altres tipus d’establiments, així com qualssevol altres tipus d’ocupació que constitueixin un aprofitament privatiu de l’espai de domini i ús públic compatibilitzant-la amb l’ús comú general dels ciutadans.
1.2 La present Ordenança es refereix, no només a les instal·lacions en els espais d’ús i domini públics, sinó que és extensiva a tots els espais lliures, oberts sense restriccions a l’ús públic, independentment de la titularitat registral, com poden ser carrers particulars. En aquest últim cas, els titulars no hauran de pagar al Consell Insular de Formentera pel concepte d’ocupació de via pública, al no ser aquest espai de titularitat municipal.
1.3 En el mateix sentit, la present Ordenança no serà aplicable en aquells casos en què les ocupacions de via pública es trobin integrades i formin part d’un establiment subjecte a llicència d’obertura de l’activitat. En aquest últim cas, les terrasses que en estar situades en espais de titularitat i ús privat es regiran per les condicions que es fixin en la corresponent llicència d’obertura. El caràcter d’ús privat dels espais haurà de quedar clarament delimitat per elements permanents d’obra que impedeixin o restringeixin el lliure ús públic.
Capítol II
Autoritzacions
Article 2
Naturalesa de les autoritzacions
2.1 L’atorgament de qualsevol autorització que habiliti per a l’ocupació en els termes de l’article 1 de la present ordenança constitueix una decisió discrecional del Consell Insular de Formentera, que comporta per al seu titular la facultat d’exercir un ús especial de l’espai públic.
2.2 Les autoritzacions s’atorgaran en tant l’ocupació sigui compatible amb els interessos generals, compatibilitat que, en el marc de l’establert en aquesta Ordenança, es valorarà en cada cas segons les circumstàncies generals i específiques que es presentin. A aquest efecte, en tot cas es tendran en compte els següents valors i criteris:
a) Preferència de l’ús comú general, en particular del trànsit per als vianants, havent de garantir-se que les terrasses no minvin la indispensable seguretat, comoditat, fluïdesa i accessibilitat per a tots els usuaris.
b) Garantia de la seguretat vial i de la fluïdesa del trànsit i la circulació de tot tipus de vehicles.
c) Protecció de la seguretat ciutadana i de la tranquil·litat pública, especialment contra la contaminació acústica.
d) Preservació de l’arbrat i vegetació, del paisatge urbà i dels ambients i condicions estètiques dels llocs i edificis.
e) Protecció de l’ús i dels drets i interessos dels usuaris dels edificis confrontants.
f) Garantia del funcionament dels serveis públics, especialment els de emergència.
2.3 Es denegarà en tot cas l’autorització quan així procedeixi en virtut de qualsevol norma sectorial. Especialment, es denegarà quan tal ús estigui prohibit pels instruments de planejament urbanístic que resultin d’aplicació o quan així procedeixi conforme al que es disposa en la legislació sobre accessibilitat i contaminació acústica.
2.4 L’òrgan competent podrà ordenar la retirada dels referits elements en els supòsits en què aquests no respectin els criteris del Consell Insular de Formentera i de la legislació actual o que originin dificultat en el trànsit de vehicles o persones tenint en compte especialment aquelles amb mobilitat reduïda.
Article 3
Característiques de les autoritzacions
3.1 L’expedició d’autoritzacions d’ocupació de la via pública a les quals es refereix la present ordenança, així com les seves pròrrogues, correspon a l’òrgan municipal competent amb un previ informe dels serveis responsables de l’àrea del Consell Insular de Formentera.
3.2 Per raons d’ordre públic, alteracions per trànsit, o per compatibilitzar l’ús de la terrassa amb altres autoritzacions d’ocupació de la via pública, i també en el cas de festes, fires, o congressos, els Serveis Tècnics del Consell Insular de Formentera, amb la col·laboració, si s’escau, dels agents de la Policia Local, podran modificar les condicions d’ús temporalment o definitivament i ordenar la retirada immediata d’aquells elements que dificultin o entorpeixin el desenvolupament de l’activitat. En cap d’aquests casos es generarà dret per als afectats a indemnització o cap compensació.
3.3 Les autoritzacions es concediran deixant fora de perill el dret de propietat i sense perjudici del dret de tercers, exercint-se l’activitat a risc i perill dels interessats. No podrà ser arrendada ni cedida, ni directa ni indirectament, en tot o en part.
3.4 Amb l’expedició de les autoritzacions es podrà establir la garantia a prestar, si escau, per respondre dels danys i perjudicis causats a la zona d’ocupació.
3.5 L’autorització que s’atorgui serà transmissible conjuntament amb la de l’establiment, excepte renúncia expressa del nou titular. La transmissió facultarà al nou titular per prosseguir, durant la resta de la vigència de l’autorització, amb l’explotació de la instal·lació en idèntiques condicions en les quals es venia exercint.
Article 4
Discrecionalitat
4.1 L’atorgament de l’autorització d’ocupació de via pública s’adoptarà en base a la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb l’aplicació dels criteris anàlegs previstos a la present ordenança, que puguin afectar a una zona o a una activitat, en funció d’unes circumstàncies existents col·lectives o particulars.
4.2 S’aplicaran criteris en defensa de l’ús comú general del domini públic, i prevaldran sempre els interessos generals sobre els particulars, sota els principis bàsics de legalitat, universalitat, i igualtat de forma que l’ocupació de via pública es realitzi amb la menor interferència amb els interessos generals.
Article 5
Revocació
5.1 El Consell Insular de Formentera es reserva el dret de revocar les autoritzacions d’ocupació, de suspendre-les, de limitar-les o de reduir-les en qualsevol moment per la concurrència de causes d’interès general, sense dret per als afectats a indemnització o cap compensació. A aquest efecte, en tot cas, es tendran en compte els següents criteris:
1. Per falsedat o ocultació de dades facilitades en sol·licitar la llicència.
2. Per incompliment de les dates d’obertura i de tancament de l’establiment entre el 15 de maig i el 15 d’octubre.
3. Per extralimitació o incompliment manifest i acreditat de les condicions per un mínim de dues vegades.
4. Per producció de molèsties a tercers acreditades degudament.
5. Per la realització o facilitació de la comissió d’activitats il·legals, prohibides o no permeses en la via pública.
6. Per desacatament als agents de l’autoritat o zeladors en l’exercici de les seves funcions.
7. Quan es realitzi una activitat diferent a l’autoritzada.
8. Quan els elements instal·lats ocupant la via pública, no compleixin amb les prescripcions d’aquesta ordenança.
9. En cas de pèrdua de vigència de la llicència de funcionament de l’activitat.
10. Per concórrer qualssevol de les causes de denegació previstes en aquesta ordenança.
11. Per excessiva ocupació de la via pública acreditada a l’expedient corresponent.
12. Per l’incompliment de l’horari autoritzat per a l’ocupació de la via pública.
13. Per no haver comunicat qualsevol circumstància modificativa del títol habilitant de l’activitat de l’establiment.
14. Per l’incompliment de l’obligació de pagar les taxes associades a l’autorització d’ocupació de via pública
15. Davant circumstàncies imprevistes o sobrevingudes d’obres o urbanització, o d’implantació, supressió o modificació de serveis públics, el Consell Insular de Formentera mitjançant resolució motivada, podrà revocar l’autorització concedida.
5.2 La revocació de l’autorització implicarà la impossibilitat de gaudir d’ocupació de via pública l’any en curs. En el cas del punt 5.1.2 referent a l’incompliment de la data de tancament a partir del 15 d’octubre, la revocació s’aplicaria l’any següent. Tot això sense perjudici de l’inici del corresponent expedient sancionador.
Article 6
Denegació
Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels següents motius:
1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present ordenança.
2. Per no estar al corrent de pagaments amb el Consell Insular de Formentera.
3. Per no complir els requisits legals exigits per a l’exercici de l’activitat en qüestió.
4. En les ocupacions realitzades per vinculació a llicències d’activitat, com les taules i cadires de bars, restaurants i cafeteries i les mercaderies, quan no es disposi de la llicència municipal d’obertura i de funcionament de l’activitat o no s’hagi presentat la declaració responsable d’inici i exercici d’activitat permanent.
5. Quan la persona sol·licitant no sigui la titular de la llicència municipal de funcionament de l’activitat o de la declaració responsable d’inici i exercici d’activitat permanent.
6. Quan s’interfereixi o es pugui interferir en el trànsit habitual dels vianants o de vehicles d’acord amb l’informe previ dels serveis tècnics o d’inspecció del Consell, així com de la Policia.
7. Per sol·licitar una ocupació de la via pública excessiva.
8. Quan amb l’atorgament de l’autorització d’ocupació de via pública es superi l’aforament del local.
9. Quan pugui interferir les entrades del local propi o aliè o d’habitatges veïns.
10. Quan pugui interferir l’ús del mobiliari o dels equipaments públics.
11. Per l’existència de sancions fermes per infraccions greus o molt greus de l’Ordenança municipal per a la protecció del medi ambient contra la contaminació per sorolls i vibracions, o informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, molèsties o d’altre tipus que afectin al lloc o a l’activitat a la qual es vincula la llicència.
12. Quan s’hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbrat, instal·lacions, cablejats, faroles i altres elements del mobiliari urbà, i no hagin estat satisfactòriament reparats ni s’hagin adoptat les mesures convenients per evitar la seva repetició.
13. Quan se sol·liciti una ampliació del nombre d’elements a la via pública i produeixin molèsties degudament acreditades a veïns o vianants.
14. Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.
15. Quan en el lloc sol·licitat hi hagi una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit dels vianants o l’ús comú general.
16. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.
17. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l’activitat pugui afectar la integritat física de les persones.
18. Quan coincideixi amb activitats on es prevegi significativa afluència.
19. Quan hi hagi informes tècnics que ho desaconsellin.
20. Quan hi hagi informes policials que ho desaconsellin.
21. Quan no es garanteixi un període mínim d’obertura entre el 15 de maig i el 15 d’octubre.
Article 7
Del silenci administratiu
Les sol·licituds no resoltes expressament en el termini de dos mesos des de la presentació, s’entendran denegades.
Article 8
Deure d’exhibició d’autoritzacions
El document acreditatiu de l’autorització en original o fotocòpia degudament compulsada, en el qual es reflecteixi la instal·lació autoritzada, haurà de trobar-se en el local i es mostrarà al Servei d’Inspecció o a la Policia quan aquests el requereixin.
Article 9
Responsabilitats
9.1 En cas que l’ocupació de via pública no estigui emparada per llicència, es consideren responsables les persones que hagin intervingut, s’hagin beneficiat i/o siguin les persones promotores de l’activitat amb ocupació.
9.2 La persona titular d’una autorització d’ocupació de via pública assumirà qualsevol responsabilitat que pugui derivar-se d’això, a l’efecte del que disposi la cobertura de l’oportuna pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil per import suficient.
9.3 Per a la pràctica de notificacions, el Consell es reserva la facultat de fer-ho, a més del lloc que indiqui en la sol·licitud, en el lloc de l’activitat, al seu domicili, o al correu electrònic indicat per la persona sol·licitant o en qualsevol altre lloc on sigui possible localitzar-la.
Capítol III
Sol·licitud d’autoritzacions
Article 10
Sol·licitud d’autorització inicial
10.1 Les sol·licituds hauran de presentar-se amb una antelació mínima d’un mes a la data estimada per a l’inici de la instal·lació i funcionament de l’ocupació de via pública i aniran acompanyades dels següents documents per a la seva admissió a tràmit:
1. Sol·licitud d’autorització d’ocupació de via pública que figura com a annex I, on consta entre d’altres aspectes declaració responsable sobre el següent:
- Declaració de tenir títol habilitant per a l’exercici de l’activitat
- Declaració d’estar al corrent de pagaments amb el Consell
- Declaració sobre període d’obertura de l’establiment
2. Memòria justificativa de la instal·lació en relació amb l’entorn en el qual pretén situar-se on s’haurà d’especificar:
- Plànol expressiu on consti:
- L’espai que es sol·licita ocupar
- Els metres lineals de façana de l’establiment
- L’amplada del carrer, vorera o lloc a instal·lar la ocupació, ubicació de tots els accessos a habitatges o locals confrontats, amb indicació de les seves dimensions
- Els elements que es pretenen instal·lar, acompanyats de fotografies
- Els elements de mobiliari urbà existents (arbres, bancs, senyals, etc.)
- S’haurà d’acompanyar informe fotogràfic de la façana del local indicant la zona on es pretenen instal·lar els elements de l’ocupació.
3. Qualsevol altre document que els Serveis Tècnics o d’Inspecció del Consell Insular de Formentera, o per l’interessat, estimin idoni per acreditar la concurrència de raons d’interès general.
10.2 Quan es pretengui l’atorgament d’una autorització per a establiment principal que vagi a disposar d’ocupació de via pública, es podran tramitar conjuntament ambdues autoritzacions encara que l’autorització final es farà en resolucions separades.
Article 11
Períodes d’ocupació i renovació
L’autorització tendrà validesa, des de l’adjudicació de l’ocupació fins al 31 de desembre i s’entendran renovades automàticament amb abonament previ de la taxa corresponent, si no es produeix cap declaració en sentit contrari.
No s’atorgaran autoritzacions d’ocupacions de via pública a locals que no garanteixin un període mínim d’obertura entre el 15 de maig i el 15 d’octubre.
Article 12
Taxes
Les autoritzacions d’ocupació de via pública estan subjectes al pagament de las taxes previstes a l’ordenança fiscal corresponent.
Capítol IV
Normes generals de les autoritzacions
Article 13
Prohibicions
13.1 Queda prohibida l’expedició i consumició de productes diferents als oferts per l’establiment del qual depenen.
13.2 No es permetrà la instal·lació de mostradors o altres elements per al servei de la terrassa, que haurà de ser atesa des del propi establiment.
13.3 Queda prohibida la venda directa al públic per finestra.
13.4 Queda prohibida l’ocupació de la via publica amb maquines expenedores de begudes, alimentació o uns altres, maquines d’atzar, petites atraccions infantils, expositors, elements de distribució de publicitat i cartells informatius o publicitaris, excepte si tenen autorització expressa.
13.5 En general, queda prohibida la instal·lació d’altaveus o altres aparells musicals en las vies o espais públics, així com als espais exteriors de domini públic i/o privat en tot el terme municipal de Formentera, tot d’acord a les ordenances que regulen l’amenització i ambientació musical i remors i vibracions vigents.
Article 14
Horaris
14.1 Amb caràcter general les ocupacions de via pública podran romandre en funcionament com a màxim fins a l’horari de tancament autoritzat segons la corresponent ordenança.
14.2 En cap cas podran romandre obertes excedint l’horari de tancament de l’establiment al que serveixen d’annex.
14.3 En desenvolupament de la present Ordenança podran regular-se els diferents horaris d’utilització de les terrasses, en consideració tant a les diferents estacions de l’any, la durada de la jornada i les zones del municipi, com a l’amplitud dels espais públics, el caràcter residencial de l’entorn, a la seva compatibilitat amb el descans nocturn de la ciutadania, el seu caràcter històric, o unes altres d’interès general.
Article 15
Zones d’ocupació
15.1 La longitud màxima de la via pública a ocupar serà la de l’establiment. No obstant això, es podrà ampliar si compta amb l’autorització de les activitats comercials confrontants i/o del titular de la finca contigua o comunitat de propietaris que procedeixi.
15.2 Preferiblement s’hauran d’instal·lar els elements de l’ocupació contra la façana de l’establiment.
15.3 L’ocupació de via pública mínima a sol·licitar és de 0.50 m2.
15.4 En cas de disposició longitudinal de l’ocupació amb una calçada oberta al trànsit de vehicles, s’haurà de deixar no menys de 50 cm, des de l’inici de vorera.
15.5 Itineraris establerts: A efectes d’aquesta ordenança es diferenciaran tres tipus d’itineraris segons l’amplada del carrer i per tant de l’ús que se li pot donar: Annex 2
Itinerari vehicular (annex 2.1): Carrers amb voreres i calçada oberta al trànsit de vehicles
- En voreres d’amplada superior a 5 m, la zona lliure d’obstacles serà com a mínim de 3 m.
- En voreres d’amplada inferior a 5 metres, s’haurà de respectar una banda lliure d’obstacles d’1’80 m.
- En zones urbanes consolidades, quan no sigui possible el compliment de les condicions marcades en aquesta ordenança, s’assegurarà sempre una amplada mínima lliure d’obstacles de 0.90 m. El Consell determinarà, ateses les circumstàncies de cada carrer i, privilegiant els drets del vianants, quina serà la zona lliure d’ocupació
Itinerari mixt (annex 2.2): Carrers d’amplada igual o superior a 4m, d’ús preferent de vianants i que per la seva amplada permet el pas de vehicles d’emergència i de serveis.
- Es deixarà una banda lliure d’obstacles mínima de 3.5 m.
Itinerari vianants (annex 2.3): Carrers de vianants d’amplada inferior a 4m.
- En carrers de vianants d’amplada inferior a 4 metres, s’haurà de respectar una banda lliure d’obstacles d’1’80 m.
- Excepcionalment, en zones urbanes consolidades, quan per l’amplada del carrer no sigui possible el compliment de les condicions marcades en aquesta ordenança, s’assegurarà una banda mínima lliure d’obstacles de 0.90 m. El Consell determinarà, ateses les circumstàncies de cada carrer i, privilegiant els drets del vianants, quina serà la zona lliure d’ocupació
Article 16
Places
Les sol·licituds que es formulin per ocupacions en places, requeriran en cada cas un estudi individualitzat, atenent a la morfologia específica de cada espai, la seva funcionalitat, la compatibilitat amb altres usos, les característiques de les vies públiques properes, l’impacte visual i qualsevol altra peculiaritat que a criteri dels tècnics pugui condicionar la viabilitat de la instal·lació, tot d’acord a l’establert en aquesta ordenança referent a amplades mínimes lliures.
Article 17
Zones lliures d’ocupació
Quedaran lliures de terrasses les següents zones:
a) Les destinades a operacions de càrrega i descàrrega.
b) Les situades a passos de vianants.
c) Guals per a pas de vehicles a immobles.
d) La calçades de trànsit rodat.
e) Les parades d’autobusos urbans, interurbans i escolars, així com la de taxis, tant en calçada com en el tram de vorera confrontant. No obstant això, en aquest cas es podran autoritzar en la vorera quan l’amplària d’aquesta faci compatible la seva ocupació amb els serveis citats.
f) Altres espais que pogués decidir el Consell Insular de Formentera en funció de les condicions urbanístiques, estètiques, d’accessibilitat, mediambientals, de trànsit, o unes altres d’interès general.
Article 18
Neteja, higiene i ornament
18.1 Els titulars de les terrasses tenen l’obligació de mantenir-les en les degudes condicions de neteja, higiene, seguretat i ornament.
18.2 Hauran d’adoptar les mesures necessàries per mantenir la terrassa i el seu entorn en les degudes condicions de neteja i higiene, garantint que la zona ocupada quedi totalment neta diàriament, retirant puntualment els residus que poguessin produir-se utilitzant els corresponents elements de recollida i emmagatzematge de residus, d’acord amb el que es disposa en l’Ordenança Municipal.
18.3 Els productes de l’escombratge i neteja efectuats pels titulars no podran ser abandonats al carrer i hauran de ser recollits en les condicions establertes en la corresponent Ordenança Municipal.
18.4. No es permetrà emmagatzemar o apilar productes o materials al costat de terrasses, ni tampoc els residus propis de les instal·lacions.
18.5 El mobiliari de les instal·lacions haurà de ser ajustat a les característiques de l’entorn urbà en el qual se situïn.
18.6 La inserció de publicitat en els elements del mobiliari instal·lats en les terrasses es sotmetrà a les disposicions establertes en l’Ordenança municipal d’aplicació i, en tot cas, haurà de complir els següents requisits:
1. Es permetrà la col·locació del nom de l’establiment o del seu logotip sobre les faldilles dels tendals.
2. Es permetrà igualment la inserció del nom de l’establiment o del seu logotip, en les ombrel·les sempre que ocupi un espai màxim, de 0,20 x 0,20 metres, i en el mobiliari de la terrassa ocupant un espai màxim de 0.10 x 0.10 m. Queda prohibida qualsevol altra publicitat.
Article 19
Protecció de l’arbrat i del mobiliari urbà
Queda prohibit qualsevol tipus d’ús instrumental de l’arbrat i dels elements del mobiliari urbà municipal en la instal·lació de terrasses o en el desenvolupament de la seva activitat.
Capítol V
Mobiliari autoritzable
Article 20
Tendals
20.1 Queda prohibida la instal·lació de tendals ancorats al paviment, excepte en els casos que per raons excepcionals i, amb l’informe previ dels serveis del Consell s’autoritzin. En qual cas quan es retiri l’ocupació de via pública el titular de l’explotació haurà de reposar el paviment al seu estat anterior.
20.2 Els tendals podran ser mòbils o tenir el seu recolzament sobre la façana propietat del sol·licitant, sobre l’aliena o de propietat comuna, prèvia autorització, en aquests últims casos, per escrit dels propietaris o interessats afectats.
20.3 L’alçada mínima de qualsevol punt del tendal pel que fa a la vorera no serà inferior a 2,20 metres, sense que en cap cas quedi impedida o restringida la visibilitat de senyals de circulació o qualsevol altre element de seguretat vial.
20.4 Amb caràcter excepcional es podrà autoritzar la instal·lació d’estructures per a suport de tendals verticals, amb l’informe previ tècnic justificatiu, en atenció a les circumstàncies singulars que concorrin en cada cas.
20.5 No podrà concedir-se per a la seva utilització en hores comercials si poden afectar a la visibilitat d’aparadors veïns, ni en entorns en els quals puguin afectar a les condicions estètiques.
20.6 El Consell Insular de Formentera podrà fixar per a les estructures dels tendals quantes condicions estimi oportunes referides a dimensions, materials, colors o condicions estètiques.
20.7 No podran contenir publicitat, amb excepció del logotip o el nom comercial de l’establiment, situant-se aquest, com a màxim, una vegada en cada faldó.
20.8 L’anterior s’entendrà d’aplicació sense perjudici del que disposi la normativa urbanística municipal vigent a cada moment en aquest cas prevaldrà aquesta última.
Article 21
Estructures ancorades al paviment
21.1 Es podran autoritzar, amb previ informe dels serveis del Consell, estructures ancorades al paviment en places i carrers d’itinerari mixt, segons la definició de l’article 15 d’aquesta ordenança, on la configuració urbanística i amplada ho permetin.
Aquestes estructures es podran autoritzar només a locals que estiguin oberts com a mínim deu mesos a l’any. S’hauran de retirar quan es produeixi un tancament del negoci superior a 60 dies, deixant el paviment en el seu estat anterior.
21.2 En cap cas podrà dificultar el trànsit de vianants o dels serveis de neteja, d’urgència o seguretat.
21.3 El Consell Insular de Formentera podrà fixar per a les estructures quantes condicions estimi oportunes referides a dimensions, materials o condicions estètiques.
Article 22
Para-sols i ombrel·les
22.1 Les instal·lacions de para-sols i ombrel·les només podran autoritzar-se sense ancoratges fixos al paviment.
22.2 Només es permet la instal·lació del logotip o nom comercial de l’establiment en els faldons que, com a màxim, tindran un tamany de 0.20m x 0.20m.
Article 23
Expositors en la via pública
Podrà autoritzar-se, sense perjudici del que es disposa en la legislació sectorial corresponent, l’exposició de productes en la via pública mitjançant la col·locació d’expositors sempre que aquests s’ajustin a les normes següents:
1. No es podrà realitzar en l’exterior de l’establiment la venda dels productes exhibits. Queda prohibida la instal·lació d’elements per pesar, mesurar o cobrar a la via pública.
2. Els expositors estaran degudament pintats o protegits de la corrosió i en perfecte estat de neteja, dotats de rodes per al seu trasllat i d’elements de fixació suficients per garantir la immobilització i l’estabilitat a la bolcada d’aquests durant la seva utilització i la seva estructura no tindrà cants vius i no estarà permesa la realització d’ancoratges en el sòl per assegurar l’estabilitat dels expositors.
3. Els elements a instal·lar tendran una amplària màxima d’un terç de la vorera en la qual se situï i, en tot cas, sempre inferior a un metre.
4. Els expositors s’instal·laran adossats a la façana de l’edifici i el desenvolupament longitudinal màxim de la instal·lació no superarà la longitud de la façana ocupada per l’establiment una vegada descomptada la longitud corresponent a l’entrada a l’establiment.
5. Els expositors podran romandre en l’exterior de l’establiment durant l’horari comercial. A la seva finalització hauran de ser retirats, deixant la via pública ocupada neta.
6. Els productes exposats que estiguin destinats a l’alimentació hauran de ser col·locats a una alçada mínima de 75 cm del sòl i la resta de productes a 60 cm.
7. Els expositors poden estar proveïts de quants prestatges es desitgin, fins a una alçada màxima d’1,75 des del sòl, no superant el conjunt format per l’expositor i la mercaderia l’alçada de 2 metres.
El Consell Insular de Formentera, previ informe dels seus serveis tècnics, es reserva la facultat de no permetre la col·locació d’expositor algun en aquelles circumstàncies especials que el bé general ho aconselli.
Article 24
Taules i cadires
Els models de taules i cadires a instal·lar es correspondran amb models existents al mercat que reuneixin les característiques que s’entenen precises per a la seva funció, de manera que tots ells siguin de material resistent, de fàcil neteja, de bona qualitat i amb condicions estètiques segons l’entorn.
El Consell Insular de Formentera, amb informe previ dels seus serveis tècnics, es reserva la facultat de no permetre l’ús de taules i cadires que no respectin les condicions marcades.
Article 25
Rètols
25.1 Només es podran autoritzar quan es disposi de llicència d’ocupació de la via pública, els quals només es podran situar dins el referit espai i durant l’horari autoritzat.
25.2 El seu disseny serà sense parts que sobresurtin de la seva base o que puguin constituir perill per als vianants, especialment per als invidents i altres persones discapacitades.
25.3 Només podran dur informació pròpia del local, sense publicitat aliena, no es podran penjar o estar recolzats en arbres ni en mobiliari urbà.
25.4 La informació que s’ofereixi serà obligatòriament en català i en castellà. Si es vol afegir la informació en qualsevol altra llengua, haurà d’aparèixer també en català i en castellà.
Article 26
Altres elements a instal·lar
26.1 Elements separadors
Als carrers i places en què concorrin diversos establiments, podran sol·licitar conjuntament amb la petició d’autorització d’ocupació de via pública, els elements separadors, tals com jardineres, mampares de fusta o de materials tractats d’aspecte estètic similar, etc., que delimitin la superfície a ocupar en cada terrassa, i sempre que es tracti d’elements desmuntables i d’escàs impacte visual, amb una alçada màxima d’1.20m i que no impedeixin la visibilitat dels establiments veïns.
En el cas que s’autoritzi la instal·lació de jardineres, aquests hauran de disposar de plantes naturals, sent la cura d’aquestes, responsabilitat del peticionari de la llicència.
26.2 Estufes
Per als establiments que tinguin autoritzada la ocupació de via pública, estarà permesa la col·locació d’estufes de gas propà d’exterior sempre que el model d’estufa s’ajusti a la normativa vigent en el moment del seu ús.
En tot cas, l’estructura de l’estufa haurà d’anar protegida amb una carcassa o similar que impedeixi la manipulació d’aquells elements que continguin el gas propà.
Cas que un establiment opti per la col·locació d’estufes d’exterior haurà de retirar-les diàriament, d’acord amb l’horari autoritzat sobre aquest tema.
No podrà autoritzar-se la instal·lació d’estufes a menys de 2’00 metres de la línia de façana d’algun immoble, ni d’altres elements, tals com a arbres, fanals, etc.
En tot cas, la persona interessada haurà de disposar d’extintors de pols ABC, en lloc fàcilment accessible.
No obstant l’anterior, i atesa l’existència d’altres elements de mobiliari urbà o de diverses circumstàncies que puguin afectar de manera directa o indirecta a la col·locació de les estufes referides, podrà denegar-se l’autorització per a la seva instal·lació d’acord amb l’informe tècnic que a aquest efecte s’efectuï.
En la sol·licitud d’aquestes instal·lacions haurà de presentar-se la següent documentació annexa:
- Garantia de qualitat i Certificat d’Homologació de la Comunitat Europea de les estufes.
- Contracte amb empresa asseguradora en el qual es contempli la instal·lació d’estufes en la terrassa.
- Contracte amb empresa de manteniment especialitzada en aquest tipus d’instal·lacions.
26.3 Tarimes i alfombres
No es podrà autoritzar la instal·lació de tarimes i alfombres.
Capítol VI
Règim disciplinari
Article 27
Procediment sancionador
Els expedients sancionadors es tramitaran en virtut de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre de procediment administratiu comú i del Decret 14/1994 de 10 de febrer pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en exercici de la Potestat Sancionadora.
Article 28
Infraccions
Es considera infracció l’incompliment dels requisits, condicions, obligacions o prohibicions a la present Ordenança i disposicions legals reglamentàries establertes sobre aquest tema. A l’efecte de la present Ordenança, les infraccions es classifiquen de la següent forma:
28.1 Es consideren infraccions lleus:
a) No netejar diària i adequadament la zona de l’ocupació.
b) No mostrar quan es sol·liciti l’autorització municipal d’ocupació de via pública.
c) Excedir-se fins a en mitja hora de l’horari legal.
d) L’exercici de publicitat contravenint l’establert en la present ordenança.
e) L’incompliment d’obligacions o la realització d’actuacions contràries a la present ordenança quan això no sigui constitutiu d’infracció greu o molt greu.
28.2. Es consideren infraccions greus:
a) Excedir-se en l’ocupació autoritzada
b) La reiteració o reincidència en la comissió d’infraccions lleus en el termini d’un any. S’entendran per tal, la comissió de dues infraccions lleus en el termini d’un any.
c) Realitzar en la instal·lació activitats no permeses o sense l’autorització o llicència necessària, la col·locació d’aparells o equips amplificadors o reproductors d’imatge i/o so sense autorització expressa, i la celebració d' d’espectacles o actuacions no autoritzades també de manera expressa, quan no es donin els requisits per considerar-la infracció molt greu.
d) Ocupar la via pública excedint-se en més de 30 minuts i fins a una hora del temps autoritzat en la llicència.
e) La instal·lació de tendals i ombrel·les sense ajustar-se a les condicions establertes en la present Ordenança.
f) Efectuar instal·lacions elèctriques o de qualsevol altre tipus en la terrassa sense la preceptiva autorització municipal.
g) La instal·lació de tarimes sense autorització.
h) La col·locació d’altres instal·lacions regulades en la present ordenança, sense haver obtingut prèviament l’autorització administrativa pertinent
i Ocasionar danys en la via pública per import inferior a 1.200 euros.
j) Qualsevol ocupació de la via pública que pugui provocar o originar alteracions del trànsit per als vianants o rodat, sense respectar els espais mínims de circulació prevists en la present Ordenança.
k) El desacatament o la negativa a subministrar informació a l’autoritat municipal o a funcionaris o agents de la Policia Local en el compliment de la seva missió.
l) L’incompliment de les mesures cautelars acordades i de la restitució de la legalitat ordenada, quan no es donin els requisits per considerar-la infracció molt greu.
m) No reposar el paviment al seu estat anterior quan es retirin els elements d’ocupació de via pública ancorats en aquest.
28.3 Es consideraran infraccions molt greus:
a) L’ocupació de via pública sense l’autorització preceptiva
b) Quan l’infractor hagi estat sancionat amb anterioritat per la comissió de dues infraccions greus, la comissió d’una tercera infracció greu, sense haver transcorregut un any des de la sanció de l’anterior
c) Ocasionar danys en la via pública per import superior a 1.200,00 euros
d) La falsedat o manipulació de les dades i documents presentats juntament amb la sol·licitud o declaració responsable
e) No respectar el compromís a tenir l’establiment obert com a mínim el període entre el 15 de maig i el 15 d’octubre.
f) Utilitzar els elements del mobiliari urbà municipal per a la instal·lació o l’exercici de l’activitat desenvolupada en la terrassa
g) L’incompliment de les mesures que s’acordin per a la restitució de la legalitat.
h) L’incompliment de l’horari de tancament en més d’una hora.
i) Realitzar en la instal·lació activitats no permeses o sense l’autorització o llicència necessària, la col·locació d’aparells o equips amplificadors o reproductors d’imatge i/o so sense autorització expressa i la celebració en aquesta d’espectacles o actuacions no autoritzades de manera expressa.
D’acord amb l’establert en l’art. 140 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, de bases de règim local, les infraccions recollides en els apartats e), f) i g) anteriors, tendran la consideració de molt greus, quan amb la seva comissió es produeixi una pertorbació important de la normal convivència, que afecti de manera greu, immediat i directe a la tranquil·litat, a l’exercici de drets legítims d’altres persones, al normal desenvolupament d’activitats de tota classe conforme a la normativa que resulti d’aplicació, o a la salubritat o ornament públics, o quan amb això s’impedeixi o obstrueixi l’ús o funcionament d’un servei públic. De no donar-se tals circumstàncies, o de no apreciar-s’hi la intensitat suficient, aquestes infraccions podran considerar-se greus.
Article 29
Sancions
Les sancions es graduaran tenint en compte l’existència d’intencionalitat, la naturalesa dels perjudicis causats i la reincidència per comissió en el terme d’un any d’una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarada per resolució ferma, la utilitat que la infracció hagi reportat, o qualsevol altra causa que pugui estimar-se. Les citades infraccions seran sancionades de la següent forma:
a) Les infraccions lleus, amb multa fins a 600 euros.
b) Les infraccions greus, amb multa de 600,01 euros fins a 1.500 euros.
c) Les infraccions molt greus, amb multa de 1.500,01 euros fins a 3.000 euros i revocació de l’autorització, llicència o concessió municipal o, si escau, la impossibilitat d’obtenir autorització d’instal·lació per a l’any següent.
La imposició d’una sanció i el pagament d’aquesta serà independent de l’obligació de satisfer les taxes la liquidació de les quals procedeixi conformement a al que es disposi a l’Ordenança Fiscal corresponent, i sense que, amb això, s’entenguin legalitzades les instal·lacions clandestines no autoritzades expressament.
Un cop iniciat un procediment sancionador, si l’infractor reconeix la seva responsabilitat, es pot resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que escaigui.
Quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari però s’ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari per part del presumpte responsable, en qualsevol moment anterior a la resolució, implica la terminació del procediment, excepte pel que fa a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.
En tots dos casos, quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari, l’òrgan competent per resoldre el procediment ha d’aplicar una reducció del 50% sobre l’import de la sanció proposada. La reducció esmentada ha d’estar determinada a la notificació d’iniciació del procediment i la seva efectivitat està condicionada al desistiment o la renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.
Article 30
Prescripció
Les prescripcions a les infraccions, es produiran de la següent forma:
a) Les lleus, als sis mesos.
b) Les greus, als dos anys.
c) Les molt greus, als tres anys.
El termini de prescripció de les infraccions començarà a computar-se des del dia en què s’hagués comès. El termini de prescripció de les sancions començarà a computar-se des de l’endemà a aquell en què adquireixi fermesa la resolució per la qual s’imposa.
Article 31
Protecció de la legalitat i execució subsidiària
31.1 Sense perjudici de l’establert en els articles anteriors, l’òrgan competent podrà ordenar el desmuntatge i la retirada de les instal·lacions de la terrassa produïda l’extinció del títol habilitant per qualsevol de les causes previstes.
31.2 L’ordre de retirada per extinció del títol indicarà el termini en el qual l’element no autoritzat hagi de retirar-se, amb l’advertiment exprés que en cas d’incompliment, es procedirà a la seva retirada mitjançant execució subsidiària, de conformitat amb el que es disposa en l’art. 102 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú.
31.3 El cost de l’execució subsidiària podrà liquidar-se de forma provisional i realitzar-se abans de l’execució, a reserva de la liquidació definitiva.
Article 32
Desmuntatge i retirada de terrasses o elements no autoritzats, o instal·lats excedint les condicions de l’autorització
32.1 Constatada l’ocupació d’un espai obert a l’ús públic amb la instal·lació d’una terrassa no autoritzada (ocupació sense autorització) o l’existència d’un excés d’elements en una terrassa autoritzada (excés d’ocupació no autoritzada), es procedirà a costa del responsable, i sense perjudici de la tramitació de l’expedient sancionador que correspongui, al desmuntatge i retirada immediata de l’excés, o de la instal·lació no autoritzada, sense necessitat de previ avís, sempre que concorri qualsevol de les següents circumstàncies:
a) Que el mobiliari o els elements instal·lats generin una dificultat o entorpeixin greument el trànsit rodat i/o per als vianants o constitueixin una vulneració intolerable a la intimitat o del dret al descans dels ciutadans.
b) Que sigui susceptible de generar un risc greu per a la seguretat de les persones en impossibilitar o restringir el trànsit de vehicles d’emergència.
c) Per qualsevol altre motiu d’ordre públic i interès general.
32.2 Quan no concorri cap de les circumstàncies expressades en el punt anterior, es dictarà l’oportuna ordre de retirada o desmuntatge que haurà de ser complerta pels titulars en el termini de 5 dies, transcorregut aquest termini es procedirà a l’execució subsidiària de l’ordenat de conformitat amb el que es disposa en l’art.102 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de Procediment Administratiu Comú, sense perjudici de la tramitació de l’oportú expedient sancionador.
32.3 El cost de l’execució subsidiària podrà liquidar-se de forma provisional i realitzar-se abans de l’execució, a reserva de la liquidació definitiva.
32.4 En qualsevol dels supòsits contemplats, retirats els elements quedaran dipositats en els magatzems del Consell Insular de Formentera, repercutint-se el cost al responsable que assumirà la totalitat de les despeses que s’originin.
Capítol VII
Ocupacions temporals
Article 33
Ocupacions temporals
Es podran autoritzar meses informatives, meses petitòries, campanyes d’interès general, ocupacions amb motiu d’inauguracions i aniversaris, mercats temporals, activitats amb motiu de festes, xurreries i llocs de venda de productes típics si es compleixen les següents condicions:
- Presentació de sol·licitud d’ocupació de via pública, amb una antelació de quinze dies, indicant la superfície a ocupar, els elements que s’utilitzaran, el període en què tendrà lloc l’ocupació i el motiu de l’ocupació especificant en nom de quina persona física o jurídica es presenta.
- El pagament de la taxa corresponent.
Capítol VIII
Disposicions
Disposició derogatòria
Queda derogada l’ordenança municipal reguladora d’ocupació de via pública amb terrasses i altres instal·lacions vigent des de la seva publicació al BOIB núm. 48 de 3 d’abril de 2012, i amb ella, totes les autoritzacions d’ocupació de via pública emeses a l’empara d’aquesta ordenança.
Disposició final primera
En l’aplicació i interpretació dels preceptes continguts en aquesta Ordenança, s’atendrà a la Directiva 2006/123/CE relativa als serveis al mercat interior i altra normativa nacional i autonòmica de desenvolupament.
En el no disposat en la present Ordenança s’estarà al que disposin les ordenances locals de la Corporació i altra normativa que resulti d’aplicació.
Disposició final segona
De conformitat amb el que es disposa en l’article 70.2 de la Llei 7/85 de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, l’article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. La present Ordenança entrarà en vigor, una vegada aprovada definitivament per la Corporació a partir de la data en què es publiqui el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i sempre que hagi transcorregut el termini previst en l’art. 65.2 de la citada llei.
Annex I
Sol·licitud de autorització d’ocupació de via pública
Sr./Sra. ______________________________________________________ major d’edat, amb domicili a ______________________________________________________________ i DNI/NIF _______________ en nom propi, o en representació de _____________________________________
__________________________, situat a _______________________________________________________ davant aquest Consell compareix i diu:
1r. EXPÒS: Que mitjançant la presentació de declaració responsable de _______________ de data ______________/llicència d’obertura i funcionament núm. d’expedient____________ de data___________________ té títol habilitant per la realització de la següent activitat a l’establiment/local anomenat_____________________________________________ situat a _____________________________________________________________.
2n. DECLAR que a data de la presentació de la present sol·licitud la llicència està vigent, no havent-se produït variació de cap aspecte relatiu a l’ocupació de via pública autoritzada inicialment, i que aquesta compleix amb tots els requisits per a l’exercici de l’activitat.
3r. DECLAR que a data de la presentació de la present declaració em trobo al corrent de pagaments amb el Consell Insular de Formentera.
4t. Em compromet a tenir l’establiment obert com a mínim el període entre el 15 de maig i el 15 d’octubre.
5è. Declar que de conformitat amb el que es disposa en la legislació vigent, EM COMPROMET al manteniment de les condicions de seguretat, qualitat i ornament de la instal·lació de la qual sol·licit llicència, durant el període de temps inherent a aquest reconeixement, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que té atribuït aquest Consell Insular de Formentera.
Formentera, ____d _________ de 20
Signatura
Totes aquestes dades queden protegides en aplicació de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, especialment de l’article 10 (El responsable del fitxer i els que intervinguin en qualsevol fase del tractament de les dades de caràcter personal estan obligats al secret professional pel que fa a les dades i el deure de guardar-les).
Formentera, 25 de gener de 2018,
El President,
Jaume Ferrer Ribas