Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 766
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la legalització emissari submarí Edar Sant Elm, TM Andratx (1i/2006)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 21 de desembre de 2017,

ATÈS QUE

1.L’objecte del projecte inicial del 2005 era, tal com s’establia al títol, l’adequació i legalització de l’emissari submarí i l’abocament a la mar de l’EDAR de Sant Elm, que preveia el perllongament de l’emissari construït anteriorment per poder complir amb la distància mínima de 500 m a costa establerta per la “Instrucción para el proyecto de conducciones de vertido desde tierra al mar”. Aquest perllongament encara no s’han executat.

2.Ateses una sèrie de deficiències i per tal d’evitar l’abocament sobre la pradera de posidònia existent des de la redacció inicial del projecte i l’EIA s’han succeït algunes revisions i reformes. A l’any 2006 es presenta una Addenda que inclou un nou EIA modificat i refós i a l’any 2008 es redacta un nou estudi d’alternatives al projecte.

3.La darrera versió d’alternatives que preveu la substitució de tot el tram submarí i la prolongació del mateix, fins a complir la distància condicionada de 500 m a la costa i a la vegada sobrepassar en 100 m el límit inferior de la pradera de Posidonia oceanica existent, abocant  en un fons d’arena sense cobertura vegetal.

4.L’Estudi de Repercussions ambientals presentat al 2016, redactat per aplicació de l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, de conservació dels espais de rellevància ambiental de les Illes Balears (LECO), considera compatible les actuacions amb els objectius de conservació del Lloc d’Importància Comunitària Sa Dragonera (ES0000221) tot i que presenten dues modificacions a l’alternativa presentada.

5.La zona on aboca actualment l’emissari està inclosa dins l’àmbit marí del Lloc d’Importància Comunitària (LIC) Sa Dragonera (ES000022). A més, al costat de la zona es troba l’Illa de Sa Dragonera i els illots que l’envolten que varen ser declarats  Zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA).

6.El traçat de l’emissari submarí travessa una zona de fondeig regulat, creada a partir de la publicació del Decret 25/2007, de 30 de març, pel qual s’aprova el Pla de Gestió del Lloc d’Importància Comunitària (LIC) Sa Dragonera (ES0000221). De fet, segons la documentació presentada, l’emissari té un important historial de trencaments, ocasionats quasi sempre per l’ancoratge d’embarcacions. Inclús a alguns dels morts, els han afegit cadena i boia i es fan servir de fondejos habituals. En alguns punts es troben porcions de canonada lliure, dipositada sobre el fons, així com a nombrosos morts de formigó que no compleixen actualment cap funció.

7.L’expedient del projecte de l’EDAR de Sant Elm (EXP. 822/92) es va iniciar a l’any 1992. En data 11/01/93 es presentà davant el Comitè i el 19/01/93 davant del Ple de la CMAIB que van acordar deixar-ho sobre la taula fins que es resolgués una qüestió i que posteriorment s’enviaria a la CMAIB l’EIA definitiu. No queda constància oficial de que s’hagi finalitzat el tràmit ambiental de la EDAR. Però Abaqua ha informat que no necessitava l’AIA.

8.S’avalua el projecte de l’emissari submarí incloent-lo dintre de   l’Annex II. Avaluació Simplificada,  apartat  5.10  Instal·lacions de depuració d’aigües residuals amb capacitat per a més de 5.000 habitants del Decret 4/1986, de 23 de gener de 1986, d’implantació i regulació dels estudis d’avaluació d’impacte ambiental, tal com el propi document indica.

9.En data 11/10/2005 la DG de Qualitat Ambiental i Litoral es va realitzar la Informació Pública del projecte inicial del 2005, que contenia l’EIA, com a part del tràmit per a l’autorització d’abocament, publicat-se al BOIB 151 els 20 dies establerts a la seva legislació sectorial.

10.Abaqua informa que les modificacions posteriors al projecte inicial  i l’EIA no son substancials i que ni la EDAR ni l’emissari no han estat modificats des de l’entrada en funcionament de les instal·lacions ni està previst a l’ampliació de la EDAR.

11.El Servei d’aigües superficials informa favorablement amb condicions.

12.El Servei Jurídic de la Secretaria General de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca informa el 12/09/16 sobre l’informe favorable amb condicions de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat , tot recollint els condicionants establerts però indicant que no procedia incloure com a condicions mesures ja previstes en el document ambiental o el compliment genèric d’una norma jurídica.

13.Abaqua acredita el bon funcionament de l’EDAR de Sant Elm i del compliment dels objectius de qualitat de la restitució de l’efluent al medi marí.

14.Es detallen les instal·lacions i les accions previstes del projecte, incloent el procés constructiu de l’emissari (flotació i fondeig) i els impactes associats. Es proposa l’aplicació de diferents mesures correctores per disminuir o eliminar els impactes.

15.Al pla de vigilància ambiental es proposa, per un costat la vigilància durant les obres i , per l’altre part, una vigilància durant el funcionament. La pròpia “Instrucción para el proyecto de conducciones de vertido desde tierra al mar” ja preveu un Pla de vigilància ambiental, els resultats del qual hauran de presentar periòdicament al Servei de Litoral.

ACORDA

informar favorablement la legalització i adequació prevista al Projecte i addendes  que obren a l’expedient  del “Proyecto de adecuación y legalización del emisario submarino y vertido al mar de la EDAR de Sant Elm” sempre i quan es compleixin les mesures correctores incloses a la documentació ambiental presentada.

S’hauran de complir, també,  les modificacions proposades a l’estudi de repercussions  que es varen considerar compatibles amb les actuacions:

-No modificar el traçat del primer tram existent previst i aprofitar la rassa existent.

-No abocar les aigües depurades al Torrent de Son Berriol durant les obres.

A més cal que es compleixin els condicionants següents:

1.Els condicionants que s’inclouen a l’informe del Servei d’Aigües Superficials :

a.Es mantindrà la secció hidràulica existent de la llera, sense que quedi reduïda en cap punt

b.No s’alterarà la rasant natural del torrent

c.L’alçada màxima de recobriment entre la llera del torrent i la part superior de la generatriu del col·lector, no haurà de ser inferior a 1 m de distància

d.L’ompliment de la rasa es realitzarà amb material seleccionat i compactada al 95% de Proctor Modificat , deixant els darrers 20 cm per a la col·locació de la terra procedent del propi llit de la llera

e.No es deixarà cap element que interrompi la lliure circulació de les aigües pel torrent, per tant, tots els elements susceptibles de futures actuacions (arquetes, unions de canalitzacions, claus de pas, etc) quedaran perfectament localitzades amb coordenades UTM i soterrades

f.Es restituiran tots els elements de la llera que es puguin veure afectats per les obres

g.Les futures actuacions de manteniment del col·lector, seran a compte del peticionari, que s’ha de comprometre’s a deixar totalment net immediatament de qualsevol actuació

h.Un cop finalitzades les obres, es procedirà a la neteja del tram de llera afectat i es comunicarà per escrit a aquesta DG , adjuntant el plànol de situació i el número de referència de l’expedient, per tal de comprovar el compliment de les condicions imposades.

2.Els condicionants establerts pel Servei Jurídic de la Secretaria General de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en relació a l’afecció a Xarxa Natura:

a.El futur pla de vigilància i control haurà de tenir en compte la taxa de sedimentació màxima de nitrogen (N) i fòsfor (P) establertes al document “Bases ecológicas preliminares para la conservación de los tipos de hábitats de interès comunitario en España” dedicat al HIPC Posidonion oceanicae (codi 1120*).

b.Es recorda el compliment del que s’estableix al Reial Decret 817/15, d’11 de setembre, pel qual s’estableixen els criteris de seguiment i avaluació de l’estat de les aigües superficials i les normes de qualitat ambiental.

3.Atesa la perillositat que pot comportar per a la seguretat marítima, s’hauran de treure totes les canonades antigues que no es fan servir i que no estan soterrades en el fons marí, i gestionar-les correctament mitjançant empresa de residus autoritzada. Cal tenir en compte la toxicitat i contaminació que pot produir el fibrociment .

4.Es realitzarà un seguiment de l’estat de la pradera de posidònia abans de les obres  i un altre als 5 anys, proposant mesures en el cas de regressions importants de la pradera.

5.S’haurà de presentar a l’òrgan sustantiu, tal com preveu la  “Instrucción para el proyecto de conducciones de vertido desde tierra al mar”,  el PVA exigit i el seguiment ambiental realitzat durant les obres.

6.Les obres s’han de dur a terme fora de la temporada de bany oficial

     

Palma, 13 de desembre de 2017

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias