Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 743
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de Sanejament i adequació de l’espigó sud de la Gola, TM Pollença, promogut per l’Ajuntament de Pollença (132a/16)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 12 de gener de 2018, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, del projecte de Sanejament i adequació de l’espigó sud de la Gola, TM Pollença, promogut per l’Ajuntament de Pollença, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 de 2015, d’avaluació ambiental. Concretament es troba inclòs dins l’Annex II, grup 7. Altres projectes apartat h) Obres costaneres destinades a combatre l’erosió i obres marítimes que puguin alterar la costa, per exemple, per la construcció de dics, molls, espigons i obres de defensa contra el mar, exclosos el manteniment i la reconstrucció de tals obres en la zona de serveis dels ports. Per altra banda, també es troba inclòs a l’Annex II, grup 7. Altres projectes apartat k) Qualsevol projecte o actuació que pugui afectar als ecosistemes marins de la Llei 11/20016, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
D’acord a l’article 7.2 de la Llei 21/2013 el present projecte, comprès en l’Annex II, serà objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada i per tant s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II capítol II secció 2ª de l’esmentada Llei.
2.Descripció i ubicació del projecte
Es tracta de la instal·lació de 25 amarratges temporals per a embarcacions d’eslores inferiors a 6 metres adossats al tronc sud de l’espigó de La Gola situat al sud del Port de Pollença.
Segons el projecte es justifica la realització dels amarratges prevists per la gran demanda de lloguer durant els mesos estivals. Donat l’estat degradat de l’espigó es projecta el seu condicionament mitjançant sanejament superficial incloent anivellació del paviment amb formigó d’uns 20 cm de grossor a més del sanejament de la part submergida mitjançant rebliment de les coqueres amb formigó.
Per limitar l’accés a la zona d’amarratges als usuaris de la instal·lació es preveu la col·locació d’una porta de tancament d’alumini de 1,50 m d’alçada i de la mateixa amplada que l’espigó. Els vianants accedeixen a l’espigó des del Passeig Saralegui.
Les dimensions dels amarratges i fondejos estan basats en la ROM 0.2-90 i normes tècniques sobre obres i instal·lacions d’Ajuda a la navegació. Sobre el fons arenós-fangós, que varia entre 0 y 1,4 m de profunditat, es projecta un sistema de fondeig de morts de formigó soterrats units per un cap de polièster per evitar l’erosió sobre la flora existent. Els 6 morts de formigó amb cement i estructura d’acer seran d’un pes total de 2.8 t i dimensions 1,30 x1,30 x 0,7 m. La superfície ocupada pels 25 amarratges és de 390 m2.
Segons el PTI de Mallorca la totalitat de la superfície d’actuació de 869,30 m2 (corresponent a 390 m2 d’amarratges, 329 m2 de l’espigó i 150 m2 de l’escullera) es desenvolupa en domini públic marítim terrestre i està afectat per APR d’inundació. El projecte objecte es troba fora de l’àrea de protecció de XN 2000.
Els servies bàsics amb els que comptarà el pantalà seran d’aigua i electricitat que es subministraran a través de 4 torretes de servei. Es farà la connexió a la xarxa municipal d’aigua mitjançant una canonada de PEAD de 25 mm dins un tub de PVC de 63 mm de diàmetre. El subministrament elèctric es farà amb connexió a la xarxa pública d’ENDESA que discorre pel passeig. S’instal·larà un armari comptador del qual partirà la línia d’alimentació a l’espigó.
S’inclou un Annex d’Estudi de gestió de residus de la construcció d’acord amb el RD 105/2008, de 1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de la construcció i demolició i el PDS de Residus de la Construcció, Demolició, Voluminosos i Pneumàtics Fora d’Ús de l’illa de Mallorca (PDSRCDVPFU).
S’estima un termini d’execució d’un mes.
Posteriorment, es va requerir informació addicional per continuar l’avaluació ambiental del projecte, demanant un estudi detallat de les alternatives de tren de fondejos plantejades tenint en compte l’ús de tipus d’ancoratge més ecològics per al substrat marí existent en comptes de l’ús de morts de formigó proposat, per una banda, i per altra la confirmació de la possible existència de morts de formigó en el fons de la zona d’actuació tal com semblen indicar els mapes cartogràfics disponibles de l’IDEIB, i si s’escau, la seva retirada. En aquest sentit, se va aportar l’Addenda al Document Ambiental de novembre de 2017, on s’indica que queda provada l’existència de 14 morts de formigó en el fons de la zona d’estudi, dels quals 8 són de molt recent instal·lació i la resta són més antics, i que no foren detectats en el Document Ambiental de 2016. Els morts més recents, de 1,5m x 1,5 m x 0,4 m de dimensions, semblen estar en ús com a tren de fondeig de les embarcacions amarrades, creant una disrupció sobre la pradera de Caulerpa prolifera, bé per aixafament o bé per la interrupció de la llum solar. En el cas dels morts més antics amb absència de cadenes de fondeig unides als morts, i per tant suposadament en desús, s’ha produït una colonització de comunitats bentòniques incrustants i de la pròpia Caulerpa prolifera, i es troben parcialment soterrats ocupant una superfície de 0,8 m x 0.8 m.
3.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per a la realització del projecte:
a)Demarcació de Costes (RS núm. 19494 de 30/11/2016)
b)Ports de les Illes Balears (RS núm. 1603 de 01/02/2016)
A la data de l'emissió del present informe tècnic no s’ha rebut cap informe de les administracions consultades.
4.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
a)Característiques del projecte: Es tracta del condicionament d’una infraestructura ja existent (espigó i escullera) que no presenta dimensions gaire considerables i no suposa una generació important de residus ni grans inconvenients des del punt de vista ambiental. L’actuació no altera les visuals existents i s’integra dins l’entorn nàutic. Segons el Document Ambiental inicialment se va seleccionar com a alternativa de fondeig l’ús de 6 nous morts de formigó basat en la naturalesa arenosa-fangosa del fons i el domini de Caulerpa prolifera en el substrat marí, d’escàs valor ecològic. Davant del requeriment d’informació addicional del projecte es va aportar l’Addenda de 2017 on se constata l’existència de 14 morts de formigó en el fons de la zona d’estudi, dels quals 8 són de molt recent instal·lació actualment en ús i la resta, més antics, apareixen semisoterrats i en desús. Els morts més recents han creat una disrupció sobre la pradera de Caulerpa prolifera, bé per aixafament o bé per la interrupció de la llum solar. No obstant, segons l’Addenda en fons tous el mort es sol soterrar paulatinament la qual cosa provoca un efecte afegit de succió que incrementa la seva resistència al tiro o arrossegament. Per altra banda, s’aconsella no retirar els morts més antics donat que la seva retirada produiria una disrupció de la pradera de Caulerpa prolifera existent al fons.
Per altra banda, d’acord amb l’experiència anterior de forts temporals que han afectat seriosament els ancoratges helicoïdals existents amb posterior danys en les embarcacions amarrades en l’espigó nord de La Gola, ha donat com a resultat el descart de l’ancoratge ecològic com a possible alternativa.
b)Ubicació del projecte: L’actuació es desenvolupa en la seva totalitat en DPMT a una zona amb APR d’inundació a prop del límit de l’àrea de protecció XN 2000 i de zona portuaria. L’espigó es situa a uns 100 m del LIC ES5310005 Badies de Pollença Alcúdia i 1.000 m d’una pradera de posidónia, i una vegada consultats els tècnics del Servei de Medi Natural sembla que no es preveu que l’actuació prevista pugui afectar-les d’una manera significativa. Per altra banda, es tracta d’una zona que ja sofreix pressió antròpica pel fondeig d’embarcacions i no s’esperen noves afeccions. En el Document Ambiental es proposen mesures per tal d’evitar possibles afeccions sobre el medi ambient que minimitzaran els impactes.
c)Característiques del potencial impacte: El projecte d’àmbit reduït no tindrà efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius.
5.Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de Sanejament i adequació de l’espigó sud de la Gola, TM Pollença, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i amb les mesures preventives, correctores i compensatòries contingudes en el Document Ambiental d’octubre de 2016 i l’Addenda de novembre de 2017 i el compliment del següent condicionant:
-S’utilitzaran els 8 morts de formigó instal·lats recentment al fons marí per al amarratge de les embarcacions adossades a l’espigó. No es realitzarà la instal·lació dels 6 morts prevists inicialment al projecte.
Es recomana que:
Les obres es realitzin fora de l’època d’estiu.
Es recorda que:
1.Abans de l’inici de les obres s’haurà de comptar amb informe favorable de la Direcció General de Recursos Hídrics pel que fa a l’APR d’inundació.
2.Correspon a l’Administració estatal l’atorgament de les concessions i/o autoritzacions en la zona de DPH previst en la legislació de Costes, Llei 22/1988, de 28 de juliol.
3.L’Ajuntament de Pollença haurà de realitzar la vigilància del compliment de les mesures ambientals establertes durant la fase de funcionament del projecte (abalisament del límit de la zona de bany i el canal d’entrada de l’espigó, prohibició operacions de manteniment de les embarcacions, etc). Per altra banda, l’Ajuntament haurà de prendre mesures per tal d’evitar la instal·lació al fons marí de nous morts de formigó.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, turístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i altres normatives específiques que li siguin d’aplicació.
Palma, a 12 de gener de 2018
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias