Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'INNOVACIÓ, RECERCA I TURISME
Núm. 635
Resolució de la consellera d’Innovació, Recerca i Turisme per la qual s'ordena la publicació de la Instrucció del director general de Fons Europeus en matèria de conflicte d'interessos en el marc de les operacions cofinançades amb fons FEDER i FSE
L'article 21.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març de règim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú disposa que els òrgans superiors i directius impulsen i dirigeixen l’activitat administrativa per mitjà d’instruccions, de circulars o d’ordres de servei i el punt 2 del mateix article disposa que tenen la consideració d’instruccions aquelles regles internes adreçades a establir pautes o criteris d’actuació, per les quals s’han de regir, en general, els òrgans i les unitats administratives dependents, o aquells que les han d’aplicar per raó de la matèria o les tasques que desenvolupen.
El director general de Fons Europeus ha dictat el dia 12 de gener de 2018 una Instrucció en matèria de conflicte d'interessos en el marc de les operacions cofinançades amb fons FEDER i FSE.
Aquesta instrucció serà d’aplicació als diferents òrgans gestors de fons europeus, com poden ser les direccions generals o els ens públics responsables de la gestió de les diferents operacions finançades amb càrrec a aquests Programes Operatius.
L'article 21.5 de la Llei 3/2003 preveu que en els casos que es consideri convenient que els ciutadans o la resta d’òrgans de l’Administració de la Comunitat Autònoma tenguin coneixement de la instrucció, el titular de la conselleria pot ordenar la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D’acord amb tot l'exposat dict la següent
Resolució
Ordenar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la Instrucció del director general de Fons Europeus de dia 12 de gener de 2018, en matèria de conflicte d'interessos en el marc de les operacions cofinançades amb fons FEDER i FSE, que s’adjunta com annex.
Palma, 12 de gener de 2018
La consellera d'Innovació, Recerca i Turisme
Isabel M. Busquets i Hidalgo
ANNEX
Instrucció del director general de Fons Europeus en matèria de conflicte d'interessos en el marc de les operacions cofinançades amb fons FEDER i FSE
1 Antecedents
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha assumit les funcions d'organisme intermedi (OI) dels Programes Operatius (PO) regionals FEDER i FSE 2014-2020, així com del PO d'Ocupació Juvenil. Per a això, l'Administració Regional distribueix les seves tasques entre un òrgan de coordinació i interlocució, que és la Direcció General de Fons Europeus, i els òrgans gestors que són cadascuna de les direccions generals o Ens públics responsables de la gestió de les diferents operacions finançades amb càrrec a aquests Programes Operatius.
Al març de 2017, de conformitat amb la descripció dels sistemes de gestió i control del PO FEDER, la direcció general de Fons Europeus va realitzar una primera autoavaluació del risc de frau. Aquest exercici es va dur a terme a través de l'eina facilitada per l'autoritat de gestió per a l'avaluació de l'exposició a riscos de frau específics.
La principal conclusió obtinguda és que el nivell d'exposició al risc de frau resulta admissible o acceptable gràcies a l'efecte de la combinació dels controls atenuants existents, que redueixen la probabilitat del risc brut.
No obstant això, a fi de minimitzar encara més aquest nivell d'exposició, el OI es va comprometre a establir un control addicional consistent en l'elaboració d'una comunicació interna en matèria de conflicte d'interès que haurà de posar en coneixement de tot el personal de les entitats gestores de fons FEDER.
L'article 21.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març de règim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú disposa que els òrgans superiors i directius impulsen i dirigeixen l’activitat administrativa per mitjà d’instruccions, de circulars o d’ordres de servei i el punt 2 del mateix article disposa que tenen la consideració d’instruccions aquelles regles internes adreçades a establir pautes o criteris d’actuació, per les quals s’han de regir, en general, els òrgans i les unitats administratives dependents, o aquells que les han d’aplicar per raó de la matèria o les tasques que desenvolupen.
2 Definició
Segons l'Organització de Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), el concepte de conflicte d'interessos es defineix com "un conflicte entre el deure i els interessos privats d'un empleat públic quan l'empleat té a títol particular interessos que podrien influir indegudament en la forma correcta d'exercici de les seves funcions i responsabilitats oficials ".
La legislació de la Unió Europea defineix aquest concepte per aplicar al pressupost general de la UE. Aquesta definició s'aplica a tots els tipus de contractació pública finançats amb els fons de la UE en el marc de les accions estructurals i la política de cohesió, amb independència de la seva quantia.
L'article 57 del Reglament sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió Europea (Reglament núm. 966/2012) proporciona una definició de conflicte d'interessos per a les finalitats de la despesa i de la gestió del pressupost de la UE. S'hi recull el següent:
«1. Els agents financers i altres persones implicades en l'execució i gestió, inclosos els actes preparatoris al respecte, l'auditoria o el control del pressupost no adoptaran cap mesura que pugui comportar un conflicte entre els seus propis interessos i els de la Unió.
[...]
2. Als efectes de l'apartat 1, hi haurà conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i objectiu de les funcions dels agents financers i altres persones a què es refereix l'apartat 1 es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional , d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu de comunitat d'interessos amb el beneficiari ».
A més, l'article 24 de la Directiva 2014/24 / UE sobre contractació pública assenyala que:
«El concepte de conflicte d'interessos comprendrà almenys qualsevol situació en la qual els membres del personal del poder adjudicador, o d'un proveïdor de serveis de contractació que actuï en nom del poder adjudicador, que participin en el desenvolupament del procediment de contractació o puguin influir en el resultat d'aquest procediment tinguin, directament o indirectament, un interès financer, econòmic o personal que pogués semblar que compromet la seva imparcialitat i independència en el context del procediment de contractació ».
3 Abast
La present comunicació pretén establir un marc general per a gestionar possibles conflictes d'interessos en la selecció d'operacions cofinançades pels fons estructurals. Per tant, si bé la mesura proposada sorgeix com a conseqüència de l'autoavaluació desenvolupada en relació amb el PO FEDER, la seva aplicació efectiva afectarà també els casos dels Programes de l’ FSE i d'Ocupació Juvenil.
Aquest marc de gestió sobre els conflictes d'interessos comprendrà totes les fases identificades per a la selecció d'operacions, des de l'anàlisi de l'elegibilitat de les sol·licituds de finançament rebudes, fins a la l'avaluació prèvia a l'adjudicació dels projectes.
Serà d'obligat compliment en tots els procediments de selecció de la DG de Fons Europeus, en els quals participi dins dels Eixos d'Assistència Tècnica dels respectius PO per a la contractació dels seus serveis de suport al seguiment, avaluació, control i comunicació.
El OI adverteix als diferents organismes gestors de fons europeus que apliquin mesures adequades per a la millora de la gestió dels conflictes d'interessos, en relació amb els diferents procediments de selecció que desenvolupin, que són:
- Contractació pública, per als casos de selecció d'operacions executades per organismes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- Adjudicació de subvencions, per als casos de convocatòries d'ajudes en règim de concurrència
4 Mesures previstes per a la gestió dels conflictes d'interessos
Els sistemes de gestió ja preveuen un conjunt de mesures que redueixen els possibles casos de conflictes d'interessos. Entre elles destaca l'aprovació pel Comitè de Seguiment de criteris i procediments de selecció d'operacions transparents i no discriminatoris.
Entre les funcions del OI hi ha la supervisió de l'execució dels procediments de contractació pública per part dels beneficiaris per garantir que es porta a terme sense dificultats i de forma justa per a tots els licitadors. Així mateix, comprova que la resolució de les concessions d'ajuda de convocatòries cofinançades s'efectua de conformitat amb les disposicions que s'hagin establert.
A més, es desenvolupen diverses accions d'informació i formació sobre aquesta matèria, dirigides al personal dels organismes gestors i altres entitats afectades pels PO. Aquestes activitats augmenten la sensibilització i presa de consciència respecte a possibles situacions de conflicte d'interessos.
A això cal afegir la declaració institucional en matèria de antifrau subscrita pel OI, en la qual manifesta el seu "compromís amb els estàndards més alts en el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals i la seva adhesió als més estrictes principis d'integritat , objectivitat i honestedat ". Aquesta declaració és pública i està disponible a la pàgina web de la DG de Fons Europeus.
A més d'aquestes mesures, tot seguit s'assenyalen els nous elements que s'estableixen per a la gestió de conflictes d'interessos en la selecció d'operacions relacionada amb fons estructurals:
a) Les persones encarregades d'informar sobre l'elegibilitat d'una operació declararan l'absència de conflicte d'interessos i la seva plena independència per a l'avaluació de l'operació (Annex I).
La declaració es farà constar en l'informe d'elegibilitat que s'ha d'emetre amb caràcter previ a la selecció de l'operació. En cas de possible conflicte d'interessos, s'inhibirà en aquest acord concret de selecció d'operació i informarà al responsable de la Direcció General de Fons Europeus, qui confirmarà per escrit l'existència d'un conflicte d'interessos i determinarà el personal tècnic que avaluarà aquesta proposta per a la seva selecció, sense perjudici de l'adopció d'altres mesures que puguin correspondre.
b) El OI insta els diferents centres gestors que participen en el disseny, l'avaluació i la resolució de les convocatòries de propostes, que estableixin les disposicions necessàries per tal de reduir el risc de conflicte d'interessos.
Entre elles, la realització, per part de les persones que participin en un procediment de contractació o d'un règim d'ajuts, d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos en la que el declarant haurà de posar de manifest:
- Si, en el seu coneixement, hi ha un conflicte d'interessos aparent, potencial o real vinculat al procediment administratiu en el qual participa.
- Si hi ha circumstàncies que poguessin portar-lo a una situació de conflicte d'interessos aparent, potencial o real en un futur pròxim.
- Que es compromet a declarar immediatament qualsevol potencial conflicte d'interessos en el cas que alguna circumstància pugui portar a aquesta conclusió.
El personal de l'OI implicat en la contractació externa d'operacions d'assistència tècnica dels PO signarà, en tot cas, la referida declaració (Annex II).
Així mateix, aquesta mesura seria obligatòria per al personal dels òrgans gestors amb funcions de selecció d’operacions en el marc de règims d'ajuda cofinançats:
- En el cas del PO FEDER: direccions generals d'Innovació i Recerca, de Desenvolupament Tecnològic, Energia i Canvi Climàtic, i Arquitectura i Habitatge.
- En el cas del PO FSE i POEJ: direccions generals d'Innovació i Recerca, de Treball, Economia Social, Salut Laboral, de Dependència, de Planificació i el Servei d'Ocupació dels Illes Balears.
El personal subjecte a aquesta mesura comprèn a:
• Els que participin en l'elaboració de plecs o convocatòries d'ajuts amb finançament FEDER o FSE afectada.
• Els que participin en les comissions de valoració per a adjudicar contractes o concedir subvencions cofinançades pel FEDER o FSE.
Addicionalment, les esmentades unitats podran plantejar controls alternatius justificant que ofereixen suficients garanties.
c) El OI inclourà en els seus llistats de verificació prèvia quants ítems consideri necessaris en relació amb l'existència de mesures establertes per reduir el risc de conflictes d'interessos.
d) La present instrucció ha estat comunicada a la Junta Consultiva de Contractació Administrativa del Govern dels Illes Balears, com a òrgan competent en matèria de contractació, per al seu coneixement, i s’han tingut en compte les seves observacions.
L'aplicació d'aquestes mesures pel OI s'efectuarà a partir de la data en què es posi en coneixement dels organismes que participen en els PO la present instrucció.
Palma, 12 de gener de 2018
El director general de Fons Europeus
Félix Pablo Pindado
ANNEX I
Declaració tipus d'absència de conflicte d'interessos en la valoració de l'elegibilitat d'operacions
L'emissió de l'informe d'elegibilitat i el document que estableix les condicions de l'ajuda (DECA) que es lliura al beneficiari inclourà la següent referència a l'apartat de conclusions:
"L'avaluació de l'elegibilitat d'aquesta operació per a la seva selecció per part del [PO FEDER / PO FSE / POEJ] s'ha realitzat de manera independent per la persona que signa el present informe, que declara conèixer el contingut de l'article 57 del Reglament Financer i no tenir conflicte d'interessos en aquest acte ".
ANNEX II
Declaració tipus d'absència de conflicte d'interessos en procediments de contractació/ de selecció d’operacions cofinançades con fons europeus
Denominació del contracte/convocatòria/ conveni:
Referència: (Nº expedient):
Entitat promotora:
D./Dª. ........................................................, amb DNI núm. ............................, en qualitat de [càrrec que ostenta], i en relació amb el procediment de contractació/convocatòria dalt referit en el qual intervé, declaro:
1 No tenir conflicte d'interessos respecte a l'objecte de la contractació/convocatòria / conveni ni els possibles licitadors/beneficiaris que, a priori, pogueren concórrer a la mateixa.
2 No existir fets o circumstàncies, passats o presents, o que puguin sorgir en un futur previsible, que poguessin posar en qüestió la meva independència a ulls de qualsevol de les parts.
3 Comunicar immediatament als responsables de l'organisme promotor del contracte/convocatòria / conveni qualsevol circumstància no coneguda prèviament que pogués motivar un conflicte d'interessos, en aquest cas, es deixarà de prendre part en aquest procediment.
Signat (data i lloc): ................................
Nom: .......................................................