Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUBÍ

Núm. 569
Modificació Ordenança ICIO

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ajuntament Ple en sessió ordinària de dia 20 de novembre de 2017, va acordar la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de l’Impost de Construccions, Instal3lacions i Obres - ICIO.

Publicat anunci sobre dita modificació al BOIB núm. 146, de data 30 de novembre de 2017 i havent transcorregut un mes sense presentació de reclamacions ni al·legacions, la modificació de dita Ordenança és definitiva, quedant el text íntegre de la següent manera:

“ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE   L’IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

Article 1. Fet imposable

1. L’impost sobre construccions, instal·lacions i obres és un tribut municipal indirecte, el fet imposable del qual el constitueix la realització, dintre del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació o obra per a la qual hom exigeixi l’obtenció de la llicència d'obra o urbanística corresponent, s’hagi obtingut o no aquesta llicència, o s’exigeixi comunicació prèvia, sempre que la seva expedició correspongui al municipi.

2. Les construccions, instal·lacions o obres que estan subjecte a llicència urbanística són les següents:a què es refereix l’apartat anterior podran consistir en:

a)  Les parcel·lacions urbanístiques, les segregacions i altres actes de divisió de finques, excepte que estigui contingut en projectes de reparcel·lació aprovats.

b)  Obres de construcció d’edificacions i instal·lacions de tota mena de nova planta i qualsevol intervenció  als edificis existents  sempre que sigui necessari projecte tècnic d’acord amb la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació.

c)  Obres de demolició.

d) Obres en edificis, tant les que modifiquin la seva disposició interior com les que modifiquin el seu aspecte exterior.

e)  Alineacions i rasants.

f)   Obres de fontaneria i de clavegueram.

g)  Qualsevol altres construccions, instal·lacions o obres que requereixin llicència d'obra o urbanística i les contemplades a l’article 134 de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl.

3. Estan subjectes a comunicació prèvia les obres de tècnica senzilla i escasa entitat constructiva o obres d’edificació que no necessitin projecte d’acord amb la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació.

Article 2. Subjectes passius

1. Són subjectes passius d'aquest impost, a títol de contribuent, les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, propietàries dels immobles sobre els que es realitzin les construccions, instal·lacions o obres o presentin la corresponent comunicació prèvia sempre que siguin propietaris de les obres. En els altres casos, es considerarà contribuent el qui tingui la condició de propietari de l'obra.

2. Tenen la consideració de subjectes passius substituts del contribuent, els qui sol·licitin les llicències corresponents o realitzin les construccions, les instal·lacions o les obres, si no són els mateixos contribuents.

3. Els subjectes passius que resideixin a l’estranger durant més de sis mesos de cada any natural, estaran obligats a designar un representant amb domicili en territori espanyol, als efectes de les seves relacions amb l’Ajuntament.

Article 3. Responsables

1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries totes les persones que siguin causants d'una infracció tributària o que col·laborin a cometre-la.

2. Els coparticipants o cotitulars de les entitats jurídiques o econòmiques a què es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària respondran solidàriament en proporció a les seves respectives participacions de les obligacions tributàries d'aquestes entitats.

3. En el cas de societats o entitats dissoltes i liquidades, les seves obligacions tributàries pendents es transmetran als socis o partícips en el capital, que respondran d’elles solidàriament i fins el límit del valor de la quota de liquidació que se’ls hagi adjudicat.

4. Els administradors de persones jurídiques que no realitzin els actes de la seva incumbència per al compliment de les obligacions tributàries d'aquelles, respondran subsidiàriament dels deutes següents:

a)  Quan s'ha comès una infracció tributària simple, de l'import de la sanció.

b)  Quan s'ha comès una infracció tributària greu, de la totalitat del deute exigible.

c)  En supòsits de cessament de les activitats de la societat, de l'import de les obligacions tributàries pendents en la data de cessament.

5. La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i d'acord amb el procediment previst a la Llei General Tributària.

6. Els deutes per aquest impost seran exigibles a les persones físiques i jurídiques que succeeixen al deutor en l'exercici de les explotacions i activitats econòmiques.

Article 4. Exempcions, bonificacions i reduccions

1. Està exempt del pagament de l'impost per la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de les quals siguin propietaris l'Estat, les comunitats autònomes o les entitats locals que, estant subjectes a l'Impost, vagin a ser directament destinades a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, tot i que la seva gestió es porti a terme per organismes autònoms,  tant si es tracta d'obres d'inversió nova com de conservació.

2. Es concedirà una bonificació del noranta-cinc per cent (95 %) de la quota de l’impost a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concorre circumstàncies socials, culturals, històric artístiques o de foment de l’ocupació que justifiquin aquesta declaració. Aquesta correspondrà al Ple de l’ajuntament i s’acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, pel vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

3. En relació amb les actuacions protegibles en matèria d’habitatge, incloses en tots els programes del sector públic i en el de rehabilitació preferent, i d’acord amb els convenis que per això subscrigui aquest ajuntament amb les administracions públiques competents, no se practicarà liquidació als subjectes passius definits en l’article 2, assumint l’ajuntament les despeses derivades d’aquest impost.

4. Es bonificarà fins a un 90%, si la construcció sol·licitada consisteix amb l’eliminació de barreres arquitectòniques.

5. Es bonificarà amb un 50%, si la construcció sol·licitada és per adaptar l’edifici a l’eficiència energètica (aïllament acústic o tèrmic, plaques solars, o plaques solars ACS)

6. Es bonificarà amb un 50%, les construccions realitzades que conservin elements protegits pel catàleg de patrimoni municipal.

Article 5. Base imposable

La base imposable d'aquest impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, la instal·lació o l'obra.

Article 6. Quota tributària

1. El tipus de gravamen serà el dos amb quaranta per cent (2,40 %).

2. La quota de l'impost serà el resultat d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

Article 7. Acreditament

L'impost s’acredita en el moment d’iniciar-se la construcció, la instal·lació o l'obra, encara que hom no hagi obtingut la llicència corresponent.

Article 8. Règim d’autoliquidació, declaració i d'ingrés

1.  L'impost s’exigirà en règim d’autoliquidació, conformement a l’article 103.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós d’Hisendes Locals.

2. El sol·licitant d’una llicència per a realitzar les construccions, instal·lacions o obres esmentades a l’article 1r, punt 2 i 3d'aquesta Ordenança, haurà de presentar en el moment de la sol·licitud el projecte tècnic i, en tot cas, el pressupost d’execució estimat. A més, en la sol·licitud de llicència o de la comunicació prèvia haurà de constar l’especificació detallada de la naturalesa, extensió i abast de l’obra a realitzar, lloc d’emplaçament i la referència cadastral que té assignat l’immoble a efectes de l’impost sobre béns immobles així com tota la informació necessària per a l’exacta aplicació del tribut.

3. Els subjectes passius vendran obligats a presentar davant l'Ajuntament declaració-liquidació, segons el model determinat per aquest, que contindrà els elements tributaris imprescindibles per a la liquidació procedent.

4. Dita declaració-liquidació haurà d’esser presentada amb la sol×licitud de l'oportuna llicència d’obres o urbanística.

5. En el cas que la corresponent llicència d’obres o urbanística fos denegada, els subjectes passius tindran dret a la devolució de les quotes satisfetes.

6. A la vista de les construccions, instal·lacions i obres efectivament realitzades i del cost real efectiu d’aquestes, l'Ajuntament, mitjançant l'oportuna comprovació administrativa, podrà modificar, si escau, la base imposable, practicant la corresponent liquidació definitiva, exigint del subjecte passiu o reintegrant-li, si escau, la quantitat que correspongui.

7. L'ingrés de l’autoliquidació provisional i la liquidació definitiva, s’efectuarà en la caixa municipal o en les entitats col·laboradores de la recaptació en els terminis fixats pel Reglament General de Recaptació.

Article 9. Comprovació i investigació

1. La inspecció i la comprovació de l'impost es realitzaran d’acord amb el que es preveu en la Llei General Tributària i en les disposicions dictades per al seu desenvolupament.

2. En tot allò relatiu a la qualificació de les infraccions tributàries i a la determinació de les sancions que els corresponguin en cada cas, hom aplicarà el règim regulat en la Llei General Tributària i en el Reial Decret 1930/1998, d'11 de setembre, pel que es desenvolupa el règim sancionador tributari.

3. Als efectes previstos en aquest apartat, es considerarà d’especial transcendència per a la gestió de l'impost la presentació de les declaracions exigides per la normativa vigent i recollides a l’article  8 d’aquesta Ordenança.”

El que es fa públic per a general coneixement.

Llubí,  18 de gener de 2018

La Batllessa,
Magdalena Perelló Frontera