Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE MODERNITZACIÓ I FUNCIÓ PÚBLICA

Núm. 552
Resolució del recurs d’alçada contra l'Acord del Consell Executiu del Consell de Mallorca, de 4 d'octubre de 2017, pel qual s'aproven les bases generals per a la promoció interna de l'àrea operativa del Servei de Bombers del Consell de Mallorca, pel sistema de concurs oposició

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió de Govern del Consell de Mallorca, en sessió duta a terme en data 11 de gener de 2018 ha acordat:

« ANTECEDENTS

  1. En data 28 d'octubre de 2017 es va publicar al BOIB núm.132 l'Acord del Consell Executiu del Consell de Mallorca, de 4 d'octubre de 2017, pel qual s'aproven les bases generals per a la promoció interna de l'àrea operativa del Servei de Bombers del Consell de Mallorca, pel sistema de concurs oposició
  2. El dia 24 de novembre de 2017 va tenir entrada en el registre general del Consell de Mallorca amb núm. 36742 el recurs d'alçada interposat pel Sr. José Martín Rodríguez contra l'Acord del Consell Executiu del Consell de Mallorca esmentat.

CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera.-  L’objecte del present recurs és la impugnació de l'Acord del Consell Executiu del Consell de Mallorca, de 4 d'octubre de 2017, pel qual s'aproven les bases generals per a la promoció interna de l'àrea operativa del Servei de Bombers del Consell de Mallorca, pel sistema de concurs oposició.

Segona.- Pel que fa a la normativa aplicable a la resolució del recurs s'ha d'estar al que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Tercera.- El recurs l’ha interposat el Sr. el Sr. José Martín Rodríguez, representat sindical de la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSI-F) , qui té la consideració de persona interessada en el procediment, d’acord amb el que estableix l’article 4 de la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Quarta.- Pel que fa al termini per interposar el recurs d’alçada, l’article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix que és d’un mes si l’acte és exprés, com és el cas.

La resolució impugnada es va publicar al BOIB el 28 d'octubre de 2017. El recurs es va interposar el 24 de novembre de 2017, amb la qual cosa s’ha interposat dins el termini legalment establert.

Finalment, l’òrgan competent per resoldre els recursos d’alçada interposats contra actes administratius dictats pel Consell Executiu, és la Comissió de Govern (article 8.1, lletra v, de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, en relació amb l’article 10.2. lletra a).

Cinquena.- El recurrent en l'al·legació primera un dels arguments que exposa es que les bases generals per a la promoció interna de l'àrea operativa del Servei de Bombers del Consell de Mallorca, pel sistema de concurs oposició (d'ara en endavant bases generals) no s'han negociat en la Mesa general, únicament en la Mesa sectorial.

El marc jurídic de la planificació dels recursos humans a l’àmbit del Consell de Mallorca s’estableix en l’article 69 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, mitjançant el qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, (d'ara en endavant TREBEB), en la disposició addicional vigèsima primera de la Llei 30/1984, de 2 d’agost, de mesures per a la reforma de la funció pública, que continua vigent d’acord amb el que s’estableix en la disposició final quarta del TREBEP, i, a més, en els articles 37 i 38 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

L'article 69 del TREBEB disposa el següent:

Objectius i instruments de la planificació.

1. "La planificació dels recursos humans a les administracions públiques té com a objectiu contribuir a la consecució de l’eficàcia en la prestació dels serveis i de l’eficiència en la utilització dels recursos econòmics disponibles mitjançant la dimensió adequada dels seus efectius, la seva millor distribució, formació, promoció professional i mobilitat.

2. Les administracions públiques poden aprovar plans per a l’ordenació dels seus recursos humans, que incloguin, entre altres, algunes de les mesures següents:

d) Mesures de promoció interna i de formació del personal i de mobilitat forçosa de conformitat amb el que disposa el capítol III del present títol d’aquest Estatut".

En aplicació del que disposa el TREBEB, el dia 20 de juliol de 2017, es va publicar al BOIB núm. 88,  l'Acord del Consell Executiu de dia 12 de juliol de 2017, pel qual es regula l’ordenació de recursos humans de l’àrea operativa del Servei de Bombers de Mallorca que a l'article 38.2 disposa que els plans generals d’ordenació poden incloure, entre d'altres, mesures específiques de promoció interna. L'article 38.3 indica que aquestes mesures, si pertoca, de conformitat amb la normativa bàsica estatal, han de ser objecte de negociació sindical.

Així, el TREBEB pel que fa a les matèries objecte de negociació disposa a l'article 37.1 el següent:

"Són objecte de negociació, en el seu àmbit respectiu i en relació amb les competències de cada Administració pública i amb l’abast que legalment sigui procedent en cada cas, les matèries següents:

f) Els criteris generals dels plans i fons per a la formació i la promoció interna".

En aplicació del que disposa l'article esmentat es van negociar els criteris generals d'ordenació dels recursos humans de l'àrea operativa de bombers que la Mesa Sectorial en aquest àmbit, en la sessió de 12 de maig de 2017, va aprovar, per majoria de la part social.

D'altra banda, a l'article 37.2 disposa que: "queden excloses de l’obligatorietat de la negociació les matèries següents:

e) La regulació i determinació concreta, en cada cas, dels sistemes, criteris, òrgans i procediments d’accés a l’ocupació pública i la promoció professional".

No obstant això, es va considerar adient que els sindicats proposessin el seu parer i les seves propostes es varen reflectir a les actes dels dies 12, 23 i 30 de maig de 2017.

També es va redactar per part del director insular de Funció Pública un document, de dia 30 d'octubre de 2017, en el qual consta el percentatge de les propostes acceptades formulades per la part social que ascendeix a un 66%.

En referència a la competència de les meses sectorials, la Mesa Sectorial de l’Àrea Operativa del Servei de Bombers de Mallorca, fou creada per la Mesa General de Negociació del Personal Funcionari a l’empara de les previsions contingudes als articles 34.4 i 5 del TREBEB, que estableix el següent:

“4. Depenent de les meses generals de negociació i per acord d’aquestes es poden constituir meses sectorials, en consideració a les condicions específiques de treball de les organitzacions administratives afectades o a les peculiaritats de sectors concrets de funcionaris públics i al seu nombre.

5. La competència de les meses sectorials s’estén als temes comuns als funcionaris del sector que no hagin estat objecte de decisió per part de la mesa general respectiva o als que aquesta explícitament els reenviï o delegui

L'estructura de negociació deriva del TREBEB, se sustenta en les Meses Generals, que poden constituir Meses Sectorials en base a l’organització administrativa, a les singularitats d’uns funcionaris o a la seva importància quantitativa, la competència de les quals s’estén als temes comuns als funcionaris del sector no acordats per la Mesa General i als que aquesta explícitament reenviï  o delegui. Així, cada Mesa, general o sectorial, es desenvolupa a l’àmbit de les competències de l’Administració pública a la qual pertany, sense que pugui negociar matèries en relació amb les quals no existeixi títol competencial, de forma que els acords i pactes als quals arribi, generals o sectorials, desplegaran la seva eficàcia a l’àmbit corresponent.

L’esquema competencial exposat implica que la mesa que originàriament assumeix les competències negociadores dels funcionaris locals és la Mesa General, la qual pot procedir a la creació d’una o més Meses sectorials, que tindran el marge d’actuació competencial que la Mesa General determini.

D’acord amb l’anterior, la Mesa General de Negociació del Personal Funcionari del Consell de Mallorca, en la reunió mantinguda dia 7 de febrer de 2012, va acordar la creació de la Mesa Sectorial de l’Àrea Operativa del Servei de Bombers de Mallorca i ho va fer amb les mateixes condicions que les aprovades per la Mesa Sectorial de l’IMAS, és a dir: fixant la seva competència per tractar els temes que afectin únicament i exclusivament al personal funcionari de l’àmbit corresponent, en relació amb els quals la Mesa podrà arribar a acords, que seran sotmesos a aprovació de l’òrgan competent de l’Administració. En el cas que la Mesa tracti algun tema que no afecti únicament i exclusivament al personal funcionari de l’àmbit corresponent, aquest s’haurà de traslladar a la Mesa de Negociació corresponent. A la Mesa general de negociació del personal funcionari del Consell de Mallorca i de l'IMAS de 9 de febrer de 2016 es va revisar la composició de la Mesa d'acord amb el resultat de les proposades eleccions a òrgans de representació del personal.

En referència a la puntuació en la fase de mèrits, que el recurrent diu que no es justifica la puntuació de 100%, en lloc del 102% inicial, a l'acta de 30 de maig de 2017, consta el següent:" pel que fa al comentari de CCOO, en el qual opinen que és injust donar-li el 100% del punts del mèrit al millor aspirant. LAdministració considera que és un sistema que no marca límits per tal de motivar al personal perquè es mantengui al dia i cerqui altres valors meritables en diferents aspectes de la professió." per tant, s'ha justificat el motiu pel qual s'estableix un 100% de puntuació en la fase de mèrits.

Finalment, i pel que fa a la marca d'aigües, en el  document original de l'acta de 30 de maig de 2017 que obre en el Servei de Recursos Humans posa mesa sectorial.

Sisena.  En l'al·legació segona, apartats a i b, el recurrent impugna el contingut de la base 10 corresponent a "certificats de professionalitat i/o unitats de competència " i insisteix en la manca de negociació d'aquest punt.

Ja s'ha explicat a la consideració primera, que d’acord amb l’establert a l'article 37.2 de l'EBEP el Consell de Mallorca no té l’obligatorietat de negociar la regulació i determinació concreta, dels sistemes, criteris, òrgans i procediments d’accés a l’ocupació pública i la promoció professional del Servei de Bombers.

Malgrat això, com també s'ha dit es varen tenir en compte les aportacions dels sindicats, per això una vegada atesos els suggeriments sobre els certificats de professionalitat aportats per aquests, a l'acta de dia 30 de maig de 2017, es va fer constar el següent per justificar la modificació i redacció final: "En el punt de certificats de professionalitat i/o unitats de competències, s'ha modificat la redacció en la qual reflecteixen una proporcionalitat i detallen apartats diferents amb I'objectiu de promocionar que els treballadors obtenguin aquest tipus de certificacions".

Setena.- En l’al·legació segona a l’apartat c es diu, que en l'annex 2 pel que fa al temari de procediments operatius: carta de sinistres del servei de bombers de Mallorca, s'ha suprimit el punt sistemàtica general d'actuació de comandaments davant d'intervencions en rescat de muntanya i que dita supressió no és adient, perquè, de les places convocades vuit són específiques de cap de muntanya, i a més molts de bombers actuen en els rescats de muntanya i es requereix el coneixement d'un temari específic.

El Reglament dels Bombers del Consell de Mallorca a l'article 30, disposa les especialitats del cos de bombers, entre les quals es troba, el grup de rescat de muntanya i  regula el seu funcionament als articles posteriors.

Així, el fet que el rescat de muntanya sigui una de les dues especialitats de bombers i que els rescats de muntanya formen part de l'àrea operativa de Bombers de Mallorca, es considera adequat incloure la sistemàtica general d'actuació de comandaments davant d'intervencions en rescat de muntanya en el temari de procediments operatius, carta de sinistres del Serveis de Bombers de Mallorca. 

Vist tot l’anterior, la consellera executiva del departament de Modernització i Funció Pública, en virtut de les atribucions conferides pel vigent Decret d’organització del Consell de Mallorca, eleva a la Comissió de Govern, per a la seva aprovació, el següent: 

ACORD

Estimar parcialment,el recurs d'alçada interposat pel Sr. José Martín Rodríguez, representat sindical de la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSI-F), contra l'Acord del Consell Executiu del Consell de Mallorca, de 4 d'octubre de 2017, pel qual s'aproven les bases generals per a la promoció interna de l'àrea operativa del Servei de Bombers del Consell de Mallorca, pel sistema de concurs oposició, de manera que:

1. - A L'ANNEX 2, allà on diu: PROGRAMA PER ELABORAR EL PROJECTE PROFESSIONAL I PER A LA PROVA DE SUPÒSITS PRÀCTICS. DEFINIT PER A SUBOFICIALS O SUBOFICIALES

PART ESPECÍFICA. PROCEDIMENTS OPERATIUS. CARTA DE SINISTRES DEL SERVEI DE BOMBERS DE MALLORCA, s'ha d'afegir després de l'epígraf 39 un epígraf més que ha de dir el següent:

40. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en rescat de muntanya.

2. -  A L'ANNEX 2, allà on diu: PROGRAMA PER ELABORAR EL PROJECTE PROFESSIONAL I PER A LA PROVA DE SUPÒSITS PRÀCTICS. DEFINIT PER A SERGENTS O SERGENTES

PART ESPECÍFICA. PROCEDIMENTS OPERATIUS. CARTA DE SINISTRES DEL SERVEI DE BOMBERS DE MALLORCA, s'ha d'afegir després de l'epígraf 39 un epígraf més que ha de dir el següent:

40. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en rescat de muntanya.

- 3. A L'ANNEX 2, allà on diu: PROGRAMA PER ELABORAR LA MEMÒRIA. DEFINIT PER A CAPORALS O CAPORALES

PART ESPECÍFICA. PROCEDIMENTS OPERATIUS. CARTA DE SINISTRES DEL SERVEI DE BOMBERS DE MALLORCA, s'ha d'afegir després de l'epígraf 19 un epígraf més que ha de dir el següent:

20. Sistemàtica general d'actuació dels comandaments davant intervencions en rescat de muntanya.

- 4. Publicar al BOIB la modificació de l'Acord del Consell Executiu del Consell de Mallorca, de 4 d'octubre de 2017, pel qual s'aproven les bases generals per a la promoció interna de l'àrea operativa del Servei de Bombers del Consell de Mallorca, pel sistema de concurs oposició.

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, podeu interposar directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l’endemà de la notificació del present acord o, si s’escau, de la seva publicació.

Això no obstant, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. »

 

Palma, 15 de gener de 2018

Per delegació de la presidència, el secretari general per substitució

(Decret de dia 17-07-2015, BOIB núm.114 de 28-07-2015)

Antoni Benlloch Ramada