Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 343
Aprovació definitiva Reglament del Consell d'Infants de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 El Ple de l’Ajuntament en data 11 de desembre de 2017 aprovà definitivament el Reglament del Consell d’Infants de Manacor que seguidament es transcriu, on consten incorporades la rectificació d’errada de fet, les recomanacions de l’Institut Balear de la Dona així com les al·legacions/propostes acceptades.

 REFÓS DEL REGLAMENT DEL CONSELL D’INFANTS DE MANACOR

 FONAMENTS

El batle de Manacor va signar el 14 de març de 1991 la Carta de Ciutats Educadores, un document que recull els principis bàsics que han d’orientar l'impuls educatiu del municipi.

 Des de llavors, l'Ajuntament de Manacor promou i desenvolupa tot una sèrie de serveis, programes i activitats amb l'objectiu de participar i col·laborar en l'educació de la ciutadania.

 En el marc d'aquestes actuacions i amb la intenció de fomentar la participació dels infants en la vida del municipi, l'any 2006 l'Ajuntament va aprovar la creació del Consell d'Infants de Manacor, el reglament del qual es va publicar al BOIB núm. 41 del 21de març de 2006.

 El 9 d’octubre de 2015 el batle de Manacor signà la carta del Municipi Aliat del programa Ciutats Amigues de la Infància de l’UNICEF.

 Dia 9 de maig de 2016 el Ple de l’Ajuntament de Manacor va acordar presentar-se a la convocatòria d’UNICEF per fer de Manacor una Ciutat Amiga de la Infància el que significa fer de Manacor un municipi que respecta i aplica en les seves polítiques, normes i programes, els drets dels infants.

 Un dels pilars bàsics d’una Ciutat Amiga de la Infància és la participació infantil. És fonamental promoure la participació activa dels nins i nines en temes que els afecten, escoltar els seus punts de vista i considerar-los en els processos de presa de decisions.

 Amb l'objectiu que el Consell d'Infants de Manacor sigui un autèntic òrgan de participació ciutadana, que faciliti i animi la participació dels nins i nines en la realitat del seu entorn més proper i que s'adapti plenament a la nova societat, es duu a terme aquesta modificació del seu Reglament. Es revisen, sobre tot, els objectius, les funcions de les diferents persones que el composen i la periodicitat de les sessions.

 El Consell d’Infants de Manacor esdevé així l’espai i el marc idoni per a garantir el dret a la participació dels nins i nines del municipi.

 TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Definició.

El Consell d'Infants de Manacor és un òrgan de participació dels nins i nines del municipi de Manacor. És un espai de reflexió sobre el municipi i el seu poble i d’aportació d’opinions, propostes i idees que es puguin incorporar als plans d’actuació de l’administració municipal per a la millora del seu entorn.

 Article 2. Objectius.

Objectius generals del Consell d'Infants:

1.   Donar valor a la veu dels infants i concretar de forma visible la consideració dels infants com a ciutadans i ciutadanes amb plena capacitat d’opinió i expressió.

2.   Crear un espai estable per als nins i nines on puguin reflexionar i analitzar el seu poble i entorn i on puguin expressar les seves necessitats i inquietuds i manifestar les seves propostes a les autoritats municipals.

3.   Facilitar als infants les eines per poder participar en la transformació del seu poble i municipi.

4.   Fomentar el treball col·lectiu en pro d'un bé comú.

5.   Aconseguir que les persones adultes reconeguin els drets dels infants, valorin la seva opinió i la prenguin en consideració.

 Article 3. Àmbit d'actuació.

L’àmbit d’actuació del Consell d'Infants de Manacor coincideix amb l’àmbit territorial i competencial del terme municipal de Manacor. El Consell pot treballar sobre qualsevol tema que els nins i nines del municipi considerin important per al seu benestar i per a la millora del seu entorn.

TÍTOL II. COMPOSICIÓ I FUNCIONS

 Article 4. Composició.

El Consell d'Infants de Manacor està compost per:

1.   La presidència, que és el batle o la batlessa o el membre de l'Ajuntament en qui delegui.

2.   Un regidor/a designat/da per la batlia.

3.   dos representants de cada centre escolar que cursin els estudis de 5è i 6è de primària (un de cada curs).

4.   Un tècnic o una tècnica municipal.

5.   Un secretari o una secretària”

 Els membres del Consell d'Infants poden demanar la presència d'una persona representant de cada un del grups polítics que formen la corporació quan ho considerin oportú.

 També poden assistir a les reunions del Ple del Consell d’Infants aquelles persones que puguin aportar formació i informació sobre els temes que es tracten al Consell quan els membres ho considerin necessari.

 Article 5. Elecció i constitució del Consell.

-  L'elecció dels membres del Consell a què fa referència el punt 3 de l'article 4 s'ha de dur a terme a les aules dels centres escolars. L’elecció, l'han de fer democràticament els nins i nines de 5è i 6è de primària i procurant una composició equilibrada i paritària entre gèneres.

-  La constitució del Consell d'Infants s'ha de fer dins el primer trimestre del curs escolar 2017-2018.

- Cada conseller o consellera infantil té un suplent que s'elegeix amb el mateix procediment que els consellers i conselleres titulars. Els membres suplents tenen els mateixos drets que els titulars quan els substitueixin.

 Article 6. Durada del mandat.

La durada del mandat de les persones representants municipals és de 4 anys coincidint amb el mandat.

 La durada del mandat dels nins i nines representants és de 2 anys. Al començament del curs escolar es renova el 50% dels consellers o conselleres amb l’elecció dels nous representants de 5è de primària.

 Article 7. Funcions del Consell d'Infants de Manacor.

1.   Recollir les inquietuds, necessitats i demandes dels infants del municipi perquè puguin ser tractades al Consell.

2.   Analitzar i valorar les demandes des del punt de vista de l’interès general i proposar respostes.

3.   Pensar i exposar idees per a la millora del poble i l’entorn.

4.   Ser el canal de comunicació directe entre els infants de les diferents escoles.

5.   Informar els companys i les companyes de les escoles dels temes, les propostes i els acords adoptats a les reunions del Consell.

6.   Fer arribar les propostes i suggeriments del temes tractats al Consell a l’Ajuntament de Manacor i a les entitats ciutadanes relacionades.

 Article 8. Funcions de l'equip tècnic.

1.   Proposar dinàmiques de feina a les aules perquè l'alumnat pugui desenvolupar la seva capacitat de participació, d’opinió i de presa de decisions.

2.      Acompanyar i assessorar els representants en la seva funció dins l’escola i també al Consell.

3.   Ajudar els consellers i les conselleres a expressar i a cercar la viabilitat de les seves propostes i a entendre, si és el cas, les dificultats que les impossibilitin.

4.   Dinamitzar les sessions del Consell amb una metodologia de participació ciutadana.

5.   Assumir les funcions de mediació i facilitar les intervencions, accions i activitats dels consellers i les conselleres.

6.   Facilitar la comunicació i coordinació entre el Consell i l’Administració local i les entitats ciutadanes.

 TÍTOL III. RÈGIM DE SESSIONS I CONVOCATÒRIA.

 Article 9.

El Consell funciona mitjançant el Ple i les comissions de treball que es considerin adients. Les sessions s'han de fer fora de l'horari escolar i s'han de dur a terme en el lloc que es consideri més adient, segons les necessitats del moment.

 Article 10. Plens.

El Consell d'Infants es reuneix ordinàriament tres vegades a l'any (una cada trimestre) i de manera extraordinària les vegades que siguin necessàries.

 Article 11. Comissions de treball.

El Consell pot crear els grups de feina que consideri necessaris d’acord amb els temes d’interès a tractar. Aquestes comissions es poden reunir les vegades que es considerin oportunes amb l’acord dels seus membres.

 Article 12. Convocatòria de les sessions.

A la primera sessió es fa la constitució del Consell d'Infants.

Les sessions plenàries són convocades per la presidència amb un mínim de cinc dies d'antelació.

 Les sessions extraordinàries s'han de convocar amb una antelació mínima de 48 hores.

 Article 13. Actes.

El secretari o la secretària redacta l'acta del desenvolupament de la sessió, en la qual han de constar al manco els següents punts:

- Lloc, data i hora de l'inici i del final de la sessió.

- Nom i llinatges dels membres assistents i dels que no hi assisteixen.

- Llista dels temes i assumptes tractats i dels acords adoptats. També les opinions que es vulgui que constin en acta.

 El secretari o la secretària ha de fer arribar una còpia de l’acta a cada conseller o consellera.

 Article 14.

Aquest Reglament es crea prèviament a la constitució del Consell d'Infants de Manacor. Per tant, una vegada constituït, el Consell ha d'estudiar i analitzar aquest Reglament i, si ho considera oportú, pot elaborar un document propi de funcionament amb les normes i els continguts adaptats i amb un llenguatge més proper als nins i nines.

 

 Article 15.

El pare, la mare, el tutor o la tutora legal de cada menor ha d'autoritzar i facilitar la participació dels seus infants a les sessions del Consell”.

Manacor, 10 de gener de 2018 

 La batlessa

Catalina Riera Mascaró