Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 222
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears del Conveni col·lectiu del sector de les Indústries de forn i pastisseria de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07000235011982)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El 16 de febrer de 2016, la representació de les empreses del sector de les Indústries de forn i pastisseria de les Illes Balears i la del seu personal varen acordar i subscriure el text del Conveni col·lectiu de treball.

2. El 3 de juny de 2016, Josep Magraner Bermúdez, en representació de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu, va sol·licitar el registre, el dipòsit i la publicació del dit Conveni.

Fonaments de dret

1. L’article 90.3 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar el Conveni col·lectiu del sector de les Indústries de forn i pastisseria de les Illes Balears en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la Comissió Negociadora.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana del text és l’original signada pels membres de la Comissió Negociadora i que la versió catalana n’és una traducció.

4. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 9 de gener de 2018

La directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral

Per delegació del conseller de Treball, Comerç i Indústria (BOIB 105/2015)

Isabel Castro Fernández

Conveni col·lectiu per a les indústries de forn i pastisseria de la comunitat autònoma de les Illes Balears

 CAPÍTOL I. Generals

Article Preliminar

El present Conveni col·lectiu ha estat negociat i signat per les organitzacions següents: Associació de Forners i Pastissers de les Illes Balears; Associació de la Petita Indústria de Forn i Pastisseria de Mallorca; Associació Professional de Pastisseria; Forn i Afins de Menorca; Associació de Forners i Pastissers d’Eivissa i Formentera; Confederació Sindical de CCOO; Unió General de Treballadors (UGT), i Unió Sindical Obrera (USO).

Article 1r. Àmbit Personal

El present Conveni serà d’aplicació a la totalitat d’empreses de forn, pastisseria, brioixeria i rebosteria, en fabricació pròpia o aliena, i a totes les dependències mercantils que expenguin productes de forn, pastisseria, brioixeria i rebosteria, elaborats per aliens a la titularitat de l’expenedor, o en la modalitat de productes intermedis (pa precuit o masses congelades) .També serà d’aplicació al personal administratiu, i als treballadors/es que hi prestin els seus serveis o els hi prestessin a partir de la vigència del present Conveni. Així mateix s’inclou en aquest àmbit personal a les empreses i els treballadors dels establiments anomenats forns, pastisseries i croissanteries en els quals, a més, de forma complementària, es doni servei de productes llestos per al seu consum i degustació en el mateix establiment, com ara cafès, begudes, entrepans, etc. Allò que s’estableix en aquest paràgraf sols serà aplicable en aquells establiments els productes de forn dels quals –brioixeria, pastisseria i derivats– siguin fabricats i elaborats per la mateixa empresa i constitueixin un tot orgànic i indivisible, els efectes pràctics del quals s’hauran de considerar globalment en tot el seu aspecte.

No serà d’aplicació el present Conveni al personal d’aquells establiments que simultaniegin el servei de bar o cafeteria i de forma complementària la venda de productes de forn i pastisseria, en els quals els productes de forn i pastisseria no siguin elaborats per la mateixa empresa o siguin productes derivats de masses congelades i es dugui a terme la cocció en el mateix establiment. En el supòsit del personal d’aquells establiments considerats no turístics segons l’article 112, paràgraf 3r, del Decret 20/2015 (BOIB núm. 56, de 18 d’abril), o bé en aquells en els quals el volum de vendes més gran o l’activitat econòmica principal sigui el derivat de la venda minorista de productes de forn i pastisseria elaborats per un tercer, serà d’aplicació el present Conveni.

Article 2n. Normes Subsidiàries

S’estableix una clàusula d’adhesió per la qual les empreses del sector amb conveni propi, que així ho acordin en la seva comissió paritària, es puguin acollir de forma subsidiària a aquest Conveni sectorial en tot allò no previst en el seu propi.

En allò no previst en el present Conveni caldrà atenir-se al disposat en l’Estatut dels treballadors i la legislació general que regula les relacions laborals.

Article 3r. Àmbit Territorial

Aquest Conveni serà d’aplicació en tot el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears

Article 4t. Vinculació a la totalitat

Les condicions pactades en el present Conveni formen un tot orgànic i indivisible, amb inclusió expressa de les taules salarials i altres conceptes econòmics, per la qual cosa, en el supòsit que fos anul·lada alguna de les seves clàusules o articulats, quedaria sense eficàcia pràctica en la seva totalitat.

Article 5è

Aquest Conveni entrarà en vigor en la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i tindrà una durada fins al 31 de desembre de 2017. Per a la negociació d’un nou Conveni s’haurà de denunciar amb tres mesos d’antelació al seu acabament. La vigència del Conveni per aquells articles en els quals no es disposi el contrari serà des de l’1 de gener de 2014 fins al 31 de desembre de 2017. Sense perjudici de la vigència establerta, una vegada denunciat el Conveni les parts hauran de constituir la taula negociadora del nou conveni col·lectiu en un termini màxim de trenta dies.

El Conveni col·lectiu, la denúncia del qual s’hagi formulat tindrà un període màxim de vigència ultra activitat de divuit mesos a comptar des de la data de constitució de la taula negociadora.

CAPÍTOL II. Jornada, descansos i permisos

Article 6è. Hores extraordinàries

Únicament es podran fer les hores extraordinàries previstes en la legislació laboral vigent.

Article 7è. Jornada laboral

La jornada laboral serà de 1.778 hores anuals. La jornada esmentada es distribuirà en còmput mitjà setmanal de 40 hores efectives com a màxim.

Les empreses podran distribuir de manera irregular al llarg de l’any el 10 % de la jornada de treball anual, i adaptar la distribució del 10 % de les hores anuals de prestació de servei a les èpoques de l’any en què les seves necessitats productives siguin més grans.

Només es podrà modificar la distribució horària mensual, setmanal o diària, respectant en tot cas els possibles acords amb la representació legal dels treballadors, o en el seu defecte, amb el conjunt de treballadors de l’empresa.

Les hores que s’hagin de fer per recuperar el dèficit produït i assolir la jornada establerta en conveni es faran ampliant la jornada laboral de maig a octubre, períodes de Nadal i períodes de Setmana Santa, així com els períodes previs als esdeveniments esmentats, i els que d’acord amb la representació dels treballadors, i en el seu defecte, el conjunt de treballadors es puguin establir al si de l’empresa. No es podran realitzar els dissabtes que inicialment no estiguessin pactats com a dies feiners en calendari laboral, ni en ponts o dies festius per ajust de calendari.

Anualment els empresaris i les empresàries realitzaran el calendari i el quadrant d’hores de treball, a fi d’adaptar la jornada al màxim anual que s’hagi establert.

Es faculta la Comissió Paritària perquè pugui confeccionar un calendari anual, en funció de les jornades setmanals que realitzin les empreses i estableixin el nombre d’hores anuals que sobren o falten per al compliment de la jornada anual prevista.

Article 8è. Dia festiu de Sant Honorat

Per commemorar la festivitat del patró dels forners es fixa el primer dilluns del mes de març de cada any. En el supòsit que aquest ja fos festiu es traslladaria al dilluns següent. En el supòsit que coincideixi amb el dia de descans setmanal es traslladarà a un altre dia de comú acord entre empresa i el treballador/a.

Article 9è. Dia festiu no treballat

Els dies festius que no siguin diumenges s’abonaran a raó de salari base més plus de fidelitat (si pertoca).

Article 10è. Descans setmanal

Es gaudirà d’un dia i mig de descans setmanal per torns que s’establiran de comú acord entre empresaris/es i treballadors/es.

Article 11è. Vacances

Els treballadors/es afectats per aquest Conveni gaudiran d’un període de vacances de 30 dies naturals, durant els quals percebran els salaris base, el plus de fidelitat (si els hi correspon), més la quantitat resultant de multiplicar per 25 dies el plus d’assistència que correspongui a cada categoria laboral i d’acord amb el que s’expressa en l’article 15è del present Conveni. La data del seu gaudi s’establirà de comú acord entre l’empresa i els treballadors/es, els quals a petició pròpia podran gaudir de deu dels dies entre el 15 de juny i el 30 de setembre. L’inici de les vacances no haurà de ser en dies de descans setmanal ni dia festiu.

Article 12è. Llicències retributives

El treballador/a, amb justificació i previ avís, podrà absentar-se del treball amb dret a remuneració per algun dels motius següents i pel temps següent:

- De dos a cinc dies naturals, en funció de si han d’efectuar o no desplaçaments fora del seu lloc habitual de residència, en els casos de malaltia greu, naixement de fill o filla, mort de pare o mare, pare o mare polítics, germans o germanes, avis o àvies, fill o filla, net o neta, cònjuge, convivent –sempre que s’acrediti de forma fefaent: certificat empadronament, etc.

- Quinze dies naturals en cas de matrimoni. La llicència esmentada podrà ser acumulada al període de vacances pactat en l’article 11è i tindrà prioritat per al seu gaudi sobre els altres treballadors/es.

- Dos dies per trasllat de domicili habitual.

- El temps indispensable per al compliment d’un deure inexcusable de caràcter públic o personal.

CAPÍTOL III. Conceptes retributius

Article 13è

Salaris 2014 i 2015: no experimenten cap increment. Son d’aplicació els salaris vigents a 31/12/2013.

Salaris 2016: les taules salarials vigents a 31/12/2013 (BOIB núm. 36, del 15 de març de 2014) s’incrementen en un 1,5 % i s’apliquen a partir de l’01/01/2016 al 31/12/2016, sense caràcter retroactiu per al període de l’01/01/2014 al 31/12/2015, i sense clàusula de revisió de salaris del 2016. S’adjunten les taules salarials per al període de l’01/01/2016 al 31/12/2016 (annexos I i II).

Salaris 2017: Les taules salarials a 31/12/2016 s’incrementen en un 1 % i s’apliquen a partir de l’01/01/2017 al 31/12/2017, sense clàusula de revisió de salaris del 2017. S’adjunten les taules salarials per al període de l’01/01/2017 al 31/12/2017 (annexos III i IV).

Article 13è bis. Canvi de retribució

Els peons que treballin en el departament d’obrador i que prestin els seus serveis durant més de 18 mesos de feina efectiva en la mateixa empresa passaran a percebre el salari d’ajudant. Els treballadors/es que prestin els seus serveis a la botiga amb la categoria d’ajudant/a, sense experiència, i que prestin els seus serveis durant més de 18 mesos de feina efectiva en la mateixa empresa, passaran a percebre el salari de venedor/a de 0 a 3 anys.

Article 14è. Indemnització per treballar en dia festiu

El treballador/a que presti els seus serveis en dia festiu percebrà, a més del salari que per dia festiu li correspongui, una indemnització corresponent al salari base mes plus de fidelitat (que sí li correspon), incrementats en un 90 % més el plus d’assistència, així com el plus de nocturnitat en els casos en què sigui procedeixi.

Exemple pràctic A: un empleat/da amb plus de fidelitat, treballa un dia festiu i li correspon nocturnitat.

Indemnització: SALARI BASE + PLUS DE FIDELITAT + (90 % SALARI BASE + PLUS DE FIDELITAT) + PLUS D’ASSISTÈNCIA + NOCTURNITAT.

Exemple pràctic B: un empleat/da sense plus de fidelitat, treballa dia festiu i no li correspon nocturnitat.

Indemnització: SALARI BASE + (90 % SALARI BASE) + PLUS D’ASSISTÈNCIA.

Article 15è. Plus d’assistència

L’empresa abonarà als treballadors/es el plus d’assistència que figura en les taules annexes. Els imports reflectits en les taules annexes només s’abonaran per dia efectivament treballat, amb l’excepció del que disposa l’article 11 sobre vacances i en els supòsits de l’article 12 sobre llicències retributives del present.

Article 16è. Gratificacions extraordinàries

Els treballadors/es afectats pel present Conveni percebran tres gratificacions de 30 dies de salari base i complement de fidelitat si pertoqués, però no s’abonarà el plus d’assistència. Cada una de les gratificacions extraordinàries s’abonarà abans dels dies 16 de maig, 15 de juliol i 15 de desembre, respectivament.

Les empreses, de mutu acord individual amb els treballadors i treballadores, podran prorratejar mensualment les gratificacions extraordinàries dels mesos de maig, juliol i desembre.

Article 17è. Antiguitat

Allò reglamentat en anteriors convenis per a l’antiguitat tindrà vigència fins al 31 de desembre de 2005 i serà substituït a partir de l’1 de gener de 2006 pel complement de fidelitat. Qualsevol referència que en el Conveni col·lectiu s’efectuï a l’antiguitat serà substituïda de forma automàtica pel complement de fidelitat, que a continuació s’especifica:

COMPLEMENT DE FIDELITAT (PLUS DE FIDELITAT):

Els treballadors i treballadores que a 1 de gener de 2006 prestaven els seus serveis en les empreses afectades pel present Conveni percebran el complement de fidelitat en funció dels anys treballats en l’empresa a 31 de desembre de 2005, segons l’annex III de la Resolució núm. 3558 de la directora general de Treball, de 16 de febrer de 2006 (BOIB núm. 31/2006, de 2 de març).

Article 18è. Plus de Nocturnitat

S’estableix un plus de nocturnitat de sis euros i quaranta-un cèntims (6,41 €) per dia efectivament treballat, que s’abonarà als treballadors/es de forn i repartidors/es en general que comencin la seva jornada abans de les 4 de la matinada, i als treballadors/es de pastisseria que comencin la seva jornada abans de les 6 hores del matí. El plus esmentat només es percebrà en els dies en què es doni efectivament la circumstància assenyalada en el paràgraf anterior i no computarà en el càlcul de gratificacions extraordinàries i vacances.

Article 18è bis. Plus de serveis complementaris

En aquelles dependències mercantils recollides en l’àmbit personal (article 1r) del present Conveni que, a més d’expendre productes de forn, pastisseria, brioixeria i rebosteria, ofereixin dins el mateix establiment serveis complementaris de degustació i/o consum i sempre que aquests siguin consumits dins l’establiment, els venedors/es que facin aquestes funcions especifiques percebran un plus funcional d’activitat no consolidable, i només mentre realitzin les funcions esmentades, de 0,75 € per dia efectiu de treball.

Article 19è. Retribució per hores extraordinàries

Les hores extraordinàries que facin els treballadors i treballadores, d’acord amb allò previst en el article 6è d’aquest Conveni, s’abonaran a raó de l’import que resulti per hora de treball efectiu incrementat en un 75 %.

Article 20è. Clàusula d’inaplicació del Conveni

En aplicació de l’article 82.3 de l’Estatut dels treballadors, les parts acorden que en els supòsits de NO ACORD en el període de consultes s’aplicarà el procediment que s’estableix en el II Acord interprofessional sobre renovació i potenciació del Tribunal d’Arbitratge i Mediació de las Illes Balears (TAMIB), de data 24/01/2005, i se sotmetran al procediment de mediació que s’hi estableix.

En cas de no assolir acord en el procediment de mediació esmentat, les parts sotmetran la solució de la discrepància a la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius, mentre no estigui creada la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

Una vegada creada la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius en l’àmbit de la CAIB, aquesta serà la competent per dirimir les discrepàncies que hagin sorgit en el procediment d’inaplicació del Conveni Col·lectiu.

CAPÍTOL IV. Contractació

Article 21è. Contractes formatius

Els empresaris/es podran efectuar contractes per a la formació amb treballadors/es majors de 16 anys i menors de 25 anys, mancats de la qualificació professional reconeguda pel sistema de formació professional per a l’ocupació o requerida pel sistema educatiu per concertar un contracte en pràctiques. La durada mínima del contracte serà per 12 mesos, i la màxima de 24 mesos.

El temps de treball efectiu, que haurà de ser compatible amb el temps dedicat a les activitats formatives, no podrà ser superior al 75 % de la jornada màxima prevista en aquest Conveni col·lectiu.

Els seran d’aplicació els salaris que s’estableixen a les taules salarials que s’entenen per la jornada pactada en l’article 7è del present Conveni.

Els treballadors/es majors de 18 anys amb contractes formatius percebran el salari de peó en obradors, i per als que prestin serveis en dependències mercantils serà el d’ajudant sense experiència.

Els treballadors/es amb contractes formatius que en complir els 18 anys d’edat duguin en l’empresa una antiguitat de 2 anys, el seu salari serà l’equivalent a la mitjana entre el salari d’ajudant i el salari de peó.

Durant el primer any de formació la retribució no podrà ser inferior al salari mínim interprofessional en proporció amb el temps de treball efectiu. Durant el segon any el seu salari no podrà ser inferior al del salari mínim interprofessional. Amb aquesta finalitat queda facultada la Comissió d’Interpretació i Vigilància del Conveni o qualsevol dels seus membres per comprovar que es compleix l’objecte de la contractació i la seva formació teòrica en les empreses on aquesta existeixi (vegeu clàusula addicional 1a).

Article 22è. Contractes eventuals

Quan les circumstàncies del mercat, acumulació de tasques o excés de comandes així ho exigissin, tot i tractar-se de l’activitat normal de l’empresa, els contractes podran tenir una durada màxima de 12 mesos dins d’un període de 18 mesos comptats a partir del moment en què es produeixin les causes esmentades. Els treballadors/es esmentats, una vegada finalitzat el contracte corresponent per expiració del temps convingut, tindran dret a percebre una indemnització per acabament de contracte en quantia equivalent a la part proporcional de la quantitat que resultaria d’abonar dotze dies de salari per cada any de servei.

CAPÍTOL V. Acció Social

Article 23è. Incapacitat temporal

a) Accident de treball. Les empreses abonaran als treballadors/es en la situació d’incapacitat temporal derivada d’accident de treball, i amb independència de la prestació econòmica que percebin amb càrrec a la Seguretat Social, un complement fins a la totalitat del salari que es percebia en el moment d’accidentar-se. El complement referit s’abonarà a partir del primer dia de baixa i fins al moment de l’alta, com a màxim fins a un any després d’iniciada la incapacitat temporal.

b) Malaltia comuna o accident no laboral. En els casos d’incapacitat temporal derivada de malaltia comuna, accident no laboral i malaltia professional, les empreses complementaran la indemnització de la Seguretat Social a partir del dia que aquesta sigui reconeguda per la Seguretat Social, fins a un setanta-cinc per cent (75 %) de la base reguladora.

Article 24è. Assegurança

Les empreses concertaran una pòlissa d’assegurança que garanteixi als treballadors/es un capital de 12.020,24 euros, per percebre per si mateixos o pels beneficiaris/es designats, en els supòsits de declaració d’invalidesa en els graus d’incapacitat permanent absoluta per a tot treball o per mort. S’entén per invalidesa absoluta i permanent la situació física irreversible provocada per accident o malaltia originats independentment de la voluntat de l’assegurat/da, determinant de la ineptitud total d’aquest per al manteniment permanent de qualsevol relació laboral o activitat professional, i es compleixin les condicions generals concertades a la pòlissa subscrita per cobrir el risc esmentat. Tindran dret a la percepció de la present millora, sense perjudici de la data en què es declari la invalidesa o esdevingui la mort, aquells treballadors/es que estiguin d’alta en l’empresa en la data en què es produeixin tals contingències.

Les empreses que no tinguin concertades aquestes pòlisses estaran directament obligades al pagament del capital esmentat, en el cas de produir-se les contingències expressades en el paràgraf anterior.

CAPÍTOL VI. Sindicals

Article 25è. Acció sindical en l’empresa

a) Les centrals sindicals podran desenvolupar la seva activitat en les empreses amb garantia per al seu funcionament eficaç, d’acord amb la legislació vigent en aquesta matèria.

b) Els afiliats/es a les centrals sindicals no podran ser discriminats/es en funció de la seva afiliació.

c) Les centrals sindicals legalitzades podran informar sindicalment tots els treballadors/es i fer reunions d’afiliació en comunicar-ho a l’empresa amb 48 hores d’antelació.

Article 26è. Comitès d’empresa i delegats/es de personal

Seran funcions del Comitè d’Empresa i, en el seu cas, dels delegats/es de personal:

a) Emetre informes en els presumptes canvis d’horari, suspensió, i s’escau, extinció de les relacions individuals de treball fundades en causes tecnològiques o econòmiques, així com modificacions substancials del seu contingut.

b) Informar en els expedients de classificació personal instats davant l’autoritat competent.

c) Ser prèviament informat/da de la imposició de sancions al personal o reincidències en faltes greus i per faltes molt greus.

CAPITULO VII. Salut Laboral

Article 27è. Formació de manipulador/a d’aliments

El personal subjecte al present Conveni haurà d’assistir obligatòriament als cursos de formació o a les accions formatives relacionades amb les pràctiques correctes d’higiene i de manipulació d’aliments que duguin a terme les empreses. Per a la qual cosa els donarà les instruccions oportunes, així com les facilitats per a l’obtenció de prou coneixements en les pràctiques de manipulació d’aliments esmentades.

Article 28è. Roba de feina

La naturalesa especial de la indústria obliga tots els treballadors/es i empresaris/es a extremar les mesures pròpies d’higiene personal en renovar oportunament els elements necessaris per dur a terme la netedat esmentada. Així mateix, les empreses facilitaran als seus treballadors/es les peces que s’esmenten a la taula següent:

Jaqueta            4 unitats          1 any de durada

Calçons           4 unitats          1 any de durada

Gorres             2 unitats          1 any de durada

Davantals        4 unitats          6 mesos de durada

Draps              6 unitats          6 mesos de durada

Còfies             2 unitats          2 anys de durada

Bates (1)         4 unitats          1 any de durada

(1) Dos d’hivern i dos d’estiu.

L’ús d’aquestes peces tindrà un caràcter obligatori i la seva adquisició quant a la seva qualitat, color i model s’haurà de realitzar de comú acord entre l’empresa i els delegats/es de personal o comitè d’empresa.

Al personal de nou ingrés li seran facilitades dins de la primera setmana de contracte. Les peces utilitzades durant els períodes de relació laboral igual o inferior a 6 mesos seran retornades a l’empresa.

L’incompliment per part dels treballadors/es de dur la roba de feina es tipifica com a falta greu, amb sanció inherent al grau tipificat.

Article 29è. Revisió mèdica

S’estableix per a tot el personal afectat per aquest Conveni passar una revisió mèdica anual, facilitada per l’empresa a través dels serveis mèdics pertinents oficials.

Article 30è. Comissió de salut laboral

En aplicació de la Llei de prevenció de riscs laborals i salut laboral, s’estableix una comissió formada per un o una representant de cada una de les centrals sindicals i de les organitzacions empresarials afectades pel present Conveni, que tindrà la consideració de consultiva amb l’obligació d’emetre informes i donar assessorament a totes les empreses i treballadors/es vinculats pel present Conveni.

La comissió de salut laboral s’haurà de reunir obligatòriament cada tres mesos. En la primera reunió es fixaran els objectius que necessàriament hauran de ser anuals.

La comissió esmentada haurà de requerir el concurs de totes les empreses, organismes o institucions necessaris per a l’eficaç compliment de la normativa vigent en aquesta matèria.

Es fixa com a domicili d’aquesta comissió el del Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), avinguda Comte de Sallent, 11, 2n, 07002 Palma de Mallorca.

CAPÍTOL VIII. Faltes, sancions i procediment sancionador

Article 31è. Règim disciplinari

Faltes: les faltes comeses pels treballadors/es al servei de l’empresa es classificaran atenent la seva importància en lleus, greus i molt greus.

Són faltes lleus:

Les de puntualitat en breus espais de temps.

Les discussions amb els companys/es de feina.

Les faltes d’higiene o neteja.

No comunicar amb temps, podent fer-ho, la falta d’assistència al treball o qualsevol altra de naturalesa anàloga. S’entén per falta de puntualitat el retard de més de cinc vegades a l’entrada al treball, o si el total dels retards totalitzen més de trenta minuts al mes.

Són faltes greus:

Les reincidències en faltes lleus dins un termini de dos mesos.

Les faltes de puntualitat de més de 15 minuts que sense justificació es cometin, i que suposin el retard en l’inici d’un treball en cadena, en grup o que suposi, a causa del retard en la seva incorporació, que un altre treballador/a hagi d’ocupar el seu lloc de treball en la seva demora.

Les comeses contra la disciplina del treball o contra el respecte degut a superiors, companys/es, subordinats/es, simular la presència d’un altre treballador/a fitxant per ell/a, la realització de treballs per compte de tercers, tant en la mateixa activitat com en altres que no siguin concurrents amb l’activitat de l’empresa, tret que hi hagi comunicació escrita de tal circumstància a l’empresari/a.

Absentar-se del treball sense llicència dins de la jornada; fingir malaltia o demanar permís al·legant causes no existents, així com les violacions greus de la bona fe contractual.

La no utilització de la roba de treball i l’incompliment del que disposen les reglamentacions tecnicosanitàries de forn i brioixeria i les de pastisseria i confiteria, per al personal.

L’embriaguesa o el consum de drogues no autoritzades de manera ocasional.

L’incompliment de les ordres donades per l’empresa en matèria de prevenció de riscs laborals i salut, sempre que l’empresa compleixi els requisits prevists en la normativa de prevenció de riscs laborals i salut, i altra normativa que afecti l’activitat.

Qualsevol altra de naturalesa anàloga.

Són faltes molt greus:

La reincidència en faltes greus dins del terme de sis mesos.

El frau, furt o robatori, tant a l’empresa com als companys/es de feina.

Els maltractaments de paraula i obra o falta de respecte i consideració a els/les caps o als seus familiars i als companys/es o subordinats/es.

La violació de secret de l’empresa.

L’embriaguesa habitual.

El consum de drogues no autoritzades quan fos habitual.

La inobservança de les mesures de prevenció i salut laboral en el treball i, en particular, la manca del carnet de manipulador/a d’aliments per causes imputables al treballador/a, amb avís previ de l’empresa.

L’assetjament sexual. S’entendrà per assetjament sexual qualsevol conducta o proposició d’ordre sexual que, per la manera de produir-se, atempti contra la llibertat o intimitat del subjecte que la rep.

En els casos en què l’incompliment de les mesures de prevenció de riscs laborals i salut laboral provoquessin danys o perjudicis a tercers, inclosa la mateixa empresa, la conducta del treballador/a es considerarà com a falta molt greu.

Qualsevol altra de naturalesa anàloga.

Sancions: les sancions que s’imposaran en cada cas, segons les faltes comeses, seran les següents:

1r. Per faltes lleus: amonestació escrita o suspensió durant un dia de feina i sou.

2n. Per faltes greus: suspensió de feina i sou d’1 a 10 dies, o amonestació escrita.

3r. Per faltes molt greus: suspensió de feina i sou per més de 10 dies i fins a 30 dies. Acomiadament.

Les sancions amb suspensió de feina i sou hauran de ser comunicades al treballador/a per escrit.

Prescripció de sancions. Les faltes lleus prescriuran als deu dies; les greus, als vint dies; i les molt greus als seixanta dies a partir de la data en què l’empresa va tenir coneixement de la seva comissió i, en tot cas, als sis mesos d’haver-se comès.

CAPÍTOL IX. Comissió Paritària i solució extrajudicial

Article 32è. Comissió d’interpretació i vigilància

Ambdues parts estableixen en l’àmbit territorial una comissió paritària composta per representants dels treballadors/es i de la part empresarial, amb set membres per banda. La funció d’aquesta comissió paritària serà de vigilància i control d’aquest Conveni i de totes les qüestions derivades de l’aplicació de la normativa legal, així com tractar d’arribar a una avinença dels conflictes que puguin sorgir entre les empreses i els seus treballadors/es.

Per la part social s’acorda que, independentment del nombre de membres assistents a la comissió paritària, aquests representaran el percentatge que cadascuna de les organitzacions sindicals tenen en signar el Conveni.

Les parts podran nomenar els seus components en el moment de la seva constitució.

Es fixa com a seu de la comissió paritària la del TAMIB: avinguda del Comte de Sallent, 11, 2n, Palma de Mallorca.

Article 33è. Solució de conflictes

Els signants d’aquest Conveni s’adhereixen en tots els seus termes a l’Acord per a la solució extrajudicial de conflictes (ASEC), sens perjudici de poder adherir-se a qualsevol altre sistema (autonòmic o provincial) per a la resolució extrajudicial de conflictes laborals.

Així mateix, les discrepàncies que no siguin resoltes al si de la comissió paritària prevista en aquest Conveni col·lectiu es resoldran d’acord amb els procediments regulats en l’acord interprofessional pel qual es procedeix a la creació del Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), en aplicació del reglament de funcionament del Tribunal esmentat.

La solució dels conflictes col·lectius i d’aplicació d’aquest Conveni col·lectiu i de qualsevol altre que afecti als treballadors/es inclosos en el seu àmbit d’aplicació s’efectuarà d’acord amb els procediments regulats en l’Acord interconfederal sobre la creació del Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears i en aplicació del seu Reglament de funcionament. Les parts signants d’aquest Conveni col·lectiu s’hi sotmeten expressament, en representació dels treballadors/es i empreses compreses en l’àmbit d’aplicació personal del Conveni, a tals procediments, de conformitat amb el que disposa l’article 8è del Reglament esmentat, segons Resolució del director general de Treball de 8 de gener de 1998 i publicada en el BOCAIB el 24 de gener de 1998.

Article 34è. Codi de conducta en matèria d’assetjament sexual

1. Amb la finalitat d’evitar i resoldre els supòsits d’assetjament sexual, a tals efectes les parts signants del present preacord expressen el seu desig de què tots els treballadors/es siguin tractats/es amb dignitat, i no es permet ni tolera l’assetjament sexual en el treball.

2. S’entén per assetjament sexual la situació en què es produeix qualsevol comportament verbal, no verbal o físic no desitjat d’índole sexual, amb el propòsit o l’efecte d’atemptar contra la dignitat d’una persona, en particular quan es creï un entorn intimidatori, hostil, degradant, humiliant o ofensiu.

3. Tots els treballadors/es tenen la responsabilitat d’ajudar a crear un entorn laboral en el qual es respecti la dignitat de tothom. D’altra banda, les persones encarregades de cada departament hauran de garantir que no es produeixi l’assetjament sexual en els sectors que estiguin sota la seva responsabilitat.

4. Els treballadors/es tenen dret a presentar una denúncia si es produeix assetjament sexual, la qual serà tractada amb rigor, promptitud i confidencialitat extrema. La denúncia haurà de contenir la descripció dels incidents i haurà de ser adreçada, a elecció del treballador/a presumptament assetjat/da, a un membre del departament de recursos humans, o de personal, o a un membre de la direcció de l’empresa. Així mateix, si el treballador/a ho desitja, es posaran els fets en coneixement dels representants legals dels treballadors/es, els quals intervindran en la tramitació de l’expedient informatiu.

5. Tot comportament o conducta, en l’àmbit laboral, que atempti contra el respecte de la intimitat i dignitat de la dona o l’home mitjançant l’ofensa, física o verbal, de caràcter sexual, serà considerada com a falta molt greu. Si la conducta es duu a terme amb prevalença d’una posició jeràrquica suposarà una circumstància agreujant d’aquella. En els supòsits en què un treballador/a incorri en conductes constitutives d’assetjament sexual serà sancionat/da tal com disposa el precepte assenyalat.

Article 35è. Protocol per a la prevenció i tractament dels casos de persecució moral en el lloc de feina

Declaració de principis. Tots els treballadors/es tenen dret a un entorn laboral lliure de conductes i comportaments hostils o intimidatoris envers la seva persona. L’entorn laboral ha de garantir la seva dignitat, a més de la seva integritat física i moral. El treballador/a també té dret a una protecció real i eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball.

La situació d’assetjament moral es produeix quan una o més persones (la víctima pot ser assetjada per un grup) sotmet o sotmeten una altra a una violència psicològica per sistema durant un període de temps més o menys prolongat. La persecució moral pretén i s’encamina a ofendre, ridiculitzar i dur la víctima a l’aïllament del grup, i de tot això en resulta, en mantenir-se en el temps, la desestabilització emocional i psicològica de la persona assetjada.

Aquest tipus de conductes són indesitjables, desraonades i ofensives per a la persona que les pateix. Per això, a més de ser sancionades com a faltes molt greus i en el seu grau màxim, han de ser tractades mitjançant l’aplicació d’un procediment intern de conflictes, que sense rebutjar i amb independència de la possible utilització de qualsevol medi legal a l’abast del treballador/a assetjat, permeti actuar amb la màxima promptitud, rigor i confidencialitat davant de la denúncia, en protegir en tot cas i moment la intimitat del treballador/a presumptament assetjat/da. En cap cas no es podrà adoptar per part de l’empresa o responsable cap persecució o represàlia envers el denunciant dels fets de persecució.

Les parts signants del present Acord, conscients de la importància d’aquest fenomen laboral, es comprometen a fer l’esforç necessari encaminat a crear i/o mantenir un entorn laboral on es respecti la dignitat i llibertat de tots els treballadors/es que desenvolupen la seva jornada laboral en l’àmbit de l’empresa.

DISPOSICIÓ FINAL

Les disposicions legals que suposin una variació econòmica en tots o en alguns conceptes retributius o suposin la creació d’altres de nous, únicament tindran eficàcia pràctica si considerats en la seva totalitat i en còmput anual superessin el nivell d’aquest Conveni. En cas contrari, s’haurà d’entendre que han estat absorbides per les millores pactades d’aquest.

CLÀUSULA ADDICIONAL 1a

En tot allò no previst en l’article 21 sobre contractes formatius caldrà atenir-se al que disposa l’article 11 del vigent Estatut dels treballadors i al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.

CLÀUSULA ADDICIONAL 2a. D’aplicació única i exclusivament a empreses de fabricació de masses congelades i productes precuits congelats

Personal que presta els seus serveis en cambres frigorífiques de congelació i magatzems frigorífics de productes congelats, d’aplicació única i exclusivament a empreses de fabricació de masses congelades i productes precuits congelats.

Per al personal que presti els seus serveis en empreses l’única activitat de les quals sigui la de fabricació de masses congelades i productes precuits congelats de forn i pastisseria i la seva distribució es creen dues noves categories: oficial/a de cambra frigorífica i ajudant/a de cambra frigorífica.

Oficial/a de cambra frigorífica: persona que fa les funcions de treball dins d’una cambra frigorífica de congelació, emmagatzemant, col·locant, manipulant, preparant comandes, realitzant l’inventari, fent el registre d’entrades i sortides de gènere, etc. Amb maneig de maquinària i assumint la responsabilitat de totes les tasques que es duen a terme en l’interior de les cambres frigorífiques, i que pot o no estar assistit en la realització de les seves tasques d’ajudant de cambra frigorífica.

Ajudant/a de cambra frigorífica: persona que realitza les seves funcions dins una cambra frigorífica de congelació, emmagatzemant, col·locant, preparant comandes, etc., amb maneig de maquinària i a les ordres d’un encarregat/da o d’un oficial/a de cambra.

Els oficials/les de cambra frigorífica i ajudants/es que prestin els seus serveis durant tota la jornada laboral dins la cambra frigorífica de congelació amb els descansos que estableix la norma especifica de salut laboral per a aquest tipus de treballs percebran un plus funcional diari, consistent a dividir 170 euros pels dies de feina efectiva al mes en cambra frigorífica.

Els salaris dels oficials/es de cambra frigorífica i ajudants/es són els que s’especifiquen a la taula salarial annexa.

CLÀUSULA ADDICIONAL 3a. Comissió d’adaptació de salaris a grups professionals i nivells salarials

Durant la vigència del present Conveni es crearà una comissió composta per dos membres de cada una de les seves parts signants, amb la finalitat d’estudiar i efectuar una proposta a la taula negociadora del futur conveni col·lectiu per a l’aplicació dels nivells retributius d’acord amb els grups professionals. La comissió esmentada s’haurà de constituir abans del 31 de desembre del 2017 i finalitzarà els seus treballs abans del 31 de desembre del 2018, els resultats de la comissió esmentada s’hauran d’incorporar al text del nou conveni col·lectiu.

ANNEX I

TAULES SALARIALS PER A FORNS DE L’01/01/2016 AL 31/12/2016

 

TAULES SALARIALS DIARI

GRUP

NIVELL SALARIAL

SALARI BASE

PLUS ASSIST. DIA EFECTIU TREBALLAT

SALARI ANUAL (*)

1

1.1 Peó

26,91

5,20

13.823,73

 

1.2 Formant de 1r any

13,96

8,12

8.7791,96

 

1.3 Formant de 2n any

14,59

8,39

9.160,83

 

1.4 Personal de neteja euro/hora

4,93

 

 

2

2.1 Ajudant/a de pastador

29,71

9,31

16.330,28

 

2.2 Mecànic/a 3a

29,38

9,30

16.179,14

 

2.3 Ajudant/a

29,02

6,83

15.275,05

 

2.4 Xofer

30,80

13,45

18.063,74

 

2.5 Transportista

29,38

9,62

16.276,26

 

2.6 Repartidor/a a domicili

28,13

2,24

13.496,00

 

2.7 Ajudant/a de cambra frigorífica

29,71

9,10

16.269,59

3

3.1 Pastador/a

30,19

11,14

17.097,13

3.2 Mecànic/a

29,71

9,52

16.394,02

3.3 Oficial/a de pala

30,80

13,45

18.063,74

3.4 Oficial/a de cambra frigorífica

30,49

13,31

17.883,74

3.5 Oficial/a de massa

30,19

10,89

17.021,26

3.6 Oficial/a de taula

29,70

9,10

16.264,96

4

4.1 Ajudant/a d’encarregat

29,59

9,62

16.368,82

4.2 Mecànic/a 1a

30,19

10,89

17.021,26

5

5.1 Mestre/a encarregat

30,80

13,45

18.063,74

TAULES SALARIALS MENSUALS

1

1.1 Ajudant/a sense experiència en el sector

831,02

12.465,32

1.2 Formant de 1r any

500,62

7.509,27

1.3 Formant de 2n any

660,82

9.912,24

1.4 Personal de neteja

843,34

12.650,15

2

2.1Auxiliar administratiu/va

858,94

12.884,16

3

3.1 Venedor/a major

984,84

14.772,67

3.2 Oficial/a administratiu

923,20

12,49

17.583,95

3.3 Venedor/a de més de 3 anys d’experiència en el sector

906,58

13.598,67

3.4 Venedor/a fins a 3 anys d’experiència en el sector

850,07

12.751,09

4

4.1 Cap de fabricació

923,20

18,37

19.341,13

4.2 Cap de taller mecànic

923,20

17,18

18.986,05

4.3 Cap d’oficina i comptable

923,20

18,37

19.341,13


TAULES SALARIALS PER A PASTISSERIES DE L’01/01/2016 AL 31/12/2016

TAULES SALARIALS DIARI

GRUP

NIVELL SALARIAL

SALARI BASE

PLUS ASSIST. DIA EFECTIU TREBALLAT

SALARI ANUAL (*)

1

1.1 Peó

26,91

5,20

13.823,73

1.2 Formant de 1r any

13,96

8,12

8.7791,96

1.3 Formant de 2n any

14,59

8,39

9.160,83

1.4 Personal de neteja euro/hora

4,93

2

2.1 Ajudant/a

29,02

6,83

15.275,05

2.2 Xofer

30,80

13,45

18.063,74

2.3 Ajudant/a de cambra frigorífica

29,71

9,10

16.269,59

3

3. 1 Oficial 1r

30,80

13,45

18.063,74

3.2 Oficial/a de cambra frigorífica

30,49

13,31

17.883,74

3.3 Oficial 2a

30,19

10,89

17.021,26

3.4 Oficial 3a

29,70

9,10

16.264,96

4

4.1 Mestre/a encarregat

30,80

13,45

18.063,74

TAULES SALARIALS MENSUALS

1

1.1 Ajudant/a sense experiència en el sector

831,02

12.465,32

1.2 Formant de 1r any

500,62

7.509,27

1.3 Formant de 2n any

660,82

9.912,24

1.4 Personal de neteja

843,34

12.650,15

2

2.1 Auxiliar administratiu/va

858,94

12.884,16

3

3.1 Venedor/a major

984,84

14.772,67

3.2 Oficial/a administratiu

923,20

12,49

17.583,95

3.3 Venedor/a de més de 3 anys d’experiència en el sector

906,58

13.598,67

3.4 Venedor/a fins a 3 anys d’experiència en el sector

850,07

12.751,09

4

4.1 Cap de fabricació

923,20

18,37

19.341,13

4.2 Cap de taller mecànic

923,20

17,18

18.986,05

4.3 Cap d’oficina i comptable

923,20

18,37

19.341,13

(*) Aquest salari es correspon amb les 15 mensualitats de salari base més els 299 dies de Plus d’assistència. La present taula de salaris en còmput anual es correspon amb la jornada ordinària de treball establerta en l’article 7è del Conveni, la qual suposa un còmput anual de 1.778 hores de treball efectiu generalment.

ANNEX II

TAULES SALARIALS PER A ESTABLIMENTS EXPENEDORS DE PRODUCTES DE FORN, BRIOIXERIA I PASTISSERIA, ELABORATS PER ALIENS A LA TITULARITAT, EN LA MODALITAT DE PRODUCTES ACABATS O BÉ PRODUCTES INTERMEDIS (01/01/2016 A 31/12/2016)

GRUP

NIVELL SALARIAL

SALARI BASE

SALARI ANUAL (1)

1

1.1 Formant de 1r any

519,74

7.796,08

1.2 Formant de 2n any

677,72

10.165,76

1.3 Personal de neteja (2)

875,56

13.133,41

2

2.1 Ajudant/a sense experiència en el sector

871,41

13.071,12

3

3.1 Venedor/a major

1.32,68

15.490,22

3.2 Venedor/a amb més de 3 anys d’experiència en el sector

950,66

14.259,89

3.3 Venedor/a fins a 3 anys d’experiència en el sector

891,34

13.370,14

(1) Aquest salari es correspon amb les 15 mensualitats del salari base.

(2) El salari mensual del personal de neteja s’entén per la jornada de 40 hores setmanals.

ANNEX III

TAULES SALARIALS PER A FORNS DE L’01/01/2017 AL 31/12/2017

TAULES SALARIALS DIARI

GRUP

NIVELL SALARIAL

SALARI BASE

PLUS ASSIST. DIA EFECTIU TREBALLAT

SALARI ANUAL (*)

1

1.1 Peó

27,18

5,25

13.961,97

1.2 Formant de 1r any

14,10

8,20

8.879,85

1.3 Formant de 2n any

14,73

8,48

9.252,44

1.4 Personal de neteja euro/hora

4,98

2

2.1 Ajudant/a de pastador

30,01

9,40

16.493,59

2.2 Mecànic/a 3a

29,68

9,39

16.340,93

2.3 Ajudant/a

29,31

6,90

15.427,80

2.4 Xofer

31,10

13,58

18,244,38

2.5 Transportista

29,68

9,72

16.439,02

2.6 Repartidor/a a domicili

28,41

2,27

13.630,96

2.7 Ajudant/a de cambra frigorífica

31,10

9,20

16.427,61

3

3.1 Pastador/a

30,49

11,26

17.268,10

3.2 Mecànic/a

30,01

9,62

16.557,96

3.3 Oficial/a de pala

31,10

13,58

18.244,38

3.4 Oficial/a de cambra frigorífica

30,79

13,45

18.062,58

3.5 Oficial/a de massa

30,49

11,00

17.191,47

3.6 Oficial/a de taula

30,00

9,20

16.427,61

4

4.1 Ajudant/a d’encarregat

30,49

11,26

17.268,10

4.2 Mecànic/a 1a

30,49

11,00

17,191,47

5

5.1 Mestre/a encarregat

31,10

13,58

18.244,38

TAULES SALARIALS MENSUALS

1

1.1 Ajudant/a sense experiència en el sector

839,33

12.589,97

1.2 Formant de 1r any

505,62

7.589,37

1.3 Formant de 2n any

667,42

10.011,36

1.4 Personal de neteja

851,78

12.776,65

2

2.1 Auxiliar administratiu/va

867,53

13.013,00

3

3.1 Venedor/a major

994,69

14.920,39

3.2 Oficial/a administratiu/va

932,44

12,62

17.759,79

3.3 Venedor/a de més de 3 anys d’experiència en el sector

915,64

13.734,65

3.4 Venedor/a fins a 3 anys d’experiència en el sector

858,57

12.878,60

4

4.1 Cap de fabricació

932,44

18,56

19.534,54

4.2 Cap de taller mecànic

932,44

17,36

19.175,91

4.3 Cap d’oficina i comptable

932,44

18,56

19.534,54


TAULES SALARIALS PER A PASTISSERIES DE L’01/01/2017 AL 31/12/2017

TAULES SALARIALS DIARI

GRUP

NIVELL SALARIAL

SALARI BASE

PLUS ASSIST. DIA EFECTIU TREBALLAT

SALARI ANUAL (*)

1

1.1 Peó

27,18

5,25

13.963,05

1.2 Formant de 1r any

14,10

8,20

8.879,86

1.3 Formant de 2n any

14,73

8,48

9.252,44

1.4 Personal de neteja euro/hora

4,98

2

2.1 Ajudant/a

29,31

6,90

15.427,80

2.2 Xofer

31,10

13,58

18.244,38

2.3 Ajudant/a de cambra frigorífica

30,01

9,20

16.432,28

3

3. 1 Oficial 1r

31,10

13,58

18.244,38

3.2 Oficial/a de cambra frigorífica

30,76

13,44

18.048,14

3.3 Oficial 2a

30,49

11,00

17.191,47

3.4 Oficial 3a

30,01

9,20

16.423,28

4

4.1 Mestre/a encarregat

31,10

13,58

18.244,38

TAULES SALARIALS MENSUALS

1

1.1 Ajudant/a sense experiència en el sector

839,33

12.589,97

1.2 Formant de 1r any

505,62

7.584,37

1.3 Formant de 2n any

667,42

10.011,36

1.4 Personal de neteja

851,78

12.776,65

2

2.1Auxiliar administratiu/va

867,53

13.013,00

3

3.1 Venedor/a major

994,69

14.920,39

3.2 Oficial/a administratiu

932,44

12,62

17.759,79

3.3 Venedor/a de més de 3 anys d’experiència en el sector

915,64

13.734,65

3.4 Venedor/a fins a 3 anys d’experiència en el sector

858,57

12.878,60

4

4.1 Cap de fabricació

932,44

18,37

19.534,54

4.2 Cap de taller mecànic

932,44

17,36

19.175,91

4.3 Cap d’oficina i comptable

932,44

18,56

19.534,54

(*) Aquest salari es correspon amb les 15 mensualitats de salari base més els 299 dies de Plus d’assistència. La present taula de salaris en còmput anual es correspon amb la jornada ordinària de treball establerta en l’article 7è del Conveni, la qual suposa un còmput anual de 1.778 hores de treball efectiu generalment.

ANNEX IV

TAULES SALARIALS PER A ESTABLIMENTS EXPENEDORS DE PRODUCTES DE FORN, BRIOIXERIA I PASTISSERIA, ELABORATS PER ALIENS A LA TITULARITAT, EN LA MODALITAT DE PRODUCTES ACABATS O BÉ PRODUCTES INTERMEDIS (01/01/2017 A 31/12/2017)

GRUP

NIVELL SALARIAL

SALARI BASE

SALARI ANUAL (1)

1

1.1 Formant de 1r any

524,94

7.874,04

1.2 Formant de 2n any

684,49

10.267,42

1.3 Personal de neteja (2)

884,32

13.133,41

2

2.1 Ajudant/a sense experiència en el sector

880,12

13.201,83

3

3.1 Venedor/a major

1.043,01

15.645,12

3.2 Venedor/a amb més de 3 anys d’experiència en el sector

960,17

14.402,49

3.3 2 Venedor/a fins a 3 anys d’experiència en el sector

900,26

13.503,84

(1) Aquest salari es correspon amb les 15 mensualitats del salari base.

(2) El salari del personal de neteja s’entén per la jornada de 40 hores setmanals.