Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALARÓ

Núm. 117
Aprovació definitiva del projecte d'obra "Adecuación de la red de pluviales en el Camí de Son Pol" i de la relació concreta i individualitzada dels béns que es consideren de necessària expropiació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

(exp. núm. 1121-2017)

1. Fets.

En el punt 2 del projecte, “Justificación de las actuaciones”, es detallen el motius pels quals es considera inviable la canalització de les pluvials pel Camí de Son Pol pel mateix lloc on discorre la canonada d’aigües residuals, fent ús de la servitud de pas adquirida, com estava inicialment previst en el projecte d’urbanització de la unitat d’execució núm. 1.

Amb aquest nou projecte es planteja una solució alternativa i es manté la consideració que la infraestructura de la xarxa d’aigües pluvials de la urbanització de la unitat d’execució núm. 1 donarà servei a un àmbit més extens que el de la pròpia unitat d’execució.

Atès que les obres estan previstes en l’instrument general de planejament urbanístic municipal, Normes subsidiàries, el Consell Insular de Mallorca comunicà que no és necessària la tramitació de la declaració d’interès general (registre d’entrada núm. 3010, de 30.05.2017).

La direcció general de recursos hídrics, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears, ha informat que l’obra no es troba dintre del domini públic hidràulic de les aigües superficials, ni a les zones de protecció, (reg. d’entrada núm. 3631, de 29.06.2017).

Pel que fa a la identificació dels béns que es consideren de necessària ocupació s’ha recollit la informació que consta en l’expedient no conclòs sobre investigació de la titularitat del Camí de Son Pol (exp. núm. 310-2014). Així mateix, per a la valoració de les finques, s’ha aplicat el mateix preu per m2, 18,673 €, aprovat per acord del ple de l’ajuntament de 15 de setembre de 2016, en l’expropiació per ministeri de llei de part de la finca “Es Molinàs” (exp. núm. 3214-2016), finca també afectada per aquest projecte.

2. Tràmits del procediment.

Per acord del ple de l’ajuntament de 26 d’octubre de 2017 s’aprovà inicialment el projecte de l’obra i la relació concreta i individualitzada dels béns considerats de necessària expropiació.

Acord que s’ha notificat individualment a les persones interessades en l’expedient relatiu al projecte d’urbanització de la unitat d’execució núm. 1 (exp. núm. 6105-2008), i a les persones titulars del béns inicialment considerats de necessària expropiació, i, per a general coneixement i participació, s’ha anunciat mitjançant publicació en el diari “Diario de Mallorca”, de 01.11.2017, pàgina 31, i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, BOIB, núm. 134, de 02.11.2017, pàg. 35416 i pàg. 35879 (castellano).

S’han presentat les següents al·legacions:

- Leonardo Baldovino Vara (registre d’entrada núm. 6155, de 08.11.217)

- Manuel Carlos Reaño Lambea (reg. d’entrada núm. 6545, de 28.11.2017)

- Antonia Crespí Calafat (reg. d’entrada núm. 6627, de 01.12.2017)

- Gabriel Simonet Vidal, Carlos Coll Marco i Josefa Terrassa Barceló (reg. d’entrada núm.6640, de 04.12.2017)

L’enginyer de camins redactor del projecte ha emès informe tècnic, de 12 de desembre, sobre les al·legacions.

3. Fonaments de dret.

Articles 51 i 52 del Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre, text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana, respecte els patrimonis públics de sòl i les reserves de sòl per a actuacions d’execució d’infraestructures previstes en el planejament urbanístic.

Article 148 de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, sobre les obres públiques locals; les obres que facin els ens locals poden ser ordinàries o d’urbanització, aquestes darreres es regeixen pel que disposa la legislació urbanística.

Art. 149 de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre: l’aprovació dels projectes d’obres locals implica la declaració d’utilitat pública i la necessitat d’ocupació dels terrenys que hi estiguin compresos, a l’efecte d’expropiació forçosa.

Art. 72,3 de la Llei autonòmica 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl: els projectes de dotació de serveis o d’obres ordinàries tenen per objecte el desenvolupament d’aspectes parcials de la urbanització derivats de les determinacions dels instruments de planejament.

Art. 72,2 i art. 80,4 de la Llei autonòmica 2/2014, de 25 de març, els ajuntaments aproven inicialment i definitivament els projectes, que es sotmetran a informació pública durant un mes, amb citació personal a les persones interessades.

Art. 10 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d’expropiació forçosa: la utilitat pública s’entén implícita, en relació a l’expropiació d’immobles, en els plans d’obres del municipi.

Art. 17 de la Llei de 16 de desembre de 1954: el beneficiari de l’expropiació està obligat a formular una relació concreta i individualitzada, en la qual es descriguin, en tots els aspectes, material i jurídic, els béns que consideri de necessària expropiació; quan el projecte d’obres comprengui la descripció material detallada, la necessitat d’ocupació s’entendrà implícita en l’aprovació del projecte, però el beneficiari estarà igualment obligat a formular l’esmentada relació als sols efectes de la determinació dels interessats.

Art. 18 i següents de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre la tramitació: informació pública, notificació individual a les persones interessades per al·legacions als sols efectes de reparar possibles errors en la relació de béns.

Art. 3,4 del Decret de 26 d’abril de 1957, reglament de la llei d’expropiació forçosa: quan expropiï el municipi, correspon al ple de l’ajuntament adoptar els acords en matèria d’expropiació que tinguin caràcter de recurribles en via administrativa o contenciosa.

El projecte suposa una modificació del projecte d’urbanització de la unitat d’execució núm. 1, aprovat definitivament per acord de la junta de govern local de 19 d’abril de 2011 (BOIB núm. 83, de 04.06.2015), (exp. núm. 6105-2008).

Els projectes d’urbanització es regulen a l’art. 72 de la Llei autonòmica 2/2014, de 25 de març, i en els arts. 197 a 200 del Reglament general de la Llei 2/2014, de 15 de març, per a l’illa de Mallorca, de 16 d’abril de 2015.

El projecte implica una modificació del conveni urbanístic pel desenvolupament de la unitat d’execució núm. 1, aprovat per acord del ple de l’ajuntament de 25 de setembre de 2008 (BOIB núm. 151, de 25.10.2008), i amb una modificació complementària aprovada per acord plenari de 31.03.2011 (BOIB núm. 62, de 23.04.2011); (exp. núm. 3816-2005).

Els convenis urbanístics es regulen en els arts. 18 a 21 de la Llei autonòmica 2/2014, de 25 de març, i en els arts. 32 a 37 del Reglament general de la Llei 2/2014, de 15 de març, per a l’illa de Mallorca, de 16 d’abril de 2015.

4. Acord.

El ple de l’ajuntament, en exercici de les competències atribuïdes per l’article  3,4 del Decret de 26 d’abril de 1957, reglament de la llei d’expropiació forçosa, i per l’art. 22,2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, en sessió de dia 28 de desembre de 2017, ha acordat:

En relació a les al·legacions presentades:

Estimar l’al·legació de Leonardo Baldovino Vara i modificar la superfície objecte d’expropiació de la finca registral núm. 6501, passant a 313’50 m2 (en lloc dels 279 m2 inicialment indicats), i passant la superfície objecte d’expropiació de la finca registral núm. 400 (polígon 2, parcel·la 77) a 1.166’50 m2 (en lloc dels 1.201 m2 inicialment indicats); perquè qui ha formulat l’al·legació ha aportat còpia de la nota simple informativa de la finca 6501 que la descriu com “porción de tierra, destinada a camino, llamada Son Pol, en la villa de Alaró, de cabida trescientos trece metros cincuenta decímetros cuadrados ...”

Desestimar l’al·legació de Manuel Carlos Reaño Lambea perquè cap dels diversos exemplars vegetals que relaciona estan catalogats com a protegits. No obstant, i compartint una sensibilitat paisatgística, no hi ha cap oposició a que aquelles espècies que es puguin trasplantar siguin trasplantades pel seu propietari romanent els arbres propietat seva. L’interès públic municipal del projecte fan que no es puguin preservar en l’emplaçament actual aquells arbres que es vegin afectats per les obres. Si bé, una vegada començades les obres, i vist que al costat del camí adjacent d’aquesta parcel.la es sembraran arbres per fer una zona verda provisional en tant que, en un futur, es desenvolupi definitivament o no el vial previst a la planificació del municipi, si es poden mantenir alguns exemplars a la seva ubicació, es provarà de fer-ho, sense prejudici de la bona i correcta execució de les obres. S’indica que la profunditat d’ocupació varia entre un mínim de 7’60 i 8’10 metres, respectant-ne en tot moment l’alineació del corredor previst pel vial planificat a les normes subsidiàries de planejament urbanístic municipal. En relació al mur de tipologia tradicional, en el projecte hi ha una partida prevista per a tal finalitat. Pel que fa al subministrament d’aigua, les canonades existents seran respectades en la mesura en que això sigui possible. Respecte l’accés provisional a la finca s’informa que l’obra s’executarà en paral·lel al camí, no afectant-se el camí actual fins al final de les obres quan ja s’hagi eixamplat l’explanada del camí; en fase provisional només es veuran afectats els tancaments laterals de les finques i no aquells que donen façana amb el camí; en qualsevol cas, l’empresa constructora que executi les obres només podrà tallar l’accés en cas de justificació tècnica i adoptant les mesures que puguin reduir les molèsties als veïnats. Els criteris i les justificacions del disseny de l’actuació estan descrits en la memòria del projecte tècnic.

Desestimar la petició d’Antonia Crespí Calafat i no ampliar el termini per al·legacions, perquè s’ha de donar un tracte igual a totes les persones interessades; no obstant s’indica que el passat dia 13 del corrent mes es mantingué una reunió de treball  en el decurs de la qual s’escoltaren les seves peticions.

Desestimar les al·legacions de Gabriel Simonet Vidal, Carlos Coll Marco i Josefa Terrassa Barceló perquè el contracte menor de serveis per a la redacció del projecte tècnic s’ajusta a allò regulat en els articles 111 i 138,3 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, text refós de la Llei de contractes del sector públic, i perquè qui al·lega una il·legalitat manifesta és qui l’ha de provar, i no ho fa; perquè en l’expedient consta l’informe jurídic del secretari, de 2 de març de 2017; perquè en la memòria de les normes subsidiàries de planejament urbanístic municipal, aprovades definitivament per acord del Consell Insular de Mallorca de 17 d’octubre de 2003, consta la reserva del vial Camí de Son Pol (apartat H, pàgines 15 i 16), i perquè l’acord de la Comissió Insular d’Ordenació del Territori i Urbanisme, del Consell Insular de Mallorca, de 26 de maig de 2017, pel qual es declara la no necessitat de tramitació de la declaració d’interès general per a les obres Millora xarxa d’aigües pluvials en el Camí de Son Pol, es fonamenta en que “les obres a dur a terme es troben previstes a l’instrument general de planejament municipal”; perquè en aquest projecte, tal i com s’ha fet respecte tots els béns afectats, s’ha atribuït la propietat de la meitat del camí existent a les finques confrontants a banda i banda, per això s’inclouen 78 m2 de la parcel·la 157; perquè ja s’ha indicat que aquesta actuació urbanística projectada suposa una modificació del projecte d’urbanització de la unitat d’execució núm. 1, i també una modificació del conveni urbanístic pel desenvolupament de dita unitat d’execució, per això s’ha tramitat tot respectat el dret a la participació pública i donant audiència a les persones interessades, a més, es recorda que entre les condicions imposades en l’aprovació definitiva de la modificació del projecte d’urbanització (acord de la junta de govern local de 7 de març de 2017; notificat al mateix representant dels veïns) consta la següent: “A la finalització de les obres d’urbanització, i abans de la recepció, la promotora haurà de presentar un text refós del projecte”, text refós del projecte executat al qual es donarà la mateixa tramitació que a la modificació; i perquè cercar, en l’execució del planejament i en primer lloc, l’interès públic municipal, tot intentant conciliar interessos de parts diverses, no és incórrer en desviació de poder.

Aprovar definitivament el projecte “Adecuación de la red de pluviales en el Camí de Son Pol”, i el plànol complementari d’expropiacions, redactats per l’enginyer de camins Miguel Ángel Busquets Homar, (visat col·legial núm. 8826/PR/61, de 10.01.2017; i núm. 8826/PR/61, de 14.09.2017, respectivament), amb execució de la primera fase (demolicions i moviment de terres, xarxa de pluvials i gestió de residus; pressupost total: 246.821,86 €).

Relació concreta i individualitzada dels béns que es consideren de necessària expropiació:

Situació: polígon 2, parcel·la 77

Finca registral: 400

Referència cadastral: 07001A002000770000AT

Propietaris: María Martina, Sebastián, Amador, Pedro i Antonia Crespí Calafat

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 1.166’50 m2

Valoració: 21.782,06 € (18,673 €/m2)

                      

Situació: polígon 2, parcel·la -

Finca registral: 6501

Referència cadastral: -

Propietaris: Francisco Carrillo Company i altres 

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 313’50 m2

Valoració: 5.853,99 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 150

Finca registral: 6500

Referència cadastral: 07001A002001500000AR

Propietària: Antonia Amengual Batle

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 305 m2

Valoració: 5.695,27 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 76

Finca registral: -

Referència cadastral: 07001A002000760000AL

Propietari/a: Pedrona Marcús Verd

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 125 m2

Valoració: 2.334,13 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 75

Finca registral: -

Referència cadastral: 07001A002000750000AP

Propietària: Catalina Guasp Rotger

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 99 m2

Valoració: 1.848,63 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 79

Finca registral: 293

Referència cadastral: 07001A002000790000AM

Propietaris: Matilde Mir Morales i Jaume Company Perelló

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 36 m2

Valoració: 672,23 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 74

Finca registral: 4662

Referència cadastral: 07001A002000740000AQ

Propietari: Juan Borrás Durán

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 256 m2

Valoració: 4.780,29 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 80

Finca registral: 4038

Referència cadastral: 07001A002000800000AT

Propietari: Sebastián Isern Rayó  

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 63 m2

Valoració: 1.176,40 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 73

Finca registral: 6945

Referència cadastral: 07001A002000730000AG

Propietari: Manuel Carlos Reaño Lambea

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 711 m2

Valoració: 13.276,50 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 81

Finca registral: 2484

Referència cadastral: 07001A002000810000AF

Propietàries: Margarita i Jerònia Guardiola Fiol  

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 35 m2

Valoració: 653,56 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 82

Finca registral: 6843

Referència cadastral: 07001A002000820000AM

Propietària: Coloma Perelló Rotger

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 27 m2

Valoració: 504,17 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 83

Finca registral: 593

Referència cadastral: 07001A002000830000AO

Propietària: Hijos de Pedro Jiménez, S.L.

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 34 m2

Valoració: 634,88 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 72

Finca registral: 3635

Referència cadastral: 07001A002000720000AY

Propietari: Bernardo Carbonell Bibiloni

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 683 m2

Valoració: 12.753,66 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 84

Finca registral: 2483

Referència cadastral: 07001A002000840000AK

Propietària: Gerónima Pizá Parets

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 34 m2

Valoració: 634,88 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 85

Finca registral: 3766

Referència cadastral: 07001A002000850000AR

Propietari: Paulina María del Carmen Rojas Albertí

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 27 m2

Valoració: 504,17 € (18,673 €/m2)

                     

Situació: polígon 2, parcel·la 157

Finca registral: 552

Referència cadastral: 07001A002001570000AZ

Propietària: Antonia Maria Cirerol Ferrer

Qualificació urbanística: sòl rústic

Superfície objecte d’expropiació: 78 m2

Valoració: 1.456,49 € (18,673 €/m2)

Cosa que fem pública per a general coneixement.

Recursos.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es poden interposar,  alternativament, els recursos següents:

a. Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació o publicació del present acord.

b. El recurs de reposició potestatiu davant el ple, en el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent de la notificació o publicació de la present resolució. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d’un mes des de la seva presentació sense que s’hagi resolt expressament ni s’hagi notificat, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta.

 

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

     

Alaró, 4 de gener de 2018.

El batle,

Guillermo Claret Balboa Buika(dades personals ocultes)