Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

Núm. 4
Modificació del Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament des Migjorn Gran

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent finalitzat el termini d’exposició pública de l’acord d’aprovació del Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament des Migjorn Gran, i no havent-se presentat cap reclamació en contra, aquest acord i lel seu reglament queden elevats a definitius, de conformitat amb el que disposa l’article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

A continuació es transcriu el Reglament orgànic municipal de l'Ajuntament des Migjorn Gran.

              

Es Migjorn Gran, 2 de gener de 2018

El Batle

Pedro G. Moll Triay

                                

"MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL DE L’AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

INDEX:

REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL DE

PREÀMBUL

TÍTOL PRELIMINAR: DISPOSICIONS GENERALS

Capítol únic

TÍTOL PRIMER: DELS REGIDORS

Capítol I De la Condició de Regidor

Capítol II Dels Drets dels Regidors

Capítol III De les Obligacions dels Regidors

Capítol IV Dels Grups polítics

TÍTOL SEGON: ORGANITZACIÓ INSTITUCIONAL DE L’AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

Capítol I Del plenari Municipal

Capítol II Dels debats

Capítol III De la Batlia

Capítol IV De la Junta de Portaveus

Capítol V. Dels Tinents de Batle/essa

Capítol VI. Dels regidors delegats

Capítol VII. Dels Òrgans complementaris

TÍTOL TERCER: DE LA PARTICIPACIÓ

Capítol I De la participació i informació ciutadanes

Capítol II De la Informació dels ciutadans

Capítol III Consulta i accés a la documentació

Capítol IV De la Participació

Capítol V De la iniciativa popular

Capítol VI De les associacions

Capítol VII Del Taller d’Agenda Local 21

DISPOSICIÓ FINAL

 

PREÀMBUL

L’Ajuntament des Migjorn Gran, gaudint de l’autonomia en la gestió dels seus interessos, d’acord amb el que disposa la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local (LRBRL), es dota del present Reglament Orgànic, regulador del funcionament de la institució.

TÍTOL PRELIMINAR: DISPOSICIONS GENERALS

Capítol únic

Article 1.

L’objecte d’aquest Reglament Orgànic és regular, conforme l’establert a l’article 4.1.a de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local:

a. L’estatut dels membres de la Corporació.

b. El règim organitzatiu de l’Ajuntament.

c. El funcionament dels òrgans municipals.

d. La participació ciutadana.

Article 2.

Per a la regulació de les matèries objecte d’aquest Reglament regeix:

a. Preceptes de la Legislació bàsica estatal de Règim Local.

b. Preceptes del present Reglament Orgànic.

c. Legislació autonòmica.

d. Legislació general de l’Estat.

Article 3

La llengua pròpia d'aquest Ajuntament és el català, sense perjudici del dret dels ciutadans a relacionar-se amb l’Ajuntament des Migjorn Gran en llengua castellana i a obtenir en aquesta llengua les certificacions i altres documents als quals tinguin dret, si així ho sol·liciten.

La llengua catalana tindrà, junt amb la castellana, el caràcter d’idioma oficial.

Article 4

L’organització municipal es regeix pels òrgans següents:

a. Batlia

b. Plenari municipal

c. Tinents de Batle/essa

d. Comissions informatives

e. Comissió Especial de Comptes

El plenari municipal podrà acordar la creació de comissions informatives no permanents, òrgans de gestió o assessorament, òrgans de participació ciutadana, així com òrgans desconcentrats o ens descentralitzats.

Article 5

La facultat d’interpretar aquest reglament correspon en últim extrem al Ple de l’Ajuntament des Migjorn Gran.

TÍTOL PRIMER: DELS REGIDORS

Capítol I De la Condició de Regidor

Article 6

La determinació del nombre de membres de la Corporació, el procediment per a la seva elecció, la durada del seu mandat i els supòsits d'ineligibilitat i/o incompatibilitat vénen regulats per la legislació electoral corresponent.

Capítol II Dels Drets dels Regidors

Article 7

1. Els Regidors, un cop hagin pres possessió del seu càrrec, tenen dret a assistir i participar a les sessions plenàries de l’Ajuntament des Migjorn Gran i a les d’aquells altres òrgans o organismes dels quals en siguin membres.

2. També gaudiran dels honors, prerrogatives i distincions propis de la seva representació.

Article 8. Dret a la informació.

Tots els membres de la corporació tenen dret a obtenir de la Batlia l’autorització per accedir a tots els antecedents, dades o informacions que es trobin en poder dels serveis de la corporació i resultin necessaris per a l’exercici de les seves funcions; així com a accedir als expedients administratius i a qualsevol altre tipus de documentació que es trobi en els arxius i en les dependències municipals.

El que es preveu en el paràgraf anterior es refereix als documents existents als arxius municipals, tal com hi figuren.

Sens perjudici de l’establert en el paràgraf anterior, i als efectes de millorar l’eficàcia de les seves funcions, els membres de la corporació tenen dret que se’ls faciliti periòdicament:

· Còpia dels llibres registre d’entrada i sortida de documents, que estaran a disposició amb una periodicitat setmanal si així ho demanen els regidors.

Aquestes relacions o llistats han d’ometre totes aquelles dades el coneixement de les quals pugui vulnerar el dret a l’honor, la intimitat personal o familiar, i a la pròpia imatge dels ciutadans o que no siguin d’accés directe d’acord amb la legislació vigent.

Article 9. Deures en relació al dret a la informació.

El dret a la informació reconegut en aquest reglament podrà ser limitat, total o parcialment, en els casos següents:

a. Quan el coneixement o la difusió dels documents o antecedents pugui vulnerar el dret a l'honor, a la intimitat personal o familiar i a la pròpia imatge de les persones.

b. Quan es tracti de matèries afectades per la legislació sobre secrets oficials, i siguin matèries emparades pel secret estadístic o incideixin en l’àmbit protegit per la legislació limitadora de l’accés als bancs informàtics de dades.

c. Quan es tracti de matèries afectades per secret sumarial.

d. Quan es tracti de matèries referents a la seguretat ciutadana i que la publicitat d’aquestes pogués esdevenir negativa.

Els membres de la corporació han de respectar la confidencialitat de la informació a la qual tenen accés per raó del càrrec si el fet de publicar-la pot perjudicar els interessos de l’ens local o de tercers.

Article 10. Informació d’accés directe.

Els membres de la corporació tenen accés directe (sense necessitat d’autorització prèvia per part de la Batlia) en els casos següents:

a. Quan es tracti de l’accés a informació que sigui pròpia de Regidors amb delegacions o responsabilitats de gestió.

b. Quan es tracti d’informació i documentació corresponents a assumptes dins els ordres del dia que hagin de ser tractats pels òrgans col·legiats dels quals formin part, així com les resolucions o acords adoptats per qualsevol òrgan municipal.

c. Quan es tracti de la consulta dels llibres de resolucions i acords de la corporació.

d. Quan es tracti d’informació o documentació de l’Ajuntament des Migjorn Gran de lliure accés per als ciutadans.

En aquests supòsits, el personal al servei de la corporació encarregat de la seva custòdia, n’ha de facilitar la consulta a qualsevol dels membres de la corporació. Es podrà lliurar còpia de documentació municipal quan es tracti de qüestions relacionades amb l’exercici de les delegacions o responsabilitats delegades dels regidors, a la informació i documentació corresponent als assumptes que hagin de ser tractats al Ple i els que siguin de lliure accés pels ciutadans.

Article 11. Informació l’accés a la qual es troba sotmesa a autorització.

En els altres supòsits, la informació serà sol·licitada per escrit a la Batlia i la seva resolució indicarà dia, hora i lloc per a l’examen de la documentació. En la pròpia petició s’especificarà la informació que es demana, motivació per a l’exercici de les seves funcions, i si es vol obtenir còpia dels documents a examinar.

La petició d’accés a la informació s’entendrà concedida per silenci administratiu en cas que la Batlia no dicti resolució denegatòria en el termini de 10 dies hàbils des de la data de la sol·licitud.

En tot cas, la denegació haurà de fer-se a través de resolució motivada la qual només podrà basar-se en els supòsits de l'article novè.

Contra les resolucions denegatòries que s’adoptin, les persones sol·licitants poden interposar els recursos escaients.

Article 12. Formes d’accés a la informació.

La consulta i examen dels expedients i documentació, en general, es farà a l'arxiu o a les dependències administratives on es trobin, mitjançant el lliurament d’aquests o d’una còpia al membre de la Corporació sol·licitant.

La documentació també podrà examinar-se -sense abandonar, en cap cas, les dependències municipals- en el despatx reservat als Regidors. En aquest cas, i per a d’oportú control administratiu, caldrà que el Regidor interessat signi un rebut per la totalitat de l’expedient que se li lliura. I tindrà l’obligació de retornar-lo en un termini màxim de quaranta-vuit hores, o abans, en funció de les necessitats del tràmit de l’expedient en qüestió.

En cap cas els expedients, llibres o documentació, no podran sortir de les dependències municipals. La consulta als llibres d'actes i resolucions haurà de fer-se a la Secretaria. L’examen d’expedients sotmesos a sessió només es podrà dur a terme en el lloc on es trobin dipositats a partir de la convocatòria.

La consulta i l’examen s’haurà de realitzar dins l’horari d’atenció al públic dels serveis administratius de la Corporació.

Article 13

Els Regidors tindran dret a percebre, amb càrrec al pressupost de l’Ajuntament des Migjorn Gran, les retribucions fixades pel plenari que els correspongui segons els criteris establerts a la legislació de règim local i en aquest Reglament.

Article 14

1. Els Regidors percebran retribucions per l’exercici dels seus càrrecs quan els ocupin amb dedicació parcial o exclusiva.

2. Les retribucions dels membres amb dedicació exclusiva seran incompatibles amb altres retribucions amb càrrec als pressuposts de les Administracions públiques i dels ens, organismes o empreses d’elles dependents, així com pel desenvolupament d’altres activitats, tot açò en els termes de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques.

3. Les retribucions dels membres de la Corporació amb dedicació parcial no podran superar en cap cas els límits fixats a les Lleis de pressuposts Generals de l’Estat. Els acords plenaris de determinació dels càrrecs que comportin dedicació parcial i de les retribucions dels mateixos, hauran d’especificar la dedicació mínima necessària per a la percepció d’aquestes retribucions.

4. Els membres de la Corporació que siguin personal de les Administracions públiques i dels ens, organismes i empreses d’elles dependents només podran rebre retribucions per la dedicació parcial a les seves funcions fora de la seva jornada en els seus respectius centres de treball, en els termes assenyalats a l’article 5 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre.

Article 15

1. El plenari municipal, a proposta de la Batlia, determinarà el nombre de membres de la Corporació que podran exercir les seves responsabilitats en règim de dedicació parcial o exclusiva, i les retribucions individuals que corresponguin en atenció a la responsabilitat de cadascun d'ells. Serà atribució de la Batlia la determinació dels càrrecs i Regidors amb dret a retribució.

2. El nomenament de qualsevol Regidor per a un càrrec de dedicació parcial o exclusiva haurà de ser acceptat expressament per aquest i serà comunicat a la següent sessió ordinària que celebri el plenari municipal.

Article 16

Només els membres que no tengin dedicació exclusiva ni dedicació parcial rebran indemnitzacions per la seva assistència a les sessions dels òrgans dels quals formin part. La quantia d’aquestes indemnitzacions serà fixada pel plenari, a proposta de la Batlia.

Article 17

Tots els membres de la Corporació tindran dret a rebre indemnitzacions per les despeses ocasionades en l’exercici del càrrec, quan siguin efectives i justificades documentalment, segons les normes d’aplicació general en les administracions públiques, o en les que determini el plenari, sobre despeses per estades, desplaçaments i similars.

Capítol III De les Obligacions dels Regidors

Article 18

1. Els Regidors tenen l’obligació d’assistir a les sessions del plenari i a les dels altres òrgans municipals dels quals formin part, llevat de la justa causa d’absència que haurà d’ésser comunicada a la Batlia amb suficient antelació.

2. Les absències dels Regidors del terme municipal, la durada de les quals sigui superior a 48 hores, hauran de ser comunicades a la Batlia o bé per escrit, o bé personalment, o bé a través del respectiu portaveu, concretant, en tot cas, la durada previsible de l’absència.

Article 19

1. Els Regidors hauran d’observar en tot moment les normes sobre incompatibilitats establertes a la legislació de règim local, a la legislació electoral general i Llei 53/1984, de 26 de desembre d’Incompatibilitats dels Personal al Servei de les Administracions Públiques.

2. Tot membre de la Corporació Municipal s’ha d’abstenir de participar en la deliberació, votació, decisió i execució de qualsevol assumpte en el qual tingui un interès personal o hi concorri alguna de les causes a les que es refereix la legislació de procediment administratiu i contractes de les Administracions Públiques.

Article 20

1. Prèviament a l’acte de presa de possessió, tots els Regidors hauran de formular una declaració signada dels seus béns patrimonials i declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics; cadascun d’ells restarà obligat a renovar aquesta declaració sempre que es produeixin variacions rellevants respecte als seus béns o activitats, dins del termini d’un mes des que es va produir la variació. També restaran obligats a formular les declaracions esmentades en ocasió del seu cessament com a membres de la Corporació.

2. La declaració d’interessos comprendrà allò que disposa l'article 75.7 LRBRL. En cada cas, si s’escau, s’identificarà la propietat amb designació registral, i data d’adquisició o, en el seu cas, les fonts d’interessos quantificant el seu valor econòmic.

3. Aquestes declaracions s’integraran en el Registre d'Interessos de la Corporació, el qual serà portat per la Secretaria. Tanmateix, el Registre de causes de possible incompatibilitat i d’activitats tindrà el caràcter de públic.

Article 21

Tots els Regidors estan obligats a observar la cortesia deguda, respectar les normes de funcionament dels òrgans de la Corporació, guardar secret sobre els debats que tenen aquest caràcter i també, a respectar la confidencialitat de les informacions a les quals tenen accés per raó del càrrec i abstenir-se de donar publicitat a les que hagin de servir d’antecedent per a decisions pendents d’adopció. Així mateix, han d’evitar la reproducció de la documentació que pugui ésser-los facilitada, en original o en còpia, pel seu estudi.

Article 22

La Batlia pot sancionar, prèvia instrucció del corresponent expedient sancionador d’acord amb el procediment legalment establert, els Regidors per la no assistència a les sessions sense causa justificada raonada, o incompliment reiterat de les seves obligacions, es regirà per l’article 78.4 LRBRL, l’article 18 del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les corporacions locals i article 73 del Text refós de les disposicions legals vigent en matèria de règim local.

 

Capítol IV Dels Grups polítics

Article 23

1. A efectes de la seva actuació corporativa els Regidors es constituiran en grups polítics, en la forma i amb els drets i les obligacions que s'estableixen en el present Reglament.

2. No podran constituir grups separats els Regidors elegits en una mateixa llista electoral. Inicialment, formen part d'un grup polític els Regidors electes per una mateixa llista electoral, els regidors que abandonen el grup format per la candidatura en la qual van concórrer a les eleccions no es poden integrar al grup mixt sinó que queden en la condició de regidors no adscrits. Durant el mandat corporatiu, cap regidor no es podrà integrar en un grup diferent en què ho faci inicialment.

3. Els regidors que queden en la condició de no adscrits, tenen els drets i els deures individuals, inclosos els de caràcter material i econòmic que segons la legislació formen part de l’estatut dels membres de la corporació local, i participen en les activitats pròpies de l’Ajuntament des Migjorn Gran de manera anàloga a la de la resta de regidors, però no es constitueixen en grup polític.

4. La llista que només hagi obtingut un Regidor, tindrà, a efectes consistorials, la consideració de grup polític municipal.

Article 24

1. Els grups polítics es constituiran mitjançant un escrit dirigit a la Batlia, i signat per tot els seus integrants, que es presentarà a la Secretaria de l’Ajuntament des Migjorn Gran des Migjorn Gran dins dels cinc dies hàbils següents a la constitució de la Corporació, i del qual se'n donarà compte al Ple en la primera sessió que se celebri.

2. En aquest escrit, cada grup assenyalarà la seva denominació i nomenarà el seu portaveu i els suplents. La denominació dels grups no podrà diferir substancialment de la denominació de la llista electoral corresponent. Els casos de conflicte en la denominació dels grups seran resolts pel plenari municipal, que optarà, com a criteri principal, per la denominació de la llista electoral.

Article 25

Els Regidors que ho siguin posteriorment a la sessió constitutiva de la Corporació, s'hauran d'incorporar al grup corresponent a la llista en què haguessin estat elegits. Disposaran per això d'un termini de cinc dies hàbils, a comptar des que prenguin possessió del seu càrrec, a fi d'acreditar la seva incorporació al grup que els correspongui mitjançant un escrit dirigit a la Batlia i signats, també, pel portaveu corresponent; en cas de no fer-ho, s'integraran com a Regidors del grup mixt o, si aquest no existís, seran qualificats com a Regidors no adscrits .

Article 26

Correspon als grups polítics designar, mitjançant un escrit dirigit a la Batlia, aquells components que els hagin de representar als diferents òrgans col·legiats dels quals hagin de formar part.

Article 27

1. El plenari municipal, amb càrrec al pressupost anual de la Corporació, pot assignar als grups polítics una dotació econòmica que ha de comptar amb un component fix, idèntic per a tots els grups, i un altre de variable, d'acord amb el nombre de membres de cada un dels grups, dins dels límits que, si s'escau, estableixin, amb caràcter general, les lleis de pressupostos generals de l'Estat, i sense que es puguin destinar al pagament de remuneracions de personal de qualsevol tipus al servei de la Corporació o a l’adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial.

2. En la mesura del possible, l’Ajuntament des Migjorn Gran posarà a la disposició dels grups polítics els mitjans materials necessaris pel desenvolupament de les seves funcions.

3. Els diferents grups polítics podran fer ús dels locals municipals per a celebrar reunions o sessions de treball amb les associacions i entitats ciutadanes. La Batlia, o el Regidor en qui delegui, establirà el règim concret d’utilització de locals municipals, sense que puguin coincidir amb sessions del plenari.

Article 28

1. Els portaveus tenen la funció de representar el seu grup en les qüestions d’ordre i funcionament del plenari i dels altres òrgans col·legiats, així com expressar la posició oficial del grup en els assumptes sotmesos al Ple, sense perjudici que pugui delegar la paraula en altres membres del grup.

2. El nomenament i cessament del portaveu i dels seus suplents serà decidit pel propi grup polític.

3. Els grups polítics han de portar una comptabilitat específica de la dotació a què es refereix aquest reglament, que han de posar a disposició del plenari municipal sempre que aquest ho sol·liciti per majoria simple.

TÍTOL SEGON: ORGANITZACIÓ INSTITUCIONAL DE L’AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

Capítol I Del plenari Municipal

Article 29

El plenari municipal és integrat per tots els Regidors, sota la presidència de la Batlia i té les competències assenyalades a l’article 22.2 de la LRBRL.

Article 30

1. El plenari celebrarà una sessió ordinària com a mínim cada dos mesos.

Així mateix, el plenari celebrarà sessió extraordinària quan així ho decideixi el President o bé ho sol·liciti la quarta part del nombre legal de membres de la Corporació, sense que cap Regidor en pugui sol·licitar més de tres anualment.

2. En aquest últim cas, la celebració del plenari no es pot demorar més de quinze dies hàbils des que sigui sol·licitat, i no es pot incorporar l’assumpte a l’ordre del dia d’un Ple ordinari o d’un altre d’extraordinari amb més assumptes si no ho autoritzen expressament els sol·licitants de la convocatòria.

3. Si el President no convoca el plenari extraordinari sol·licitat pel nombre de Regidors indicat dins el termini assenyalat, queda convocat automàticament pel desè dia hàbil següent al de l’acabament del termini esmentat, a les dotze hores, cosa que el Secretari de la Corporació ha de notificar a tots els membres l’endemà de l’acabament del termini esmentat anteriorment.

4. Les notificacions de les convocatòries de les sessions ordinàries, junt amb l’ordre del dia i els esborranys de l’acta o actes a aprovar es trametran als Regidors amb un antelació mínima de dos dies hàbils mitjançant el seu lliurament a domicili.

5. En l’ordre del dia de les sessions ordinàries, s’hi inclourà sempre el punt de precs i preguntes.

6. Les convocatòries extraordinàries de caràcter urgent no exigiran l’antelació esmentada anteriorment. Tanmateix, i com a primer punt de l’ordre del dia caldrà el pronunciament, en majoria simple, de Ple sobre la urgència de la convocatòria.

7. En tot cas, a la relació d’assumptes inclosos en l’ordre del dia del plenari, amb expressió de la data i l’horari de celebració se li donarà la màxima difusió.

Article 31

Les sessions del plenari del Consistori es celebraran a la seu de la corporació, llevat dels supòsits de força major, interès públic o social, en els quals a través d’un Decret de Batlia dictat prèviament, pugui ser habilitat un altre local idoni. En aquest cas, el plenari haurà de decidir com a primer punt de l’ordre del dia l’acceptació del canvi de local.

Article 32

1. Les sessions plenàries seran públiques, excepte en el cas que els assumptes a tractar afectin el dret a l’honor, a la intimitat personal o familiar o la pròpia imatge de les persones, en els termes establerts per la normativa legal vigent.

2. Quan es produeixin els supòsits esmentats a l’apartat anterior la Batlia, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol Regidor, podrà sotmetre al Ple, com a qüestió prèvia, el caràcter secret del debat i votació d’un o més punts de l’ordre del dia. En cas d’estimar-ho favorablement el plenari per majoria absoluta, el tractament dels punts afectats es traslladarà al final de la sessió, i en el moment de tractar el tema, la Batlia disposarà l’abandó de la sala per part del públic.

Article 33

1. El secretari aixecarà acta de cada sessió plenària. S’hi farà constar la part expositiva dels acords que s’adoptin, les votacions produïdes, una referència de les intervencions dels grups polítics i dels Regidors, així com les altres dades a què es refereix la legislació de règim local. També caldrà fer constar en acta aquelles manifestacions fetes pels Regidors o grups pel que fa al sentit del seu vot, i altres que s’esmenten en aquest reglament o a la legislació, sempre i quan es demani expressament la constància en acta.

2. Les actes del plenari municipal seran públiques a tots els efectes, i aquestes o un extracte, s’exposaran en els taulers d’anuncis de la Corporació.

Article 34

L’absència d’un Regidor de la sala de sessions requerirà la prèvia autorització de la Batlia i, si s’efectua una vegada iniciada la deliberació d’un assumpte, equivaldrà, a efectes de la votació corresponent, a l’abstenció. En el supòsit que s’incorpori al saló de sessions abans de la votació podran prendre part en la mateixa. Aquests extrems hauran de ser advertits pel Secretari.

Article 35

1. Debatuts els diferents punts de l’ordre del dia, la Batlia sotmetrà a votació les diverses propostes de resolució que expressament s'hagin formulat en el decurs del debat.

2. La votació serà ordinària llevat que el propi ple acordi, en relació amb un cas concret, de fer-ho mitjançant votació nominal. La votació ordinària és la que es manifesta mitjançant signes convencionals d’assentiment, de desestiment o d’abstenció, i s’adoptarà com a votació habitual mentre el plenari no en determini la nominalitat d’aquesta.

3. La votació nominal consistirà en el requeriment per part del secretari de cadascun dels Regidors per ordre alfabètic dels cognoms i, sempre en darrer terme la Batlia, els quals en ser cridats, respondran en veu alta "sí", "no" o "m'abstenc".

4. La votació secreta, que només es podrà utilitzar per a l’elecció o la destitució de persones, es realitzarà mitjançant una papereta que cada Regidor introduirà en una urna. Finalitzada la votació, el Secretari procedirà al recompte.

Article 36

A efectes de la identificació descriptiva dels documents escrits i per definir el caràcter de les intervencions orals sotmesos a la consideració del plenari, la terminologia emprada respondrà a les següents significacions:

·  Esmena. És la sol•licitud d’ampliació o modificació d’una proposta o dictamen, feta per escrit i lliurada a la Secretaria abans d’iniciar-se el debat de l’assumpte. Si es presenta de forma oral, s’haurà de votar la seva urgència. En qualsevol cas la urgència requerirà de majoria simple per a la seva aprovació.

· Esmena pressupostària. Proposta de modificació del projecte de pressupost municipal, proposada per un portaveu d'un grup polític o Regidor en el moment de debatre-la en el plenari de debat pressupostari. Les esmenes podran ser a la totalitat o bé parcial del pressupost, tractant només la modificació de les partides econòmiques o grup homogeni d’aquestes. En qualsevol cas, les esmenes seran motivades i respectaran el principi d’equilibri pressupostari.

·  Moció. És la proposta d’acord lliurada al Registre General amb temps suficient per ser inclosa a l’Ordre del Dia de la Comissió Informativa corresponent, de tal manera que s’inclogui a l’Ordre del Dia del plenari, la moció ja dictaminada. Les mocions poden ser presentades amb caràcter d’urgència. En qualsevol cas la urgència requerirà de majoria simple per a la seva aprovació.

·  Prec. És la formulació d’una proposta d’actuació. Els precs poden ser debatuts però no votats. Per poder-se formular en el decurs del plenari, s’han de lliurar per escrit a la Secretaria, abans de començar la sessió.

· Pregunta. És qualsevol qüestió plantejada als regidors de l’Equip de Govern o a la Batlia. S’han de presentar per escrit amb una antelació mínima48 hores abans d’iniciar la sessió.

Capítol II Dels debats

Article 37

Correspon a la Batlia assegurar el correcte desenvolupament de les sessions, dirigir els debats i mantenir el seu ordre, conforme aquest Reglament i les disposicions de caràcter general que siguin d’aplicació. Tanmateix, podrà limitar el nombre màxim d'intervencions en els debats.

Els dubtes que poguessin sorgir en l’aplicació d’aquest Reglament seran resolts per la Batlia, previ informe de Secretaria de l’Ajuntament des Migjorn Gran.

 

Article 38

Previ al debat dels diferents punts de l’ordre del dia caldrà:

1. Aprovar l’acta de la sessió anterior.

2. Posar en coneixement del plenari el contingut dels expedients que figuren a l'ordre del dia.

3. Obrir, si cal, un torn d’explicacions i d’aclariments del seu contingut

Article 39

Els Regidors podran intervenir per a la defensa dels dictàmens i/o proposicions, tot seguit es defensaran les esmenes i vots particulars i finalment es podrà intervenir per altres qüestions de debat o opinió. La Batlia indicarà a cada un dels Regidors intervinents el temps màxim per a la seva intervenció, tenint en compte la importància de l’assumpte, i la representativitat del grup polític al qual pertany l’intervinent.

Article 40

Una vegada finalitzat el debat es procedirà a la votació, a continuació de la qual es podrà realitzar amb brevetat l'explicació del vot, pels grups que no hagin intervingut prèviament o pel cas d’haver intervingut, hagin canviat el sentit del seu vot.

Article 41

La Batlia podrà, en acabar els plens ordinaris, obrir un torn d’intervencions per part dels ciutadans que assisteixin a l’acte. Les intervencions s’hauran de formular i ser contestades pels regidors o per la pròpia Batlia. Aquest torn serà breu i concís a fi de garantir la participació més àmplia dels ciutadans.

Article 42

La Batlia podrà concedir la paraula als Regidors per rectificar o per al·lusions. Aquest torn serà breu i concís.

Article 43

En les sessions ordinàries, finalitzat el debat i la votació dels assumptes de l’ordre del dia, s’entrarà en el coneixement d’aquells altres que per raons d’urgència, s’hagin lliurat a Secretaria abans d’iniciar la sessió. Caldrà prèviament justificar i declarar la urgència d’aquests assumptes, per votació de la majoria absoluta dels membres de la Corporació Municipal.

Article 44

1. La Batlia cridarà a l’ordre o retirarà l’ús de la paraula als Regidors que s’excedeixen en el temps atorgat, es desviïn notòriament de la qüestió en debat, o aboquin expressions injurioses o calumnioses en relació a persones o institucions. Quan un Regidor, malgrat haver estat cridat a l’ordre, persisteixen en la seva actitud, serà advertit que de prosseguir en aquella línia d’actuació serà compel·lit a abandonar el plenari. Si malgrat tot es manté en aquella actitud, el President li ordenarà l’abandonament de la sala.

2. Podran intervenir en el plenari, a petició d’aquest i en relació a temes concrets, el personal de la Corporació i altres experts que pertanyin o no a l’administració pública. Igualment intervindran, quan se’ls ho demani a l’efecte, la Secretaria-Intervenció de la Corporació. També podran intervenir els representants de les associacions, que degudament inscrites al Registre Insular o Balear d’Associacions amb seu al municipi, resultin directament afectades per l’assumpte a resoldre.

3. La Secretaria-Intervenció també podrà demanar la paraula per assessorar la Corporació quan entengui que en el debat s’ha plantejat alguna qüestió sobre la que es pugui dubtar de la seva legalitat o repercussions pressupostàries.

4. En cas de què el públic assistent a la sessió del Plenari amb la seva actitud impedeixi el normal funcionament o el seu desenvolupament, el President cridarà a l’ordre o interromprà la sessió.

5. Quan es produeixin circumstàncies que així ho aconsellin es podrà interrompre provisionalment la sessió.

Article 45

El plenari municipal podrà acordar la retirada d’un assumpte que figuri per decidir a l’ordre del dia, d’acord amb allò establert a l’article 92 del ROF.

Capítol III De la Batlia

Article 46

L’elecció i destitució de la Batlia es regeix per allò disposat a la legislació electoral general, sense perjudici de l’aplicació de les normes relatives al règim de sessions plenàries de l’Ajuntament des Migjorn Gran.

Article 47

1. La Batlia és la Presidència de la Corporació i té les atribucions i potestats assenyalades a l'article 21 de la LRBRL, i les que li confereixin altres disposicions legals.

Article 48

Mitjançant decret, la Batlia pot delegar l’exercici de les seves atribucions, llevat de les declarades indelegables per la legislació vigent, en els Tinents de Batle/essa i en els Regidors. Dels decrets de delegació, i de les seves modificacions, se’n donarà compte al Ple, en la propera sessió ordinària que aquest celebri amb posterioritat a aquells i es publicarà en el Butlletins que correspongui.

Article 49

1. La Batlia pot renunciar al seu càrrec davant del plenari municipal, sense que això comporti necessàriament la renúncia del càrrec de Regidor.

2. Aquesta renúncia de la Batlia, un cop posada en coneixement del plenari, comportarà obligatòriament una nova elecció de Batle/essa en els termes establerts a la legislació electoral general.

Article 50

1. El Batlle/essa pot ser destituït del seu càrrec si prospera una moció de censura que sigui adoptada per la majoria absoluta del nombre de Regidors que legalment composen la Corporació.

2. La moció haurà de ser proposada, almenys, per la majoria absoluta del nombre legal de membres de la Corporació i haurà d’incloure un candidat a Alcaldia, podent ser-ho qualsevol Regidor, l’acceptació expressa del qual consti en l’escrit de proposició.

3. L'escrit en el qual es proposi la moció de censurà haurà d'incloure les signatures degudament autenticades per Notari o pel Secretari de la Corporació i haurà de presentar-se davant d'aquest per qualsevol dels seus signants. El Secretari comprovarà que la moció de censura reuneix els requisits exigits per la legislació electoral general i estendrà en el mateix acte la corresponent diligència acreditativa.

4. El document es presentarà al Registre General per qualsevol dels signants de la moció, el plenari quedarà automàticament convocat a les dotze hores del desè dia hàbil següent al del seu registre i el Secretari ha de remetre notificació indicativa d'aquesta circumstància a tots els membres de la Corporació en el termini màxim d'un dia, a comptar des de la presentació del document al Registre, als efectes de la seva assistència a la sessió, especificant la data i hora d’aquesta.

5. El plenari estarà presidit per una Mesa d'edat, integrada pels regidors de major i menor edat dels presents, exclosos la pròpia Batlia i la persona candidata que ocupa aquest càrrec, actuant com a Secretari el de la Corporació.

6. La Mesa donarà lectura de la moció de censura, concedirà la paraula durant un breu temps, si hi estiguessin presents, al candidat a la Batlia, a la Batlia i als portaveus dels grups municipals, i sotmetrà la moció de censura a votació.

7. Cap regidor no pot signar més d’una moció de censura durant el seu mandat.

Article 51

La Batlia podrà plantejar al Ple una qüestió de confiança, vinculada a l’aprovació dels pressupostos anuals; el reglament orgànic; les ordenances fiscals i a l’aprovació que posi fi a la tramitació dels instruments de planejament general d’àmbit municipal, en els termes establerts a la legislació electoral general.

Capítol IV De la Junta de Portaveus

Article 52.

La Junta de Portaveus és constituïda per la Batlia i els portaveus dels diferents grups.

Article 53.

Tot i que la competència per convocar el plenari i l’Ordre del Dia del mateix correspon a la Batllia, serà missió de la Junta de Portaveus elaborar una proposta de l’Ordre del Dia del plenari, que la Batlia haurà de tenir en compte per a la seva confecció definitiva.

Igualment, podrà rebre l’encàrrec del plenari o de la Batlia per tractar qüestions específiques.

Capítol V. Dels Tinents de Batle/essa

Article 54

1. La Batlia nomenarà i cessarà lliurement, d'entre els regidors, els tinents de Batle/essa, que el/la substituiran, per l’ordre del seu nomenament i en els casos de vacant, absència o malaltia. Els nomenaments i els cessaments es faran mitjançant resolució de la Batlia, de la qual se’n donarà coneixement al Ple a la primera sessió ordinària que celebri, i a més a més, es notificarà personalment als designats i es publicarà al Butlletí corresponent.

2. El nomenament d'un Regidor com a Tinent de Batle/essa requerirà, per ser eficaç la seva acceptació, la qual s'entendrà atorgada tàcitament si no es presenta renúncia expressa, en el termini de tres dies hàbils des de la notificació del nomenament.

3. El número de tinents de Batle/Batlessa no podrà excedir d'un terç del número legal de membres de la corporació. Als efectes d'aquest còmput no es tindrà en compte els decimals que resultin de dividir per tres el número de regidors.

4. Podrà ser objecte d'una sola resolució de Batlia, el nomenament com a Tinent de Batle/essa i la delegació d'atribucions a que es refereix l'article 43 d'aquest Reglament.

Article 55

1. Correspon als Tinents de Batle/essa substituir la Batlia, segons l'ordre de nomenament, en cas de vacant, d’absència, de malaltia o d’impediment que faci impossible a aquell l’exercici de les seves atribucions, assumint la totalitat de les seves funcions i prerrogatives, i essent alhora responsable dels actes de govern dictats durant la substitució.

2. En els casos d'absència, de malaltia, o d’impediment, les funcions de la Batlia no podran ser assumides pel Tinent de Batle/essa sense que hi hagi el corresponent decret de delegació.

3. No obstant el que disposa l'apartat anterior, quan la Batlia, per causa imprevista, li hagués resultat impossible atorgar la delegació, el Tinent de Batle/essa a qui correspongui el substituirà en la totalitat de les seves funcions, donant-ne compte a la Corporació.

Article 56

Es perd la condició de Tinent de Batle/essa per la renúncia expressada per escrit, per cessament disposat per la Batlia, o per pèrdua de la condició de Regidor.

Capítol VI. De les regidories delegades

Article 57

1. Els Regidors delegats són els tinents de Batle/essa a qui el Batle delega l’exercici d’aquelles atribucions pròpies que són delegables d’acord amb la legislació de règim local, sense perjudici d’altres delegacions especials que per a comeses específiques pugui efectuar a favor de qualsevol regidor..

2. La delegació haurà de formular-se per decret de la Batlia i requerirà, per ser eficaç, l’acceptació per part del Regidor delegat en els mateixos termes previstos pels Tinents de Batle/essa.

3. Les delegacions i les seves modificacions i cessaments, hauran de ser comunicades per la Batlia al Ple municipal en la primera sessió ordinària que aquest celebri posteriorment.

Article 58

Els Regidors delegats exerciran les atribucions que s’especifiquin en el respectiu decret de delegació, i ho faran en el marc de les seves regles previstes en el present Reglament.

 

Article 59

Cap òrgan municipal no podrà delegar a un tercer les atribucions rebudes per delegació d'un altre òrgan municipal.

Article 60

L'òrgan delegant podrà reservar-se la facultat de resoldre els recursos que es puguin presentar en relació als actes dictats en exercici de les seves atribucions delegades.

Article 61

1. L'òrgan delegant podrà revocar en qualsevol moment la delegació, recuperant l'exercici de les atribucions delegades sense més formalitats que les exigides per al seu atorgament.

2. En el cas de revocació de les atribucions delegades, l'òrgan amb competència originària podrà revisar els actes dictats per l'òrgan delegat, en els mateixos casos i amb les condicions establertes legalment per a la revisió d'ofici dels actes administratius.

Capítol VII. Dels Òrgans complementaris

Les comissions informatives permanents

Article 62

La Comissió informativa estarà integrada de forma que la seva composició s’acomodi a la proporcionalitat existent entre els diferents grups polítics representats a la Corporació.

Una vegada constituïdes les Comissions informatives, els grups podran substituir un o més dels seus membres per uns altres del mateix grup, després de comunicar-ho per escrit a la Batlia.

Si la substitució només es produís per a una determinada reunió, la comunicació es farà verbalment al president/a de la Comissió.

Article 63

El President de cada Comissió podrà requerir la presència de personal o membres de la Corporació a efectes informatius, amb veu i sense vot.

El Batle/essa és el president nat de totes les comissions, i les presideix sempre que hi assisteixi. No obstant això, els membres de cada Comissió elegiran d’entre ells un/a regidor/a per presidir-la, el nom del qual serà proposat a la Batlia per al seu nomenament.

Article 64

No es tractaran a les sessions de les comissions més que els assumptes inclosos a l’ordre del dia, tret que siguin declarats d’urgència a les Comissions Informatives ordinàries, amb el vot de la majoria simple dels membres de la Comissió. Igualment, podran restar sobre la mesa les qüestions sobre les quals, amb el vot de la majoria dels regidors/es es consideri que no s’ha informat suficientment.

Els empats en les votacions es dirimiran amb el vot de qualitat del president/a.

Les comissions informatives especials per assumptes concrets

Article 65

L’Ajuntament des Migjorn Gran podrà acordar la creació de Comissions especials, per un acord de Ple pres per majoria simple dels regidors, les quals s’extingiran automàticament en haver acabat l’objecte pel qual s’hagin creat.

La Comissió Especial de Comptes

Article 66

1. La Comissió Especial de Comptes estarà integrada de forma que la seva composició s’acomodi a la proporcionalitat existent entre els diferents grups polítics representats a la Corporació.

2. Les designacions hauran de ser comunicades a la Batlia, qui en donarà compte al Ple municipal.

Article 67

La Comissió Especial de Comptes actuarà com a Comissió Informativa permanent per als assumptes relatius a l’economia i hisenda municipal, d’acord amb allò establert a l’article 127.3 del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les Corporacions Locals.

És de la competència de la Comissió Especial de Comptes l’examen, estudi i informe de tots els comptes, pressupostaris i extra-pressupostaris, que hagi d’aprovar el plenari.

Article 68

1. Rendits, per part de la Batlia, el Compte general del Pressupost, per part dels corresponents serveis econòmics de l’Ajuntament des Migjorn Gran, els altres comptes, seran sotmesos abans del dia 1 d’agost de cada exercici a la Comissió Especial de Comptes, per tal que els pugui examinar juntament amb els seus justificants i antecedents.

Per a l’exercici adequat de les seves funcions, la Comissió pot requerir, per mitjà de la Batlia, la documentació complementària que consideri necessària i la presència dels membres i els funcionaris de la Corporació especialment relacionats amb els comptes que s’analitzin.

2. Examinats els comptes i la documentació annexa per part de la Comissió, seran sotmesos a informació pública per un termini de quinze dies, a fi que durant aquest termini i vuit dies més s'hi puguin formular possibles reclamacions i/o observacions.

3. La Comissió farà un informe sobre les reclamacions o al·legacions que hagin estat formulades i tramitarà l’expedient al Ple municipal.

TÍTOL TERCER: DE LA PARTICIPACIÓ

Capítol I De la participació i informació ciutadanes

Article 69

1. Són drets dels veïns:

a. Rebre informació àmplia, puntual i obligatòria sobre els assumptes municipals, mitjançant el tauler d’anuncis, la difusió en mitjans de comunicació social, l’edició d’un Butlletí periòdic i a través de la Oficina del Servei d’Atenció a la Ciutadania, segons el plenari determini en cada cas.

b. Obtenir còpies i certificacions acreditatives dels acords de la Corporació i els seus antecedents així com consultar els arxius i registres en els termes que disposa la legislació que desenvolupi l'article 105, lletra b) de la Constitució espanyola.

c. Ser rebuts en audiència per les autoritats municipals.

d. Intervenir davant el plenari, una vegada finalitzada la sessió ordinària, mitjançant un torn de consultes sobre temes concrets d’interès municipal.

e. Exercir el dret de petició, proposta i intervenció oral als òrgans de govern a través dels canals que expressament es prevegin en aquest reglament.

f. Constituir i participar en associacions per a la defensa dels seus interessos generals o sectorials.

g. Sol·licitar la consulta popular en els termes establerts per aquest reglament i per la llei.

Capítol II De la Informació dels ciutadans

Article 70

L’Ajuntament des Migjorn Gran facilitarà informació als ciutadans pels següents mitjans:

1. El tauler d'anuncis de la Corporació, en el qual s'exposarà, de manera resumida, el contingut de les sessions dels òrgans de govern col·legiats de l’Ajuntament des Migjorn Gran, les decisions i resolucions dels altres òrgans de govern que siguin d'interès general, així com les convocatòries de les sessions d'òrgans municipals als que pugui assistir al públic.

2. El butlletí informatiu municipal, que editi i distribueixi periòdicament l’Ajuntament des Migjorn Gran.

3. Les informacions puntuals, a través de conferències o intervencions públiques, exposicions, anuncis o d'altres que promourà l’Ajuntament des Migjorn Gran en els temes que puguin ser d'interès rellevant per als ciutadans en general o per alguns col·lectius específics.

4. La convocatòria pública a tots els veïns de les sessions del plenari municipal.

Capítol III Consulta i accés a la documentació

Article 71

No tindrà la consideració d’informació pública la documentació ressenyada a l’article 9 d’aquest Reglament.

Article 72

L'accés a l'arxiu municipal es regirà per la legislació de desenvolupament de l’article 105 de la Constitució.

Article 73

1. L'accés als acords i resolucions dels òrgans de govern, es tramitarà mitjançant sol·licitud cursada a la Secretaria de l’Ajuntament des Migjorn Gran. En la resta de supòsits la informació es sol·licitarà a la Batlia o Regidors.

2. Transcorregut el termini de quinze dies des de la presentació de la sol·licitud, sense que s'hagi resolt, aquesta s'entendrà concedida. En qualsevol cas la denegació haurà de ser motivada.

Article 74

L'obtenció de certificats o còpies es regirà pel que s'estableix en els preceptes anteriors, pel què estableix l’article 70 de la LRBRL, i estarà sotmesa a les taxes que corresponguin d'acord amb les ordenances fiscals del municipi.

Capítol IV De la Participació

Article 75

La participació dels ciutadans en l'actuació municipal es podrà articular, a través de l'exercici dels drets de proposta i intervenció oral.

Article 76

Els ciutadans podran adreçar-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal, en petició tant d’aclariments com d’actuacions municipals. La petició es cursarà necessàriament per escrit, i serà contestada en els terminis previstos en la legislació de procediment administratiu. Quan la petició faci referència a qüestions de la competència d'altres administracions, el destinatari d’aquesta l’adreçarà a qui correspongui, donant la informació d’aquest extrem al peticionari.

Article 77

Qualsevol veí podrà formular a qualsevol membre de la Corporació, autoritat o organisme municipal propostes d’actuació relatives a matèries de la competència municipal o d’interès local. El destinatari de la proposta informarà al seu signatari del curs que s’hi donarà. En cas que la proposta esdevingui objecte de tractament en l’ordre del dia d’alguns òrgans col·legiats de l’Ajuntament des Migjorn Gran, el secretari d’aquests trametrà en el termini màxim de quinze dies còpia de la part corresponent de l’acta de la sessió a l’autor de la proposta. Així mateix, el President de l’òrgan col·legiat podrà requerir la presència de l’autor de la proposta en la sessió que correspongui als efectes d’explicar-la i defensar-la.

Article 78

Els ciutadans podran intervenir en les sessions ordinàries dels òrgans municipals que siguin públiques en finalitzar aquestes, en la forma prevista en aquest reglament

Capítol V De la iniciativa popular

Article 79

1. Els veïns i veïnes del municipi que gaudeixin del dret al sufragi actiu a les eleccions municipals podran exercici la iniciativa popular, presentant propostes d’acord o actuacions o projectes de reglaments en matèries de competència municipal. Aquestes iniciatives hauran d’anar subscrites al menys pel 20% de la població de dret del municipi, d’acord amb l’article 70 bis de la LBRL.

2. Les iniciatives presentades seran sotmeses a debat i votació del plenari, sens perjudici que siguin resoltes per l’òrgan competent en la matèria.

3. Es requerirà el previ informe de legalitat de la Secretaria de l’Ajuntament des Migjorn Gran, així com l’informe d’intervenció quan la iniciativa afecti a drets i obligacions de contingut econòmic de l’Ajuntament des Migjorn Gran.

4. Les iniciatives populars poden dur incorporada una proposta de consulta popular local, que serà tramitada pel procediment i els requisits prevists a l’article 71 de la LBRL.

Capítol VI De les associacions

Article 80

1. Les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns tenen la consideració d’entitats de participació ciutadana. Als efectes municipals, mereixeran la consideració d'associacions, amb els drets reconeguts en aquest Reglament, aquelles entitats que estiguin degudament inscrites al Registre Insular o Autonòmic d’Associacions, amb seu al municipi des Migjorn Gran.

2. Tindran la consideració d’associacions, als efectes del present reglament, les associacions esportives, culturals, sindicals, empresarials, recreatives, de joves, de gent gran així com totes aquelles l'àmbit d'actuació de les quals sigui com a mínim el terme municipal.

Article 81

Les associacions, una vegada vàlidament constituïdes i degudament inscrites tindran els drets següents:

a. Rebre informació directa dels assumptes que són del seu interès.

b. Rebre ajuts econòmics i usar els mitjans públics municipals.

c. Elevar propostes d’actuació en l’àmbit de les matèries de competència municipal.

d. Formar part dels òrgans de participació.

e. Intervenir en les sessions del plenari i de les comissions d’estudi, d’informe o de consulta en els supòsits específics i en les formes que es determinin

Article 82

El pressupost municipal inclourà, dins de les possibilitats econòmiques efectives, una partida amb la destinació d’ajuts a les associacions i regularà, a través de les Bases d'Execució, els criteris per a la seva distribució.

Aquests criteris seran objectius, d’acord amb la importància i representativitat de les entitats.

En qualsevol cas serà requisit necessari per a la percepció de qualsevol ajut de l’Ajuntament des Migjorn Gran que l'associació en qüestió estigui inscrita en el corresponent Registre Insular o Autonòmic d’Associacions.

Article 83

Les associacions podran accedir a l'ús dels mitjans públics municipals, especialment els mitjans de comunicació locals, amb les limitacions lògiques que imposa la coincidència d'ús amb altres entitats, o amb el propi Ajuntament.

L’ús se sol·licitarà per escrit amb una antelació mínima de deu dies naturals.

Serà requisit necessari per accedir a aquest ús la inscripció de l’entitat sol·licitant al Registre Insular o Autonòmic d’Associacions.

Capítol VII Del Taller d’Agenda Local 21

Article 84

Per assegurar una eficaç participació dels ciutadans en la gestió municipal, l’Ajuntament des Migjorn Gran comptarà amb el Taller d’Agenda Local 21.

Aquest òrgan de participació es regirà pel reglament de funcionament corresponent aprovat pel plenari municipal.

 

DISPOSICIÓ FINAL

Disposició primera.

La iniciativa de la reforma correspon a la Batlia o a un grup de Regidors/es que com a mínim suposarà una quarta part dels que composen el Consistori. En aquest darrer cas, la Batlia estarà obligat a incloure la proposta a l’Ordre del Dia del plenari de la Corporació, dins els dos mesos següents a la seva presentació en el Registre General de l’Ajuntament des Migjorn Gran.

La proposta de reforma exigirà per aprovar-se el suport de la majoria absoluta del plenari.

Disposició segona.

Aquest Reglament entrarà en vigor d'acord amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, en relació amb el que preveu l'article 65.2 del mateix text legal, i, una vegada que, complerts els tràmits establerts, el seu text aparegui publicat íntegrament al BOIB."