Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 14496
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 22 de desembre de 2017 per la qual s’estableix el procediment per elevar propostes de dotació de personal de places docents d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria vinculades al projecte educatiu dels centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que puguin ser cobertes en règim de comissió de serveis
Antecedents
1. L’article 36.1 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en l’organització i el règim dels centres públics i en la formació i el perfeccionament del professorat.
2. L’article 123.3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, preveu que, per complir els seus projectes educatius, els centres públics poden formular requisits de titulació i capacitació professional respecte de determinats llocs de feina del centre, d’acord amb les condicions que estableixin les administracions educatives.
3. L’article 127 k de la mateixa Llei orgànica atorga al consell escolar del centre la competència per elaborar propostes i informes, a iniciativa pròpia o a petició de l’Administració competent, sobre el funcionament del centre i la millora de la qualitat de la gestió, així com sobre aquells altres aspectes relacionats amb la qualitat d’aquesta.
4. L’article 82.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix que quan un lloc de treball quedi vacant de forma temporal o definitiva es pot ocupar en comissió de serveis ordinària de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat que compleixi els requisits que s’estableixin en la relació de llocs de treball per ocupar-lo.
5. L’article 11.3 del Decret 67/2008 pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears disposa que els centres, en l’exercici de la seva autonomia, poden adoptar projectes d’innovació, projectes d’investigació, plans de treball o formes d’organització que suposin una millora contínua tant dels processos educatius com dels seus resultats, en els termes que estableixi la Conselleria d’Educació i Cultura.
6. La major complexitat del sistema educatiu ha fet aparèixer la necessitat que els centres disposin de llocs de treball amb determinades peculiaritats que permetin, tant com sigui possible, la identificació del professorat amb els projectes educatius dels centres on exerceixen.
7. És convenient que els centres educatius tenguin una major capacitat en la gestió, la coordinació i l’organització del personal adscrit amb la finalitat de possibilitar el compliment dels projectes educatius, en el marc d’una cultura participativa per la qual cosa la direcció dels centres, amb aprovació del Claustre, ha d’elevar al Consell Escolar, les propostes de dotació de personal i, si escau, dels perfils adients dels llocs de treball perquè es formulin a l’Administració educativa que, d’acord amb els procediments establerts i negociats a la Mesa Sectorial d’Educació, es duguin a terme els processos de provisió amb criteris de publicitat, igualtat, mèrit i capacitat.
8. Així mateix l’exercici de la funció directiva ha de comportar, l’assignació de responsabilitats específiques al professorat d’acord amb el marc normatiu i reglamentari i de les normes d’organització i funcionament del centre.
Aquestes responsabilitats específiques inclouen tasques de gestió i coordinació docent, a més de les funcions de tutoria i docència, d’acord amb les necessitats d’actuació per a l’aplicació del projecte educatiu, per la qual cosa s’ha de tenir en compte la preparació i l’experiència del professorat. D’altra part, ha de ser responsabilitat dels equips directius motivar i promoure la participació del professorat en programes de formació permanent i d’actualització científica i didàctica en funció de les necessitats derivades dels projectes educatius, com també la participació en comissions d’observació i d’avaluació formativa de la pràctica docent establertes en els mateixos.
9. D’acord amb aquests plantejaments, la Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant aquesta Resolució, vol dotar els centres d’una major agilitat en les tasques de coordinació i organització del personal adscrit per possibilitar el compliment dels projectes educatius en el marc d’una cultura participativa i d’acord amb les necessitats d’actuació per aplicar el projecte educatiu. Per dur-ho a terme s’ha de tenir en compte la preparació i l’experiència del professorat i, en aquest sentit, cal fomentar la identificació i implicació del professorat per al desenvolupament i la continuïtat dels projectes educatius dels centres. En qualsevol cas, les propostes de caracterització de places amb perfil educatiu s’han de basar en la transparència i l’objectivitat, i la provisió de places s’ha de dur a terme d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat, idoneïtat i publicitat.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
3. La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. El Decret 67/2008 pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
5. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, a proposta del director general de Planificació, Ordenació i Centres; de la directora general de Personal Docent, i de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat, oïdes la Mesa de Directors i la Mesa Sectorial d’Educació dict la següent:
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar el procediment per elevar propostes de dotació de personal de places docents d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria vinculades al projecte educatiu dels centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que puguin ser cobertes en règim de comissió de serveis, que figura a l’annex d’aquesta Resolució.
Segon
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes, comptador a partir de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s’estableix a l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els articles 19 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de desembre de 2017
El conseller
Marti X. March Cerdà
ANNEX
Procediment per elevar propostes de dotació de personal de places docents d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria vinculades al projecte educatiu dels centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que puguin ser cobertes en règim de comissió de serveis.
Primer
Objecte i àmbit d’aplicació
El procediment per elevar propostes de dotació de personal de places docents d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria vinculades al projecte educatiu dels centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat té per objecte facilitar que els centres públics puguin caracteritzar un nombre determinat de llocs de treball docents de la quota de professors d’acord amb el projecte educatiu de centre per fomentar una major identificació i implicació de l’equip docent a l’hora d’implementar aquest projecte mitjançant la participació del consell escolar i la resolució motivada del director del centre.
Segon
Concepte de lloc de treball caracteritzat amb perfil educatiu
Una plaça docent caracteritzada amb perfil educatiu, en el context de la quota docent d’un centre públic, s’ha d’entendre com un lloc de treball que, a més de tenir atribuïdes les funcions docents genèriques, té assignades funcions específiques i de competències professionals que es deriven del projecte educatiu del centre al qual s’adscriu i del projecte de direcció d’aquest. Aquests llocs de treball han de fer referència a places d’educació infantil, educació primària o educació secundària obligatòria.
Tercer
Requisits dels centres per proposar places docents amb perfil educatiu
Els centres d’educació infantil i primària, els instituts d’educació secundària i els centres d’educació de persones adultes dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat poden proposar a la Conselleria d’Educació i Universitat un màxim del
20% de la quota del professorat del centre perquè siguin llocs de treball caracteritzats amb perfil educatiu, amb un nombre no superior a dos perfils, que han de ser els mateixos per a totes les places, sempre que reuneixin les condicions següents:
a. Que el centre compti amb un projecte de direcció presentat pel director que hagi estat seleccionat per mitjà del procediment ordinari de selecció de directors.
b. Que el centre disposi d’un projecte educatiu, al qual s’ha d’ajustar la proposta dels perfils de les places.
c. Que la quota del centre disposi de places vacants que puguin ser cobertes en règim de comissió de serveis.
d. Que el centre hagi desenvolupat en el curs anterior o tengui aprovat un projecte d’innovació pedagògica (PIP), un projecte de formació del centre (FdC), formació en centre (FeC) o formació intercentres (FiC) relacionat amb el projecte educatiu i amb les places que es volen descriure amb perfil educatiu.
Quart
Criteris per aprovar la proposta de caracterització de places amb perfil educatiu
a. El director general de Planificació, Ordenació i Centres ha d’establir mitjançant resolució un procediment de caracterització de places docents amb perfil educatiu als centres docents públics dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat d’acord amb els criteris següents:
a. Els equips directius dels centres educatius que reuneixin els requisits establerts en l’apartat anterior i vulguin proposar la caracterització d’un màxim del 20% de la quota del professorat del centre perquè siguin llocs de treball caracteritzats amb perfil educatiu, amb un nombre no superior a dos perfils, han de presentar una proposta justificada al claustre de professorat i al consell escolar del centre.
b. El Claustre de Professorat ha d’aprovar la proposta, perquè es pugui tramitar.
c. El consell escolar del centre ha d’informar sobre la proposta inicial presentada pels equips directius.
d. La proposta final de la direcció de perfils del centre s’ha d’ajustar a l’acord del claustre de professorat i al que determina l’informe del consell escolar.
e. La proposta final de la direcció s’ha de trametre a la Conselleria d’Educació i Universitat perquè aprovi la relació de centres amb els perfils que s’autoritzen, prèvia comprovació que compleixen els requisits establerts a l’apartat tercer d’aquest annex.
2. L’aprovació de la relació de centres amb la caracterització dels perfils que s’autoritzen, prèvia comprovació dels requisits, s’ha de fer per mitjà d’una resolució conjunta del director general de Planificació, Ordenació i Centres i de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat.
Cinquè
Actualització de les propostes de dotació de personal caracteritzades
La caracterització de les places perfilades a cada centre docent s’ha de revisar cada tres anys per assegurar, d’una banda, la continuïtat dels projectes i, de l’altra, la renovació i actualització necessàries a partir de la pràctica reflexiva. Aquesta revisió s’ha de fer d’acord amb l’avaluació i la modificació, si n’és el cas, del projecte educatiu o del projecte de direcció, així com de les necessitats d’escolarització, la dotació pressupostària i la plantilla orgànica. Les propostes de modificació de la dotació de personal de places caracteritzades han de seguir el mateix procediment assenyalat a l’apartat quart.
Sisè
Tipus de caracterització de les places de perfil educatiu
D’acord amb el Pla Quadriennal de Formació del Professorat, s’estableixen els perfils següents:
a. Metodologies globalitzadores d’aprenentatge.
b. Convivència i educació emocional.
c. Gestió d’equips i coordinació docent.
d. Metodologies d’educació inclusiva i interculturalitat.
e. Metodologies per a l’adquisició integrada de les competències lingüístiques (AICLE).
f. Tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació (TAC).
g. Comunitat educativa d’aprenentatge.
Setè
Formes d’acreditació dels perfils educatius
1. El personal docent funcionari de carrera que vulgui optar a una plaça amb perfil educatiu en règim de comissió de serveis ha d’estar acreditat mitjançant una de les formes següents:
a. 100 hores de formació permanent reconeguda en la línia estratègica del perfil corresponent al Pla Quadriennal de Formació del Professorat actual fetes a partir de l’entrada en vigor d’aquest. Aquesta acreditació l’atorga la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.
b. Experiència d’almenys un any en la intervenció educativa en un mateix centre públic que tengui reconegut el mateix perfil al qual vulgui optar. Aquesta acreditació l’atorga la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
c. Títols universitaris corresponents al perfil. Aquesta acreditació l’atorga la Direcció General de Personal Docent.
2. De manera transitòria, en el cas de l’acreditació de la formació permanent, el nombre d’hores de formació serà de 40 hores de formació reconeguda en la línia estratègica del perfil corresponent al Pla Quadriennal de Formació del Professorat actual, fetes a partir de l’entrada en vigor del Pla, per al primer any d’implantació del sistema de perfils educatius; 60 hores per al segon any, i 100 hores a partir del tercer any.
3. La Conselleria d’Educació i Universitat acreditarà d’ofici, en les formes d’acreditació de formació i de titulació, el personal docent que opti a les places amb perfil educatiu en règim de comissió de serveis i compleixi els requisits.
4. El director general de Planificació, Ordenació i Centres, la directora general de Personal Docent i la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat dictaran les instruccions en relació amb el procediment per a l’acreditació de l’experiència, la relació de titulacions universitàries que corresponen a cada perfil educatiu, i la correspondència de les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació del Professorat amb els perfils establerts.
Vuitè
Procediment de provisió de places amb perfil educatiu
La provisió de les places amb perfil educatiu s’ha de dur a terme en les
convocatòries de places en règim de comissió de serveis per als funcionaris de carrera docents a partir del curs 2018-2019. A aquestes places hi pot accedir el personal que s’acrediti en el perfil al qual s’opta. Les comissions de serveis per aquestes places podran ser prorrogables, sempre que no siguin cobertes pels procediments ordinaris de provisió.