Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 14372
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 9 de les NNSS d’Alcúdia en relació a l’exoneració de la necessitat de xarxa de sanejament de la zona de Bonaire, T. M. Alcúdia (204e/2016).
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 28 de novembre de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015).
RESOLC FORMULAR:
Informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 9 de les NNSS d’Alcúdia en relació a l’exoneració de la necessitat de xarxa de sanejament de la zona de Bonaire, T. M. Alcúdia, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La Modificació puntual s’ha de tramitar com una avaluació ambiental estratègica ordinària ja que de l’exoneració es podrien derivar efectes significatius negatius sobre el medi ambient (art. 31.2.a de la Llei 21/2013, d’AA). En concret, es considera que, en aplicació de la Disposició Addicional vuitena del Reglament General de la LOUS i de la Disposició Final cinquena de la Llei 12/2016, d’AA de les Illes Balears, no és ambientalment permissible la subjecció de la modificació puntual núm. 9 de les NNSS d’Alcúdia al procediment d’Avaluació Ambiental Estratègica simplificada. Es justifica la sol·licitud per l’elevat cost que suposaria per a les arques públiques si bé, com ja es pot deduir de les xifres que apareixen al document ambiental estratègic, aquest cost s’equipararia al privat en menys de dos anys.
2.Descripció i ubicació del pla
La Modificació puntual núm. 9 de les NNSS d’Alcúdia per a l’exoneració de la necessitat de la xarxa de sanejament de la zona de Bonaire té l’objectiu d’alliberar l’ajuntament d’Alcúdia de l’obligació d’instal·lar i mantenir la xarxa de clavegueram del nucli urbà de Bonaire. L’àmbit de l’exoneració són els sector AN-2, AN-3 i AN-4. El sector AN-1, urbanitzable, no s’avalua al document ambiental estratègic, tot i que indica que en un futur previsiblement s’hauria d’incorporar a l’exoneració. La zona de Bonaire es correspon a un sòl urbà amb una tipologia d’habitatge unifamiliar aïllat. La superfície del sector és prou important, de 114 Ha, i la població que acull, de 3344 persones. Es tracta principalment de segones residències.
3.Avaluació dels efectes previsibles
La modificació proposada tendria els efectes d’exonerar l’ajuntament de l’obligació de realitzar tasques d’instal·lació i manteniment de la xarxa de clavegueram del nucli de Bonaire. Aquest fet implicaria derivar aquesta tasca cap als particulars, la qual cosa podria suposar una gestió inadequada del servei. Obligaria, a més a més, a l’ús de camions cisterna per fer el buidatge de les fosses sèptiques, el que generaria molèsties per als residents per quant implicaria un increment important del trànsit, renous, producció de gasos (NOx, CO2, etc.) i mals olors.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
La CMAIB ha consultat el Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, que va emetre informe en data 18/09/2017. El sentit de l’informe és desfavorable a l’exoneració per les següents raons:
-L’estudi de costos presentat no considera aspectes importants com el destí de l’efluent, la inclusió del sector AN-1, o el tipus de fosses a implantar.
-A curt o mitjà termini els costos econòmics del manteniment de les fosses sèptiques superarà el cost d’implantació i manteniment de la xarxa de clavegueram.
-La implantació d’un únic sistema de recollida i tractament de les aigües residuals gestionat per una única entitat pública s’ha de considerar ambientalment millor que la gestió i tractament d’aquesta aigua residual per un conjunt de particulars.
-El manteniment de les fosses suposa un increment d’emissions i renous associats a la recollida dels efluents i fangs per part de gestors autoritzats.
-Les condicions geomorfològiques de la zona es poden considerar “normals”.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’Avaluació Ambiental
S’han analitzat els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el pla pot tenir efectes significatius sobre el medi natural i socioeconòmic de l’àmbit d’actuació per les qüestions següents:
-Els costos econòmics no justifiquen l’exoneració, atès que en menys de dos anys s’equipararia la despesa de construcció i manteniment de clavegueram i de les fosses sèptiques. A partir d’aquest moment, el manteniment de les fosses seria molt més elevat que el de la xarxa de sanejament.
-Els criteris tècnics tampoc semblen justificar l’exoneració, ja que el pendent no és gaire pronunciat ni la geomorfologia suposa un impediment.
-En cas que es determinés l’exoneració, el manteniment de les fosses sèptiques suposaria un continu trànsit de camions cisterna que multiplicaria les molèsties als residents (contaminació acústica, emissió de gasos d’efecte hivernacle, males olors, major dificultat en la mobilitat de vehicles, etc.).
Conclusions de l’Informe ambiental estratègic
Primer. Subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la “Modificació puntual núm. 9 de les NNSS d’Alcúdia en relació a l’exoneració de la necessitat de xarxa de sanejament de la zona de Bonaire”, atès que podria tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013.
Segon. El promotor, en base de l'art. 31.2.a de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'Avaluació elaborarà l'estudi ambiental estratègic, tenint en compte el document d'abast de l'estudi ambiental estratègic realitzat per l'òrgan ambiental i el resultat de les consultes realitzades.
En l'estudi ambiental estratègic s'identificaran, descriuran i avaluaran els possibles efectes significatius en el medi ambient de l’aplicació del pla o programa, així como unes alternatives raonables i ambientalment viables que tinguin en compte els objectius i l'àmbit d'aplicació del pla o programa. L'estudi ambiental Estratègic contindrà, com a mínim, la informació continguda en l'Annex IV de la Llei 21/2013 i els següents aspectes de l’article 20:
- Els coneixements i els mètodes d’avaluació existents
- El contingut i el nivell de detall del pla o programa
- La fase del procés de decisió en què es troba
- La mesura en què l’avaluació de determinats aspectes necessita ser complementada en altres fases del procés, per evitar-ne la repetició
S'analitzaran en particular els següents punts:
-Avaluació dels impactes ambientals causats pel buidatge de les fosses sèptiques amb camions cisterna (trànsit, contaminació acústica, emissions de gasos d’efecte hivernacle, mals olors, etc.) que es derivarien del fet que s’exonerés la xarxa de sanejament.
-Estudi de mobilitat de l’increment de trànsit a la urbanització de Bonaire derivat del tràfec de camions cisternes que realitzarien les tasques de buidatge de les fosses sèptiques.
-Explicació de quina seria la destinació de totes les aigües residuals i llots generats als sectors AN-2, AN-3 i AN-4, i en cas que sigui l’EDAR d’Alcúdia, si aquesta està dimensionada per poder assumir-les.
-Cal justificar adequadament la no inclusió del sector AN-1 a la proposta, ja que al mateix document ambiental es comenta que previsiblement aquest indret s’haurà de tractar de la mateixa manera en un futur més o menys proper.
-S’ha d’avaluar convenientment, per al cas de no exoneració, si l’opció més viable des del punt de vista ambiental és la connexió del clavegueram a l’EDAR d’Alcúdia o bé la construcció a un indret adient d’una nova EDAR per al nucli urbà de Bonaire.
-Cal indicar quin seria el tipus de fossa sèptica homologada i adient a les característiques de l’indret (d’acord amb les determinacions del Pla Hidrològic de les Illes Balears) i el cost estimat que suposaria individualment per a cada habitatge, tant pel que fa a la instal·lació com al manteniment.
-Cal justificar ambientalment i tècnicament la impossibilitat tècnica i econòmica de la instal·lació d’una xarxa de sanejament a Bonaire per qüestions geomorfològiques.
Tercer. El document d'abast i el resultat de les consultes realitzades perquè s'elabori l'estudi ambiental estratègic, es notificarà al promotor (art. 31.2.1 Llei 21/2013). Es continuarà la tramitació prevista en els articles 21 i següents de la Llei 21/2013.
L'avaluació ambiental estratègica ordinària es durà a terme de conformitat amb el procediment que contempla la normativa bàsica d'Avaluació Ambiental i amb les particularitats de la Llei 12/2016 de 17 d'agost, d'Avaluació ambiental de les Illes Balears.
Tal com preveu l’art. 22 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, durant el període d’exposició pública s’hauran de consultar:
-DG de Recursos Hídrics. Servei d’Estudis i Planificació.
-Consell Insular. Dirección Insular de Territori.
-DG d’Ordenació del Territori.
-Associacions ecologistes (GOB, Terraferida, Amics de la Terra...)
-Associacions de veïnats si n’hi ha.
Quart. Tal com preveu l’article 17.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, el termini màxim per a l’elaboració de l’estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes als articles 20, 21, 22, i 23 serà de 15 mesos des de la notificació al promotor del document d’abast.
Cinquè. L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l’acta d’aprovació del pla o programa, d’acord amb el que disposa l’art. 31.5 de la Llei 21/2013.
Palma, 13 de desembre de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias