Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 14297
Resolució de cessament de les ajudes mitjançant beques, per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'IMAS, aprovades per resolució de la presidenta en funcions de l'IMAS de 15 de juny de 2015
En data 14 de desembre de 2017, la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials ha dictat la resolució següent:
«Resolució de cessament de les ajudes mitjançant beques, per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'IMAS, aprovades per resolució de la presidenta en funcions de l'IMAS de 15 de juny de 2015
Fets
1. El 15 de juny de 2015 la presidenta en funcions de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, d'ara endavant IMAS, va dictar la resolució d'aprovació de les ajudes, mitjançant beques, per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'IMAS. Aquestes ajudes consisteixen en el pagament de les despeses compreses en l'esmentada resolució, amb un màxim de 2.000,00 euros, als joves entre 18 i 21 anys inscrits a un programa d'emancipació per a joves extutelats.
2. En data 19 de desembre de 2016 la presidenta de l'IMAS va dictar la resolució de modificació de la resolució de 15 de juny de 2015 d'aprovació de les ajudes, mitjançant beques, per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'IMAS.
3. El 25 de setembre de 2017, la secretària general de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha emès un certificat on es fa constar que, a partir d'1 de novembre de 2017, la Direcció General de Menors i Família de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durà a terme el servei d'habitatge per a joves emancipats més grans de 18 anys que han estat tutelats per l'Administració, així com el servei d'acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives. És a dir, que concertarà places per a joves en procés d'autonomia personal que aniran complementades amb ajudes econòmiques i seguiment professional. Tot aquest itinerari pretén cobrir les necessitats bàsiques dels joves que estan en procés d'emancipació i que provenen del circuit de protecció.
A aquest certificat s'adjunten la resolució d'inici de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, de 28 d'agost de 2017, de l'expedient del concert del servei d'habitatge d'emancipació per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'Administració per a l'any 2017 i 2018 i la resolució d'inici de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, també de 28 d'agost de 2017, de l'expedient del concert del servei d'acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives per a l'any 2017 i 2018.
4. El dia 29 de setembre de 2017, amb núm. de registre 3870, va tenir entrada al Servei Juridicoadministratiu l'escrit de la cap del Servei de Menors i Família, amb el vistiplau de la directora insular de Menors i Família, signat el 27 de setembre de 2017, on es sol·licitava el cessament de les ajudes mitjançant beques, per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'IMAS a partir d'1 de novembre de 2017, donant de termini a les entitats que gestionen temes d'emancipació fins al 30 de desembre de 2017 per presentar les factures de les despeses subvencionables amb aquestes ajudes, realitzades pels joves inclosos a l'àmbit d'aplicació d'aquestes beques fins al 31 d'octubre de 2017.
5. El Servei Juridicoadministratiu de l'IMAS, el dia 4 de desembre de 2017, ha emès l'informe jurídic corresponent.
6. La Intervenció Delegada de l'IMAS n'ha dictat l'informe favorable de fiscalització.
Fonaments de dret
1. El Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de las Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, indica que corresponen a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació les competències en matèria d'acció social, joventut, famílies i menors. En concret, serà la Direcció General de Menors i Famílies d'aquesta Conselleria l'encarregada de d'aplicar les mesures de justícia juvenil; l'ordenació de la protecció de menors.
2. L'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic assenyala que els òrgans superiors podran avocar per a sí mateixos el coneixement d’un o diversos afers la resolució dels quals correspongui ordinàriament o per delegació als seus òrgans administratius dependents, quan circumstàncies d’índole tècnica, econòmica, social, jurídica o territorial ho facin convenient i afegeix que en els supòsits de delegació de competències en òrgans no dependents jeràrquicament, el coneixement d’un afer pot ser avocat únicament per l’òrgan delegant.
3. Segons el que preveuen els apartats 4, 8 i 16 de l'article 70 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, els consells insulars tenen competències pròpies en matèria de serveis socials i assistència social; desenvolupament comunitari i integració; polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social; tutela, acolliment i adopció de menors; joventut; disseny i aplicació de polítiques i plans i programes destinats a la joventut.
4. L'article 2.1 del Text consolidat dels Estatuts de l’IMAS (BOIB núm. 140 de 5 de novembre de 2016) estableix que l'IMAS té per objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, i l’article 2.2.a) assenyala que l'IMAS té com a funció planificar, ordenar i gestionar les actuacions que en matèria de serveis socials i menors són pròpies del Consell de Mallorca d’acord amb la normativa aplicable.
5. L’article 7.2.g) dels Estatuts de l'IMAS estableix que correspon a la Presidència de l'IMAS aprovar i resoldre els procediments d'ajudes i subvencions.
Per tot això,
Resolc
Primer. Aprovar el cessament de les ajudes mitjançant beques, amb efectes retroactius a data 31 d'octubre de 2017, per a joves majors de 18 anys que han estat tutelats per l'IMAS, aprovades per resolució de la presidenta en funcions de l'IMAS de 15 de juny de 2015, de fins a un màxim de 2.000 euros per jove per fer front a les despeses quotidianes per tal de minimitzar els impactes negatius que concorren sobre aquests joves des del moment que deixen la institució i fins que poden valer-se plenament per ells mateixos.
Segon. Concedir a les entitats afectades que gestionen temes d'emancipació de termini fins al 30 de desembre de 2017 per presentar les factures de les despeses subvencionables amb aquestes ajudes, realitzades pels joves inclosos a l'àmbit d'aplicació d'aquestes beques fins al 31 d'octubre de 2017.
Tercer. Publicar aquesta resolució al BOIB i notificar-la a la direcció insular de Menors i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada de l'IMAS.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 del Text consolidat dels Estatuts de l'IMAS aprovat pel Ple del Consell de Mallorca de data 13 d'octubre de 2016 (BOIB núm. 140 de 5 de novembre de 2016), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.»
La qual cosa us comunic perquè en prengueu coneixement i als efectes oportuns.
Palma, 14 de desembre de 2017
La secretària delegada
(BOIB núm. 109 de 05-09-2017)
Mª Àngels Vanrell Julià