Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 14277
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança general de gestió, recaptació i inspecció dels tributs i altres ingressos de dret públic locals de l'Ajuntament de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament en sessió celebrada el dia 11 de desembre de 2017 acordà aprovar definitivament les modificacions de l'ordenanca general de gestió, recaptació i inspecció dels tributs i altres ingressos de dret públic locals, d’acord amb el text que es transcriu a continuació, i publicar aquest acord definitiu en el BOIB. La present ordenança entraran en vigor el dia 1 de gener de 2018 sempre que s’hagi procedit a la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de l’acord d’aprovació definitiva atès l’article 17.4 del RDLegislatiu 2/2004.

El text íntegre de la modificació de l'ordenança fiscal es el següent:

ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, RECAPTACIÓ I INSPECCIÓ DELS TRIBUTS I ALTRES INGRESSOS DE DRET PÚBLIC LOCALS.

SECCIÓ I.- DISPOSICIONS GENERALS.

Article 1.- Objecte.

1. La present Ordenança general, dictada a l’empara del que preveuen l’article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, els articles 11, 12.2 i 15.3 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i la Disposició addicional quarta, apartat 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, conté normes comunes, tant substantives com de procediment, que es consideraran part integrant de les Ordenances fiscals i dels Reglaments interiors que es puguin dictar relatius a la gestió, recaptació i inspecció dels ingressos de dret públic municipals.

2. Aquesta Ordenança es dicta per a:

a) Desplegar allò que es preveu a la Llei general tributària en aquells aspectes referents als procediments tributaris de gestió, inspecció i recaptació, portats a terme per aquest Ajuntament.

b) Regular aquells aspectes procedimentals que puguin millorar i simplificar la gestió, de possible determinació per l’Ajuntament.

c) Regular aquells aspectes comuns a diverses ordenances fiscals i evitar-ne així la reiteració.

d) Regular les matèries que necessitin concreció o desenvolupament per part de l’Ajuntament.

e) Informar als ciutadans de les normes i procediments el coneixement dels quals pugui facilitar el compliment de les seves obligacions tributàries.

Article 2.- Àmbit d'aplicació.

1. La present ordenança s’aplicarà a la gestió dels ingressos de Dret públic la titularitat dels quals correspon a l’Ajuntament o als seus Organismes Autònoms.

2. L’Ajuntament de Manacor ha delegat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències relacionades amb la gestió tributària de l’Impost sobre béns immobles, l’Impost sobre Activitats Econòmiques i la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans, així com la recaptació en període voluntari i executiu dels seus tributs i d’altres ingressos de dret públic.

3. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears exerceix les competències delegades per mitjà de l’Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), creada per la Llei 3/2008, de 14 d’abril, a la qual li correspon exercir les funcions de recaptació i, si s’escau, de gestió, d’inspecció i de liquidació dels recursos titularitat d’altres administracions públiques que, mitjançant llei, conveni, delegació de competències o encàrrec de gestió, siguin atribuïdes a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. L'Ajuntament aprovarà determinades actuacions de recaptació, concessió de beneficis fiscals, liquidacions per determinar deutes tributaris o aprovar l’anul·lació, total o parcial, de determinades liquidacions.

 

SECCIÓ II.- PROCEDIMENT.

Article 3.- Aspectes generals.

1. La tramitació d'expedients estarà guiada per criteris de racionalitat i eficàcia, i es procurarà també simplificar els tràmits que hagi de realitzar el ciutadà i facilitar-li l'accés a la informació administrativa.

2. La batlia podrà delegar l'exercici de competències i la signatura de resolucions administratives i altres actes administratius als quals es refereix aquesta ordenança, llevat els supòsits en què legalment s’hagi prohibit la delegació.

3. S’impulsarà l’aplicació de tècniques i mitjans electrònics, informàtics i telemàtics per a la tramitació d’expedients administratius, per tal de millorar l’eficiència de les comunicacions dels ciutadans amb l’Ajuntament.

4. Per a garantir la confidencialitat de la informació, es requerirà del contribuent la seva deguda identificació mitjançant presentació del NIF quan es tracta de compareixença personal.

5. Si s’actua per mitjà de representant, aquest haurà d’acreditar la seva condició de tal, en els termes previstos a l’article 46 de la Llei general tributària. En tot cas, es presumirà concedida la representació quan es tracti d’actes de mer tràmit.

SECCIÓ III.- NORMES SOBRE GESTIÓ.

SUBSECCIÓ I.- GESTIÓ DE TRIBUTS.

CAPÍTOL I.- DE VENCIMENT PERIÒDIC.

Article 4.- Impostos de venciment periòdic.

1. En la gestió dels impostos sobre béns immobles, sobre activitats econòmiques i sobre vehicles de tracció mecànica, s’aplicarà les prescripcions contingudes a les seves Ordenances fiscals específiques.

2. L’Ajuntament de Manacor ha delegat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències relacionades amb la gestió tributària de l’Impost sobre béns immobles, l’Impost sobre Activitats Econòmiques i la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans.

A) Impost sobre béns immobles

1. El padró fiscal de l’Impost sobre béns immobles s’elaborarà d’acord amb el padró cadastral format per la gerència Territorial del Cadastre al qual s’incorporaran les alteracions conseqüència de fets o actes coneguts per l’Ajuntament o per l’ATIB en els termes convinguts amb el Cadastre.

Les variacions d’ordre físic, econòmic o jurídic que es produeixin en els béns gravats tindran efectivitat des del primer dia de l’any natural següent d’aquesta variació.

2. En base al Conveni de col·laboració signat per l’Ajuntament amb l’ATIB en data 13 de juliol de 2009, correspon a l’Agència Tributària, en règim d’encàrrec de gestió, dur a terme determinades actuacions en relació a la gestió i recaptació d’aquest impost.

B) Impost sobre vehicles de tracció mecànica

El padró fiscal de l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica es formarà segons el padró de l’any anterior, incorporant les altes i els efectes d’altres modificacions (transferències, canvis de domicili i baixes) succeïdes en l’exercici immediatament anterior, i de les quals l’ATIB o l’Ajuntament tinguin coneixement.

C) Impost sobre Activitats Econòmiques

1. El padró fiscal de l’Impost sobre Activitats Econòmiques s’elaborarà d’acord amb la matrícula de contribuents formada per l’Administració estatal, incorporant-hi les alteracions conseqüència de fets o actes conegudes per l’Ajuntament o per l’ATIB i en els termes convinguts amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (AEAT).

2. En base al Conveni de col·laboració signat per l’Ajuntament amb l’ATIB en data 28 de gener de 2013, correspon a l’Agència Tributària, en règim d’encàrrec de gestió, dur a terme determinades actuacions en relació a la gestió i recaptació d’aquest impost.

 

La fiscalització i el control de les actuacions que ha de realitzar el servei de recaptació de l’ATIB correspondrà exclusivament als òrgans competents de l’Ajuntament.

Les actuacions que ha de realitzar l’ATIB tindran caràcter merament preparatori dels actes administratius que, en tot cas, haurà de dictar l’Ajuntament, els quals gaudiran del règim de recursos previst al Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel RDL 2/2004, de 5 de març, excepte en aquells actes administratius de gestió recaptadora dictats pels òrgans competents de l’ATIB en virtut de delegació de competències acordada per l’Ajuntament i que s’instrumenta en el Conveni de dia 13 de juliol de 2009.

Article 5.- Taxes.

1. Els padrons es formaran a partir del padró de l'exercici anterior, i s'hi incorporaran les modificacions derivades de la variació de tarifes aprovades a l'ordenança fiscal municipal corresponent i també altres incidències que no constitueixin alteració dels elements essencials determinants del deute tributari i que siguin conegudes per l'Ajuntament.

2. Quan no s’hagi delegat en altra entitat la gestió de les taxes, correspondrà a l’òrgan competent en matèria de gestió tributària de l’Ajuntament. La seva fiscalització i presa de raó correspon a la intervenció.

Les variacions de la quota tributària originades per modificació de les tarifes contingudes a l’ordenança Fiscal no precisen de notificació individualitzada, atès que l’esmentada ordenança ha estat exposada al públic i tramitada reglamentariament.

Quan determinades contraprestacions exigibles per la realització d’activitats de competència municipal que interessen o beneficien a tercers haguessin tingut la naturalesa de preus públics i per manament legal hagin de considerar-se taxes, no serà necessari notificar individualment la quota tributària, sempre que concorrin aquestes condicions:

  • Que el subjecte passiu de la taxa coincideixi amb l’obligat al pagament del preu públic.
  • Que la quota a pagar en concepte de taxa coincideixi amb la que s’exigeix per preu públic incrementada, en el seu cas, pel coeficient d’actualització general aprovat per l’Ordenança fiscal.

A) Taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans

En base al Conveni de col·laboració signat per l’Ajuntament amb l’ATIB en data 13 de juliol de 2009, correspon a l’Agència Tributària, en règim d’encàrrec de gestió, dur a terme determinades actuacions relacionades amb la gestió d’aquesta taxa:

La fiscalització i el control de les actuacions que ha de realitzar el servei de recaptació de l’ATIB correspondrà exclusivament als òrgans competents de l’Ajuntament.

Les actuacions que ha de realitzar l’ATIB tindran caràcter merament preparatori dels actes administratius de gestió recaptadora dictats pels òrgans competents de l’ATIB en virtut de la delegació de competències resultant del Conveni signat amb l’Ajuntament relatiu a la recaptació en període voluntari i executiu de tributs municipals i altres ingressos de dret públic.

Article 6.- Calendari fiscal.

1. Quan es tracti d’ingressos la gestió i/o recaptació dels quals ha estat delegada en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspondrà a l’ATIB l'aprovació del calendari fiscal i la seva publicació en el BOIB.

Article 7.- Exposició pública de padrons.

1. El termini d’exposició pública dels padrons serà de un mes, comptat a partir de quinze dies abans del primer dia d'inici del període de cobrament en voluntària.

Aquest tràmit d’informació pública es realitza mitjançant anunci publicat en el Butlletí oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i per mitjans electrònics amb la publicació a la seu electrònica de l'Ajuntament i/o de l’ATIB.

2. Les variacions dels deutes i altres elements tributaris originades per l’aplicació de modificacions introduïdes en la llei i les ordenances fiscals reguladores dels tributs, o resultants de les declaracions d’alteració reglamentàries que hagi de presentar el subjecte passiu, seran notificades col·lectivament, a l'empara d'allò que preveu l'article 102 de la Llei general tributària i disposició addicional 14 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

4. Contra l'exposició pública dels padrons i de les liquidacions que duen incorporades, es podrà interposar recurs de reposició, previ al contenciós administratiu, en el termini d'un mes a comptar des de la data de finalització del termini d’exposició pública dels corresponents padrons.

5. El recurs de reposició es presentarà davant l’òrgan que ha aprovat el corresponent padró.

Article 8 - Anuncis de cobrament

Anualment, en el calendari de cobrament es publica al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'anunci del calendari fiscal regulat per l'article anterior podrà complir, a més de la funció de donar a conèixer l'exposició pública de padrons, la funció de publicar l'anunci de cobrament a què es refereix l'art. 88 del Reglament general de recaptació.

Perquè es compleixi aquesta finalitat hi hauran de constar també les informacions següents:

  • Mitjans de pagament: diner de curs legal, xec nominatiu a favor de l'Ajuntament i conformat per l'entitat lliuradora, transferència d'una entitat financera o gir postal.
  • Llocs de pagament: a les entitats financeres col·laboradores que figuren en el document de pagament, o a les oficines de la Recaptació Municipal.
  • Advertència que transcorreguts els períodes de pagament en voluntària, els deutes seran exigits pel procediment de constrenyiment i meritaran el recàrrec de constrenyiment, els interessos de demora i, si escau, les costes que es produeixin.

Article 9 - Liquidacions per altes

1.- En relació als tributs de cobrament periòdic es practicarà liquidació d'ingrés directe que generarà un alta en el corresponent registre, quan:

a) Per primera vegada han ocorregut els fets o actes que poden originar l'obligació de contribuir.

b) L'Ajuntament coneix per primera vegada l'existència del fet imposable, encara que s'hagi acreditat el tribut amb anterioritat i sense perjudici de les sancions que poguessin correspondre.

c) S'han produït modificacions en els elements essencials del tribut diferents de les aprovades amb caràcter general en la Llei de pressupostos de l'Estat i de la variació de tipus impositius recollida en les Ordenances fiscals.

2.- Quant a l'aprovació, comptabilització i notificació de les liquidacions a què es refereix aquest article, serà d'aplicació el règim general regulat a l’art. següent.

3.- Un cop notificada l'alta en el corresponent padró, es notificaran col·lectivament les successives liquidacions mitjançant edictes.

CAPÍTOL II.- DE VENCIMENT NO PERIÒDIC.

Article 10 - Pràctica de liquidacions

En els termes regulats en les Ordenances particulars de cada tribut i mitjançant l'aplicació dels respectius tipus impositius, es practicaran liquidacions d'ingrés directe quan, no havent-se establert l'auto-liquidació, l'Ajuntament o l’ATIB conegui l'existència del fet imposable.

Les liquidacions a què es refereix el punt anterior seran practicades per l'òrgan competent en matèria de gestió tributària i fiscalitzades per la Intervenció.

L'aprovació de les liquidacions competeix a la batlia, o en qui hagi delegat, als efectes de la qual elaborarà una relació resum dels elements tributaris, on farà constar la presa de raó de la Intervenció.

La comptabilització del reconeixement de drets tindrà lloc un cop hagi recaigut l'acord d'aprovació referit en el punt anterior.

5. Per raons de cost i eficàcia, no es practicaran liquidacions quan resultin quotes inferiors a 6 euros, excepte en el cas de l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica, taxes i preus públics.

Article 11- Impost sobre l’increment de valor de terrenys de naturalesa urbana de Manacor

L’Ajuntament de Manacor ha signat el Conveni de 13 de juliol de 2009, modificat pel Conveni de dia 28 de gener de 2013, de realització per part de l’ATIB, en règim d’encàrrec de gestió, de determinades tasques relacionades amb els procediments de gestió tributària i inspecció de l’Impost sobre l’increment de valor de terrenys de naturalesa urbana de Manacor.

En virtut d’aquest conveni, l’ATIB, per mitjà del servei territorial de la recaptació de zona Mallorca, du a terme determinades actuacions en relació a la gestió i recaptació de l’Impost sobre l’increment de valor de terrenys de naturalesa urbana de Manacor.

La fiscalització i el control de les actuacions que ha de realitzar el servei de recaptació de l’ATIB correspondrà exclusivament als òrgans competents de l’Ajuntament.

Les actuacions que ha de realitzar l’ATIB tindran caràcter merament preparatori dels actes administratius que, en tot cas, haurà de dictar l’Ajuntament, els quals gaudiran del règim de recursos previst al Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel RDL 2/2004, de 5 de març, excepte en aquells actes administratius de gestió recaptadora dictés pels òrgans competents de l’ATIB en virtut de delegació de competències acordada per l’Ajuntament i que s’instrumenta en el Conveni de dia 13 de juliol de 2009.

Article 12 – Auto-liquidació

1.- Els subjectes passius de les exaccions, l'ordenança particular dels quals, d'acord amb la Llei, estableixi el sistema d'auto-liquidació, han de presentar declaració-liquidació de la quota acreditada i han d'ingressar-ne l'import dins del termini establert a comptar des de l’acreditament.

2.- Cal presentar la declaració a l'òrgan gestor, juntament amb la documentació acreditativa del fet imposable i de les bases imposable i liquidable i el justificant del pagament, sense el qual no es pot admetre.

3.- Els òrgans gestors giraran, si escau, liquidació complementària en vista de les dades consignades en la declaració, els documents que l'acompanyen i els antecedents que hi hagi a l'Administració. En cas que el subjecte passiu hagi incorregut en infracció tributària, s'instruirà l'expedient sancionador corresponent.

Article 13.- Presentació de declaracions.

1. L'Ajuntament establirà els circuits per a conèixer de l'existència de fets imposables que originen la meritació dels tributs municipals.

2. Sense perjudici del previst en el punt anterior, els subjectes passius estan obligats a presentar les declaracions previstes legalment.

3. La manca de presentació de declaracions de forma completa i correcta, necessàries perquè l’Ajuntament pugui practicar la liquidació d’aquells tributs que no s’exigeixen pel procediment d’autoliquidació, constitueix infracció tributària, excepte que l’interessat regularitzi la seva situació sense requeriment de l’Administració.

4. La infracció tributària prevista a l’apartat anterior pot ser lleu, greu o molt greu, conforme al que estableix l’article 192 de la Llei General Tributària.

CAPÍTOL III - CONCESSIÓ DE BENEFICIS FISCALS

Article 14 – Enunciació

No es poden concedir més exempcions, bonificacions ni reduccions que aquelles que la Llei hagi autoritzat de manera concreta. Això no obstant, també es podran reconèixer els beneficis fiscals que l'Ajuntament estableixi mitjançant les seves Ordenances fiscals en els supòsits expressament previstos per la Llei.

Article 15 – Interpretació

1.- Les exempcions, bonificacions i reduccions s'han d'interpretar en sentit restrictiu; no es poden aplicar a altres persones - i solament per les seves obligacions tributàries pròpies i directes -, que les taxativament previstes i tampoc no es poden estendre a altres supòsits que els específicament assenyalats.

2.- Quan les ordenances respectives declarin l'Estat exempt del pagament dels tributs, aquest benefici no pot comprendre les entitats o organismes que, qualsevol que sigui la seva relació o dependència amb l'Estat, gaudeixin de personalitat jurídica pròpia i independent i no tinguin reconeguda per la llei cap exempció especial.

Article 16 - Sol·licitud

1.- Cal aplicar les exempcions, bonificacions o reduccions que escaiguin a instància d'una part, i caldrà sol·licitar-les:

a) Si es tracta de liquidacions que tenen l'origen en les declaracions dels subjectes passius, en formular la declaració.

b) Si es refereixen a exaccions municipals que, per la continuïtat del fet imposable, siguin objecte de padró, matrícula o registre, en el període d'exposició al públic, o bé en el període voluntari per efectuar l'ingrés de la quota tributària.

c) En les taxes per serveis que calgui fer efectives en el moment de la prestació, prèviament o simultàniament a la sol·licitud del permís.

 

d) En el cas d'exaccions subjectes al sistema d'auto-liquidació, els interessats han de presentar la declaració-liquidació corresponent aplicant, amb caràcter provisional, la bonificació o l'exempció que, segons el seu parer, escaigui, i independentment de les responsabilitats en què poden incórrer si falsegen les dades justificatives del benefici fiscal o si és evident que la causa invocada no es pot considerar inclosa en les normes que hi són aplicables. Juntament amb el document de declaració-liquidació, cal formular la sol·licitud del benefici fiscal.

e) En els altres casos, en el termini de reclamació a l'Ajuntament de la liquidació practicada.

2.- Cal entendre la disposició del número anterior amb la reserva de les facultats de revisió de l'Administració municipal.

3.- Els beneficiaris d’exempcions o bonificacions han de comunicar a l'Administració els fets que impliquen l'extinció del benefici fiscal.

4.- El Servei de Gestió Tributària tramitarà l’expedient, elaborant proposta de resolució que, informada per Intervenció, s’elevarà a la batlia o al Ple si n’és el cas, a qui els hi correspon adoptar l’acord de concessió o denegació del benefici fiscal.

5.- L’acord de concessió o denegació dels beneficis fiscals de caràcter rogat s’adoptarà en el termini de sis mesos comptats des de la data de la sol·licitud. Si no es dicta resolució en aquest termini, la sol·licitud formulada s’entendrà desestimada.

6.- Quan es tracti de beneficis fiscals que han d’atorgar-se d’ofici, s’aplicaran en el moment de practicar la liquidació, sempre que el servei gestor disposi de la informació acreditativa dels requisits exigits per la seva fruïció.

Article 17- Efectes de la concessió

1.- Amb caràcter general, la concessió de beneficis fiscals no tindrà caràcter retroactiu, de manera que els seus efectes començaran a operar des del moment en què per primera vegada tingui lloc la meritació del tribut amb posterioritat a la data de sol·licitud del benefici fiscal.

2.- Quan el benefici fiscal sigui sol·licitat abans de que la liquidació corresponent sigui ferma es podrà concedir sempre que en la data de meritació del tribut concorrin els requisits que habiliten per el seu reconeixement.

3.- Amb caràcter general, la concessió de beneficis fiscals no genera drets adquirits per a qui en gaudeix. En conseqüència, quan es modifiqui la normativa legal o les previsions reglamentàries compreses a les Ordenances fiscals relatives a exempcions o bonificacions concedides per l’Ajuntament, serà d’aplicació general el règim resultant de la normativa vigent en el moment de concedir-se el benefici fiscal, excepte quan expressament la Llei prevegi efecte diferent.

4.- Els beneficis fiscals concedits a l’empara de les ordenances fiscals d’aquest municipi i que es puguin estendre a exercicis successius al del seu reconeixement, mantindran la seva vigència per a aquests exercicis futurs sempre i quan es prevegi la seva concessió a l’ordenança fiscal corresponent a l’any en qüestió i, en tot cas, es requerirà que el subjecte passiu reuneixi els requisits que per al seu gaudiment s’estableixi a la ordenança que li resulti d’aplicació l’exercici objecte de tributació.

5.- Així mateix, la quantia i abast del benefici fiscal seran, per a cada exercici objecte de tributació, els que determini l’ordenança fiscal reguladora del corresponent tribut vigent per a l’exercici que es tracti.

CAPÍTOL IV.- DEVOLUCIÓ D’INGRESSOS INDEGUTS.

Art. 18- Dret a la devolució

1. Els subjectes passius responsables i els altres obligats tributaris tindran dret a la devolució dels ingressos que hagin fet indegudament a favor de la Hisenda municipal en el pagament de deutes tributaris.

2. El drets a la devolució d’ingressos indeguts es transmetrà als hereus o causa-havents del titular inicial.

3. La quantitat a tornar per un ingrés indegut està constituïda essencialment per l’import de l’ingrés indegudament practicat i reconegut a favor de l’obligat tributari.

4. També formaran part de la quantitat a retornar:

a) El recàrrec, els costos i els interessos satisfets durant el procediment quan l’ingrés indegut s’hagi fet per la via de constrenyiment.

b) L’interès de demora aplicat a les quantitats indegudament ingressades, corresponent al temps transcorregut des de la data de l’ingrés fins a la de la proposta de pagament.

 

El tipus d’interès aplicable serà el tipus d’interès de demora vigent al llarg del període segons el que preveu l’article 26.6 de la Llei General Tributaria. Conseqüentment, si s’hagués modificat caldrà periodificar i aplicar cada any o fracció, el tipus d’interès de demora fixat per a l’exercici de la Llei de Pressuposts de l’Estat.

Article 19 – Iniciació. Tramitació de l’expedient

1. El procediment per al reconeixement del dret a la devolució es podrà iniciar d’ofici o a instància de la persona interessada.

2. El procediment s’iniciarà d’ofici per acord de l’òrgan competent de l’Administració tributària municipal.

3. Si el procediment s’inicia a petició de la persona interessada, en l’escrit que presenti davant l’òrgan corresponent farà constar les circumstàncies previstes en l’article 70 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu, fonamentant el seu dret, i a més.

a) El número d’identificació fiscal.

b) El justificant de l’ingrés indegut.

c) Una declaració expressa del mitjà escollit pel qual s’hagi de fer la devolució: podrà escollir entre transferència bancària o compensació.

4.- Quan es tracti de pagaments duplicats la devolució es podrà realitzar en el mateix moment en què comparegui l’interessat essent necessària l’aportació dels documents originals acreditatius del pagament. Dels documents aportats un d’ells serà entregat a l’oficina municipal, fent constar a l’altre rebut la circumstància de que s’ha procedit a la devolució de l’ingrés duplicat.

5.- A l’efecte de materialitzar la devolució a que es refereix l’apartat 4, quan no es disposi de diners en metàl·lic a l’oficina, es complimentarà l’imprès de sol·licitud de transferència bancària, la qual tindrà efectivitat en el termini de 15 dies.

Tramitació de l’expedient.

1.-Quan el dret a la devolució neix com a conseqüència de la resolució d'un recurs, o de la revocació o revisió d'actes dictats en via de gestió tributària, el reconeixement d'aquell dret correspon al mateix òrgan que ha aprovat l'acte administratiu que l'originà.

2.- En altres supòsits, el reconeixement del dret a la devolució serà aprovat per la batlia o l'òrgan en què delegui.

3.- L'expedient administratiu procedent el tramitarà l'òrgan competent en matèria de gestió tributària.

4.- Amb caràcter previ a l'adopció de l'acord de reconeixement del dret a la devolució, la Intervenció fiscalitzarà l'expedient, verificant especialment que amb anterioritat no s'hagués efectuat la devolució de la quantitat que es sol·licita.

5.- Quan s’hagi de reembossar a l’interessat una quantitat per a retornar el pagament que va fer per un concepte degut, no s’abonaran interessos de demora. Indicativament, s’assenyalen els casos següents:

a) Devolucions parcials de la quota satisfeta per Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica, en el supòsit de baixa del vehicle, quan procedeix el prorrateig de la quota.

b) Devolucions originades per la concessió de beneficis fiscals de caràcter rogat, quan s’hagi ingressat la quota.

c) Devolucions de l´ICO (Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres) quan per causes alienes a l’Administració, no s’iniciïn les obres.

L’acord de reconeixement del dret a la devolució es dictarà en el termini de tres mesos.

Article 20 - Execució

Dictada una resolució per la qual es reconegui el dret a la devolució d’un ingrés indegut, es notificarà a l’interessat i s’emetrà l’oportuna ordre de pagament a favor de la persona o entitat creditora, sense necessitat d’esperar la fermesa d’aquella.

Article 21 - Per a la resta de qüestions en matèria de devolució d’ingressos indeguts no recollides expressament en aquesta Ordenança general es procedirà d’acord amb allò que disposi la Llei general tributària i, en particular, el Reial Decret 520/2005, de 13 de maig, pel qual s’aprova el Reglament general de desenvolupament de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en matèria de revisió en via administrativa.

SUBSECCIÓ II.- GESTIÓ DE CRÈDITS NO TRIBUTARIS.

Article 22.- Preus públics.

1. Es podran exigir preus públics per la prestació de serveis o realització d’activitats de competència local que hagin estat sol·licitades pels interessats, sempre que concorrin les dues condicions següents:

a) La recepció del servei és voluntària per a l’interessat, perquè no resulta imprescindible per a la seva vida privada o social.

b) El servei es presta efectivament pel sector privat, dins del terme municipal propi de l’Ajuntament que exigeix el preu.

CAPÍTOL III - ALTRES CRÈDITS

Article 23 - Altres crèdits no tributaris

1.- A més dels preus públics, l'Ajuntament és titular d'altres crèdits de dret públic, per a la realització dels quals es dicten algunes regles en el present capítol.

2.- Per al cobrament d'aquestes quantitats, l'Ajuntament disposa de les prerrogatives establertes legalment i podrà aplicar el procediment recaptatori fixat pel Reglament general de recaptació; tot això, en virtut del que preveu l'art. 2.2 del RD Legislatiu 2/2004.

Article 24 - Ingressos per actuacions urbanístiques mitjançant el sistema de cooperació

Els propietaris de terrenys afectats per una actuació urbanística estan obligats a sufragar els costos d'urbanització, i a tal efecte l'Ajuntament liquidarà quotes d'urbanització, que podran ser recaptades en període voluntari i executiu.

Article 25 - Ingressos per altres actuacions urbanístiques

1.- Quan l'execució de la unitat d'actuació es realitzi pel sistema de compensació, la Junta de Compensació serà directament responsable davant l'Ajuntament de la realització de les obres d'urbanització.

Les quantitats no pagades a la Junta de Compensació pels seus membres, seran exigibles per via de constrenyiment per l'Ajuntament si hi ha petició de la Junta.

2.- Si s'haguessin constituït entitats de conservació urbanística, l'Ajuntament, en la seva condició de titular dels terrenys de domini públic, exigirà per la via de constrenyiment les quotes no pagades a l'entitat de conservació, a sol·licitud d'aquesta.

L'import de la recaptació es lliurarà a l'Entitat encarregada de la conservació, de conformitat amb el que preveu l'art. 70 del Reglament de gestió urbanística.

Article 26 - Multes

Les multes que s'imposin per infracció del que disposa la legislació urbanística o les ordenances de policia municipal s’exaccionaran pel procediment recaptatori general regulat en aquesta Ordenança.

Article 27 - Recaptació.

1.- La recaptació dels ingressos de Dret Públic no tributaris es realitzarà conforme al Reglament General de Recaptació.

Respecte als recàrrecs i interessos de demora, s’exigiran i determinaran en els mateixos casos, forma i quantia que en l’exacció de tributs.

2.- El pagament dels recursos a que es refereix el punt anterior podrà realitzar-se en els terminis i llocs que s’indiquin a la notificació de la liquidació.

SECCIÓ IV.- RECAPTACIÓ.

Article 28.- Òrgans de recaptació i obligats al pagament.

1. La gestió recaptatòria dels crèdits tributaris i qualsevol altres de dret públic que hagi estat delegada a l’Agència Tributària de les Illes Balears la portaran a terme els serveis centrals i perifèrics de l'ATIB i correspondrà als òrgans i al personal que hi és adscrit l'exercici de competències i funcions segons el que es preveu en la normativa d’imperativa aplicació.

2. La tramitació dels expedients de recaptació, quan correspongui a l’ATIB, es farà segons el que preveu en la normativa d’imperativa aplicació.

Estan obligats al pagament com a deutors principals, entre d’altres:

a) Els subjectes passius dels tributs, siguin contribuents o substituts.

b) Els successors.

c) Els infractors, per les sancions pecuniàries.

2. Si els deutors principals, referits al punt anterior, no compleixen la seva obligació, estaran obligats al pagament els subjectes següents:

a) Els responsables solidaris.

b) Els responsables subsidiaris, prèvia declaració de fallits dels deutors principals.

Article 29.- Responsables solidaris i subsidiaris.

1. En els supòsits de responsabilitat solidària previstos per les lleis, quan hagi transcorregut el període voluntari de pagament sense que el deutor principal hagi satisfet el deute, se'n podrà reclamar als responsables solidaris el pagament.

2. Respondran solidàriament del deute tributari les persones següents o entitats:

a) Les que siguin causants o col·laborin activament en la realització d’una infracció tributària. La seva responsabilitat s’estén a la sanció.

b) Les persones partícips o cotitulars de les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei General Tributària, en proporció a les seves respectives participacions.

c) Els que succeeixin per qualsevol concepte en la titularitat d’explotacions econòmiques, per les obligacions tributàries contretes per l’anterior titular i derivades del seu exercici.

S’exceptuen de responsabilitat:

- Les adquisicions efectuades en un procediment concursal.

- Les adquisicions d’elements aïllats, llevat que les esmentades adquisicions, realitzades per una o diverses persones o entitats, permetin continuar l’explotació o activitat.

3. Igualment, també seran responsables solidaris del pagament del deute tributari pendent, fins l’import del valor dels béns o drets que s’haguessin pogut embargar o alienar, les següents persones i entitats:

a) Les que siguin causants o col·laborin en l’ocultació o transmissió de béns o drets de l’obligat al pagament amb la finalitat d’impedir l’actuació de l’Administració tributària.

b) Les que, per culpa o negligència, incompleixin les ordres d’embargament.

c) Les que, amb coneixement de l’embargament, la mesura cautelar o la constitució de la garantia, col·laborin o consentin en l’aixecament dels béns o drets embargats o d’aquells béns o drets sobre els que s’hagués constituït la mesura cautelar o la garantia.

d) Les persones o entitats dipositàries dels béns del deutor que, un cop rebuda la notificació de l’embargament, col·laborin o consentin en l’aixecament d’aquests.

4. Respondran subsidiàriament del deute tributari, les persones encarregades de l'Administració de fet o de dret de les persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva incumbència per al compliment de les obligacions tributàries fins els límits següents:

a) Quan s’ha comès infraccions tributàries respondran del deute tributari pendent i de les sanciones.

b) En supòsits de cessament de les activitats, per les obligacions tributàries meritades, que es trobin pendents en la data de cessament, sempre que no haguessin fet el necessari per al seu pagament o haguessin adoptat acords o pres mesures causants de la manca de pagament.

c) Els adquirents de béns afectes per llei al pagament del deute tributari.

5. La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i d'acord amb el procediment previst a la Llei general tributària.

6. Els procediments de derivació de responsabilitat que hagin de tramitar-se per tal d’exigir als responsables determinats en aquest article, i en els següents, el pagament dels tributs, es tramitaran per l’ ATIB, quan es tracti d’ingressos la recaptació dels quals s’ha delegat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 30.- Successors en els deutes tributaris.

1. A la mort dels obligats tributaris, les obligacions tributàries pendents es transmetran als hereus i legataris, amb les limitacions resultants de la legislació civil, pel que fa a l’adquisició de l’herència.

Podran transmetre’s els deutes acreditats en la data de mort del causant, encara que no estiguin liquidats.

No es transmetran les sancions.

2. Les obligacions tributàries pendents de les societats i entitats amb personalitat jurídica dissoltes i liquidades es transmetran als socis, copartícips o cotitulars, que quedaran obligats solidàriament fins els límits següents:

a) Quan no existeixi limitació de responsabilitat patrimonial, la quantia íntegra dels deutes pendents.

b) Quan legalment s’hagi limitat la responsabilitat, el valor de la quota de liquidació que els correspongui i les altres percepcions patrimonials rebudes pels mateixos en els dos anys anteriors a la data de la dissolució que minorin el patrimoni social que hagués hagut de respondre d’aquestes obligacions.

Podran transmetre’s els deutes acreditats en la data d’extinció de la personalitat jurídica de la societat o entitat, encara que no estiguin liquidats.

3. Les obligacions tributàries pendents de les societats mercantils i entitats amb personalitat jurídica, en supòsits d’extinció o dissolució sense liquidació, es transmetran a les persones o entitats que succeeixin, o siguin beneficiàries de l’operació. Aquesta previsió també serà aplicable a qualsevol supòsit de cessió global de l’actiu i passiu d’una societat mercantil o d’una entitat amb personalitat jurídica.

4. Les obligacions tributàries pendents de les fundacions, o entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei General Tributària, en cas de dissolució de les mateixes, es transmetran als destinataris dels béns i drets de les fundacions, o als partícips o cotitulars de dites entitats.

5. Les sancions que procedeixin per les infraccions comeses per les societats i entitats a les quals es refereixen els apartats 2, 3, 4 del present article s’exigiran als successors d’aquelles, fins al límit del valor de la quota de liquidació que els correspongui.

Article 31.- Ajornaments i fraccionaments.

Quan s’hagi delegat la recaptació dels ingressos en l’ATIB la concessió i denegació dels ajornaments i fraccionaments correspondrà a la pròpia ATIB, excepte en aquells tributs en que actuï en règim d’encàrrec de gestió i en els tributs i altres ingressos de dret públic gestionats directament per l’ Ajuntament en que s’observaran els següents criteris.

1. Requisits:

1.1 L'Ajuntament de Manacor podrà, discrecionalment, concedir l'ajornament o fraccionament dels deutes tributaris i altres ingressos de dret públic, prèvia petició de l'obligat, tant dins el període voluntari de pagament com en via executiva.

Per al no previst en aquesta Ordenança serà d'aplicació el previst a la Llei 58/2003, de 19 de desembre General Tributària i al RD 939/2005, de 29 de juliol, que aprova el Reglament General de Recaptació

1.2. Com a regla general, no es concedirà fraccionament o ajornament de pagament de deutes sobre les quals s'hagués revocat un ajornament o fraccionament anterior per incompliment del contribuent.

1.3. El càlcul inicial d'interessos en el moment de la concessió tindrà només caràcter estimatiu, que serà regularitzat en el moment de la liquidació.

  2. Sol·licituds.

2.1 - La sol·licitud s'ha de fer en els formularis normalitzats existents al respecte. La sol·licitud contindrà necessàriament les següents dades i documents:

a) Identificació amb el nom i cognoms, raó social o denominació, DNI o NIF, i domicili fiscal. Així mateix s'indicarà el mitjà preferent i el lloc assenyalat a l'efecte de notificació.

b) Concepte del deute amb indicació de l'any i el seu import.

c) Causes que motiven la sol·licitud,

d) Terminis i altres condicions de l'ajornament o fraccionament que se sol·licita.

e) Compromís de formalitzar la garantia en els supòsits, la forma i quantia que la Recaptació Municipal assenyali.

f) Lloc, data i signatura de la persona o entitat sol·licitant.

 

2.3 La Tresoreria municipal disposarà el necessari perquè les sol·licituds es formulin en documents específics amb indicació dels criteris generals, la necessitat de fonamentar les dificultats econòmic-financeres, aportant els documents necessaris que es determinin per a això i la forma de notificació de la resolució.

 2.4 Si la sol·licitud no reuneix els requisits o no s'acompanyen els documents exigits, es requerirà la persona o entitat sol·licitant perquè, en un termini de deu dies, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que si així no ho fa es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud i s'arxivarà sense més tràmit la mateixa.

Així mateix, l'Ajuntament podrà requerir a la persona o entitat sol·licitant la informació o documentació que es consideri necessària per resoldre l'expedient d'ajornament-fraccionament.

 3. Criteris generals

 3.1.- Els criteris generals de concessió d'ajornaments i fraccionaments seran els següents pel que fa a quantitats i terminis:

 fraccionaments:

 IMPORT DEUTE A FRACCIONAR

OPCIONS

CONDICIONS  

Fins a 3.000,00 €

opció 1

Fins a 12 terminis mensuals.

Més de 3.000,01 €

opció 2

Fins a 24 terminis mensuals.


ajornaments:


IMPORT DEUTE A AJORNAR

OPCIONS

CONDICIONES

Fins a 3.000 €

opció 1

Fins a 12 mesos.

Més de 3.000,01 €

opció 2

Fins a 24 mesos.

3.2 En relació amb els fraccionaments, la Tresoreria municipal fixarà els criteris, en relació amb cada opció, del nombre de terminis de pagament en funció de la quantia del deute.

Aquests criteris seran també aplicables a les sol·licituds d'ajornaments i fraccionaments de quantitats degudes a la Hisenda Municipal per conceptes no tributaris.

 3.3 En els fraccionaments la periodicitat de pagament dels terminis serà mensual.

 3.4 Excepcionalment, per Resolució de Batlia, i per raons degudament motivades, es podran concedir fraccionaments i / o ajornaments per un nombre més gran de fraccions o per períodes més llargs que els enumerats en els apartats anteriors.

 4. Resolució.

 4.1 La resolució correspon a la batlia, qui podrà delegar aquesta atribució segons conceptes, quanties i terminis d'ajornament sol·licitats.

4.2 Les sol·licituds d'ajornament i fraccionament es resoldran en un termini màxim de 1 mes des de la data de la seva presentació, o des de la data d'esmena de deficiències. Si la resolució és desestimatòria, serà motivada. Si no es produeix resolució en aquest termini, s'ha de considerar desestimada.

 4.3 La resolució que concedeixi l'ajornament o el fraccionament especificarà els terminis, quanties i altres condicions dels mateixos. La resolució podrà contenir terminis i condicions diferents dels sol·licitats.

En la resolució s'indicarà també el càlcul dels interessos i dels efectes que es produiran de no presentar la garantia, en cas de falta de pagament i en cas d'incompliment de les altres condicions que s'hagin estipulat.

 4.4 Quan la situació econòmica de l'obligat al pagament, discrecionalment apreciada per l'Administració així ho aconselli es podrà, amb caràcter excepcional, i per resolució de Batlia, concedir ajornament o fraccionament en terminis diferents als assenyalats anteriorment.

 5 Efectes de la presentació de les sol·licituds.

 5.1. La presentació d'una sol·licitud d'ajornament o fraccionament en període voluntari impedirà l'inici del període executiu, però no la meritació de l’ interès de demora.

 5.2 Les sol·licituds en període executiu es poden presentar fins al moment en què es notifiqui a l'obligat l'acord d'alienació dels béns embargats.

Es podrà iniciar o, si s'escau, continuar el procediment de constrenyiment durant la tramitació de l'ajornament o fraccionament. No obstant això, s'han de suspendre les actuacions d'alienació dels béns embargats fins a la notificació de la resolució denegatòria de l'ajornament o fraccionament.

 5.3 Sol·licitat un ajornament o fraccionament un cop notificada la provisió de constrenyiment i finalitzat el termini concedit en la mateixa, es suspendran les ordres d'embargament; això no obstant, totes aquelles ordres d'embargament tramitades amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud seguiran el seu curs, produint els efectes pertinents.

  6. Pagaments anticipats.

 6.1 Un cop sol·licitat l'ajornament-fraccionament, la persona obligada al pagament pot anticipar totalment o parcialment el pagament del deute, comunicant dit ingrés a la tresoreria municipal.

 6.2. Així mateix, i durant el termini de resolució del procediment, podrà establir-se de forma motivada un calendari provisional de pagaments fins a la resolució de la sol·licitud d'ajornament-fraccionament.

 6.3. Si durant la tramitació la persona o entitat sol·licitant realitzés l'ingrés de la totalitat del deute, s'entendrà que desisteix de la seva petició.

  7. Interessos de demora.

 7.1 Les quantitats ajornades o fraccionades exclòs, si s'escau, el recàrrec de constrenyiment, meriten interessos de demora, des del final del període voluntari i pel temps que duri l'ajornament.

 7.2 La liquidació d'interessos d'un ajornament es realitzarà en el moment del pagament ajornat. La liquidació d'interessos d'un fraccionament es realitzarà en cada quota fraccionada, prorratejant en la mateixa la part de principal, recàrrec i interessos de demora. Les diferències, positives o negatives, pel que fa als interessos de demora calculats en el moment de la concessió, es repercutiran en l'última quota exigible.

 7.3 El tipus d'interès serà el de demora vigent en cada període. 

 8. Garanties.

8.1 Per garantir els ajornaments-fraccionaments de deute, com a regla general la persona o entitat sol·licitant ha de presentar compromís exprés i irrevocable d'aval solidari d'entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o certificat d'assegurança de caució, excepte per als casos de dispensa de garantia o de sol·licitud d'admissió d'una altra forma de garantia.

 8.2 Quan es justifiqui que no és possible obtenir aquest aval o certificat o que la seva aportació compromet greument la viabilitat de l'activitat econòmica, la persona o entitat sol·licitant haurà d'oferir, en l'ordre que s'estableix a continuació, alguna de les següents garanties.

a) Hipoteca immobiliària.

b) Hipoteca mobiliària.

c) peça amb o sense desplaçament.

d) fiança personal i solidària.

e) qualsevol altra que es consideri suficient.

 8.3 La garantia cobrirà l'import del deute en període voluntari i dels interessos de demora que generi l'ajornament-fraccionament, més un 25 per cent de la suma de ambdues partides.

 8.4 La garantia haurà d'aportar-se en el termini d’un mes següents al de la notificació de l'acord de concessió del ajornament-fraccionament, que estarà condicionat a la seva formalització. Transcorregut el termini de dos mesos sense formalitzar la garantia, quedarà sense efecte l'acord de concessió.

  8.5 Dispensa de garanties.

 8.5.1 Es podrà dispensar totalment o parcialment la constitució de garantia en els casos següents:

 a) En tot cas, quan l'entitat sol·licitant sigui una Administració Pública territorial o els seus organismes autònoms.

b) Quan els deutes totals siguin d'una quantia inferior a 3.000 €.

c) Quan es tracti de sol·licituds de fraccionament de pagament amb venciment mensual, en els que l'import total de els deutes no superi els 6.000 euros i el termini de fraccionament no excedeixi de dotze mesos.

d) Quan es tracti de sol·licituds de fraccionament de pagament amb venciment mensual, en els que l'import total de deutes no superi els 6.000, i el termini de fraccionament no excedeixi de vint-i-quatre mesos i la persona o entitat sol·licitant ingressi en fer la sol·licitud un import mínim de 20 per cent del deute a fraccionar

 - Respecte de les quanties previstes en els apartats anteriors, han de considerar-se referides a cada deutor per la totalitat dels seus deutes.

- Als únics efectes del càlcul de l'import dels ingressos mínims als quals es fa referència en els apartats anteriors, s'entendrà que «el deute a fraccionar», és:

a) Per als deutes en període executiu de pagament, el import degut en període voluntari i no ingressat, més el equivalent al recàrrec de constrenyiment ordinari.

b) Per a la resta dels deutes, l'import degut al període voluntari de pagament no ingressat.

 8.6. Fora dels supòsits previstos en l'apartat anterior, només en casos excepcionals degudament justificats, i per resolució de batlia l'Ajuntament, es podrà dispensar totalment o parcialment la prestació de les garanties exigibles.

  9. Impagament de quantitats ajornades.

 9.1 En els ajornaments, si l'ajornament va ser sol·licitat en període voluntari s'iniciarà el període executiu i s’exigirà el deute ajornat i els interessos meritats amb el recàrrec del període executiu que correspongui.

Si l'ajornament va ser sol·licitat en període executiu, es prosseguirà sense més el procediment de constrenyiment que s'hagués iniciat, podent-se executar, si és el cas, en primer lloc la garantia existent.

 9.2 En els fraccionaments, quan hagin estat sol·licitats en període voluntari, de no pagar-se al seu venciment dos terminis, es consideraran vençudes totes les fraccions pendents, iniciant-se el període executiu i es procedirà, sense més tràmits, a dictar providència de constrenyiment pel deute no pagat.

Quan els fraccionaments hagin estat sol·licitats en període executiu, de no pagar-se al seu venciment dos terminis, es procedirà immediatament per la via de constrenyiment per la totalitat del deute pendent, 

 Article 32- Prescripció.

1. Prescriuran als quatre anys:

a) El dret de l’Administració per determinar el deute tributari, mitjançant l’oportuna liquidació.

b) L’acció per exigir el pagament dels deutes tributaris liquidats i auto liquidats.

c) L’acció per imposar sancions tributàries.

d) El dret a la devolució d’ingressos i el reembossament del cost de les garanties.

2. La prescripció establerta a l'apartat anterior no afectarà al dret de l'Administració per realitzar comprovacions i investigacions conforme al disposat a l'article 115 de la Llei general tributaria, llevat de l'establert a l'apartat segon de l'article 66 del mateix text normatiu.

3. El termini de prescripció dels deutes no tributaris es determinarà d'acord amb la normativa particular que reguli la gestió del corresponent ingrés.

4. El termini de prescripció s’interromprà en els casos i termes previstos a l’article 68 de la Llei General Tributària.

5. Produïda la interrupció, s'iniciarà de nou el còmput del termini de prescripció a partir de la data de l'última actuació de l'obligat al pagament o de l'Administració.

Interromput el termini de prescripció, la interrupció afecta tots els obligats al pagament.

6. La prescripció guanyada extingeix el deute.

Article 33.- Compensació.

1. Podran compensar-se els deutes a favor de l'Ajuntament que es trobin en fase de gestió recaptatòria, tant en voluntària com en executiva, amb les obligacions reconegudes per part d'aquell i a favor del deutor.

2. Es compensaran d'ofici durant el termini d'ingrés en període voluntari les quantitats a ingressar i a retornar que resultin de l'execució de la resolució a que fa referència l'article 225.3 de la Llei general tributària.

3. Quan la compensació afecti deutes en període voluntari, serà necessari que la sol·liciti el deutor.

4. Quan els deutes es trobin en període executiu, la batlia pot ordenar la compensació, que es practicarà d'ofici i serà notificada al deutor.

Article 34.- Compensació i extinció de deutes de les entitats de dret públic mitjançant deduccions sobre transferències.

1. Els deutes a favor de l'Ajuntament, quan el deutor sigui un ens territorial, un organisme autònom, la Seguretat Social o una entitat de dret públic, l'activitat dels quals no es regeixi per l'ordenament privat, seran compensables d'ofici, una vegada transcorregut el termini d'ingrés en període voluntari.

2. Així mateix, els deutes vençuts, líquids i exigibles que l’Estat, les Comunitats Autònomes, entitats locals i demés entitats de dret públic tinguin amb l’Ajuntament podran extingir-se amb les deduccions sobre les quantitats que l’Administració de l’Estat, de les Comunitats Autònomes o dels Ens locals corresponents hagin de transferir a les referides entitats deutores.

3. Quan no sigui possible aplicar la compensació com a mitjà d'extinció dels deutes de les entitats públiques ressenyades anteriorment, en no tenir aquestes cap crèdit contra l'Ajuntament, , el tresorer municipal traslladarà a l'Assessoria Jurídica de l'ATIB el conjunt de les seves actuacions.

4. L'Assessoria Jurídica, després d'examinar la naturalesa del deute i del deutor i el desenvolupament de la tramitació de l'expedient, elaborarà la proposta d'actuació que correspongui.

5. Acreditada la impossibilitat de la compensació de les obligacions pecuniàries per part dels Ens deutors dels Municipis i la deducció sobre transferències, l’ATIB investigarà l’existència de béns patrimonials, no afectes a l'ús o servei públic, a l’efecte d’ordenar la seva execució si resultés imprescindible per a la realització del crèdit municipal.

6. Les actuacions que, si escau, hagin de portar-se a terme seran aprovades per l'Alcalde, i de la seva resolució s'efectuarà notificació formal a l'entitat deutora.

Article 35.- Situació d'insolvència.

1. Són crèdits incobrables aquells que no puguin fer-se efectius en el procediment de gestió recaptatòria per resultar fallits els obligats al pagament, o per concórrer en els béns coneguts del deutor circumstàncies que els fan inembargables.

2. Quan el procediment recaptatori s’hagi tramitat per l’ATIB, correspondrà al mateix formular proposta de crèdits incobrables, d’acord amb els criteris reflectits en el seu règim de funcionament .

3. L’aprovació de la declaració de crèdits incobrables és competència de l’Ajuntament.

Quan es tracti d’ingressos de dret públic recaptats per l’ATIB aquesta competència podrà ser delegada en l’Organisme gestor.

4. Quan s’hagi delegat en l’ATIB la competència per aprovar la declaració de crèdits incobrables, aquest procedirà aplicant els seus propis criteris; en tot cas, restaran a disposició de l’Ajuntament les justificacions (en paper o electròniques) de les actuacions dutes a terme en ordre a assolir la realització del crèdit.

5. Quan s'hagin declarat fallits els obligats al pagament i els responsables, es declararan provisionalment extingits els deutes, i podran ser rehabilitats en el termini de prescripció. El deute restarà definitivament extingit si no s'hagués rehabilitat en aquell termini.

SECCIÓ V.- INSPECCIÓ.

SUBSECCIÓ 1ª. PROCEDIMENT

Article 36 - La Inspecció dels Tributs

Constitueixen la Inspecció dels Tributs els òrgans de l'Administració de la Hisenda Pública Local que tenen encomanada la funció de comprovar la situació tributària dels diferents subjectes passius i altres obligats tributaris amb la finalitat de verificar l'exacte compliment de les seves obligacions i deures amb la Hisenda Pública Local, procedint, si escau, a la regularització corresponent.

La Inspecció dels Tributs podrà tenir atribuïdes altres funcions de gestió tributària. Tanmateix, els òrgans amb funcions en matèria de gestió podran efectuar la comprovació formal de les dades consignades en les declaracions tributàries presentades.

Article 37 - Funcions de la Inspecció dels Tributs

La inspecció tributària consisteix en l’exercici de les funcions administratives dirigides a:

a) La investigació dels supòsits de fet de les obligacions tributàries per el descobriment dels que siguin ignorats per l’Administració.

b) La comprovació de la veracitat i exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris.

c) La realització d’actuacions d’obtenció d’informació relacionades amb l’aplicació dels tributs, d’acord amb l’establert en els articles 93 i 94 de la Llei General Tributaria

d) La comprovació del valor dels drets, rendes, productes, bens, patrimonis, empreses i demés elements, quan sigui necessari per a la determinació de les obligacions tributaries, essent d’aplicació el disposat als articles 134 i 135 de la Llei General Tributaria.

e) La comprovació del compliment dels requisits exigits per a l’obtenció de beneficis o incentius fiscals i devolucions tributaries, així com per a l’aplicació de règims tributaris especials.

f) La informació als obligats tributaris amb motiu de les actuacions inspectores sobre els seus drets i obligacions tributaries i la forma en que s’hagin de complir les darreres.

g) La pràctica de les liquidacions tributaries resultants de les seves actuacions de comprovació i investigació.

h) La realització d’actuacions de comprovació limitada, conforme a l’establert en els articles 136 a 140 de la Llei General Tributària.

i) L’assessorament i informe a òrgans de l’Administració pública.

j) La realització de les intervencions tributàries de caràcter permanent o no permanent, que se regiran pel disposat a la seva normativa específica i, en defecte de regulació expressa, per les normes del capítol IV de la Llei General Tributaria amb exclusió de l’article 149.

k) Les demés que s’estableixin en altres disposicions o se li encomanin per les autoritats competents.

Article 38 - Personal inspector

1.- Les actuacions inspectores les realitzaran el personal funcionari que ocupin els corresponents llocs de treball en la Inspecció Tributària, sota la supervisió immediata de qui en tingui el comandament, que serà qui en dirigirà, n'impulsarà i en coordinarà el funcionament, amb l'autorització preceptiva de la Batlia-Presidència.

2.- No obstant això, actuacions merament preparatòries o de comprovació o prova de fets o circumstàncies amb transcendència tributària podran encomanar-se a altres treballadors públics que no tinguin la condició de personal funcionari.

3.- El personal funcionari de la Inspecció Tributària Local, en l'exercici de les funcions inspectores, seran considerats agents de l'autoritat, a l'efecte de la responsabilitat administrativa i penal de qui ofereixi resistència o cometi atemptat o desacatament contra ells, de fet o de paraula, en actes de servei o amb motiu d'acte de servei.

4.- L'Ajuntament proveirà al personal inspector d'un carnet o altra identificació que els acrediti per al desenvolupament del seu lloc de treball.

Article 39 - Classes d'actuacions

1.- Les actuacions inspectores podran ser:

a) De comprovació i investigació.

b) D'obtenció d'informació amb transcendència tributària.

c) De valoració.

d) D’informe i assessorament.

2.- L'abast i contingut d'aquestes actuacions és el definit en la Llei general tributària, el Reglament general d'inspecció dels tributs i altres disposicions que siguin d'aplicació, tot això referit, exclusivament, als tributs municipals.

3.- L'exercici de les funcions pròpies de la Inspecció Tributària Local s'adequarà als corresponents plans d'actuacions inspectores, aprovades per la Batlia-Presidència, sense perjudici de la iniciativa dels actuaris d'acord amb els criteris d'eficàcia i oportunitat.

4.- En els supòsits d'actuacions de col·laboració amb altres administracions tributàries, la inspecció tributària local coordinarà amb elles els seus plans i programes d'actuació, i les seves actuacions tindran l'abast previst en la reglamentació del règim de col·laboració de què es tracti.

5.- La Inspecció Tributària Local podrà dur a terme actuacions de valoració a instància d'altres òrgans responsables de la gestió tributària o recaptatòria.

Article 40 - Lloc i temps de les actuacions

1.- Les actuacions de comprovació i investigació podran desenvolupar-se indistintament:

a) En el lloc on el subjecte passiu tingui el seu domicili tributari o en el del representant que per a aquest efecte hagués designat.

b) On es realitzin totalment o parcial les activitats gravades.

c) On existeixi alguna prova, al menys parcial, del fet imposable.

d) En les oficines públiques quan els elements sobre els que s'hagin de realitzar les actuacions puguin ser examinats en elles.

2.- La Inspecció determinarà en cada cas el lloc on s'hagin de desenvolupar les seves actuacions, i ho farà constar en la corresponent comunicació.

3.- El temps de les actuacions es determinarà pel que disposa a aquest respecte el Reglament general de la inspecció dels tributs.

Article 41 - Els obligats tributaris en el procediment d'inspecció i la seva representació

1.- Són obligats tributaris els qui com a tal estan definits en la Llei general tributària, en el Reglament general de la inspecció dels tributs i en la resta de normes aplicables a aquest efecte. Els deures a què estan obligats i els drets que els assisteixen són els establerts en la normativa abans esmentada.

2.- Els obligats tributaris podran actuar per mitjà de representant, que haurà d'acreditar aquesta condició, amb la qual cosa s'entendran realitzades les actuacions corresponents amb el subjecte passiu o obligat tributari.

Article 42 - Iniciació i desenvolupament de les actuacions inspectores

1.- Les actuacions de la Inspecció podran iniciar-se:

a) Per pròpia iniciativa, com a conseqüència dels plans específics de cada funcionari, equip o unitat d'inspecció o sense subjecció a un pla previ per ordre superior del cap de la inspecció.

b) A petició de l'obligat tributari.

2.- En els cas previst en la lletra b) anterior el cap d'inspecció en ponderarà i valorarà la conveniència de la realització.

3.- Les actuacions de la inspecció es podran iniciar mitjançant comunicació notificada o personant-se sense prèvia notificació, i es desenvoluparà amb l'abast, les facultats i els efectes que estableix el Reglament general de la inspecció dels tributs.

4.- El personal inspector podrà entrar en les finques, locals de negoci i altres llocs on es desenvolupin activitats sotmeses a gravamen, existeixin béns subjectes a tributació o es produeixin fets imposables, quan es consideri precís en ordre a la pràctica de l'actuació inspectora.

5.- Les actuacions de comprovació, investigació i les de liquidació es duran a terme en un termini màxim de dotze mesos comptats des de la data en que es notifiqui a l'obligat tributari l'inici d'aquestes actuacions fins la data en la que es dicti l'acte administratiu que resulti de les mateixes, tret que es produeixin interrupcions justificades o dilacions imputables al contribuent, o que se n'acordi l'ampliació en la forma prevista en el Reglament General d'Inspecció dels Tributs.

Article 43 - Documentació de les actuacions inspectores

Les actuacions de la Inspecció dels Tributs es documentaran en diligències, comunicacions, informes i actes prèvies o definitives. Aquests documents tindran les funcions, finalitats i efectes que per a ells estableix el Reglament general de la inspecció dels tributs, que es tramitaran conforme al que estableix aquest Reglament, entenent a aquest efecte que les referències que figuren a l’inspector-cap són per a qui sigui en aquell cas el cap d'inspecció.

RÈGIM SANCIONADOR

Article 44.- Disposicions generals sobre infraccions i sancions tributàries.

2. Seran subjectes infractors les persones físiques o jurídiques i les entitats esmentades al paràgraf 4 de l’article 35 de la Llei general tributària que realitzin els fets tipificats com a infraccions en les lleis, en el benentès que l’Administració hagi acreditat prèviament la seva responsabilitat en les accions o omissions imputades; si en una infracció tributària concorre més d’un subjecte infractor, tots quedaran obligats solidàriament al pagament de la sanció.

Qualsevol subjecte infractor tindrà la consideració de deutor principal.

3. Els obligats tributaris quedaran exempts de responsabilitat pels fets constitutius d’infracció tributària quan hagin estat realitzats pels qui no tinguin capacitat d’obrar en l’ordre tributari, quan hi concorri força major, quan derivin d’una decisió col·lectiva per als que no hi eren a la reunió on es va adoptar o per als que haguessin salvat el seu vot, quan adeqüin la seva actuació als criteris manifestats per l’Administració tributària competent en publicacions, comunicacions i contestacions a consultes tributàries, ja siguin pròpies o d’altres obligats, sempre que, en aquest últim cas, hi hagi una igualtat substancial entre les seves circumstàncies i les que va plantejar l’altre obligat, o quan siguin imputables a deficiències tècniques dels programes informàtics facilitats per l’Administració tributària mateixa.

4. No s’imposaran sancions per infraccions tributàries a qui regularitzi voluntàriament la seva situació abans que se li hagi comunicat l’inici d’un procediment de gestió o inspecció tributàries. Si l’ingrés es fa amb posterioritat a la comunicació, tindrà caràcter d’acompte de la liquidació que procedeixi i no minvarà les sancions que calgui imposar.

5. Les sancions tributàries no es transmetran als hereus i legataris de les persones físiques infractores. Sí es trametran però, als successors de les societats i entitats dissoltes, en els termes establerts a l’article 40 de la Llei general tributària.

6. El règim sancionador ara vigent serà d’aplicació a les infraccions comeses abans de la seva entrada en vigor i a les sancions que es van imposar amb la regulació precedent, sempre que resulti més favorable per al subjecte infractor i que la sanció imposada encara no sigui ferma.

Article 45 - Infraccions i sancions tributàries

1. En matèria de tributs locals serà d’aplicació el règim d’infraccions i sancions regulat en la Llei general tributària i en les disposicions que la desenvolupin i complementin, especialment el Reglament general del règim sancionador tributari (RD 2063/2004, de 15 d’octubre).

DISPOSICIONS FINALS.

1. Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquells en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són automàticament modificats i/o substituïts, en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.

2. S'autoritza al batle o batlessa, o l'òrgan en què delegui, per dictar les instruccions que siguin necessàries per al desenvolupament i l'aplicació de la present Ordenança.

Contra aquesta ordenança podeu interposar, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació, recurs contenciós administratiu davant la Sala de lo Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca.

Manacor a 14 de desembre de 2017.

La batlessa,

Catalina Riera Mascaró