Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 14702
Aprovació definitiva de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic local

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament, en sessió de dia 08 de novembre de 2017, va acordar aprovar inicialment i, en el cas que no es produeixin al·legacions en el període d'informació pública, també definitivament, la modificació de l’ordenança reguladora de la taxa per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic local.

Un cop publicat l’anunci en el BOIB, número 138 de data 11/11/2017, s’ha formulat al·legació contra l’esmentat acord, per part de la Associació Bars i Restaurants de Llucmajor amb CIF G16554404.

El Ple en data 29/12/2017, ha resolt desestimar l’al·legació presentada i aprovar definitivamente l’ordenança fiscal, per la qual cosa el texte de l’ordenança quedarà redactat així:

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA UTILITZACIÓ PRIVATIVA O PER L’APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL

Article 1. Fonament i naturalesa.

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i d’acord amb el que es disposa en els articles 15 a 20 del Reial decret legislatiu 2/2004, del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per la utilització privativa o per l’aprofitament especial del domini públic local, que s’ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que es preveu en l’article 57 de l’esmentat Reial decret legislatiu 2/2004.

Article 2. Fet imposable.

Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic local pels conceptes següents:

-Ocupació de la via pública o de terrenys d’ús públic local amb parades de venda de fruites, de verdures, d’hortalisses, de flors i de plantes naturals, de comestibles, i similars.

-Ocupació de la via pública o de terrenys d’ús públic local amb parades de venda que no s’inclouen en l’apartat anterior, com ara barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions, indústries de carrer o ambulants, o un rodatge cinematogràfic.

-Ocupació de la via pública o de terrenys d’ús públic amb quioscs.

-Ocupació de la via pública o de terrenys d’ús públic amb taules i cadires.

-Utilització privativa o aprofitament especial de la via pública o de terrenys d’ús públic amb motiu de fires i de festes populars.

-Ocupació de la via pública o de terrenys d’ús públic per fer-hi publicitat estàtica.

-Reserves temporals de la via pública o de terrenys d’ús públic a sol·licitud de particulars que no es consideren en els altres epígrafs d’aquest article.

-Ocupació del subsòl, del sòl o de la volada del domini públic municipal local.

-Per caixers automàtics utilitzables des de la via pública.

Article 3. Subjecte passiu.

Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a què fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, general tributària, que sol·liciten la utilització o l’aprofitament especial del domini públic local, o que en resulten beneficiades.

Article 4. Responsables.

1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què fa referència l’article 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. En són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, de concursos, de societats i d’entitats en general, en els casos i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

Article 5. Exempcions i bonificacions.

El Ple de la Corporació, per majoria simple, podrà per raons d’economia general, concedir bonificacions de fins a un 100 % de les tarifes previstes en l’article 7 lletres D i F. La bonificació esmentada s’haurà de sol·licitar.

Article 6. Quota tributària.

La quota tributària consisteix en una quantitat fixa que s’ha de determinar segons la naturalesa de la utilització o de l’aprofitament especial del domini públic local, d’acord amb la tarifa que s’assenyala en l’article següent.

Article 7. Tarifa.

La tarifa a què fa referència l’article anterior s’estructura en els epígrafs següents:

a) Ocupació de la via pública o de terrenys d’ús públic local per parades de venda de fruita, verdures, hortalisses,flors i plantes naturals, comestibles, i similars: 1,10 €/metre lineal i dia.

b) Ocupació de la via pública o de terreny d’ús públic local per parades de venda no compreses en l’apartat anterior, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions i indústries de carrer o ambulants: 1,75 euros/metre lineal/ dia. En cas de parades de venda destinades exclusivament articles de segona mà, (mercadillo) la tarifa aplicable sigui 0,85 €/metre lineal/dia.

c) Ocupació de quioscos en via pública o terrenys d’ús públic: 3.617,00 € per any.

d) Ocupacions de via pública o terrenys d’ús públic amb taules, cadires i altres elements de caràcter desmuntable, per extensió de l’activitat, amb finalitat lucrativa:

-Per a ocupacions anuals (12 mesos), compren l’any natural:

a) Zona 1: Plaça Espanya, C/ Constitució (zona peatonal) i primera línia de s’Arenal: 50,00 euros/m2/ any.

b) Zona 2: C/ Bisbe Taixaquet i Passeig Jaume III: 30 euros/m2/any.

c) Resta municipi: 20,00 euros/m2/any

-Per a ocupacions de temporada (8 mesos), compren de l’1 de març al 31 d’octubre:

a) Zona 1: Plaça Espanya, C/ Constitució (zona peatonal) i primera línia de s’Arenal: 33,30 euros/m2/ any.

b) Zona 2: C/ Bisbe Taixaquet i Passeig Jaume III: 20 euros/m2/any.

c) Resta municipi: 13,30 euros/m2/any

Els establiments comercials podran publicar de manera gratuïta els seus productes i/o serveis mitjançant la instal·lació, com a màxim, de dues pissarres mòbils a la via pública, i les dimensions de les mateixes no podran excedir de 1'20 m d'alçada per 0'60 m d'amplària.

Les esmentades pissarres s'hauran de situar de manera que no interfereixen en la circulació dels vianants, i respectant el que estableix el RD 110/2010, de 15 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques, podent ser retirades pels serveis municipals en cas de que s'incompleixi l'establert.

e) Utilització privativa o aprofitament especial de la via pública o terrenys d’ús públic amb motiu de fires i festes populars: 2,45 €/metre lineal/dia; llevat els dies de les fires i festes de Santa Càndida, Sa Darrera Fira i Sant Cristòfol, en els quals s’estableix una taxa per utilització privativa o aprofitament especial de la via pública o terrenys d’ús públic local de 6,10 € /metre lineal/ dia.

f) Utilització de carpa instal·lada amb motiu de fires, festes i altres actes, 12,30 €/metre lineal/dia.

Aquest import es reduirà en un 50% quan l’exposició tingui com a objectiu el foment i la promoció de la artesania, cultura, etc.

S’exceptua el dia de la Mostra Llucmajorera, que serà gratuït.

g) Ocupació de la via pública o  terrenys d’ús públic per a la realització de publicitat estàtica: 8,60 € /m2/ mes.

h) Reserves temporals per període superior a dues hores de via pública o terrenys d’ús públic a instància de particulars no previstes en altres epígrafs d’aquest article, o per períodes inferiors a 2 hores per activitats lúdiques: 0,42 euros/m2/dia, amb un mínim de 20,00 euros/dia. En cas de sol·licituds de tall de vies públiques, la superfície d’ocupació es calcularà multiplicant la longitud de la façana per l’amplitud del carril de circulació amb un mínim de 78€ per dies d’ocupació.

i) Ocupació del subsòl, del sòl i la volada del domini públic municipal local per empreses explotadores de serveis de subministraments que afectin la generalitat o una part important del veïnat, la tarifa consistirà, sense cap excepció, en l’1,5% dels ingressos bruts procedents de la facturació que obtinguin anualment en el terme municipal de Llucmajor.

j) Per caixer automàtic utilitzable des de la via pública: 469,00 €/caixer/any.

k) Canonades per a la conducció d’àrids, líquids o gasos, 0,35 euros/metro lineal/any. En cas de gasos o líquids que tenguin la consideració de perillosos, 0,52 euros/metro lineal/any.

l) Ocupacions de la via pública o de terreny d’ús públic local per rodatge cinematogràfic o similar: 521,00 euros/dia.

Per determinar el nombre de metres lineals computables dels epígrafs a, b, e i f d’aquest article s’han de tenir en compte el següent:

― Si la profunditat de l’ocupació de la via pública o terreny d’ús públic no és major de tres metres, els metres lineals a computar seran els que corresponguin a la longitud d’ocupació de la via o terreny esmentat.

― Si la profunditat de l’ocupació de la via pública o terreny d’ús públic és major de tres metres, els metres lineals a computar seran els que resultin de dividir per quatre el perímetre d’ocupació de la via pública o terreny d’ús públic.

La longitud màxima d’ocupació de la via pública o terreny d’ús públic amb les parades de venda de mercats o mercadets setmanals del terme municipal serà de 14 metres.

Article 8. Normes de gestió.

1. Les quantitats exigibles d’acord amb les tarifes s’han de liquidar per cada aprofitament que s’ha sol·licitat o que s’ha dut a terme, i són irreductibles per al període anual o de temporada autoritzat.

2.

a) Els emplaçaments, les instal·lacions, les parades, etc. es poden oferir en licitació pública abans de fer les fires, i el tipus de licitació, en concepte de preu públic mínim que ha de servir de base, és la quantia que es fixa en les tarifes d’aquesta Ordenança.

b) Abans de la subhasta, s’ha de fer un plànol dels terrenys disponibles per ser subhastats, en què s’han de numerar les parcel·les objecte de licitació i se n’ha d’assenyalar la superfície. Així mateix, s’han d’indicar les parcel·les que es poden dedicar a cotxes de xoc, circs, teatres, exposicions d’animals, bijuteria, etc.

c) Si algun concessionari dels aprofitaments utilitza una superfície major que la que se li ha adjudicat en la subhasta, per cada metre quadrat de més utilitzat ha de satisfer el 100% de l’import de la licitació, a més de la quantia que es fixa en les tarifes.

3.

a) Les persones o les entitats interessades en la concessió dels aprofitaments que es regulen en aquesta Ordenança i que no s’han ofert en licitació pública han de sol·licitar prèviament la llicència corresponent, han de fer l’ingrés en la dipositaria municipal o en el lloc que l’Ajuntament estableixi, i han de formular una declaració en què han de constar la superfície de l’aprofitament, els elements que s’hi instal·laran, i també un plànol detallat de la superfície que es pretén ocupar i de la situació dins el municipi.

b) Els serveis tècnics d’aquest Ajuntament han de comprovar i han d’investigar les declaracions que formulen les persones interessades. En cas de no trobar-hi diferències respecte de les peticions de llicències, s’han de concedir les autoritzacions. En cas que hi hagi diferències, s’han de notificar als interessats i, si escau, s’han de girar les liquidacions complementàries procedents; les autoritzacions s’han de concedir una vegada que els interessats n’hagin esmenat les diferències i, si escau, hagin fet els ingressos complementaris procedents.

c) En cas que es deneguin les autoritzacions, les persones interessades poden sol·licitar a aquest Ajuntament la devolució de l’import ingressat.

4. No s’ha de consentir cap ocupació de la via pública fins que les persones interessades hagin abonat i hagin obtingut la llicència corresponent.

5. Les autoritzacions s’han d’entendre prorrogades mentre la Batlia no n’acordi la caducitat, o fins que la persona interessada o els seus representats legítims en presentin la baixa justificada.

La presentació de la baixa té efecte a partir del dia primer del període natural de temps següent al que ja s’ha abonat; el fet de no presentar la baixa determina l’obligació de continuar pagant el preu públic.

6. Les autoritzacions tenen caràcter personal. L’incompliment d’aquest prescrit dóna lloc a l’anul·lació de la llicència, sense perjudici de les quanties que correspon abonar a les persones interessades.

7. Les quantitats que s’exigeixen d’acord amb la tarifa que s’assenyala en l’apartat h) de l’article 7 s’han de liquidar en règim d’autoliquidació.

Artícle 9. Període impositiu i meritació.

1. El període impositiu coincideix amb l'any natural llevat dels supòsits d'inici o cessament en la utilització o aprofitament especial del domini públic local necessari per a la prestació del subministrament o servei, casos en què procedirà aplicar el prorrateig trimestral, conforme a les següents regles :

a) En els supòsits d'altes per inici d'activitat, es liquidarà la quota corresponent als trimestres que resten per finalitzar l'exercici, inclòs el trimestre en què té lloc l'alta.

b) En cas de baixes per cessament d'activitat, es liquidarà la quota que correspondrà als trimestres transcorreguts des de l'inici de l'exercici, incloent aquell en què s'origina el cessament.

2. Es merita la taxa i hi ha l’obligació de contribuir des del moment que es presenta la sol·licitud que inicia la tramitació dels documents i dels expedients per tal d’autoritzar la utilització o l’aprofitament especial del domini públic local.

3. En els casos d’utilització o d’aprofitament especial del domini públic local sense la sol·licitud prèvia de la persona interessada, es merita la taxa i hi ha l’obligació de contribuir des del moment que té lloc la utilització o s’obté l’aprofitament especial.

4. En el cas de concessions d’aprofitaments ja autoritzats i prorrogats, s’ha de meritar la taxa el primer dia de cadascun dels períodes naturals de temps que s’assenyalen en les tarifes.

5. En els casos que es consideren en l’apartat g) de l’article 7, s’ha de meritar la taxa el darrer dia de cada semestre natural.

Article 10. Declaració i ingrés.

En el supòsit dels caixers automàtics i ocupació de via pública per taules i cadires, que preveuen els apartats  D i J de l'article 7:

El tribut es gestionarà pel sistema de liquidació anual per part de l'Ajuntament, la qual serà efectuada el primer trimestre del període impositiu.

En aquests supòsits els terminis d'ingrés de la liquidació seran es SEIXANTA DIES naturals des de l'adopció de l'acord de concessió de llicències, o bé assenyalats a l'art. 62 de la Llei General Tributària, quan aquests siguin més beneficiosos pel contribuent.

Transcorregut el període voluntari d'ingrés serà d'aplicació els recàrrecs assenyalats a l'article 28 de la LGT.

En el supòsit de les ocupacions de la via pública o terrenys d'ús públic local per llocs de venda en mercats/mercadets setmanals:

El preu públic es considerarà meritat simultàniament a l'ocupació i el seu cobrament es farà efectiu durant els primers 15 dies del semestre corresponent, en base a les dades aportades pels obligats al pagament.

Matrícula. Un cop aprovada la sol·licitud s'haurà de presentar, a l'Oficina Municipal, la següent documentació:

Full d'inscripció.

Fotocòpia del NIF / NIE de l'empresa i els treballadors, si s'escau.

Alta a l'Impost d'Activitats Econòmiques.

Domiciliació bancària.

Alta Seguretat Social / Assegurança autònom.Contracte / s de treball, si s'escau.

Assegurança de responsabilitat civil.

L'esmentada documentació s’haurà de presentar anualment actualitzada.

Els TERMINIS D'INGRÉS en període voluntari de les quantitats esmentades seran els PRIMERS QUINZE DIES de cada semestre natural.

Transcorregut el període voluntari d'ingrés es meritaran els recàrrecs assenyalats a l'article 28 de la Llei general tributària, sense perjudici de les actuacions administratives en matèria d'inspecció tributària.

El LLOC D'INGRÉS en període voluntari serà el compte corrent de l'entitat bancària que a continuació es relaciona obert a nom de l'Ajuntament de Llucmajor:

(Aquelles entitats que subscriguin el conveni Quadern 60).

Les baixes definitives de les ocupacions de la via pública o terrenys d'ús públic local per llocs de venda en mercats/mercadets setmanals han de ser comunicades pels obligats al pagament amb 15 dies d'antelació sobre el moment en què hagin de produir efecte, i han de ser presentades a l'oficina municipal per instància, en cas contrari, es cobrarà la quantitat integra.

En la resta dels supòsits no previstos en els apartats anteriors l’ingrés de les quanties meritades ha de ser simultani a la sol·licitud de l’ocupació de la via pública o de l’aprofitament especial d’aquesta via pública.

El lloc d’ingrés és el compte corrent de l’entitat bancària que s’esmenta a continuació i que és obert a nom de l’Ajuntament de Llucmajor:

(Les entitats bancàries que subscriguin el conveni Quadern 60.)

1. Els escrits rebuts pels conductes a què fa referència l’article 38 de Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú que no estiguin reintegrats degudament s’han d’admetre de manera provisional, però no se’ls pot donar curs fins que se n’esmeni la deficiència. A aquest efecte, s’ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies aboni les quotes corresponents, amb l’advertiment que, si no ho fa, una vegada transcorregut el termini esmentat els escrits es consideraran no presentats i la sol·licitud s’arxivarà.

2. En tractar-se de concessions d’aprofitaments ja autoritzats i prorrogats, una vegada incloses en els padrons o en les matrícules d’aquesta taxa, s’han de liquidar per semestres naturals a les oficines que l’Ajuntament determini, des del dia 16 del primer mes del semestre fins al dia 15 del segon.

Article 11. Infraccions i sancions.

1. Les infraccions d’aquesta Ordenança s’han de regular i s’han de sancionar, segons els casos, d’acord amb el que es disposa en els articles 191 i següents de la Llei 58/2003, general tributària.

2. D’acord amb l’apartat anterior, el procediment per sancionar les infraccions tributàries corresponents és el que resulta d’aplicar les regles i els criteris de graduació que es preveuen en el Reial decret 2631/1985 i en les disposicions que el complementen i el despleguen.

3. La competència per imposar les sancions recau en la Batlia-Presidència, d’acord amb el que es disposa en l’article 21, apartat k, de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, sense perjudici de la possibilitat de delegar aquesta competència.

Disposició transitòria.

Les referències a l’articulat d’aquesta Ordenança s’han d’entendre sense perjudici que hagin pogut ser modificades per normativa posterior al moment que s’ha aprovat.

Disposició final

Aquesta Ordenança fiscal entra en vigor i serà d’aplicació el mateix dia que es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i romandrà vigent fins que es modifiqui o es derogui de manera expressa.

 

Llucmajor, 29 de desembre de 2017

El Batle

Bernadi Vives Cardona