Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR
Núm. 14701
Aprovació definitiva ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis relatius al tractament dels residus sòlids urbans
El Ple de l'Ajuntament, en sessió de dia 08 de novembre de 2017, va acordar aprovar inicialment i, en el cas que no es produeixin al·legacions en el període d'informació pública, també definitivament, la modificació de l’ordenança reguladora de l’impost de vehicles de tracción mecànica.
Un cop publicat l’anunci en el BOIB, número 138 de data 11/11/2017, no s’ha formulat cap reclamació contra l’esmentat acord, durant el termini d’exposició pública de 30 dies, per la qual cosa el texte de l’ordenança quedarà redactat així:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS RELATIUS AL TRACTAMENT DELS RESIDUS SÒLIDS URBANS
Article 1. Fonament i naturalesa,
Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i d’acord amb el que es disposa en els articles 15 a 20 del Reial decret legislatiu 2/2004, del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per la prestació de serveis relatius al tractament dels residus sòlids urbans, que s’ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que es preveu en l’article 57 de l’esmentat Reial decret legislatiu 2/2004.
Article 2. Fet imposable.
Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis a què fa referència l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel tractament, la transferència i el transport dels residus sòlids urbans de l’illa de Mallorca aprovada pel Consell Insular de Mallorca amb caràcter definitiu el 23 de desembre de 1996.
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents qui realitza el fet imposable, tal i com estableix l’article 36.2 de la Llei 58/2003, general tributària. En conseqüència, es subjecte passiu contribuent la persona física o jurídica y entitats que ocupin o utilitzin els bens immobles en els quals es presti el servei.
2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona física o jurídica i les entitats a que es refereix l’article 36.3 de la Llei 58/2003, general tributària, propietaris dels bens immobles de naturalesa urbana que podran repercutir, si s’escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris d’aquelles, beneficiaris del servei.
Article 4. Responsables.
1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què fa referència l’article 42 de la Llei 58/2003, general tributària.
2. En són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, de concursos, de societats i d’entitats en general, en els casos i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.
Article 5. Exempcions i bonificacions.
1.- Gaudeixen d’exempció subjectiva els contribuents que han estat declarats pobres per precepte legal. Aquesta exempció té caràcter rogatori.
2.- S’estableix una bonificació del 90% de la quota a favor d’aquells subjectes passius que estan en possessió de la certificació del Sistema de Gestió Ambiental (ISO 14000).
La present bonificació, s’haurà de sol·licitar abans de 31 de març per a la seva aplicació, si s’escau, a l’exercici econòmic al qual es sol·licita, havent d’aportar documentació acreditativa d’estar en possessió de la esmentada certificació ISO 14000.
3.- A l’empara del que disposa l’art. 9 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’estableix la bonificació sobre la quota resultant d’aplicar, si s’escau, les bonificacions dels apartats anteriors d’aquest article, per l’import que es dirà, a favor dels subjectes passius que s’acullin al sistema especial de pagament, que s’aplicarà d’acord amb les següents condicions:
a. El sistema especial de pagament és d’aplicació als contribuents i d’altres obligats que en sol·licitin l’aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponents a la taxa per la prestació de serveis relatius al tractament de residus sòlids urbans.
b. Els requisits que han de concórrer en el sol·licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:
b.1. Emplenar el formulari dissenyat a aquest efecte per l’Ajuntament, abans del 25 de gener de
l’any de què es tracti.
b.2. No mantenir cap tipus de deutes en període executiu.
b.3. Efectuar els següents pagaments en qualsevol de les següents tres modalitats:
1. En nou mensualitats (de febrer a octubre), la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per deu l’import del conjunt de rebuts de la taxa per la prestació de serveis relatius al tractament de residus sòlids urbans liquidats al sol·licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació, del 5 %. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 50 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
2. En tres pagaments trimestrals (febrer, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l’import del conjunt de rebuts de la taxa per la prestació de serveis relatius al tractament de residus sòlids urbans liquidats al sol·licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5 %. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 50 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
3. En un sol pagament únic (de febrer a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, la quantitat ja pagada, aplicant-hi una bonificació del 5 %, si es paga el mes de febrer, del 4’5 % si es paga el mes de març, del 4 % si es paga el mes d’abril, del 3,5 % si es paga el mes de maig, del 3 % si es paga el mes de juny o del 2,5 % si es paga el mes de juliol. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 50 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
b.4. Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.
c. L’acolliment al sistema especial de pagament es prorrogarà automàticament per a l’exercici següent sempre que l’interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu.
d. Si el sol·licitant incorregués en l’impagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte, es perdrà el dret a la bonificació i s’haurà de pagar el deute total segons les normes del sistema normal de pagament. Es podrà, no obstant, sol·licitar la devolució de les quantitats ja pagades.
e. El sistema especial de pagament no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que se seguirà regint per la seva normativa específica.
Article 6. Quota tributària.
1. La quota tributària consisteix en una quantitat fixa, per unitat d’immoble, que s’ha de determinar d’acord amb la naturalesa i la destinació dels immobles i la categoria del lloc, plaça, carrer o via pública on estan ubicats.
2. A aquest efecte, s’ha d’aplicar la tarifa següent:
Epígraf primer
Habitatges
Per cada habitatge: 122,50 €
S’entén com a habitatge el que es destina a domicili de caràcter familiar i a allotjaments que no excedeixen les deu places.
Epígraf segon
Allotjaments
a) Hotels, motels, hotels apartament, hotels rurals, agroturismes:
Per cada plaça amb menjador: 38,50 €
Per cada plaça sense menjador: 24,50 €
b) Pensions i cases d’hostes, centres hospitalaris, col·legis i altres centres de naturalesa anàloga:
Per cada plaça amb menjador: 38,50 €
Per cada plaça sense menjador: 24,50 €
S’entenen com a allotjaments els locals de convivència col·lectiva no familiar, entre els quals s’inclouen els hotels, les pensions, les residències, els centres hospitalaris, els col·legis i altres centres de naturalesa anàloga, sempre que excedeixin les deu places.
Epígraf tercer
Establiments d’alimentació
a) Forns, confiteries, ultramarins, botigues de queviures, carnisseries, peixateries, botelleries, botigues de roba i confeccions, fusteries, bugaderies, llibreries, quioscs de premsa, botigues d’articles de pell, sabateries, drogueries, papereries, botigues de bijuteria, gasolineres, farmàcies, fontaneries, botigues de pintures, botigues de ceràmica i porcellana, joieries, ferreteries, rellotgeries, garatges i establiments de reparació de vehicles, botigues de material elèctric i electrodomèstics, botigues de material fotogràfic, estancs, botigues de records, botigues d’artesania i objectes de regal, perruqueries per a homes i per a dones, guarderies infantils, centres d’assistència sanitària, clíniques veterinàries, oficines bancàries i d’estalvi, establiments de jocs recreatius, clubs i societats recreatives, i qualssevol altres establiments de característiques anàlogues: 236,00 €
b) Supermercats, economats, cooperatives i similars:
Epígraf quart
Establiments de restauració
a) Restaurants: 822,00 €
b) Cafeteries: 546,50 €
c) Pubs i altres establiments on se serveixen begudes alcohòliques: 546,50 €
d) Bars: 546,50 €
e) Tavernes i similars: 546,50 €
Epígraf cinquè
Establiments d’espectacles
a) Cinemes i teatres: 232,50 €
b) Sales de festes i discoteques i: 822,00 €
c) Sales de bingo: 822,00 €
Epígraf sisè
Clubs nàutics
Per amarratge: 16,00 €
Epígraf setè
Parcs aquàtics: 34.471,00 €
Epígraf vuitè
Activitats de caràcter temporal regulades en la Llei 8/1995, de 30 de març, d’atribució de competències als consells insulars en matèria d’activitats classificades i parcs aquàtics, reguladora del procediment i de les infraccions i sancions, i desplegada pel Decret 18/1996, de 8 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament d’activitats classificades, i que es troben en terrenys que no són d’ús públic:
Per m2 d’ocupació: 1,05 €
Epígraf novè
Oficines i despatxos professionals: 122,50 €
Epígraf desè
Locals i establiments sense activitat: 122,50 €
3. Quan en un mateix local concorren dues o més activitats diferents és aplicable, únicament, la tarifa de major quantia.
4. Les quotes que s’assenyalen en la tarifa tenen caràcter irreductible i corresponen a un any, llevat de la quota que s’estableix en l’epígraf vuitè, que correspon al període de l’activitat.
Article 7. Meritació.
1. Es merita la taxa i hi ha l’obligació de contribuir des del moment que comença la prestació del servei, la qual, atesa la naturalesa de recepció obligatòria d’aquest servei, es considera iniciada quan el servei està establert i en funcionament.
2. Una vegada establert i en funcionament el servei esmentat, les quotes s’han de meritar l’1 de gener de cada any, de manera que el període impositiu coincideix amb l’any natural, llevat dels casos següents:
Quan la prestació del servei comença el primer semestre de l’exercici, en concepte de la taxa s’ha d’abonar la quota anual íntegra. Si el començament de la prestació té lloc el segon semestre de l’exercici, s’ha de liquidar la meitat de la quota anual.
En el cas de cessament definitiu de les activitats compreses en els epígrafs 2, 3, 4, 5, 7 i 9 de l’article 6 d’aquesta Ordenança, quan aquest cessament es produeixi el primer semestre de l’exercici s’ha d’efectuar la devolució del 50% de la quota anual. Si el cessament definitiu té lloc el segon semestre, no és procedent la devolució de cap quantitat.
Les devolucions s’han de tramitar amb la sol·licitud expressa prèvia dels contribuents i, si escau, dels substituts d’aquests contribuents. S’ha d’adjuntar a la sol·licitud el rebut abonat original i s’ha d’acreditar que s’ha cessat definitivament l’activitat mitjançant l’aportació d’una fotocòpia de la baixa censal per cessament definitiu de l’activitat respecte de l’impost d’activitats econòmiques. Així mateix, s’hi ha d’adjuntar una fotocòpia de la sol·licitud adreçada al departament de llicències d’obertura d’establiments de l’Ajuntament en què se sol·licita l’anul·lació consegüent de la llicència esmentada.
3. Les modificacions de caràcter físic (superfície, enfonsament de l’edificació, etc.), jurídic (canvi de la titularitat, etc.) o econòmic (canvi de l’ús o de la destinació, canvi de classe o de categoria, etc.) que es coneguin d’ofici o per la comunicació de les persones interessades tenen efecte a partir de l’exercici següent al de la comunicació o el coneixement d’aquestes modificacions.
4. En el cas de les activitats de caràcter temporal que es consideren en l’epígraf vuitè de l’article 6 d’aquesta Ordenança, es merita la taxa i hi ha l’obligació de contribuir des del moment que se sol·licita l’activitat.
Article 8. Declaració i ingrés.
1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data que la taxa merita per primer cop, els subjectes passius han de formalitzar la inscripció en matrícula i, a aquest efecte, han de presentar la declaració d’alta corresponent i, simultàniament, han d’ingressar la quota corresponent.
La taxa s’ha d’exigir en règim d’autoliquidació. Una vegada comprovada l’autoliquidació, l’Administració n’ha d'efectuar una liquidació provisional.
El termini d’ingrés de les quanties que s’esmenten és de trenta dies naturals des que es notifica la liquidació provisional.
Per obtenir el certificat final d’obra, és necessari acreditar que s’ha efectuat el pagament de l’autoliquidació de l’alta de la taxa per la recollida de residus.
Transcorregut el període voluntari d’ingrés de la taxa, s’han de meritar els recàrrecs que s’assenyalen en l’article 27 de la Llei general tributària. (Si l’ingrés o la presentació de la declaració es fa dins els tres, sis o dotze mesos següents a l’acabament del termini voluntari de presentació i d’ingrés, s’ha d’aplicar un recàrrec únic del 5%, del 10% o del 15% respectivament, i se n'han d'excloure l’interès de demora i les sancions que, en un altre cas, s’haurien pogut exigir. En cas que transcorri un període superior a dotze mesos, el recàrrec aplicable és del 20%, i s’hi han d’incloure els interessos de demora. Aquests recàrrecs són compatibles amb el recàrrec de constrenyiment que es preveu en l’article 28 de la Llei general tributària.) Així mateix, es podran dur a terme les actuacions administratives en matèria d’inspecció tributària que corresponguin.
El lloc d’ingrés en el període voluntari és el compte corrent de l’entitat bancària que s’esmenta a continuació i que és obert a nom de l’Ajuntament de Llucmajor:
(Les entitats bancàries que subscriguin el conveni Quadern 60.)
En cas que hagi transcorregut el període voluntari, l’ingrés s’ha de fer a la Tresoreria de l’Ajuntament de Llucmajor, al carrer de la Constitució, número 6, del nucli urbà de Llucmajor.
2. Quan ja es conegui d’ofici o per comunicació dels interessats qualsevol variació en les dades que figuren en la matrícula, s’hi han de fer les modificacions corresponents, que han de produir efecte a partir del període de cobrança següent al de la data que s’ha fet la declaració.
3. El cobrament de les quotes s’ha de fer anualment, mitjançant rebut derivat de la matrícula.
4. En el cas de les activitats de caràcter temporal que es consideren en l’epígraf vuitè de l’article 6 d’aquesta Ordenança, el pagament s’ha de fer en el moment que se sol·licita la llicència d’obertura preceptiva.
Article 9. Infraccions i sancions.
En tot el que fa referència a la qualificació de les infraccions tributàries, i també de les sancions que hi corresponen en cada cas, s’ha d’aplicar el que s’estableix en els articles 191 i següents de la Llei 58/2003, general tributària.
Disposició transitòria.
Les referències a l’articulat d’aquesta Ordenança s’han d’entendre sense perjudici que hagin pogut ser modificades per normativa posterior al moment que s’ha aprovat.
Disposició final.
Aquesta Ordenança fiscal entra en vigor el mateix dia que es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, és aplicable a partir de l’1 de gener de 2018, i continuarà vigent fins que es modifiqui o es derogui de manera expressa.
Llucmajor, 28 de desembre de 2017.
El Batle.
Bernadi Vives Cardona