Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 14665
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant anticipat de despesa, per als anys 2018-2020, ajudes per a la limitació de l'impacte de la pesca en el medi marí i l'adaptació de la pesca a la protecció d'espècies

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Un dels objectius principals de l'Estratègia Europa 2020 és la reducció de l'impacte de la pesca en el medi marí. El canvi de les portes de les embarcacions d'arrossegament suposarà una modificació substancial en l'element que més impacte genera sobre el fons: les portes d'arrossegament.

Aquestes portes, encarregades d'obrir horitzontalment la xarxa, són l'element d'aquesta pesca que més impacte genera i, a la vegada, per la tracció generada pel fregament, suposen una important despesa en combustible.

Recentment, a iniciativa de la Confraria de Pescadors de Maó i subvencionat pel MMARM, s'ha desenvolupat un projecte coordinat entre l'Institut Espanyol d'Oceanografia, l'empresa SIMRAD Spain, la Confraria de Pescadors de Maó i la Direcció General de Pesca i Medi Marí en el qual s'ha desenvolupat un sistema d'arrossegament alternatiu, basat en l'ús d'unes portes que no contacten amb el fons marí combinat amb una xarxa de floc de malla quadrada de 40 mm i 3 mm de torçal i diverses finestres de malla clara en diversos punts de l'art. L'objectiu d'aquest projecte és no només reduir l'impacte físic de l'art d'arrossegament sobre el fons marí, i amb això l'efecte negatiu sobre els ecosistemes explotats, sinó també disminuir el consum de combustible de l'embarcació, la qual cosa permetria reduir les emissions de CO2 a l'atmosfera i augmentar la relació cost-eficiència de l'activitat.

D’acord amb el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 2328/2003, (CE) núm. 861/2006, (CE) núm. 1198/2006 i (CE) núm. 791/2007 del Consell, el Reglament (UE) núm. 1255/2011 del Parlament Europeu i del Consell i el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell, de 13 de novembre de 2015, la Comissió Europea va aprovar el Programa Operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

En aquest programa operatiu s'estableix la mesura 1.1.2 Limitació de l'impacte de la pesca en el medi marí i adaptació de la pesca a la protecció d'espècies. Canvi de portes. Amb aquesta mesura s'enquadra perfectament l'article 38.1.c) del Reglament, ja que es pretenen instal·lar sistemes o equipaments que limitin i, si és possible, eliminin els efectes físics i biològics de les activitats pesqueres en l'ecosistema o el fons marí. Així mateix, es preveu una reducció substancial en el consum de combustibles fòssils, quantificada en fase experimental en una reducció d'un 14% en una embarcació.

El programa operatiu aprovat inclou un pla financer de 233.333,00 € per a la comunitat autònoma de les Illes Balears per a aquesta mesura.

En data de 4 de juny de 2016 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 70 l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d’aplicació

1. S’aprova, mitjançant anticipat de despesa, la convocatòria d'ajudes per als anys 2018-2020, per a limitar l'impacte de la pesca en el medi marí i l'adaptació de la pesca a la protecció d'espècies, d’acord amb el que preveu l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

2. Les convocatòries seran un total de sis: tres per a l'any 2018, dues per a l'any 2019 i una per a l'any 2020.

3. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de dos-cents trenta-tres mil tres-cents trenta-tres euros (233.333,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2018, una quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les convocatòries d’ajudes establertes en aquesta Resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que una vegada acabat qualsevol dels períodes no s’hagi exhaurit l’import màxim previst inicialment per a cadascun d’aquests, la quantitat no aplicada s’ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l’òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Les subvencions esmentades seran cofinançades pel FEMP en un 75% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears en el 25% restant.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria:

a) Propietaris de vaixells pesquers que compleixin, en la data del termini de sol·licituds, els requisits següents:

- Que tinguin el seu port base a les Illes Balears.

- Que estiguin inscrits i en alta al cens de la flota pesquera operativa.

- Que hagin tingut activitat pesquera almenys 60 dies durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

b) Pescadors propietaris de les arts que es volen substituir i que compleixin, en la data del termini de sol·licituds, els requisits següents:

- Que hagin treballat enrolats en un vaixell pesquer almenys 60 dies durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

I el vaixell on s'instal·lin les arts:

- Ha de tenir el seu port base a les Illes Balears.

- Ha d'estar inscrit i en alta al cens de la flota pesquera operativa.

- Ha d'haver tingut activitat pesquera almenys 60 dies durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

c) Armadors, si en l'acord entre el propietari i l'armador el primer ha transferit aquest dret a l'armador.

I el vaixell on s'instal·lin les arts:

- Ha de tenir el seu port base a les Illes Balears.

- Ha d'estar inscrit i en alta al cens de la flota pesquera operativa.

- Ha d'haver tingut activitat pesquera almenys 60 dies durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.

2. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir els requisits previstos en l’article 10 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. D’acord amb el que disposa l’article 10.1e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti l’informe tècnic previ a la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària.

4. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

5. No poden ser persones beneficiàries d’ajudes del FEMP durant un període de temps determinat, establert de conformitat amb l’apartat 4 de l’article 10 del Reglament 508/2014, si l’organisme intermedi de gestió ha comprovat que els operadors de què es tracti:

a) Han comès una infracció greu d’acord amb l’article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell, o l’article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009, o la normativa de transcripció.

b) Han estat involucrats en l’explotació, la gestió o la propietat del vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió prevista en l’article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats països tercers no cooperants, segons estableixen l’article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c) Han comès infraccions greus de PPC definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o en la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) Han comès algun dels delictes establerts en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d’ajuda d’acord amb el títol V, capítol II, d'aquest Reglament o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Les inversions objecte d’ajuda han d’estar destinades a un o diversos dels camps següents:

Equips que limitin i, si és possible, eliminin els efectes físics i biològics de les activitats pesqueres en l'ecosistema o en el fons marí.

Aquests equips hauran d'estar validats per l'IEO (Institut Espanyol d'Oceanografia).

2. En cap cas la inversió podrà suposar un augment de la capacitat del vaixell per a detectar peix.

3. L'ajuda únicament es concedirà una vegada, per al mateix tipus d'equip i al mateix vaixell, per a tot el període de programació.

4. L’ajuda només es concedirà quan pugui demostrar-se que l’art de la pesca o altres equips previstos en l’apartat 1 de l’article 38 del RFEMP tenen més selectivitat per talles o menys impacte en l’ecosistema marí i en les espècies no objectiu que les arts o altres equips estàndard autoritzats en virtut de la normativa de la Unió o de la normativa nacional aplicable adoptada en el context de la regionalització tal com disposa el Reglament (UE) 1380/2013.

5. De conformitat amb el que disposa l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, només seran subvencionables les despeses realitzades després de la visita prèvia de comprovació de no inici de les inversions, i no se seleccionaran per rebre l'ajuda si han conclòs materialment o s'han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament conforme al programa, al marge que la persona beneficiària hagi efectuat tots els pagaments relacionats.

6. En tot cas, s’han d’aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que s’estableixen en els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i en l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En qualsevol cas, no es podran subvencionar les despeses següents:

  1. Els interessos deutors dels comptes bancaris.
  2. Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.
  3. Les despeses del procediment judicial.
  4. Les despeses de manteniment bàsic del vaixell.
  5. Les despeses de manteniment programat o preventiu de qualsevol part de l'equip.
  6. La compra de material o equips de segona mà o les despeses originades per la incorporació d'aquests elements. La reparació dels equips existents.
  7. La mera reposició d'equip existent, llevat que la nova adquisició suposi una millora tecnològica respecte a l'equip existent.

8. En tot cas, per tal que es pugui considerar subvencionable, caldrà que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat desè d'aquesta Resolució.

9. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 50.000,00 euros en cas de cost per execució d’obra o de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d’aportar a la justificació de la subvenció, es realitzarà conforme a criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

10. En el supòsit d’adquisició de terrenys, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s’hauran de fer constar en l’escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys des del pagament de l’ajuda, així com l’import de la subvenció concedida, i aquests punts hauran de ser objecte d’inscripció en el registre públic corresponent. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, prèviament al pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s’esmenta en l’apartat desè d'aquesta Resolució.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l’aplicació del 50 per cent sobre la inversió auxiliable.

En el cas que el beneficiari no compleixi la condició de PIME, el percentatge d'ajuda serà d’un 30%.

2. El límit màxim d'ajuda per embarcació és de 35.000,00 €.

3. En cap cas l’import de l’ajuda pot superar el cost de l’activitat que es realitzarà.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per a la primera convocatòria serà des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el BOIB fins al dia 31 de gener del 2018. Per a les convocatòries següents es podran presentar les sol·licituds:

-2a convocatòria, entre l'1 de febrer del 2018 i el 31 de juliol del 2018.

-3a convocatòria, entre l'1 d'agost del 2018 i el 31 de gener del 2019.

-4a convocatòria, entre l'1 de febrer del 2019 i el 31 de juliol del 2019.

-5a convocatòria, entre l'1 d'agost del 2019 i el 31 de gener del 2020.

-6a convocatòria, entre l'1 de febrer del 2020 i el 31 de juliol del 2020.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web del FOGAIBA, adreçades al FOGAIBA, i s’hauran de presentar, correctament emplenades, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, o en qualsevol dels llocs que preveuen l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores establertes en l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca i en la resta de normativa d’aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:

a)  Fotocòpia del NIF, en cas de persona jurídica.

b) Document que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud, si escau.

c)  Avantprojecte, projecte tècnic, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d’ajuda.

d) Declaració responsable d’acord amb el model de l’annex III, que figura al web del FOGAIBA.

e)  Certificat de l'Institut Social de la Marina acreditatiu de l'afiliació del pescador al vaixell durant el termini indicat, en cas que el sol·licitant sigui del punt 1.b) de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

5. No serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI del representant i dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, el port base del vaixell, la inscripció i alta al cens de la flota pesquera operativa i l'activitat pesquera durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda, la realitzarà d'ofici el FOGAIBA. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l'obtenció del DNI del representant i/o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

6. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o la dependència on es va presentar o, si escau, emetre i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit ha estat incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda.

En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Setè

Selecció dels beneficiaris. Criteris objectius i de preferència

1. El procediment de concessió de les subvenciones regulades per aquesta Resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva. En la data de finalització del termini de sol·licituds s'analitzaran les sol·licituds presentades dins del termini.

2. En cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, s’aplicaran els criteris de priorització següents:

Viabilitat econòmica del projecte, calculada com a:

Inversió total/Finançament sol·licitat (ajuda + préstecs financers)

3. En cas d’empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

-President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui.

-Vicepresident: director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.

-Vocals:

-Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

-Director general d’Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.

-Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

-Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

-Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

-Cap del Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

-Un representant del Consell Insular de Mallorca.

-Un representant del Consell Insular de Menorca.

-Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

-Un representant del Consell Insular de Formentera.

-Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en l’apartat setè d'aquesta Resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’ha d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos en l’apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, d'aquells que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. Si cal notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació al web del FOGAIBA cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d’activitats que desenvoluparà el sol·licitant i l’import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, el beneficiari, dins el tràmit d’audiència, podrà modificar la sol·licitud inicial per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o les peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que hagin formulat les persones interessades, si escau, s’ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d’expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia.

2. La resolució dels expedients la dictarà per delegació el director general de Pesca i Medi Marí, per competència delegada del vicepresident del FOGAIBA i a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca, previ informe de la Comissió Avaluadora. La unitat gestora emetrà un informe en el qual s’acreditaran, si és favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i aquesta s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis determinats en aquesta Resolució.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que puguin assenyalar-se en funció del tipus d’inversió.

- Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat.

- Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per a comprovar la concessió correcta de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.

- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l’ajuda.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la inversió i a la persona beneficiària, als quals fa referència l’apartat tercer d’aquesta Resolució.

- Mantenir els requisits d'admissibilitat després d'haver presentat la sol·licitud d'ajuda durant el termini complet d'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys des del pagament final al beneficiari.

- Mantenir la durabilitat de les operacions relatives a inversions en els cinc anys següents al pagament final a la persona beneficiària.

2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir la resta que es preveuen en l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en l’article 11 de l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com la resta que es deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions, i sense perjudici del que estableix la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

4. L’incompliment de mantenir la inversió durant un període de 5 anys implicarà el reintegrament dels imports pagats indegudament de forma proporcional al període durant el qual s’hagin incomplert els requisits d’acord amb l’article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per a notificar i justificar la realització de les inversions detallades en la Resolució és de 12 mesos, a comptar des de l’endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajuda.

2. El beneficiari haurà de realitzar i pagar l’actuació subvencionada en el període comprès entre la data de començament del període d’elegibilitat previst en l’apartat quart d'aquesta Resolució i el termini previst en el punt anterior.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d’acord amb el model de l’annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i s’hauran de presentar en els registres d’entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o en qualsevol dels llocs previstos en l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'annex II esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament anirà acompanyada dels documents justificatius següents:

a) Memòria d'execució comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d’incloure la relació de les diferències existents entre els treballs previstos i no realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals de força major.

b) Factures originals que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions realitzades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi haurà prou d'aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si se’n deriva l’acreditació d'aquest aspecte.

c) Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures presentades. El pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Fotocòpia compulsada del justificant de l’ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit i la identificació del concepte de la transferència per tal que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

Si l’import de la inversió auxiliable no coincideix amb l’import del xec, aquest document haurà d’anar acompanyat d’un certificat de l’emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d’estar signat i segellat per l’entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s’admetran pagaments en efectiu.

d) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

e) En el cas d’inversions subvencionables que ho exigeixin, sol·licitud de llicències o d'autoritzacions administratives.

f) En cas de realització d’obra civil, s’haurà d’aportar, si escau, a més de la sol·licitud de llicència d’obra, el certificat de final d’obra del tècnic director del projecte, si n'hi ha.

g) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari.

4. A petició del beneficiari, es podrà fer una sol·licitud de pagament parcial, prèvia justificació de les despeses efectivament realitzades, per un mínim del 50% del cost de la inversió o l'actuació objecte d’ajuda, en els termes establerts en el punt 3 d'aquest apartat. Els pagaments parcials i les obligacions de justificació que se’n derivin no eximeixen el beneficiari de l’ajuda de l’obligació de justificar la realització completa i el cost total de l’activitat subvencionada.

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagin justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l’ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l’apartat desè d'aquesta Resolució.

7. No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l’aprovada, s’ajustarà l’ajuda total concedida a l’import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre i quan s’acosti de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposi almenys un 50% d’execució de la quantitat total d’inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l’import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes regulades en aquesta convocatòria són incompatibles amb l'ajuda de paralització definitiva i qualsevol altra ajuda que per a la mateixa finalitat puguin concedir altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacionals, i amb qualsevol tipus d'ajuda amb fons procedents de la Unió Europea.

Tretzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, serà d’aplicació el següent:

- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de Pesca; pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, pel qual s’estableix l’organització comuna dels mercats en el sector dels productes de la pesca i de l’aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de desembre de 2013, sobre la Política Pesquera Comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell i la Decisió 2004/585/CE del Consell.

- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

Quinzè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 Palma, 27 de desembre de 2017

El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal i Matas