Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 14543
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2017, subvencions per a activitats de demostració i informació

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’agricultura s’enfronta a un procés de transformació estructural derivat, entre d’altres factors, de la progressiva liberalització del comerç mundial, l’ampliació europea, la reforma de la Política Agrícola Comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l’augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

Per això, a les Illes Balears són necessàries intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i permetin assegurar el manteniment d’un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions hauran de recórrer a estratègies d’optimització en l’ús dels factors de producció, aprofitament de les noves tecnologies i orientació cap a productes de qualitat reconeguda —ateses les demandes de la societat—, i tot això des de la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d’higiene i benestar animal. Per assolir aquests objectius no sols es fa necessari establir accions formatives teòriques i pràctiques, sinó que també és necessari fer activitats de demostració i donar a conèixer aquelles bones pràctiques que es puguin dur a terme tant dins l’àmbit de les Illes Baleares com a fora.

El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l’ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i complementa les disposicions comunes per als Fons Estructurals i d’Inversió Europeus, establertes en la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre d’altres mesures, en el PDR es preveu, dintre de la mesura 1, d’accions de transferència de coneixement i informació, la submesura 1.2, corresponent al suport a les activitats de demostració i informació.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pels reglaments esmentats funcioni correctament i s’apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 26 de febrer de 2015, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 assenyala que serà objecte d’ajuda la mesura d’accions de transferència de coneixements i activitats d’informació i, en concret, la submesura 1.2, referent al suport per accions de demostració i informació.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l’Autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de la convocatòria i àmbit d’aplicació

1. S’aprova la convocatòria de subvencions corresponent a l’any 2017 per a activitats de demostració i informació. Es pretenen desenvolupar tant activitats de demostració, que consistiran en sessions pràctiques per il·lustrar una tecnologia o l'ús de maquinària nova o sensiblement millorada, una nova tècnica de producció específica, un maneig eficient de l'explotació, una organització més eficient dels mitjans de producció, un sistema de gestió i/o comercialització més eficaç, etc., com activitats d'informació, que consistiran en accions dirigides a la difusió d'informació concernent als sectors agrari, forestal i agroalimentari, que poden adoptar la forma d'exposicions, reunions, presentacions, informació impresa o electrònica (creació d'un portal agrari), etc., d’acord amb l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

2. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents cinc mil cent vint-i-set euros amb cinquanta-un cèntims (305.127,51 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2017, d’acord amb la distribució anual següent:

UE

MAPAMA

GOIB

TOTAL

41,00%

3,08%

55,92%

100,00%

2017

97.045,68

7.290,26

132.360,84

236.696,78

2018

28.056,60

2.107,67

38.266,46

68.430,73

TOTAL

125.102,28

9.397,93

170.627,30

305.127,51

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les ajudes esmentades seran cofinançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Rural (FEADER) en un 41,00%, per l’Administració General de l’Estat (AGE) en un 3,08% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 55,92%.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que es preveuen en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que organitzin, promocionin, anunciïn i proporcionin les accions d'informació i demostració objecte d'ajuda i n’assumeixin les despeses.

Seran destinataris finals de les ajudes els receptors de les accions d’informació i demostració.

2. Per tenir dret a l’ajuda prevista en aquesta convocatòria, els sol·licitants hauran d’obtenir, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible prevista en l’apartat setè d’aquesta Resolució.

3. Les entitats que realitzin activitats de demostració i informació sobre usos de fitosanitaris han d'estar designades per la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia, abans de la proposta de resolució, com a entitats de formació, d’acord amb el que preveu l’article 8 del Decret 50/2016, de 29 de juliol, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, pel qual es regula la formació dels usuaris professionals i els venedors de productes fitosanitaris per a l’obtenció dels carnets dels diferents nivells de capacitació a la comunitat autònoma de les Illes Balears. La comprovació del compliment dels requisits esmentats es realitzarà d’ofici per part del FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària.

Per a la resta d’actuacions, les persones o les entitats que les realitzin han de tenir en plantilla, abans de la proposta de resolució, almenys un professional que acrediti un títol universitari de grau mitjà o superior en qualsevol de les branques de l’entorn de l’activitat formativa, així com personal qualificat de manera suficient per desenvolupar les accions subvencionades. La qualificació del personal que desenvolupi les accions de demostració i/o informació es justificarà mitjançant títols i/o experiència professional (haurà de disposar d’almenys un títol universitari de grau mitjà o superior en la branca de l’entorn de l’activitat formativa corresponent o tenir una experiència professional acreditada d'almenys 7 anys i anar acompanyat d’un titulat universitari). Així mateix, el personal ha de rebre l’actualització necessària de la seva formació (l’activitat professional en el sector serà suficient per acreditar l’actualització necessària).

4. A més dels requisits previstos en el punt 1 anterior, els beneficiaris han de complir, en el moment de dictar-se la proposta de resolució, els requisits previstos en l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades es farà de la manera establerta en l’apartat 6 de l’article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió de l’ajuda.

La comprovació del compliment del requisit esmentat en el paràgraf anterior la farà el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, es podrà acreditar el seu compliment mitjançant declaració responsable. En el cas que el sol·licitant de l’ajuda sigui una administració pública, i només pel que respecta a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s’admetrà l'acreditació corresponent mitjançant declaració responsable.

7. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Seran actuacions subvencionables:

- Les activitats de demostració, que consistiran en sessions pràctiques per il·lustrar una tecnologia o l’ús de maquinària nova o sensiblement millorada, una nova tècnica de producció específica, un maneig eficient de l'explotació, una organització més eficient dels mitjans de producció, un sistema de gestió i/o comercialització més eficaç, etc.

- Les activitats d’informació, que consistiran en accions dirigides a la difusió d'informació concernent als sectors agrari, forestal i agroalimentari, que poden adoptar la forma d'exposicions, reunions, presentacions o informació impresa o electrònica (creació d'un portal agrari).

Aquestes activitats i els materials que se'n derivin no poden contenir referències a productes o productors específics.

A més, han de complir els requisits següents:

a) han d'anar dirigides a persones que tinguin i desenvolupin a temps complet o parcial activitats dintre dels sectors agrari i alimentari de les Illes Balears i que, en cas de ser empresa, tinguin la condició de PIME;

b) han d'anar dirigides, com a mínim, a grups de 10 persones;

c) el participants han d'assumir, almenys, el 30% de les despeses de desplaçament;

d) han d'estar realitzades o desenvolupades per personal qualificat, d’acord amb el que preveu l’apartat tercer.

2. Seran costos subvencionables els següents:

- Costos d'organització i prestació de les activitats d'informació i demostració. Seran subvencionables el cost de monitors o conferenciants, els costos de personal d’acompanyament, el cost de lloguer d'instal·lacions o altres necessaris per al bon desenvolupament de l’activitat.

Els costos imputables a la coordinació seran d'un màxim del 15% de la despesa de les accions d'informació i demostració.

Quant a les despeses de gestió i organització de les activitats amb mitjans propis, només s’admetran les nòmines i les despeses de Seguretat Social del personal pel temps de dedicació a aquesta organització. D’acord amb el que estableix l’article 68.2 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, a l'efecte de determinar els costos de personal, la tarifa per hora aplicable es calcularà dividint els costos bruts d’ocupació anuals justificats més recents per 1.720 hores.

- Costos dels participants, com ara els de viatge, allotjament i manutenció.

La justificació de les despeses realitzades es farà mitjançant la presentació de les factures pagades per la persona beneficiària de l’ajuda, o altra documentació justificativa, juntament amb la resta de documents que figuren en el punt 3 de l’apartat desè.

3. El beneficiari ha d’haver realitzat i pagat les activitats de demostració i informació entre la data de presentació de la sol·licitud d’ajuda i el 30 de juny del 2019, tret de les despeses d’IRPF i Seguretat Social del personal, que es podran pagar fins al dia 1 d’agost del 2019.

4. En qualsevol cas, s’hauran de considerar les regles d’elegibilitat comunitàries aplicables a les accions finançades pel FEADER.

5. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o el prestin, o excepte quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s’hagi establert.

L’elecció entre les ofertes presentades, que s’hauran d’aportar a la justificació o, en el seu cas, a la sol·licitud de la subvenció, es durà a terme conforme a criteris d’eficiència i economia, amb una justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En el material informatiu, promocional i publicitari de les activitats de demostració i informació que impartiran els beneficiaris, així com en tot el material didàctic objecte de subvenció i, en la mesura que sigui possible, en els mitjans de transport utilitzats, s’hi ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea i de la CAIB i hi han d’aparèixer el logotip comunitari i una referència a l’ajuda del FEADER, en els termes previstos en el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. Igualment, el logotip s’haurà d’exposar en un lloc visible de l’aula en la qual s’imparteixin els cursos esmentats.

Cinquè

Quantia i límits de les subvencions

1. Sense perjudici dels límits previstos en l’apartat quart d’aquesta Resolució, la quantia de la subvenció serà del 100% del cost subvencionable de l’acció.

2. En tot cas, s’estableix un límit màxim de 250.000 euros per beneficiari, en el cas de beneficiaris corresponents a l'Administració Autonòmica, i de 10.000 per a la resta de beneficiaris.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l’endemà de la publicació en el BOIB de l'extracte d'aquesta Resolució i acaba el dia 30 de març del 2018.

2. Els interessats que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria hauran de presentar les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web http://www.caib.es, i adreçades al FOGAIBA, en el registre del FOGAIBA o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o en qualsevol dels registres que preveu l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l’annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions contingudes en el mateix annex.

3. Les sol·licituds d’ajuda han d’adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia compulsada del NIF de l’entitat jurídica.

b) Fotocòpia compulsada dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s’hagin publicat.

c) Fotocòpia compulsada del DNI del representant legal, si escau, i document que n'acrediti la representació.

d) Certificat de l’Agència Tributària, en cas d’estar exempts de declarar l’IVA.

e) Memòria en què es facin constar els objectius de les activitats de demostració i informació, la metodologia de l’actuació, l'estimació de persones participants, els continguts de l’actuació, el lloc, les dates i els horaris en què es durà a terme, la descripció del tipus de beneficiari indirecte al qual s’adreça, la indicació en el cas que el sol·licitant i l’activitat corresponguin a alguna de les definides en l’epígraf 2 de l’apartat setè, la persona responsable de l’activitat i el pressupost desglossat de les actuacions.

f) Si escau, els tres pressupostos previstos en el punt 5 de l’apartat quart d’aquesta Resolució, així com també la memòria justificativa de l’elecció, si pertoca.

4. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d’ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’hauran d’aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar el fet d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.

5. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o la dependència on va ser presentat o, en el seu cas, emès i no hagin passat més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si el document exigit ha estat incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d’ajuda.

En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant podrà aportar la documentació complementària que vulgui, amb l’objectiu d’acreditar el compliment d’algun o alguns dels criteris de selecció establerts en l’apartat següent.

7. D’acord amb el que preveu l’article 28 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà necessari presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

9. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, del que conté aquestes convocatòria, les bases reguladores establertes en l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020 i la resta de normativa d’aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta Resolució, s’estableixen com a criteris de selecció els indicats a continuació, i s'adjudicaran amb el límit màxim fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible.

. Quant a la persona beneficiària (màxim 5 punts):

- Organitzacions intersectorials de professionals o unions de cooperatives: 3 punts

 Entitats públiques d’àmbit autonòmic: 5 punts

- Entitats públiques d’àmbit insular amb competències en agricultura: 1 punt

. En funció dels objectius específics de les activitats de demostració i informació:

- Adequació dels objectius i els continguts de l'actuació a les necessitats formatives del col·lectiu al qual s'adreça l'activitat: 5 punts

. En funció del grau en què contribueixin a la formació i/o la transformació real de la tecnologia millorant el nivell professional d'agricultors i ramaders:

- Programa amb activitats que fomentin la innovació: 3 punts

- Programes amb activitats que fomentin la introducció de nous processos productius: 2 punts.

- Que contribueixi a la màxima cobertura, tant geogràfica com de les diferents necessitats formatives: (màxim 5 punts)

- Que tingui participants de tres illes: 5 punts.

- Que tingui participants de dues illes: 3 punts.

. Quant als col·lectius destinataris de la formació:

- Que inclogui accions que s'adrecin a dones: 3 punts.

- Que inclogui accions que s'adrecin als joves: 3 punts.

. Quant a l'experiència, la qualificació i els mitjans disponibles:

- Qualificació professional i experiència del personal encarregat de l'activitat, així com disponibilitat d'una estructura de mitjans tècnics i materials suficient per a desenvolupar l'activitat: 5 punts.

3. La puntuació total màxima serà de 31 punts.

En cas d'empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.

- Vocals:

. Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

. Director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.

. Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

. Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

. Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

. Cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

. Un representant del Consell Insular de Mallorca.

. Un representant del Consell Insular de Menorca.

. Un representant del Consell Insular d’Eivissa.

. Un representant del Consell Insular de Formentera.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos en l’apartat setè d'aquesta Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos en l’apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar l’esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació al web http://www.caib.es cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l’emissió de l’informe de la Comissió Avaluadora, s’emetrà un informe en el qual s’acreditaran, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l’ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s’imputa la despesa i l’eix prioritari del programa del qual es tracta.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d’ajuda, i s’ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb els termes que preveu l’article 60.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Si, un cop ha transcorregut aquest temps, no s'ha notificat la resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

5. En la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció durant els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l’òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d’acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d’algun dels beneficiaris s’hagi alliberat prou crèdit com per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L’òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o els sol·licitants, es dictarà l’acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.

6. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els apartats anteriors i de la publicitat que se'n faci en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que siguin concedides en el marc del previst en aquesta Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions realitzades.

- Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.

- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions, en aquelles actuacions que es desenvolupin dins la mateixa illa, i d’una setmana quan l’activitat es desenvolupi fora de l’illa d’origen dels assistents.

- No cobrar menys del 30% del cost de les activitats als participants, d’acord amb el que preveu l’apartat quart 1c) d’aquesta Resolució.

2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir la resta que preveuen l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta Resolució serà des de l'endemà de la data de notificació de la concessió de l’ajuda fins a l’1 d’agost del 2019.

2. L’actuació subvencionada ha d’estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d’ajuda i el 30 de juny del 2019, tret de les despeses corresponent a l’IRPF i a la Seguretat Social del personal, que es podran pagar fins al dia 1 d’agost del 2019.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris hauran de presentar la sol·licitud de pagament, que ha d’incloure el compte justificatiu corresponent, el qual s’ha d’ajustar al model de l’annex II, que figura al web http://www.caib.es, dirigida al FOGAIBA. Serà necessari subministrar totes i cadascuna de les dades que s’indiquen en l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix annex.

Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:

a. Full de seguiment d’assistència i execució de l’actuació segons el model de l’annex III, que figura al web http://www.caib.es.

b. Memòria de l’actuació realitzada, signada pel responsable, amb el contingut mínim següent:

- Descripció detallada de l’activitat.

- Relació detallada dels assistents a les accions d’informació o demostració amb indicació de la seva relació amb el sector agrari o alimentari. En cas que l’assistent vingui en representació d’una empresa, ha de presentar declaració responsable del compliment del requisit de PIME, definit en la Recomanació 2003/361.

- Referència al grau d’assoliment dels objectius.

- Resum d’assistències per edat i sexe.

- Reportatge fotogràfic de l’activitat desenvolupada.

- Proves de la presència als llocs descrits i de l’execució de l’activitat en el cas d’actuacions fora del territori de les Illes Balears, com ara fotografies, actes de reunions, certificats d’entitats dels llocs de destí, etc.

c. Factura o factures originals o altra documentació justificativa de les actuacions realitzades que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les actuacions realitzades amb referència, si escau, a les despeses corresponents a cada participant per a la seva validació i estampilla amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions i per poder-ne fer còpia compulsada i adjuntar-la a la sol·licitud de pagament.

d. Documentació justificativa del pagament de l’import de les factures o altra documentació presentada. El pagament de l’import d’aquestes factures quedarà acreditat d’alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Justificant de l’ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l’import transferit, la identificació del concepte de la transferència, per tal que quedi identificat el pagament de la factura o el número de la factura, i les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament. Aquest document s’haurà d’acompanyar de l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre i quan estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.

3r. Comprovant de l’ordre de pagament mitjançant targeta de crèdit o de dèbit en què figurin la data de l’ordre de pagament, l’import transferit, la identificació del concepte de transferència i les dades de l’ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari o el representant legal i l’emissor de la factura, respectivament. Aquest document haurà d’adjuntar l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

4t. Per a despeses inferiors a 200 €, s’admetrà el pagament en efectiu i el justificant consistirà en el bitllet de caixa.

e. Pel que fa a justificants de les despeses de gestió del beneficiari amb mitjans propis, una certificació del gerent, o de l’autoritat administrativa corresponent, de la imputació de despeses per a aquesta finalitat i la documentació acreditativa del seu pagament durant el període d’execució (nòmines i quotes de la Seguretat Social) d’almenys la quantitat per la qual es demani pagament.

f. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l’article 40 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari.

g. Si escau, una mostra del material informatiu més significatiu.

4. En el cas que es vulgui denegar expressament l’autorització al FOGAIBA per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, així com de disposar de l'autorització de la conselleria competent en matèria d’agricultura, s’hauran d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.

5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s’hagi justificat el compliment de la finalitat i de l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no realitzar l’actuació objecte de l’ajuda, en el termini assenyalat i en els termes establerts, suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.

7. En qualsevol cas, s’hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions previstes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, i en l’annex IV d’aquesta Resolució.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a la mateixa finalitat pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que s’estableix a:

- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l’ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Catorzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

2. Es realitzarà un control administratiu al 100% dels expedients, que consistirà en la verificació dels requisits i la documentació que cal aportar; també es realitzarà un control de camp, d’acord amb el pla de control aprovat.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei esmentat.

Quinzè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 de desembre de 2017

El president del FOGAIBA,

Vicenç Vidal Matas

 

ANNEX IV

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1.- Reduccions amb motiu dels controls d’admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i en determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

  1. L’import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l’import sol·licitat s’ajustarà al límit de la concessió.
  2. L’import que es pagarà al beneficiari després de l’examen d’admissibilitat de la despesa que figuri en la sol·licitud de pagament.

Si l’import fixat d’acord amb la lletra a) supera l’import fixat d’acord amb la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import fixat a la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l’import sol·licitat.

La reducció definida en el paràgraf anterior s’aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2.-Reduccions en el cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat, així com d'obligacions

2.1.- Aspectes generals

En aquest apartat s’inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d’admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es realitzi a l’operació.

Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els següents tipus:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l’ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda i la seva exclusió i, quan procedeixi, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

. Compromís bàsic (CB): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís principal (CP): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

. Compromís secundari (CS): aquell que no s’ajusta a les definicions anteriors.

2.2.- Reduccions per incompliment de criteris d’admissibilitat

S’entenen per criteris d’admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l’ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3.- Reduccions per incompliment de compromisos

S’entenen per compromisos les obligacions definides en l’apartat desè de la Resolució.

Els compromisos de la línia d’ajuda d’accions de demostració i informació estan tipificats en el quadre següent:

Justificar les despeses relacionades amb les actuacions realitzades: CB. Aquest compromís es considerarà complert amb la justificació del 50% de l’import concedit.

Sotmetre’s als controls que dugui a terme l’Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l’ajuda i el posterior manteniment dels compromisos: CB

Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions, en aquelles actuacions que es desenvolupin dins la mateixa illa, i d’una setmana quan l’activitat es desenvolupi fora de l’illa d’origen dels assistents: CB

Justificar la qualificació del personal per desenvolupar l’activitat: CB.

Verificar la identitat dels alumnes: CS.

Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-hi publicitat: CS.

 No cobrar menys del 30% del cost de les activitats als participants: CS.

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les previstes en el quadre resum següent:

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l’ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1r any d’incompliment:

1 compromís incomplert: 25% de l’ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l’ajuda.

2n any o més d’incompliment: 50% de l’ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1r any d’incompliment:

1 compromís incomplert: 2% de l’ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l’ajuda.

2n any o més d’incompliment: 10% de l’ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d’anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l’any natural en què s’hagi detectat l’incompliment i l’any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l’ajuda en el moment en què s’hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.