Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 14045
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, ajudes per a fires agràries i concursos morfològics per a l’any 2018
Les celebracions de fires agràries ecològiques o monotemàtiques de caragols i de concursos morfològics de bestiar boví o equí són activitats que tenen com a objectiu principal generar un espai de mostra, promoció i difusió de l’activitat agropecuària dels sectors concurrents. Això ha motivat que la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca vulgui participar en la celebració de concursos morfològics i col·laborar en el foment del sector ramader a través de les activitats que en aquesta matèria organitzen els ajuntaments de les Illes Balears.
Actualment, les fires d’Inca i Sineu són les fires agràries més arrelades dins el sector ramader.
D'una banda, l'article 1.2 h) de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer assenyala que són objecte d’aquesta ajuda les activitats de formació, els premis, els certàmens i les fires (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005).
Les ajudes a les fires agràries ecològiques o monotemàtiques de caragols es concediran d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
D’una altra, l'article 2 a) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
A més, l’article 1 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005 per la qual es disposa l’assumpció de l’execució de la política de millora i foment dels sectors agrari i pesquer per part del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener del 2006.
Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, es fixa l’estructura orgànica bàsica de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i es preveu en el seu annex l’adscripció a aquesta Conselleria de determinades empreses públiques, entre les quals figura el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
D’acord amb el que disposen l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria d’ajudes destinades a la celebració de les fires agràries de Sineu i Inca, monotemàtiques de caragols, i dels concursos morfològics de bestiar boví i equí celebrats al llarg de l’any 2017, d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).
2. L’àmbit territorial d’aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Les ajudes a les fires agràries de Sineu i Inca ,monotemàtiques de caragols, i als concursos morfològics de bestiar boví i equí es concediran d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de quaranta mil euros (40.000,00 €), a càrrec dels pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA). Els crèdits que s’hi destinen podran incrementar-se amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
2. L'import d'aquesta convocatòria es distribuirà de la manera següent:
- El 54,5 % per a l'actuació assenyalada en el punt 1.a) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
- El 36,4 % per a l'actuació assenyalada en el punt 1.b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
- El 9,1 % per a l'actuació assenyalada en el punt 1.c) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.
Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l'actuació, el pressupost restant incrementarà les actuacions deficitàries, començant per la que hagi rebut més sol·licituds.
3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressupostos del FOGAIBA de l’any 2018.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de l'actuació assenyalada en el punt 1.a) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria els ajuntaments de les Illes Balears que organitzin concursos morfològics de bestiar boví o equí en les condicions assenyalades en l’apartat quart d'aquesta Resolució.
2. Poden ser beneficiaris de les actuacions assenyalades en el punt 1.b) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria els ajuntaments que organitzin les fires agràries d'Inca i de Sineu en les condicions assenyalades en l’apartat quart d'aquesta Resolució.
3. Poden ser beneficiaris de les actuacions assenyalades en el punt 1.c) de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les organitzacions o les associacions que organitzin fires monotemàtiques del caragol en les condicions assenyalades en l’apartat quart d'aquesta Resolució.
4. A més dels requisits establerts en el punt anterior, han de complir tots els requisits previstos en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer i els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
5. Els requisits generals establerts en el punt 1 anterior s’han de mantenir durant un termini no inferior a un any a partir de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.
6. No poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquesta Resolució les entitats que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s’efectuarà de la manera prevista en l’apartat 6 de l’article 10 de la Llei de subvencions.
7. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En relació amb les obligacions tributàries, només es comprovarà aquesta circumstància respecte a les obligacions tributàries autonòmiques.
La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries estatals i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió.
L’acreditació del compliment d’aquest requisit es realitzarà mitjançant la presentació dels certificats previstos en l’article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca perquè comprovi d’ofici el compliment del requisit i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes en el paràgraf anterior, n’acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
8. De conformitat amb el que disposa l’article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Activitats subvencionables
1. Constitueix una activitat subvencionable l’organització o la preparació de:
a) Concursos morfològics de bestiar boví o equí celebrats entre l’1 de gener del 2017 i la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.
b) Les fires agràries d'Inca i de Sineu celebrades entre l’1 de gener del 2017 i la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.
c) Fires monotemàtiques de caragols celebrades entre l’1 de gener del 2017 i la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.
2. Seran despeses subvencionables, sempre que estiguin directament relacionades amb l’activitat subvencionable, les següents:
− Publicitat i promoció: inserció de publicitat en premsa i ràdio i pòsters o cartells.
− Adequació del recinte i dels animals: transport i compra de sorra, palla o serradís; lloguer de maquinària i transport d’animals; lloguer o compra de carpes, estands o tanques; contractació d’operaris per muntar i desmuntar i per adequar els animals per a la presentació.
− Contractació de personal: jutges, veterinaris i personal de seguretat.
− Costos generals: aigua, electricitat i neteja.
− Adquisició de material per a la celebració de la fira o el concurs.
Únicament seran subvencionables les despeses realitzades i pagades pel beneficiari entre l’1 de gener del 2017 i la data de presentació de la sol·licitud.
3. Els concursos morfològics objecte d'ajuda han de ser autoritzats per la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o pel consell insular corresponent, segons la normativa vigent, abans de presentar la sol·licitud, la qual cosa es comprovarà d’ofici, ja que la presentació de la sol·licitud suposa, tret de manifestació en contra, l'autorització per comprovar-ho.
4. Únicament se subvencionarà una fira o concurs per beneficiari.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. L’import de l’ajuda no pot superar el 50 % de les despeses realitzades i degudament justificades.
En tot cas, l’import màxim elegible en concepte de costos generals, previstos en el punt 2 de l’apartat quart, no pot superar el 20 % del total del cost elegible.
2. La quantia màxima de la subvenció que es pot rebre per beneficiari i fira o concurs morfològic és de 10.000,00 €.
3. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l’article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d’ajudes de minimis no podrà superar els 15.000,00 € per empresa en un període de tres exercicis fiscals.
4. En tot cas, s’aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i l’article 83 del reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds finalitza el 31 de gener del 2018 i començarà a comptar l'endemà que s'hagi publicat l’extracte d’aquesta Resolució al BOIB.
2. Les entitats interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d’ajuda d’acord amb el model de l’annex I, que figura al web http://www.caib.es, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i correctament emplenades, al registre d’entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels registres previstos en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i en l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Cal subministrar totes les dades que s’hi indiquen i assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex I.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia compulsada del NIF de l’ajuntament que sol·licita l’ajuda o certificat del secretari de l’entitat amb la indicació del seu nom.
b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud.
c) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts amb indicació, entre altres, dels punts següents:
- Nom de l'esdeveniment.
- Data de realització.
- Ubicació.
- Descripció i bases del concurs.
d) Documentació justificativa de les despeses realitzades.
d.1 La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de factures pagades que reuneixin els requisits i les formalitats previstos en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.
Es poden considerar com a justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identitat del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l’empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignats en la factura la data de cobrament; la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura, i el segell de l’empresa. Aquest últim serà facultatiu si l’emissor és una persona física.
3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació de l’import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.
No s’admetran pagaments en efectiu superiors a 2.500,00 euros, segons els termes previstos en l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
d.2. En el cas dels costos generals, es poden justificar la despesa i el seu pagament mitjançant un certificat de l’interventor de l’entitat en què s’indiqui l’import per concepte detallat, amb indicació de la data de realització de la despesa i del seu pagament.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.
Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, és d’aplicació el que disposen l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. La comprovació del DNI del representant de l’agrupació la farà d’ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció del DNI i dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social i per comprovar l’autorització del certamen, haurà d’aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s’haurà de presentar una declaració responsable.
4. . No cal presentar la documentació o dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no caldrà tornar-lo a aportar, sempre que es faci constar la data i l’òrgan o la dependència en què es va presentar o emetre i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, de la manera que estableixi la convocatòria, tampoc caldrà aportar-los novament si els documents exigits s'han incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document.
En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
5. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà al sol·licitant que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa, s’entendrà com a desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores establertes en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 esmentada i de la resta de la normativa d’aplicació.
Setè
Selecció de beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se seleccionaran tots els sol·licitants que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.
2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret a ajuda superi l’import que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran els imports de les ajudes en el mateix percentatge unitari resultant de l’ajustament pressupostari.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. La unitat competent emetrà un informe en el qual s’acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import.
3. El vicepresident del FOGAIBA dictarà la resolució dels expedients a proposta del cap del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, sobre la base de l’informe previ de la unitat competent.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s’ha de notificar individualment a les entitats interessades. Si ha transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
5. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, a partir de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que estableixen l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, i l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament de les ajudes
El pagament de l’ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s’hagi dictat la resolució de concessió, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat realitzada i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l’ajuda.
Onzè
Compatibilitats
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, però l’import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Dotzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i els preceptes que resultin d’aplicació previstos en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en la resta de normativa de vigent aplicació.
Tretzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 13 de desembre de 2017
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas