Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SA POBLA
Núm. 13970
Elevació a definitiva de l'aprovació inicial de l'Ordenança municipal de bases reguladores de les prestacions no tècniques de serveis socials
Aprovada definitivament per no haver-se presentat al·legacions contra la aprovació inicial i un cop transcorreguts els 15 dies hàbils previstos a l’article 65.2 la Llei de bases de règim local, 7/1985, de 2 d’abril es fa pública íntegrament, en compliment del que disposa l’article 70.2 de la mateixa llei a l’efecte de la seva entrada en vigor i impugnació jurisdiccional.
Sa Pobla, 12 de desembre de 2017
El Batle
Biel Ferragut
BASES REGULADORES DE LES PRESTACIONS NO TÈCNIQUES DE SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE SA POBLA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L’article 25 de la Llei reguladora de les bases de règim local (BOE núm. 3, d’abril de 1985) disposa que la prestació de Serveis Socials és una competència municipal.
La nova Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, a l'article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments (entre d’altres): crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant aquells propis com aquells delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, així com els plans autonòmics i insular.
Conscient de tot això, l’Ajuntament de Sa Pobla, amb el suport financer d’altres institucions públiques prestadores de Serveis Socials vol instrumentar un marc regulador de les concessions de les ajudes no tècniques.
Aquestes ajudes es concediran en funció dels crèdits disponibles a l’Ajuntament per a aquest fi. Per tot això, per rebre l’ajuda no serà suficient que la persona sol·licitant reuneixi tots els requisits i condicions que figuren a les presents bases reguladores, sinó que la seva sol·licitud serà atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.
A partir d’aquí es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d’ajudes i prestacions econòmiques de caràcter no periòdic, que sempre tindran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte de les que ofereixin altres institucions, i que van dirigides a famílies o individus que passen per situacions de crisis econòmiques de subsistència.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.- Definició
Les prestacions econòmiques són aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts (article 22 de la Llei 4/2009) amb pagament de béns/serveis bàsics, i que es troben emmarcades dins les prestacions bàsiques dels SS.SS d’Atenció Primària. Aquestes ajudes són un instrument dins el procés d’intervenció social. Es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.
Article 2. Característiques de les prestacions econòmiques:
- Són ajudes finalistes, és a dir, s’apliquen a la finalitat per les quals han estat concedides.
- Són ajudes no periòdiques.
- Són complementàries del treball social. Actuaran sempre com a complement d’un treball més ample que es desenvolupa amb els perceptors, dirigit a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social. Aquest treball queda lligat a un pla de feina, el qual es contempla al contracte assistencial.
- En casos fonamentats, són complementàries a les prestacions que es donin des d’altres institucions i/o entitats per la mateixa necessitat, i la persona i/o família en tingui dret, entenent-se que la part que es cobrirà des de l’Ajuntament serà aquella que no és coberta per una altra institució i/o entitat.
- Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que s’hi puguin establir.
Article 3. Persones beneficiaris
En podran ser beneficiàries les persones físiques i/o famílies residents i empadronades al municipi de Sa Pobla en estat de necessitat reconegut en el moment de fer la sol·licitud i que compleixin els requisits establerts per poder-los ser concedida dita ajuda.
Tindran un accés prioritari aquelles persones i/o famílies que es trobin en les situacions de necessitat en compliment de l’art. 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny de serveis socials de les Illes Balears.
Article 4. Persones perceptores
Article 5.- MODALITATS DE PRESTACIONS
L’Ajuntament de Sa Pobla concedirà a les persones que compleixin els requisits que s’assenyalin ajudes econòmiques pels següents apartats i conceptes:
Manteniment:
· Adquisició de productes bàsics d’alimentació
· Adquisició de productes d’higiene personal i de la llar.
· Despeses de llum, aigua i gas.
· Manteniment de vivenda ( instal·lacions, reparacions,...).
Medicaments i pròtesis:
· Medicaments i pròtesis no cobertes per la seguretat social o qualsevol altra institució pública.
· Proporció del cost de medicaments no coberts per la Seguretat Social.
Desplaçaments:
· Per assistència a serveis específics ubicats fora del municipi.
· Per desplaçaments a la Península en casos d’emergència.
· En casos excepcionals, desplaçaments dins l’àmbit insular i/o a altres països.
Ajudes Escolars:
Altres ajudes econòmiques:
· Reducció o subvenció de taxes o serveis municipals.
· Altres ajudes especials.
Article 6.Requisits generals
L'ajuda sempre representarà un % del total, que pot anar des del 0% al 100%, depenent del barem establert, la valoració de l'equip tècnic i el compliment de les obligacions de les persones beneficiàries (art. 10).
- Nòmines, pensions i altres prestacions econòmiques
- Rendes de patrimoni
- Interessos bancaris
- Col·laboracions familiars i pensions alimentàries
*) No disposar de béns mobles, immobles –diferents a l’habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit; ni rendes de l’activitat econòmica, ni finalment rendes del capital. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l’ajut.
Article 7. Procediment de gestió de les ajudes
7.1 Inici del procediment general
Les ajudes són tramitades pel/per la treballador/a social dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Sa Pobla
Els ciutadans i les ciutadanes podran sol·licitar-les al servei per pròpia iniciativa, o bé seran tramitades a proposta del/de la professional de referència, quan es tracti de persones amb les quals s’està efectuant ja una intervenció social o psicosocial. En ambdós casos s’haurà de seguir el següent procediment.
7.2. Sol·licitud
La sol·licitud ( Annex I) s'ha de presentar al Registre Municipal de l’Ajuntament de Sa Pobla, acompanyada de la documentació necessària. Si la persona sol·licitant no aporta la documentació requerida en el termini de 15 dies s’arxivarà l’expedient, sense més tràmits.
7.3. Tramitació i seguiment de les ajudes
L’aplicació del barem es realitzarà amb l’equip de professionals que treballin amb la persona sol·licitant de l’ajuda. L'Equip de Serveis Socials serà l’encarregat de fer el seguiment del compliment dels acords amb la família.
7.4. Documentació necessària per fer la valoració
La documentació genèrica a presentar per la persona sol·licitant, tant pròpia com de tots els membres de la unitat familiar, ha de ser la següent:
7.5. Valoració de les ajudes
Les ajudes aniran sempre lligades a un pla de feina( Annex III) signat pel treballador o la treballadora social i la persona usuària o família. D’acord amb aquest pla de feina i els ingressos econòmics ( Annex II) el/la treballador/a social emetrà el seu dictamen.
Els Serveis Socials de l’Ajuntament de Sa Pobla podran disposar que s’efectuïn totes les comprovacions oportunes sobre la veracitat de les dades aportades. Igualment, podran requerir els aclariments per escrit pertinents i la documentació necessària per poder resoldre.
7.6. Resolució
D’acord amb el dictamen del treballador o de la treballadora social, el/la regidor/a delegat/ada de serveis socials elaborarà la proposta ( Annex IV) per el Batlle que emetrà el corresponent acord i serà comunicat mitjançant una notificació a la persona usuària o família.
Els serveis socials informaran a la persona sol·licitant de les condicions de la resolució adoptada: concepte, duració i import.
Article 8. Forma de concessió
La quantia, finalitat i forma de pagament de les ajudes concedides seran les que determini la resolució.
Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud, però encara es trobi en situació de necessitat de l’ajuda, es podrà modificar la finalitat de la prestació, a proposta del treballador social o de la treballadora social i professionals responsables de la intervenció del cas.
En aquells casos en què la situació de la persona sol·licitant presenti extrema urgència i gravetat es podrà dictar una resolució provisional fins que sigui completat l’expedient.
Si després de dos mesos no s’hagués complert, o no es confirmés la urgència, serà procedent la revocació de l’ajuda.
Article 9. Determinació de la suspensió
Les ajudes econòmiques són un instrument més dels que s’apliquen en la consecució de l’objectiu a aconseguir:
· que les persones sol·licitants puguin solucionar les dificultats que els impedeixen cobrir per si mateixes les seves necessitats.
· millorar la qualitat de vida davant situacions de mancança per causes estructurals de la dinàmica familiar (monoparentalitat amb càrregues familiars no compartides, majors amb pensions mínimes...).
Per això qualsevol ajuda econòmica anirà sempre articulada amb un acord de treball consensuat entre la família i els/les professionals de Serveis Socials, en el qual s’impliquin els distints membres de la família i s’estableixin les accions a realitzar per part del servei i dels i les sol·licitants. L’incompliment continuat dels acords de les ajudes podrà suposar la suspensió
Article 10- Obligacions de les persones beneficiàries
· Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.
· Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència dels Equips bàsics d’atenció social .
· Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat convivència que pugin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.
· Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut al lloguer, medicaments, aliments, etc.).
· Amb caràcter general l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.
· En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del cost del mateix, el beneficiari tindrà l’obligació de fer-se càrrec de la part restant (endossament).
· Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.
· Comunicar als serveis socials de l’Ajuntament l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat.
· Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament de Sa Pobla i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.
· Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir.
· Mantenir l’empadronament i la residència efectiva en el municipi de durant el temps de percepció de l’ajuda.
· Qualsevol altre obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord de concessió d’aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.
Article 11. Drets dels beneficiaris
· Dret a ser informats de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim prestació.
· Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l’expedient. Tant el/la regidor/a de l’Àrea de Benestar social, com els tècnics que tramitin les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada, i resta subjecta a reserva i tractament confidencial, d’acord a l’art.18 de la Constitució Espanyola, i al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
· Dret a exercir el seu dret a queixa conforme a les disposicions vigents.
· Dret a l’abandonament efectiu de l’ajuda o prestació, una vegada s’hagi resolt la mateixa
Article 12. Revocació de les ajudes
La utilització de l’ajuda per a una finalitat distinta per a la qual fou concedida constituirà causa determinant de la revocació de l’ajuda.
La falsedat o ocultament de qualsevol de les dades o informació declarades per les persones sol·licitants podrà comportar la denegació de l’ajuda, encara que aquestes reuneixin els requisits per ser-los concedida.
Una vegada transcorregut el termini de dos mesos des que l’ajuda està preparada per ser abonada sense que l’ ingrés s’hagi pogut realitzar per causes imputables a la persona interessada, aquesta podrà ser revocada.
El no-compliment del pla de feina comportarà la revocació de l’ajuda.
Article 13. Determinació de contraprestacions
Per tal de garantir que les ajudes econòmiques tinguin un caràcter complementari del treball social més ampli s'establiran acords o contraprestacions amb les persones beneficiàries que els comprometin a desenvolupar actuacions tendents a sortir de la situació de necessitat.