Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 13934
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, amb la qual es formula l'informe ambiental estratègic de la Modificació puntual de l'article 9.16 del PGOU de Calvià, T. M. Calvià (47e/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de novembre de 2017, i d'acord amb l'article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d'organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l'Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015).

RESOLC FORMULAR:

Informe ambiental estratègic Modificació puntual de l'article 9.16 del PGOU de Calvià, T. M. Calvià en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

La Modificació puntual del PGOU de Calvià proposada consisteix en modificar l'article 9.16, de tal manera que s'ajusti al PTI de Mallorca. D'aquesta manera es possibilita normativament l'elaboració d'un Pla Especial per a l'àmbit del nucli rural de Son Font i es restringeixen els paràmetres edificatoris. Son Font està considerat AAPI segons la Disposició addicional segona de la Llei 1/1991, d'Espais Naturals i Règim Urbanístic de les Àrees d'Especial Protecció de les Balears.

3. Avaluació dels efectes previsibles

La modificació proposada no produeix cap efecte en sí mateixa, si bé faculta la redacció del Pla Especial i proposa alguns aspectes que, com a mínim, hauran de regular serveis urbanístics, condicions de les fosses sèptiques, condicions d'integració paisatgística i ambiental, delimitació de les zones destinades a vials amb determinació de la seva amplada i superfície, determinació d'àrees amb pendent superior al 20% i assenyalament de les característiques tipològiques d'estètica i ambientals. Tot plegat permetrà restringir els paràmetres edificatoris i, d'aquesta manera, aconseguir un nucli rural molt més integrat en l'entorn.

4. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades

En data 13 de juny de 2017, la CMAIB va sol·licitar informe al Servei d'Estudis i Planificació (DG Recursos Hídrics), Direcció Insular de Territori i Paisatge (Consell de Mallorca), Servei de Protecció d'Espècies i Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (DG Espais Naturals i Biodiversitat), pregant l'informe fos emès en un termini de 45 dies. A data d'emissió del present informe, s'han rebut dos:

El Servei de Protecció d'Espècies determina que els efectes ambientals pel que fa a les seves competències seran positius, "ja que es pretén reduir l'impacte d'una transformació urbanística en sòl rústic en un entorn protegit". No indica cap tipus de condicionant, si bé cal recordar que Son Font es troba dins l'àrea de distribució natural de la tortuga mora (Testudo graeca), espècie catalogada com a Vulnerable al RD 139/2011 Directiva hàbitats pel qual es regula el Catàleg Espanyol d'Espècies Amenaçades i és objecte d’un Pla de Conservació normativament aprovat i en execució. També està present als annexos de la Directiva Hàbitats i del Conveni de Berna.

El Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca analitza la documentació presentada, indica que la modificació de l'article 9.16 inclou l'obligació a que es faci un Pla Especial, que els paràmetres són més restrictius que l'anterior article i que entén que els aspectes de reforma viària i equipaments es definiran al futur Pla Especial. Indica que les restriccions constructives són equiparables a les existents a sòl rústic. Finalment, conclou que "Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, la proposta de modificació es considera ajustada al PTIM. S'informa favorablement des del punt de vista del Pla territorial insular de Mallorca".

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el pla pugui tenir efectes negatius significatius sobre el medi ambient, en concret:

Característiques de la Modificació: La modificació de l'article 9.16 del PGOU de Calvià permetrà adequar el seu contingut al PTI de Mallorca (normes 25, 26 i 27), establint l'obligatorietat de redactar i tramitar un Pla Especial per al nucli rural de Son Font.

Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: L'àmbit afectat es correspon al nucli rural de Son Font, situat dins sòl protegit per la LEN (AAPI) i just a la vora de ZEPA i Paratge de la Serra de Tramuntana. També es troba envoltat per APRs d'esllavissament, incendis i erosió. De tot això es deriva que la zona gaudeix d'elements ambientals de gran vàlua. El Pla Especial que es preveu redactar i tramitar tendrà un important efecte limitador en el desenvolupament urbanístic de l'indret i, per tant, permetrà una millor integració ambiental del nucli rural en el seu entorn.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la "Modificació puntual de l'article 9.16 del PGOU de Calvià", atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, amb els condicionants següents:

1. Prèviament a l'acord d'aprovació definitiva, caldrà comptar amb informe favorable del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl pel que fa al risc d'incendi i, en tot cas, el Pla Especial haurà d'incorporar els condicionants i recomanacions que s'indiquin a aquest informe, adaptant el seu àmbit territorial amb les normes de protecció contra incendis que se'n derivin.

2. A més, en referència al Pla Especial a redactar com a conseqüència del desenvolupament normatiu de l'article 9.16 del PGOU:

2.1. Està subjecte a la tramitació d'Avaluació Ambiental Estratègica ordinària tal com preveu l'article 6.1 de la Llei 21/2013.

2.2 Dins aquest procediment s'haurà d'estudiar i avaluar l'alternativa 0 (estat actual).

2.3. Ha de garantir la no fragmentació de l'àrea de distribució de la tortuga mora (Testudo graeca), espècie catalogada com a Vulnerable al RD 139/2011 pel qual es regula el Catàleg Espanyol d'Espècies Amenaçades i és objecte d'un Pla de Conservació normativament aprovat i en execució. A més a més, es tracta d'una espècie inclosa a la Directiva Hàbitats, més concretament als annexos II (Espècies animals i vegetals d'Interès Comunitari per a la conservació de les quals cal designar Zones Especials de Conservació) i IV (Espècies animals i vegetals d'interès comunitari que requereixen una protecció estricta). Per últim, també està present a l'annex II del Conveni de Berna, com a espècie de fauna estrictament protegida. Cal tenir en compte les preferències d'hàbitat que precisa aquesta espècie i que s'indiquen a la introducció del pla de conservació de l'espècie a les Balears:

És una espècie termòfila que selecciona hàbitats semiàrids, amb vegetació oberta i forta insolació (Andreu, 2002). L'hàbitat que ocupa a Mallorca és el compost per zones de vegetació herbàcia y arbustiva y pinars de baixa densitat (Barbadilllo et al., 1999), tot i que també habiten camps de conreu de garrovers i ametlers.

2.3 La tipologia de les edificacions s'haurà d'ajustar a les determinacions del PGOU, i estar integrada a l'entorn.

Finalment es recorda que en el Pla Especial s'haurà de resoldre el tractament de  la dotació de serveis (especialment la gestió d'aigües residuals) d'acord amb les disposicions previstes a la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl (LOUS).

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè.- Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

Palma, a  28 de novembre de 2017

El president de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias