Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 13826
Proposta de la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats en relació amb la instrucció i annexes per a la gestió de la regulació de la gestió d'accés de la llista d'espera de les places de la futura Xarxa de Serveis d'atenció a persones amb discapacitat del Consell d'Eivissa
El Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa, en sessió ordinària de data 24 de novembre de 2017, va aprovar la següent proposta:
“(...) 3. Proposta de la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats en relació amb la instrucció i annexes per a la gestió de la regulació de la gestió d'accés de la llista d'espera de les places de la futura Xarxa de Serveis d'atenció a persones amb discapacitat del Consell d'Eivissa, expt. Varis 04/17.
Havent-se presentat la següent proposta amb l'informe favorable de la Comissió Tècnica de Secretaris d'aquesta Corporació de data 21 de novembre de 2017:
“Vist l'informe proposta favorable de data de 14 de juliol de 2017 de la coordinació dels serveis assistencials de data 14 de juliol de 2017, considerant que l'article 9.2 de la Constitució Espanyola preveu que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individuo i dels grups en que s'integra siguin reals i efectives, remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.
Atès l’art. 49 estableix, que els poders públics realitzaran una política de previsió, tractament, rehabilitació i integració dels disminuïts físics, sensorials i psíquics, als que prestaran atenció especialitzada que requereixen i els empararan especialment per a gaudir dels drets que s’atorguen a tots els ciutadans.
S’ha de tenir en compte que en virtut de la Disposició addicional vuitena (Terminologia) de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, les referències que en els textos normatius s’efectuen a «minusvàlids» i a «persones amb minusvalidesa», s’entenen fetes a «persones amb discapacitat».
L’Estat Espanyol va ratificar la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat, feta a Nova York, el 13 de desembre de 2006 (BOE 96, de 21-4-2008). El propòsit d’aquesta Convenció es promoure, protegir i assegurar el gaudi ple i en condicions d’igualtat de tots els drets humans i llibertats fonamentals per a totes les persones amb discapacitat, i promoure el respecte de la seva dignitat inherent.
El Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, assenyala a la seua Exposició de motius que l’anhel d’una vida plena i la necessitat de realització personal mouen totes les persones, però aquestes aspiracions no poden ser satisfetes si es restringeixen o s’ignoren els drets a la llibertat, la igualtat i la dignitat.
L’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que va reformar el dit Estatut, estableix en l’art.12 els principis rectors de l’activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d’altres, la cohesió social i el dret a la protecció social. I en el seu article 16.4 preveu que les administracions públiques, en el marc de les seves competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s’integren siguin objecte d’una aplicació real i efectiva.
Com assenyala la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, a la seua Exposició de motius, en les societats democràtiques, la política social té per objecte reduir les desigualtats i millorar les condicions de vida del conjunt de la població amb la finalitat de facilitar l’exercici dels drets de la ciutadania i de fomentar la cohesió i el progrés social.
La construcció d’una societat de progrés ve determinada en bona part pel grau de cohesió social, que es basa en la igualtat d’oportunitats i en la promoció social i individual. Els serveis socials són un instrument per afavorir l’autonomia de les persones, per millorar les condicions de vida, per eliminar situacions d’injustícia social i per afavorir la inclusió social.
Aquesta Llei té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els seus aspectes, mitjançant un sistema d’acció social integrat per serveis socials i mesures d’assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de la seua marginació i promoure’n la plena integració social.
Precisament, l’art. 6 a d’aquest text legal determina que són destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les persones que estiguin en alguna o algunes de les situacions següents:
a) Discapacitat física, psíquica i sensorial.
Ateses les competències atribuïdes als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social en virtut de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, i de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre.
Vista la providència d’incoació de la consellera executiva del Departament, de data 31 de maig de 2017, per tal que s’iniciïn els tràmits per la regulació de la gestió de la llista d'espera i accés a les places de la futura Xarxa de Serveis d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell d’Eivissa
Vist el marc legislatiu que regula el desenvolupament de les prestacions del sistema públic de serveis socials, les competències de la comunitat autònoma i dels consells insulars en matèria de serveis socials, la funció de la Cartera de Serveis Socials i la nova regulació de la forma de prestació dels serveis.
Atès que la col·laboració del Consell Insular d'Eivissa amb entitats d'iniciativa social sense ànim de lucre per a la prestació de serveis ha adoptat fins ara la modalitat de convenis i, posteriorment segons unes convocatòries d'ajudes econòmiques emparades per la Llei General de subvencions per a entitats i associacions sense ànim de lucre en matèria de serveis socials. I que és intenció del Consell Insular d'Eivissa superar aquests models de finançament amb la intenció de donar una estabilitat en la prestació dels serveis així com el reconeixement dels drets subjectius de les persones usuàries, atenent als principis d'atenció personalitzada i integral, arrelament de la persona a l'entorn d'atenció social, elecció de la persona i continuïtat en l'atenció i la qualitat i la necessitat de complir amb el marc normatiu i regular la prestació dels serveis dins les seves competències, bé mitjançant la gestió directa, bé mitjançant el règim de concerts amb entitats d'iniciativa social sense ànim de lucre o d'altres.
Vist que ja s'ha iniciat un primer pas per procedir a la planificació i organització dels recursos necessaris així com el con el camí per procedir al règim de concert social com és l'aprovació de la Cartera Bàsica de Serveis Socials del Consell Insular d'Eivissa, que defineix el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a tota l'illa d'Eivissa i que actualment està en aprovació inicial.
Vist que el Consell d'Eivissa amb l'objectiu de conèixer la demanda real, i amb la futura Cartera Bàsica de Serveis Socials del Consell d'Eivissa, haurà de regular l'accés de les persones interessades que compleixin els requisits exigits per cada Servei.
Atès que per procedir a la gestió i unificació de les llistes d’espera als recursos assistencials i residencials per a Persones amb Discapacitat previstes en la Cartera Bàsica de Serveis Socials del Consell Insular d'Eivissa s'han de definir uns criteris. Aquests criteris, la pròpia instrucció, així com el model de sol·licitud que s'ha d'emprar, estan definides en l'annex I i II.
Vist que el primer pas per procedir al règim de concert social és l'aprovació de la Cartera Bàsica de Serveis Socials del Consell Insular d'Eivissa, que defineix el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a tota l'illa d'Eivissa, prestacions que queden definides a l'annex que acompanya a aquest informe i que es dirigeixen al col·lectiu de persones amb discapacitat física, psíquica i sensorial, col·lectiu definit a la llei 4/2009, de serveis socials, als seu article 6 com a «destinataris dels serveis socials, amb caràcter prioritari»
De conformitat amb el Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials. en l'àmbit territorial de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'apartat 5 de l'article 89 de la Llei 4/2009, de 11 de juny , de serveis socials bis de les Illes Balears.
Per poder acollir-se al règim de concert social, les entitats d'iniciativa privada han de complir els requisits mínims que s'estableixen a l'article 4 d'aquest Decret en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, de sotmetre a les normes que disposa el títol esmentat de la Llei 4/2009 i assumir les obligacions derivades del concert d'acord amb aquest Decret.
En la disposició addicional segona s'estableix la diferenciació respecte al concert previst en el Text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic
"El règim de concert que regula aquest Decret s'estableix com diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Text refós ".
De conformitat amb l'article 11 de Decret 48/2017 de 27 d'octubre pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials relatiu al accés als serveis i llista d'espera;
1. L'accés de les persones usuàries als serveis concertats correspon a l'Administració pública, així com la definició dels criteris que estableixen l'ordre de prelació a aquests serveis i la gestió de la llista d'espera per als serveis que no cobreixin tota la demanda; respectant el principi de lliure elecció.
2. Tanmateix, en l'assignació de les places, l'administració competent també haurà de tenir en compte la distribució proporcional de les persones usuàries amb perfils que, per causes mèdiques, conductuals o socials greus, necessiten una atenció més costosa per part dels serveis concertats.
Atès que per procedir a la gestió i unificació de les llistes d'espera als recursos assistencials i residencials per a Persones amb Discapacitat previstes en la Cartera Bàsica de Serveis Socials del Consell Insular d'Eivissa s'han de definir uns criteris.
Aquests criteris, la pròpia instrucció, així com el model de sol·licitud que s'ha d'emprar, estan definides en l'annex I i II.
Vist que el primer pas per procedir al règim de concert social és l'aprovació de la Cartera Bàsica de Serveis Socials del Consell Insular d'Eivissa, que defineix el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a tota l'illa d'Eivissa, prestacions que queden definides a l'annex que acompanya a aquest informe i que es dirigeix al col·lectiu de persones amb discapacitat física, psíquica i sensorial, col·lectiu definit a la llei 4/2009, de serveis socials, als seu article 6 com a «destinataris dels serveis socials, amb caràcter prioritari».
Vist l'informe proposta de data de 24 de novembre de 2017.
Atès allò establert a l'article 2 d) del Decret de Presidència núm. 287/2015, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, és competent per l'aprovació dels criteris de regulació de llista d'espera i accés a les places de la xarxa de serveis d'atenció a persones amb discapacitat, el Consell Executiu.
Atès que el punt segon m) del Decret de Presidència de 8 de juliol de 2015, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB 103, de 10-7-2015).
De conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon Govern en virtut del seu article 7, les Administracions Públiques, en el àmbit de les seves competències, publicaran:
a) Les directrius, instruccions, acords, circulars o respostes a consultes plantejades per els particulars u altres òrgans en la mesura que suposen una interpretació del Dret o tinguin efectes jurídics.
En virtut de tot l’anterior, s'eleva per la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, per tal que ho elevi al Consell Executiu, tot de conformitat amb l'article 72.d del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 136, de 18-09-2010), la següent,
PROPOSTA D’ACORD:
PRIMER.- Aprovar la Instrucció i annexes per a la gestió de la Regulació de la gestió d'accés i de la llista d'espera de les places de la futura Xarxa de Serveis d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell d’Eivissa ( que obren dins de l'expedient).
SEGON.- Procedir a la seva Publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat autònoma.”
Annex I
INSTRUCCIÓ PER A LA GESTIÓ DE LA LLISTA D´ESPERA I ACCÉS A LES PLACES DE LA XARXA DE SERVEIS D´ATENCIÓ A PERSONES AMB DISCAPACITAT DEL CONSELL D´EIVISSA.
NORMES GENERALS
1. Objecte:
La llista d'espera és l´instrument pel qual el Consell d'Eivissa estableix l´ordre de prioritat per a l´assignació de places dels serveis concertats amb les entitats privades d'atenció a les persones amb discapacitat.
2. Requisits previs:
- Estar en possessió del certificat de reconeixent de la discapacitat.
- Tenir reconeguda la idoneïtat per al servei demandat mitjançant l'instrument de valoració ICAP.
3. Serveis mínims garantits:
- El servei diürn mínim garantit és el centre ocupacional (és suficient amb acreditar el 33% ).
- El servei residencial mínim garantit és l´habitatge supervisat:
a) En discapacitat intel·lectual o discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental, és suficient acreditant el 33%.
b) En discapacitat física, es fixa en el 65% acreditat.
- Una persona amb discapacitat intel·lectual i un perfil de majors necessitats de suport podrà sol·licitar plaça en un servei inicialment pensat per a persones amb menors necessitats de suport si l'entitat així ho accepta.
- El servei d'atenció integral i promoció de l´autonomia mínim garantit es prestarà amb un 33% acreditat.
- Les valoracions d'idoneïtat es referiran exclusivament al servei concret demandat, però no a l´idoneïtat de l´entitat prestadora del mateix, que es consensuarà amb la persona usuària o els seus representats legals, respectant-se sempre la seva voluntat i decisió final sobre el lloc on vol ser atès.
4. Òrgan administratiu responsable:
L´òrgan administratiu responsable de la gestió de la llista d'espera, així com de les altes i baixes en els serveis, és la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental del Consell d'Eivissa.
L´organisme esmentat contarà de la participació i col·laboració dels equips de valoració de les entitats, els quals valoraran l´idoneïtat per al seu servei, remetent un informe a l´organisme.
PROCEDIMENT D´ACCÉS
1. Sol·licitud:
a) El procediment per a accedir a la xarxa de serveis d'atenció a persones amb discapacitat s´inicia a instàncies de la persona interessada o dels seus representats legals, presentant la sol·licitud segons el model normalitzat que es troba a la seu electrònica del Consell d'Eivissa o en les dependències de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat.
b) Les persones sol·licitants podran demandar fins a tres centres diferents, amb l´ordre de preferència per a accedir al servei.
c) Criteris per a ordenar les sol·licituds:
- Per data del registre d'entrada de la sol·licitud. Quan es produeixi una vacant o es crei una nova plaça, s´haurà d'oferir la plaça a la persona que tengui major antiguitat en la llista d'espera.
- A igual data del registre d'entrada de la sol·licitud, s´aplicaran els criteris tècnics de l´equip de valoració.
2. Accés al servei:
Una vegada realitzada la sol·licitud, els tècnics de l´equip de valoració de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat emetran la proposta corresponent amb la qual es farà la resolució que estimarà o es desestimarà, segons el cas, la sol·licitud d'accés al servei. Aquesta resolució es notificarà a la persona interessada o als seus representants legals així com a la pròpia entitat prestadora del servei.
3. Adjudicació de places:
- Si la resolució és estimatòria i hi ha places disponibles en el centre sol·licitat, es comunicarà als interessats per a que la persona ingressi en el servei en el termini de 15 dies naturals, comunicant-ho així mateix al centre que li prestarà el servei.
- Si la resolució és estimatòria i no hi ha places disponibles, es comunicarà a l´interessat que s´integra en la llista d'espera dels centres sol·licitats.
GESTIÓ DE LA LLISTA D´ESPERA
1. Llista d'espera:
La llista d'espera està conformada per les persones que, encara tenint resolució estimatòria per a accedir al servei, no tenen plaça disponible.
2. Ordre de prelació:
La prioritat de llista d'espera s´ordena segons el criteri de la data d'entrada de la sol·licitud, i a igualtat de condicions, el criteri tècnic es el que prevaleix.
3. Criteris de prelació d'accés al centre:
3.1- La llista d'espera integra a les persones que, ordenades pel criteri de prelació esmentat, estan en espera de que hi hagi disponibilitat de places per a l´accés al centre determinat.
3.2- En situacions excepcionals, d'urgència o per necessitats de prioritat social, que es produeixin en la persona amb discapacitat o en el seu entorn, l´equip de valoració de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat podrà derivar a un ingres urgent en un servei, independentment del lloc que ocupi la persona en la llista d'espera.
GESTIÓ DE PLACES
1. Renúncia de la plaça:
Una vegada adjudicada la plaça i passats els 15 dies naturals, en cas de no produir-se l´incorporació, s´entendrà que es renuncia a la plaça, excepte que existeixi una justificació motivada. S´haurà de reiniciar el procés de sol·licitud per tornar a optar de nou a una plaça.
2. Reserva de places i baixa del servei:
En períodes d'absència del centre, les persones usuàries tenen dret a la reserva de plaça en els següents supòsits:
2.1- En el període de 15 dies naturals per a l´incorporació a la plaça.
2.1- Per un termini de 30 dies naturals per als usuaris de les places que s´absentin per motius no referits a malaltia o ingrés hospitalari. Podran ser donades de baixa una vegada transcorregut aquest temps si no es reincorporen al centre, essent la plaça adjudicada a un nou usuari.
2.3- Un termini de 6 mesos, per a persones que ocupant un plaça, han d'absentar-se per malaltia o ingrés hospitalari. Podran ser donats de baixa si han transcorregut els 6 mesos no es reincorporen al centre, adjudicant-se la plaça a un nou usuari.
RESOLUCIONS
Tant l´adjudicació d'una plaça con la baixa en un servei ha de ser comunicats mitjançant la resolució pertinent a l´usuari o als seus representant legals i a l´entitat prestadora del servei.
Annex II
SOL·LICITUD DE VALORACIÓ PER A L´ACCÉS ALS SERVEIS DE LA XARXA PÚBLICA D´ATENCIÓ A PERSONES AMB DISCAPACITAT
1.DADES DE LA PERSONA INTERESSADA
Llinatges: Nom:
Sexe: Home Dona DNI/NIE/Passaport: Data naixement:
Adreça: Telèfon:
Municipi: Codi postal: Província:
Tipus discapacitat: Grau discapacitat:
Intel·lectual/del desenvolupament Provisional Data caducitat:
Física/orgànica Definitiva
Salut mental
Grau i nivell de dependència: Provisional Data de caducitat: Definitiva
Entitat derivant: Tècnic referent: Telèfon:
2. DADES DE LA PERSONA DE CONTACTE O REPRESENTANT LEGAL
Llinatges: Nom:
DNI/NIE/Passaport: Vincle amb sol·licitant: Correu electrònic:
Adreça: Telèfon 1:
Telèfon 2:
Municipi: Codi postal: Província:
3.MOTIU DE LA SOL·LICITUD
Accés a nou recurs Trasllat
4.TIPUS DE RECURS SOL·LICITAT
Centres d´estada diürna: Promoció de l´autonomia: Serveis residencials:
Centre de dia Atenció integral i promoció de Residència
Centre ocupacional l´autonomia Habitatge supervisat
Ordre de preferència 1.Entitat: 2.Entitat: 3.Entitat:
Servei sol·licitat: Servei sol·licitat: Servei sol·licitat:
Sol·licitant/representant legal Per al Registre d'Entrada del Consell d'Eivissa
Signatura Validada Correccions requerides
Nom I llinatges:
DNI.:
Eivissa, ___ de ________________ de 20__ .
D´acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, s´informa a la persona interessada que les dades facilitades seran incloses en el fitxer automatitzat del Registre de documents i arxius informàtics per al seu tractament en el procés de valoració de les sol·licituds Així mateix, s´informa a l´interessat de la possibilitat d´exercir els drets d´accés, rectificació, cancel·lació i oposició, en les termes inclosos en la legislació vigent, mitjançant escrit presentat en el Registre d´Entrada del Consell d´Eivissa.
EQUIP DE VALORACIÓ, ORIENTACIÓ I SEGUIMENT DE PERSONES AMB DISCAPACITAT
DOCUMENTACIÓ QUE S´ADJUNTA A LA SOL·LICITUTD
Marcar la que s´aporta:
a. Còpia del DNI de la persona interessada.
b. Còpia del DNI del representant.
c. Copia de la sentència d´incapacitació legal.
d. Còpia del certificat de discapacitat.
e. Copia del dictamen facultatiu del centre base.
f. Còpia de la resolució de valoració de dependència.
g. Certificat d´empadronament.
h. Certificat de convivència.
i. Justificant d´ingressos econòmics de la unitat familiar o declaració jurada d´ingressos econòmics.
j. Informe psicològic o psicopedagògic del recurs on ha estat atès.
j. Altres documents que puguin ser considerats pertinents i que es vulguin aportar: informe mèdic, social, etc.
Eivissa, 4 de desembre de 2017
La secretària tècnica de Benestar Social i Sanitat,
Isabel Silverde Fernández