Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 13562
Instrucció relativa al procediment de declaració d'abandonament d'embarcacions en els casos dels ports de gestió indirecta
Versió PDF
La Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, estableix que correspon a PortsIB la defensa del domini públic portuari, el foment de l’activitat econòmica dels ports i l’optimització dels recursos assignats, i que s’ha de sotmetre a les normes administratives en les relacions que impliquen l’exercici de potestats públiques.
A fi de garantir la disponibilitat dels espais portuaris, la Llei esmentada regula en l'article 115 el procediment per a la declaració d’abandonament per PortsIB d’embarcacions i altres objectes que es trobin en zona de servei portuària, quan concorrin els supòsits que preveu.
Aquests supòsits es refereixen a embarcacions sense matrícula o dades suficients per a la identificació del propietari o patró de l'embarcació, que es troben en zona portuària sense autorització (article 115.2.a), i a embarcacions que romanen en aquesta zona més de sis mesos sense activitat apreciable exteriorment o sense que els seus titulars hagin abonat les tarifes corresponents (article 115.2.b).
Aquest precepte regula el procediment per a la declaració d'abandonament d’embarcacions, en general, en tots els ports de competència de la Comunitat Autònoma, tant de gestió directa com en règim de concessió, i assenyala que pot incoar-se d'ofici o a instància del concessionari, qui, en aquest cas, ha de concretar davant PortsIB les circumstàncies del cas, per determinar que concorren les causes previstes legalment; si bé el precepte no precisa la forma de concretar-les.
Considerant que el concessionari que sol·licita la declaració d'abandonament és qui pot aportar a PortsIB la informació necessària, atesa la seva relació jurídica amb el tercer titular de l’embarcació per la prestació dels serveis corresponents, resulta necessari precisar els documents que poden presentar els concessionaris interessats que s’iniciï aquest procediment, de manera similar als que s’utilitzen respecte a les embarcacions abandonades en els ports de gestió directa, així com altres aspectes de la tramitació del procediment d'acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Així, PortsIB ha de proposar a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, a la qual es troba adscrit, l’elaboració de normativa que reguli de manera més detallada el procediment per a la declaració d'abandonament d'embarcacions i altres objectes.
Això no obstant, atesa la problemàtica que suposen les embarcacions abandonades, el nombre de les quals s'ha incrementat notablement en els darrers anys i que, a més, perden valor amb el transcurs del temps, resulta convenient dirigir l'actuació dels òrgans competents de PortsIB mitjançant una instrucció que, amb caràcter provisional mentre es tramita la normativa esmentada, orienti i possibiliti la tramitació de les sol·licituds dels concessionaris interessats que es declari l'abandonament d'embarcacions.
Per això, amb aquest abast i finalitat, a proposta del director gerent de PortsIB, i en ús de les facultats atribuïdes per l’article 33 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, el Consell d’Administració d’aquesta entitat, en sessió de 9 de novembre de 2017, ha acordat aprovar la següent
INSTRUCCIÓ
1. Objecte
Aquesta Instrucció té per objecte dirigir l'actuació dels òrgans competents de PortsIB en la tramitació del procediment previst en l'article 115 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, amb caràcter provisional mentre es tramita la normativa indicada anteriorment, a fi de possibilitar la declaració d'abandonament d'embarcacions que es trobin en aquesta situació en els ports de la Comunitat Autònoma que es gestionen en règim de concessió, a sol·licitud del titular de la concessió.
2. Àmbit d'aplicació subjectiu
Aquesta Instrucció és obligatòria per al vicepresident executiu i el gerent de PortsIB i per a tot el personal de l'entitat que hagi de vetlar pel seu compliment i, en particular, per al personal a qui s'encomani la instrucció del procediment.
L'aplicació de la Instrucció s’ha de fer amb subjecció a les disposicions contingudes en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
3. Incoació del procediment
3.1 El procediment s'inicia amb la sol·licitud de declaració d'abandonament presentada pel concessionari interessat.
3.2 A la vista de la sol·licitud, el vicepresident executiu de l'entitat ha de designar l’instructor per dur a terme les actuacions prèvies, si escau, o rebre la informació que pugui aportar el concessionari.
Als efectes de la lletra b de l'article 115.3 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, l'òrgan instructor ha de comprovar que la informació que aporta el concessionari és suficient per acreditar que el cas incorre en qualsevol de les causes previstes legalment i per tramitar el procediment, mitjançant la presentació de la documentació següent:
● Sol·licitud de declaració d'abandonament, on s’han d’exposar les circumstàncies del cas concret juntament amb la documentació següent per acreditar-les:
a) Si es tracta d'un supòsit de l'article 115.2.b: documentació que permeti tenir constància que s'ha intentat requerir infructuosament, per qualsevol mitjà vàlid en dret i com a mínim en dues ocasions, el propietari o patró identificat per a la retirada de l'embarcació, per no apreciar activitat o per abonar els deutes pendents, o bé còpia de dues notificacions efectuades fefaentment.
b) Si es tracta del supòsit de l'article 115.2.a: declaració jurada o certificat que no es disposa de dades suficients o de matrícula de l'embarcació per poder identificar-ne el propietari, patró o consignatari.
● Certificat del deute existent a la data de la sol·licitud.
● Resguard del pagament de la taxa. L'ingrés s’ha d’efectuar en el compte corrent que PortsIB indiqui als concessionaris.
● Full d'assentament de l'embarcació si es disposa de dades per sol·licitar-la, i qualsevol altra dada que es pugui aportar sobre el titular o patró de l'embarcació per a contacte.
● Peritatge que contengui la descripció de l'embarcació, l’estat de conservació, la ubicació, les fotografies, el preu de sortida per a subhasta i el valor a preu de mercat, o que informi de la procedència del desballestament. En aquest cas, cal aportar també el compromís del port d’assumir les despeses per la gestió de l’embarcació com a residu, que ha de fer PortsIB.
Així mateix, els concessionaris poden aportar qualsevol altra documentació que considerin pertinent per a la tramitació del procediment.
3.3. En els casos d'embarcacions amb bandera estrangera, i a proposta de l'òrgan instructor, el vicepresident executiu de PortsIB ha de sol·licitar als registres oficials dels països corresponents informació que permeti conèixer les dades del propietari i les possibles càrregues o gravàmens sobre l'embarcació, si no es disposa d'aquestes.
En qualsevol cas, PortsIB ha de tractar d’esbrinar en tots els casos el domicili del propietari o patró que no s’hagi pogut identificar.
3.4. Una vegada que s’ha comprovat que la sol·licitud i la documentació aportades són suficients o que se n’han esmenat les deficiències, l'òrgan instructor ha d’emetre l'informe previst en l’article 115.3.b esmentat de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, i ha de proposar l'admissió de la sol·licitud i la tramitació del procediment al vicepresident executiu, qui n’ha de donar compte al Consell d'Administració.
4. Instrucció del procediment
4.1 D'acord amb l'apartat 3.c de l'article 115 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les llles Balears, s’ha de notificar la resolució esmentada al propietari o patró de l’embarcació, i se li ha d’atorgar un termini de quinze dies per efectuar al·legacions i proposar prova, i pot aportar valoració contradictòria de l'embarcació. La resolució s’ha de notificar també al concessionari i se li ha d’atorgar un termini de deu dies per efectuar observacions.
Si el propietari o patró de l'embarcació o altre tercer presenta un escrit d’al·legacions en aquest tràmit, se n’ha de traslladar una còpia al concessionari perquè pugui formular al·legacions en el mateix termini indicat en el paràgraf anterior.
4.2. Si es desconeix el propietari de l'embarcació o el lloc per a notificacions o intentada la notificació aquesta ha resultat infructuosa, se li ha de notificar la resolució, per efectuar al·legacions, en la forma prevista en els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; a més, s’ha de publicar en el BOIB, en el tauler d’anuncis del port i en la web de PortsIB.
4.3. En qualsevol dels casos, s'ha d’efectuar simultàniament la informació pública de la resolució en el BOIB, per un termini de vint dies, per a coneixement general.
4.4. Per a la realització d'altres possibles actuacions en la tramitació del procediment, com la sol·licitud d'informes facultatius de caràcter tècnic, econòmic o altres que s'estimin necessaris o els preceptius per disposicions legals, l'òrgan instructor ha de seguir el que preveu el capítol IV de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. Resolució del procediment
5.1. Instruït l’expedient i a proposta de l’òrgan instructor, el vicepresident executiu de PortsIB ha de dictar una resolució que acordi:
a) L'arxiu del procediment, si durant la instrucció deixen de concórrer les circumstàncies que el varen motivar, per impossibilitat material de continuar-lo per causes sobrevingudes, per renúncia o qualsevol de les causes previstes legalment.
b) La declaració d'abandonament de l'embarcació, en la qual s’ha d’ordenar que, una vegada que sigui ferma la resolució, se’n faci el desballestament si el valor és nul; l’alienació directa, si no supera la quantitat de tres mil euros ,d'acord amb l'article 70 de la Llei 6/2001, d’11 d’abril, de patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; o la venda en subhasta pública.
5.2. La resolució del procediment s’ha de notificar al concessionari, al titular o patró de l’embarcació i als corresponents registres oficials i altres interessats, i se n'ha d’informar el Consell d’Administració de l’entitat.
6. Vigència de la Instrucció
Aquesta Instrucció entra en vigor l'endemà de publicar-se en el BOIB i, així mateix, s’ha de publicar en el Portal de Transparència de PortsIB.
Aquesta Instrucció també s’ha de comunicar a tots els òrgans directius i al personal de l'entitat que hagin de vetlar pel seu compliment.
Palma, 13 de novembre de 2017
El president del Consell d'Administració i de Ports de les Illes Balears
Marc Pons i Pons