Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SINEU
Núm. 13457
Aprovació definitiva de l’Ordenança reguladora de l'ús de les instal·lacions esportives municipals
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el passat dia 11 de setembre de 2017, va acordar inicialment i, en el supòsit que no es formulin al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, l’aprovació de l’Ordenança reguladora de l’ús de les instal·lacions esportives municipals, i publicat anunci en el BOIB número. 126, 14 d’octubre de 2017, no s’ha formulat cap reclamació contra l’acord en el termini de 30 dies, per la qual cosa l’acord d’aprovació es definitiu, de manera que el text que s’aprova és el següent:
ORDENANÇA REGULADORA DE L'ÚS DE LES INSTAL·LACIONS ESPORTIVES MUNICIPALS
Capítol 1. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquesta ordenança té per objecte la regulació de l’ús i el funcionament correctes de les instal·lacions esportives municipals i serà d’aplicació a totes les persones que les usin o hi romanguin.
Article 2. Usuaris/àries
S’entén per usuari/ària qualsevol persona física o jurídica que faci ús de les instal·lacions esportives municipals.
Així mateix, restaran obligades al compliment de la normativa referida a l'ús i al manteniment de les instal·lacions esportives municipals, aquelles persones que hi romanguin per participar o presenciar un esdeveniment que hi tingui lloc.
1. Usuaris/àries individuals: Son les persones físiques autoritzades per a la pràctica de l’esport en una instal·lació esportiva. Poden ser abonats/des, usuaris/àries, puntuals o cursetistes. L’ús de la instal·lació comportarà el pagament del preu públic corresponent a la modalitat d’ús i en relació amb cada instal·lació, segons la modalitat a practicar.
Per adquirir la condició de cursetista s’haurà de formalitzar per escrit la sol·licitud corresponent per al curs concret al qual es vol accedir i la persona serà admesa en funció de les places previstes i per ordre de presentació de la sol·licitud.
L’usuari/ària puntual , per adquirir aquesta condició, únicament ha d’abonar el preu de l’entrada previst per a cada instal·lació, i serà admès/sa a la utilització dels servis sempre que no existeixin problemes amb l’aforament i que compleixi la resta de determinacions relatives a l’accés i l’ús de les instal·lacions previstes en aquesta Ordenança.
2. Usuàries i usuaris col·lectius:
a) Clubs i entitats esportives
Són aquelles entitats jurídiques que figuren legalment inscrites en el registre d’entitats esportives del Ajuntament o de la Conselleria d'Esports competent.
El règim d’utilització de les instal·lacions esportives municipals (d'ara endavant IEM) serà el que tinguin acordat amb l’Ajuntament , si bé , per tal de possibilitar la confecció del pla d’usos, és a dir del calendari anual general d’utilització de les IEM, hauran de formular, com a màxim 2 mesos abans de l’inici de cada temporada esportiva, la proposta d’utilització de les instal·lacions conforme al calendari de les seves activitats.
b) Centres docents
El règim d’utilització de les IEM serà aquell que autoritzi la Regidoria d’esports d’acord amb les sol·licituds formulades pels diferents centres docents.
c) Altres
Associacions culturals i/o socials la finalitat bàsica de les quals no sigui la pràctica esportiva ni el foment de l’esport, però que portin a terme activitats esportives per als associats i associades, així com els grups informals d'usuaris/àries que ho sol·licitin. El règim d'autorització de l'ús de les instal·lacions serà el previst per als usuaris/àries individuals, si bé estan obligats a facilitar al Ajuntament la relació de les persones que en faran ús com a integrants d'aquest grup o a identificar a la persona que es farà responsable de tot el grup.
3. Espectadors/res
Són aquelles persones que accedeixen a les instal·lacions esportives amb la finalitat de presenciar un esdeveniment esportiu o d’altre caire que hi tingui lloc. Per accedir-hi hauran d’acreditar que disposen de títol d’accés corresponent, en el cas que existeixi.
4. Altres
La resta de persones que hagin de romandre a les IEM per a la realització de qualsevol de les activitats previstes o acompanyat menors d’edat tindran la condició d’usuaris/àries al efectes de compliment de les disposicions de bon ús de les instal·lacions i de la resta que els pugui ser d’aplicació, d’acord amb el que regula aquesta Ordenança.
Article 3. Instal·lacions esportives municipals
Als efectes d’aquesta ordenança, s’entén per instal·lacions esportives municipals els complexos esportius i tots els edificis, locals, camps esportius o qualsevol altre espai de titularitat municipal, en els quals l’Ajuntament de Sineu autoritza la pràctica o l’ensenyament de qualsevol activitat física, esport, curset esportiu o classe d’educació física. Tindran la mateixa consideració tots els béns mobles de titularitat municipal adscrits a aquestes dependències, així com tots els edificis, terrenys, dependències i espais reservats de forma permanent al públic, a les instal·lacions de titularitat municipal destinades a l’activitat esportiva. Les IEM definides en el paràgraf anterior són béns de domini públic. També ho són els béns mobles incorporats permanentment a qualsevol IEM perquè s’hi puguin dur a terme les activitats que li són pròpies. Amb motiu de la celebració d’un esdeveniment esportiu, podran tenir consideració d’IEM, de forma eventual i amb caràcter extraordinari, els espais urbans i les vies públiques, i es regiran sempre pel que disposa aquesta Ordenança en allò que hi pugui ser d’aplicació.
Capítol 2
De la utilització de les instal·lacions esportives
Article 4. Regim d’utilització
Les IEM són llocs d’accés al públic en general, destinats primordialment a la pràctica de l’esport. Per tant, en podem fer ús amb aquesta finalitat les entitats esportives, els centres docents i altres col·lectius, així com les persones a títol individual sempre que acreditin disposar de l’autorització corresponent. L’accés a les IEM que disposin d’un horari d’obertura al públic s’hauran de dur a terme durant aquest horari. Els i les menors només de 14 anys podran accedir a les IEM acompanyats d’una persona major d’edat, d’acord amb les condicions recollides en la present Ordenança.
Les IEM es podran destinar a les pràctiques i/o activitats següent:
- Esportives: seran totes les activitats de formació fisico-esportiva, ja siguin de caràcter d’esports d’iniciació, educació física, de manteniment i lleure o de competició. La determinació dels esports a practicar a cada IEM es farà en funció de les característiques tècniques de cada instal·lació i mai aniran en perjudici d’aquesta instal·lació i/o de la seguretat de les persones que les usin, del públic o del personal que hi treballa.
-Recreatives i socials: seran totes les activitats socials, culturals, educatives o d’esbarjo que no siguin pròpiament esportives i es podran autoritzar sempre que no siguin susceptibles de causar perjudici en la instal·lació i/o en la seguretat de les persones que les usin, del públic o del personal que hi treballa.
- Altres pràctiques: Seran aquelles destinades a les esportives o recreatives com són la publicitat, serveis de bar, cafeteria i altres similars. Aquestes activitats les du a terme directament l’ajuntament o resten sotmeses a l’autorització especifica i discrecional atorgada per aquest, d’acord amb la legislació vigent.
Capítol 3
Dels drets i obligacions dels usuaris i usuàries de les instal·lacions esportives
Article 5. Drets dels usuaris i usuàries
Els drets dels usuaris i usuàries de les instal·lacions esportives són:
a. Accedir a les IEM assignades, en el seu horari de funcionament, per a la finalitat per a la qual acreditin estar autoritzat/des.
b. Realitzar les activitats esportives per a les quals tinguin autorització.
c. Utilitzar els serveis d’accés generals de les IEM.
d. Formular reclamacions, queixes i suggeriments en relació amb el servei.
e. Sol·licitar informació sobre el funcionament o la gestió de les instal·lacions, així com sobre programes i activitats esportives.
Article 6. Obligacions dels usuaris i usuàries
1- Les obligacions de compliment general, dels usuaris i usuàries de les instal·lacions esportives són:
a. Fer-ne un bon ús i procurar , en tot moment, respectar i cuidar les instal·lacions, el mobiliari i qualsevol altre element que hi hagi instal·lat.
b. Mostrar al personal al servei de les instal·lacions l’autorització per usar-les, en el moment d’accedir-hi i en qualsevol moment en què els la demanin.
c. Col·laborar en el manteniment de la neteja de la instal·lació i , amb aquesta finalitat , fer ús de les papereres i dels recipients higiènics que hi ha.
d. Respectar l’horari de funcionament.
e. Seguir les instruccions i indicadors que faci el personal de servei.
f. Comunicar al personal que hi presta servei les alteracions de funcionament, els desperfectes o les deficiències en les funcionament de la instal·lació.
g. Tractar amb respecte la resta d’usuaris i usuàries i el personal que hi treballa
h. Respectar i tenir cura del mobiliari, el material esportiu, els jardins i l’arbrat.
i. Abonar puntualment les taxes i/o preus públics establerts per cada servei o espai esportiu i per a cada modalitat d’ús determinat.
j. Efectuar la pràctica esportiva amb el material i la vestimenta adient per cada tipus d’instal·lació.
k. Abandonar la instal·lació quan hagin estat advertits/des de l’ incompliment de la normativa i es neguin a rectificar la seva conducta. A aquest efecte, el personal de la instal·lació té la capacitat d’expulsar qualsevol persona o entitat que no compleixi la normativa vigent, general o especifica, que figura recollida com a no permesa o com a obligatòria per a cada espai, d’acord amb la present Ordenança i amb la resta de normativa legal que sigui d’aplicació.
2- Són obligacions específiques per als usuaris col·lectius, a més de les determinades anteriorment per a tots els usuaris/àries, les següents:
a. Designar, davant l’Ajuntament, la persona que representi l’entitat als efectes d’elaboració del pla d’usos de cada temporada.
b. Designar una persona delegada dels equips, que col·laborà en el control de les competicions i entrenaments.
c. Subscriure i mantenir la vigència de les pòlisses d¡assegurances de responsabilitat civil que cobreixin les activitats que s’han de realitzar i les persones practicants com a públic assistent, si s’escau
d. Comunicar, amb la urgència necessària, qualsevol incidència derivada de les activitats que es produeixen durant la seva permanència en la instal·lació
e. Utilitzar la instal·lació per a la finalitat en l’acord d’utilització i segons el calendari previst al pla d’usos.
f. Respectar el nombre d’usuaris i usuàries amb la comunicació efectuada en el moment de l’autorització
g. Sol·licitat autorització expressa del Ajuntament de Sineu per modificar les condicions d’ús dels dos apartats anteriors.
h. Adoptar les mesures necessàries per no interferir en els horaris i en la resta d’usuaris i usuàries de la IEM.
Capítol 4.-
De la normativa general d'accés i utilització de les instal·lacions esportives
Article 7. Condicions d'accés a les instal·lacions esportives.
L'accés a la instal·lació es farà mitjançant identificació i presentació de l'autorització oportuna, respectant els horaris establerts segons l'ús autoritzat i la instal·lació assignada.
Per accedir a la instal·lació és imprescindible:
1. Abonats/des: presentar el carnet corresponent.
2. Cursetistes: presentar l'acreditació d'aquesta condició.
3. Usuaris/àries puntuals: estar en possessió de l'entrada corresponent.
4. Usuaris/àries col·lectius: en el moment d'accedir a la IEM, acreditar que figuren inclosos en la llista d'usuaris/àries col·lectius, d'acord en el que es preveu en el pla d'usos, i no podran accedir-hi sense comptar amb la presència d'un responsable.
5. Espectadors/res: acreditar que disposen de l’entrada per accedir-hi, llevat que es tracti de presenciar activitats de caràcter públic i gratuït.
6. Altres: l'accés a les IEM de la resta de persones, restarà condicionat a l'acreditació de la raó per entrar-hi. En cas de dubte, la persona responsable de la instal·lació podrà decidir si autoritza o no l'accés.
7. Durant l'estada a les IEM, l'usuari/ària està obligat/ada acreditar, en tot moment, a requeriment del personal de la instal·lació, la seva identitat i que disposa del títol que l'autoritza per romandre-hi i practicar l'activitat que està portant a terme. Tanmateix haurà d'acreditar que es troba al corrent del pagament de la taxa o preu públic previst per a l'activitat o pràctica esportiva que realitza. En cas contrari, haurà d'abandonar el recinte.
Article 8. Accés de menors
No es permet l'accés de menors sols a les IEM, Per accedir-hi hauran de complir els requisits següents:
1. Les persones menors de 14 anys hauran d'accedir a la instal·lació acompanyades d'una persona adulta, que serà la responsable que es respectin i compleixin les normes especifiques de cada espai. Es permetrà un màxim de 6 menors per adult.
2. Les usuàries i usuaris col·lectius menors de 16 anys, que duguin a terme activitats esportives, hauran d'anar acompanyats d'una persona responsable major d'edat, que s'encarregarà de fer complir tot el que es refereix a la disciplina de l'usuari en aquesta normativa i es farà responsable de qualsevol incidència ocasionada pel grup.
3. Sense perjudici del que determinen els apartats anteriors, seran d'obligat compliment les limitacions específiques d'accés a menors que es determinen en aquesta Ordenança per cadascuna de les tipologies de les IEM.
Article 9. Accés d'entitats
1. Els jugadors i jugadores de cada un dels equips de les diferents entitats esportives no podran utilitzar les IEM sense la presència d'un/a entrenador/a o responsable.
2. Per a les activitats de caràcter puntual, les entitats usuàries hauran d'acreditar davant el/la responsable de la instal·lació, l'existència d'una pòlissa de responsabilitat civil que cobreixi els risc de l'activitat a realitzar i els danys a les instal·lacions, i a aquest efecte en facilitaran una còpia.
Article 10. Altres condicions d'accés
1. La resta de persones que accedeixin a les instal·lacions hauran d'acreditar pels mitjans que es considerin suficients la seva raó d'entrada en els diferents espais.
2. No es permet accedir a les IEM amb cap mena de vehicle a motor, excepte aquells que siguin necessaris per el manteniment de les instal·lacions o que s'autoritzin expressament.
3. Els usuaris i usuàries no podran accedir a les instal·lacions amb vehicles, monopatins, patins, bicicletes i similars, ni amb cap estri o material que no estigui destinat a la pràctica esportiva per a la qual estan autoritzats, llevat d'aquelles persones que ho necessitin per raons de mobilitat reduïda en atenció al seu grau de discapacitat.
4. No es permet l'entrada d’animals, llevat dels gossos pigalls.
Article 11. Utilització general d'espais
1. No es podrà realitzar cap canvi en els serveis i/o espais que consten al pla d'usos, si no es disposa de l'autorització prèvia del Ajuntament
2. Tant els usuaris i usuàries com les entitats hauran de respectar els horaris concedits i no podran utilitzar la instal·lació fora del temps autoritzat.
3. No es permet ocupar els espais on s'estan desenvolupant activitats, o interferir-hi. Tampoc es permet ocupar espais lliures sense autorització prèvia del Ajuntament.
4. S'ha de respectar la normativa específica de cada espai i l'aforament màxim previst per a cada instal·lació.
5. Quan els equips de competició o els usuaris col·lectius utilitzin les IEM, caldrà la presència, durant tota l'activitat, de la persona responsable del grup (directiu/iva, delegat/ada d'equip, mestre, entrenador/a, etc), que s'haurà d'acreditar davant del/la responsable municipal de la instal·lació.
Capítol 5
De la normativa específica d'ús dels diferents espais esportius i elements de les instal·lacions .
Article 12. Determinació de la normativa aplicable
Tots els espais esportius municipals es regiran per les especificacions d'ordre general i les normes generals per a les usuàries i els usuaris. En els espais que es relacionen a continuació s'hauran de complir, a més, les normes específiques que es detallen. En cas de conflicte, s'aplicarà en primer lloc la normativa específica, llevat que la general sigui més restrictiva.
Article 13. Vestidors
1 No es permet:
a. Fumar ni menjar o beure a l'interior dels vestidors.
b. Introduir-hi objectes de vidre o qualsevol de vidre o qualsevol altre material que es pugui trencar.
c. Afaitar-se o depilar-se, per qüestions higienicosanitàries
d. Jugar amb material esportius com pilotes, raquetes, estics, o netejar les botes sabatilles o xancles en els bancs i/o les parets.
2 És obligatori:
a. Deixar-los en bones condicions per als usuaris posteriors i vetllar pel seu bon manteniment.
b. Utilitzar el vestidor assignat per el responsable de la instal·lació, ja sigui individual o col·lectiu. No es permet l'ús d'altres vestidors que estiguin fora d'aquesta assignació. En cap cas, els vestidors són d'ús personalitzat.
c. Llençar les deixalles fora de les papereres.
d. Dutxar-se el temps estrictament necessari i no fer ús abusiu de l'aigua.
e. No deixar envasos al terra de les dutxes, ni embolcalls, ni restes de sabó o qualsevol altre objecte.
f. Tenir cura en la manipulació de les dutxes, especialment de les aixetes.
3 Es recomana:
a. Utilitzar sabatilles de bany.
b. No deixar objectes de valor als vestidors, ja que el Ajuntament no es fa responsable de la seva sostracció o pèrdua.
Article 14. Pistes poliesportives interiors i/o exteriors
El seu ús queda articulat de la manera següent:
a) L'ús de les pistes es farà amb reserva prèvia, sempre i quan sigui obligatori l'abonament d'un preu públic o taxa
b) La reserva es mantindrà fins a 15 minuts abans d'iniciar el partit o joc.
c) La no utilització de les instal·lacions reservades, per no presentació, implicarà l'anul·lació de la reserva i la pèrdua íntegra de la taxa abonada.
d) Les persones usuàries hauran de tenir cura del material esportiu fix.
e) Els dies de pluja, la persona responsable de la instal·lació o qui la substitueixi decidirà si es pot fer ús o no de l'espai esportiu, a fi de garantir la integritat física dels esportistes.
Article 15. Piscina municipal
1 No es permet:
a) Entrar a la zona de bany amb roba o calçat de carrer excepte les visites puntuals i específiques que hagin estat autoritzades per la persona responsable de la instal·lació, i amb protectors específics per al calçat.
b) L'accés dels infants i joves menor de 14 anys, si no van acompanyats d'una persona major d'edat.
c) L'accés de persones que pateixin malalties infectocontagioses. La Direcció podrà exigir la presentació d'un certificat mèdic en el cas que es detecti qualsevol possibilitat de risc per a la resta d'usuàries i usuaris.
d) L'ús de la piscina a qualsevol persona que presenti una ferida oberta (amb pèrdua de sang).
e) L'entrada a la piscina abans de l'hora d'obertura d'aquesta, ni l'entrada des de 10 minuts abans de la fi de l'horari de bany públic. No es permetrà l'accés a les piscines, si no hi ha personal socorrista a dins.
Fora dels horaris preestablerts i quan no hagi socorrista, l'estada a la piscina requerirà d'autorització prèvia i de la firma d'un document d'exempció total de responsabilitats al Ajuntament.
f) Entrar al vas de la piscina amb maquillatges, cremes o apòsits de qualsevol tipus.
g) Introduir objectes de vidre o de qualsevol altre material esmicolable, a la zona de la platja de la piscina o al solàrium.
h) Fer servir gel o sabó a les dutxes de la piscina.
i) Qualsevol tipus de joc d'activitat perillosa, com pot ser córrer, saltar, empènyer, enfonsar ningú o practicar jocs que puguin comportar un risc físic.
j) Menjar, ni fumar ni entrar begudes al recinte de la piscina.
k) Seure sobre les sureres.
l) Travessar els carrers, ja que es pot interrompre l'activitat d'altres usuàries o usuaris.
m) La utilització de cap tipus de material recreatiu (pilotes, inflables, etc.) excepte en el horaris i espais destinats a l'oci i a la recreació.
n) L'ús de flotadors, aletes, ulleres de vidre a excepció que s'usin en activitats dirigides pel centre i sempre dins dels horaris establerts. En cas de prescripció mèdica o entrenament, s'haurà de comunicar a la Direcció.
o) La utilització d'aparells musicals, de ràdio o similars.
2 És obligatori
a) Presentar el carnet d'abonat/ada o cursetista, o el tiquet d'entrada a petició de qualsevol membre del personal de la instal·lació.
b) Seguir sempre les indicacions del personal tècnic i del socorristes.
c) Respectar el horaris i espais d'utilització.
d) Circular per la part dreta del carril.
e) Si es fa servir material, tornar-lo al seu lloc quan s'acabi.
f) Respectar el carrils ràpids.
g) Dutxar-se abans d'entrar a la piscina.
3 Es recomana
a) Les persones usuàries s'han de situar en el carrer adient a l'activitat que volen fer, d'acord amb les indicacions dels rètols.
b) Consultar les fondàries de les piscines abans d'utilitzar-les (persones que no saben nedar, per llançar-se de cap...)
c) No haver menjat, almenys, des de dues hores abans d'entrar a l'aigua.
d) Dutxar-se després de sortir de l'aigua.
e) En cas de tenir alguna malaltia cardíaca, respiratòria o de tipus epilèptic, s'ha de comunicar als tècnics per escrit.
f) Utilitzar xancletes per circular per la platja de la piscina.
4 Altres:
a) L'abonament per al bany públic en cap cas dóna dret a utilitzar la piscina quan el seu aforament és el màxim.
b) Els titulars de les piscines podran expulsar del seu recinte aquelles persones que incompleixin les normes de règim intern i les pautes de comportament un cop advertides prèviament.
c) La Direcció de la piscina mantindrà actualitzades i en lloc visible al públic les dades relatives a les característiques dels vasos de les piscines, les característiques principals, l'aforament, etc.
Article 16. Camp de futbol de gespa artificial
1. És obligatori accedir al terreny de joc amb calçat de sola de goma, en cap cas es permet d'accedir-hi amb botes de tacs d'alumini.
2. Els dies de pluja, la persona responsable de la instal·lació o qui la substitueixi decidirà si es pot fer ús o no de l'espai esportiu, a fi de garantir la integritat física dels esportistes i preservar l'estat del paviment.
3. Les porteries abatibles hauran de ser manipulades seguint les prescripcions de les persones responsables de la instal·lació, sota la supervisió d'una persona responsable de l'entitat. Caldrà garantir el seu ancoratge correcte, així com retornar-les a la seva posició original.
4. En aquesta instal·lació està expressament prohibit fumar, menjar aliments amb closca (pipes cacauets...) i menjar xiclets, tant a l'interior del paviment com a les zones pròximes a la gespa, així com utilitzar substàncies abrasives, com alcohols, dissolvents, etc.
5. El club usuari de la instal·lació vetllarà perquè les actuacions del públic assistent a les competicions o entrenaments, així com el seus esportistes, segueixin el reglament, i impedirà que es pugui ocasionar qualsevol desperfecte a la gespa artificial.
6. No es permet arrossegar el material esportiu damunt la gespa artificial.
7. El reg de la gespa artificial es farà sempre que es pugui garantir la seguretat, tant dels esportistes com de les persones que en aquest moment estiguin al recinte esportiu, i sota el criteri de la persona responsable del personal de la instal·lació, encarregada d'aquesta tasca.
Capítol 6
Normes de gestió de les instal·lacions
Article 17. Normes de gestió.
El desenvolupament d’aquestes normes necessari per l’adequada gestió del servei, en matèria d’horaris, calendaris, programació i qualsevol altre aspecte que requereixi una regulació, es realitzarà mitjançant les circulars instruccions de servei i normés d’ús que s’aprovin per l’alcaldia, o per el regidor que tingui delegades les facultats corresponents.
Capítol 7
Règim sancionador
Article 18. Infraccions
1. El incompliment de les obligacions i prohibicions contingudes en aquest Reglament constitueix infracció administrativa.
2. Les infraccions tipificades en aquest Reglament es qualifiquen de lleus, greus i molt greus.
Article 19. Infraccions lleus
Són infraccions lleus:
a) L’incompliment de les obligacions regulades en aquest Reglament relatives al bon ús dels equipaments esportius, instal·lacions i mobiliari, quan no comporten danys a aquests.
b) La negativa a sotmetre’s al control dels accessos i/o a mostrar l’acreditació de la condició d’usuari.
c) L’incompliment del pla d’usos i/o l’horari de funcionament dels equipaments.
d) La negativa a seguir les instruccions i indicacions del personal del servei en relació amb l’ús correcte dels equipaments i el funcionament de les activitats.
e) L’incompliment de la normativa relativa a la comunicació dels usuaris integrants d’un col·lectiu.
f) L’incompliments de les condicions establertes com a obligatòries en la normativa específica d’ús dels diferents espais esportius i elements dels equipaments.
g) La resta de vulneracions, conculcacions o inobservances de les prohibicions o de les obligacions contingudes en el present Reglament i que no estiguin tipificades com a infraccions greus o molt greus.
Article 20 Infraccions greus
Constitueixen infraccions greus les següents:
a) Incomplir les obligacions regulades en aquest Reglament relatives al bon ús dels equipaments esportius, instal·lacions i mobiliari, quan comportin danys a aquests.
b) Faltar al respecte a la resta d’usuaris i/o al personal que presta servei en els equipaments.
c) Negar-se a abandonar l’equipament, quan ho requereixi el personal, per haver incomplert aquest Reglament o qualsevol altra normativa vigent d’aplicació.
d) Utilitzar l’equipament, de manera individual, per a finalitats diferents d’aquelles per a les quals s’ha concedit l’autorització.
e) Incomplir el pla d’usos i/o l’horari de funcionament dels equipaments quan comporti afectació a la resta d’usuaris o al servei.
f) Utilitzar els equipaments d’un col·lectiu amb persones diferents de les que consten en la relació autoritzada.
g) Accedir als equipaments sense autorització o amb l’acreditació d’una altra persona.
h) Incomplir la normativa d’accés de menors d’edat als equipaments esportius.
i) Realitzar actes, comportaments o conductes establerts com a no permesos en la normativa específica d’ús dels diferents espais esportius i elements dels equipaments.
j) Les infraccions que, tipificades com a lleus, causin danys greus als equipaments, perjudicis greus a altres usuaris o pertorbin greument la marxa dels serveis i que no es trobin qualificades de molt greus.
k) Reincidir en la comissió d’infraccions lleus.
Article 21. Infraccions molt greus
Són infraccions molt greus les següents:
a) Proferir insults i/o amenaces a la resta d’usuaris i/o al personal que presta servei en els equipaments.
b) Realitzar activitats o utilitzar l’equipament esportiu per a activitats col·lectives diferents d’aquelles per a les quals s’ha concedit l’autorització.
c) Utilitzar els equipaments esportius per a finalitats distintes a les esportives, sense l’autorització corresponent.
d) Dur a terme activitats prohibides en el Reglament quan aquestes siguin susceptibles de generar un rendiment econòmic.
e) Les infraccions tipificades com a greus quan causin danys greus als equipaments, perjudicis greus a altres usuaris/àries o pertorbin greument la marxa dels serveis.
f) Reincidir en la comissió d’infraccions greus.
Article 22. Sancions
1. Les sancions que s’imposaran a les persones responsables de les infraccions seran les següents:
a) Les infraccions lleus se sancionaran amb multes de fins a un import màxim de 800 euros i poden portar aparellada la suspensió del dret d’ús dels EEM per un termini màxim d’3 mesos.
b) Les infraccions greus se sancionaran amb multes de 801 euros fins a 1.500 euros i poden portar aparellada la suspensió del dret d’ús dels EEM per un termini de 3 mesos i 1 dia fins a 1 any.
c) Les infraccions molt greus se sancionaran amb multes de 1.501 euros fins a 3.000 euros i poden portar aparellada la suspensió del dret d’ús dels EEM per un termini d’1 any i 1 dia fins a 5 anys.
2. La sanció accessòria de suspensió del dret d’ús dels equipaments esportius comporta la impossibilitat de gaudir de la condició d’usuari dels equipaments esportius en la condició i extensió que motivadament es reculli en la resolució sancionadora. Tanmateix, l’autoritat que incoa l’expedient sancionador, motivadament, pot acordar com a mesura cautelar la suspensió del dret d’ús dels equipaments esportius.
Article 23 Criteris per a la graduació de les sancions
Per a la graduació de les sancions es tindran en compte els criteris següents:
a) L’existència d’intencionalitat o reiteració.
b) La transcendència social dels fets.
c) La naturalesa dels perjudicis causats.
d) La reincidència, per comissió en el termini d’un any de més d’una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma.
e) la bona o mala fe dels infractors.
f) el benefici il·lícit obtingut amb la comissió de la infracció.
Article 24 Responsabilitats
1. Són responsables directes de les infraccions a aquest Reglament:
a) Les persones autores materials de les infraccions, sigui per acció o omissió, tret dels supòsits que siguin menors d’edat o que concorri en ells alguna causa legal d’inimputabilitat. En aquest darrer cas, en responen els pares, les mares, els tutors, les tutores o aquelles persones que posseeixin la custòdia o guarda legal.
b) Les entitats o les persones responsables de l’usuari, quan l’infractor realitza l’activitat formant part d’un col·lectiu, són també responsables de les infraccions que aquella persona realitzi.
c) Les persones titulars o propietàries dels vehicles amb els quals s’hagi comès la infracció, d’acord amb allò que s’estableix a la legislació vigent, són també responsables, juntament amb la persona infractora.
d) Les persones titulars d’autoritzacions o llicències, quan, amb motiu de l’exercici d’un dret que se’ls ha concedit, cometen una de les infraccions especificades en aquest Reglament.
2. La declaració de responsabilitat per infracció i la imposició de la sanció corresponent no eviten, en cap cas, l’obligació d’indemnitzar els danys i perjudicis causats als EEM.
Article 25. Competència i procediment
1. La incoació i la resolució de l’expedient sancionador correspon a l’alcalde. No obstant això, podrà delegar aquesta competència sancionadora en altres òrgans municipals, d’acord amb el que preveu la legislació vigent.
2. El procediment sancionador aplicable és el que estableix la Llei 39/2015, de 1 de octubre, de del procediment administratiu comú.
Article 26. Prescripció de les infraccions i de les sancions
1. Les infraccions tipificades en el present Reglament, que no tenen un termini específic de prescripció de conformitat amb la legislació sectorial, prescriuen en els terminis establerts en la normativa general de procediment administratiu, és a dir: les infraccions molt greus prescriuen en el termini de tres anys, les greus en el termini de dos anys i les lleus en el termini de sis mesos.
2. El termini de prescripció de les infraccions comença a comptar-se des del dia en què la infracció s’ha comès.
3. Les sancions previstes en el present Reglament, que no tenen un termini específic de prescripció de conformitat amb la legislació sectorial, prescriuen en els terminis establerts en la normativa general de procediment administratiu, és a dir: les sancions molt greus prescriuen en el termini de tres anys, les greus en el termini de dos anys i les lleus en el termini de sis mesos.
4. El termini de prescripció de les sancions comença a comptar-se des del dia següent a aquell en què adquireix fermesa la resolució per la qual s’imposa la sanció.