Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 13216
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de reparació motes salineres d’estancs concentradors 5, 6, 7, 8 i 9 en el terme municipal de Sant Josep de Sa Talaia promogut per Salinera Española SA (214a/2016).

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 18 d’octubre de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, del projecte de reparació motes salineres d’estancs concentradors 5, 6, 7, 8 i 9 en el terme municipal de Sant Josep de Sa Talaia, promogut per Salinera Española SA, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L’article 73 “Plans, programes i actuacions que requereixen una avaluació d’impacte ambiental” del Pla d’Ordenació de Recursos Naturals de Ses Salines d’Eivissa i Formentera (BOIB núm. 80 04/07/2002) a l’apartat 2 indica que han de ser objecte d’un estudi d’avaluació d’impacte ambiental les actuacions següents: “infraestructures i obres relacionades amb l’explotació minera”.

Per la qual cosa i d’acord amb el PORN, aquest projecte de reparació de motes salineres i d’estancs concentradors 5, 6, 7, 8 i 9, ja s’hauria d’haver tramitat com a AIA simplificada, des del seu inici, malgrat l’acord del subcomitè de XN2000 de 28 de juny de 2016. L’expedient d’AIA simplificat té entrada a la CMAIB dia 12/12/2016.

La Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears a l’annex 2 Projectes sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental simplificada grup 7.14 indica que “totes les actuacions que d’acord amb el pla d’ordenació dels recursos naturals, el pla rector d’ús i gestió o el pla de gestió de la zona on s’ubiquin, han de ser objecte d’un estudi d’impacte ambiental”

El subcomité de XN 2000 en sessió de 28 de juny de 2016, quant a l’actuació objecte d’estudi (exp. XN 305/15) acordà l’exclusió d’afectació apreciable a les espècies i hàbitats sempre que es compleixin una sèrie de requisits, i si la tipologia de restauració de les motes és diferent a la que fixa el PRUG, el projecte de restauració s’haurà de subjectar al procediment d’AIA.

Segons el document ambiental (setembre de 2016 DUNA consultores) s’incompleixen alguns dels condicionants de l’acord del subcomitè de XN2000 de 28 de juny de 2016.

Per la qual cosa les actuacions les quals  haurien d’haver estat objecte d’una AIA simplificada  ara i pel no compliment de l’Acord de subcomitè de XN 2000 , de 28 de juny de 2016, es considera que aquest projecte cal que segueixi el tràmit d’avaluació d’impacte ambiental ordinària.

2. Descripció i ubicació del projecte

L’objecte del projecte és la remodelació, reparació de les motes, ubicades en la regió salinera des Codolar en els trams 42-50, 35-49 i 40-42.

Les motes afectades corresponen a les fitxes núm. 10, 11, 43 i 47 del catàleg de Motes Salineres del PN de ses Salines.

El document ambiental indica que l’actuació es durà a terme amb mitjans mecanitzats i vehicles de càrrega. Bàsicament les operacions a realitzar són:

-Aplicació de material de pedrera sense classificar sobre els materials de l’antiga mota.

-Aplicació d’escullera de reforç.

-Aplicació de materials tous

-Aplanament i modelat de la mota, amb retroexcavadora.

L’altura de la mota sobre el fons de l’estany serà d’aproximadament 1,2m, d’amplada a la base i, d’aproximàdament 5,5m a la coronació. L’amplada de la mota serà la mínima necessària per permetre el treball de la maquinària (4m).

TRAM

42-50

40-42

35-49

TOTAL

LONGITUD(m)

113

432

252

797m

Equips: retroexcavadora i camió de 12tn.

Materials de pedrera sense classificar 3.543m³ i fangs saliners 2.500m³.

3. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat a les administracions següents i s’ha rebut resposta d’algunes d’elles:

-Servei d’Aigües Superficials DG RRHH

-Servei de Planificació de la DG de Medi Natural i Biodiversitat.

-Parc natural de Ses Salines d’Eivissa i Formentera, informe 28/04/2017, indicant entre d’altres [...] que les obres es troben parcialment executades no compleixen amb els requisits de l’acord de 28/06/2016 del subcomitè de XN2000 ni tampoc els que es presenten al document ambiental. Que el disseny constructiu per a la remodelació de la mota des Codolar no resulta adient. Que la valoració de l’impacte paisatgístic és considerat mínim i no es valora les repercussions de l’efecte acumulatiu, i l’augment d’alçada de les motes. En cap moment es planteja una alternativa a la maquinària a utilitzar i que existeix un incompliment reiterat de les característiques del projecte en el moment de la seva execució,...

-El Servei de Protecció d’Espècies informa en data 10/05/2017 que:

a)Sobre les espècies: El Servei no disposa de dades que permetin millorar les dades del document presentat, d’aquesta i d’altra documentació es conclou que el deteriorament d’aquestes motes no les fan aptes per a la nidificació actual d’aus limícoles i la cobertura de vegetació terrestre és pràcticament inexistent. Amb una sèrie de recomanacions les quals s’hauran de tenir en compte a l’estudi d’impacte ambiental que s’ha de presentar.

b)Sobre la pertinència o no de subjectar a AIA ordinària, s’indica que el projecte per si sol no ha de generar un impacte rellevant o apreciable, el disseny de les motes seria manifestament millorable de cara a la protecció d’espècies. El projecte s’hauria d’examinar en conjunt Pla d’ordenació i Gestió de l’activitat salinera.

-L’Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia

-Demarcació de Costes

-Departament de Medi Ambient del Consell d’Eivissa,

-Departament de Territori i Mobilitat del Consell d’Eivissa.

4. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

Cal indicar que es té constància que algunes obres ja s’han executat incomplint el PRUG i el que s’indica en el document ambiental presentat.

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Per les característiques del projecte, es tracta d’un projecte d’uns 800m lineals dins el PN de Ses Salines, el projecte pot tenir acumulació amb altres projectes com és el propi manteniment i restauració d’altres motes i la pròpia activitat salinera..

2.El projecte es desenvolupa dins el Parc Natural de Ses Salines D’Eivissa i Formentera, dins Xarxa Natura 2000, a àrea amb prevenció de risc d’inundació a domini públic marítim terrestre, a àrea de protecció territorial de costes, zona humida, a un paisatge singular i característic amb significació històrica i cultural.

La modificació de les motes suposa una alteració del medi i de l’estat actual, per si sol el medi no té capacitat regenerativa per tornar a l’estat pre-actuació

Per les característiques del projecte se supera la capacitat de càrrega del medi natural afectat.

3. El projecte no tendrà efectes transfronterers.

Cal indicar que en el document ambiental s’han avaluat uns impactes d’un projecte que no coincideixen en l’actuació realitzada (segons informe de visites que consten a l’expedient del Director del PN que inclouen actes d’AMAs). A més es constata que les actuacions s’han realitzat durant el període de juliol a febrer sense tenir en compte les molèsties i prejudicis que es podrien ocasionar al període de cria de les aus. L’impacte de les actuacions realitzades tenen un caràcter irreversible sinó es torna a l’estat original o al proposat al PRUG.

Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte “projecte de reparació motes salineres d’estancs concentradors 5, 6, 7, 8 i 9 en el terme municipal de Sant Josep de Sa Talaia, promogut per Salinera Española SA” atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 .

L’estudi d’impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’annex VI i els apartats de l’article 17.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d’aplicació, i també les consideracions següents:

-S’hauran de tenir en compte els informes emesos per les administracions consultades.

-Com a alternativa zero s’haurà de valorar l’estat anterior a la realització de les actuacions.

-S’hauran d’avaluar els impactes de les actuacions que ja s’han executat.

-S’haurà de valorar el restabliment del medi a l’estat pre-actuació i establir mesures compensatòries per afecció als hàbitats a uns terrenys inclosos dins XN 2000.

-S’han de presentar alternatives de maquinària i de metodologia per a la realització de les activitats.

-L’annex d’incidència paisatgística ha d’avaluar l’impacte ocasionat per a l’actuació tenint en compte entre d’altres la fragilitat del medi i la capacitat de càrrega.

-S’haurà de presentar un estudi de repercussions ambientals.

D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013, l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’impacte ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i si escau a la seva seu electrònica.

A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades següents:

-Servei d’Aigües Superficials DG RRHH

-Servei de Planificació de la DG de Medi Natural i Biodiversitat.

-Parc natural de Ses Salines d’Eivissa i Formentera

-El Servei de Protecció d’Espècies de la DG de Medi Natural i Biodiversitat.

-L’Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia

-Demarcació de Costes

-Departament de Medi Ambient del Consell d’Eivissa,

-Departament de Territori i Mobilitat del Consell d’Eivissa.

-Organitzacions ecologistes

L’article 38, l’òrgan substantiu remetrà al promotor els informes i les al•legacions rebudes per la seva consideració, si escau redacció de la nova versió del projecte i de l’estudi d’impacte ambiental.

Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització, i, també, dels expedients sancionadors que es pugin incoar als efectes pertinents. En aquest sentit s’enviarà còpia a la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat

 

Palma,  a 17 de novembre de 2017

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias