Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SELVA

Núm. 13025
Aprovació definitiva de noves Ordenances fiscals, Ordenances reguladores i modificació de les Ordenances fiscals vigents de l’Ajuntament de Selva per a 2018

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el dia 27 de setembre de 2017, amb la majoria legal procedent, va adoptar l’acord d’aprovació provisional de noves Ordenances fiscals, noves Ordenances reguladores i modificacions de les vigents.

Aquest acord, juntament amb la resta de l’expedient, han estat exposats al públic durant el termini legal de 30 dies des del seu anunci en el BOIB núm. 122 de data 5 d’octubre de 2017, sense que en aquest termini s’hagin formulat cap tipus de reclamacions, per la qual cosa aquest acord ha quedat definitivament aprovat de forma automàtica.

D’acord amb l’article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, el text íntegre de les noves Ordenances fiscals, Ordenances reguladores i les modificacions de les vigents objecte de l’acord és el següent:

ORDENANÇA REGULADORA DE LA GESTIÓ DE RESIDUS

Exposició de motius

La Llei de bases del règim local vigent considera una competència municipal la recollida i el tractament dels residus sòlids urbans, que defineix com serveis mínims de prestació obligada per part de l’Ajuntament, en línia amb la legislació tradicional sobre la matèria. Significativament, incorpora al marc de competències municipals la protecció del medi ambient, una qüestió primordial en l’actualitat.

La correcte gestió dels residus suposa beneficis ambientals, econòmics i socials com son la protecció dels ecosistemes, la major disponibilitat de matèries primeres, cada vegada més escasses i cares, i la creació de nous llocs de feina relacionats amb la gestió dels residus, y en particular, amb les industries del reciclat.

TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació

1. La present ordenança té per objecte la regulació, en el marc de les competències de l’Ajuntament de Selva, de totes aquelles conductes i activitats relacionades amb la recollida i el dipòsit de residus municipals, respectant el principi de jerarquia amb la finalitat d’aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.

2. En l’exercici de les competències municipals, la present Ordenança desenvolupa el Pla director sectorial de residus urbans de Mallorca (Decret 21/2000, de 18 de febrer, d’aprovació definitiva i la seva posterior revisió publicada al BOIB núm. 35, de 09 de març de 2006) i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, havent d’interpretar-se i aplicar-se d’acord amb l’esmentada normativa i amb la resta de la legislació vigent.

3. Totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus en el terme municipal de Selva estan obligades a complir el que estableix la present Ordenança així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l’Ajuntament.

Article 2. Definicions

A efectes del que es disposa en la present Ordenança s’entendrà per:

1. Àrea d’aportació: àrees designades per l’Ajuntament d’ús públic posades a disposició del ciutadà destinades a facilitar la recollida selectiva dels residus urbans no perillosos, separant-los en origen segons les diferents fraccions.

2. Ciutadà: per la present norma tindran la consideració de ciutadà tota persona posseïdora de residus degut a que desenvolupa una activitat productora de residus domèstics o comercials. S’inclouen:

a. Tots els habitants del municipi, ja ho siguin de dret o de fet.

b. Tots els ocupants dels habitatges ubicats dins el municipi, ja ho siguin com ocupants habituals o visitants.

c. Tots els responsables i els empleats dels comerços, de les empreses de serveis, de les oficines i de les indústries ubicades dins el municipi, independentment de què estiguin empadronades a un altre municipi.

d. Tots els generadors singulars ubicats dins el municipi.

3. Contenidor: element de contenció rígid i estanc destinats a la deposició de diferents fraccions de residus.

4. Domicili: s’entén per domicili dins aquesta ordenança qualsevol domicili particular o d’activitat empresarial.

5. Eliminació: qualsevol operació que no sigui la valorització, fins i tot quan l’operació tingui com a conseqüència secundària l’aprofitament de substàncies o energia. L’annex I de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats recull una llista no exhaustiva d’operacions d’eliminació.

6. Emmagatzematge: el dipòsit temporal de residus, amb caràcter previ a la seva valorització o eliminació, per temps inferior a dos anys o a sis mesos si es tracta de residus perillosos, a no ser que reglamentàriament s’estableixin terminis inferiors.

7. Fracció envasos lleugers: llaunes (d’acer, alumini, etc.), els envasos de plàstic de tot tipus, els envasos de cartó-alumini (brics), les palanganes de poliestirè i altres inclosos en els residus urbans.

8. Fracció orgànica dels residus municipals (FORM): residus biodegradables propis de la llar, que es produeixen principalment a les cuines en la manipulació, preparació i consum del menjar, i també els residus provinents de generadors singulars com els mercats municipals, restaurants, hotels, grans superfícies, etc. També s’inclouen en aquesta categoria les petites restes de jardineria (annex I).

9. Fracció paper i cartó: paper imprès, envasos domèstics de paper-cartó, envasos comercials de paper-cartó, paper d’embalar (annex I).

10. Fracció rebuig: fracció de materials dels residus domèstics i comercials que no formen part de les fraccions d’orgànica, paper-cartó, vidre i envasos lleugers: pols d’agranar, bosses d’aspirador, paper brut o banyat, tassons, plats, vidres plans, llosques de cigarret, cendres, residus higiènics (compreses, bolquers, tampons), excrements d’animals, etc. (annex I).

11. Fracció vidre: envàs de vidre (botelles i pots), sencer o romput (annex I).

12. Iglú: tipus de contenidor que es fa servir per a la recollida selectiva en les àrees d’aportació, en els grans productors (generadors singulars) i en els parcs verds i que es caracteritza pel seu gran volum (més de 2.500 litres) i pel seu buidat mitjançant un camió amb grua.

13. Posseïdor: el productor de residus o la persona física o jurídica que els tengui en el seu poder i que no tengui la condició de gestor de residus.

14. Productor: qualsevol persona física o jurídica que tingui una activitat que produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de mescla o d’un altre tipus, que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.

15. Productors o generadors singulars: són aquells posseïdors de residus que per les seves característiques, localització, quantitat i qualitat dels seus residus es poden agrupar en vista a una millor gestió dels esmentats residus.

16. Productors o generadors singulars qualificats: la relació de productors o generadors singulars potencials del municipi de Selva que estiguin qualificats com a generadors singulars de fet i de dret. La qualificació d’un posseïdor de les fraccions de residus de paper-cartó, vidre i envasos lleugers com a generador singular qualificat és competència de l’Ajuntament, el qual crearà una llista o relació de tots els generadors singulars qualificats del municipi.

17. Reciclatge: tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus es tornen a transformar en productes, materials o substàncies, tant si és amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que s’hagin de fer servir com a combustibles o per a operacions de farcit.

18. Recollida porta a porta: sistema de recollida selectiva dels residus urbans que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la segregació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però en lloc de dipositar-les en uns contenidors que de forma permanent romanen a la via pública, les diverses fraccions (matèria orgànica, paper-cartó, vidre, envasos lleugers i resta) són recollides directament en el punt de generació (habitatges, establiments comercials, etc.) d’acord amb un calendari predefinit, seguint les condicions establertes en la present ordenança.

19. Recollida selectiva: el sistema de recollida diferenciada de materials orgànics fermentables i de materials reciclables, així com qualsevol altre sistema de recollida diferenciada que permeti la separació dels materials valoritzables continguts en els residus, per facilitar el seu tractament específic.

20. Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE): els aparells elèctrics i electrònics, els materials, components, consumibles i subconjunts que els componen, procedents tant de llars particulars com d’usos professionals, a partir del moment en que passen a ser residus. S’entén per residus d’aparells elèctrics i electrònics procedents de llars particulars els procedents de domicilis particulars i de fonts comercials, industrials, institucionals i d’un altre tipus que, per la seva naturalesa i quantitat, son similars als procedents de llars particulars.

21. Residus comercials: residus generats per l’activitat pròpia del comerç, a l’engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector de serveis.

22. Residus domèstics: residus generats a les cases com a conseqüència de les activitats domèstiques. També es consideren residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries. També s’inclouen en aquesta categoria els residus que es generen a les cases d’aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i béns, així com els residus i la runa procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.

Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

23. Residus de la construcció: els definits en la categoria 17 del Llistat Europeu de Residus aprovat per la Decisió del Consell de 23 de juliol de 2001, per la que es modifica la Decisió 2000/532/2000 de la Comissió en relació a la llista de residus i que s’adjunta en l’annex II de la present ordenança. (Veure annex 2)

24. Residus perillosos: residu que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l’annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i el que pugui aprovar el Govern de conformitat amb el que estableixen la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya sigui part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.

25. Residus voluminosos: aquells residus que per les seves característiques (dimensions, pes, propietats, ...) no poden ser objecte de recollida ordinària. En qualsevol cas tindran la consideració de residu voluminós els següents:

  • Electrodomèstics i aparells elèctrics i electrònics rebutjats (inclou els residus d’aparells elèctrics i electrònics que s’especifiquen als annexos I i II del Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca).
  • Matalassos rebutjats.
  • Els residus assimilables i definits en algunes categories o subcategories de la Llista europea de residus aprovada per la Decisió 2001/118/CEE de la Comissió Europea, de 16 de gener de 2001 (DOCE L47, 16/2/01).

26. Reutilització: qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus es tornen a utilitzar amb la mateixa finalitat per a la qual van ser concebuts.

27. Valorització: qualsevol operació que tingui com a resultat principal que el residu serveixi per a una finalitat útil en substituir altres materials, que d’una altra manera s’haurien utilitzat per complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció a la instal·lació o a l’economia en general.

28. Via pública: Als efectes de neteja es consideren com a via pública les avingudes, passeigs, carrers, places, voreres, travesseres, camins, jardins i zones verdes i demés béns d’ús públic municipal destinats directament a l’ús comú general dels ciutadans.

29. Vorera: Part lateral d’una via urbana, generalment més alta que la calçada, destinada al pas de la gent que va a peu.

Article 3. Foment de les conductes cíviques en matèria gestió de residus

1. Tots els ciutadans de Selva han de tenir una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament del municipi, a la utilització racional dels productes de consum, a la minimització en la producció de residus i a la preservació del medi ambient en general.

2. Així mateix tenen el dret i el deure de denunciar les infraccions de què se’n tingui coneixement de gestió de residus. L’Ajuntament està obligat a atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, exercint les accions que corresponguin en cada cas.

3. L’Ajuntament afavorirà les actuacions que en matèria de gestió dels residus desenvolupin els particulars per iniciativa pròpia i que s’orientin a millorar la qualitat de vida a Selva.

4. L’Ajuntament pot establir un règim especial de beneficis fiscals i ajudes econòmiques destinades al foment de la reducció de residus i de la recollida selectiva.

Article 4. Subsidiarietat dels treballs de gestió dels residus urbans

L’Ajuntament podrà realitzar subsidiàriament els treballs de gestió dels residus que segons l’ordenança han d’efectuar els ciutadans, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, i els imputarà el cost dels serveis prestats sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin en cada cas.

 

TÍTOL II
RECOLLIDA DE RESIDUS

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 5. Consideracions generals per al lliurament dels residus

1. Tots els ciutadans definits a l’article segon d’aquesta Ordenança estan obligats a:

a. Separar els residus domèstics i comercials de la manera següent:

  • Fracció orgànica
  • Paper i cartó
  • Vidre
  • Envasos lleugers
  • Rebuig o resta

b. Treure o lliurar les diferents fraccions de residus d’acord amb el calendari i amb la franja horària que, en cada cas, determini l’Ajuntament. Està prohibit dipositar residus a la via pública que contenguin líquids o que puguin liquar-se. 

c. En el sistema de recollida porta a porta els veïnats han de dipositar els fems davant el domicili propi, facilitant el màxim la visibilitat i recollida del material dipositat. Està prohibit dipositar bosses de residus domiciliaris a la vorera o dins les papereres ubicades a la via pública.

d. Utilitzar els elements de contenció per a les diferents fraccions de residus urbans que determini l’Ajuntament, d’acord amb la naturalesa del residu, les característiques del sector o via pública i amb la planificació realitzada per a la recollida i transport.

e. Afavorir la selecció i, per tant, possible recuperació d’altres fraccions valoritzables dels residus.

2. Els ciutadans que resideixin en sòl rústic han de dur els residus, correctament separats, a les àrees d’aportació que estableixi l’Ajuntament. Els materials s’han de dipositar dins els contenidors específics per a cada fracció.

Article 6. Responsabilitat de la correcta gestió dels residus

1. Els productors i posseïdors inicials dels residus domèstics i comercials de competència municipal són responsables de lliurar-los per a la seva correcta gestió en la forma i instal·lacions establertes en la present ordenança, els residus adquiriran el caràcter de propietat municipal. Qualsevol manipulació que es desitgi efectuar a aquests requerirà una autorització prèvia de l’ajuntament.

2. Els productors i posseïdors de residus comercials no perillosos que no s’hagin acollit al servei municipal de recollida de residus són igualment responsables de la seva correcta gestió. Amb aquesta finalitat hauran:

a) Mantenir els residus en condicions adequades d’higiene i seguretat mentre es trobin en el seu poder.

b) Separar els residus en les mateixes condicions que les establertes per als que s’acullen al servei municipal de recollida, i lliurar-los a gestors de residus autoritzats, d’acord amb el que disposi la normativa aplicable

c) Acreditar documentalment la gestió correcte dels seus residus davant l’Ajuntament.

3. En cas d’incompliment de les obligacions de gestió de residus comercials no perillosos per part del seu productor o un altre posseïdor, l’Ajuntament assumirà subsidiàriament la gestió i podrà repercutir a l’obligat a realitzar-la el cost real de la gestió.

4. Els productors i posseïdors de residus perillosos han de complir els requisits recollits a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos i el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, que modifica l’esmentat reglament, així com a la resta de normativa que els sigui aplicable.

Article 7. Prestació del servei

1. L’Ajuntament de Selva prestarà el servei de recollida dels residus domèstics i dels residus comercials, d’acord amb el previst a la present Ordenança i en la normativa aplicable.

2. L’Ajuntament prestarà els serveis de recollida següents:

a. La recollida selectiva dels residus domèstics i comercials dins el nucli urbà mitjançant el sistema porta a porta. L’Ajuntament establirà la freqüència i els horaris més adequats per dur-la a terme. Qualsevol canvi de freqüència i d’horari es farà públic amb l’antelació suficient.

b. La recollida selectiva dels residus generats pels grans productors (generadors singulars qualificats), tant els ubicats dins sòl urbà com els ubicats dins sòl rústic, els quals hauran d’efectuar la separació prèvia (en origen) dels residus dins les pròpies instal·lacions, seguint les instruccions que dictin l’Ajuntament i la Mancomunitat des Raiguer. Basant-se en criteris d’eficiència i eficàcia en la gestió dels residus, l’Ajuntament pot decidir no realitzar la recollida selectiva dels grans productors que estiguin ubicats a llocs llunyans o de difícil accés.

c. La recollida domiciliària dels residus voluminosos, prèvia petició de l’usuari al propi ajuntament.

CAPÍTOL II.
RECOLLIDA SELECTIVA PORTA A PORTA

Article 8. Prestació de la recollida selectiva porta a porta

1. L’Ajuntament de Selva recollirà selectivament mitjançant el sistema porta a porta:

a) Els residus domèstics i comercials del nucli urbà.

b) Els residus domèstics i comercials dels grans productors, tant els ubicats dins el nucli urbà com els ubicats en sòl rústic.

2. L’Ajuntament pot complementar o substituir la recollida porta a porta de les fraccions de paper-cartó, vidre i envasos lleugers dels grans productors per una recollida mitjançant contenidors de gran capacitat tipus iglú amb l’objectiu de millorar l’eficàcia i l’eficiència del servei. Els grans productors han de destinar, dins les seves instal·lacions i en un lloc de fàcil accés i mobilitat pel camió de recollida, una zona específica per a la col·locació dels contenidors.

3. Basant-se en criteris d’eficiència i eficàcia en la gestió dels residus, l’Ajuntament pot decidir no realitzar la recollida selectiva porta a porta dels grans productors que estiguin ubicats a llocs llunyans o de difícil accés.

Article 9. Fraccions recollides porta a porta

1. Els usuaris del servei de recollida porta a porta hauran de separar els residus en les fraccions següents:

a. Fracció orgànica

b. Paper-cartó

c. Vidre

d. Envasos lleugers

e. Rebuig

f. Bolquers

2. Atesa la necessitat de treure els residus de bolquers diversos dies a la setmana per qüestions higièniques i sanitàries, aquests residus es gestionaran separadament de la resta de les fraccions, excepte de la fracció rebuig. Dins aquesta fracció sols es podran treure els següents residus permesos: bolquers, compreses i tampons, altres residus sanitaris. (Veure Annex II)

Article 10. Recollida selectiva port a porta de la fracció orgànica

1. Per a la recollida porta a porta de la fracció orgànica, els ciutadans estan obligats a:

a. Separar la fracció orgànica de la resta de les deixalles i treure-la utilitzant bosses compostables o de plàstic transparent i dins un contenidor o poal a la via pública.

b. Treure la fracció orgànica en els dies corresponents i a l’horari establert.

c. Col·locar el poal o contenidor a la via pública, prop de l’entrada de l’edifici, sense que obstaculitzi el pas de vianants.

d. Retirar de la via pública el poal o contenidor el matí següent al servei de recollida porta a porta. En cap cas podran romandre a la via pública fora de les hores i dies corresponents a la recollida porta a porta.

e. Seguir les instruccions que, al respecte de la recollida selectiva de la fracció orgànica, facilitin l’ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer, a fi i efecte que la qualitat de la fracció orgànica sigui òptima.

2. No es permet lliurar residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció orgànica, d’acord amb l’Annex I.

3. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció orgànica en els contenidors específics ubicats a les àrees d’aportació per orgànica que estableixi l’Ajuntament.

Article 11. Recollida selectiva porta a porta del paper i cartó.

1. Per a la recollida porta a porta de la fracció paper i cartó, els ciutadans estan obligats a:

a. Treure la fracció paper i cartó plegada dins una capsa de cartó, dins una bossa de paper o fermada amb una corda.

b. Treure la fracció paper i cartó en els dies i a l’horari corresponents.

c. Col·locar la fracció de paper i cartó a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas dels vianants, en els dies corresponents i a l’horari establert.

2. No es permet lliurar residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció paper i cartó, d’acord amb l’Annex I.

3. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció paper i cartó en els contenidors corresponents ubicats a les Àrees d’aportació municipal. Les caixes de cartó s’introduiran plegades dins el contenidor de manera que ocupin el mínim volum.

Article 12. Recollida selectiva porta a porta dels envasos lleugers.

1. Per a la recollida porta a porta de la fracció envasos, els ciutadans estan obligats a treure aquesta fracció de residus dins d’una bossa de plàstic tancada, a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas de vianants, en els dies corresponents i a l’horari establert.

2. No es permet treure residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció d’envasos lleugers, d’acord amb l’Annex I.

3. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció d’envasos lleugers en els contenidors corresponents ubicats a les Àrees d’aportació municipal. S’han de lliurar esclafats en la mesura que sigui possible per tal de reduir el seu volum.

Article 13. Recollida selectiva porta a porta de la fracció vidre.

1. Per a la recollida porta a porta de la fracció vidre, els ciutadans estan obligats a treure aquesta fracció dins un contenidor o poal sense cap tipus de bossa i sense taps. Es traurà a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas de vianants, en els dies i a l’horari corresponents.

2. No es permet treure residus diferents als considerats aptes per a la recollida de la fracció vidre, d’acord amb l’Annex I.

3. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció vidre en els contenidors corresponents ubicats a les Àrees d’aportació municipal. S’han de lliurar sense bosses ni taps.

Article 14. Recollida selectiva porta a porta de la fracció rebuig.

1. La fracció rebuig s’ha de treure a la via pública mitjançant bosses. Les bosses s’han de treure al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas de vianants. L’Ajuntament podrà establir un sistema de pagament per generació per aquesta fracció de tipus “bossa vermella”.

2. Els residus de la fracció rebuig s’han de treure el dia corresponent i a l’horari establert.

3. No es permeten treure materials orgànics ni residus que formen part de la fracció selectiva reciclable (paper/cartó, vidre i envasos lleugers) per a la recollida de la fracció rebuig.

4. Els usuaris, opcionalment, poden lliurar la fracció rebuig en els contenidors ubicats a les Àrees d’aportació municipal en les mesures específiques que determini l’ajuntament.

Article 15. Recollida selectiva porta a porta dels bolquers i restes animals

1. La fracció bolquers comprèn bolquers infantils o per adults, compreses, tampons i assimilables.

2. Els usuaris trauran aquesta fracció separadament de les altres fraccions dins una bossa de plàstic de color clar, en els dies corresponents i a l’horari establert.

CAPÍTOL III.
RESIDUS VOLUMINOSOS

Article 16. Recollida de residus voluminosos

1. L’Ajuntament prestarà un servei de recollida domiciliària de residus voluminosos. Es recolliran els residus voluminosos definits a l’article 2 de la present ordenança, excepte els continguts a l’apartat 25 d’aquest mateix article. Atès que és un servei de recollida domiciliària, no es recolliran, en cap cas, els residus voluminosos procedents d’activitats industrials o comercials.

Article 17. Procediment de la recollida domiciliària de residus voluminosos

1. Els ciutadans que vulguin ser usuaris del servei de recollida domiciliària de residus voluminosos estan obligats a:

a) Sol·licitar a l’Ajuntament, personalment o per telèfon, la recollida dels residus voluminosos dels quals es volen desprendre. Es podran treure, com a màxim, tres objectes per domicili i dia de recollida.

b) Seguir les instruccions que es donin des de l’Ajuntament en relació a la seva recollida.

c) Treure els residus voluminosos damunt la vorera (sempre que sigui possible) el dia abans de la recollida a partir de les 20.00 hores.

d) Tallar per la meitat tots aquells objectes que tenguin una mida superior a tres metres.

2. El servei de recollida domiciliària de voluminosos no inclou, en cap cas, la recollida dels residus següents: residus de construcció-demolició pneumàtics fora d’ús, peces de cotxe o ciclomotor (rodes, xassís, filtres, frens, etc.), pots de pintura, bidons metàl·lics, aerosols, bateries, telèfons mòbils, extintors, olis, combustibles líquids, bombones de gas, fluorescents i bombetes.

Article 18. Responsabilitat

Tots els usuaris seran responsables d’aquells residus voluminosos que treguin a la via pública. En cas d’abandonament o mal ús del servei de recollida específica, el responsable es farà càrrec del cost de la retirada dels voluminosos abandonats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin.

 

CAPÍTOL IV.
VEHICLES AL FINAL DE LA SEVA VIDA ÚTIL

Article 19. Classificació del tipus de residu i àmbit d’aplicació

1. Queden sotmesos a l’àmbit d’aplicació d’aquest article tots els vehicles que hagin arribat al final de la seva vida útil i es trobin en qualsevol punt del terme municipal.

2. Els vehicles abandonats seran considerats residus domèstics, de conformitat amb el que estableix l’article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. Així mateix, tendran la consideració de residus perillosos de conformitat amb l’Ordre MAM/304/202, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la Llista europea de residus.

Article 20. Prohibició d’abandonament

Queda prohibit que el titular o posseïdor d’un vehicle al final de la seva vida útil se’n desprengui i l’abandoni en qualsevol punt del terme municipal. Els titulars d’un vehicle, al final de la seva vida útil, han d’entregar-lo a un centre autoritzat de tractament.

Article 21. Tractament com a residu urbà

1. Tendran la consideració de residus abandonats i podran ser traslladats a un centre autoritzat de tractament de vehicles per a la seva posterior destrucció i descontaminació:

a. Quan hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle va ser immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l’Administració i el titular no hi ha formulat al·legacions.

b. Quan romangui estacionat durant un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.

c. Quan es trobi en situació de baixa administrativa i estigui situat a la via pública.

2. Abans de l’ordre de trasllat del vehicle, es requerirà al seu titular advertint-lo que, en el cas de no procedir a la seva retirada en el termini d’un mes, es procedirà al seu trasllat a un centre autoritzat de tractament.

3. Els propietaris dels vehicles abandonats o de les seves restes que no hagin estat destruïts podran recuperar-los amb una sol·licitud prèvia, en l’estat en què es trobin, sempre que acreditin la propietat i hagin abonat l’import de les tarifes de recollida, transport i dipòsit. Tot això, sense perjudici de la sanció que es pugui imposar.

Article 22. Expedient de declaració d’abandonament. Notificacions

1. El procediment podrà iniciar-se d’ofici o a instancia de qualsevol persona que comuniqui a l’Ajuntament de Selva l’existència d’un vehicle que presumiblement es trobi abandonat. Els serveis municipals aixecaran les corresponents actes d’inspecció, iniciaran el corresponent expedient administratiu de declaració de vehicle abandonat i la retirada i el tractament com a residu urbà, sense perjudici del que estableixi la legislació sobre trànsit.

2. Les notificacions dels expedients de declaració d’abandonament es duran a terme de la manera següent:

a) En la notificació d’inici de l’expedient administratiu, es requerirà el titular perquè aporti documentació acreditativa que el vehicle no està abandonat: fotocòpia del permís de circulació del vehicle, targeta d’inspecció tècnica amb la darrera ITV superada, assegurança obligatòria i darrer rebut de l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica al corrent de pagament.

En el supòsit que el titular aporti tota la documentació requerida en regla, s’arxivaran les actuacions. Si no s’aporta la documentació esmentada, es continuarà amb la tramitació de l’expedient.

b) Si es desconeix el titular o hi ha impossibilitat de notificar l’inici de l’expedient o la seva resolució, la notificació s’efectuarà conforme al que estableix la normativa vigent, i es procedirà a la publicació edictal i, simultàniament, a l’anunci en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de Selva. Un cop transcorreguts els terminis reglamentaris, es continuarà amb la tramitació administrativa de l’expedient.

Article 23. Responsabilitat

1. S’exigirà la responsabilitat que correspongui als titulars que abandonin els vehicles mitjançant la incoació i la instrucció del corresponent expedient sancionador.

2. En cas que el titular d’un vehicle acrediti que va efectuar l’entrega d’aquest a un centre autoritzat de tractament abans que es produís la situació d’abandonament, es considerà aquest darrer posseïdor del vehicle, i per tant responsable de qualsevol infracció d’aquesta ordenança.

3. Els titulars de vehicles abandonats que adquireixin la condició de residus urbans i siguin retirats de la via pública o espai públic, hauran de sufragar els costos del trasllat i l’estada en el dipòsit municipal, de conformitat amb les taxes establertes a les ordenances fiscals vigents, amb independència de les sancions que hi puguin correspondre.

 

CAPÍTOL V.
RESIDUS DE CONSTRUCCIÓ-DEMOLICIÓ

Article 24. Consideracions generals

1. L’objecte d’aquest capítol és donar compliment, pel que fa a la gestió dels residus de construcció i demolició, a l’article 6 i article 8, darrer paràgraf, del Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca, aprovat per acord del Ple del Consell Insular de Mallorca de dia 8 d’abril de 2002 (correcció d’errades aprovada pel Ple de dia 29 de juliol de 2002) i publicat íntegrament al BOIB núm. 141, de 23 de novembre de 2002, i a la modificació del text de l’article 9 del Pla Director Sectorial de Gestió de Residus de Construcció, Demolició, Voluminosos i Pneumàtics fora d’ús de l’Illa de Mallorca (PDSGRCDVPFUM), aprovat a la Llei de mesures Tributàries i administratives (Llei d’Acompanyament de pressuposts) publicada al BOIB nº 188 de 30 del 12 del 2006.

2. L’esmentat article 6 del Pla Director disposa que correspon als ajuntaments traslladar a les seves ordenances les mesures necessàries per al compliment de les obligacions que se’n derivin. D’altra part, l’article 8, en el darrer paràgraf, assenyala que els ajuntaments han de revisar les seves ordenances municipals amb l’objectiu d’adaptar-les al que disposa l’article 9 d’aquest Pla director sectorial.

Article 25. Classificació del tipus de residu

1. Als efectes de l’aplicació d’aquesta ordenança, es consideren residus de la construcció-demolició els definits a la categoria 17 del Catàleg Europeu de Residus aprovat per Decisió 2001/118/CE de la Comissió de les Comunitats Europees de 16 de gener de 2001.

2. Aquesta categoria 17 s’incorpora com a annex II a la present ordenança. Tindran aquesta consideració aquells residus assimilables procedents d’activitats extractives i de fabricació de productes ceràmics, rajoles, teules i altres materials de construcció.

Article 26. Obligacions del generadors de residus de construcció i demolició d’obres majors

1. Presentar en la tramitació de la llicència d’obra de construcció i/o demolició i sempre abans de l’inici d’aquesta, contracte formalitzat amb el gestor autoritzat pel servei públic d’insularitat amb l’objecte de gestionar correctament els residus generats.

2. Adjuntar al projecte d’execució que es presenti dins la tramitació de la llicència d’obra corresponent els següents continguts:

a. Una avaluació del volum i les característiques dels residus que s’originen.

b. L’avaluació, si escau, de les terres i els desmunts –no contaminants- procedents d’obres d’excavació que no necessiten cap tipus de tractament que es puguin destinar directament a pedreres.

c. Les mesures previstes de separació en origen o reciclatge in situ durant la fase d’execució de l’obra.

d. Una valoració econòmica del cost d’una gestió adequada dels residus generats.

3. Dipositar una fiança al Consell de Mallorca abans de retirar la llicència municipal, l’import de la qual serà d’un 125% dels costos estimats corresponents a una adequada gestió de residus generats en l’obra per mitjà del certificat de l’autor del projecte i/o la valoració efectuada per l’administració. Per a la tramitació de la fiança s’han de tenir en consideració els següents aspectes:

La fiança es pot constituir de qualsevol de les formes següents:

i. En metàl·lic.

ii. Mitjançant aval atorgat per un establiment de crèdit, d’acord amb la normativa vigent.

iii. Mitjançant aval d’una societat de garantia recíproca, d’acord amb la normativa vigent.

En el document de formalització de la fiança prestada per mitjà d’aval s’ha de fer constar el consentiment prestat pel fiador o avalista a l’extensió de la responsabilitat davant l’administració en els mateixos termes que si la garantia fos constituïda pel mateix titular.

La fiança es tornarà després de la concessió del final d’obra i d’haver justificat la gestió adequada dels residus generats presentant el rebut de lliurament dels residus a les plantes del servei públic.

4. Realitzar la separació en origen de la manera següent:

Sempre que tècnicament sigui possible se separaran les fraccions perilloses de les no perilloses. A la vegada, les fraccions considerades no perilloses se separaran obligatòriament en:

  • Residus inerts exclusivament (ceràmics, restes de formigó, terres i similars).
  • Restes de residus: envasos de qualsevol tipus, restes metàl·liques, restes de fusta, plàstic i similars i altres residus no perillosos.

Aquesta separació en origen se realitzarà preferentment a través de contenidors específics. En qualsevol cas, s’assegurarà una correcta separació.

5. Responsabilitzar-se del transport de residus, mitjançant transportista registrat, fins als centres de transferència i tractament incloses en el servei públic insularitzat.

6. Abonar els costs que origini la gestió dels residus de construcció i demolició lliurats a planta.

 

TÍTOL III.
ÀREES D’APORTACIÓ

Article 27. Àrees d’aportació

Les àrees d’aportació són les àrees que determini l’Ajuntament per a l’aportació exclusiva de residus de les 5 fraccions de recollida selectiva.

Article 28. Usuaris de les àrees d’aportació

Poden utilitzar les àrees d’aportació d’emergència els ciutadans de Selva que poden ser:

a. Particulars que la seva residència estigui inclosa en el Cens de fems municipal.

b. Generadors singulars no qualificats del municipi, és a dir, comerços, bars, restaurants, oficines i petits productors en general.

c. Els organismes públics i entitats del municipi (centres educatius, culturals, protecció civil, etc. i les entitats sense ànim de lucre – associacions, fundacions, ONG, etc.-).

d. Brigades/concessionaris, entenent per aquests les persones físiques o jurídiques que tinguin una relació contractual de prestació de serveis per l’Ajuntament.

Article 29. Obligacions dels usuaris

1. Obligacions dels usuaris de l’àrea d’aportació d’emergència:

a. Cal accedir-hi de forma correcta segons les indicacions establertes per l’ajuntament.

b. Els materials s’han de deixar dins els contenidors corresponents seguint els cartells respectius.

c. S’ha d’evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors. Si cauen residus al terra s’hauran de recollir i introduir al contenidor respectiu.

d. Totes les fraccions cal que estiguin ben separades i que es dipositin als diferents contenidors amb la forma autoritzada per l’ajuntament.

e. No poden deixar mai residus o materials fora de les àrees d’aportació.

Article 30. Residus admissibles i no admissibles

Els usuaris de l’àrea d’aportació d’emergència podran aportar, prèviament classificats, els següents materials:

  • Paper-cartó,
  • Envasos de vidre
  • Envasos lleugers
  • Fracció orgànica
  • Rebuig

L’Ajuntament podrà modificar la llista de residus admesos d’acord amb les necessitats del municipi.

 

TÍTOL IV
RÈGIM SANCIONADOR I RESPONSABILITAT ADMINISTRATIVA

CAPÍTOL I.
INSPECCIÓ I CONTROL

Article 31. Servei d’inspecció

1. L’exercici de les funcions d’inspecció i vigilància del compliment d’aquesta ordenança correspon al personal que les tengui atribuïdes així com als agents de la policia local.

2. El personal al qual fa referència l’apartat anterior, en l’exercici de les seves funcions tendrà la condició d’agent de l’autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions en les quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels contenidors i de les bosses de residus que hagin de ser objecte de recollida.

Article 32. Deure de col·laboració

Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables dels establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança hauran de prestar col·laboració al personal al qual fa referència l’article anterior, en l’exercici de les seves funcions d’inspecció.

CAPÍTOL II.
INFRACCIONS I SANCIONS

Article 33. Concepte

1. Es consideraran infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin les disposicions de la present Ordenança, així com aquelles que estiguin tipificades a la legislació estatal o autonòmica reguladora de les matèries que s'hi inclouen, sense perjudici que els preceptes d'aquesta Ordenança puguin contribuir a una identificació més precisa.

2. Les infraccions tipificades en la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Abast de la responsabilitat

Els residus han de tenir sempre un responsable del compliment de les obligacions que deriven de la seva producció i gestió, qualitat que correspon al productor o a un altre posseïdor inicial o al gestor de residus.

Article 34. Subjectes responsables de les infraccions

1. Poden ser sancionades pels fets constitutius de les infraccions administratives que recull aquest capítol les persones físiques o jurídiques que els cometin, d’acord amb el que estableix aquesta ordenança i sense perjudici, si s’escau, de les responsabilitats civils, penals i mediambientals corresponents.

2. Quan el compliment del que estableix aquesta ordenança correspongui a diverses persones conjuntament, han de respondre de manera solidària de les sancions pecuniàries, de conformitat amb el que disposa l’article 28 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, del règim jurídic del sector públic.

3. La responsabilitat és solidària, en tot cas, en els supòsits següents:

a. Quan el productor, el posseïdor inicial o el gestor de residus els lliuri a una persona física o jurídica diferent de les que assenyala aquesta ordenança i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

b. Quan siguin diversos els responsables i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascun en la realització de la infracció.

​4. Quan els danys causats al medi ambient es produeixin per acumulació d’activitats ocasionades per diferents persones, l’Ajuntament pot imputar individualment aquesta responsabilitat i els seus efectes econòmics.

Article 35. Infraccions

1. Les accions i/o omissions que infringeixen la present ordenança generen responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de l’exigible en la via penal, civil o d’un altre ordre en què puguin incórrer.

2. Les infraccions tipificades en la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 36. Infraccions lleus

Són infraccions lleus:

1. En general:

a) Qualsevol incompliment d’aquesta ordenança i que no estigui tipificat com falta greu o molt greu.

b) La comissió d’alguna de les infraccions indicades com a greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.

2. En matèria de recollida de residus urbans o municipals:

a. Dipositar residus sense separar-los correctament en les diferents fraccions.

b. Dipositar residus en un contenidor, poal o bossa diferent del que li correspon. Dipositar les capses de cartó sense plegar i fermar per tal que ocupin el mínim volum.

c. Dipositar residus a la via pública fora de l’horari establert per a cada fracció.

d. Utilitzar els contenidors de l’Ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer sense cura suficient i fer-los malbé.

e. No retirar del carrer el contenidor, poal o poalet al matí següent de la recollida.

f. Prendre o malmetre un poalet o contenidor d’una altre veí o establiment comercial.

g. No utilitzar bosses, poals o contenidors quan sigui preceptiu.

h. Deixar que els animals domèstics s’orinin en les bosses, poalets o contenidors dels domicilis o comerços

i. No aportar els residus a les àrees d’aportació en condicions higiènic-sanitàries correctes.

j. El dipòsit de residus voluminosos a la via pública sense concertar prèviament el sistema de recollida domiciliària establert en aquesta ordenança. Aquesta es pot considerar greu quan obstaculitza la circulació de vianants o vehicles.

k. El lliurament a la recollida domiciliària de residus exclosos del servei municipal de gestió de residus.

l. Evacuar residus sòlids per la xarxa de sanejament.

m. Dipositar a les papereres de la via pública caixes, bosses de residus o altres elements no pròpiament generats pels vianants.

n. Utilitzar els poalets i/o contenidors cedits per l’Ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer per a usos diferents als prevists a la present ordenança.

o. Apilar els residus fora de l’establiment comercial a la via pública.

Article 37. Infraccions greus

Són infraccions greus:

1. Les infraccions lleus quan es doni l'agreujant de reincidència.

2. Les següents infraccions:

a. L’abandonament, abocament o eliminació incontrolat de qualsevol tipus de residus no perillosos sense que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

b. L’abandonament d’un vehicle, sense que hagi posat en perill greu la salut de les persones o hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

c. L’abocament de residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públics com privats.

a. El dipòsit de residus voluminosos en els contenidors o a la via pública (sense concertar prèviament la seva recollida), en solars, parcel·les o pedreres.

b. L’obstrucció a l’activitat de vigilància, inspecció i control de l’Ajuntament, així com les obligacions de col·laboració previstes a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

c. Falsejar o ocultar dades per a l’obtenció de les autoritzacions assenyalades en aquesta ordenança o als efectes de liquidació de les corresponents taxes o preus públics.

d. El lliurament, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les que s’assenyalen a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i en la present ordenança, així com l’acceptació d’aquests en condicions diferents de les previstes en aquestes normes.

e. La comissió d’alguna de les infraccions indicades com a molt greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.

Article 38. Infraccions molt greus

Són infraccions molt greus:

a. L’abandonament, abocament o eliminació incontrolats de qualsevol tipus de residus domèstics o comercials, sempre que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.

b. La vulneració de les mesures de caràcter provisional adoptades per l’Ajuntament per assegurar l’eficàcia de la resolució que es pugui dictar i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient.

c. El lliurament de residus perillosos al servei de recollida municipal, sempre que com a conseqüència d’aquest fet s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.

d. Les infraccions greus quan es doni l'agreujant de reincidència.

Article 39. Sancions

1. Les infraccions tipificades a l'article anterior es corregeixen aplicant les següents sancions:

- Infraccions lleus, multa de 30 a 300 euros

- Infraccions greus, multa de 300,01 a 901 euros

- Infraccions molt greus, multa de 901,01 a 3000 euros. Excepte si es tracta de residus perillosos, cas en què la multa pot ser de fins a 40.000€.

Amb caràcter voluntari, les sancions econòmiques imposades, que al seu cas corresponguin, podran condonar-se per activitats substitutives, que a l’efecte establirà l’Alcaldia, les quals en cap cas atemptaran a la dignitat de la persona.

Article 40. Graduació de les sancions

L’Ajuntament haurà de complir l’adequació deguda entre la sanció i el fet constitutiu de la infracció, i s’haurà de considerar especialment:

La seva repercussió, la seva transcendència pel que fa a la salut i seguretat de les persones i del medi ambient,

La importància o categoria de l'activitat econòmica de l'infractor,

El seu grau d’intencionalitat, participació i benefici obtingut,

La reincidència, per comissió en el termini d’un any de més d’una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma, així com

La irreversibilitat dels danys o deterioraments produïts.

A la proposta de resolució de l’expedient sancionador s’ha de justificar expressament la concurrència i aplicació dels esmentats criteris.

L’annex III de la present Ordenança regula els criteris per aplicar les sancions en aquesta matèria.

Article 41. Potestat sancionadora

1. Correspondrà al batle la resolució dels expedients administratius sancionadors en exercici de la competència que li es atribuïda per l’article 21.1.n de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

Article 42. Procediment

Els expedients sancionadors es sotmetran als principis de la potestat sancionadora establerts per la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i la resta de normativa que li sigui d’aplicació.

Article 43. Prescripció de les infraccions i sancions

1. Les infraccions lleus prescriuran al cap d’un any, les greus al cap de tres anys i les molt greus al cap de cinc anys.

2. El termini de prescripció de les infraccions es començarà a comptar des del dia en què la infracció s’ha comès.

3. En els supòsits d’infraccions continuades, el termini de prescripció comença a comptar del moment de la finalització de l’activitat o de l’últim acte amb el qual la infracció es consumi. En cas que els fets o activitats constitutius d’infracció siguin desconeguts perquè no hi ha signes externs, el dit termini s’ha de computar des que aquests es manifestin.

4. Interromprà la prescripció de les infraccions la iniciació, amb coneixement de l’interessat, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l’expedient sancionador està paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable al presumpte responsable.

Article 44. Reparació del dany i indemnització

1. Sense perjudici de la sanció que es pugui imposar, l’infractor quedarà obligat a la reposició de la situació alterada pel dany a l’estat originari, així com a la indemnització dels danys i perjudicis causats, que podran ser determinats per l’òrgan competent, i, en aquest cas, s’haurà de comunicar a l’infractor perquè ho satisfaci en el termini que amb aquest efecte es determini.

2. En els casos de danys mediambientals, l’infractor està obligat a reparar-los en els termes de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental.

Article 45. Multes coercitives i execució subsidiària

1. Si els infractors no porten a terme la restauració o indemnització, d’acord amb el que estableix l’article 47, i una vegada transcorregut el termini assenyalat en el requeriment corresponent, l’Ajuntament podran acordar la imposició de multes coercitives o l’execució subsidiària. La quantia de cadascuna de les multes coercitives no haurà de superar, si s’escau, un terç de la multa fixada per infracció comesa. Així mateix, en el cas que no es realitzi la restauració, es podrà dur a terme mitjançant l’execució subsidiària per part de l’Ajuntament per compte de l’infractor i a càrrec seu.

2. La imposició de multes coercitives exigeix que en el requeriment s’indiqui el termini de què es disposa per al compliment de l’obligació i la quantia de la multa que es pot imposar. En tot cas, el termini haurà de ser suficient per complir l’obligació. Les multes coercitives seran independents i compatibles amb les que es puguin imposar en concepte de sanció.

Article 46. Adopció de mesures provisionals

1. Iniciat el procediment sancionador, l’Ajuntament per resoldre’l, podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant un acord motivat, les mesures de caràcter provisional que consideri necessàries per assegurar l’eficàcia de la resolució i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient. Aquestes mesures podran consistir en:

a. Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixi la continuïtat en la producció del dany

b. Precintat d’aparells, equips o vehicles

c. Clausura temporal, parcial o total de l’establiment.

d. Suspensió temporal de l’autorització per a l’exercici de l’activitat per part de l’empresa.

2. No es podrà adoptar cap mesura provisional sense el tràmit d’audiència prèvia als interessats, llevat que concorrin raons d’urgència que n’aconsellin l’adopció immediata, basades en la producció d’un dany greu per a la salut humana o el medi ambient, o que es tracti de l’exercici d’una activitat que regula la Llei 22/2011 sense l’autorització preceptiva o amb l’autorització caducada o suspesa, cas en què la mesura provisional imposada haurà de ser revisada o ratificada després de l’audiència als interessats.

En el tràmit d’audiència que preveu aquest apartat s’haurà de donar als interessats un termini màxim de quinze dies perquè puguin aportar totes les al·legacions, documents o informacions que considerin convenients.

Article 47. Publicació

El Ple municipal podrà acordar la publicació, quan considerin que hi ha raons d’interès públic i a través dels mitjans que consideri oportuns, de les sancions imposades per la comissió d’infraccions greus i molt greus, una vegada que aquestes sancions hagin adquirit el caràcter de fermes.

ANNEX I

Llista il·lustrativa, no exhaustiva, dels residus a dipositar a cada una de les fraccions

RESIDUS OBJECTE DE RECOLLIDA SELECTIVA DEL SERVEI MUNICIPAL DE GESTIÓ DE RESIDUS DOMÈSTICS I COMERCIALS

MATÈRIA ORGÀNICA

SI

NO

Restes de fruita i verdura

Restes de carn i peix

Embotits

Closques d’ous, fruits secs i mariscs

Restes de pasta i arròs

Restes de pa i pastissos

Petites restes de jardineria (fulles, rams secs, herbes, etc.)

Cafè, marró de cafè i bosses d’infusions

Paper de cuina i torcaboques de paper

Materials líquids (brous, llet, oli)

Embolics, envasos, paper d’alumini

Restes vegetals de mida gran o tractades amb pesticides

Excrements d’animals domèstics

Serradís de fusta tractada

Brics, vidre, plàstics, llaunes

Medicaments

Lleixiu, detergents, dissolvents

Xapes i metalls

Diaris, revistes, cartó, fulls

Piles i bateries

Bolquers i compreses

Cendra i llosques de cigarrets

Articles de pell, teixits

Pols d’agranar, bosses d’aspirador

Restes de ceràmica, pedres

ENVASOS DE VIDRE

SI

NO

Pots i botelles de vidre de qualsevol color Pots de cosmètica i perfumeria

Flascons de conserves

Taps de botelles

Restes de ceràmica

Bombetes

Fluorescents

Miralls

Plats i tassons

Vidre pla

Terres i pedres

ENVASOS LLEUGERS

SI

NO

Brics.

Envasos de plàstic (d’aigua, detergent, xampú, pasta de dents, iugurts, etc.).

Llaunes de conserves d'acer o alumini Llaunes de begudes d'acer o alumini Bosses de plàstic.

Taps metàl·lics i de plàstic.

Palanganes de suro blanc (porexpan).

Paper d’alumini.

Oueres de plàstic.

Aerosols.

Envasos plens.

Juguetes, cadires i taules de plàstic.

Penjadors.

CD

Tubs i mànegues.

Diaris, revistes, cartó.

Vidre

Restes de menjar.

PAPER I CARTÓ no tacat i sense plàstics i metalls

SI

NO

Diaris, revistes i llibres.

Llibretes, quaderns, folis, carpetes i cartolines.

Cartons nets plegats.

Bosses de paper.

Paper d’embalar.

Oueres de cartó

Torcaboques de paper.

Paper de cuina.

Paper plastificat (de carnisseria p. e.).

Paper brut d’oli, pintura o restes de menjar.

Paper d’alumini.

Clips, grapes.

REBUIG

SI

NO

Pols d’agranar.

Bosses d’aspirador.

Paper brut o banyat.

Tassons, plats, vidres plans.

Llosques de cigarret, cendres.

Residus higiènics (compreses, bolquers, tampons).

Excrements d’animals.

Residus domèstics o comercials inclosos en alguna de les fraccions anteriors, residus voluminosos, residus perillosos, residus procedents d’obres menors.

ANNEX II
CATEGORIA 17: RESIDUS DE LA CONSTRUCCIÓ I DEMOLICIÓ DE LA LLISTA EUROPEU DE RESIDUS

17. RESIDUS DE LA CONSTRUCCIÓ I DEMOLICIÓ (INCLOSA LA TERRA EXCAVADA DE ZONES CONTAMINADES).

17 01 Formigó, totxos, teules i materials ceràmics.

17 01 01 Formigó.

17 01 02 Totxos o maons.

17 01 03 Teules i materials ceràmics.

17 01 06* Mescles, o fraccions separades, de formigó, totxos, teules i materials ceràmics, que contenen substàncies perilloses.

17 01 07 Mescles de formigó, totxos, teules i materials ceràmics distintes de les especificades en el codi 17 01 06.

17 02 Fusta, vidre i plàstic.

17 02 01 Fusta.

17 02 02 Vidre.

17 02 03 Plàstic.

17 02 04* Vidre, plàstic i fusta que contenen substàncies perilloses o estan contaminades per elles.

17 03 Mescles bituminoses, quitrà d’hulla i altres productes quitranats.

17 03 01* Mescles bituminoses que contenen quitrà d’hulla.

17 03 02 Mescles bituminoses distintes de les especificades en el codi 17 03 01.

17 03 03* Quitrà d’hulla i productes quitranats.

17 04 Metalls (inclosos els seus aliatges)

17 04 01 Coure, bronze, llautó.

17 04 02 Alumini.

17 04 03 Plom.

17 04 04 Zinc.

17 04 05 Ferro i acer.

17 04 06 Estany.

17 04 07 Metalls mesclats.

17 04 09* Residus metàl·lics contaminats amb substàncies perilloses.

17 04 10* Cables que contenen hidrocarburs, quitrà d’hulla i altres substàncies perilloses.

17 04 11 Cables distints dels especificats en el codi 17 04 10.

17 05 Terres (inclosa l’excavada de zones contaminades), pedres i fang de drenatge.

17 05 03* Terra i pedres que contenen substàncies perilloses.

17 05 04 Terra i pedres distintes de les especificades en el codi 17 05 03.

17 05 05* Fangs de drenatge que contenen substàncies perilloses.

17 05 06 Fangs de drenatge distints dels especificats en el codi 17 05 05.

17 05 07 Balast de vies fèrries que conté substàncies perilloses.

17 05 08 Balast de vies fèrries distint de l’especificat en el codi 17 05 07.

17 06 Materials d’aïllament i materials de construcció que contenen amiant.

17 06 01* Materials d’aïllament que contenen amiant.

17 06 03* Materials d’aïllament que consisteixen en, o contenen, substàncies perilloses.

17 06 04 Materials d’aïllament distints dels especificats en els codis 17 06 01 i 17 06 03.

17 06 05* Materials de construcció que contenen amiant.

17 08 Materials de construcció a partir de guix.

17 08 01* Materials de construcció a partir de guix contaminats amb substàncies perilloses.

17 08 02 Materials de construcció a partir de guix distints dels especificats en el codi 17 08 01.

17 09 Altres residus de construcció i demolició.

17 09 01* Residus de construcció i demolició que contenen mercuri.

17 09 02* Residus de construcció i demolició que contenen PCB (per exemple, segelladors que contenen PCB, revestiments de sòl a partir de resines que contenen PCB, acristallaments dobles que contenen PCB, condensadors que contenen PCB).

17 09 03* Altres residus de construcció i demolició (inclosos els residus mesclats) que contenen substàncies perilloses.

17 09 04 Residus mesclats de construcció i demolició distints dels especificats en els codis 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03.

(*) Els residus que apareixen a la llista assenyalats amb un asterisc es consideren residus perillosos de conformitat amb la Directiva 91/689/CEE sobre residus perillosos.

 

ANNEX III
Criteris per aplicar sancions amb matèria de residus

Infraccions lleus (sanció de 30 a 300 euros segons ordenança)

Són infraccions lleus en matèria de recollida de residus urbans o municipals:

a. Dipositar residus sense separar-los correctament en les diferents fraccions.

S’aplicarà sanció de 30 euros quan el volum no sigui superior a 20 litres, sanció de 100 euros quan el volum es trobi entre 20 i 150 litres i sanció de 300 euros a partir de 150 litres.

b. Dipositar residus en un contenidor, poal o bossa diferent del que li correspon.

S’aplicarà sanció de 30 euros, només en el cas de que es provi que es fa de manera sostinguda tot i un avís per part de personal de l’Ajuntament s’aplicarà sanció de 100 euros.

c. Dipositar les capses de cartó sense plegar i fermar per tal que ocupin el mínim volum.

S’aplicarà sanció de 30 euros quan el volum no sigui superior a 100 litres, sanció de 100 euros quan el volum es trobi entre 100 i 300 litres i sanció de 300 euros a partir de 300 litres.

d. Dipositar residus a la via pública fora de l’horari establert per a cada fracció.

S’aplicarà sanció de 30 euros, només en el cas de que es provi que es fa de manera sostinguda tot i un avís per part de personal de l’Ajuntament s’aplicarà sanció de 100 euros.

e. Utilitzar els contenidors de l’Ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer sense cura suficient i fer-los malbé.

S’aplicarà sanció de 100 euros si els danys al contenidor son reparables, en el cas de danys no reparables s’aplicarà la sanció de 300 euros.

f. No retirar del carrer el contenidor, poal o poalet al matí següent de la recollida.

S’aplicarà sanció de 30 euros.

g. Prendre o malmetre un poalet o contenidor d’una altre veí o establiment comercial.

S’aplicarà sanció de 30 euros en el cas d’un poalet, en el cas d’un contenidor d’establiment comercial de 90 a 240 litres s’aplicarà sanció de 100 euros i en el cas de contenidors de fins a 1100 litres s’aplicarà sanció de 300 euros

h. No utilitzar bosses, poals o contenidors quan sigui preceptiu.

S’aplicarà sanció de 30 euros quan el volum no sigui superior a 20 litres, sanció de 100 euros quan el volum es trobi entre 20 i 150 litres i sanció de 300 euros a partir de 150 litres.

i. Deixar que els animals domèstics s’orinin en les bosses, poalets o contenidors dels domicilis o comerços

S’aplicarà sanció de 30 euros, només en el cas de que es provi que es fa de manera sostinguda tot i un avís per part de personal de l’Ajuntament s’aplicarà sanció de 100 euros.

j. No aportar els residus a les àrees d’aportació en condicions higiènic-sanitàries correctes.

S’aplicarà sanció de 30 euros quan el volum no sigui superior a 20 litres, sanció de 100 euros quan el volum es trobi entre 20 i 150 litres i sanció de 300 euros a partir de 150 litres.

k. El dipòsit de residus voluminosos a la via pública sense concertar prèviament el sistema de recollida domiciliària establert en aquesta ordenança.

S’aplicarà sanció de 100 euros si el volum no supera els 250 litres, s’aplicarà sanció de 300 euros quan el volum superi els 250 litres.

Es considerarà infracció greu quan obstaculitzi la circulació de vianants o vehicles.

l. El lliurament a la recollida domiciliària de residus exclosos del servei municipal.

S’aplicarà sanció de 100 euros quan el volum no superi els 50 litres i sanció de 300 euros a partir de 50 litres.

Es considerarà infracció greu quan es tracti de residus perillosos o quan es tracti d’un abandonament i no un lliurament davant del domicili amb servei de recollida porta a porta.

m. Evacuar residus sòlids per la xarxa de sanejament.

S’aplicarà sanció de 100 euros quan el volum no superi un litre de volum i de 300 euros quan el volum es trobi entre 1 i 20 litres.

Es considerarà sanció greu quan superi els 20 litres.

n. Dipositar a les papereres de la via pública caixes, bosses de residus o altres elements no pròpiament generats pels vianants.

S’aplicarà sanció de 30 euros quan el volum no sigui superior a 20 litres, sanció de 100 euros quan el volum es trobi entre 20 i 150 litres i sanció de 300 euros a partir de 150 litres.

o. Utilitzar els poalets i/o contenidors cedits per l’Ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer per a usos diferents als prevists a la present ordenança.

S’aplicarà sanció de 30 euros, només en el cas de que es provi que es fa de manera sostinguda tot i un avís per part de personal de l’Ajuntament s’aplicarà sanció de 100 euros.

p. Apilar els residus fora de l’establiment comercial a la via pública.

S’aplicarà sanció de 100 euros quan el volum no superi els 50 litres i sanció de 300 euros a partir de 50 litres.

Amb caràcter voluntari, les sancions econòmiques imposades, que al seu cas corresponguin, podran condonar-se per activitats substitutives, que a l’efecte establirà la batlia, les quals en cap cas atemptaran a la dignitat de la persona.

Infraccions greus (sanció de 300,01 a 901 euros segons ordenança)

Són infraccions greus:

1. Les infraccions lleus quan es doni l'agreujant de reincidència.

S’aplicarà l’import proporcional a l’import de la infracció lleu, és a dir en el cas que la infracció lleu sigui de 30 euros, amb la reincidència s’aplicarà una greu de 300,01 euros, en el cas que la lleu sigui de 100 euros s’aplicarà una greu de 525 euros, en el cas que la lleu sigui de 300 euros s’aplicarà una greu de 900 euros.

2. Les següents infraccions:

a. L’abandonament, abocament o eliminació incontrolat de qualsevol tipus de residus sense que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

S’aplicarà una sanció de 300,01 euros quan el volum sigui no superior a 250 litres, sanció de 525 euros quan el volum es trobi entre 250 litres i 500 litres i sanció de 901 euros quan el volum superi els 500 litres.

b. L’abandonament d’un vehicle, sense que hagi posat en perill greu la salut de les persones o hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

S’aplicarà una sanció de 525 euros

c. L’abocament de residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públics com privats.

S’aplicarà una sanció de 300,01 euros quan el volum sigui no superior a 250 litres, sanció de 525 euros quan el volum es trobi entre 250 litres i 500 litres i sanció de 901 euros quan el volum superi els 500 litres.. 

d. El dipòsit de residus voluminosos en els contenidors o a la via pública (sense concertar prèviament la seva recollida), en solars, parcel·les o pedreres.

S’aplicarà una sanció de 300,01 euros quan el volum sigui no superior a 250 litres, sanció de 525 euros quan el volum es trobi entre 250 litres i 500 litres i sanció de 901 euros quan el volum superi els 500 litres.

e. L’obstrucció a l’activitat de vigilància, inspecció i control de l’Ajuntament, així com les obligacions de col·laboració previstes a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

S’aplicarà una sanció de 525 euros

f. Falsejar o ocultar dades per a l’obtenció de les autoritzacions assenyalades en aquesta ordenança o als efectes de liquidació de les corresponents taxes o preus públics.

S’aplicarà una sanció de 525 euros

g.El lliurament, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les que s’assenyalen a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i en la present ordenança, així com l’acceptació d’aquests en condicions diferents de les previstes en aquestes normes.

S’aplicarà una sanció de 525 euros

h. La comissió d’alguna de les infraccions indicades com a molt greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.

S’aplicarà una sanció de 525 euros

Amb caràcter voluntari, les sancions econòmiques imposades, que al seu cas corresponguin, podran condonar-se per activitats substitutives, que a l’efecte establirà la batlia, les quals en cap cas atemptaran a la dignitat de la persona.

Infraccions molt greus (sanció de 901,01 a 3.000,00 euros. Excepte si es tracta de residus perillosos, cas en què la sanció pot ser de fins a 40.000,00€ segons ordenança)

Són infraccions molt greus:

a. L’abandonament, abocament o eliminació incontrolats de qualsevol tipus de residus domèstics o comercials, sempre que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.

b. La vulneració de les mesures de caràcter provisional adoptades per l’Ajuntament per assegurar l’eficàcia de la resolució que es pugui dictar i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient.

c. El lliurament de residus perillosos al servei de recollida municipal, sempre que com a conseqüència d’aquest fet s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.

d. Les infraccions greus quan es doni l'agreujant de reincidència.

En el cas de les infraccions molt greus s’aplicarà la graduació de la sanció considerant especialment:

La seva repercussió, la seva transcendència pel que fa a la salut i seguretat de les persones i del medi ambient,

La importància o categoria de l'activitat econòmica de l'infractor,

El seu grau d’intencionalitat, participació i benefici obtingut,

La reincidència, per comissió en el termini d’un any de més d’una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma, així com

La irreversibilitat dels danys o deterioraments produïts.

A la proposta de resolució de l’expedient sancionador es justificarà expressament la concurrència i aplicació dels esmentats criteris.

 

Selva, 20 de novembre de 2017

El batle
Joan Sastre Coll