Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 12960
Acord del Consell de Govern de 17 de novembre de 2017 de modificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball
El 4 de febrer de 2017 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 15 l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball. Aquests col·lectius són els següents:
· Facultatius superiors, facultatius tècnics i agents de medi ambient amb funcions d’extinció d’incendis.
· Personal adscrit al Departament d’Emergències de la Direcció General d’Emergències i Interior de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, en relació, exclusivament, amb la prevenció, la gestió i la direcció d’emergències.
· Personal adscrit al Gabinet de la Presidència.
· Xofers de la presidenta i dels consellers.
· Personal adscrit a la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic amb funcions d’operativa i manteniment de la xarxa i dels sistemes informàtics corporatius.
· Personal adscrit a la Direcció General de Salut Pública i Participació amb funcions d’inspecció o laboratori.
· Personal facultatiu superior que té funcions relacionades amb el Servei d’Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública i Participació, només en els casos en què s’hagi declarat un cas d’alerta sanitària i durant el temps que duri.
· Personal adscrit a l’Agència Tributària de les Illes Balears en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats en la campanya Renda Àgil durant els mesos de maig, juny i juliol de cada any.
L’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 també disposa que la meritació de les gratificacions corresponents a favor del personal funcionari integrat en els col·lectius esmentats requereix, en tot cas, que l’òrgan competent de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o de l’entitat instrumental motivi la impossibilitat material de la compensació dels serveis extraordinaris amb temps de descans, i que es compleixin la resta de tràmits que, amb aquesta finalitat, estableix el Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquest Acord es va modificar mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 10 de març de 2017 (BOIB núm. 30, d’11 de març), que va ampliar la relació dels col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball. Així, s’hi varen incorporar els col·lectius següents:
· Personal adscrit al Servei d’Atenció a la Ciutadania de la Secretaria General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació fins al 31 de març de 2017.
· Personal adscrit als processos de liquidació gestionats pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears durant l’any 2017.
· Personal de Ports de les Illes Balears adscrit als serveis següents:
a) El servei de practicatge que hagi de fer el personal que presta serveis com a pràctic, patró i/o mariner de l’embarcació del servei fora de l’horari o jornada habitual establerts en la planificació aprovada per complicacions derivades d’operatives dels vaixells.
b) La prestació dels serveis extraordinaris fora de l’horari o jornada habituals de feina, d’acord amb la planificació aprovada, que hagi de fer el personal que presta serveis als ports comercials per complicacions derivades de les operatives dels vaixells de línies regulars (Ciutadella i Sant Antoni de Portmany) o creuers degudament autoritzats.
c) La prestació dels serveis extraordinaris fora de l’horari o jornada habituals de feina als ports de gestió directa que es facin per prevenir o reparar sinistres i altres danys extraordinaris i urgents i els que es facin per motius d’emergència, catàstrofe o calamitat pública.
d) La prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o jornada habituals de feina per fer inspeccions, comprovacions o denúncies relatives a ocupacions de la zona del servei del port en horari nocturn, a partir de les 22 hores, amb motiu d’esdeveniments i activitats de tercers prèviament autoritzats per Ports de les Illes Balears que obliguin a prolongar la jornada i que requereixin de la presència física de personal al port per dur a terme funcions de control i vigilància de l’activitat autoritzada.
Posteriorment, l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 es va modificar mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 7 de juliol de 2017 (BOIB núm. 83, de 8 de juliol), que va ampliar la relació dels col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball. Així, s’hi va incorporar el personal adscrit al Servei de Renda Social Garantida de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació fins al 30 de novembre de 2017.
La darrera modificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 va tenir lloc per mitjà de l’Acord del Consell de Govern de 27 d’octubre de 2017 (BOIB núm. 132, de 28 d’octubre). Així, s’hi va incorporar el personal de l’Escola Balear d’Administració Pública i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques que formi part o doni suport al Servei de Selecció i Provisió en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats durant la preparació i el desenvolupament del procés selectiu corresponent a les ofertes públiques dels exercicis de 2014, 2015, 2016 i 2017.
L’article 7.3 del Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix les funcions que exerceix la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat, per mitjà del Servei de Formació del Professorat, i, en concret, la lletra h preveu com una de les funcions dur a terme l’homologació, el reconeixement i el registre de formació del professorat.
L’article 20.1 del Decret esmentat preveu que el Registre general d’activitats de formació permanent del professorat de les Illes Balears és l’instrument de publicitat i gestió de les dades relatives a la participació del professorat en les activitats de formació permanent. El Registre ha de ser gestionat pel Servei de Formació del Professorat de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.
Aquest fet comporta que la totalitat de docents de les Illes Balears tramitin la seva formació permanent per mitjà del Registre esmentat en la totalitat de tràmits administratius que es derivin de la seva interrelació amb la Conselleria d’Educació i Universitat.
Durant aquests darrers anys ha augmentat de manera considerable el volum de feina lligat a aquest Registre per les circumstàncies següents:
· En primer lloc, per l’aixecament l’1 de setembre de 2016 de la suspensió del reconeixement del component per formació permanent del complement específic anual (sexennis) no tan sols al personal funcionari de carrera, com era tradicional, sinó també al personal funcionari interí, mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 18 de desembre de 2015 (BOIB núm. 184, de 19 de desembre).
· En segon lloc, arrel de l’obligació del reconeixement del complement esmentat als professors de religió, en virtut de la Sentència núm. 61/2017, de 24 de febrer, de la Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (CC 10/2016).
· En tercer lloc, pel reconeixement del sexenni al professorat de l’escola concertada en virtut de l’Acord del Consell de Govern de 27 de maig de 2016 d’aprovació de l’Acord de reprogramació de l’Acord del 2008 i altres millores sociolaborals del professorat de l’ensenyament privat concertat de les Illes Balears signat el 10 de febrer de 2016 (BOIB núm. 67, de 28 de maig de 2016) i de la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres i de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de 14 de juny de 2016 per la qual s’estableixen els criteris d’elegibilitat i el procediment per al reconeixement del complement lligat a l’antiguitat i a la formació del professorat establert en l’Acord del 2016 de reprogramació de l’Acord del 2008 i altres millores sociolaborals del professorat de l’ensenyament privat concertat de les Illes Balears.
· En quart lloc, incideix també l’augment del nombre de professors a l’escola pública de les Illes Balears.
Tot això ha suposat haver de mantenir actualitzat el Registre per a més de 17.000 persones amb els mateixos recursos humans que quan es va crear (un assessor tècnic docent i un auxiliar administratiu).
La coincidència en el temps de diferents tràmits administratius lligats directament a la gestió del Registre esmentat suposa, a més, un increment de la càrrega de treball, conjuntural i extraordinària, impossible d’assumir pel personal amb l’estructura actual.
Un d’aquests tràmits és la convocatòria pública anual per formar borses d’aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir a totes les illes vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions a centres públics d’ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears, en la qual participen més de 12.000 aspirants, i que ha suposat i suposarà un augment quantitatiu de la càrrega de treball del servei competent, en particular, per dos motius:
· Amb l’objectiu d’equilibrar progressivament la puntuació dels mèrits corresponents a l’experiència en relació amb la puntuació resultant de la formació, el pes de la segona ha augmentat en les dues darreres convocatòries, la qual cosa ha generat un augment de les sol·licituds de reconeixement d’activitats de formació permanent del professorat.
· El compromís de l’Administració amb les organitzacions sindicals de baremar, en la propera convocatòria, la formació permanent del professorat d’un col·lectiu d’uns 8.000 aspirants a funcionaris interins docents als quals, fins ara, no se’ls baremava.
L’execució i la resolució de tots els tràmits esmentats dins els terminis que marca cada una de les seves convocatòries fa inviable que l’equip de treball assignat al Servei de Formació Homologada i Capacitació, actualment responsable d’aquesta tasca, pugui assumir la càrrega de feina que suposen les noves tasques conjunturals, sense impactar greument en la gestió ordinària.
En conseqüència, per poder fer front a les noves necessitats sorgides com a conseqüència de tots els tràmits esmentats abans es fa necessari que personal de la Conselleria d’Educació i Universitat pugui dur a terme activitats conjunturals pròpies dels tràmits referits i distintes de les activitats estructurals ordinàriament habituals de l’Administració autonòmica, fora de l’horari habitual de treball.
Així, funcionaris en servei actiu que treballen en la Conselleria d’Educació i Universitat hauran de dur a terme, fora de l’horari ordinari de treball, les tasques de baremació i introducció de dades per actualitzar el Registre general d’activitats de formació permanent del professorat de les Illes Balears que derivin de les convocatòries de borses de personal interí.
Per altra part, l’article 266 del Text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, estableix els requisits per al naixement del dret a les prestacions per desocupació i, en concret, la lletra e preveu com un dels requisits estar inscrit com a demandant d’ocupació al servei públic d’ocupació competent.
L’article 21.1 del Reial decret 625/1985, de 2 d'abril, pel qual es desplega la Llei 31/1984, de 2 d'agost, de protecció per desocupació, estableix que els treballadors hauran de sol·licitar la prestació d’atur a l’oficina d’ocupació corresponent, en el termini de quinze dies comptats a partir de l’endemà en què s’hagi produït la situació legal d’atur.
L’elevada temporalitat de l’activitat econòmica de les Illes Balears, provocada pel predomini de l’activitat turística en els mesos d’estiu, implica un elevat nombre de contractació de caràcter temporal, que s’inicia a partir del mes d’abril i acaba a partir del mes d’octubre.
Pel que fa als treballadors indefinits, en el cas de les Illes Balears una part es concentra en la figura dels treballadors fixos discontinus. Aquests reben una crida al principi de la temporada turística i s’han d’inscriure com a demandants d’ocupació a la finalització d’aquesta per poder cobrar la prestació. En els darrers anys aquest nombre ha augmentat molt considerablement i, en concret, entre 2016 i 2017 ha augmentat en 7.004 persones.
El nombre d’altes que van ser gestionades pel personal de demandes del Servei d’Ocupació de les Illes Balears durant els mesos de novembre i desembre en aquests anys també es va veure fortament incrementat, amb una mitjana d’increment del 12,3 %.
És previsible que s’incrementi el nombre de treballadors que durant els mesos de novembre i desembre d’aquest any 2017 sol·licitin cites al Servei d’Ocupació de les Illes Balears per, a més de ser usuaris dels serveis que aquest ofereix, poder sol·licitar al Servei Públic d’Ocupació Estatal la prestació o el subsidi a què tinguin dret, fet que incrementarà la càrrega de treball que haurà d’afrontar el personal de demandes del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.
El 16 d’octubre de 2017 es va enviar una instrucció en què s’autoritzava els directors de les oficines a ampliar l’horari ordinari d’atenció al públic entre el 4 de setembre de 2017 i el 19 de gener de 2018, per tal d’atendre aquesta punta de treball. L’horari ordinari d’atenció és de 9 a 14 h.
L’ampliació de l’horari d’atenció al públic, tot i que ha ajudat a afrontar la situació, es mostra insuficient per atendre les demandes dins els compromisos assumits pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears. La previsió d’increment de les sol·licituds d’alta per als mesos de novembre i desembre és del 9 %. Cal incrementar el nombre d’hores d’atenció als demandants en el mateix percentatge. Les oficines on s’aplicaria aquesta mesura ampliarien l’horari de 16 a 17.30 h.
Per poder atendre els ciutadans en el termini exigit en la normativa reguladora de les prestacions i subsidis que cobreixen la situació d’atur, és necessari incrementar el nombre d’hores destinades a la gestió de les altes dels demandants.
Per aquests motius, i atès que la possibilitat de dur a terme la compensació d’hores extraordinàries de feina amb temps de descans resulta incompatible amb les necessitats del servei respectiu, es considera convenient modificar l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 i ampliar la relació dels col·lectius funcionarials als quals es permet fer serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada laboral habituals, per tal d’incorporar-hi, per una part, el personal funcionari de la Conselleria d’Educació i Universitat en relació, exclusivament, amb les tasques de baremació i introducció de dades per actualitzar el Registre general d’activitats de formació permanent del professorat de les Illes Balears que derivin de les convocatòries de borses de personal interí, i, per altra part, el personal funcionari adscrit a les oficines d’atenció al públic del Servei d’Ocupació de les Illes Balears fins al 31 de desembre de 2017 ¾el personal laboral adscrit a les oficines d’atenció al públic és objecte d’un altre acord, paral·lel a aquest.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques, en la sessió de 17 de novembre de 2017, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Modificar l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball, en el punt primer, que queda redactat de la manera següent:
· Facultatius superiors, facultatius tècnics i agents de medi ambient amb funcions d’extinció d’incendis.
· Personal adscrit al Departament d’Emergències de la Direcció General d’Emergències i Interior de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, en relació, exclusivament, amb la prevenció, la gestió i la direcció d’emergències.
· Personal adscrit al Gabinet de la Presidència.
· Xofers de la presidenta i dels consellers.
· Personal adscrit a la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic amb funcions d’operativa i manteniment de la xarxa i dels sistemes informàtics corporatius.
· Personal adscrit a la Direcció General de Salut Pública i Participació amb funcions d’inspecció o laboratori.
· Personal facultatiu superior que té funcions relacionades amb el Servei d’Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública i Participació, només en els casos en què s’hagi declarat un cas d’alerta sanitària i durant el temps que duri.
· Personal adscrit a l’Agència Tributària de les Illes Balears en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats en la campanya Renda Àgil durant els mesos de maig, juny i juliol de cada any.
· Personal adscrit als processos de liquidació gestionats pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears durant l’any 2017.
· Personal de Ports de les Illes Balears adscrit als serveis següents:
a) El servei de practicatge que hagi de fer el personal que presta serveis com a pràctic, patró i/o mariner de l’embarcació del servei fora de l’horari o jornada habitual establerts en la planificació aprovada per complicacions derivades d’operatives dels vaixells.
b) La prestació dels serveis extraordinaris fora de l’horari o jornada habituals de feina, d’acord amb la planificació aprovada, que hagi de fer el personal que presta serveis als ports comercials per complicacions derivades de les operatives dels vaixells de línies regulars (Ciutadella i Sant Antoni de Portmany) o creuers degudament autoritzats.
c) La prestació dels serveis extraordinaris fora de l’horari o jornada habituals de feina als ports de gestió directa que es facin per prevenir o reparar sinistres i altres danys extraordinaris i urgents i els que es facin per motius d’emergència, catàstrofe o calamitat pública.
d) La prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o jornada habituals de feina per fer inspeccions, comprovacions o denúncies relatives a ocupacions de la zona del servei del port en horari nocturn, a partir de les 22 hores, amb motiu d’esdeveniments i activitats de tercers prèviament autoritzats per Ports de les Illes Balears que obliguin a prolongar la jornada i que requereixin de la presència física de personal al port per dur a terme funcions de control i vigilància de l’activitat autoritzada.
· Personal adscrit al Servei de Renda Social Garantida de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació fins al 30 de novembre de 2017.
· Personal de l’Escola Balear d’Administració Pública i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques que formi part o doni suport al Servei de Selecció i Provisió en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats durant la preparació i el desenvolupament del procés selectiu corresponent a les ofertes públiques dels exercicis de 2014, 2015, 2016 i 2017.
· Personal funcionari de la Conselleria d’Educació i Universitat en relació, exclusivament, amb les tasques de baremació i introducció de dades per actualitzar el Registre general d’activitats de formació permanent del professorat de les Illes Balears que derivin de les convocatòries de borses de personal interí.
· Personal funcionari adscrit a les oficines d’atenció al públic del Servei d’Ocupació de les Illes Balears fins al 31 de desembre de 2017.
Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 17 de novembre de 2017
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra